ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 травня 2024 року
м. Київ
справа № 320/4418/21
адміністративне провадження № К/990/130/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,
розглянув у порядку письмового провадження
касаційну скаргу Державної екологічної інспекції України
на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 28.12.2021 (колегія у складі суддів Мельничука В.П., Лічевецького І.О., Оксененка О.М.)
у справі № 320/4418/21
за позовом Державної екологічної інспекції України
до Баришівської селищної ради Броварського району Київської області,
третя особа: Житлово-експлуатаційна контора Баришівської селищної ради,
про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії.
І. ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
1. У 2021 році Державна екологічна інспекція України (далі - позивач) звернулася до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом до Баришівської селищної ради Броварського району Київської області, третя особа: Житлово-експлуатаційна контора Баришівської селищної ради, у якому просила:
- визнати протиправною бездіяльність, неправомірними дії відповідача та зобов`язати його вжити заходи реагування щодо усунення порушень вимог законодавству у сфері охорони навколишнього природного середовища та вимог законодавства у сфері поводження з відходами, а саме:
1) визначити територію для розміщення відходів відповідно до законодавства;
2) вирішити питання щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами, а саме для збирання, зберігання, сортування, оброблення, перероблення, утилізації, видалення, знешкодження та захоронення відходів;
3) розробити та затвердити схему санітарного очищення населеного пункту смт Баришівка;
4) організувати у повному обсязі збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів;
5) затвердити місцеві програми поводження з відходами з урахуванням правил благоустрою території населеного пункту та з урахуванням схеми санітарного очищення населеного пункту смт. Баришівка та здійснювати контроль за їх виконанням;
6) забезпечити здійснювати контроль за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території;
7) визначити виконавців послуг з вивезення побутових відходів на конкурсних засадах у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 № 1173 "Питання надання послуг з вивезення побутових відходів";
8) здійснювати діяльності з видалення та захоронення побутових відходів після отримання у встановленому законодавством порядку висновку з оцінки впливу на довкілля;
9) забезпечити в повному обсязі ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів, а також створення постійної діючої комісії з питань поводження з безхазяйними відходами, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 03.08.1998 № 1217 "Про затвердження Порядку виявлення та обліку безхазяйних відходів".
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
2. Судами попередніх інстанцій встановлено, що від ОСОБА_1 до відповідача надійшла заява, в якій він просив організувати перевірку полігону твердих побутових підходів, який розташований за адресою: земельна ділянка кадастровий номер 3220255100:01:139:1000, Житлово експлуатаційної контори Баришівської селищної ради, Баришівського виробничо-комерційного комбінату комунальних послуг та Баришівської селищної ради Київської області.
3. Наказом Державної екологічної інспекції України "Про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю)" від 19.01.2021 № 17, відповідно до статті 20 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", частини першої статті 37 Закону України "Про відходи" та підпункту 2 пункту 4 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275, з метою розгляду звернення гр. ОСОБА_1 від 18.01.2021 щодо порушення вимог природоохоронного законодавства полігоном твердих побутових відходів який розташований на земельній ділянці згідно кадастрового номеру 3220255100:01:139:1000 та на землях підпорядкованої території Баришівської селищної ради Київської області, утворено комісію з проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) стосовно дотримання вимог природоохоронного законодавства полігоном твердих побутових відходів, який розташований на земельній ділянці згідно з кадастровим номером 3220255100:01:139:1000 та на землях підпорядкованої території Баришівської селищної ради Київської області (код ЄДРПОУ 04360623, Київська область, смт. Баришівка, вул. Цетральна, 27) у складі згідно з додатком.
4. Згідно з Додатком до наказу Державної екологічної інспекції України "Про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю)" від 19.01.2021 № 17 до складу комісії з проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) Баришівської селищної ради Київської області увійшли: начальник відділу державного екологічного нагляду (контролю) за поводженням з відходами та небезпечними хімічними речовинами Управління державного екологічного нагляду (контролю) промислового забруднення - старший державний інспектор України з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції України - Акберов Арзу Ергалогли (Голова комісії), головний спеціаліст відділу державного екологічного нагляду (контролю) земельних ресурсів Управління державного екологічного нагляду (контролю) природних ресурсів - державний інспектор України з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції України - Соловйов Денис Олександрович, головний спеціаліст - державний інспектор з охорони навколишнього природного середовища Столичного округу відділу державного екологічного нагляду (контролю) земельних ресурсів, надр, водних ресурсів, атмосферного повітря та за поводженням із відходами Державної екологічної інспекції Столичного округу - Михайленко Олексій Васильович.
5. Пунктом 2 наказу Державної екологічної інспекції України "Про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю)" від 19.01.2021 № 17 зобов`язано Державну екологічну інспекцію Столичного округу відрядити головного спеціаліста відділу державного екологічного нагляду (контролю) за поводженням із відходами Управління державного екологічного нагляду (контролю) земельних ресурсів, надр, водних ресурсів, атмосферного повітря та за поводженням із відходами ОСОБА_2 для проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю).
6. Відповідно до п. 3 зазначеного наказу Комісію у період з 20.01.2021 по 02.02.2021 зобов`язано:
- здійснити позаплановий захід державного нагляду (контролю) Баришівської селищної ради Київської області на предмет дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері поводження з відходами, а також забезпечення виконання делегованих повноважень;
- за результатами заходу державного нагляду (контролю) у разі виявлення порушень вимог природоохоронного законодавства застосувати всіх передбачених законодавством заходів реагування.
Пунктом 4 наказу Державної екологічної інспекції України "Про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю)" від 19.01.2021 № 17 визначено Комісії доповісти про результати перевірки протягом трьох робочих днів після її завершення.
7. За результатами перевірки було складено акт від 01.02.2021 № 4.2-19/2, у якому зафіксовано порушення відповідачем вимог природоохоронного законодавства, а саме:
- підпункту 7 пункту "б" частини першої статті 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", пункту "е" частини першої статті 21 Закону України "Про відходи" (не забезпечено в повному обсязі виконання делегованих повноважень у сфері охорони навколишнього природного середовища, а саме: не визначено територію для розміщення відходів відповідно до законодавства та не вирішено питання щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами (місць чи об`єктів для сортування, оброблення, перероблення, утилізації та знешкодження відходів);
- пункту "б" частини першої статті 21 Закону України "Про відходи" (послуги з поводження з побутовими відходами, а саме: послуги з вивезення, перероблення та захоронення побутових відходів Баришівською селищною радою Київської області здійснені з порушенням правил благоустрою території населеного пункту та без урахуванням схеми санітарного очищення населеного пункту смт. Баришівка. При цьому, не розроблено та не затверджено схему санітарного очищення населених пунктів);
- пункту "в" частини першої статті 21 Закону України "Про відходи" (не організовано створення полігонів для їх захоронення відповідно до ДБН В2.4-2-2005 "Полігони твердих побутових відходів. Основні положення проектування" з відповідним проектом, що включає санітарно-технічний паспорт, а також не організовано роздільне збирання корисних компонентів цих відходів");
- пункту "г" частини першої статті 21 Закону України "Про відходи" (не виконано програму охорони навколишнього середовища Баришівської селищної ради на 2020-2021 роки з питань упорядкування діючих сміттєзвалищ на території селищної ради та здійснення заходів для впровадження роздільного збирання твердих побутових відходів, затвердженого рішеннями Баришівської селищної ради № 1301-28-07 від 20.07.2020 та № 1050-24-07 від 20.03.2020);
- пункту "з" частини першої статті 21 Закону України "Про відходи" (не здійснюється контроль за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території);
- частини третьої статті 35-1 Закону України "Про відходи" (визначено виконавця послуг з вивезення побутових відходів без проведення конкурсної процедури);
- здійснення відповідачем діяльності з видалення, захоронення побутових відходів без документів дозвільного характеру, а саме: без висновку з оцінки впливу на довкілля або висновку державної екологічної експертизи.
8. Враховуючи порушення відповідачем вимог законодавства у сфері поводження з відходами, позивач звернувся з позовом до суду.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
9. Позивач зазначив, що за наслідками перевірки встановлено вчинення відповідачем порушень екологічного законодавства, які створюють загрозу екологічній безпеці території та епідемічному благополуччю населення смт. Баришівка.
10. Відповідач проти позову заперечив. Зазначив, що позивач в порушення п. 11 Порядку контролю за здійсненням органами місцевого самоврядування делегованих повноважень органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.03.1999 № 339, порушив термін проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) з питань дотримання відповідачем вимог природоохоронного законодавства у сфері поводження з відходами, а також забезпечення виконання делегованих повноважень, оскільки термін проведення перевірки становить 10 робочих (14 календарних) днів, тоді як термін проведення державного нагляду (контролю) не повинен перевищувати п`яти робочих днів.
Крім того, заходи державного нагляду (контролю) не застосовуються до Баришівської селищної ради Київської області, оскільки остання здійснює функції і повноваження органу місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" та іншими законами, та не є суб`єктом господарювання, а тому покладення на неї обов`язків, вказаних у предметі позову, є таким, що суперечить чинному законодавству.
Державна екологічна інспекція України при підготовці до державного нагляду (контролю) не вказала відповідно до якого порядку буде проводитися даний захід, не визначила перелік питань, що підлягають розгляду комісією при проведенні перевірки, не затвердила чітко визначені документи чи акти органу місцевого самоврядування, що підлягають перевірці.
Що стосується предмету позову в цілому, у тому числі й щодо зазначених в ньому порушень, відповідач зазначив, що розробив паспорт місця видалення відходів від 10.01.2018, у відповідності до якого визначено місце розміщення сміттєзвалища Баришівської селищної ради Київської області в межах земельної ділянки за кадастровим номером 3220255100:01:139:1000 площею 5,8000 га.
Крім того, рішенням Баришівської селищної ради Київської області від 20.07.2020 № 1301-28-07 затверджено Програму охорони навколишнього природного середовища Баришівської селищної ради на 2020-2021 роки, одним із пунктів якої є фінансування витрат на ліквідацію стихійних сміттєзвалищ. На виконання цієї програми з метою ліквідації стихійних сміттєзвалищ було профінансовано 50 000 гривень.
Що стосується тверджень позивача про порушення Баришівською селищною радою Київської області вимог ч. 3 ст. 35-1 Закону України "Про відходи" (визначено виконавця послуг з вивезення побутових відходів без проведення конкурсної процедури), відповідач зазначає, що рішенням виконавчого комітету Баришівської селищної ради Київської області від 28.01.2021 № 10 було призначено конкурс з визначення виконавця послуг із поводженням з побутовими відходами на території Баришівської селищної ради. З огляду на це, 06.02.2021 на сторінці газети "Баришівський вісник №5 (522)" було розміщено відповідне оголошення про проведення конкурсу з визначення виконавця послуг із поводженням з побутовими відходами на території Баришівської селищної ради. Проведення конкурсу відбулося 10.03.2021, а 30.03.2021 Баришівською селищною радою Київської області було укладено договір про надання послуг з поводження з побутовим відходами з ЖЕК Баришівської селищної ради.
IV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
11. Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 21.06.2021 позов задоволено частково:
- зобов`язано відповідача вжити заходи реагування щодо усунення порушень вимог законодавству у сфері охорони навколишнього природного середовища та вимог законодавства у сфері поводження з відходами, шляхом:
1) вирішення питання щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами, а саме: для збирання, зберігання, сортування, оброблення, перероблення, утилізації, видалення, знешкодження та захоронення відходів;
2) розроблення та затвердження схеми санітарного очищення населеного пункту смт. Баришівка;
3) організування у повному обсязі збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організації роздільного збирання корисних компонентів цих відходів.
- у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції виходив з того, що, оскільки господарська діяльність здійснюється відповідачем без дотримання норм екологічної безпеки, а саме за відсутністю відповідних документів дозвільного характеру та без здійснення оцінки впливу такої діяльності на довкілля, то, як наслідок, така діяльність через її не контрольованість уповноваженими державними органами та відсутність належної перевірки дотримання вимог екологічної безпеки при її здійсненні створює загрозу життю та здоров`ю людей.
12. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 28.12.2021 апеляційну скаргу відповідача задоволено, рішення Київського окружного адміністративного суду від 25.06.2021 скасовано, та ухвалено нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог Державної екологічної інспекції України відмовлено.