ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 травня 2024 року
м. Київ
справа № 200/170/22
адміністративне провадження № К/990/16364/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Олендера І.Я.,
суддів: Васильєвої І.А., Пасічник С.С.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 5 січня 2024 року (суддя Чекменьов Г.А.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 1 квітня 2024 року (судді: Компанієць І.Д. (головуючий), Гайдар А.В., Казначеєв Е.Г.) у справі № 200/170/22 за позовом Приватного акціонерного товариства "Великоанадольський вогнетривкий комбінат" до Державної податкової служби України в особі відокремленого підрозділу Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення, рішень,
У С Т А Н О В И В:
І. Суть спору
Короткий зміст позовних вимог
1. Приватне акціонерне товариство "Великоанадольський вогнетривкий комбінат" (далі - позивач, платник податків, Товариство, ПрАТ "ВАВК") звернулось до суду з позовом до Державної податкової служби України в особі відокремленого підрозділу Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області (далі - відповідач, контролюючий орган, ГУ ДПС у Донецькій області) про визнання протиправними та скасування: податкового повідомлення-рішення № 14602/05-99-07-19 від 09.12.2021, рішення № 14579/05-99-07-11 від 09.12.2021, рішення № 14582/05-99-07-11 від 09.12.2021.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що, на думку позивача, ПрАТ "ВАВК" правомірно сформовано та віднесено суми податку на додану вартість до податкового кредиту по взаємовідносинам з контрагентами-постачальниками за період січень-червень 2021 року: ТОВ "СІРІУС БІЛДІНГ" (код за ЄДРПОУ 43337249) за період січень, лютий 2021 року; ТОВ ТОРГОВИЙ ДІМ "ГОРНОВИДОБУВНА КОМПАНІЯ" (код за ЄДРПОУ 19431145) за період січень 2021 року; ТОВ "ЧЕСТЕРФІЛД ДІЛ" (код за ЄДРПОУ 42529576) за період січень 2021 року; ТОВ "АРЕНТІС" (код за ЄДРПОУ 42653794) за період січень-березень, травень 2021 року; ТОВ "ЕЛІТ БІЛДІНГ БУД" (код за ЄДРПОУ 42212153) за період січень 2021 року; ТОВ "РЕГІОН ТРАНС ГРУП" (код за ЄДРПОУ 40859610) за період січень-червень 2021 року; ТОВ "ДІМАКС ВБК" (код за ЄДРПОУ 42515474) за період травень 2021 року. Позивач зазначає, що реальність господарських операцій між ПрАТ "ВАВК" та його контрагентами обумовлено вчиненням правочинів, спрямованих на досягнення господарської мети, економічної доцільності, підтверджується первинними та іншими бухгалтерськими документами, що були надані до перевірки, а саме: договорами, специфікаціями, додатковими угодами, замовленнями, видатковими накладними, актами надання послуг, довіреностями (за даними журналу реєстрації довіреностей), документами щодо внутрішнього обліку, а також щодо руху ТМЦ між структурними підрозділами підприємства, щодо використання підприємством поставлених ТМЦ у власному виробничому процесі та споживання отриманих послуг, документами щодо розрахунків підприємством за придбаний товар/послуги відповідно до укладених правочинів. Наведені обставини та наявність у платника податків вищезазначених документів є достатніми підставами для визначення реального характеру господарських взаємовідносин. Крім того, позивач зазначив, що ним було своєчасно нараховані суми ЄСВ у відповідності до вимог чинного законодавства. Так, зазначена в акті перевірки звітність з ЄСВ містить відомості про вже нарахований єдиний внесок на суми заробітної плати та/або винагороди, та в даному випадку факт своєчасного нарахування єдиного внеску за наведеними в акті перевірки звітами підтверджується первинними та обліковими документами підприємства. Також позивач зазначив про наявність судового рішення, яке не виконане, та не було враховане відповідачем при прийнятті оскаржуваних рішень.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 5 січня 2024 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 1 квітня 2024 року, позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Донецькій області № 14602/05-99-07-19 від 09.12.2021. Визнано протиправним та скасовано рішення ГУ ДПС у Донецькій області № 14579/05-99-07-11 від 09.12.2021. Визнано протиправним та скасовано рішення ГУ ДПС у Донецькій області № 14582/05-99-07-11 від 09.12.2021.
4. Суд першої інстанції, з рішенням якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що контролюючий орган приймаючи оскаржувані рішення діяв всупереч та не у відповідності до вимог чинного законодавства. Судами встановлено та зазначено, що наданими позивачем первинними документами бухгалтерського обліку підтверджено реальність господарських операцій позивача з його контрагентами, а позивачем було вчасно нараховано суми ЄСВ у відповідності до вимог чинного законодавства. Також, судами встановлено, що сума недоїмки, на яку нараховані штрафні санкції та пеня, обліковувалися за підприємством позивача внаслідок невиконання контролюючим органом судового рішення, а тому нарахування штрафних санкцій та пені за несплату або несвоєчасну сплату єдиного внеску є протиправним.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, ГУ ДПС у Донецькій області подало касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Донецького окружного адміністративного суду від 5 січня 2024 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 1 квітня 2024 року та прийняти рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог ПрАТ "ВАВК" у повному обсязі.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
6. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ГУ ДПС у Донецькій області проведено документальну планову виїзну перевірку ПрАТ "Великоанадольський вогнетривкий комбінат" (код 00191721) з питань дотримання вимог податкового валютного, іншого законодавства та правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.10.2018 по 30.06.2021. За результатами перевірки складено акт документальної планової виїзної перевірки від 09.11.2021 № 13356/05-99-07-19/00191721.
За результатами перевірки контролюючим органом встановлені порушення: пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 ПК України, Положення (стандарту) бухгалтерського обліку № 16 "Витрати", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.1999 № 318, згідно якого завищено задекларований в рядку 2180 показник "Інші операційні витрати" Звіту про фінансові результати (форма 2) за 2019 рік у сумі 1 310 844,53 грн, що призвело до заниження об`єкту оподаткування на 1 310 844,53 грн, та заниження податку на прибуток за 2019 рік всього у сумі 235 952,00 грн; п. 44.1, п. 44.6 ст. 44, п. 85.2 ст. 85, пп. "а" п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3 ст. 198 п. 200.1, п. 200.2, ст. 200 ПК України, ст. 3, ст. 4, ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", п. 1.2 ст. 1, п. 2.1, п. 2.4, п. 2.13 ст. 2 Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88, в результаті чого занижено податок на додану вартість в періоді, що перевірявся, на загальну суму 7 167 569,00 грн; ч. 1 ст. 115 Кодексу законів про працю України, ч. 3 ст. 15, ч. 1 ст. 24 Закону України "Про оплату праці" від 24.03.1995, а саме: підприємством не дотримані вимоги щодо першочерговості виплати заробітної плати, виплати зарплати не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує шістнадцяти календарних днів, та не пізніше семи днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата, та розміру заробітної плати за першу половину місяця, яка повинна бути не менше оплати за фактично відпрацьований час з розрахунку тарифної ставки (посадового окладу) працівника; пп. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14, п. 18.1 ст. 18, п. 51.1 ст. 51, п. 171.2 ст. 171, пп. "б" п. 176.2 ст. 176 ПК України, Порядку заповнення та подання податковими агентами податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 4 від 13.01.2015, Порядку заповнення та подання податковими агентами з Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску № 4 від 13.01.2015, в частині подання з порушенням встановлених строків, подання не в повному обсязі, з недостовірними відомостями податкової звітності про суми доходів, нарахованих (сплачених) на користь платника податків, суми утриманого з них податку, а також суми, нараховані (виплачені) фізичним особам за товари (роботи, послуги), а саме: надано уточнюючий розрахунок за 2 квартал 2019 від 05.11.2019 № 9258433889, в якому проведені коригування звітних податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку за 2 квартал 2019 від 08.08.2019 № 9173773873, які призвели до зміни платника податку; наданий з порушенням встановлених строків Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (Додаток 4ДФ) за 1 квартали 2021 року (січень 2021 року, грудень 2021 року та березень 2021 року) - граничний термін подання 11.05.2021, фактично Податковий розрахунок наданий 12.05.2021 за № 9120687059; у податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (Додаток 4ДФ) за 1 квартали 2021 року при відображенні нарахованих та сплачених доходів, та сум утриманого з них податку на користь найманої особи (РНОКПП НОМЕР_1 ) у графі 2 відображено РНОКПП НОМЕР_2, що призвело до зміни платника податку; пп. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14, ст. 18, пп. 2 п. 57.1 ст. 57, пп. 168.1.1, пп. 168.1.2, пп. 168.1.5 п. 168.1 ст. 168, пп. "а" п. 171.2 ст. 171, пп. "а" п. 176.2 ст. 176, пп. 1.1, 1.2, 1.4, 1.6 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України в частині несвоєчасної сплати військового збору під час виплати нарахованого доходу у вигляді заробітної плати з порушенням строку, встановленого Кодексом для місячного податкового періоду (30 календарних днів), на загальну суму 112 058,80 грн, у тому числі за січень 2019 у сумі 1 651,38 грн, за листопад 2019 у сумі 50 984,06 грн, за грудень 2019 у сумі 59 423,36 грн; пп. 4 ч. 2 ст. 6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", п. 1 розділу II Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4 в частині несвоєчасного подання Додатку 1 до податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 1 квартал 2021 року (січень 2021 року, лютий 2021 року та березень 2021 року) - граничний термін подання 11.05.2021, фактично Додаток 1 наданий 12.05.2021 за № 9119685164; абзацу 1 п. 1 ч. 1 ст. 4, п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" несвоєчасно донараховані суми виплат, на які нараховується єдиний внесок (база нарахування), а саме: у звіти за листопад 2018 року платником донараховано за вересень 2018 року суму 2 646,02 грн, у звіти за жовтень 2019 року платником донараховано за вересень 2019 року суму 29,88 грн, у звіті за листопад 2019 року платником донараховано за вересень 2019 року суму 177,73 грн, у звіті за січень 2020 року платником донараховано за грудень 2019 року суму 515,94 грн, у звіті за березень 2020 року платником донараховано за лютий 2020 року суму 1042,60 грн, у звіті за серпень 2020 року платником донараховано за червень 2020 року суму 1203,76 грн, у звіті за вересень 2020 року платником донараховано за серпень 2020 року суму 944,90 грн; ч. 1 ст. 4, п. 1 ч. 2 ст. 6, п. 1 ч. 1 ст. 7, ч. 4 ст. 7, ч. 5 ст. 7, Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" платником несвоєчасно нарахований єдиний внесок у сумі 5 560 321,11 грн; п. 1 ч. 2 ст. 6, абзацу 1 ч. 8 ст. 9 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" в частині несвоєчасної сплати (перерахування) єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у сумі 7 241 626,54 грн; пп. 16.1.3 п. 16.1 ст. 16, п. 22.1 ст. 22, п. 63.3 ст. 63 ПК України, Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України в частині не подання повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою № 20-ОПП (1 об`єкт оподаткування).
Не погодившись з висновками вказаного акта документальної планової виїзної перевірки від 09.11.2021 № 13356/05-99-07-19/00191721, позивач звернувся до ГУ ДПС у Донецькій області із запереченнями вих. № 787 від 23.11.2021, за результатами розгляду яких висновки, викладені в акті перевірки від 09.11.2021 № 13356/05-99-07-19/00191721, залишені без змін.
Також, за висновками контролюючого органу встановлено безпідставне формування та віднесення сум податку на додану вартість до податкового кредиту в деклараціях з податку на додану вартість по взаємовідносинам з контрагентами-постачальниками за період січень-червень 2021 року у загальній сумі 7 170 590,00 грн: ТОВ "СІРІУС БІЛДІНГ" (код 43337249) за період січень, лютий 2021 року в сумі 2 857 156,00 грн, ТОВ "ТОРГОВИЙ ДІМ "ГОРНОВИДОБУВНА КОМПАНІЯ" (код 19431145) за період січень 2021 року в сумі 147 340,00 грн; ТОВ "ЧЕСТЕРФІЛД ДІЛ" (код 42529576) за період січень 2021 року в сумі 432 858,00 грн, ТОВ "АРЕНТІС" (код 42653794) за період січень-березень, травень 2021 року в сумі 2 056 073,00 грн, ТОВ "ЕЛІТ БІЛДІНГ БУД" (код 42212153) за період січень 2021 року в сумі 313 556,00 грн; ТОВ "РЕГІОН ТРАНС ГРУП" (код 40859610) за період січень-червень 2021 року в сумі 1 263 539,00 грн, ТОВ "ДІМАКС ВБК" (код 42515474) за період травень 2021 року в сумі 100 067,00 грн.
За наслідками перевірки контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення № 14602/05-99-07-19 від 09.12.2021 про збільшення грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) на суму 10 751 355,00 грн (де сума грошового зобов`язання 7 167 570,00 грн, штрафні санкції - 3 583 785 грн), рішення № 14579/05-99-07-11 від 09.12.2021 про застосування штрафних санкцій на суму 556 452,53 грн, рішення № 14582/05-99-07-11 від 09.12.2021 про застосування штрафу в сумі 183 269,25 грн (з яких штраф у розмірі 177 759,24 грн, пеня в розмірі 5510,01 грн).
Судами попередніх інстанцій щодо господарських відносин позивача з відповідними контрагентами встановлено наступне.
Так, позивачем (Покупець) було укладено договір поставки № ПТ2/1220 від 02.12.2020 з ТОВ "СІРІУС БІЛДІНГ" (Постачальник), код за ЄДРПОУ 43337249, місце укладання - м. Київ. За Спеціфікацією до договору ТОВ "СІРІУС БІЛДІНГ" зобов`язується поставити ПрАТ "ВАВК" гіпсокартон в асортименті та цемент. Податкові накладні виписані ТОВ "СІРІУС БІЛДІНГ" на адресу ПрАТ "ВАВК" зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, включено позивачем до складу податкового кредиту у сумі 2 022 146,78 грн у січні 2021 року та у сумі 835 009,33 грн у лютому 2021 року. Придбаний товар позивачем (Поклажодавець) передано на зберігання згідно з договором № Юр-14/21 від 07.12.2020 ТОВ "СІРІУС БІЛДІНГ" (код 43337249) (Зберігач), місце укладання - с. Петропавлівська Борщагівка.
Позивачем на підтвердження господарських операцій з ТОВ "СІРІУС БІЛДІНГ" за січень, лютий 2021 року надано: видаткові накладні; витяг з журналу реєстрації довіреностей (отримання товару за довіреностями № 337 від № 345 від 18.01.2021, № 389 від 01.02.2021); акти приймання-передачі на відповідальне зберігання; акти приймання-передачі з відповідального зберігання; документи щодо транспортування ТМЦ: товарно-транспортні накладні; договір про надання транспортно-експедиційних послуг № Т04-01/2021 від 04.01.2021 та акти надання послуг; документи про оплату наданих транспортно-експедиційних послуг: платіжне доручення № 735 від 29.01.2021, № 935 від 05.02.2021; документи щодо внутрішнього обліку, а також щодо руху ТМЦ між структурними підрозділами підприємства та використання ними поставлених ТМЦ у виробничому процесі підприємства: прибуткові ордери, вимоги на відпуск з матеріального складу.
Судами попередніх інстанцій встановлено та зазначено, що надані позивачем документи складені з дотриманням вимог статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" та містять у собі відомості щодо змісту та обсягу проведених операцій, які узгоджуються між собою. Тоді як, контролюючи орган зазначаючи про нереальність господарських операцій позивача з вказаним контрагентом виходив з того, що ТОВ "СІРІУС БІЛДІНГ" не є виробником поставлених позивачу товарів, не декларував операції з придбання цих товарів у січні-лютому 2021 року, об`єм придбаного цементу не відповідає об`єму, який реалізовано позивачу, відсутні данні, які б підтверджували транспортування контрагентом цього товару (ТТН мають невідповідності), а також, що за даними інформаційних баз ТОВ "СІРІУС БІЛДІНГ" має незначну кількість працюючих, не має власних та орендованих основних засобів та не має відповідних технічних та технологічних можливостей для вчинення таких господарських операцій.
Позивачем було укладено з ТОВ "ДІМАКС ВБК" (код 42515474) договір поставки № 01-04-21 від 01.04.2021, місце укладання - м. Київ. Предметом договору є вироби з металу, найменування, асортимент, ціна та кількість яких визначаються сторонами в окремих рахунка-фактурах. Відповідно до Специфікації № 6 до договору сторонами визначено товар - вироби з металу, які підлягають поставці позивачу за умовами договору (круг, кутник, смуга, труба, швелер). ТОВ "ДІМАКС ВБК" зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних накладну виписану на адресу ПрАТ "ВАВК" від 17.05.2021 № 19 на суму ПДВ 100 067,19 грн з товарною номенклатурою металоконструкції в асортименті заявленому у специфікації від 17.05.2021 № 6. Розрахунки за ТМЦ здійснені платіжним дорученням від 17.05.2021 № 157.
На підтвердження реальності господарської операції позивачем надано видаткову накладну, рахунки на оплату, журнал реєстрації довіреностей, товарно-транспортну накладну, прибутковий ордер, вимоги про відпуск ТМЦ з матеріального складу, платіжне доручення. Судами попередніх інстанцій встановлено та зазначено, що надані позивачем документи складені з дотриманням вимог статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" та містять у собі відомості щодо змісту та обсягу проведених операцій, які узгоджуються між собою. Тоді як, контролюючи орган зазначаючи про нереальність господарських операцій позивача з вказаним контрагентом виходив з того, що відсутні данні, які б підтверджували транспортування контрагентом цього товару, товарно-транспортні накладні, надані позивачем, не відповідають умовам укладеного договору, позивачем не надано документів про якість товару. Крім того, за даними інформаційних баз ТОВ "ДІМАКС ВБК" має незначну кількість працюючих, не має власних та орендованих основних засобів, не має технічних та технологічних можливостей для вчинення дій з продажу виробів з металу.
Зустрічна звірка ТОВ "СІРІУС БІЛДІНГ" та ТОВ "ДІМАКС ВБК" контролюючим органом не проводилася. При цьому, контролюючим органом в акті перевірки не наведено обставин та доказів, які б свідчили про невідповідність господарських операцій цілям та завданням статутної діяльності позивача, збитковості здійснених операцій, або інших обставин, які б окремо або в сукупності могли б свідчити про не пов`язаність операцій з господарською діяльністю позивача, фіктивність вчинених операцій, а також про те, що вчинення зазначених операцій не обумовлено розумними економічними причинами (цілями ділового характеру). Контролюючий орган не надав жодних доказів на підтвердження, що позивач, як платник податку, діяв без належної обачності й обережності і йому було відомо про порушення, які допускали його контрагенти, або що самостійною діловою метою здійснення господарських операцій з даними підприємствами було одержання позивачем податкової вигоди. Крім того, висновки про нереальність здійснення господарських операцій позивача з вказаними контрагентами ґрунтуються на даних податкової інформації, які містяться в інформаційних базах контролюючого органу, без врахування даних первинних документів.
Позивачем було укладено з ТОВ ТОРГОВИЙ ДІМ "ГОРНОВИДОБУВНА КОМПАНІЯ" (код 19431145) договір про надання транспортно-експедиційних послуг № Т04-01/2021 від 04.01.2021 (нове найменування ТОВ "ОРІОН РІТЕЙЛ") (код 19431145) (Виконавець). Місце складання - м. Вишневе. За договором Виконавець зобов`язується за плату та за рахунок Замовника надавати транспортно-експедиційні послуги, що пов`язані з організацією та забезпеченням перевезення вантажу автомобільним транспортом. Податкові накладні виписані ТОВ ТОРГОВИЙ ДІМ "ГОРНОВИДОБУВНА КОМПАНІЯ" на адресу позивача зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, включено позивачем до складу податкового кредиту у січні 2021 року в сумі 147 340,17 грн.
На підтвердження здійснення господарської операції позивачем надані: акти наданих послуг; платіжні доручення; документи на продукцію, що перевозилася (прибуткові ордери, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні).
Судами попередніх інстанцій встановлено та зазначено, що надані позивачем документи складені з дотриманням вимог статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" та містять у собі відомості щодо змісту та обсягу проведених операцій
Контролюючий орган, зазначаючи про нереальність господарських операцій позивача з вказаним контрагентом виходив того, що за результатами аналізу даних інформаційних баз даних "Податковий блок", Єдиного реєстру податкових накладних та за даними фінансової звітності Баланс (Звіт про фінансовий стан) за 2020 рік (№ 9373358989 від 28.04.2021) балансова вартість основних засобів становить 20,0 млн. грн, вартість ОФ за 2020 рік збільшилась з 10 тис. грн до 20 млн. При цьому звітність з податку на прибуток за 2020-2021 рік не надавалась. Додаток AM не надавався. З квітня 2021 року не звітує. Відповідно до форми 20-ОПП підприємство має на обліку 341 об`єкт оподаткування: автотранспорт, кіоск, виробнича ділянка, бочка, склади, кар`єр, офіс. Згідно Додатку 4ДФ "Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору" за січень 2021 року № 9092202494 від 20.04.2021, працювало у штаті 10 осіб, які, крім директора, звільнені 04.01.2021 року, виплат доходу з ознаками " 106" та " 157" не здійснювались. Згідно ЄРПН послуги перевезення не придбавались, придбання дизельного пального, запчастин відсутнє, договори оренди авто відсутні. Контрагент відповідає критеріям ризиковості платника ПДВ. Відповідно до документів "Прибутковий ордер" та "Видаткова накладна" постачальником продукції (Гіпсокартон Plato), який був перевезений ТОВ ТОРГОВИЙ ДІМ "ГОРНОВИДОБУВНА КОМПАНІЯ", було ТОВ "СІРІУС БІЛДІНГ" (код 43337249). Товарно-транспортні накладні, надані позивачем, мають дефекти, зокрема, не вказано номер посвідчення водія, не заповнено рядок "арматура", "маса брутто, т". Супровідні документи на вантаж містять підписи без ідентифікації посад. Водії, які перевозили вантаж, не перебувають у штаті контрагента.
Судами встановлено та зазначено, що надані позивачем в своїх сукупності первинні документи як по взаємовідносинам з ТОВ ТОРГОВИЙ ДІМ "ГОРНОВИДОБУВНА КОМПАНІЯ", так і по взаємовідносинам з ТОВ "СІРІУС БІЛДІНГ", підтверджують реальність господарської операції позивача з ТОВ ТОРГОВИЙ ДІМ "ГОРНОВИДОБУВНА КОМПАНІЯ", оскільки в документах містяться найменування, кількість, асортимент поставлених товарів, товарно-транспортні накладні та інші документи з огляду на реальність господарської операції з ТОВ "СІРІУС БІЛДІНГ", підтверджують надання транспортно-експедиційних послуг вказаним товариством позивачу. При цьому певні недоліки в заповненні товарно-транспортних накладних, як то не зазначення номеру посвідчення водія, не заповнення рядків "арматура", "маса брутто, т" за умови, що дані цих товарно-транспортних накладних дають можливість встановити найменування вантажу, який перевозиться, найменування відправника, перевізника та отримувача, адреси навантаження/ розвантаження, - не свідчать про нереальність правочинів як з постачання вантажу, так і з його транспортування за договорами транспортно-експедиційних послуг. Зустрічна звірка ТОВ ТОРГОВИЙ ДІМ "ГОРНОВИДОБУВНА КОМПАНІЯ" контролюючим органом не проводилася.
Позивачем було укладено з ТОВ "ЧЕСТЕРФІЛД ДІЛ" (код 42529576) договір про надання послуг № 28/12/20Д від 28.12.2020 де ТОВ "ЧЕСТЕРФІЛД ДІЛ" (Виконавець), місце укладання - м. Київ. За вказаним договором Виконавець зобов`язується надавати послуги з генерального прибирання приміщень, перелік яких вказано в п.1.2 Договору, а Замовник зобов`язується прийняти такі послуги та сплатити їх вартість в розмірі, в порядку та строки, визначені сторонами в Договорі. Відповідно до Додатків № 1 до Договору відповідно до Замовлень зазначено перелік приміщень та вартість послуг з дезінфекції. Податкові накладні виписані ТОВ "ЧЕСТЕРФІЛД ДІЛ" на адресу позивача, зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, включено до складу податкового кредиту всього у розмірі 432 858,00 грн, у т.ч. у січні 2021 року в сумі 432 858,00 грн.
На підтвердження здійснення господарської операції позивачем надані: акти наданих послуг; відомості по рахунку 377 "Розрахунки з іншими дебіторами" по контрагенту ТОВ "ЧЕСТЕРФІЛД ДІЛ" за період 01.01.2021 - 30.06.2021 в бухгалтерському обліку ПрАТ "ВАВК" відображено за кредитом 377 "Розрахунки з іншими дебіторами" та дебетом рахунків 207 "Запасні частини", 6412 "ПДВ" в сумі 432 857,52 грн. Розрахунки у періоді, що перевірявся, не здійснено. Кредиторська заборгованість перед постачальником ТОВ "ЧЕСТЕРФІЛД ДІЛ" станом на 01.01.2021 складає 0,0 грн, станом на 30.06.2021 складає 2 597 145,12 грн.
Судами попередніх інстанцій встановлено та зазначено, що надані позивачем первинні документи на підтвердження господарських операцій з ТОВ "ЧЕСТЕРФІЛД ДІЛ" свідчать про їх реальний характер, підтверджують використання позивачем придбаних послуг у контрагента у власній господарській діяльності, що є підставою для формування податкового обліку, а зазначені документи складені з дотриманням вимог чинного законодавства та містять у собі відомості щодо змісту та обсягу проведених операцій, які узгоджуються між собою. Також придбання ТОВ "ЧЕСТЕРФІЛД ДІЛ" засобів та предметів прибирання підтверджують надання цим контрагентом послуг з прибирання приміщень. Тоді як, контролюючий орган зазначаючи про нереальність господарських операцій позивача з контрагентом виходив з відсутності справжнього джерела первинного походження цієї послуги, оскільки згідно з аналізом відомостей щодо податкових накладних, зареєстрованих в електронному вигляді, згідно з Єдиним реєстром податкових накладних, починаючи з 01.01.2020 (з дати реєстрації платником ПДВ), включаючи період, що перевірявся, встановлено декларування операцій з придбання ТОВ "ЧЕСТЕРФІЛД ДІЛ" засобів та предметів для прибирання, прання, для миття посуду, кухонні губки, освіжувачі повітря, пральні порошки, що не є засобами для здійснення дезінфекції приміщень. ТОВ "ЧЕСТЕРФІЛД ДІЛ" має незначну кількість працюючих. Контролюючим органом звірка ТОВ "ЧЕСТЕРФІЛД ДІЛ" не проводилася.
Судами зазначено, що не спростовуючи можливість надання вказаних послуг, доводи контролюючого органу стосується визначення поняття "дезінфекція", що не точно відповідає змісту передбаченої укладеним договором послуг: з видалення пилу зі стін і стелі, видалення забруднення освітлювальних приладів, мийка вікон (рами, вікна, підвіконня), видалення пилу та забруднень із вимикачів, електричних розеток, датчиків і з вентиляційних решіток, видалення стійких забруднень, плям, прибирання дверних блоків, глибоке чищення підлогових покриттів за допомогою професійної техніки та дезінфікуючих засобів; прибирання сміття з заміною сміттєвих пакетів в урнах; провітрювання приміщень. Так, відповідачем робиться порівняння обсягу оброблених виробничих приміщень з обсягом праці з дезінфекції житлових приміщень з посиланням на ДБН В.2.2,-15:2019 "Житлові будинки. Основні положення", що не стосується та не відповідає змісту укладеного договору.
Також, позивачем укладено з ТОВ "АРЕНТІС" (код 42653794) договір про надання послуг № 112/20Д від 02.11.2020. За вказаним договором Виконавець зобов`язується надавати послуги з генерального прибирання приміщень, перелік яких вказано в п. 1.2 Договору, а Замовник зобов`язується прийняти такі послуги та сплатити їх вартість в розмірі, в порядку та строки, визначені сторонами в Договорі. Виконавцем надавалися послуги з дезінфекції приміщень: видалення пилу зі стін і стелі, видалення забруднення освітлювальних приладів, мийка вікон (рами, вікна, підвіконня), видалення пилу та забруднень із вимикачів, електричних розеток, датчиків і з вентиляційних решіток, видалення стійких забруднень, плям, прибирання дверних блоків, глибоке чищення підлогових покриттів за допомогою професійної техніки та дезінфікуючих засобів; прибирання сміття з заміною сміттєвих пакетів в урнах; провітрювання приміщень.
Податкові накладні виписані ТОВ "АРЕНТІС" на адресу ПрАТ "ВАВК", зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, включено позивачем до складу податкового кредиту всього у розмірі 2 056 073 грн (січень 2021 року - травень 2021 року). На підтвердження здійснення господарської операції позивачем надані: акти наданих послуг; платіжні доручення, відомості по рахунку 377 "Розрахунки з іншими дебіторами" по контрагенту за період 01.01.2021 - 30.06.2021 в бухгалтерському обліку ПрАТ "ВАВК" відображено за кредитом 377 "Розрахунки з іншими дебіторами" та дебетом рахунків 6412 "ПДВ" в сумі 2 056 073,22 грн. Розрахунки здійснено в безготівковій формі через розрахунковий рахунок в сумі 1 907 271,01 грн, в бухгалтерському обліку відображено 631 "Розрахунки з вітчизняними постачальниками" та кредитом рахунку 311 "Поточний рахунок в національній валюті".
Судами попередніх інстанцій встановлено та зазначено, що надані позивачем первинні документи на підтвердження господарських операцій з вказаним контрагентом свідчать про їх реальний характер, підтверджують використання позивачем придбаних послуг у контрагента у власній господарській діяльності, що є підставою для формування податкового обліку, а зазначені документи складені з дотриманням вимог чинного законодавства та містять у собі відомості щодо змісту та обсягу проведених операцій, які узгоджуються між собою. Тоді, як доводи відповідача щодо нереальності цієї господарської операції обґрунтовані такими ж підставами та доводами, як і за договором позивача з ТОВ "ЧЕСТЕРФІЛД ДІЛ", що також не спростовують висновків щодо реальності таких операцій.
Позивачем укладено з ТОВ "ЕЛІТ БІЛДІНГ БУД" (код 42212153) договір підряду № 0401/21 від 04.01.2021. За цим договором Підрядник зобов`язується виконати Замовнику в обумовлений строк роботи по монтажу кабельної лінії 6 кВт п/ст 35/6 ГПП об`єкта "Кабельна лінія", а Замовник зобов`язується прийняти виконані роботи та своєчасно здійснювати їх оплату. Виконання робіт за договором здійснюється з матеріалу Підрядника. Відповідно до наданого до перевірки документу, який має назву "Відомість ресурсів до акту №/1" на монтаж кабельної лінії було використано будівельних матеріалів, виробів та конструкцій на суму 1 176 114,1 грн, а саме: Сталь полосова 50*5 - 100 кг, Кутник 50*50 - 70 кг, Муфта кабельна кВт- 10 150/240 - 2шт., Муфта кабельна СТп-10 150/240 - 4 піт., Анкер 12*200 - 15 шт., Болт с/г М 16*60 - 18 кг, Трансформатор току ТПЛМ-10 300/5 - 2шт., Привод для MB ПП-67 к - 1 шт., Амперметр Е-378 300/5 - 1 піт., Трансформатор току ТЗРЛ - 1 шт., Фарба емаль чорна - 6 кг, Ячейка КС-266 - 2 шт., Подвісь кабельна сталева для АВВГ 3*150 - 1300 шт., Конденсатор 3*150 КВАР - 3 шт., Кабель АВВГ-6 3*150 - 1119 м., Трос - 1030 м., Опори з/б-13м П10-1Б - 10 шт., Затискач підтримуючий глухий ПГ- 2-6 - 35 шт., Сережка СР 6-16 - 35 шт., Ушко однолапчате У-1-6-16 - 35 шт., Затискач натяжний клиновий ПК-1-1№2 - 35 шт.
Суми податку на додану вартість в розмірі 313 556,40 грн за січень 2021 року від ТОВ "ЕЛІТ БІЛДІНГ БУД" включено до податкового кредиту січня 2021 року, що відображено в податковій декларації червня № 9031263689 від 22.02.2021.
Позивачем на підтвердження господарської операції з вказаним контрагентом також були надані: локальний кошторис будівельних робіт; довідку про вартість будівельних робіт, акт приймання виконаних робіт; відомість ресурсів до акту; акт про загальновиробничі витрати; дефектний акт; платіжне доручення.
Судами попередніх інстанцій встановлено та зазначено, що надані позивачем первинні документи на підтвердження господарських операцій з вказаним контрагентом свідчать про їх реальний характер, підтверджують використання позивачем придбаних послуг у контрагента у власній господарській діяльності, що є підставою для формування податкового обліку, а зазначені документи складені з дотриманням вимог чинного законодавства та містять у собі відомості щодо змісту та обсягу проведених операцій, які узгоджуються між собою. Контролюючий орган, зазначаючи про нереальність господарських операцій позивача з контрагентом ТОВ "ЕЛІТ БІЛДІНГ БУД" виходив з відсутності справжнього джерела первинного походження товарно-матеріальних цінностей, надання послуг, оскільки аналізом відомостей щодо податкових накладних, зареєстрованих в електронному вигляді, згідно Єдиного реєстру податкових накладних, починаючи з дати реєстрації платником ПДВ та включаючи період, що перевірявся, встановлено відсутність даних щодо здійснення операції з придбання матеріалів, необхідних для монтажу кабельної лінії 6 кВ п/ст. 35/6 - ГПП об`єкта "Кабельна лінія", а також у вказаного контрагента відсутня матеріально-технічна база, трудові ресурси, необхідні для виконання договору підряду, укладеного з позивачем.
На момент виникнення спірних правовідносин ТОВ "ЕЛІТ БІЛДІНГ БУД" не було позбавлено права укладати з іншими суб`єктами господарювання договори та виконувати господарські зобов`язання за ними, товариство під час правовідносин було зареєстрованою юридичною особою платниками податку на додану вартість та не перебувало в стадії ліквідації, в межах перевірки позивача відповідачем не досліджено можливість залучення підрядником - ТОВ "ЕЛІТ БІЛДІНГ БУД" матеріально-технічних, майнових, трудових та виробничих ресурсів шляхом укладення цивільно-правових угод в не заборонених законом формі. Звірка з зазначеним контрагентом позивача контролюючим органом не проводилася.
Позивачем укладено з ТОВ "РЕГІОН ТРАНС ГРУП" (код 40859610) договір про надання транспортно-експедиційних послуг № 1401/2021 від 14.01.2021 де ТОВ "РЕГІОН ТРАНС ГРУП"" (код 40859610) (Виконавець), місце укладання - м. Київ. Відповідно до п. 2.1 п. 2.2 Договору № 1401/2021від 14.01.2021 ціна договору дорівнює сумарній вартості наданих Виконавцем та прийнятих Замовником послуг, пов`язаних із перевезенням протягом дії цього Договору, які відображаються в Актах приймання-передачі наданих послуг згідно ТТН та затверджуються Сторонами. Розмір плати за перевезення залежать від виду транспортного засобу, виду перевезення, терміновості, маршрутів, об`єму, тощо і прописуються кожен місяць у додаткових угодах. Найменування послуг та їх вартість може змінюватися в залежності від обставин (кліматичних умов), що буде підтверджено додатковою угодою. Автопослуги можуть виражатися в нетто т, тонна км, км, грн в залежності від характеру вантажу.
Податкові накладні, розрахунок коригування № 2 від 31.03.2021 до податкової накладної № 267 від 31.03.2021, виписані ТОВ "РЕГІОН ТРАНС ГРУП" на адресу ПрАТ "ВАВК", зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, включено до складу податкового кредиту всього у розмірі 1 260 519,00 грн, у т.ч. у січні 2021 року в сумі 275 400,00 грн, у лютому 2021 року в сумі 318 240,00 грн, у березні 2021 року в сумі 189 385,00 грн, у квітні 2021 року в сумі 229 104,00 грн, у травні 2021 року в сумі 132 700,00 грн, у червні 2021 року в сумі 115 690,00 грн.
Позивачем на підтвердження виконання зазначеного договору з ТОВ "РЕГІОН ТРАНС ГРУП" надані акти надання послуг, товарно-транспортні накладні, видаткові накладні, платіжні доручення, за якими позивачем здійснено частковий розрахунок за надані послуги шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок контрагента, про що надані платіжні доручення на загальну суму 1 071 095,09 грн. Видаткові накладні підтверджують перевезення продукції за договором з контрагентом за січень-лютий 2021 (вантажовідправник ТОВ "СІРІУС БІЛДІНГ" за договором постачання № ПТ2/1220 від 02.12.2020), за березень 2021 (вантажовідправники ТОВ "КОМПАНІЯ СВ БУД" за договором постачання № ЮР-99/20 від 25.03.2020, ТОВ "ТОРГОВИЙ ДІМ "ПІВДЕНЕРГОБУД" за договором № ЮР-94/20 від 03.03.2020, ТОВ "БК ГРАНД БЬЮТІ" за договором постачання № ПОЗ/11/2020 від 03.11.2020), за квітень 2021 (вантажовідправник ТОВ "КОМПАНІЯ СВ БУД" за договором постачання № ЮР-99/20 від 25.03.2020), за травень 2021 (вантажовідправники ТОВ "КОМПАНІЯ СВ БУД" за договором постачання № ЮР-99/20 від 25.03.2020, ТОВ "ЛЮКС МЕТАЛ" за договором № ЮР-130/21 від 12.05.2021, за червень 2021 (вантажовідправники ТОВ "КОМПАНІЯ СВ БУД" за договором постачання № ЮР-99/20 від 25.03.2020, ТОВ "ЛЮКС МЕТАЛ" за договором № ЮР-130/21 від 12.05.2021, ТОВ "МД ІСТЕЙТ" за договором № 558/ОД/ДП/21 від 01.06.2021).
Судами попередніх інстанцій встановлено та зазначено, що надані позивачем первинні документи на підтвердження господарських операцій з вказаним контрагентом свідчать про їх реальний характер, підтверджують використання позивачем придбаних послуг у контрагента у власній господарській діяльності, що є підставою для формування податкового обліку, а зазначені документи складені з дотриманням вимог чинного законодавства та містять у собі відомості щодо змісту та обсягу проведених операцій, які узгоджуються між собою. Контролюючий орган, зазначаючи про нереальність господарських операцій позивача з контрагентом ТОВ "ЕЛІТ БІЛДІНГ БУД" виходив з наявної інформації про відсутність у вказаного контрагента необхідних фінансово-технічних та трудових ресурсів для здійснення цієї господарської операції з позивачем.