1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 травня 2024 року

м. Київ

cправа № 922/2786/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Малашенкової Т.М. (головуючої), Бенедисюка І.М., Ємця А.А.,

за участю секретаря судового засідання Барвіцької М.Т.,

представників учасників справи:

позивача - фермерське господарство "АГРОЗЕМЛЯ" (далі - Господарство, позивач) - Підлісний М.О.,

відповідача- товариства з обмеженою відповідальністю "КАІС АГРО" (далі - Товариство, відповідач, скаржник) - не з`явився,

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства

на рішення Господарського суду Харківської області від 10.10.2023 (головуючий - суддя Аріт К.В.)

та постанову Східного апеляційного господарського суду від 10.01.2024 (головуючий - суддя Плахов О.В., судді Терещенко О.І., Тихий П.В.)

у справі №922/2786/23

за позовом Господарства

до Товариства

про стягнення 5 729 738,81 грн.

ІСТОРІЯ СПРАВИ

ВСТУП

Предметом судового розгляду є наявність/відсутність підстав для стягнення заборгованості, інфляційних втрат і 3 % річних за договорами поставки.

1. Короткий зміст позовних вимог

1.1. Господарство звернулося до суду з позовною заявою до Товариства про стягнення заборгованості, інфляційних втрат і 3 % річних за договорами поставки у розмірі 5 729 738,81 грн.

1.2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем неналежним чином виконані взяті на себе за договорами поставки зобов`язання в частині оплати товару.

2. Короткий зміст рішень суду першої та постанови суду апеляційної інстанції

2.1. Рішенням Господарського суду Харківської області від 10.10.2023, залишеним без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 10.01.2024 у справі №922/2786/23, у позові відмовлено частково та стягнуто з Товариства на користь Господарства заборгованість у загальному розмірі 5 729 715,64 грн, з яких 4 624 301,38 грн основної заборгованості із сплати вартості поставленого товару, 947 616,76 грн інфляційних нарахувань за весь час прострочення, 157 797,50 грн 3% річних, крім того, 85 945,74 грн судового збору.

2.2. Додатковим рішенням Господарського суду Харківської області від 24.10.2023 (головуючий - суддя Аріт К.В.), залишеним без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 10.01.2024, задоволено частково заяву позивача про стягнення витрат на професійну правничу допомогу та стягнуто з Товариства на користь Господарства 19 999,92 грн у якості витрат на правничу допомогу.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги

3.1. Товариство, посилаючись на ухвалення судами попередніх інстанцій оскаржуваних судових рішень з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права, просить скасувати оскаржувані судові рішення частково та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

4. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

4.1. Товариство з посиланням на пункт 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) зазначає, на відсутності висновку Верховного Суду у подібних правовідносинах щодо питання застосування пункту 1 частини першої статті 236 Господарського кодексу України (далі - ГК України), а саме щодо можливості застосування покупцем оперативно-господарської санкції у вигляді притримання оплати товару в разі порушення постачальником (продавцем) наданих гарантій за договором, недостовірності наданих постачальником відомостей та документів.

4.2. Також скаржник зазначає, що:

- суди попередніх інстанцій при ухваленні оскаржуваних рішень дійшли до помилкового висновку щодо застосування до спірних правовідносин положення статті 666 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), оскільки, в даному випадку мова йде не про документи щодо товару, а про документи щодо постачальника (продавця), його статусу;

- судами попередніх інстанцій при вирішенні даного спору порушені положення частин першої - третьої статті 235 ГК України, частини першої статті 236 ГК України та частини першої статті 237 ГК України, оскільки, враховуючи вимоги частини другої статті 235 ГК України, якою чітко визначено, що до суб`єкта, який порушив господарське зобов`язання, можуть бути застосовані лише ті оперативно-господарські санкції, застосування яких передбачено договором, у зв`язку і з цим не встановили з достовірністю обставини, які мають значення для правильного вирішення спору у цій справі, та дійшли передчасного висновку про задоволення позовних вимог Господарства.

5. Позиція іншого учасника справи

5.1. Від позивача у визначений строк відзив на касаційну скаргу до Суду не надійшов.

6. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6.1. Судом першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, встановлено, що 03.08.2020 Господарством (постачальник) і Товариством (далі - покупець) укладено договір поставки №030820АЗ (далі - Договір №1), відповідно до умов якого:

- постачальник зобов`язується передати у власність покупця, а покупець зобов`язується прийняти й оплатити товар на умовах Договору №1 (пункт 1.1);

- товаром є: ячмінь 3 класу, врожаю 2020 року. Асортимент (класність) товару визначається згідно з додатками до Договору №1 (пункт 1.2);

- постачальник підтверджує, що він є сільськогосподарським підприємством - виробником товару, і поставка товару за Договором №1 є першою (пункт 1.3);

- при укладанні Договору постачальник зобов`язаний надати покупцеві такі документи:

довідку про банківські та поштові реквізити підприємства (підпункт 1.4.1);

засвідчену копію чинної зареєстрованої редакції статуту постачальника (повністю) зі змінами (якщо такі є) [підпункт 1.4.2];

засвідчену копію свідоцтва про державну реєстрацію (або виписку про державну реєстрацію) [підпункт 1.4.3];

засвідчену копію свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ (або витяг з реєстру платників ПДВ) [підпункт 1.4.4];

засвідчену копію протоколу/рішення вищого органу управління про призначення керівника (підпункт 1.4.5);

засвідчену копію наказу про початок виконання обов`язків керівника; (підпункт 1.4.6);

у випадку існування встановлених установчими документами обмежень на підписання керівником договору - засвідчену копію протоколу (рішення) вищого органу управління про зняття таких обмежень (підпункт 1.4.7);

у випадку підписання договору не керівником - засвідчену копію довіреності на представника постачальника із зазначенням повноважень на укладання та підписання договорів (підпункт 1.4.8);

засвідчену копію заповненої форми державного статистичного спостереження №4сг (річна) "Посівні площі сільськогосподарських культур" під урожай 2020 року з відміткою органу державної статистики про її прийняття (підпункт 1.4.9);

засвідчену копію заповненої форми державного статистичного спостереження №29-сг (річна) "Підсумки збору врожаю сільськогосподарських культур, плодів, ягід та винограду" за 2019 рік з відміткою органу державної статистики про її прийняття (підпункт 1.4.10);

засвідчену копію довідки з держземагенства або сільської (або іншої місцевої) ради про наявність сільськогосподарських угідь (підпункт 1.4.11);

- визначено місце поставки товару (базис поставки EXW, відповідно до Інкотермс 2010), строк поставки до 17.08.2020 включно (додаток №1 до Договору №1) [пункт 3.1];

- товар вважається поставленим з моменту підписання сторонами видаткових накладних (пункт 3.3).

6.2. Суди попередніх інстанцій вказали, що звертаючись до суду з відповідним позовом позивач зазначав, що ним, як постачальником, належним чином виконані зобов`язання щодо поставки товару відповідачу, як покупцю, що підтверджується доданими до позовної заяви копіями видаткових накладних, а саме:

- від 06.08.2020 №КС-я08/011 підтверджується поставка ячменю 3 класу врожаю 2020 року в кількості 397,324 т на загальну суму 1 996 553,10грн, у тому числі ПДВ 332 758,85грн. Поставка товару також підтверджується складською квитанцією на зерно від 06.08.2020 серія БА №584946 за №779, виданою зерновим складом ТОВ "Куземівське";

- від 07.08.2020 №КС-я08/012 підтверджується поставка ячменю 3 класу врожаю 2020 року в кількості 140,000 т на загальну суму 714 000 грн, у тому числі ПДВ 119 000 грн. Поставка товару також підтверджується складською квитанцією на зерно від 07.08.2020 серія БА №566703 за №304, виданою зерновим складом ТОВ "АПК Новаагро";

- від 11.08.2020 №КС-я08/016 підтверджується поставка ячменю 3 класу врожаю 2020 року в кількості 70,000т на загальну суму 357 000 грн, у тому числі ПДВ 59 500 грн. Поставка товару також підтверджується складською квитанцією на зерно від 11.08.2020 серія БА №566713 за №314, виданою ТОВ "АПК Новаагро";

- від 11.08.2020 №КС-я08/015 підтверджується поставка ячменю 3 класу врожаю 2020 року в кількості 70,000т на загальну суму 351 750 грн, у тому числі ПДВ 58 625 грн. Поставка товару також підтверджується складською квитанцією на зерно від 11.08.2020 серією БА №636995 за №431, виданою ТОВ "Сватове-Агро";

- від 11.08.2020 №КС-я08/014 підтверджується поставка ячменю 3 класу врожаю 2020 року в кількості 553,820 т на загальну суму 2 879 861,78 грн, у тому числі ПДВ 479 976,96 грн. Поставка товару також підтверджується складською квитанцією на зерно від 11.08.2020 серія АЧ за №849675, виданою зерновим складом АТ "Державна продовольчо-зернова корпорація України";

- від 11.08.2020 №КС-108/013 підтверджується поставка ячменю 3 класу врожаю 2020 року в кількості 25,760 т на загальну суму 129 444 грн, у тому числі ПДВ 21 574 грн. Поставка товару також підтверджується складською квитанцією на зерно від 11 08.2020 серія БА №584986 за №815, виданою зерновим складом ТОВ "Куземівське";

- від 12.08.2020 №КС-я08/017 підтверджується поставка ячменю 3 класу врожаю 2020 року в кількості 584,382 т та 76,013 т на загальну суму 3 368 014,50 грн, у тому числі ПДВ 561 335,75 грн. Поставка товару також підтверджується складською квитанцією на зерно від 12.08.2020 серія БА №602351 за №351 та складською квитанцією на зерно від 12.08.2020 серія БА №602350 за №350, видані зерновим складом ТОВ "АГРО ІНВЕСТИЦІЙНА ГРУПА";

- від 13.08.2020 №КС-я08/020 підтверджується поставка ячменю 3 класу врожаю 2020 року в кількості 23,554 т на загальну суму 120 125,40 грн, у тому числі ПДВ 20 020,90 грн. Поставка товару також підтверджується складською квитанцією на зерно від 13.08.2020 серія БА №602358 за №358, виданою ТОВ "АГРО ІНВЕСТИЦІЙНА ГРУПА";

- від 17.08.2020 №КС-я08/025 підтверджується поставка ячменю 3 класу врожаю 2020 року в кількості 49,730 т на загальну суму 249 893,26 грн, у тому числі ПДВ 41 648,88 грн. Поставка товару також підтверджується складською квитанцією від 17.08.2020 серією ББ №177031 за №460, виданою зерновим складом елеватор ТОВ "Сватове-Агро".

6.3. Суди попередніх інстанцій виснували, що загальний обсяг поставленого ячменю 3 класу за Договором №1 становив 1990,583 тон на загальну суму 10 166 642,04 грн з ПДВ.

6.4. Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, вказав, що:

- товар за якістю та кількістю прийнятий відповідачем, як покупцем без заперечень, про що свідчать підписані та скріплені печатками сторін вищезазначені видаткові накладні. Постачання та перехід права власності на товар до покупця також підтверджується вищезазначеними складськими квитанціями на зерно, які були внесені та зареєстровані в Реєстрі складських документів на зерно. Крім того, факт отримання товару не заперечується відповідачем;

- пунктом 5.1 Договору №1 передбачено, що порядок розрахунків оплати товару здійснюється за кожним додатком до Договору №1: оплата у розмірі 80% від вартості поставленого товару - протягом 3 (трьох) банківських днів з моменту поставки товару, остаточний розрахунок - після отримання покупцем в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової (-их) накладної (-них) на загальний обсяг поставленого товару в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН);

- водночас, з урахуванням положень пункту 5.1 Договору №1, зобов`язання покупця зі здійснення остаточної оплати вартості поставленого товару (20% від його вартості) наступили протягом 3 (трьох) банківських днів після реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

6.5. Суди попередніх інстанцій встановили, що матеріалами справи підтверджується те, що позивачем, як постачальником, на виконання вимог пункту 5.1 Договору №1 виписано податкові накладні та направлено для реєстрації в ЄРПН. На кожну виписану податкову накладну отримано квитанцію про прийняття та реєстрацію документу, а саме:

- податкова накладна від 13.08.2020 №17 на поставку 23,554 т ячменя 3 класу врожаю 2020 року; загальна сума коштів, що підлягає сплаті з урахуванням ПДВ 120 125,40 грн; реєстрація податкової накладної у ЄРПН від 16.09.2020 №9235225634 підтверджується квитанцією; остаточний розрахунок у розмірі 24 025,08 грн настав 17.09.2020;

- податкова накладна від 03.08.2020 №32 на поставку ячменя 3 класу врожаю 2020 року партіями 523,05 т, 70 т, 70 т, 112,03 т; загальна сума коштів, що підлягає сплаті з урахуванням ПДВ 4 000 000 грн; реєстрація податкової накладної у ЄРПН від 25.09.2020 №9244457863 підтверджується квитанцією; остаточний розрахунок у розмірі 800 000 грн настав 28.09.2020;

- податкова накладна від 12.08.2020 №16 на поставку 320,90 т ячменя 3 класу врожаю 2020 року; загальна сума коштів, що підлягає сплаті з урахуванням ПДВ 636 623,38 грн; реєстрація податкової накладної у ЄРПН від 29.09.2020 №9246946704 підтверджується квитанцією; остаточний розрахунок у розмірі 327 324,67 грн настав 30.09.2020;

- податкова накладна від 04.08.2020 №11 на поставку 227,45 т ячменя 3 класу врожаю 2020 року; загальна сума коштів, що підлягає сплаті з урахуванням ПДВ 1 160 000 грн; реєстрація податкової накладної у ЄРПН від 29.09.2020 №924695470 підтверджується квитанцією; остаточний розрахунок у розмірі 232 000 грн настав 30.09.2020;

- податкова накладна від 17.08.2020 №21 на поставку 49,73 т ячменя 3 класу врожаю 2020 року; загальна сума коштів, що підлягає сплаті з урахуванням ПДВ 249 893,26 грн; реєстрація податкової накладної у ЄРПН від 29.09.2020 №9246925648 підтверджується квитанцією; остаточний розрахунок у розмірі 49 978,65 грн настав 30.09.2020;

- податкова накладна від 03.08.2020 №8 на поставку 199 т ячменя 3 класу врожаю 2020 року; загальна сума коштів, що підлягає сплаті з урахуванням ПДВ 1 000 000 грн; реєстрація податкової накладної у ЄРПН від 24.09.2020 №9242551632 підтверджується квитанцією; остаточний розрахунок у розмірі 200 000 грн настав 25.09.2020;

- податкова накладна від 03.08.2020 №34 на поставку ячменя 3 класу врожаю 2020 року партіями 198,319 т, 140 т, 25,76 т, 30,769 т; загальна сума коштів, що підлягає сплаті з урахуванням ПДВ 2 000 000 грн; реєстрація податкової накладної у ЄРПН від 29.09.2020 №9246925444 підтверджується квитанцією; остаточний розрахунок у розмірі 400 000 грн настав 30.09.2020.

6.6. Суди першої та апеляційної інстанцій вказали, що позивач зазначив, що, відповідач за отриманий товар розрахувався лише частково на суму 9 160 000 грн, що підтверджується доданими до позовної заяви копіями таких платіжних доручень: від 03.08.2020 №64583020/47; від 03.08.2020 №64783010/588; від 03.08.2020 №6368301Е/609; від 28.09.2020 №9189Б06У/863; від 04.08.2020 №6638401Р/644; від 25.09.2020 №913 9Р01М/1181.

6.7. Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, встановив, що 30.09.2020 Господарством (постачальник) і Товариством (покупець) укладено договір поставки №300920АЗ (далі - Договір №2), за умовами якого:

- постачальник зобов`язується передати у власність покупця, а покупець зобов`язується прийняти й оплатити товар на умовах Договору №2 (пункт 1.1);

- товаром є: пшениця 3 класу, врожаю 2020 року та/або пшениця 4 класу врожаю 2020 року (пункт 1.2);

- загальна кількість товару: 415,0 т +/- 10% (пункт 2.2);

- показники якості товару визначені пунктом 2.4. договору №2;

- ціна товару за одну тону: 5 458,35 грн без ПДВ, ПДВ 1 091,67 грн, разом з ПДВ 6 550,02 грн. Загальна сума Договору №2: 2 265 215,25 грн без ПДВ, ПДВ 453 043,05 грн, разом з ПДВ 2 718 258,30 грн +/- 10% (пункт 4.2);

- асортимент товару, його кількість та вартість кожної окремої поставки товару зазначається у видаткових накладних;

- місце поставки товару (базис поставки EXW, відповідно до Інкотермс 2010); строк поставки товару: до 08.10.2020 включно; товар вважається поставленим з моменту підписання сторонами видаткових накладних (пункти 3.1- 3.3).

6.8. Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до умов додаткової угоди від 06.10.2020 №1 до Договору №2, сторони узгодили:

- постачальник зобов`язується передати у власність покупця, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити партію товару (в рамках загальної кількості товару, зазначеної в пункті 2.2 Договору №2) пшеницю 3 класу, врожаю 2020 року кількістю 13,0 т +/-10% та пшеницю 4 класу, врожаю 2020 року кількістю 30,0 т +/-10%. Ціна товару за одну тонну: 5 458,35 грн без ПДВ, разом з ПДВ - 6 550,02 грн;

- вартість товару за цією додатковою угодою складає: 234 709,05 грн без ПДВ, ПДВ - 46 941,81 грн, разом з ПДВ - 281 650,86 грн +/-10%;

- поставка товару здійснюється автомобільним транспортом (базис поставки DAT, відповідно до Інкотермс 2010) [пункт 5 додаткової угоди №1];

- право власності на товар за цією додатковою угодою переходить до покупця у місці призначення в дату поставки товару з моменту підписання сторонами видаткових накладних (пункт 7 додаткової угоди №1).

6.9. Суди попередніх інстанцій вказали, що звертаючись до суду з відповідним позовом позивач, як постачальник зазначав, що ним належним чином виконані взяті на себе зобов`язання щодо поставки товару відповідачу, як покупцю, що підтверджується доданими до позовної заяви копіями видаткових накладних, а саме:

- від 07.10.2020 №КС-п09/039 підтверджується поставка пшениці 3 класу врожаю 2020 року в кількості 16,560 т на загальну суму 108 468,34 грн, у тому числі ПДВ 18 078,06 грн. Факт поставки товару також підтверджено складською квитанцією на зерно від 07.10.2020серії ББ №177410 за №831, виданою зерновим складом елеватор ТОВ "Сватове-Агро";

- від 02.10.2020 №КС-п09/040 підтверджується поставка пшениці 4 класу врожаю 2020 року в кількості 213,270 т та пшеницю 3 класу, врожаю 2020 року в кількості 35,740 т на загальну суму 1 631 020,48 грн, у тому числі ПДВ 271 836,75 грн. Факт поставки товару також підтверджено складською квитанцією на зерно від 02.10.2020 серії ББ №177400 за №821 та складською квитанцією на зерно від 02.10.2020 серії ББ №177399 за №820, виданими зерновим складом елеватор ТОВ "Сватове-Агро";

- від 07.10.2020 №КС-п09/041 підтверджується поставка пшениці 3 класу врожаю 2020 року в кількості 36,580 т на загальну суму 239 599,73 грн, у тому числі ПДВ 39 933,29 грн. Факт поставки товару також підтверджено складською квитанцією на зерно від 07.10.2020 серії A4 №849834 за №849834, виданою зерновим складом АТ "Державна продовольчо-зернова корпорація України";

- від 02.10.2020 №КС-п09/042 підтверджується поставка пшениці 3 класу врожаю 2020 року в кількості 69,000 т на загальну суму 451 951,38 грн, у тому числі ПДВ 75 325,23 грн. Факт поставки товару також підтверджується складською квитанцією на зерно від 02.10.2020 серія БА №582023 №2898, виданою зерновим складом елеватор ТОВ "Східзерноальянс";

- від 06.10.2020 №КС-п09/043 підтверджується поставка пшениці 4 класу врожаю 2020 року в кількості 30,100т та пшеницю 3 класу врожаю 2020 року в кількості 13,180т на загальну суму 283 484,87 грн, у тому числі ПДВ 47 247,48 грн. Факт поставки товару також підтверджується товарно-транспортною накладного від 06.10.2020 №0050КА_0001 та товарно-транспортною накладною від 06.10.2020 №0050КА_0002, які підписані сторонами та скріплені печатками, а також копіями реєстру від 06.10.2020 №256 та реєстру від 06.10.2020 №255 на прийняте зерно, видані Філією АТ "Державна продовольчо-зернова корпорація України" "Сахновщинський елеватор".

6.10. Суди попередніх інстанцій виснували, що загальний обсяг поставленої пшениці 3 класу, врожаю 2020 року та пшениці 4 класу, врожаю 2020 року за Договором №2 становить 414,43 т на загальну суму 2 714 524,80 грн з ПДВ.

6.11. Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, вказав, що:

- товар за якістю та кількістю прийнятий відповідачем, як покупцем без заперечень, про що свідчать підписані та скріплені печатками сторін вищезазначені видаткові накладні. Постачання та перехід права власності на товар до покупця також підтверджується вищезазначеними складськими квитанціями на зерно, які внесені та зареєстровані в Реєстрі складських документів на зерно. Крім того, факт отримання товару не заперечується відповідачем;

- пунктом 5.1 Договору №2 передбачено, що порядок розрахунків оплати товару здійснюється за кожним додатком до договору: оплата у розмірі 80% від вартості поставленого товару - протягом 3 (трьох) банківських днів з моменту поставки товару, остаточний розрахунок - після отримання покупцем в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової (-их) накладної (-них) на загальний обсяг поставленого товару в ЄРПН;

- водночас, з урахуванням положень пункту 5.1 Договору №2, зобов`язання покупця зі здійснення остаточної оплати вартості поставленого товару (20% від його вартості) наступили протягом 3 (трьох) банківських днів після реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

6.12. Суди попередніх інстанцій встановили, що матеріалами справи підтверджується, що позивачем, як постачальником на виконання вимог пункту 5.1 Договору №2 виписано податкові накладні та направлено для реєстрації в ЄРПН. На кожну виписану податкову накладну отримано квитанцію про прийняття та реєстрацію документу, а саме:

- податкова накладна від 07.10.2020 №8 на поставку 16,56 т пшениці 3 класу врожаю 2020 року; загальна сума коштів, що підлягає сплаті з урахуванням ПДВ 108 468,34 грн; реєстрація податкової накладної у ЄРПН від 26.10.2020 №9277292449 підтверджується квитанцією; остаточний розрахунок у розмірі 21 693,67 грн настав 27.10.2020;

- податкова накладна під 07.10.2020 №9 на поставку 36,58 т пшениці 3 класу врожаю 2020 року; загальна сума коштів, що підлягає сплаті з урахуванням ПДВ 239 599,73 грн; реєстрація податкової накладної у ЄРПН від 26.10.2020 №9277292908 підтверджується квитанцією; остаточний розрахунок у розмірі 47 919,95 грн настав 27.10.2020;

- податкова накладна під 07.10.2020 №50 на поставку 29,29 т пшениці 4 класу врожаю 2020 року; загальна сума коштів, що підлягає сплаті з урахуванням ПДВ 191 850,08 грн; реєстрація податкової накладної у ЄРПН від 28.12.2020 №9347611244 підтверджується квитанцією та рішенням про реєстрацію податкової накладної від 05.01.2021 №2292796/42775888; остаточний розрахунок у розмірі 38 370,01 грн настав 06.01.2021;

- податкова накладна від 30.09.2020 №55 на поставку 118,73 т пшениці 3 класу врожаю 2020 року, 213,27 т пшениці 4 класу врожаю 2020 року; загальна сума коштів, що підлягає сплаті з урахуванням ПДВ 2 174 606,64 грн; реєстрація податкової накладної у ЄРПН від 05.11.2020 №9288568763 підтверджується квитанцією; остаточний розрахунок у розмірі 434 921,39 грн настав 06.11.2020.

6.13. Суди попередніх інстанцій вказали, що як зазначав позивач, відповідач за отриманий товар розрахувався лише частково на суму 2 244 220,64 грн, що підтверджується платіжними дорученнями від 30.09.2020 №930_9U01S/641 та від 28.10.2020 №1064_АS01S/637.

6.14. Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, що 21.10.2020 Господарством (постачальник) і Товариством (покупець) укладено договір поставки №211020АЗ-Ков (далі - Договір №3), відповідно до умов якого:

- постачальник зобов`язується передати у власність покупця, а покупець зобов`язується прийняти й оплатити товар на у мовах Договору №3 (пункт 1.1);

- товаром є: кукурудза 3 класу, врожаю 2020 року (пункт 1.2);

- загальна кількість товару: 750,0 т +/- 10% (пункт 2.2);

- показники якості товару визначено пунктом 2.4 Договору №3;

- ціна товару за одну тонну: 5 562,50 грн без ПДВ, ПДВ 1112,50 грн, разом з ПДВ 6 675 грн (пункт 4.1);

- загальна сума договору: 4 171 875 грн без ПДВ, ПДВ 834 375 грн, разом з ПДВ 5 006 250 грн +/- 10% (пункт 4.2);

- асортимент товару, його кількість та вартість кожної окремої поставки товару зазначається в видаткових накладних;

- місце поставки товару (базис поставки EXW, відповідно до Інкотермс 2010), а строк поставки товару: до 02.11.2020 включно (додаткова угода №1) [пункт 3.1];

- товар вважається поставленим з моменту підписання сторонами видаткових накладних (пункт 3.3).

6.15. Суди попередніх інстанцій вказали, що звертаючись до суду з відповідним позовом позивач, як постачальник зазначав, що ним належним чином виконані взяті на себе зобов`язання щодо поставки товару відповідачу, як покупцю, що підтверджується доданими до позовної заяви копіями видаткових накладних, а саме:

- від 26.10.2020 №67 підтверджується поставка кукурудзи 3 класу, врожаю 2020 року в кількості 510,62 т на загальну суму 3 408 388,50 грн, у тому числі ПДВ 568 064,75 грн. Факт поставки товару також підтверджується складською квитанцією на зерно від 26.10.2020 серії ББ №066503 за №524, виданою зерновим складом ТОВ "АПК Новаагро";

- від 02.11.2020 №77 підтверджується поставка кукурудзи 3 класу врожаю 2020 року в кількості 165 т на загальну суму 1 101 375 грн, у тому числі ПДВ 183 562,50 грн. Факт поставки товару також підтверджується складською квитанцією на зерно від 02.11.2020 серії ББ №066520 №541, виданою зерновим складом ТОВ "АПК Новаагро".

6.16. Суди попередніх інстанцій виснували, що загальний обсяг поставленої кукурудзи 3 класу за Договором №3 становить 675,62 тон на загальну суму 4 509 763,50 грн з ПДВ.

6.17. Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, вказав, що:

- товар за якістю та кількістю прийнятий відповідачем, як покупцем без заперечень, про що свідчать підписані та скріплені печатками сторін вищезазначені видаткові накладні. Постачання та перехід права власності на товар до покупця також підтверджується вищезазначеними складськими квитанціями на зерно, які внесені та зареєстровані в Реєстрі складських документів на зерно. Крім того, факт отримання товару не заперечується відповідачем;

- пунктом 5.1 договору №3 передбачено, що порядок розрахунків оплати товару здійснюється за кожним додатком до договору: оплата у розмірі 80% від вартості поставленого товару - протягом 3 (трьох) банківських днів з моменту поставки товару, остаточний розрахунок - після отримання покупцем в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової (-их) накладної (-них) на загальний обсяг поставленого товару в ЄРПН;

- водночас, з урахуванням положень пункту 5.1 Договору №3, зобов`язання покупця зі здійснення остаточної оплати вартості поставленого товару (20% від його вартості) наступили протягом 3 (трьох) банківських днів після реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

6.18. Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, вказав, що матеріалами справи підтверджується, що позивачем, як постачальником на виконання вимог пункту 5.1 Договору №3 виписано податкові накладні та направлено для реєстрації в ЄРПН. На кожну виписану податкову накладну отримано квитанцію про прийняття та реєстрацію документу, а саме:

- податкова накладна від 21.10.2020 №13 на поставку 600 тон кукурудзи 3 класу врожаю 2020 року, загальна сума коштів, що підлягає сплаті з урахуванням ПДВ - 4 005 000 грн; реєстрація податкової накладної у ЄРПН від 27.10.2020 №9277830316 підтверджується квитанцією; остаточний розрахунок у розмірі 801 000 грн настав 28.10.2020;

- податкова накладна від 02.11.2020 №2 на поставку 75,62 тон кукурудзи 3 класу врожаю 2020 року; загальна сума коштів, що підлягає сплаті з урахуванням ПДВ -504 763,50 грн; реєстрація податкової накладної у ЄРПН від 27.11.2020 №9314263290 підтверджується квитанцією; остаточний розрахунок у розмірі 100 952,70 грн настав 30.11.2020.

6.19. Суди попередніх інстанцій вказали, що як зазначав позивач, відповідач за отриманий товар розрахувався лише частково на суму 4 005 000 грн, що підтверджується платіжним дорученням від 21.10.2020 №1031 AL01W/283.

6.20. Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, встановив, що 22.10.2020 Господарством (постачальник) і Товариством (покупець) укладено договір поставки №22102АЗ (далі - Договір №4), відповідно до умов якого:

- постачальник зобов`язується передати у власність покупця, а покупець зобов`язується прийняти й оплатити товар на умовах Договору №4 (пункт 1.1);

- товаром є; кукурудза 3 класу, врожаю 2020 року (пункт 1.2);

- загальна кількість товару: 360,0 т +/- 10% (пункт 2.2);

- показники якості товару визначено пунктом 2.4 Договору №4;

- ціна товару за одну тонну: 5683,35 грн. без ПДВ, ПДВ - 1 136,67 грн, разом з ПДВ - 6 820,02 грн (пункт 4.1);

- загальна сума Договору №4: 2 046 006 грн без ПДВ, ПДВ - 409 201,20 грн, разом з ПДВ - 2 455 207,20 грн +/- 10% (пункт 4.2);

- асортимент товару, його кількість та вартість кожної окремої поставки товару зазначається в видаткових накладних;

- місце поставки товару (базис поставки EXW, відповідно до Інкотермс 2010); строк поставки товару: до 22.11.2020 включно (пункти 3.1, 3.2);

- товар вважається поставленим з моменту підписання сторонами видаткових накладних (пункт 3.3).

6.21. Суди попередніх інстанцій вказали, що звертаючись до суду з відповідним позовом позивач, як постачальник зазначав, що ним належним чином виконані взяті на себе зобов`язання щодо поставки товару відповідачу, як покупцю, що підтверджується доданою до позовної заяви копією видаткової накладної від 16.11.2020 №83, відповідно до якої постановлено кукурудзу 3 класу, врожаю 2020 року в кількості 360 т на загальну суму грн з ПДВ 2 455 207,20 грн, у тому числі ПДВ 409 201,20 грн. Факт поставки товару також підтверджується складською квитанцією на зерно від 16.11.2020серії АЦ №385767 №33, виданою зерновим складом ТОВ "АПК МОВААГРО".

6.22. Суди попередніх інстанцій зазначили, що загальний обсяг поставленого товару кукурудза 3 класу за Договором №4 становить 360 тон на загальну суму 2 455 207,20 грн з ПДВ.

6.23. Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, вказав, що:

- товар за якістю та кількістю прийнятий відповідачем, як покупцем без заперечень, про що свідчать підписані та скріплені печатками сторін вищезазначені видаткові накладні. Постачання та перехід права власності на товар до покупця також підтверджується вищезазначеними складськими квитанціями на зерно, які були внесені та зареєстровані в Реєстрі складських документів на зерно. Крім того, факт отримання товару не заперечується відповідачем;

- пунктом 5.1 Договору №4 передбачено, що порядок розрахунків оплати товару здійснюється за кожним додатком до договору: оплата у розмірі 80% від вартості поставленого товару - протягом 3 (трьох) банківських днів з моменту поставки товару, остаточний розрахунок - після отримання покупцем в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової (-их) накладної (-них) на загальний обсяг поставленого товару в ЄРПН;

- водночас, з урахуванням положень пункту 5.1 Договору №4, зобов`язання покупця зі здійснення остаточної оплати вартості поставленого товару (20% від його вартості) наступили протягом 3 (трьох) банківських днів після реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

6.24. Судами попередніх інстанцій встановлено, що матеріалами справи підтверджується, що позивачем, як постачальником на виконання вимог пункту 5.1 Договору №4 виписано податкові накладні та направлено для реєстрації в ЄРПН. На кожну виписану податкову накладну отримано квитанцію про прийняття та реєстрацію документу, а саме:

- податкова накладна від 30.10.2020 №40 на поставку 29,325 тон кукурудзи 3 класу врожаю 2020 року: загальна сума коштів, що підлягає сплаті з урахуванням ПДВ - 200 000 грн; реєстрація податкової накладної у ЄРПН від 27.11.2020 №9314300920 підтверджується квитанцією; остаточний розрахунок у розмірі 801 000 грн настав 30.11.2020;

- податкова накладна від 22.10.2020 №16 на поставку 96 тон кукурудзи 3 класу врожаю 2020 року; загальна сума коштів, що підлягає сплаті з урахуванням ПДВ - 648 000 грн; реєстрація податкової накладної у ЄРПН від 27.10.2020 №9279194490 підтверджується квитанцією; остаточний розрахунок у розмірі 129 600 грн настав 28.10.2020;

- податкова накладна від 16.11.2020 №64 на поставку 72 тон кукурудзи 3 класу врожаю 2020 року; загальна сума коштів, що підлягає сплаті з урахуванням ПДВ - 491 041,44 грн; реєстрація податкової накладної у ЄРПН від 05.01.2021 підтверджується квитанцією та рішенням про реєстрацію від 05.01.2021 №2292799/42775888; остаточний розрахунок у розмірі 98 208,288 грн настав 06.01.2021;

- податкова накладна від 30.10 2020 №48 на поставку 163,66 тон кукурудзи 3 класу врожаю 2020 року; загальна сума коштів, що підлягає сплаті з урахуванням ПДВ - 1 116 165,76 грн; реєстрація податкової накладної у ЄРПН від 06.01.2021 підтверджується квитанцією та рішенням від 06.01.2021 №2296985/42775888; остаточний розрахунок у розмірі 223 233,15 грн настав 07.01.2021.

6.25. Суди попередніх інстанцій вказали, що як зазначав позивач, відповідач за отриманий товар розрахувався лише частково на суму 2 428 207,20 грн, що підтверджується такими платіжними дорученнями: від 22.10.2020 №1036_АМ01Т/1345; від 30.10.2020 №1068_AU010/825; від 30.102020 №1080_AU01Т/699; від 21.12.2020 №84_CL078/1045; від 21.01.2021 №180_1L01R/3006.

6.26. Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, встановив, що 24.12.2020 Господарством (постачальник) і Товариством (покупець) укладено договір поставки №241220АЗ (далі - Договір №5), відповідно до умов якого:

- постачальник зобов`язується передати у власність покупця, а покупець зобов`язується прийнята та оплатити товар на умовах Договору №5 (пункт 1.1);

- товаром є: кукурудза 3 класу, врожаю 2020 року (пункт 1.2);

- загальна кількість товару: 2 000,0 т +/- 10% (пункт 2.2);

- показники якості товару визначено пунктом 2.4 Договору;

- ціна товару за одну тонну: 5 562,50 грн без ПДВ, ПДВ - 1 112,50 грн,. разом з ПДВ - 6 675 грн (пункт 4.1);

- загальна сума Договору №5: 11 125 000 грн без ПДВ, ПДВ - 2 225 000 грн, разом з ПДВ - 13 350 000 грн +/- 10% (пункт 4.2);

- асортимент товару, його кількість та вартість кожної окремої поставки товару зазначається в видаткових накладних;

- місце поставки товару (базис поставки EXW, відповідно до Інкотермс 2010); встановлено строк поставки товару: до 15.01.2021 включно (пункти 3.1, 3.2);

- товар вважається поставленим з моменту підписання сторонами видаткових накладний (пункт 3 3. договору №5).

6.27. Суди попередніх інстанцій зазначили, що звертаючись до суду з відповідним позовом позивач, як постачальник зазначав, що ним належним чином виконані взяті на себе зобов`язання щодо поставки товару відповідачу, як покупцю, що підтверджується доданими до позовної заяви копіями видаткових накладних, а саме:

- від 29.12.2020 №151 підтверджується поставка кукурудзи 3 класу врожаю 2020 року в кількості 100,11 т на загальну суму 668 234,26 грн, у тому числі ПДВ 111 372,38 грн. Факт передання товару також підтверджується складською квитанцією на зерно від 29.12.2020 ББ 066548, виданою зерновим складом ТОВ "АПК Новаагро";

- від 29.12.2020 №152 підтверджується поставка кукурудзи 3 класу, врожаю 2020 року в кількості 407,435 т на загальну суму 2 719 628,63 грн, у тому числі ПДВ 453 271,44 грн. Факт передання товару також підтверджено складською квитанцією від 29.12.2020 на зерно A4 №588631, виданою УАСП ТОВ "КАІС";

- від 29.12.2020 №153 підтверджується поставка кукурудзи 3 класу врожаю 2020 року в кількості 214,579 т на загальну суму 1 432 314,83 грн, у тому числі ПДВ 238 719,14 грн. Факт передання товару також підтверджено складською квитанцією від 29 12.2020 на зерно ББ №177608, виданою ТОВ "Сватове-Агро";

- від 29.12.2020 №154 підтверджується поставка кукурудзи 3 класу врожаю 2020 року в кількості 230,474 т на загальну суму 1 538 413,96 грн, у тому числі ПДВ 256 402,33 грн. Факт передання товару також підтверджено складською квитанцією на зерно від 29.12.2020 A4 №589880, виданою УАСП ТОВ "КАІС";

- від 30.12.2020 №155 підтверджується поставка кукурудзи 3 класу врожаю 2020 року в кількості 151,378 т на загальну суму 1 010 448,16 грн, у тому числі ПДВ 168 408,03 грн. Факт передання товару також підтверджено складською квитанцією на зерно від 30.12.2020 БА №582149, виданою ТОВ "СХІДЗЕРНОАЛЬЯНС";

- від 30.12.2020 №156 підтверджується поставка кукурудзи 3 класу врожаю 2020 року в кількості 148,177 т на загальну суму 989 081,47 грн, у тому числі ПДВ 164 346,91 грн. Факт передання товару також підтверджено складською квитанцією на зерно від 30.12.2020 БА №261435, виданою ПАТ "КИРИКІВСЬКЕ ХПП";

- від 13.01.2021 №1 підтверджується поставка кукурудзи 3 класу врожаю 2020 року в кількості 705,418 т на загальну суму 4 708 665,16 грн, у тому числі ПДВ 784 777,53 грн. Факт передання товару також підтверджено складською квитанцією на зерно від 12.01.2021 АЦ №385774, виданою ТОВ СП "Богодухівський комбікормовий завод".

6.28. Суди попередніх інстанцій виснували, що загальний обсяг поставленої кукурудзи 3 класу, врожаю 2020 року за Договором №5 становить 1957,571 тон на загальну суму 13 066 786,47 грн з ПДВ.

6.29. Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, вказав, що:

- товар за якістю та кількістю прийнятий відповідачем, як покупцем без заперечень, про що свідчать підписані та скріплені печатками сторін вищезазначені видаткові накладні. Постачання та перехід права власності на товар до покупця також підтверджується вищезазначеними складськими квитанціями на зерно, які були внесені та зареєстровані в Реєстрі складських документів на зерно. Крім того, факт отримання товару не заперечується відповідачем;

- пунктом 5.1 Договору №5 передбачено, що порядок розрахунків оплати товару здійснюється за кожним додатком до договору: оплата у розмірі 80% від вартості поставленого товару - протягом 3 (трьох) банківських днів з моменту поставки товару, остаточний розрахунок - після отримання покупцем в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової (-их) накладної (-них) на загальний обсяг поставленого товару в ЄРПН;


................
Перейти до повного тексту