1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 травня 2024 року

м. Київ

справа № 560/3093/20

адміністративне провадження № К/990/695/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Тацій Л.В.,

суддів: Стрелець Т.Г., Стеценка С.Г.,

розглянувши в порядку письмового провадження справу № 560/3093/20 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 18.07.2022 (суддя Ковальчук О. К.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 05.12.2022 (головуючий суддя Матохнюк Д. Б., судді Біла Л. М., Гонтарук В. М.),

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У червні 2020 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (далі - ГУ ПФУ в Хмельницькій області, відповідач), у якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність ГУ ПФУ в Хмельницькій області щодо не проведення перерахунку та виплати пенсії по інвалідності з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01.01.2020 у розмірі 4723,00 грн;

- зобов`язати ГУ ПФУ в Хмельницькій області здійснити перерахунок та виплату пенсії з 01.01.2020, виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01.01.2020 (4723,00 грн.) з урахуванням проведених виплат.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, ОСОБА_1 зазначав, що він є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 1), інвалідом другої групи, інвалідом війни (інвалідність пов`язана з виконанням військових обов`язків по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС).

Указував, що з 01.01.20219 отримує пенсію, обчислену з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати згідно зі статтею 54 Закону України від 28.02.1991 № 796-XII "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (далі - Закон № 796-XII) та пункту 9-1 Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1210 (далі - Порядок № 1210).

Позивач зазначав, що Порядком № 1210 передбачено, що у разі зміну розміру мінімальної заробітної плати проводиться перерахунок пенсії, виходячи з розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року.

У зв`язку із цим позивач у березні 2020 року звернувся до відповідача з вимогою здійснити перерахунок пенсії на підставі пункту 9-1 Порядку № 1210, виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01.01.2020 - 4723,00 грн.

ГУ ПФУ в Хмельницькій області повідомило позивача, що він отримує пенсію по інвалідності, розмір якої з 02.07.2019 обчислено з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати відповідно до абзацу третього статті 59 Закону № 796-XII. При перерахунку пенсії з урахуванням показника мінімальної заробітної плати, установленої законом на 01.01.2020, розмір пенсії зменшиться (ураховуючи формулу розрахунку, передбачену Порядком № 1210), відтак такий перерахунок проводити недоцільно.

Позивач доводив, що така бездіяльність відповідача протиправна з огляду на хибність висновку про зменшення розміру пенсії внаслідок здійснення перерахунку.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 18.07.2022 позов задоволено частково:

- визнано протиправною відмову ГУ ПФУ в Хмельницькій області в перерахунку пенсії по інвалідності ОСОБА_1 відповідно до частини третьої статті 59 Закону № 796-XII, виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року;

- зобов`язано ГУ ПФУ в Хмельницькій області провести перерахунок пенсії по інвалідності ОСОБА_1 відповідно до частини третьої статті 59 Закону № 796-XII, виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, починаючи з 26.04.2019, з врахуванням проведених виплат.

Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки позивач є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 1) та особою ІІ групи інвалідності у зв`язку із захворюванням, пов`язаним з виконанням обов`язку по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, він має право на пенсію по інвалідності.

Суд зазначив, що відповідно до частини третьої статті 59 Закону № 796-XII (у редакції до 01.10.2017) особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок чого стали інвалідами, пенсія по інвалідності обчислюється відповідно до цього Закону або за бажанням цих осіб з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, що був встановлений на час їхнього перебування в зоні відчуження.

З 01.10.2017 редакція вказаної норми змінена Законом України від 03.10.2017 № 2148-VIII, та застосовується із вказаного часу у такій редакції: "особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, пенсія по інвалідності обчислюється відповідно до цього Закону або за бажанням таких осіб - з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року".

Однак, Рішенням Конституційного Суду України (другий сенат) від 25.04.2019 № 1-р (ІІ)/2019 справа № 3-14/2019 (402/19, 1737/19) визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), словосполучення "дійсної строкової", яке міститься у положеннях частини третьої статті 59 Закону № 796-XII зі змінами, за якими визначення розміру відшкодування заподіяної внаслідок ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС шкоди при обчисленні пенсії виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, поширюються лише на категорію військовослужбовців, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю.

Указаним рішенням також установлено, що словосполучення "дійсної строкової", що міститься в положеннях частини третьої статті 59 Закону № 796-XII зі змінами, за якими визначення розміру відшкодування заподіяної внаслідок ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС шкоди при обчисленні пенсії виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, поширюються лише на категорію військовослужбовців, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, визнане неконституційним, втрачає чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.

Отже, відповідно до резолютивної частини Рішення Конституційного Суду України від 25.04.2019 визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним) словосполучення "дійсної строкової", яке міститься у положеннях частини третьої статті 59 Закону № 796-XII, та втрачає чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України Рішення.

Тобто, фактично в результаті ухвалення Рішення Конституційним Судом України змінено положення частини третьої статті 59 Закону, оскільки розширено раніше встановлений перелік осіб, на яких поширювався порядок обчислення пенсій по інвалідності, визначений цими положеннями Закону.

Відтак особи, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження служби та є інвалідами внаслідок цього, мають право на обчислення пенсії, виходячи з п`ятикратного розміру, згідно з частиною третьою статті 59 Зaкoну № 796-XII з 26.04.2019.

Суд установив, що 13.03.2020 позивач звертався до відповідача із заявою щодо перерахунку пенсії як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС відповідно до частини третьої статті 59 Закону № 796-XII.

Зміст вказаної заяви, на думку суду, безперечно свідчить про намір позивача отримувати пенсію по інвалідності та відповідно до частини третьої статті 59 Закону № 796-XII.

Урахувавши, що позивачу встановлено ІІ групу інвалідності з огляду на захворювання, пов`язане з виконанням обов`язку військової служби з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, суд дійшов висновку про наявність у ОСОБА_1 права на призначення з 26.04.2019 пенсії по інвалідності на підставі частини третьої статті 59 Закону № 796-XII.

На цій підставі суд першої інстанцій виснував про протиправність відмови ГУ ПФУ в Хмельницькій області здійснити перерахунок пенсії позивача.

Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 05.12.2022 змінено рішення суду першої інстанції, абзац третій його резолютивної частини викладено в такій редакції: "Зобов`язати ГУ ПФУ в Хмельницькій області провести перерахунок пенсії по інвалідності ОСОБА_1 відповідно до частини третьої статті 59 Закону № 796-XII, виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, починаючи з 13.03.2020, з врахуванням проведених виплат".

Суд апеляційної інстанції загалом погодився з висновком суду першої інстанції про наявність у позивача права на перерахунок пенсії відповідно до вимог частини третьої статті 59 Закону № 796-XII, відтак в цій частині позовних вимог залишив рішення суду без змін.

Щодо дати, з якої необхідно провести перерахунок пенсії, апеляційний суд зазначив, що вирішення питання обчислення основної державної пенсії по інвалідності відповідно до частини третьої статті 59 Закону № 796-XII можливе лише з дати звернення із заявою.

Відтак, позивач має право на перерахунок пенсії по інвалідності з 13.03.2020 - дати звернення із заявою до ГУ ПФУ в Хмельницькій області.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

У січні 2023 року ГУ ПФУ в Хмельницькій області подало касаційну скаргу на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 18.07.2022 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 05.12.2022, у якій просить скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову.

Відповідач доводить, що суди першої та апеляційної інстанцій неправильно застосували норми матеріального права внаслідок неврахування висновків Великої Палати Верховного Суду, викладених у постанові від 21.04.2021 у зразкові справі № 520/12609/19.

Відповідач наголошує, що з 02.07.2019 позивач отримує пенсію по інвалідності, обчислену з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати згідно з частиною третьою статті 59 Закону № 796-XII.

Алгоритм обчислення пенсії врегульовано Порядком № 1210, яким визначено формулу для обчислення пенсій по інвалідності з врахуванням п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати. Згаданою формулою передбачено застосування для обчислення пенсії трьох складових: середнього показника середньої заробітної плати (доходу) за 2014, 2015 та 2016 роки, середньомісячного коефіцієнта заробітної плати та розміру відшкодування фактичних збитків.

Відповідач стверджує, що при проведенні перерахунку пенсії з 01.01.2020 зменшується розмір пенсії позивача (з урахуванням вищезазначеної формули), тому проводити такий перерахунок недоцільно.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 04.01.2023 вказану справу передано на розгляд колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: ОСОБА_2 - головуючий суддя, судді: Рибачук А. І., Бучик А. Ю.

Ухвалою Верховного Суду від 06.02.2023 відкрито касаційне провадження у справі за касаційною скаргою ГУ ПФУ в Хмельницькій області на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС).

У зв`язку зі звільненням судді ОСОБА_2 (рішення Вищої ради правосуддя від 08.06.2023 № 622/0/15-23 "Про звільнення ОСОБА_2 з посади судді Верховного Суду у зв`язку з поданням заяви про відставку"), розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 13.06.2023 призначено повторний автоматизований розподіл справи.

Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу справи між суддями від 15.06.2023 вказану справу передано на розгляд колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: Тацій Л. В. - головуючий суддя, судді: Стрелець Т. Г., Стеценко С. Г.

Позивач не реалізував право подати відзив на касаційну скаргу.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Судами попередніх інстанцій установлено, що ОСОБА_1 є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1988 році (категорія 1), інвалідом ІІ групи та має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - інвалідів війни, що підтверджується посвідченнями серії НОМЕР_1 та серією НОМЕР_2 відповідно.

Згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією від 25.05.2006 серії ХМ № 108221 та Експертного висновку Хмельницької обласної медико-соціальної експертної комісії від 04.12.2008 позивачу встановлено безтерміново ІІ групу інвалідності у зв`язку з захворюванням, пов`язаним з виконанням обов`язку військової служби по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

13.03.2020 позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії, виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня відповідного року.

Листом ГУ ПФУ в Хмельницькій області повідомило позивача, що оскільки при проведенні перерахунку його пенсії зменшується коефіцієнт заробітної плати, проводити перерахунок пенсії з врахуванням п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати з 01.01.2020 недоцільно.

Вказані обставини слугували підставою для звернення до суду з цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Відповідно до частин першої, другої статті 341 КАС суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Верховний Суд перевірив наведені у касаційній скарзі доводи відповідача, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права і дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Положенням статті 1 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 № 1788-XII (далі - Закон № 1788-XII) встановлено, що громадяни України мають право на державне пенсійне забезпечення за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника та в інших випадках, передбачених цим Законом.

Статтею 2 Закону № 1788-XII визначені види пенсій: а) трудові пенсії: за віком; по інвалідності; в разі втрати годувальника; за вислугу років.

Аналогічні приписи закріплено і у статтях 9, 10 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 № 1058-IV (далі - Закон № 1058-IV).

Особам, які мають одночасно право на різні державні пенсії, призначається одна пенсія за їх вибором, за винятком пенсій інвалідам внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, що їх вони дістали при захисті Батьківщини або при виконанні інших обов`язків військової служби, або внаслідок захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті чи з виконанням інтернаціонального обов`язку (стаття 6 Закону № 1788-XII).

Відповідно до статті 15 Закону № 1788-XII умови, норми та порядок пенсійного забезпечення громадян, які постраждали від Чорнобильської катастрофи, визначаються Законом Української РСР "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" або їм надається право на одержання пенсій на підставах, передбачених цим Законом.

Пунктом 13 розділу 15 "Прикінцеві положення" Закону № 1058-IV встановлено, що у разі якщо особа має право на отримання пенсії відповідно до Законів України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та цього Закону, призначається одна пенсія за її вибором. Порядок фінансування цих пенсій встановлюється відповідними законами.

Позивачу призначена пенсія по інвалідності відповідно до вимог статті 54 Закону № 796-XII.

Закон № 796-XII спрямований на захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та розв`язання пов`язаних з нею проблем медичного і соціального характеру, що виникли внаслідок радіоактивного забруднення території; громадян, які постраждали внаслідок інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, та розв`язання пов`язаних з цим проблем медичного і соціального характеру.

Статтею 9 цього Закону передбачено, що особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, є:

1) учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації аварії та її наслідків;

2) потерпілі від Чорнобильської катастрофи - громадяни, включаючи дітей, які зазнали впливу радіоактивного опромінення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

3) громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації інших ядерних аварій та їх наслідків, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт;

4) громадяни, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих.

Відповідно до статті 10 Закону № 796-XII учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі, проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців*, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві.


................
Перейти до повного тексту