ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 травня 2024 року
м. Київ
справа № 2а-2282/11/1370
касаційне провадження № К/9901/33874/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бившевої Л.І.,
суддів: Хохуляка В.В., Ханової Р.Ф.,
розглянув у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами касаційну скаргу Личаківської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Львівській області на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 07.11.2017 (суддя Качур Р.П.) та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 08.02.2018 (головуючий суддя - Старунський Д.М, судді - Багрій В.М., Рибачук А.І.) у справі за позовом Личаківської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Львівській області до ОСОБА_1, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - Львівській відділ реєстраційно-екзаменаційної роботи ДАІ при ГУ МВС у Львівській області, про стягнення податку з власників транспортних засобів,
УСТАНОВИВ:
Державна податкова інспекція у Личаківському районі міста Львова (правонаступник - Личаківська об`єднана державна податкова інспекція ГУ ДФС України у Львівській області, далі - позивач, Інспекція, контролюючий орган) звернулася до суду із адміністративним позовом до ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, відповідач), в якому просила стягнути з відповідача податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів у розмірі 18960,00 грн на рахунок місцевого бюджету Личаківського району м. Львова.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що при проведенні первинної реєстрації транспортного засобу VOLKSWAGEN Transporter Т4 ( НОМЕР_1 ) відповідачем не сплачено до бюджету суму податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів у розмірі 18690,00 грн.
Львівський окружний адміністративний суд постановою від 07.11.2017, залишеною без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 08.02.2018, в задоволенні позову відмовив.
Відмовляючи у задоволенні позову, суди виходили з того, що безумовною підставою для першої реєстрації транспортного засобу є сплата відповідного податку, і такий податок сплачується до реєстрації транспортного засобу, а не після. Платник податку не несе відповідальності за дії банківських та кредитних установ, які беруть участь у процесі сплати та перерахування податків до бюджету. Відсутність надходження податку в дохід бюджету не з вини платника не може бути підставою для стягнення його з відповідача.
Інспекція подала до суду касаційну скаргу, у якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування всіх обставин у справі, просить скасувати судові рішення першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
У касаційній скарзі, відповідач доводить наявність у відповідача заборгованості та вжиття контролюючим органом всіх передбачених Податковим кодексом України (далі - ПК України, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) заходів для погашення податкового боргу платника, які не призвели до погашення податкового боргу, що є підставою для стягнення такого боргу у судовому порядку. Скаржник доводить, що податковий обов`язок платника, який полягає у сплаті необхідної суми податку до бюджету, припиняється саме у зв`язку з такою сплатою, а тому протиправне проведення органами МРЕВ державної реєстрації транспортного засобу без попередньої сплати особою, що здійснює таку реєстрацію, відповідної суми податку не впливає на обсяг податкового обов`язку такої особи та не може бути розцінене як юридичний факт, що припиняє такий податковий обов`язок.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 12.04.2018 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Інспекції та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
Відповідач у відзиві на касаційну скаргу, посилаючись на законність і обґрунтованість судових рішень попередніх інстанцій, просить залишити їх без змін, а касаційну скаргу позивача залишити без задоволення.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 12.03.2024 закінчив підготовку справи до касаційного розгляду, визнав за можливе проведення касаційного розгляду справи у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами і призначив справу до касаційного розгляду в порядку письмового провадження з 20.03.2024.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи позивача та дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, з огляду на наступне.
Згідно довідок ДПІ у Личаківському районі м. Львова № 28555/10/19 від 19.11.2010 та № 1297/17-010 від 24.01.2011 кошти у сумі 18960,00 грн. по сплаті податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів від ОСОБА_1 не надходили.
Відсутність надходження до місцевого бюджету коштів зі сплати податку з власників транспортних засобів у сумі 18960,00 грн. за реєстрацію у жовтні 2009 року автомобіля марки VOLKSWAGEN Transporter Т4 (державний номерний знак НОМЕР_1 ) стала фактичною підставою для звернення Інспекції до суду із вказаним позовом.
Згідно зі статтею 1 Закону України "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) платниками податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів є підприємства, установи та організації, які є юридичними особами, іноземні юридичні особи (далі - юридичні особи), а також громадяни України, іноземні громадяни та особи без громадянства (далі - фізичні особи), які здійснюють першу реєстрацію в Україні, реєстрацію, перереєстрацію транспортних засобів та/або мають зареєстровані в Україні згідно з чинним законодавством власні транспортні засоби, які відповідно до статті 2 цього Закону є об`єктами оподаткування.
Відповідно до частини 1 статті 5 цього Закону (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів сплачується, зокрема, фізичними особами - перед проведенням першої реєстрації в Україні, реєстрацією, перереєстрацією транспортних засобів, а також перед технічним оглядом транспортних засобів щорічно або один раз за два роки, але не пізніше першого півріччя року, в якому провадиться технічний огляд.