РІШЕННЯ
Іменем України
22 травня 2024 року
м. Київ
справа №990/126/24
адміністративне провадження № П/990/126/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючої судді - Блажівської Н.Є.,
суддів: Білоуса О.В., Желтобрюх І.Л., Шишова О.О., Яковенка М.М.,
за участю:
секретаря судового засідання - Жураковської Б.М.,
представника Відповідача: Леошка Д.Д.,
розглянувши у судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України
про визнання рішення протиправним і зобов`язання вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
Зміст позовних вимог і предмет спору
15 квітня 2024 року до Верховного Суду як до суду першої інстанції надійшла позовна заява ОСОБА_1 (надалі також - Позивач, ОСОБА_1 ) до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (надалі також - Відповідач, ВККС України, Комісія), у якій Позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення ВККС України у складі колегії від 4 березня 2024 року № 58/ас-24 "Про розгляд питання щодо допуску ОСОБА_1 до проходження кваліфікаційного оцінювання та участі в конкурсі на зайняття вакантних посад суддів апеляційних судів, оголошеному рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 14 вересня 2023 року № 94/зп-23";
- зобов`язати ВККС України зарахувати до стажу роботи судді ОСОБА_1 стаж (досвід) роботи (професійної діяльності) тривалістю 5 років, яка вимагається законом для призначення на посаду судді станом на дату призначення на посаду судді (5 серпня 2020 року);
- зобов`язати ВККС України повторно розглянути питання допуску ОСОБА_1 до проходження кваліфікаційного оцінювання та участі в конкурсі на зайняття 550 вакантних посад суддів апеляційних судів, оголошеному рішенням ВККС України від 14 вересня 2023 року № 94/ зп-23 (зі змінами).
Доводи Позивача
На обґрунтування позовних вимог Позивач наполягає на тому, що ВККС України безпідставно відмовлено йому у допуску до участі в оголошеному конкурсі на зайняття 550 вакантних посад суддів апеляційних судів, оголошеному рішенням Комісії від 14 вересня 2023 року № 94/зп-23, як особі, що не має стажу на посаді судді відповідно до пункту 1 частини першої статті 28 Закону України від 2 червня 2016 року № 1402-VIII "Про судоустрій і статус суддів" (надалі - Закон № 1402). Вважає, що Комісія дійшла помилкових висновків про те, що Позивач має стаж роботи на посаді судді менше 5 років, не зарахувавши до стажу на посаді судді стаж (досвід) роботи (професійної діяльності), вимога щодо якого визначена законом та надає право для призначення на посаду судді.
Визначення стажу на посаді судді закріплене у частині другій статті 137 Закону № 1402 та, як стверджує Позивач, не містить жодних виключень або обмежень щодо застосування при визначенні стажу роботи судді за частиною першою статті 28 Закону № 1402. При цьому зауважує на тому, що правила обчислення стажу є єдиними не лише для вирішення питань забезпечення суддів (розділ IX Закону № 1402), але також й при вирішенні питання права судді на відставку (стаття 116 розділу VII Закону № 1402). У такий спосіб, на думку ОСОБА_1, законодавець уніфікував визначення стажу роботи на посаді судді сферою застосування всього Закону № 1402, а не лише у межах певної статті чи розділу. На обґрунтування таких доводів Позивач наводить зміст статті 43 Закону України від 15 грудня 1992 року № 2862- ХІІ "Про статус суддів" (втратив чинність), де було чітко вказано про те, що зарахування стажу роботи судді на інших, визначених зазначеним законом посадах, здійснюється виключно з метою отримання суддею права на відставку та отримання щомісячного довічного грошового утримання, а також статті 135 Закону України від 7 липня 2010 року № 2453-VI "Про судоустрій і статус суддів" (втратив чинність), де також було закріплене розмежування зарахування такого стажу для цілей визначення права судді Конституційного Суду України на відставку і виплату вихідної допомоги. Натомість чинний Закон № 1402 таких застережень не містить. Відсутність визначених законодавцем обмежень щодо застосування положень частини другої статті 137 Закону № 1402, на думку Позивача, надає можливість застосовувати вказану норму до усіх правовідносин, які регулюються Законом № 1402.
Тому Позивач зазначає про те, що висновки Відповідача щодо непоширення для цілей допуску до конкурсу на посаду судді апеляційного суду положень статті 137 Закону № 1402 ґрунтуються на довільному тлумаченні Відповідачем змісту цієї статті та порушують легітимні сподівання Позивача на прогнозовані наслідки застосування цієї норми і стабільність нормативного регулювання.
У своїх доводах ОСОБА_1 посилається також на висновки Великої Палати Верховного Суду зазначаючи про те, що питання визначення стажу роботи на посаді судді вже було предметом розгляду Верховного Суду у справах № 9901/15/21, № 9901/302/19, № 9901/537/19, № 9901/140/19, № 9901/805/18, № 420/14019/23 й Судом висловлено позицію щодо зарахування із внесенням змін до статті 137 Закону № 1402 до стажу роботи на посаді судді стажу (досвіду) роботи (професійної діяльності) у сфері права тривалістю, яка вимагалася законом для призначення на посаду судді станом на дату призначення судді на посаду.
Також Позивач вважає необхідним врахувати те, що йому нараховується та виплачується надбавка за вислугу років як такому, що має стаж на посаді судді 5 років.
Позивач за допомогою підсистеми "Електронний суд" 1 травня 2024 року подав заяву, у якій просив розглянути справу без його участі у судовому засіданні.
Доводи Відповідача
У відзиві на позовну заяву ВККС України просить відмовити у задоволенні позову вважаючи його безпідставним й необґрунтованим.
Позиція Комісії полягає в тому, що ОСОБА_1 не відповідає вимогам пункту 1 частини першої статті 28 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" на день звернення із заявою щодо участі в оголошеному Комісією 14 вересня 2023 року конкурсі на посаду судді апеляційного суду, а саме є таким, що має стаж роботи на посаді судді менше п`яти років.
На обґрунтування своєї позиції Відповідач покликається на положення Закону № 1402, зокрема статті 52 цього Закону, зауважуючи на тому, що стаж на посаді судді починає свій обрахунок з моменту фактичного зайняття посади судді. Натомість ОСОБА_1 призначено на посаду судді Кролевецького районного суду Сумської області згідно з Указом Президента України від 5 серпня 2020 року № 311/2020, тобто він не набув мінімально необхідного згідно з вимогами закону стажу судді для відповідності вимогам до кандидата на посаду судді апеляційного суду.
Комісія вважає, що положення частини другої статті 137 Закону № 1402 для цілей конкурсу не застосовується, оскільки регулює правовідносини, які виникають при вирішенні питань забезпечення суддів, а саме обчислення суддівської винагороди та реалізації права на відставку. Вважає, що за іншого тлумачення указаних норм суддя місцевого суду вже у перший день призначення матиме стаж роботи на посаді судді, достатній для судді апеляційного суду, що, на переконання Комісії, не відповідає меті встановлення мінімального стажу роботи на посаді, а також суперечить змісту пункту 4 частини першої статті 28 Закону № 1402 щодо застосування до сукупного стажу (досвіду) роботи (професійної діяльності) пункту 1 частини першої цієї ж статті, оскільки виключає ситуацію, коли в судді стаж роботи на посаді судді є меншим ніж п`ять років.
У судовому засіданні представник Відповідача просив відмовити у задоволенні позову з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.
Фактичні обставини справи, встановлені судом та зміст спірних правовідносин
Указом Президента України від 5 серпня 2020 року №311/2020 ОСОБА_1 призначений на посаду судді Кролевецького районного суду Сумської області.
Рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 14 вересня 2023 року № 94/зп-23 (зі змінами, внесеними рішенням Комісії від 14 грудня 2023 року № 171/зп-23) оголошено конкурс на зайняття 550 вакантних посад суддів в апеляційних судах, з яких: в апеляційних судах із розгляду цивільних і кримінальних справ, а також справ про адміністративні правопорушення - 425; в апеляційних судах із розгляду господарських справ - 58; в апеляційних судах із розгляду адміністративних справ - 67 (надалі також - Конкурс).
Згідно з пунктом 5 зазначеного рішення питання допуску до участі у конкурсі на зайняття вакантних посад суддів в апеляційних судах вирішуються колегіями ВККС України.
Згідно з пунктом 3 "Оголошення про проведення конкурсу на зайняття 550 вакантних посад суддів в апеляційних судах" (Додаток 3 до рішення Комісії від 14 вересня 2023 року № 94/зп-23 зі змінами, внесеними рішенням Комісії від 14 грудня 2023 року № 171/зп-23) строк подання документів для участі у Конкурсі - з 15 грудня 2023 року до 31 грудня 2023 року (включно).
Як визначено в "Умовах проведення конкурсу на зайняття 550 вакантних посад суддів в апеляційних судах" (Додаток 2 до рішення Комісії від 14 вересня 2023 року № 94/зп-23 зі змінами, внесеними рішенням Комісії від 14 грудня 2023 року № 171/зп-23) до участі в першій стадії конкурсу на зайняття 532 вакантних посад суддів в апеляційних судах (далі також - Конкурс) допускаються особи, які:
1) у порядку та строки, визначені оголошенням, подали всі необхідні документи;
2) на день подання документів відповідають встановленим статтями 28 та 69 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" вимогам до кандидата на посаду судді апеляційного суду.
До участі у другій стадії Конкурсу може бути допущено кандидатів на посаду судді, які під час першої стадії Конкурсу:
1) підтвердили здатність здійснювати правосуддя у відповідному апеляційному суді;
2) не зайняли переможну позицію в рейтингу учасників конкурсу відповідного апеляційного суду.
Під час другої стадії Конкурсу кандидат на посаду судді може претендувати на зайняття вакантної посади судді в суді відповідно до спеціалізації суду, здатність здійснювати правосуддя у якому ним підтверджено під час першої стадії Конкурсу.
До Комісії надійшла заява ОСОБА_1 про участь у Конкурсі та про проведення кваліфікаційного оцінювання. У цій заяві ОСОБА_1 просив допустити його до участі в Конкурсі як особу, яка відповідає вимогам пункту 1 частини першої статті 28 Закону № 1402 (з урахуванням частини другої статті 137 Закону № 1402), оскільки він має стаж роботи на посаді судді не менше п`яти років.
4 березня 2024 року ВККС України у складі колегії: головуючого - Сергія Чумака, членів Комісії: Андрія Пасічника, Романа Сабодаша (доповідач), розглянувши питання допуску ОСОБА_1 до проходження кваліфікаційного оцінювання та участі в конкурсі на зайняття вакантних посад суддів апеляційних судів, оголошеному рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 14 вересня 2023 року № 94/зп-23, ухвалила рішення № 58/ас-24, згідно з яким ОСОБА_1 відмовлено в допуску до проходження кваліфікаційного оцінювання та участі в конкурсі на зайняття 550 вакантних посад суддів апеляційних судів, оголошеному рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 14 вересня 2023 року № 94/зп-23 (зі змінами).
Ухвалюючи це рішення Комісія дійшла висновку, що ОСОБА_1 призначений на посаду судді Кролевецького районного суду Сумської області Указом Президента України від 5 серпня 2020 року № 311/2020, тобто не має відповідного п`ятирічного стажу станом на день подання ним документів.
У таких висновках Комісія виходила з того, що положення частини другої статті 137 Закону № 1402, згідно з яким до стажу роботи на посаді судді також зараховується стаж (досвід) роботи (професійної діяльності), вимога щодо якого визначена законом та надає право для призначення на посаду судді, для цілей конкурсу не застосовується, оскільки регулює правовідносини, які виникають при вирішенні питань забезпечення суддів, а саме обчислення суддівської винагороди та реалізації права на відставку.
Позиція Верховного Суду
Релевантні джерела права та акти їхнього застосування
Відповідно до вимог частини другої статті 6, частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією України межах і відповідно до законів України, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Організацію судової влади визначає Закон № 1402, до якого згідно із Законом України від 9 грудня 2023 року № 3511-IX "Про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" та деяких законодавчих актів України щодо удосконалення процедур суддівської кар`єри" (надалі - Закон № 3511), який набув чинності з 30 грудня 2023 року, внесено низку змін.
Згідно з пунктом 23 Розділу І Закону № 3511 розділ XII "Прикінцеві та перехідні положення" Закон № 1402 доповнено пунктом 57, відповідно до якого Вища кваліфікаційна комісія суддів України завершує конкурс на зайняття вакантних посад суддів апеляційних судів, оголошений рішенням Комісії від 14 вересня 2023 року № 94/зп-23, за правилами, які діють після набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" та деяких законодавчих актів України щодо удосконалення процедур суддівської кар`єри".
Особливості проведення Комісією конкурсу на зайняття вакантної посади судді апеляційного суду, вищого спеціалізованого суду або судді Верховного Суду визначено статтею 79-3 Закону № 1402.
Відповідно до частини другої статті 79-3 Закону № 1402 у конкурсі на зайняття вакантної посади судді апеляційного суду, вищого спеціалізованого суду може брати участь особа, яка відповідає вимогам до кандидата на посаду судді, за результатами кваліфікаційного оцінювання підтвердила здатність здійснювати правосуддя у відповідному суді та з відповідною спеціалізацією, а також відповідає одній із вимог, визначених частиною першою статті 28 (для апеляційного суду), частиною першою чи другою статті 33 (для вищого спеціалізованого суду) цього Закону.
Як визначено у частині третій статті 79-3 Закону № 1402 з метою допуску до проходження кваліфікаційного оцінювання для участі у конкурсі на зайняття вакантної посади судді апеляційного суду, вищого спеціалізованого суду або судді Верховного Суду кандидат на посаду судді подає до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України: 1) письмову заяву про участь у конкурсі та про проведення кваліфікаційного оцінювання; 2) документи, визначені пунктами 2-13 частини першої статті 72 цього Закону; 3) документи, що підтверджують дотримання однієї з вимог, визначених частиною першою статті 28, частиною першою чи другою статті 33, частиною першою статті 38 цього Закону відповідно.
Пунктом 1 частини четвертої статті 79-3 Закону № 1402 передбачено, що Вища кваліфікаційна комісія суддів України на підставі поданих документів встановлює відповідність особи вимогам до кандидата на посаду судді апеляційного суду, вищого спеціалізованого суду або судді Верховного Суду та формує його досьє.
Відповідно до Умов проведення Конкурсу, затверджених рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 14 вересня 2023 року № 94/зп-23, до участі в першій стадії Конкурсу допускаються особи, які:
1) у порядку та строки, визначені оголошенням, подали всі необхідні документи;
2) на день подання документів відповідають встановленим статтями 28 та 69 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" вимогам до кандидата на посаду судді апеляційного суду.
Згідно з частиною першою статті 69 Закону № 1402 на посаду судді може бути призначений громадянин України, не молодший тридцяти та не старший шістдесяти п`яти років, який має вищу юридичну освіту і стаж професійної діяльності у сфері права щонайменше п`ять років, є компетентним, доброчесним та володіє державною мовою відповідно до рівня, визначеного Національною комісією зі стандартів державної мови.
У частині сьомій цієї ж статті Закону № 1402 визначено, що для цілей цього Закону вважається стажем професійної діяльності у сфері права - стаж професійної діяльності особи за спеціальністю після здобуття нею вищої юридичної освіти (пункт 2 частини сьомої статті 69 Закону № 1402).
Відповідно до частини першої статті 52 Закону № 1402 суддею є громадянин України, який відповідно до Конституції України та цього Закону призначений суддею, займає штатну суддівську посаду в одному з судів України і здійснює правосуддя на професійній основі.
У частині першій статті 28 Закону № 1402 встановлено, що суддею апеляційного суду може бути особа, яка відповідає вимогам до кандидатів на посаду судді, за результатами кваліфікаційного оцінювання підтвердила здатність здійснювати правосуддя в апеляційному суді, а також відповідає одній із таких вимог:
1) має стаж роботи на посаді судді не менше п`яти років;
2) має науковий ступінь у сфері права та стаж наукової роботи у сфері права щонайменше сім років;
3) має досвід професійної діяльності адвоката, в тому числі щодо здійснення представництва в суді та/або захисту від кримінального обвинувачення щонайменше сім років;
4) має сукупний стаж (досвід) роботи (професійної діяльності) відповідно до вимог, визначених пунктами 1-3 цієї частини, щонайменше сім років.
Частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з частиною другою статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Оцінка доводів учасників справи та висновки Верховного Суду
Суд, вивчивши доводи Позивача та Відповідача, дослідивши матеріали справи та перевіривши їх належними і допустимими доказами, виходить із такого.
Згідно з інформацією, розміщеною на офіційному сайті Комісії, розгляд питання "Про допуск кандидатів до проходження кваліфікаційного оцінювання та участі в конкурсі на зайняття вакантних посад суддів апеляційних судів, оголошеному рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 14 вересня 2023 року № 94/зп-23" відбувся 4 березня 2024 року.
Спірним рішенням Відповідача визнано Позивача таким, що не має відповідного стажу роботи на посаді судді, тому ОСОБА_1 відмовлено у допуску до проходження кваліфікаційного оцінювання та участі в конкурсі на зайняття 550 вакантних посад суддів апеляційних судів.
Ключовим питанням, яке постало на вирішення Комісії для цілей допуску Позивача до участі у першій стадії конкурсу на зайняття 550 вакантних посад суддів апеляційних судів, є включення до стажу на посаді судді п`ятирічного стажу професійної діяльності у сфері права, вимога щодо якого була встановлена законом і надавала Позивачеві право на призначення на посаду судді місцевого суду.