1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 травня 2024 року

м. Київ

справа № 400/11727/23

адміністративне провадження № К/990/10494/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Дашутіна І.В.,

суддів: Шишова О. О., Яковенка М.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮТК Миколаїв" на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 12 березня 2024 року у складі колегії суддів: Вербицької Н.В., Джабурії О.В., Кравченка К.В. у справі № 400/11727/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮТК Миколаїв" до Головного управління Державної податкової служби у Миколаївській області, Державної податкової служби України, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ЮТК Миколаїв" (далі - позивач) звернулось до адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області, Державної податкової служби України, в якому просить суд:

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9432569/35217823 від 30.08.2023;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №22 від 16.08.2023, складену ТОВ "ЮТК Миколаїв", в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2023 року задоволено позов ТОВ "ЮТК Миколаїв".

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що контролюючим органом в оскаржуваних рішеннях викладена загальна правова норма, без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкових накладних, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані. Оскаржуване рішення податкового органу не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості актів індивідуальної дії, та породжує їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 12 березня 2024 року апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Миколаївській області задоволено. Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2023 року скасовано та ухвалено нову, якою у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮТК Миколаїв" до Головного управління Державної податкової служби у Миколаївській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії відмовлено.

Мотивуючи вказану постанову, суд апеляційної інстанції встановив, що у даному випадку, відповідачем в повідомленні конкретизовано про необхідність подання не тільки договору, а й копій первинних документів щодо придбання товарів, зберігання продукції, її транспортування, навантаження/розвантаження та складських документів; розрахункових документів та/або банківських виписок, однак ТОВ "ЮТК Миколаїв" проігнорувало вказану вимогу контролюючого органу.

При цьому, колегія суддів звертає увагу, що позивач не навів жодного обґрунтування причин неподання первинних документів щодо придбання товарів, зберігання продукції, її транспортування, навантаження/розвантаження та складських документів, наголошуючи при цьому на відсутності конкретного переліку документів, які необхідні для реєстрації податкової накладної.

У той же час, ненадання суб`єктом господарювання конкретно визначених документів та не зазначення жодних об`єктивних мотивів такої відмови, формує передумови для наявності у контролюючого органу обґрунтованих підстав вважати задекларовані операції безтоварними та, як наслідок, відмовити у реєстрації податкових накладних.

Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ЮТК Миколаїв" є юридичною особою, державну реєстрацію якої здійснено 13.06.2007 та має номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців за № 1 522 1020 0000 14216. Основним видом діяльності позивача (за КВЕД 46.73) є оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням (а.с.47-49).

03 липня 2023 року між ТОВ "ЮТК Миколаїв" та ТОВ "Новий Сад" укладено договір поставки № 13/23-13, відповідно до умов якого позивач зобов`язується поставити, а ТОВ "Новий Сад" прийняти та оплатити товар, визначений у рахунку-фактурі (а. с. 40-42).

03 липня 2023 року позивачем складено рахунок-фактуру №СФ-0000279 по номенклатурі будівельні матеріали на суму 547829,34 грн з ПДВ (а. с. 28).

На виконання договірних зобов`язань за договором поставки від 03.07.2023, ТОВ "Новий Сад" перераховано кошти на отримання будівельних матеріалів від ТОВ "ЮТК Миколаїв", відповідно до платіжної інструкції №1117 від 16.08.2023 (а. с. 30).

За результатом здійсненої господарської операції складено податкову накладну №22 від 16.08.2023 на суму 547 829,34 грн, у т.ч. ПДВ 91 304,89 грн (а. с. 19-20).

Відповідно до квитанції, контролюючим органом прийнято податкову накладну №22 від 16.08.2023, але реєстрацію її зупинено.

У квитанції зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 3926, 7308, 7318 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Також позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеній у податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН. Додатково повідомляємо "D"=2.5220%, "Р"=556000.99 (а. с. 21).

22 серпня 2023 року ТОВ "ЮТК Миколаїв" надало контролюючому органу рахунок-фактуру №СФ-0000279 від 03.07.2023 та платіжну інструкцію №1117 від 16.08.2023 (а. с. 24-25).

24 серпня 2023 року контролюючий орган засобами електронного зв`язку направив позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів №9401246/35217823, у якому просив надати копії договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо: придбання товарів, їх зберігання, транспортування та навантаження/розвантаження; складських документів; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків (а.с. 32-34).

25 серпня 2023 року ТОВ "ЮТК Миколаїв" засобами електронного зв`язку направило на електронну адресу Головного управління ДПС договір поставки товарів №13/23-13 від 03.07.2023 (а.с.37).

Комісією Головного управління ДПС у Миколаївській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН за результатами розгляду поданих документів прийнято оскаржуване рішення № 9432569/35217823 від 30.08.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №22 від 16.08.2023 з підстав ненадання/часткового ненадання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку (а. с. 44-45).

31 серпня 2023 року ТОВ "ЮТК Миколаїв" подало скаргу щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН, зазначивши в ній, що за наслідком надходження на рахунок авансових коштів від ТОВ "Новий Сад", позивач склав та направив на реєстрацію спірну податкову накладну. Таким чином, товариство надало усі первинні документи щодо постачання товарів. Крім того, у сформованій квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чітко не зазначено переліку документів, які необхідно надати (а. с. 14-17).

ДПС України прийнято рішення №66942/35217823/2 від 07.09.2023, яким скаргу ТОВ "ЮТК Миколаїв" залишено без задоволення (а. с. 9-10).

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ЮТК Миколаїв", посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

Позивач на обґрунтування поданої касаційної скарги посилається на те, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному рішення застосував норми матеріального права без урахування висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду.

Зазначає також, що рішення суду апеляційної інстанції містить протилежні висновки.

Позивач звертає увагу, що предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Верховний Суд ухвалою від 25.03.2024 відкрив касаційне провадження у справі з підстав, передбачених пунктом 1 частини четвертої статті 328 КАС України з метою перевірки вищенаведених доводів скаржника.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

Спірні правовідносини врегульовано нормами Податкового кодексу України (далі - ПК України), Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі - Порядок №1246), Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (далі - Порядок №1165), та Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі - Порядок №520).

Відповідно до абзаців першого-третього пункту 187.1 статті 187 ПК України (далі - ПК України) датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

У підпункті 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Згідно з абзацами першим-другим, п`ятим, десятим пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (пункт 201.16 статті 201 ПК України).

Відповідно до пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.


................
Перейти до повного тексту