1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 травня 2024 року

м. Київ

cправа № 910/8475/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Малашенкової Т.М. (головуючої), Бенедисюка І.М., Ємця А.А.,

за участю секретаря судового засідання Барвіцької М.Т.,

представників учасників справи:

позивача - приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" (далі - Компанія, позивач, скаржник) - Мартьянова Л.В. (адвокатка),

відповідача - товариства з обмеженою відповідальністю "Хім-Трейд" (далі - Товариство, відповідач) - Васьківський Л.М. (адвокат),

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Компанії

на рішення Господарського суду міста Києва від 20.11.2023 (головуючий - суддя Гумега О.В.)

та постанову Північного апеляційного господарського суду від 20.02.2024 (головуючий - суддя Хрипун О.О., судді Коробенко Г.П., Скрипка І.М.)

у справі №910/8475/23

за позовом Компанії

до Товариства

про стягнення.

ІСТОРІЯ СПРАВИ

ВСТУП

Предметом судового розгляду є наявність/відсутність підстав для стягнення інфляційних втрат, 3% річних і пені.

1. Короткий зміст позовних вимог

1.1. Компанія звернулася до суду з позовною заявою, ураховуючи заяву про зменшення позовних вимог, до Товариства про стягнення 2 082 160,37 грн, з яких: 1 226 360,92 грн інфляційних втрат; 241 361,40 грн 3% річних; 614 438,05 грн пені.

1.2. Позовні вимоги мотивовано тим, що відповідач неналежним чином виконував зобов`язання з оплати послуг за договором про надання послуг з передачі електричної енергії.

2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

2.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 20.11.2023, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 20.02.2024 у справі №910/3824/23, у задоволенні позову відмовлено повністю.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги

3.1. Компанія, посилаючись на ухвалення судами попередніх інстанцій оскаржуваних судових рішень з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати оскаржувані судові рішення та передати справу на новий розгляд за встановленою підсудністю для продовження розгляду.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

4. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

4.1. У касаційній скарзі поданій в новій редакції на виконання ухвали Верховного Суду скаржник з посиланням на пункт 1 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) зазначає, що:

- судом апеляційної інстанції порушено статті 79, 86 ГПК України та не враховано висновку зробленого Верховним Судом у постанові від 28.01.2019 у справі №922/3782/17 про те, що господарський суд має з`ясовувати обставини, пов`язані з правильністю здійснення позивачем розрахунку, та здійснити оцінку доказів, на яких цей розрахунок ґрунтується. У разі якщо відповідний розрахунок позивачем здійснено неправильно, то господарський суд з урахуванням конкретних обставин справи самостійно визначає суми пені та інших нарахувань у зв`язку з порушенням грошового зобов`язання, не виходячи при цьому за межі визначеного позивачем періоду часу, протягом якого, на думку позивача, мало місце невиконання такого зобов`язання, та зазначеного позивачем максимального розміру заборгованості;

- суди не врахували висновків Верховного Суду у справах від 25.01.2022 у справі №911/782/21, від 19.08.2022 у справі №912/1941/21, в яких зазначено, зокрема, що положення постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) є спеціальними щодо правового регулювання спірних правовідносин та підлягають обов`язковому виконанню учасниками ринку електричної енергії відповідно до статті 6 Закону України "Про ринок електричної енергії", а також висновок зроблений Верховним Судом у постанові від 24.11.2022 у справі №927/713/21 та постанові Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 19.08.2022 у справі №912/1941/21.

4.2. Скаржник у касаційній скарзі поданій в новій редакції також з посиланням на пункт 4 частини другої статті 287 ГПК України та пункт 1 частини третьої статті 310 ГПК України зазначає, що суди, оцінюючи наявні матеріали справи, не дослідили докази, що підтверджують надання позивачем відповідачу послуг за договором в період з жовтня 2019 року до березня 2022 року, які останнім сплачувалися з протермінуванням, а тому суди не надали належної оцінки актам приймання-передачі, рахункам, актам коригування, доказам оплати відповідачем наданих послуг у період з жовтня 2019 року до січня 2022 року, що підтверджували виконання зобов`язань сторонами.

5. Позиція іншого учасника справи

5.1. Від відповідача у визначений строк відзив на касаційну скаргу до Суду не надійшов.

6. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6.1. Судом першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції встановлено, що 09.08.2019 Компанією (оператор системи передачі/ОСП) і Товариством (користувач системи передачі/користувач) укладено Договір про надання послуг з передачі електричної енергії №1222-02024 (далі - Договір), за умовами якого:

- ОСП зобов`язується надавати послугу з передачі електричної енергії (далі - послуга) відповідно до умов Договору, а користувач зобов`язується здійснювати оплату за послугу відповідно до умов Договору (пункт 1.1);

- сторони здійснюють свою діяльність відповідно до чинного законодавства України, Правил ринку, Кодексу системи передачі, Кодексу систем розподілу, Кодексу комерційного обліку, ліцензій, відповідно до яких сторони здійснюють господарську діяльність, інших нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії України (пункт 1.2);

- терміни, які використовуються у Договорі, вживаються в значеннях, наведених у Законі України "Про ринок електричної енергії", Кодексі системи передачі, Кодексі систем розподілу, Кодексі комерційного обліку, Правилах ринку (пункт 2.1).

6.1.1. До Договору сторонами укладені такі додаткові угоди: додаткова угода від 06.09.2019, якою Договір викладено в новій редакції; додаткова угода від 01.10.2020 №2, якою таблицю "Перелік віртуальних точок комерційного обліку користувача на межі з оператором системи передачі" додатку №1 до Договору викладено в новій редакції; додаткова угода від 01.11.2020 №3, якою текстову частину додатку №1 до Договору викладено в новій редакції; додаткова угода від 03.03.2021 №4, якою пункт 17 Договору викладено в новій редакції; додаткова угода від 21.09.2021 №5, якою Договір викладено в новій редакції; додаткова угода від 28.12.2021, якою Договір викладено в новій редакції.

6.1.2. Відповідно до Договору в редакціях, викладених сторонами у додаткових угодах до Договору від 06.09.2019, від 21.09.2021, від 28.12.2021, сторони узгодили такі умови надання послуг з передачі електричної енергії та їх оплати.

6.1.3. Ціна Договору визначається згідно з діючим на момент надання послуги тарифом на послуги з передачі електричної енергії, встановлених Регулятором, та оприлюднених ОСП на власному веб-сайті в мережі Інтернет (пункт 3.1 Договору в редакції додаткової угоди від 06.09.2021). Згідно з пунктом 3.1 Договору (в редакції додаткових угод від 21.09.2021 №5, від 28.12.2021) визначено, що планова та/або фактична вартість послуги визначається на підставі діючого на момент надання послуги тарифу на послуги з передачі електричної енергії та планового та/або фактичного обсягу послуги в розрахунковому періоді. На вартість послуги нараховується податок на додану вартість відповідно до законодавства України. Тариф на послуги з передачі електричної енергії затверджується НКРЕКП (Регулятором), та оприлюднюється ОСП на своєму офіційному вебсайті в мережі Інтернет.

6.1.4. Пунктом 4.1 Договору (у відповідних редакціях Договору) узгоджено, що для розрахунків за Договором використовується плановий та фактичний обсяг послуги.

6.1.5. Відповідно до умов пункту 4.1 Договору (в редакції додаткової угоди від 06.09.2019):

1) плановий обсяг послуги визначається на основі наданих користувачем і погоджених ОСП повідомлень щодо планового обсягу передачі електроенергії на розрахунковий місяць;

2) визначення фактичного обсягу послуги у розрахунковому місяці здійснюється, зокрема, для електропостачальників на підставі даних щодо обсягів споживання електричної енергії споживачами електропостачальника. З цією метою використовуються дані обліку Адміністратора комерційного обліку.

6.1.6. Згідно з пунктом 4.1 Договору (в редакції додаткових угод від 21.09.2021 №5, від 28.12.2021):

1) плановий обсяг послуги визначається на основі наданих користувачем і погоджених ОСП повідомлень щодо планового обсягу передачі електроенергії на розрахунковий місяць. У разі ненадання або несвоєчасного надання користувачем повідомлень плановим обсягом послуги визначається фактичний обсяг наданої послуги в попередньому розрахунковому періоді;

2) фактичний обсяг послуги в розрахунковому місяці визначається відповідно до розділу XI Кодексу системи передачі.

6.1.7. Відповідно до пункту 5.6 розділу XI Кодексу системи передачі, затвердженого постановою НКРЕКП 14.03.2018 №309 (в редакції, чинній станом на час укладення додаткової угоди від 21.09.2021 №5 до Договору), передбачено, що обсяг послуг з передачі електричної енергії визначається, зокрема, для електропостачальників - на підставі даних щодо обсягів експорту електричної енергії та обсягів споживання електричної енергії споживачами (у тому числі ОМСР) електропостачальника, крім обсягів споживання електричної енергії споживачами, аератором системи яких є ОСП. З цією метою використовуються дані комерційного обліку Адміністратора комерційного обліку.

6.1.8. Розрахунковим періодом за Договором є 1 календарний місяць (пункт 6.1 Договору в редакції додаткової угоди від 06.09.2019, пункт 5.1 Договору в редакції додаткових угод від 21.09.2021 №5, від 28.12.2021).

6.1.9. Пунктом 6.2 Договору (в редакції додаткової угоди від 06.09.2019) передбачалось, що користувач здійснює попередню оплату планової вартості послуги ОСП таким чином:

1 платіж - до 17:00 другого банківського дня розрахункового місяця у розмірі не менше 1/5 від планової послуги, визначеної згідно з розділом 5 Договору ("Вартість"). Подальша оплата може здійснюватися щоденно або шляхом сплати 1/5 від планової вартості послуги, яка визначена згідно з розділом 5, у кожен з наступних періодів:

2 платіж - з 06 до 10 числа розрахункового місяця;

3 платіж - з 11 до 15 числа розрахункового місяця;

4 платіж - з 16 до 20 числа розрахункового місяця;

5 платіж - з 21 до 25 числа розрахункового місяця.

6.1.10. Пунктом 6.3 Договору (в редакції додаткової угоди від 06.09.2019) передбачалось, що у разі зміни планових обсягів послуги протягом розрахункового місяця користувач:

- передає ОСП письмове факсимільне повідомлення про зміну обсягів послуги менше ніж за 2 робочі дні до моменту очікуваної зміни планових обсягів послуги;

- сплачує вартість послуги до дати очікуваного перевищення запланованих обсягів послуги або зменшує останній /останні планові платежі на відповідну суму у разі зменшення запланованих обсягів послуги.

6.1.11. Умови Договору щодо порядку розрахунків в редакції додаткових угод від 21.09.2021 №5, від 28.12.2021 до Договору були змінені:

- пунктом 5.2 Договору (в редакції додаткових угод від 21.09.2021 №5, від 28.12.2021 до Договору) встановлено такий порядок здійснення розрахунку за надані послуги:

1 платіж - до 17:00 другого банківського дня розрахункового місяця у розмірі не менше 1/5 від планової вартості Послуги, визначеної згідно з розділом 3 Договору ("Ціна та вартість товару"). Подальша оплата здійснюється шляхом сплати 1/5 від планової вартості Послуги, яка визначена згідно з розділом 3 Договору, відповідно до такого алгоритму:

2 платіж - до 10 числа розрахункового місяця;

3 платіж - до 15 числа розрахункового місяця;

4 платіж - до 20 числа розрахункового місяця;

5 платіж - до 25 числа розрахункового місяця;

- пунктом 5.3 Договору (в редакції додаткових угод від 21.09.2021 №5, від 28.12.2021 до Договору) встановлено, що у разі зміни планових обсягів послуги протягом розрахункового місяця користувач передає ОСП повідомлення про зміну обсягів послуги. ОСП протягом 5 робочих днів з моменту отримання такого повідомлення коригує розмір наступних планових платежів.

6.1.12. Відповідно до пункту 6.5 Договору (в редакції додаткової угоди від 06.09.2019) передбачалось, що користувач здійснює розрахунок з ОСП за фактичний обсяг послуги протягом 3 банківських днів з дати отримання та на підставі акта приймання-передачі послуги, який ОСП надає користувачу протягом перших 5 робочих днів місяця, наступного за розрахунковим. Оплата послуги здійснюється на підставі рахунків, наданих ОСП або самостійно сформованих в електронному вигляді за допомогою "Системи управління ринком" (далі - Сервіс), з використанням кваліфікованого електронного підпису тієї особи, яка уповноважена підписувати документи в електронному вигляді, у порядку, визначеному законодавством.

6.1.13. Відповідно до пункту 5.5 Договору (в редакції додаткової угоди від 21.09.2021 №5) передбачалось:

- користувач здійснює розрахунок з ОСП за фактичний обсяг послуги протягом 3 банківських днів з дати та на підставі отриманого акта приймання-передачі послуги, який ОСП надає користувачу протягом перших 11 календарних днів місяця, наступного за розрахунковим. Оплата послуги здійснюється на підставі рахунків, наданих ОСП або самостійно сформованих в електронному вигляді за допомогою "Системи управління ринком" (далі - Сервіс), з використанням кваліфікованого електронного підпису тієї особи, яка уповноважена підписувати документи в електронному вигляді, у порядку, визначеному законодавством;

- вартість наданої послуги за розрахунковий період визначається на підставі даних, до надаються до 08 числа місяця, наступного за розрахунковим (включно), Адміністратором комерційного обліку (АКО);

- коригування обсягів та вартості наданої послуги відповідного розрахункового періоду здійснюється за уточненими даними комерційного обліку, що надаються АКО протягом 10 календарних днів з дати проведення процесу врегулювання в Сервісі згідно з вимогами Правил ринку;

- акт коригування наданої послуги у відповідному розрахунковому періоді ОСП надає користувачу. Користувач здійснює підписання акта коригування наданої послуги відповідного розрахункового періоду протягом 3 календарних днів та повертає один примірник підписаного акта ОСП. Оплату вартості послуги, що виникла в результаті коригування обсягів та вартості послуг, користувач здійснює протягом 3 банківських днів з дня отримання акта.

6.1.14. Згідно з пунктом 5.5 Договору (в редакції додаткової угоди від 28.12.2021) передбачено:

- користувач здійснює розрахунок за фактичний обсяг послуги протягом до 15 числа місяця наступного за розрахунковим (включно), на підставі рахунків, актів надання послуги, наданих виконавцем (ОСП), або самостійно сформованих в електронному вигляді за допомогою "Системи управління ринком" (далі - СУР), або отриманих за допомогою сервісу електронного документообігу (далі - Сервіс) (автоматизована система, яка забезпечує функціонування електронного документообігу), з використанням у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису тієї особи, уповноваженої на підписання документів в електронному вигляді;

- вартість наданої послуги за розрахунковий період визначається до 10 числа місяця, наступного за розрахунковим (включно), на підставі даних, що надаються Адміністратором комерційного обліку (далі - АКО). Акти приймання-передачі послуги направляються користувачу до 12 числа місяця, наступного за розрахунковим (включно);

- коригування обсягів та вартості наданої послуги відповідного розрахункового періоду здійснюється за уточненими даними комерційного обліку, що надаються АКО протягом 10 календарних днів з дати проведення процесу врегулювання в СУР, що здійснюється згідно з Правилами ринку;

- оплату вартості послуги, після коригування обсягів та вартості послуг, користувач здійснює до 15 числа місяця, наступного за місяцем, у якому отримано акт коригування до акта приймання-передачі послуги (включно);

- акти приймання-передачі послуги та акти коригування до актів приймання-передачі послуги у відповідному розрахунковому періоді ОСП направляє користувачу в електронній формі з використанням електронного підпису (із застосуванням Сервісу) або надає користувачу два примірники в паперовому вигляді, підписані власноручним підписом зі своєї сторони. Користувач здійснює підписання актів приймання-передачі послуги та актів коригування до актів приймання-передачі послуги відповідного розрахункового періоду протягом трьох робочих днів та повертає їх ОСП.

6.1.15. Відповідно до умов пункту 6.7 Договору (в редакції додаткової угоди від 06.09.2019) та пункту 5.7 Договору (в редакції додаткової угоди від 21.09.2021) передбачено, що за наявності заборгованості кошти зараховуються першочергово в оплату заборгованості минулих періодів з найдавнішим терміном її виникнення.

6.1.16. Згідно з пунктом 10.1 Договору (в редакції додаткової угоди від 06.09.2019) та пунктом 9.1 Договору (в редакції додаткових угод від 21.09.2021 №5, від 28.12.2021) планові обсяги передачі електроенергії користувач зобов`язаний подавати ОСП до 25 числа місяця, що передує розрахунковому місяцю.

6.2. Судами попередніх інстанцій встановлено, що:

- на виконання умов Договору позивач надавав відповідачу послуги з передачі електричної енергії на підставі Договору (у відповідній редакції);

- відповідач повідомляв позивача про планові обсяги передачі електричної енергії на відповідні місяці, що підтверджується наявними в матеріалах справи копіями листів та повідомлень;

-відповідно до умов Договору позивачем сформовано рахунки-фактури на відповідні планові платежі;

- за результатами надання послуг з передачі електричної енергії у період з вересня 2019 року до березня 2022 року, позивачем сформовано, підписано та надіслано на адресу відповідача акти приймання-передачі послуги, перелік яких із зазначенням вартості наданих послуг наведено у заяві на усунення недоліків позовної заяви, копії актів долучено до матеріалів справи;

- після отримання оновлених даних комерційного обліку, позивачем сформовано, підписано та надіслано на адресу відповідача акти коригування, перелік яких, із зазначенням сум коригування вартості послуг за відповідний місяць у спірному періоді, наведено у заяві на усунення недоліків позовної заяви, копії актів долучено до матеріалів справи.

6.3. Позивач звернувся до суду з позовом (з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог) про стягнення з відповідача 2 082 160,37 грн, з яких: 1 226 360,92 грн інфляційних втрат; 241 361,40 грн 3% річних; 614 438,05 грн пені.

6.4. Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, зазначили, зокрема, таке:

- пунктом 6.7. Договору (в редакції додаткової угоди від 06.09.2019) та пунктом 5.7 Договору (в редакції додаткової угоди від 21.09.2021 №5) передбачено, що у випадку порушення користувачем термінів розрахунку ОСП має право нарахувати пеню в розмірі 0,1 % (але не більше подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період за який сплачується пеня) від суми простроченого платежу за кожен день прострочення. Пеня нараховується до повного виконання користувачем своїх зобов`язань;

- отже, відповідальність у вигляді сплати пені, 3% річних та інфляційних втрат настає у разі порушення грошового зобов`язання за договором;

- для вирішення справи по суті необхідно встановити, чи було порушено відповідачем зобов`язання щодо здійснення своєчасної оплати, що є підставою для нарахування інфляційних втрат, 3 % річних і пені;

- інформація щодо періодів та розміру простроченої заборгованості викладена позивачем у розрахунку, доданому до позовної заяви. На підтвердження суми та дат здійснених відповідачем оплат за послуги з передачі електричної енергії за Договором позивачем долучено до матеріалів справи інформацію про надходження коштів на рахунки Компанії за період з 09.08.2019 до 08.05.2023, надану АТ "ОЩАДБАНК" на запит позивача листом від 10.05.2023 №16/2-09/1186.

6.5. Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дослідив взаємовідносини сторін щодо виникнення взаємних прав і обов`язків з приводу надання позивачем відповідачу послуг в березні 2022 року та встановив:

- на підставі даних комерційного обліку, наявних в системі управління ринком, позивачем сформовано акт приймання-передачі послуги від 18.08.2022 за період з 01.03.2022 до 31.03.2022, відповідно до якого фактичний обсяг наданої послуги за березень 2022 року склав 13807,179 МВт*год вартістю 5 726 776,02 грн з ПДВ;

- позивач вважає, що відповідно до пункту 5.5 Договору (в редакції додаткової угоди від 28.12.2021) відповідач зобов`язаний здійснити оплату за цим актом до 15.09.2022, відтак з 16.09.2022 виникло прострочення відповідача щодо оплати 5 593 985,32 грн (5 726 776,02 грн - 132 790,70 грн за рахунок переплати відповідача = 5 593 985,32 грн), що стало підставою для нарахування позивачем на таку суму заборгованості 3% річних та інфляційних втрат за період з 16.09.2023 до 30.04.2023;

- водночас, наявними в матеріалах справи доказами підтверджується, що дані про обсяги споживання електричної енергії споживачами постачальника Товариства, на підставі яких позивачем сформовано акт приймання-передачі послуги від 18.08.2022 за період з 01.03.2022 до 31.03.2022, були помилково завантажені до MMS по версії 2;

- у квітні 2022 ТОВ "ЛУГАНСЬКЕ ЕНЕРГЕТИЧНЕ ОБ`ЄДНАННЯ" (у ролі постачальника послуг комерційного обліку на закріпленій території) помилково завантажило до MMS по версії 2 дані про обсяги споживання електричної енергії споживачами постачальника Товариства. Єдиним споживачем у Товариства на даній території діяльності ТОВ "ЛУГАНСЬКЕ ЕНЕРГЕТИЧНЕ ОБ`ЄДНАННЯ" до 31.12.2021 було ПАТ "Сєвєродонецьке об`єднання Азот", яке з 01.01.2022 переведено до іншого постачальника;

- вказані помилкові дії ТОВ "ЛУГАНСЬКЕ ЕНЕРГЕТИЧНЕ ОБ`ЄДНАННЯ" призвели до виставлення Компанією помилкового акта приймання-передачі послуги від 18.08.2022 на суму 5 726 776,02 грн з ПДВ;

- листом від 22.08.2022 №22/08-1 відповідач звернувся до позивача щодо непогодження акта приймання-передачі послуги від 18.08.2022 за березень 2022 року та необхідності внесення змін до нього;

- відповідач 30.08.2022 направив до НКРЕКП заяву №30/08-1 про порушення ТОВ "ЛУГАНСЬКЕ ЕНЕРГЕТИЧНЕ ОБ`ЄДНАННЯ" законних прав Товариства внаслідок протиправного завантаження до MMS по версії 2 даних про обсяги споживання електричної енергії споживачами постачальника Товариства в березні 2022 року;

- у відповідь на претензію позивача від 18.11.2022 №01/50925 про сплату боргу за надані послуги з передачі електричної енергії, відповідач надав відповідь від 08.12.2022 №08/12-1;

- листом від 15.11.2022 №01-24/2/1090 ТОВ "ЛУГАНСЬКЕ ЕНЕРГЕТИЧНЕ ОБ`ЄДНАННЯ" повідомило відповідача про те, що визнає допущену у квітні 2022 року помилку при завантаженні даних та не заперечує здійсненню коригування даних MMS на обсяг 0 кВт*год;

- отримавши оновлені дані комерційного обліку, позивач сформував акт коригування від 29.05.2023 до акта приймання-передачі послуги від 18.08.2022 (далі - Акт коригування від 29.05.2023), відповідно до якого фактичний обсяг наданої послуги за період з 01.03.2022 до 31.03.2022 склав 0 кВт*год. вартістю 0,00 грн. Зазначений акт підписаний кваліфікованими електронними підписами уповноважених представників позивача та відповідача відповідно 13.06.2023 та 14.06.2023, що підтверджується наявними в матеріалах справи протоколами створення та перевірки кваліфікованого та удосконаленого електронного підпису;

- суд першої інстанції відхилив як безпідставні твердження позивача про те, що у зв`язку з підписанням сторонами Акта коригування від 29.05.2023 зобов`язання відповідача щодо оплати боргу за березень 2022 року у розмірі 5 593 985,32 грн припинилось;

- суд першої інстанції відзначив, що оскільки акт приймання-передачі послуги від 18.08.2022 сформовано позивачем на підставі даних комерційного обліку, які помилково завантажені в систему управління ринком MMS, то зобов`язання щодо оплати суми такого акта у відповідача взагалі не виникло, наразі зобов`язання, яке не виникло, не може припинитись, а рівно не може бути простроченим;

- за таких обставин, суд першої інстанції відхилив як помилкові твердження позивача про те, що на момент звернення позивача з позовом до суду (30.05.2023) заборгованість за актом приймання-передачі послуги від 18.08.2022 у розмірі 5 593 985,32 грн існувала, оскільки акт коригування від 29.05.2023 ще не був підписний сторонами;

- з огляду на наведене, позивачем не доведено суду належними та допустимими доказами наявність у відповідача заборгованості щодо оплати послуг за березень 2023 року за актом приймання-передачі послуги від 18.08.2022 у сумі 5 593 985,32 грн;

- при цьому, суд першої інстанції відзначив, що, оскільки, така сума заборгованості відповідача визначена позивачем з урахуванням здійсненої відповідачем переплати 132 790,70 грн, то погашення позивачем за рахунок переплати відповідача суми заборгованості, яка не існувала, є безпідставним;

- оскільки, судом не встановлено прострочення відповідачем зобов`язання щодо оплати 5 593 985,32 грн за березень 2022 року, відтак підстави для нарахування на таку суму відповідно до статті 625 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) 3% річних у розмірі 104 370,06 грн та інфляційних втрат у розмірі 397 172,96 грн за період з 16.09.2022 до 30.04.2023 відсутні, а позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.

6.6. Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дослідив взаємовідносини сторін щодо виникнення взаємних прав і обов`язків з приводу надання позивачем відповідачу послуг у січні 2022 року та встановив:

- у акті приймання-передачі послуги за січень 2022 року від 31.01.2022, який підписаний позивачем і відповідачем, зазначено, що вартість послуги з передачі електричної енергії з ПДВ складає 257 545,21 грн;

- у акті коригування від 29.06.2022 до акта приймання-передачі послуги від 31.01.2022, який підписаний позивачем і відповідачем, зазначено, що вартість послуги з передачі електричної енергії за період з 01.01.2022 до 31.01.2022 з ПДВ складає 261 368,21 грн;

- суд першої інстанції наголошує, що відповідно до поданого розрахунку, позивач погасив неіснуючий борг за березень 2022 року у розмірі 132 790,70 грн (дата погашення 16.09.2022) за рахунок здійсненої відповідачем переплати;

- про погашення неіснуючого боргу за березень 2022 року в розмірі 132 790,70 грн позивач також вказав у позові;

- у поданому розрахунку позивач вказує на відсутність боргу відповідача станом на 16.02.2022 [колонка 8 розрахунку - "борг наростаючим підсумком (грн)"] та починаючи з 21.02.2022 вказує на наявність переплат відповідача;

- станом на 06.01.2022 також обліковувалась переплата відповідача у розмірі 264 689,03 грн [колонка 8 розрахунку - "борг наростаючим підсумком (грн)"];

- незважаючи на це, у поданому розрахунку позивач зазначає планові нарахування на січень 2022 року таким чином:

06.01.2022 - 10 161 816,00 грн;

11.01.2022 - 10 161 816,00 грн;

18.01.2022 - 10 161 816,00 грн;

- тобто, зазначено три платежі по 10 161 816 грн на загальну суму 30 485 448 грн, на які (наростаючим підсумком) здійснено нарахування пені (19 523,08 грн за період з 06.01.2022 до 09.01.2022; 63 456,61 грн за період з 11.01.2022 до 17.01.2022; 44 943,99 грн за період з 18.01.2022 до 20.01.2022) та 3% річних (3 253,84 грн за період з 06.01.2022 до 09.01.2022; 10 576,09 грн за період з 11.01.2022 до 17.01.2022; 7 490,67 грн за період з 18.01.2022 до 20.01.2022), тоді як фактичний обсяг послуг з передачі електроенергії у січні 2021 року визначений у розмірі 261 368,21 грн;

- матеріали справи містять докази того, що відповідачем подано повідомлення щодо планового обсягу послуги на січень 2022 року 10.01.2022;

- пунктом 5.3 Договору встановлено, що у разі зміни планових обсягів послуги протягом розрахункового місяця Користувач передає ОСП повідомлення про зміну обсягів Послуги. ОСП протягом 5 робочих днів з моменту отримання такого повідомлення коригує розмір наступних планових платежів;

- пунктом 5.5 Договору встановлено, що користувач здійснює розрахунок за фактичний обсяг послуги протягом до 15 числа місяця наступного за розрахунковим (включно), на підставі рахунків, актів надання послуги, наданих виконавцем (ОСП), або самостійно сформованих в електронному вигляді за допомогою "Системи управління ринком" (далі - СУР), або отриманих за допомогою сервісу електронного документообігу (далі - Сервіс). Вартість наданої послуги за розрахунковий період визначається до 10 числа місяця, наступного за розрахунковим (включно), на підставі даних, що надаються Адміністратором комерційного обліку. Акти приймання-передачі послуги направляються Користувачу до 12 числа місяця, наступного за розрахунковим (включно). Коригування обсягів та вартості наданої послуги відповідного розрахункового періоду здійснюється за уточненими даними комерційного обліку, що надаються АКО протягом 10 календарних днів з дати проведення процесу врегулювання в СУР, що здійснюється згідно з Правилами ринку. Оплату вартості послуги, після коригування обсягів та вартості послуг, користувач здійснює до 15 числа місяця, наступного за місяцем, у якому отримано акт коригування до акта приймання-передачі послуги (включно);

- суд першої інстанції також звернув увагу, що відповідно до пункту 5.2 Договору планова вартість послуги мала визначатись позивачем п`ятьма платежами, кожний з яких становить 1/5 від планової вартості послуги, тоді як фактично позивач визначив три платежі на загальну суму 30 485 448 грн;

- суд першої інстанції відхилив як безпідставні доводи позивача (наведені у письмовій промові на дебати) про те, що з огляду на дату отримання відповідачем акта приймання-передачі послуги за січень 2022 року (14.02.2022) та пункт 5.6 Договору, вартість наданих послуг за січень 2022 року вважалася узгодженою відповідачем лише 19.02.2022, а відтак до цієї дати, на твердження позивача, у нього відсутні підстави коригувати розрахунки за січень 2022 року, внаслідок чого за відповідачем до 19.02.2022 обраховувалась заборгованість (по плановим рахункам) у розмірі 30 227 902,79 грн і на таку суму заборгованості нараховувались інфляційні втрати, 3% річних і пеня;

- з цього приводу суд першої інстанції зазначив, що станом на 31.01.2022 позивач вже був обізнаний про фактичну вартість наданих ним відповідачу у січні 2022 року послуг на суму 257 545,21 грн, що підтверджується підписаним сторонами актом приймання-передачі послуги за січень 2022 року від 31.01.2022, тоді як суму нарахувань за січень 2022 року позивач змінив з "30 227 902,79 грн боргу" на "- 30 227 902,79 грн" лише 16.02.2022 [колонка 8 розрахунку - "борг наростаючим підсумком (грн)"];

- більш того, за період з 31.01.2022 до 10.02.2022 на "суму боргу наростаючим підсумком" у розмірі 30 324 627,84 грн позивач безпідставно здійснив нарахування 238 969,47 грн інфляційних втрат, 182 778,53 грн пені, 27 416,84 грн 3% річних, а за період з 11.02.2022 до 15.02.2022 на "суму боргу наростаючим підсумком" у розмірі 30 227 902,79 грн позивач безпідставно здійснив нарахування 82 816,15 грн пені, 12 422,45 грн 3% річних;

- у свою чергу, безпідставним і необґрунтованим є нарахування відповідачу 483 646,44 грн інфляційних втрат у лютому 2022 року, здійснене позивачем на суму 30 227 902,79 грн (колонка 10 розрахунку - "борг в місяці більше 15 днів"), яку позивач вважав сумою не вчасно здійснених відповідачем планових платежів;

- при цьому, суд першої інстанції звернув увагу, що одночасно з нарахуванням інфляційних втрат на суму "боргу" 30 227 902,79 грн, позивач обраховує переплату відповідачем суми - 46 988,13 грн у період з 21.02.2022 до 20.03.2022.

6.7. Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, щодо поданого позивачем розрахунку пені, інфляційних втрат та 3% річних встановив, зокрема, таке:

- позивач стверджував, що у певних розрахункових періодах у період з жовтня 2019 року до січня 2022 року (далі - спірний період) відповідач допустив прострочення виконання своїх обов`язків щодо строків оплати планових і фактичних обсягів отриманих послуг;

- у зв`язку з неналежним виконанням відповідачем умов Договору щодо здійснення розрахунків у період з жовтня 2019 року до січня 2022 року, позивач нарахував відповідачу пеню у сумі 614 438,05 грн, а також інфляційні втрати у розмірі 829 187,96 грн (1 226 360,92 грн [загальний розмір інфляційних втрат, заявлених до стягнення з відповідача] - 397 172,96 грн [така сума судом першої інстанції вище досліджена та встановлено відсутність підстав для нарахування] = 829 187,96 грн) і 3% річних у сумі 136 991,34 грн (241 361,40 грн [загальний розмір 3% річних, заявлених до стягнення з відповідача] - 104 370,06 грн [така сума судом першої інстанції вище досліджена та встановлено відсутність підстав для нарахування] = 136 991,34 грн);

- дослідивши в цілому наданий позивачем розрахунок інфляційних втрат, 3% річних і пені, суд першої інстанції дійшов висновку про його необґрунтованість, з огляду на таке;

- у наданому позивачем розрахунку у колонках "планові нарахування", "оплати", "нарахування фактичні", "корегуючі нарахування" позивач наводить певні суми, проте щодо таких сум не зазначено докази, якими вони підтверджуються, а саме не зазначено конкретно-визначені докази (найменування, номер, дата, сума, тощо) - повідомлення користувача щодо планового обсягу передачі електроенергії на відповідний місяць, акти приймання-передачі, акти коригування за відповідний місяць, платіжні інструкції, - які мають підтверджувати зазначені позивачем суми у вищенаведених колонках;

- судом першої інстанції досліджено, що у заяві на виконання ухвали суду від 05.06.2023, якою позовну заяву залишено без руху, позивач в обґрунтування поданого ним розрахунку сум пені, інфляційних втрат і 3% річних наполягав на тому, що долучений ним до позовної заяви розрахунок сум пені, інфляційних втрат та 3% річних є обґрунтованим, посилаючись при цьому на пункт 6.7 Договору (в редакції додаткової угоди від 06.09.2019) та пункт 5.7 Договору (в редакції додаткової угоди від 21.09.2021), згідно з якими передбачено, що за наявності заборгованості кошти зараховуються першочергово в оплату заборгованості минулих періодів за найдавнішим терміном її виникнення (за Договором);

- позивач зазначив, що при здійсненні розрахунку інфляційних втрат, 3% річних і пені ним взято в розрахунок суму боргу, сформовану наростаючим підсумком, яка існувала у певних періодах та відображено її в колонці "борг наростаючим підсумком";

- проте, позивач лише у загальних рисах зазначив, що:

у колонці "планові нарахування" ним відображено зобов`язання відповідача щодо оплати планової вартості послуги;

у колонці "оплати" - відображено оплати, що здійснювались відповідачем в рамках Договору, при цьому дати оплат зазначені в колонці "дата _ З";

у колонці "нарахування фактичні" - відображено вартість фактичного обсягу послуги, що зазначена в актах приймання-передачі за відповідний місяць, за мінусом планових нарахувань;

у колонці "корегуючі нарахування" - відображено різницю між вартістю фактичного обсягу послуги та вартістю скоригованого обсягу послуги згідно з даними акта коригування;


................
Перейти до повного тексту