ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 травня 2024 року
м. Київ
справа № 260/800/19
адміністративне провадження № К/9901/23541/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Чиркіна С.М.,
суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Міжгірського міського споживчого товариства на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 02.03.2021 (головуючий суддя: Рейті С.І.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01.06.2021 (головуючий суддя: Хобор Р.Б., судді: Судова-Хомюк Н.М., Шевчук С.М.) у справі № 260/800/19 за позовом Міжгірського міського споживчого товариства до Міжгірської селищної ради Міжгірського району Закарпатської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Спілка споживчих товариств "Міжгірська районна спілка споживчих товариств" про скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,
У С Т А Н О В И В:
І. РУХ СПРАВИ
У червні 2019 року Міжгірське міське споживче товариство (далі - позивач) звернулося з позовом до Міжгірської селищної ради Міжгірського району Закарпатської області (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Спілка споживчих товариств "Міжгірська районна спілка споживчих товариств", в якому просило:
визнати протиправним і скасувати рішення 22 сесії 7-го скликання Міжгірської селищної ради Міжгірського району Закарпатської області № 321 від 13.11.2018 "Про відмову у виділенні земельних ділянок";
зобов`язати Міжгірську селищну раду Міжгірського району Закарпатської області надати дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок на яких розміщені об`єкти торгівлі Міжгірського міського споживчого товариства, а саме: ресторан "Карпати" та склади громадського харчування - 0,265 га за адресою: вул. Шевченка, 78, смт. Міжгір`я; магазин "Продтовари № 2" - 0,0554 га за адресою: вул. Коцюбинського, 35, смт. Міжгір`я; універмаг "Верховина" - 0,10460 га за адресою: вул. Шевченка, 79, смт. Міжгір`я; кафе "Гриль-бар" - 0,0447 га за адресою: вул. Ольбрахта, 2, смт. Міжгір`я; кафе "Молочарня" (Вікторія) - 0,108 га за адресою: вул. Ольбрахта, 1, смт. Міжгір`я; магазин "Продтовари №4" - 0,072 га за адресою: вул. Хустська, 13, смт. Міжгір`я.
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 04.11.2019, залишеною без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18.12.2019, провадження в адміністративній справі закрито на підставі пункту 1 частини першої статті 238 КАС України у зв`язку із тим, що спір не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Верховний Суд постановою від 18.08.2020 скасував ухвалу Закарпатського окружного адміністративного суду від 04.11.2019 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18.12.2019, а справу направив на продовження розгляду до суду першої інстанції.
У цій постанові Верховний Суд зазначив, що спір у цій справі є публічно-правовим, оскільки заснований на оцінці рішення, яке прийняте відповідачем за наслідками реалізації ним владних повноважень. Верховний Суд звернув увагу на те, що суди попередніх інстанцій не взяли до уваги ту обставину, що право користування земельними ділянками Спілки споживчих товариств "Міжгірська районна спілка споживчих товариств" припинилося на підставі рішення відповідача від 16.12.2002 та в силу вимог Земельного кодексу України, а тому спір у цій справі не зачіпає цивільні права третіх осіб на земельні ділянки на яких розташовані об`єкти нерухового майна, які належать позивачу.
Закарпатський окружний адміністративний суд рішенням від 02.03.2021, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01.06.2021, позов задовольнив частково:
визнав протиправним і скасував рішення 22 сесії 7-го скликання Міжгірської селищної ради Міжгірського району Закарпатської області від 13.11.2018 за № 321 "Про відмову у виділенні земельних ділянок";
зобов`язав Міжгірську селищну раду Міжгірського району Закарпатської області повторно розглянути клопотання Міжгірського міського споживчого товариства про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок на яких розміщені об`єкти торгівлі Міжгірського міського споживчого товариства, а саме: ресторан "Карпати" та склади громадського харчування - 0,265га по вул. Шевченка, 78; магазин "Продтовари № 2" - 0,0554 га по вул. Коцюбинського, 35; універмаг "Верховина" - 0,10460 га по вул. Шевченка, 79; кафе "Гриль-бар" - 0,0447 га по вул. Ольбрахта, 2; кафе "Молочарня" /Вікторія/ - 0,108 га по вул. Ольбрахта, 1; магазин "Продтовари № 4" - 0,072 га по вул. Хустській, 13, з урахуванням правової оцінки спірних правовідносин, наданої судом.
У задоволенні решти позовних вимог відмовив.
Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, у якій просить суд касаційної інстанції скасувати постанову суду апеляційної інстанції, частково скасувати рішення суду першої інстанції і у цій частині ухвалити нову постанову, а саме: частину третю резолютивної частини рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 02.03.2021 викласти в такій редакції: "Зобов`язати Міжгірську селищну раду Міжгірського району Закарпатської області надати дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок на яких розміщені об`єкти торгівлі Міжгірського міського споживчого товариства, а саме: ресторан "Карпати" та склади громадського харчування - 0,265 га за адресою: вул. Шевченка, 78, смт. Міжгір`я; магазин "Продтовари № 2" - 0,0554 га за адресою: вул. Коцюбинського, 35, смт. Міжгір`я; універмаг "Верховина" - 0,10460 га за адресою: вул. Шевченка, 79, смт. Міжгір`я; кафе "Гриль-бар" - 0,0447 га за адресою: вул. Ольбрахта, 2, смт. Міжгір`я; кафе "Молочарня" (Вікторія) - 0,108 га за адресою: вул. Ольбрахта, 1, смт. Міжгір`я; магазин "Продтовари №4" - 0,072 га за адресою: вул. Хустська, 13, смт. Міжгір`я".
IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Верховного Суду від 07.07.2021 відкрито касаційне провадження у справі.
Ухвалою Верховного Суду від 21.05.2024 справу прийнято до провадження та призначено її до розгляду в порядку письмового провадження.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що оскаржуваним рішенням Товариству відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою. Підставами такого рішення відповідач навів існування державних актів на право постійного користування серії ІІ-ЗК № 002125 від 01.09.1997 та серії ІІ-ЗК №000038 від 16.12.1997 Міжгірської райспоживспілки.
Позивач вважає таке рішення відповідача протиправними з тих підстав, що згідно рішення Міжгірської селищної ради від 16.12.2002 "Про виділення, передачу у приватну власність та користування земельних ділянок" припинено право постійного користування земельними ділянками Міжгірської райспоживспілки за її згодою та передано такі земельні ділянки у постійне користування позивачу. Підставою передачі спірних земельних ділянок позивачу слугував і той факт, що на цих земельних ділянках розташовані об`єкти нерухомого майна, які належать позивачу на праві приватної власності, а саме: ресторан "Карпати" та склади громадського харчування - 0.265га по вул. Шевченка, 78; магазин "Продтовари №2" - 0,0554га по АДРЕСА_1 ; універмаг "Верховина" - 0,10460га по вул. Шевченка, 79; кафе "Гриль-бар" - 0,0447га по АДРЕСА_2 .
На підставі наведеного, позивач, як власник нерухомого майна, розташованого на спірних земельних ділянках, вважає, що має право на оформлення необхідної технічної документації щодо впорядкування правового режиму власності на земельні ділянки, розташовані під його будівлями.
Отже, відповідач, як власник та розпорядник земельними ділянками, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна Міжгірського МСТ, не мав підстав відмовляти у передачі таких земельних ділянок чи надати такі у власність чи користування іншим особам, оскільки в такому разі було б допущено порушення статей 120, 141 ЗК України, статті 377 ЦК України. Такої підстави для відмови у видачі дозволу, як існування актів на право постійного користування законом не передбачено, тим більше, що державні акти, на які посилається відповідач, не мають значення для надання такого дозволу.
В судовому засіданні представник позивача заявлені позовні вимоги підтримав в повному обсязі.
Представник третьої особи проти задоволення позовних вимог заперечив.
Представник відповідача в судове засідання не з`явився, не повідомив суд про причини не прибуття, хоча належним чином був повідомлений про дату, час та місце розгляду адміністративної справи, тому у відповідності до статті 205 КАС України, розгляд справи проведено за відсутності представника відповідача на підставі наявних в матеріалах справи письмових доказів.
ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій установлено, що 03.05.1995 рішенням зборів пайовиків спільних підприємств Міжгірського госпрозрахункового об`єднання підприємств громадського харчування та коопунівермагу, які входили до складу Міжгірської районної спілки споживчих товариств, на підставі протоколу зборів №1 від 03.05.1995, створено Міжгірське міське споживче товариство.
На виконання рішення зборів пайовиків спільних підприємств Міжгірського госпрозрахункового об`єднання підприємств громадського харчування та коопунівермагу від 03.05.1995, Міжгірська районна спілка споживчих товариств постановою від 04.05.1995 № 41 передала у статутний фонд Міжгірського міського споживчого товариства майно, а саме: ресторан "Карпати" та склади громадського харчування за адресою: вул. Шевченка, 78, смт. Міжгір`я; магазин "Продтовари № 2" за адресою: вул. Коцюбинського, 35, смт. Міжгір`я; універмаг "Верховина" за адресою: вул. Шевченка, 79, смт. Міжгір`я; кафе "Гриль-бар" за адресою: вул. Ольбрахта, 2, смт. Міжгір`я; кафе "Молочарня" (Вікторія) - за адресою: вул. Ольбрахта, 1, смт. Міжгір`я; магазин "Продтовари № 4" за адресою: АДРЕСА_3 .
На ці об`єкти нерухомого майна Міжгірським міським споживчим товариством у жовтні - грудні 2000 року та серпні 2001 року оформлено свідоцтва про право власності.
Після оформлення позивачем права власності на об`єкти нерухомості, рішенням Міжгірської селищної ради IV сесії XXIV скликання від 16.12.2002 вирішено питання щодо припинення права постійного користування Міжгірською районною спілкою споживчих товариств земельними ділянками: площею 0,265 га за адресою: АДРЕСА_4 ; площею 0,0554 га за адресою: АДРЕСА_1 ; площею 0,10460 га за адресою: АДРЕСА_4 ; площею 0,0447 га за адресою: АДРЕСА_5 ; площею 0,108 га за адресою: АДРЕСА_6 ; площею 0,072 га за адресою: АДРЕСА_3, які знаходяться під об`єктами нерухомості. Також цим рішенням вирішено передати Міжгірському міському споживчому товариству земельні ділянки під об`єктами нерухомості для їх обслуговування, землевпорядній службі внести відповідні зміни в державні акти на право постійного користування серії ІІ-ЗК № 002125 від 01.09.1997 та серії ІІ-ЗК № 000038 від 16.12.1997 і внести відповідні зміни в земельно-облікові документи.
В подальшому, 01.08.2017 позивач з метою реалізації своїх прав на земельні ділянки під об`єктами нерухомості, які належать йому на праві власності, звернувся із заявою до Міжгірської селищної ради про надання дозволу на складання проекту землеустрою для відведення земельних ділянок.
Рішенням 22-ої сесії 6-го скликання Міжгірської селищної ради № 255 від 25.12.2012 позивачу надано дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для обслуговування об`єктів торгівлі.
Водночас за наслідками розгляду подання прокуратури Міжгірського району Закарпатської області від 05.03.2014, Міжгірська селищна рада рішенням 31-ої сесії 6-го скликання № 412 від 17.07.2014 скасувала пункт 19.1. попереднього рішення 22 сесії 6 скликання Міжгірської селищної ради № 255 від 25.12.2012 в частині надання дозволу Міжгірському міському споживчому товариству на складання проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для обслуговування об`єктів торгівлі.
01.08.2017 Міжгірське міське споживче товариство звернулося до відповідача з метою отримання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, на яких розміщені об`єкти торгівлі.
Рішенням Міжгірської селищної ради "Про довивчення та розгляд заяви на наступну сесію" від 26.10.2017 № 280 заяву позивача відхилено до розгляду справи в Господарському суді Закарпатської області.
В якості підстав для прийняття цього рішення, відповідач послався на існування господарського спору про скасування державних актів на право постійного користування серії ІІ-ЗК № 002125 від 01.09.1997 та рішення 31 сесії 6 скликання Міжгірської селищної ради за №412 від 17.07.2014 "Про розгляд подання прокурора Міжгірського району", яким селищна рада скасувала дозвіл на розробку проекту землеустрою наданого позивачу рішенням 22 сесії 6 скликання Міжгірської селищної ради за № 255 від 25.12.2012.
Зазначене рішення було оскаржене позивачем в судовому порядку.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 22.03.2018 у справі № 807/81/18 позов Міжгірського міського споживчого товариства до Міжгірської селищної ради задоволено:
визнано протиправною бездіяльність Міжгірської селищної ради щодо нерозгляду питання про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок на яких розміщені об`єкти торгівлі Міжгірського міського споживчого товариства;
зобов`язано Міжгірську селищну раду надати дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок на яких розміщені об`єкти торгівлі Міжгірського міського споживчого товариства, а саме: Ресторан "Карпати" та склади громадського харчування - 0,265га по вул. Шевченка, 78; Універмаг "Верховина" - 0,10460га по вул. Шевченка, 79; Кафе "Гриль-бар" - 0,0447га по АДРЕСА_7 га по вул. Ольбрахта, 1; Магазин "Продтовари № 4" - 0,072га по вул. Хустській, 13.
Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 03.09.2018 у справі № 807/81/18 рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 22.03.2018 в частині зобов`язання Міжгірської селищної ради надати дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок на яких розміщені об`єкти торгівлі змінено та викладено в наступній редакції: "зобов`язати Міжгірську селищну раду розглянути, з врахуванням вимог Земельного кодексу України, заяву Міжгірського міського споживчого товариства від 01.07.2017 № 50 про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок на яких розміщені об`єкти торгівлі Міжгірського міського споживчого товариства".
Розглянувши подані заяви по питаннях землекористування, відповідно до статті 12, пункту 12 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України, пункту 34 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Міжгірська селищна рада вирішила відмовити Міжгірському міському споживчому товариству у наданні дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для обслуговування об`єктів торгівлі (рішення від 13.11.2018 № 321).
Відмова обумовлена наявністю державних актів на право постійного користування землею Міжгірською районною спілкою споживчих товариств.
Вважаючи свої права та інтереси порушеними, позивач звернувся із цим позовом до суду.
V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що на підставі рішення Міжгірської селищної ради від 16.12.2002 "Про виділення, передачу у приватну власність та користування земельних ділянок" припинено право постійного користування земельними ділянками Міжгірської райспоживспілки за її згодою, та передано спірні земельні ділянки у постійне користування Міжгірському міському споживчому товариству.
Із посиланням на преюдиційні обставини, встановлені у судових рішеннях в адміністративній та господарській справах (№ 807/81/18 та № 907/535/16 відповідно), суди обох інстанцій констатували, що позивач, як власник нерухомого майна, розташованого на спірних земельних ділянках, мав усі підстави для оформлення необхідної технічної документації щодо впорядкування правового режиму власності на земельні ділянки, розташовані під його будівлями.
Натомість відповідач, із посилання на підставу, яка не визначена ЗК України, протиправно відмовив у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Разом з цим, на переконання судів попередніх інстанцій, належним та ефективним способом захисту прав позивача у спірних правовідносинах є зобов`язання відповідача повторно розглянути клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, з урахуванням правової оцінки наданої судом у рішенні.
Задоволення позову в обраний судами спосіб обумовлено тим, що в цьому спорі відповідач володіє дискреційними повноваження стосовно розгляду заяви позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою для відведення земельної ділянки у користування. Це пояснюється тим, що відповідач при розгляді заяви має перевірити комплектність документів та їх відповідність вимогам частини третьої статті 123 Земельного кодексу України. Водночас, відповідач при попередньому розгляді заяви не перевіряв її на відповідність вимогам земельного законодавства, а послався на підставу для відмови, яка не передбачена ЗК України.