ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 травня 2024 року
м. Київ
справа № 809/1829/16
адміністративне провадження № К/9901/40465/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
Судді-доповідача - Васильєвої І.А.,
суддів - Бившевої Л.І., Юрченко В.П.,
розглянувши в порядку письмового провадження
касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Агропетролеумгруп"
на постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 25.01.2017 (суддя: Лучко О.О.)
та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 25.04.2017 (судді: Сеник Р,П., Хобор Р.Б., Попко Я.С.)
у справі № 809/1829/16
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Агропетролеумгруп"
до Головного управління ДФС в Івано-Франківській області
про скасування податкового повідомлення-рішення,-
В С Т А Н О В И В:
У грудні 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Агропетролеумгруп" (далі - позивач, ТОВ "Агропетролеумгруп") звернулося до суду з позовом до Головного управління ДФС в Івано-Франківській області (далі - відповідач, ГУ ДФС в Івано-Франківській області, податковий/контролюючий орган), в якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0002051409 від 13.09.2016.
В обґрунтування позовних вимог позивач наголосив на протиправності оскаржуваного рішення, оскільки звіт про контрольовані операції не подавався через відсутність такого обов`язку при взаємовідносинах з контрагентом-нерезидентом держави Беліз, оскільки останній сплачує в своїй державі податок на доходи за ставкою 14%. При цьому, як зазначив позивач в Україні основна ставка податку на прибуток 18%, а отже ставка в 14% контрагента-нерезидента держави Беліз не є нижчою, ніж на 5 відсоткових пунктів відносно встановленої в Україні і виходячи з узагальнюючої податкової консультації та згідно наказу Міндоходів України № 699 ТОВ "Агропетролеумгруп" не має обов`язку подавати звіт про контрольовані операції навіть не зважаючи на той факт, що відповідно до переліків держав (територій), які затверджені Кабінетом Міністрів України, держава Беліз внесена до цих переліків.
Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 25.01.2017, залишеною без змін ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 25.04.2017, у задоволені позову відмовлено.
Відмовляючи у задоволені позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції. зазначив, що оскільки обсяг контрольованих операцій позивача з компанією нерезидентом "Osterley Associates Limited" (Беліз) перевищує 5 млн. гривень (без урахування податку на додану вартість), він зобов`язаний був до 1 травня року, що настає за звітним, подати звіт про контрольовані операції у відповідності до п. 39.4 ст. 39 ПК України, проте, такий звіт позивачем до податкового органу не поданий, а тому відповідач у відповідності до вимог законодавства правомірно нарахував ТОВ "Агропетролеумгруп" штрафні санкції за податковим повідомленням-рішенням № 002051409 від 13.09.2016 у розмірі 365400 грн. (1218 грн. х 300 = 365400 грн.).
Не погоджуючись із судовими рішеннями першої та апеляційної інстанції ТОВ "Агропетролеумгруп" звернулося до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій просить скасувати судові рішення першої та апеляційної інстанції та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.
В доводах касаційної скарги позивач зазначив, що судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій прийняті з порушенням норм матеріального права, оскільки Кабінетом Міністрів України при внесені держави Беліз до затверджених переліків з порушенням вимог п/п 39.2.1.2 п/п 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 ПК України, не враховано, що згідно з розпорядженням того ж Кабінету Міністрів України від 19.06.2013 № 435-р "Про підписання Угоди між Урядом України та Урядом Белізу про обмін інформацією з податкових питань" схвалено проект Угоди між Урядом України та Урядом Белізу про обмін інформацією з податкових питань та уповноважено Голову Державної фіскальної служби Насірова Романа Михайловича підписати зазначену Угоду.
Відтак, на думку позивача, внесення Кабінетом Міністрів України держави Беліз до переліку держав (територій) операції з якими можуть визнаватися контрольованими - не відповідає вимогам п/п 39.2.1.2 п/п 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 ПК України, оскільки при такому внесені до переліку повинно бути враховано наявність одночасно двох критеріїв для вчинення таких дій, з огляду на що позивач керувався саме п/п 39.2.1.2 п/п 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 ПК України і не повинен був подавати звіт про контрольовані операції.
Відповідачем надано заперечення на касаційну скаргу, в яких просив касаційну скаргу залишити без задоволення, а судові рішення судів попередніх інстанцій без змін, наголосивши на їх правомірності. При цьому, податковий орган зауважив, що країна Беліз станом на 01.01.2015 та станом на 31.12.2015 перебувала в переліку держав, які відповідають критеріям п/п 39.2.1.2 п/п 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 ПК України.
У зв`язку з набранням 15.12.2017 чинності нової редакції Кодексу адміністративного судочинства (КАС) України згідно з Законом України від 03.10.2017 №2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" та початком роботи Верховного Суду касаційна скарга була передана на розгляд Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.
Підпунктом 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України в редакції згаданого Закону передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Вказана касаційна скарга була передана на розгляд Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи касаційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що ТОВ "Агропетролеумгруп" 05.08.2013 зареєстроване Івано-Франківським міським управління юстиції Івано-Франківської області як юридична особа, з 06.08.2013 взято на податковий облік у ДПІ у м. Івано-Франківську.
На підставі наказу про проведення перевірки № 786 від 12.08.2016 та направлень на перевірку № 962, № 963 від 12.08.2016 працівниками Головного управління ДФС в Івано-Франківській області у період з 15.08.2016 по 19.08.2016 проведено позапланову виїзну документальну перевірку ТОВ "Агропетролеумгруп" з питань неподання звіту про контрольовані операції за 2015 рік, за результатами якої складено акт №491/09-19-14-09-12/38712942 від 29.08.2016 (а.с. 51-56), яким встановлено порушення ТОВ "Агропетролеумгруп" п.п. 39.4 ст. 39 Податкового кодексу України, а саме: неподання звіту про контрольовані операції з імпорту в 2015 році палива дизельного ДТ-З-К4, сорт F від контрагента нерезидента "Osterley Accociatrs Limited" (Беліз) на загальну суму 6237690 грн., що згідно п. 120.3 ст.120 Податкового кодексу України тягне за собою накладення штрафу в розмірі 300 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) періоду.
На підставі акту перевірки ГУ ДФС в Івано-Франківській області прийнято податкове повідомлення-рішення № 0002051409 від 13.09.2016, яким до ТОВ "Агропетролеумгруп" застосовано штрафну (фінансову) санкцію в розмірі 365400,00 грн. (а.с. 62).
Підставою для винесення даного податкового повідомлення-рішення слугували висновки фіскальної служби про те, що оскільки господарські операції по взаєморозрахунках між позивачем та компанією "Osterley Associates Limited" відповідно до п/п. 39.2.1.2 та п/п. 39.2.1.4 п./. 39.2.9 п. 39.2 ст. 39 Податкового кодексу України визнаються контрольованими, то відповідно до п/п. 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 Податкового кодексу України ТОВ "Агропетролеумгруп" у строк до 04.05.2016 повинно було подати відповідний звіт про контрольовані операції.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковим кодексом України (далі - ПК України).
Згідно з п/п. 39.2.1.2 п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 ПК України (в редакції, яка діяла в період з 01.01.2015 по 12.08.2015) для цілей податкового кодексу контрольованими операціями є господарські операції, які впливають на об`єкт оподаткування платника податків, однією із сторін яких є нерезидент, зареєстрований у державі (на території), яка включена до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Під час визначення такого переліку Кабінет Міністрів України враховує такі критерії: держави (території), у яких ставка податку на прибуток підприємств (корпоративний податок) на 5 і більше відсоткових пунктів нижча, ніж в Україні; держави, які не розкривають у публічному доступі інформацію про структуру власності юридичних осіб; держави, з якими Україною не укладені міжнародні договори з положеннями про обмін інформацією.
Такий перелік держав (територій) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, оприлюднює щороку в офіційних друкованих виданнях та на офіційному веб-сайті із зазначенням ставок податку на прибуток підприємств (корпоративний податок). Інформація про зміну ставок оприлюднюється протягом трьох місяців з дати їх зміни.
Відповідно до п/п. 39.2.1.4. п/п 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 ПК України (в редакції, яка діяла в період з 01.01.2015 по 12.08.2015) господарською операцією для цілей трансфертного ціноутворення є всі види операцій, договорів або домовленостей, документально підтверджених або непідтверджених, що можуть впливати на оподатковуваний дохід платника податків, зокрема, але не виключно: операції з товарами, такими як сировина, готова продукція тощо; операції з надання послуг; операції з нематеріальними активами, такими як роялті, ліцензії, плата за використання патентів, товарних знаків, ноу-хау тощо, а також з будь-якими іншими об`єктами інтелектуальної власності; фінансові операції, включаючи лізинг, участь в інвестиціях, кредитах, комісії за гарантію тощо; операції з капіталом, включаючи купівлю чи продаж акцій або інших інвестицій, купівлю чи продаж довгострокових матеріальних і нематеріальних активів.
Для цілей податкового контролю за трансфертним ціноутворенням звітним періодом є календарний рік.
Платники податків (крім Національного банку України), які протягом звітного періоду здійснювали контрольовані операції, зобов`язані подавати до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, інформацію про здійснені контрольовані операції одночасно з поданням декларації з податку на прибуток підприємств (додаток до декларації).
Платники податків, обсяг контрольованих операцій яких з одним контрагентом перевищує 5 млн гривень (без урахування податку на додану вартість), зобов`язані подавати звіт про контрольовані операції центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, до 1 травня року, що настає за звітним, засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.
Форма звіту про контрольовані операції встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику (п/п. 39.4.1 та п/п. 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 ПК України (в редакції, яка діяла в період з 01.01.2015 по 12.08.2015).