1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 травня 2024 року

м. Київ

справа № 380/14338/22

адміністративне провадження № К/990/18105/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):

судді-доповідача - Радишевської О.Р.,

суддів - Кашпур О.В., Уханенка С.А.,

розглянув у письмовому провадженні як суд касаційної інстанції адміністративну справу № 380/14338/22

за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 29 грудня 2022 року, прийняте в складі: головуючого судді Сподарик Н.І., і постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2023 року, ухвалену в складі колегії суддів: головуючого судді Довгої О.І., суддів Глушка І.В., Запотічного І.І.,

УСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) (далі - відповідач) з вимогами:

1.1. визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо неперерахунку та невиплати йому індексації грошового забезпечення за період з 01.03.2018 по 20.01.2021, визначеної з урахуванням розміру підвищення його доходу та розрахованої як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу, відповідно до абзаців 3, 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078 "Про затвердження Порядку проведення індексації грошових доходів населення" (далі - Порядок № 1078);

1.2. зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити йому щомісячну суму індексації грошового забезпечення у розмірі 4 408,49 грн за період з 01.03.2018 по 20.01.2021, визначену з урахуванням розміру підвищення доходу та розраховану як різниця між сумою індексації і розміром підвищення його грошового доходу, відповідно до абзаців 3, 4, 6 пункту 5 Порядку № 1078.

2. На обґрунтування вимог позивач зазначив, що на виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 12.10.2021 у справі № 380/13091/21 відповідачем виплачено тільки поточну індексацію за період його служби, однак не виплачено (передбачену абзацами 3, 4, 6 пункту 5 Порядку № 1078) щомісячну фіксовану індексацію грошового забезпечення у розмірі 4 408,49 грн у місяць. На думку позивача, такі дії відповідача призвели до виплати грошового забезпечення не в повному розмірі.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

3. ОСОБА_1 проходив військову службу у Державній прикордонній службі України.

4. Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 18.01.2021 № 13-ос позивача виключено зі списку особового складу ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) і всіх видів забезпечення.

5. Остаточною датою закінчення проходження військової служби, відповідно до наказу від 18.01.2021 №13-ос, є 20.01.2021.

6. Перед звільненням з військової служби ОСОБА_1 звернувся до відповідача з рапортом від 15.12.2020 щодо нарахування та виплати йому індексації грошового забезпечення в повному обсязі за 2015-2020 роки, а у разі неспроможності здійснити таке нарахування та виплату - надати довідку про розмір належної йому грошової виплати з розрахунком по місяцях.

7. На рапорт позивача від 15.12.2020 відповідачем надано довідку про нараховане та виплачене грошове забезпечення позивачу від 21.01.2021, з якої випливає, що позивачу нараховано та виплачено індексацію грошового забезпечення за період з 01.07.2015 по 28.02.2018 у розмірі 35 777 грн 05 коп.

8. Представник позивача направив відповідачу адвокатський запит від 08.02.2021 щодо надання інформації про помісячну нараховану та виплачену індексацію грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 2015 року до часу звільнення з військової служби у 2021 році, із зазначенням взятого при розрахунку індексації базового місяця.

9. Відповідач листом від 17.02.2021 № 11/828 повідомив про відсутність заборгованості з грошового забезпечення перед ОСОБА_1 і про нарахування індексації грошового забезпечення із застосуванням серпня 2014 року та березня 2018 року як базових місяців.

10. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 12.10.2021 у справі № 380/13091/21, яке залишене без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 08.02.2022, визнано протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з грудня 2015 року по лютий 2018 року, з урахуванням серпня 2014 року як базового місяця; зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) перерахувати ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з грудня 2015 року по лютий 2018 року з урахуванням січня 2008 року як базового місяця та виплатити із урахування виплачених сум.

11. На виконання вказаного рішення ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) нараховано та виплачено позивачу індексацію грошового забезпечення за період грудня 2015 року по лютий 2018 року у розмірі 53 764,32 грн з урахуванням раніше виплачених сум, що підтверджується довідкою-перерахунком.

12. Позивач, уважаючи, що після виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 12.10.2021, відповідач повинен був здійснити перерахунок індексації грошового забезпечення за період з 01.03.2018 по 20.01.2021, визначеної як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу, звернувся з вказаним позовом до суду.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

13. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 29.12.2022, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12.04.2023, у задоволенні позовних вимог відмовлено.

14. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій зауважили, що Закон України "Про індексацію грошових доходів населення" та Порядок № 1078 у період існування спірних правовідносин (з 01.03.2018 по 20.01.2021) не містили такого поняття як "фіксована сума індексації". Зазначений термін використовувався у додатку 4 "Приклад проведення індексації у разі підвищення грошових доходів" до Порядку №1078, однак лише у редакції, яка діяла до 15.12.2015.

15. Суди попередніх інстанцій зазначили, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.

16. Відповідно до офіційних даних, що містяться на сайті Державної служби статистики України індекс споживчих цін (індекс інфляції) у квітні 2018 року становив 100,8%, в травні 2018 року - 100,0%, в червні 2018 року - 100,0%, в липні 2018 року - 99,3%, в серпні 2018 року - 100,0%, у вересні 2018 року - 101,9%, у жовтні 2018 року - 101,7%.

17. Отже, лише у жовтні 2018 року поріг індексації 103% (100,8% * 100,0% * 100,0% * 99,3% * 100,0% * 101,9% * 101,7% * 100) перевищено. При цьому, оскільки індекс інфляції за жовтень 2018 року опубліковано у листопаді 2018 року, то індексацію необхідно проводити з грудня 2018 року.

18. Судами також установлено, що у квітні 2018 року посадовий оклад позивача збільшився з 1 125,00 грн до 5 640,00 грн і, відповідно, підвищився його грошовий дохід. Водночас, як зауважили суди попередніх інстанцій, докази того, що розмір підвищення грошового доходу є нижчим за суму індексації, матеріали справи не містять.

19. На основі цього, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

ІV. Провадження в суді касаційної інстанції

20. 19.05.2023 до Суду надійшла касаційна скарга позивача на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 29.12.2022 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12.04.2023.

21. У касаційній скарзі скаржник, не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, просить їх скасувати з підстав неправильного застосування норм матеріального права і порушення норм процесуального права, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

22. Посилаючись на пункт 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), скаржник зазначає, що судами попередніх інстанцій при вирішенні спірних правовідносин застосовано положення абзаців 3, 4, 6 пункту 5 Порядку №1078 без урахування висновку Верховного Суду щодо їхнього застосування у подібних правовідносинах, викладеного у постановах від 23.03.2023 у справі № 400/3826/21, від 29.03.2023 у справі № 380/5493/21.

23. Скаржник зауважує, що між сторонами відсутній спір стосовно нарахування й виплати так званої "поточної індексації" грошового забезпечення військовослужбовця.

24. Водночас скаржник наголошує на тому, що у період з 01.03.2018 по 20.01.2021 позивач оскаржує дії відповідача щодо невиплати йому так званої "індексації-різниці", тобто суми індексації, яка виплачується у разі настання обставин, передбачених абзацами 3, 4, 6 пункту 5 Порядку №1078. Ці обставини, за твердженням скаржника, суди попередніх інстанцій не встановили.

25. Так, скаржник зауважує, що суди попередніх інстанцій повинні були дослідити розмір збільшення грошового забезпечення позивача у березні 2018 року, у порівнянні з лютим 2018 року, визначити суму індексації, яка припадає на місяць підвищення посадових окладів (березень 2018 року) та, як наслідок, встановити чи перевищує розмір підвищення грошового доходу особи суму указаної індексації. Якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу.

26. За наслідками автоматизованого розподілу судової справи між суддями касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів: судді-доповідачу Радишевській О.Р., суддям Кашпур О.В., Уханенку С.А.

27. Суд ухвалою від 01.06.2023 відкрив касаційне провадження за цією скаргою.

28. Від відповідача надійшли заперечення на касаційну скаргу позивача, в яких він наполягає на її безпідставності, просить у задоволенні відмовити і залишити оскаржувані судові рішення без змін.

V. Джерела права та акти їхнього застосування

29. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

30. Спеціальним законом, який визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їхнього соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям і членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі є Закон України від 20.12.1991 №2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон №2011-XII; у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

31. Частинами першою-третьою статті 9 Закону №2011-XII передбачено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

32. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері праці та соціальної політики, інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх компетенції розробляють та вносять у встановленому порядку пропозиції щодо грошового забезпечення військовослужбовців.

33. До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.

34. Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначає Закон України від 03.07.1991 № 1282-ХІІ "Про індексацію грошових доходів населення" (далі - Закон № 1282-ХІІ; у редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин).

35. Положеннями статті 1 Закону № 1282-ХІІ визначено, що індексація грошових доходів населення - це встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

36. За правилами статті 2 Закону № 1282-ХІІ індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення).

37. Статтею 4 Закону № 1282-ХІІ визначено, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.

38. Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону.

39. Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті.

40. Підвищення грошових доходів населення, у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.

41. У разі якщо грошові доходи населення підвищено з урахуванням прогнозного рівня інфляції випереджаючим шляхом, при визначенні обсягу підвищення грошових доходів у зв`язку із індексацією враховується рівень такого підвищення у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

42. Правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення і поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форми власності і господарювання, а також на фізичних осіб, що використовують працю найманих працівників визначає Порядок № 1078.

43. Відповідно до пункту 1 Порядку № 1078 цей акт визначає правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення і поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форми власності і господарювання, а також на фізичних осіб, що використовують працю найманих працівників.

44. Пункт 1-1 Порядку № 1078 загалом дублює приписи статей 3, 4 Закону №1282-ХІІ, деталізуючи відповіді на питання про те, коли проводиться індексація.

45. Так, пунктом 1-1 Порядку № 1078 встановлено, що підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін.

46. Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка (застосовується з 01.01.2016).

47. Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.

48. Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з березня 2003 року - місяця опублікування Закону України від 06.02.2003 №491-IV "Про внесення змін до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення".

49. Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений в абзаці другому цього пункту.

50. За змістом абзацу 5 пункту 2 Порядку № 1078 індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема грошове забезпечення військовослужбовців.

51. Абзаци 2, 4 пункт 4 Порядку № 1078 деталізують межі індексації, які законодавець обумовив в частині шостій статті 2 Закону №1282-ХІІ.

52. Так, абзацом 2 пункту 4 Порядку №1078 визначено, що оплата праці, у тому числі працюючим пенсіонерам, грошове забезпечення, розмір аліментів, визначений судом у твердій грошовій сумі, допомога по безробіттю, що надається залежно від страхового стажу у відсотках середньої заробітної плати, стипендії індексуються у межах прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.

53. Водночас абзацом 4 пункту 4 Порядку №1078 установлено, що частина грошових доходів, яка перевищує прожитковий мінімум, встановлений для відповідних соціальних і демографічних груп населення, індексації не підлягає.

54. Питання про те, як саме визначається сума індексації, регулювалося абзацом 6 пункту 4 Порядку №1078, а з 15.03.2018 врегульоване абзацом 5 цього ж пункту, норми яких є тотожними і передбачають, що сума індексації грошових доходів громадян визначається як результат множення грошового доходу, що підлягає індексації, на величину приросту індексу споживчих цін, поділений на 100 відсотків.

55. Пункт 5 Порядку №1078 застосовується з 01.12.2015 (у новій редакції) на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 № 1013 "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів" (далі - Постанова № 1013).

56. Абзац 1 пункту 5 Порядку № 1078 у вказаній редакції передбачав, що у разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків.

57. Цей же абзац діяв з 15.03.2018 до 01.04.2021, у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2018 №141 "Про внесення змін до Порядку проведення індексації грошових доходів населення" (далі - Постанова №141), і встановлював, що, у разі підвищення тарифних ставок (окладів), стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначених у пункті 2 цього Порядку, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків.

58. Абзац 2 пункту 5 Порядку №1078 застосовується з 01.12.2015 до нині у редакції Постанови №1013 і передбачає, що обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення.


................
Перейти до повного тексту