ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 травня 2024 року
м. Київ
справа № 600/6465/21-а
провадження № К/990/31223/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 14.06.2023 (суддя Лелюк О.П.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 08.08.2023 (головуючий суддя Капустинський М.М., судді Ватаманюк Р.В., Сапальова Т.В.)
у справі №600/6465/21
за позовом Обслуговуючого кооперативу "Житлово будівельний кооператив "Зоряний-3"
до Чернівецької міської ради,
треті особи: ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5,
про визнання протиправним та скасування рішення.
І. РУХ СПРАВИ
1. У листопаді 2021 року Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив Зоряний-3" звернувся до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом до Чернівецької міської ради, в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення Чернівецької міської ради від 02.09.2021 за №421 "Про скасування рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 11.12.2020 №606/27 "Про затвердження проєкту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул.Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м. Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку"".
2. Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 18.01.2022 позов Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Зоряний-3" до Чернівецької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення задоволено:
- визнано протиправним та скасовано рішення Чернівецької міської ради від 02.09.2021 за №421 "Про скасування рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 11.12.2020 №606/27 "Про затвердження проєкту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул.Головною, вул.Залозецького Володимира, вул.Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м.Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку".
3. Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 22.06.2022 апеляційні скарги ОСОБА_1, Чернівецької міської ради задоволено частково: рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 18.01.2022 змінено в мотивувальній частині з мотивів викладених в цій постанові. В решті рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 18.01.2022 залишено без змін.
4. Постановою Верховного Суду від 28.02.2023 рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 18.01.2022 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 28.06.2022 скасовано, а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.
5. Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 14.06.2023, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 08.08.2023, позов задоволено.
6. Не погодившись із вказаними судовими рішеннями, ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нове - про відмову у задоволенні позову.
7. Відзивів на касаційну скаргу не надійшло. Копію ухвали Верховного Суду від 19.09.2023 про відкриття провадження у справі надіслана всім учасникам судового процесу за допомогою засобів поштового зв`язку та підсистеми "Електронний суд".
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
8. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Зоряний-3" зареєстрований 13.05.2016 за №10381020000010240 за адресою вул. Ясська, буд.13, м. Чернівці, Чернівецька область, 58000. Вид економічної діяльності - комплекс обслуговування об`єктів. Діє на підставі Статуту, затвердженого рішенням Загальних зборів членів Обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельний кооператив "Зоряний-3" від 27.12.2019.
9. За договором оренди землі від 27.10.2020 №11429 Чернівецькою міською радою надано позивачу в користування земельну ділянку площею 1,5957 га, що розташована за адресою: м.Чернівці, вул. Ясська, 13, кадастровий номер: 7310136600:08:003:0127, для будівництва та обслуговування житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури.
10. Рішенням Виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 11.12.2020 №606/27 "Про затвердження проекту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м. Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку", вирішено:
1. Затвердити проект детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м. Чернівцях (додається).
2. Затвердити звіт про стратегічну екологічну оцінку до проекту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м. Чернівцях (додається).
3. Визначити, що проект детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м. Чернівцях, є невід`ємною складовою частиною містобудівної документації - Генерального плану міста Чернівців.
11. Рішенням 5 сесії VIII скликання Чернівецької міської ради від 29.04.2021 №199 "Про надання дозволів на внесення змін до містобудівної документації", вирішено:
1. Надати дозвіл Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради, який зареєстрований за адресою вул. Хмельницького Богдана, 64-А, на внесення змін до наступної містобудівної документації:
1.4. До детального плану території багатоквартирної житлової забудови, обмеженої вул. Головною, вул.Залозецького Володимира, вул.Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, Ясською в м.Чернівцях.
12. 30.04.2021 позивач звернувся до Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради із заявою, в якій просив надати містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на нове будівництва багатоквартирних житлових будинків з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури, а також паркінгу за адресою: м. Чернівці, вул.Ясська,13.
13. Позивачем було подано до Чернівецького окружного адміністративного суду позов до Чернівецької міської ради, Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради про визнання рішень протиправними.
14. Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 16.06.2021 у справі №600/2328/21-а вирішено:
- визнати протиправним та скасувати підпункт 1.1. рішення Чернівецької міської ради від 25.02.2021 за №112 про зобов`язання Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради не видавати містобудівні умови та обмеження для забудови багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул.Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м.Чернівці;
- визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради від 20.05.2021 №869-МУО "Про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень";
- зобов`язати Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради видати Обслуговуючому кооперативу Житлово-будівельний кооператив Зоряний-3 містобудівні умови та обмеження для проектування забудови земельної ділянки будівництва багатоквартирних житлових будинків з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури, а також паркінгу за адресою: м.Чернівці, вул. Ясська, 13.
15. Рішенням 9 сесії VIII скликання Чернівецької міської ради від 02.09.2021 №421 "Про скасування рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 11.12.2020 №606/27 "Про затвердження проєкту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул.Головною, вул.Залозецького Володимира, вул.Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул.Ясською в м.Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку", вирішено:
1. Підтримати місцеву ініціативу про скасування рішення виконавчого комітет Чернівецької міської ради від 11.12.2020 №606/27 "Про затвердження проекту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул.Залозецького Володимира, вул.Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м.Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку".
2. Скасувати рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 11.12.2020 №606/27 "Про затвердження проекту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м. Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку".
16. Вважаючи протиправним рішення Чернівецької міської ради від 02.09.2021 за №421, Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Зоряний-3" звернувся до суду із цим позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
17. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, керувався тим, що оскаржуване у цій справі рішення стосується скасування міською радою рішення свого ж виконавчого комітету, яке належить до актів нормативно - правового характеру, а саме - про затвердження детального плану території населеного пункту. Оскаржуване позивачем рішення прийнято з порушенням норм такого нормативно-правового акту як Регламент Виконавчого комітету Чернівецької міської ради, затвердженого рішенням Чернівецької міської ради VIII скликання від 29.04.2021 №201, а саме: з порушенням вимог статті 62, які встановляють для Міської ради не тільки підстави для скасування нею рішень Виконавчого комітету, а й визначають для Міської ради строк, протягом якого можливе таке скасування.
18. Суд першої інстанції зауважив, що відповідач, скасувавши раніше прийняте виконавчим комітетом рішення щодо затвердження детального плану частини території населеного пункту, тобто акт нормативно-правового характеру, фактично відновив правову регламентацію відносин у сфері містобудування з питань планувальної організації та розвитку території, яка існувала до затвердження такої містобудівної документації, врегулювавши таким чином ці відносини щодо невизначеного кола осіб. Питання наявності підстав для скасування рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради належить до компетенції Чернівецької міської ради, а відповідне питання має розглядатись на пленарному засіданні Чернівецької міської ради з урахуванням вивчення підстав для скасування такого рішення виконавчого комітету. В оскаржуваному рішенні не зазначено (не наведено достатнього правового обґрунтування) в чому полягає незаконність рішення Виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 11.12.2020 №606/27 "Про затвердження проєкту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м. Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку".
19. Також суд першої інстанції відзначив, що реалізація указаного вище Детального плану території можлива в майбутньому за рахунок вільних від житлової забудови земельних ділянок і в довгостроковій перспективі на інших земельних ділянках за бажанням власників цих ділянок. А твердження в оскаржуваному рішенні про передбачення знесення існуючого кварталу садибної забудови та відсутності приватних будинків на детальному плані - безпідставні, оскільки не знайшли свого підтвердження в ході судового розгляду цієї справи. Водночас суд зауважив, що знесення приватної власності може бути здійснене лише за згоди власника, а детальний план кореспондується з Генеральним планом, до якого зміни не було внесено.
ІV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
20. В обґрунтування касаційної скарги ОСОБА_1 посилається на неврахування судами висновків Верховного Суду, висловлених у постановах від 19.01.2023 у справі №640/9995/20, від 11.04.2018 у справі №803/1231/17, від 20.03.2019 у справі №810/726/18, від 16.06.2021 у справі №2340/3189/18 про те, що невідповідність намірів забудови означає, що запланований для будівництва об`єкт не відповідає вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, тобто затвердженим текстовим та графічним матеріалам з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій конкретного населеного пункту (до якої належить і детальний план території).
Крім того, здійснення забудови, наміри якої суперечать вимогам містобудівної документації (Генерального плану населеного пункту, Детального плану території), нівелює мету планування та забезпечення сталого розвитку населеного пункту, а отже, порушує суспільні інтереси, які виражаються у забезпеченні дотримання правил благоустрою населеного пункту, спрямованих на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини; містобудівні умови та обмеження, які не відповідають Генеральному плану населеного пункту та іншій містобудівній документації на місцевому рівні не можуть вважатися такими, що враховують громадські та приватні інтереси при плануванні та забудові територій.
Цей висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду, сформульованій, зокрема, у постановах від 20.05.2019 у справі № 826/15338/18 та від 04.09.2019 у справі № 826/13852/17.
21. Скаржник вважає, що прийняття Чернівецькою міською радою Рішення від 11.12.2020 №606/27, яким затверджено детальний план території, призвело до звуження обсягу існуючих прав ОСОБА_1 як власника нерухомого майна, зокрема щодо можливості забудови його земельної ділянки за її цільовим призначенням в тому ж обсязі, який існував на момент отримання ним цієї ділянки у власність (будівництво індивідуального (садибного) будинку, господарських будівель і споруд тощо). Таким чином, висновок судів першої та апеляційної інстанцій про те, що Рішенням від 11.12.2020 № 606/27 не порушуються права третіх осіб як власників нерухомого майна є безпідставним.
22. На думку скаржника, неврахування сесією міської ради при скасуванні рішення виконкому строків, визначених статтею 62 Регламенту виконавчого комітету, не є порушенням, яке тягне за собою визнання протиправним та скасуванні рішення від 02.09.2021 № 421. Так, питання наявності підстав для скасування рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради має саме Чернівецька міська рада без обмеження будь-яким строком та відповідне питання має розглядатись на пленарному засіданні Чернівецької міської ради, з урахуванням підстав для скасування такого рішення у відповідності до пункту 15 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
23. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, керується таким.
24. У цій справі позивач не погоджується з прийнятим Чернівецькою міською радою рішенням від 02.09.2021 за №421 "Про скасування рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 11.12.2020 за №606/27 "Про затвердження проекту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул.Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Яською в м. Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку".
25. Правові та організаційні основи містобудівної діяльності визначає Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності".
26. Згідно із частиною першою статті 6 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється, зокрема, органами місцевого самоврядування.
27. Статтею 7 цього Закону визначено, що управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється шляхом: 1) планування територій на державному, регіональному та місцевому рівнях; 2) моніторингу стану розроблення та реалізації містобудівної документації на всіх рівнях; 3) визначення державних інтересів для їх врахування під час розроблення містобудівної документації; 4) проведення ліцензування і професійної атестації; 5) розроблення і затвердження будівельних норм, державних стандартів і правил, запровадження одночасної дії міжнародних кодів та стандартів; 6) контролю за дотриманням законодавства у сфері містобудівної діяльності, вимог будівельних норм, державних стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, проектної документації.
28. Відповідно до частин першої, третьої статті 8 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" планування територій здійснюється на державному, регіональному та місцевому рівнях відповідними органами виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування.
Рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації.
29. Відповідно до частин першої, другої статті 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
30. Згідно із частинами першою, другою статті 11 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчими органами міських рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи міських рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.