1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 травня 2024 року

м. Київ

справа № 480/4498/19

адміністративне провадження № К/9901/1583/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючий - Стародуб О.П.,

судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,

розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 06.07.2020 (суддя - Соп`яненко О.В.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 24.11.2020 (судді - Жигилій С.П., Перцова Т.С., Русанова В.Б.)

у справі №480/4498/19 за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради, треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю "Енера Суми", Товариство з обмеженою відповідальністю "Сумигаз Збут", Комунальне підприємство "Місьководоканал", Публічне акціонерне товариство "Сумиобленерго", Департамент соціального захисту населення Сумської обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити дії.

ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив:

- визнати протиправними та скасувати розпорядження Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради від 15.07.2019 щодо повернення суми субсидії перерахованої (виплаченої) надміру внаслідок несвоєчасного повідомлення про зміни у складі сім`ї члена домогосподарства за період з 01.05.2018 по 30.04.2019.

- зобов`язати Департамент соціального захисту населення Сумської міської ради здійснити перерахунок щодо повернення суми субсидії перерахованої (виплаченої) надміру з 01.05.2018 по 01.06.2018.

- зобов`язати Департамент соціального захисту населення Сумської міської ради прийняти рішення про призначення позивачу житлової субсидії, відповідно до заяви від 20.05.2019.

ВСТАНОВЛЕНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що позивачу, який зареєстрований та проживає за адресою АДРЕСА_1, у червні 2016 року призначено адресну безготівкову субсидію для відшкодування витрат на оплату користування житлом та комунальних послуг.

Рішенням комісії по розгляду питань, пов`язаних з отриманням житлових субсидій, призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та по прийняттю рішень про включення до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, інформації про адресу фактичного місця проживання пільговика від 21.05.2019 № 12.13-36/229/07 припинено з травня 2019 року призначену ОСОБА_1, який зареєстрований за адресою АДРЕСА_1, субсидію.

Розпорядженням від 15.07.2019 позивача зобов`язано повернути суму субсидії, перерахованої (виплаченої) надміру за період з 01.05.2018 по 30.04.2019 без визначення розміру субсидії, що підлягає поверненню.

В рішенні та в розпорядженні вказано на порушення ОСОБА_1 вимог п. 22 "Положення про порядок призначення житлових субсидій", не повідомлення протягом 30 календарних днів про обставини, зазначені у п. 16 Положення, а саме про зміни у складі сім`ї члена домогосподарства (а.с. 59-60).

Відповідачем надано довідку щодо проведення перерахунку призначеної субсидії згідно з розпорядженням від 18.06.2019, відповідно до якого підлягає поверненню внаслідок подання недостовірних даних про доходи (майновий стан) ОСОБА_1 за період з 01.05.2018 по 30.04.2019 субсидія у розмірі 17278,23 грн. У тому числі готівкою 7031,5 1 грн (а.с. 61).

Не погодившись з таким рішенням відповідача, позивач звернувся до суду.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 06.07.2020, яке залишене без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 24.11.2020, позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано розпорядження Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради від 15.07.2019 щодо повернення суми субсидії перерахованої (виплаченої) надміру внаслідок несвоєчасного повідомлення про зміни у складі сім`ї члена домогосподарства за період з 01.05.2018 по 30.04.2019.

У частині вимог про зобов`язання здійснити перерахунок надміру перерахованої (виплаченої) ОСОБА_1 субсидії за період з 01.05.2018 по 01.06.2018 та прийняти рішення про призначення житлової субсидії, відповідно до заяви від 20.05.2019, відмовлено.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що відповідно до п. 22 абз. 5, 10, 14 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 №848, може бути заявлено вимогу про повернення саме надміру перерахованої (виплаченої) субсидії.

Фактично відповідач вимагає повного повернення отриманої ОСОБА_1 субсидії без проведення будь-якого перерахунку, що суперечить вимогам п. 22 "Положення про порядок призначення житлових субсидій".

Відмовляючи у задоволенні решти позовних вимог, суди виходили з того, що відповідач є спеціально уповноваженим органом, який наділений повноваженнями приймати рішення про призначення та припинення надання житлових субсидій, вирішення інших питань, пов`язаних з наданням житлових субсидій. Як було зазначено, відповідачем не проводились будь-які розрахунки, у тому числі не встановлювалось право на отримання позивачем субсидії за заявою від 20.05.2019, не визначався розмір надміру перерахованої (виплаченої) субсидії на наявність підстав для її повернення. Суд не може підміняти орган державної влади і перебирати на себе повноваження надані такому органу для виконання покладених на нього функцій.

ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

З рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій не погодився відповідач, подав касаційну скаргу.

В обґрунтування касаційної скарги покликається на те, що судами першої та апеляційної інстанцій неправильно застосовано норми матеріального та процесуального права, неправильно встановлено обставини справи, внаслідок чого суди дійшли помилкового висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Зокрема, покликається на те, що в даному випадку розмір надміру отриманої житлової субсидії є загальний розмір житлової субсидії отриманий позивачем в спірний період, адже департамент не мав законодавчо встановленої можливості здійснення розрахунку надміру отриманої житлової субсидії.

Також покликається на те, що у зв`язку з встановленням судом недобросовісності позивача у вчинені дій направлених на повідомлення департаменту про наявність обставин, що впливають на призначення житлової субсидії останньому, відсутні підстави стверджувати що оскаржуване розпорядження департаменту прийнято з порушенням встановлених норм, а відтак відсутні підстави для його скасування.

Також, з покликанням на висновки Верховного Суду в постановах від 02.08.2019 по справі №592/12182/16-а та від 28.11.2019 по справі №592/7612/17 вважає, що встановлена правова природа оспорюваного розпорядження унеможливлює здійснення судового розгляду щодо визнання його протиправним та скасування, у зв`язку з чим ці позовні вимоги не можуть розглядатися у судах, оскільки відсутнє право, що підлягає судовому захисту.

Просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій і постановити рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить відмовити у її задоволенні, а рішення суду апеляційної інстанції залишити без змін.

ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Рішення судів першої та апеляційної інстанцій оскаржуються лише відповідачем і лише в частині задоволених позовних вимог, відтак в силу приписів статті 341 КАС України касаційний перегляд здійснюється саме в таких межах.

Відповідно до пункту 7 частини першої статті 4 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", в редакції, чинній станом на час виникнення спірних правовідносин, до повноважень Кабінету Міністрів України належать встановлення порядку надання пільг та житлових субсидій населенню в частині забезпечення надання житлових субсидій як частки вартості житлово-комунальних послуг, у тому числі їх виплати у грошовій формі.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 №848 затверджено Положення про порядок призначення житлових субсидій (Положення №848).

Відповідно до пункту 16 Положення №848 громадянин, якому призначено житлову субсидію, зобов`язаний протягом 30 календарних днів проінформувати структурний підрозділ з питань соціального захисту населення про обставини для перерахунку призначеної житлової субсидії, зокрема:


................
Перейти до повного тексту