ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 травня 2024 року
м. Київ
справа № 420/5304/20
адміністративне провадження № К/9901/44607/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,
розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної служби геології та надр України на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 03.11.2021 (судді - Крусян А.В., Градовський Ю.М., Яковлєв О.В.)
у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Дюна-Південь" до Державної служби геології та надр України, Азово-Чорноморського міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України про визнання протиправним та скасування припису,
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
ТОВ "Дюна-Південь" звернулося до суду з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати припис №506-14/01 від 19.10.2018, складений Азово-Чорноморським міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що ТОВ "Дюна-Південь" зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 30.06.2004 №15311200000000286 та займається наступними видами діяльності за КВЕД: 08.12 Добування піску, гравію, глин і каоліну (основний). /а.с.9/
18.10.2006 Державною службою геології та надр України видано ТОВ "Дюна-Південь" спеціальний дозвіл на користування надрами №4069 на видобування піску та піщано - галечних порід, придатних в якості сировини для заповнювача бетону, як баласту для залізничної колії, для виготовлення штукатурних та кладочних розчинів з Біляївського родовища, ділянка №2 лівого схилу р. Турунчук, строком на 20 років. /т.1 а.с.133/
29.12.2016 між Державною службою геології та надр України та ТОВ "Дюна-Південь" укладено угоду №4069 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, згідно умов якої Держгеонадра надає надрокористувачу право користування ділянкою надр з метою видобування корисних копалин, а надрокористувач зобов`язується виконувати та дотримуватись умов користування ділянкою надр, передбачених дозволом, цією угодою та нормами діючого законодавства.
Пунктом 7.2. вищезазначеної угоди передбачено, що надрокористувач зобов`язаний в установленому порядку подавати до Держгеонадр України щорічні звіти відповідно до форм державної статистичної звітності 5-гр. /т.1 а.с.134-137/
Листом Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" від 19.10.2016 №03/303-3877 надано Державній службі геології та надр України перелік суб`єктів господарювання, які звітували щодо руху запасів (ф. 5-гр, 6-гр, 7-гр) за 2015, з 01.04.2016 по 12.10.2016 /т.1 а.с.142/
Наказом Державної служби геології та надр України від 16.11.2016 №431, відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, у зв`язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування щодо руху запасів за формами №№5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік, зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком у додатку 1 цього наказу; встановлено терміни для усунення порушень законодавства про надра надрокористувачам, наведеним у додатку 2 до цього наказу. Зокрема, зупинено дію дозволу від 18.10.2006 №4069, виданого позивачу. /т.1 а.с.143-144/
Листом Державної служби геології та надр України від 19.12.2016 №23475/13/14-16 повідомлено ТОВ "Дюна-Південь" про зупинення дії дозволу від 18.10.2006 №4069 та надання 30 календарних днів для усунення порушень. /т.1 а.с.145/
Листом ТОВ "Дюна-Південь" від 22.02.2017 №22/02-17 повідомлено Державну службу геології та надр України про початок робіт з геолого-економічної оцінки запасів родовиша Біляївське, ділянка №2 лівого схилу р. Турунчук для їх затвердження в ДКЗ України. 02.02.2017 ДНВП "Геоінформ України" зареєструвало зазначені роботи за формою 3-гр. Враховуючи викладене, просило надати додатковий термін на усунення порушень. /т.1 а.с.149/
Наказом Державної служби геології та надр України від 29.03.2017 №140 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами №4069 від 18.10.2006, наданого ТОВ "Дюна-Південь" з метою видобування піску ділянки №2 Біляївського родовища, з 01.01.2018; визнано таким, що втратив чинність п.11 додатку 1 до наказу від 16.11.2016 №431. /т.1 а.с.180/
Листом Державної служби геології та надр України від 10.04.2017 №8148/13/14-17 повідомлено ТОВ "Дюна-Південь" про зупинення дії дозволу від 18.10.2006 №4069 з 01.01.2018 /т.1 а.с.151/
Наказом Державної служби геології та надр України від 28.11.2017 №523, відповідно до ч.1 ст.5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", пп.12 п.4, пп.1 п.6 Положення про Державну службу геології та надр України, з урахуванням Плану здійснення державного нагляду (контролю) на 2018 рік, затвердженого наказом Державної регуляторної служби України від 15.11.2017 №138, затверджено Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2018 рік, який передбачає проведення державного геологічного контролю щодо ТОВ "Дюна-Південь". /т.1 а.с.152-153/
Наказом Державної служби геології та надр України від 23.08.2018 №290, на підставі вищезазначеного річного плану, призначено проведення планових перевірок надрокористувачів у жовтні 2018 року, зокрема, ТОВ "Дюна-Південь". /т.1 а.с.154-155/
29.08.2018 Державною службою геології та надр України направлено ТОВ "Дюна-Південь" повідомлення №16913/02/14-18 про проведення планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування, якому надано спеціальний дозвіл на користування надрами №4069 від 18.10.2006 та вищезазначений наказ. /т.1 а.с.156-158/
09.10.2018 Державною службою геології та надр України видано направлення №494-14/01 на проведення у строк з 11.10.2018 по 25.10.2018 планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування ТОВ "Дюна-Південь", якому надано спеціальний дозвіл на користування надрами №4069 від 18.10.2006 /т.1 а.с.159/
Актом від 19.10.2018 №61/4069-О зафіксовано порушення позивачем статті 11 Закону України "Про основні засади нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" у зв`язку з недопуском посадових осіб Державної служби геології та надр України до здійснення заходів державного нагляду (контролю). /т.1 а.с.160-162/
Приписом від 19.10.2018 №506-14/01 зобов`язано ТОВ "Дюна-Південь" усунути вищезазначене порушення у строк до 19.11.2018р. /т.1 а.с.163-169/
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 26.07.2019 у справі №420/2758/19 (набрало законної сили 11.09.2019) припинено право ТОВ "Дюна-Південь" на користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4069 від 18.10.2006.
Не погоджуючись з приписом від 19.10.2018 №506-14/01, позивач звернувся до суду.
В обґрунтування позовних вимог покликався на те, що відповідач в порушення статті 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" не направив письмове повідомлення ТОВ "Дюна-Південь" про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу, а тому товариство мало право не допускати посадову особу органу державного нагляду (контролю) до здійснення планової перевірки.
ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 19.05.2021 у задоволенні позову відмовлено.
Ухвалюючи рішення про відмову в позові, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач дотримався вимог, передбачених статтею 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", вживши всіх необхідних заходів для попередження позивача про передбачену планову перевірку. Зокрема, в матеріалах справи наявні копії повідомлення про проведення планової перевірки №16913/02/14-18 від 27.08.2018 та конверту з повідомленням про повернення листа (а.с. 156-158), витяг з сайту ІАС, де наявна інформація про проведення перевірки у позивача.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що у позивача були відсутні підстави недопуску посадових осіб відповідача до проведення перевірки.
Також суд дійшов висновку, що оскаржуваний припис відповідає Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 №1294, а також про відсутність порушення відповідачем вимог Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Крім того, суд виходив з того, що 11.09.2019 набрало законної сили рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26.07.2019 у справі №420/2758/19, відповідно до якого припинено право ТОВ "Дюна-Південь" на користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4069 від 18.10.2006. Тобто, станом на день звернення позивача з цим позовом до суду спеціальний дозвіл на користування позивачем надрами був анульований, а тому звертаючись до суду з цим позовом, позивач обрав неправильний спосіб захисту порушеного права, оскільки правові наслідки для позивача настали саме внаслідок припинення судом його права на користування надрами, шляхом анулювання дозволу.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 03.11.2021 рішення суду першої інстанції скасовано, ухвалено постанову, якою визнано протиправним та скасовано припис Азово-Чорноморського міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України від 19.10.2018 №506-14/01.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи постанову про задоволення позовних вимог, апеляційний суд дійшов висновку, що відповідачем не дотримано вимоги Закону України №877-V щодо процедури проведення планової перевірки, а складення припису за відсутності акта перевірки надрокористувача суперечить п. 16 Порядку №1294, тому оскаржуваний припис від 19.10.2018 №506-14/01 є протиправним та підлягає скасуванню.