1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 травня 2024 року

м. Київ

справа № 440/6725/23

провадження № К/990/5495/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів Бучик А.Ю., Рибачука А.І., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1, яка діє в інтересах малолітнього сина ОСОБА_2 до Міністерства оборони України, треті особи - ІНФОРМАЦІЯ_1, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, про визнання протиправним та скасування рішення в частині, зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою Міністерства оборони України на рішення Полтавського окружного адміністративного суду у складі судді Довгопол М.В. від 14 серпня 2023 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Спаскіна О.А., Любчич Л.В., Присяжнюк О.В. від 10 січня 2024 року,

УСТАНОВИВ:

Вступ

Позивачка, в інтересах малолітнього сина, звернулась до обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки із заявою щодо виплати одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 Постанови № 168 сину загиблого військовослужбовця. Відповідач відмовив у призначенні одноразової грошової допомоги, оскільки син військовослужбовця народився після його загибелі. Не погоджуючись із рішенням відповідача, позивачка звернулась до суду з позовом.

Зважаючи на встановлені обставини справи, доводи учасників справи, підстави відкриття касаційного провадження, ключовим у цій справі є питання: чи має право на отримання одноразової грошової допомоги у зв`язку зі смертю військовослужбовця дитина (діти), зачата за життя загиблої (померлої) особи та народжена після його смерті?

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1, яка діє в інтересах малолітнього сина ОСОБА_2 звернулася до суду з позовом до Міністерства оборони України, треті особи - ІНФОРМАЦІЯ_1, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, про визнання протиправним та скасування рішення в частині, зобов`язання вчинити певні дії, в якому, з урахуванням уточнень, просила:

- визнати протиправним та скасувати пункт 8 рішення Міністерства оборони України, оформленого протоколом засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум, від 21 квітня 2023 року № 7/в про відмову в призначенні одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" від 28 лютого 2022 року № 168, як члену сім`ї загиблого військовослужбовця його сину ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_2, внаслідок загибелі (смерті) батька ОСОБА_6, пов`язаної із захистом Батьківщини;

- зобов`язати Міністерство оборони України призначити та виплатити ОСОБА_1, яка діє в інтересах малолітнього сина ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_2, одноразову грошову допомогу у розмірі, передбаченому пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" від 28 лютого 2022 року № 168 як члену сім`ї загиблого військовослужбовця її сину ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_2, внаслідок загибелі (смерті) батька ОСОБА_6, пов`язаної із захистом Батьківщини.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 14 серпня 2023 року, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 10 січня 2024 року, позовні вимоги ОСОБА_1, яка діє в інтересах малолітнього сина ОСОБА_2 було задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано пункт 8 рішення комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 21 квітня 2023 року № 7/в.

Зобов`язано Міністерство оборони України повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 23 листопада 2022 року із документами про призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_2, як члену сім`ї загиблого військовослужбовця, внаслідок загибелі (смерті) батька ОСОБА_6, пов`язаної із захистом Батьківщини, з урахуванням висновків суду.

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

3. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що та обставина, що дитина загиблого військовослужбовця ОСОБА_6 - ОСОБА_2 народилася після його смерті не може бути підставою для висновку про те, що ця дитина не набула прав на отримання частки одноразової грошової допомоги у разі загибелі військовослужбовця, оскільки такий підхід до тлумачення законодавства не відповідатиме положенням Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", а також основним принципам охорони дитинства, а саме, рівності прав і свобод дітей, які визначені нормативно-правовими актами, незалежно від народження, або будь-яких інших обставин.

4. У розумінні статті 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" дитина загиблого військовослужбовця ОСОБА_6 - ОСОБА_2, належить до кола осіб, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги у зв`язку із загибеллю військовослужбовця.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Міністерство оборони України звернулось із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 14 серпня 2023 року і постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 10 січня 2024 року, та ухвалити нове рішення, яким відмовити ОСОБА_1, яка діє в інтересах малолітнього сина ОСОБА_2, у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6. Судами попередніх інстанцій установлено, що згідно із свідоцтвом про шлюб серії НОМЕР_1 від 21 січня 2021 року зареєстровано шлюб між ОСОБА_6 та ОСОБА_7 (після реєстрації шлюбу - ОСОБА_8 ).

7. Відповідно до свідоцтва про смерть серії НОМЕР_2 від 21 квітня 2022 року ОСОБА_6 помер ІНФОРМАЦІЯ_3 .

8. Відповідно до витягу з протоколу засідання 12 Регіональної військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишніх військовослужбовців № 252 від 21 травня 2022 року травма сержанта ОСОБА_6 і причина смерті пов`язані із захистом Батьківщини.

9. Згідно із свідоцтвом про народження серії НОМЕР_3 від 19 жовтня 2022 року ОСОБА_2 (батьки - ОСОБА_6 та ОСОБА_1 ) народився ІНФОРМАЦІЯ_2 .

10. Довідкою Управління соціального захисту населення Подільської районної у м. Полтаві ради від 02 листопада 2022 року № 21 підтверджено, що ОСОБА_2 має статус "Члена сім`ї загиблого" відповідно до пункту 5 статті 10-1 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

11. Довідкою ІНФОРМАЦІЯ_4 від 09 листопада 2022 року № 9/1/142 засвідчено, що ОСОБА_2 має статус "Члена сім`ї військовослужбовця, який загинув (помер) чи пропав безвісті під час проходження військової служби" згідно з пунктом 4 статті 14 та пункту 5 статті 15 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".

12. 23 листопада 2022 року ОСОБА_1, діючи в інтересах малолітнього ОСОБА_2, звернулася до ІНФОРМАЦІЯ_4 із заявою щодо виплати одноразової грошової допомоги у зв`язку зі смертю його батька ОСОБА_6 .

13. ІНФОРМАЦІЯ_1 листом від 26 грудня 2022 року № 9/1/5128 подав до Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України висновок щодо можливості виплати одноразової грошової допомоги членам сім`ї, батькам або утриманцям військовослужбовця ОСОБА_6, який загинув ІНФОРМАЦІЯ_3 під час дії воєнного стану, згідно з яким син ОСОБА_2 не має права на одержання зазначеної грошової допомоги. Одночасно повідомлено, що дружині, двом синам, батьку та матері була проведена виплата в розмірі 5/7 частини 15000000,00 грн, в розмірі 10714285,70 грн, у рівних частках кожному, син ОСОБА_2 народився після смерті загиблого.

14. Згідно з витягом з протоколу засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 21 квітня 2023 року № 7/в, затвердженим Міністром оборони України 24 квітня 2023 року, за результатами розгляду поданих документів комісія дійшла висновку про відмову в призначенні одноразової грошової допомоги відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 ОСОБА_1, дружині загиблого ІНФОРМАЦІЯ_3, у період воєнного стану, сержанта ОСОБА_6, яка діє в інтересах неповнолітнього сина ОСОБА_2 (п. 8). Вказане рішення обґрунтоване тим, що ОСОБА_6 загинув ІНФОРМАЦІЯ_3 і на цю дату визначається право осіб на одержання одноразової грошової допомоги, син ОСОБА_2 народився після загибелі ОСОБА_2 (ІНФОРМАЦІЯ_2), тому враховуючи положення статті 25 Цивільного кодексу України, ОСОБА_1 відмовлено у призначенні частки одноразової грошової допомоги на сина ОСОБА_2 .

15. Не погодившись із пунктом 8 рішення Міністерства оборони України, оформленого протоколом засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 21 квітня 2023 року № 7/в про відмову в призначенні одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" від 28 лютого 2022 року № 168, ОСОБА_1 в інтересах малолітнього ОСОБА_2 звернулася до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

16. Касаційна скарга обґрунтована відсутністю висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме, щодо державних гарантій, передбачених постановою Кабінету Міністрів України "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" від 28 лютого 2022 року № 168, в частині призначення та виплати одноразової грошової допомоги у зв`язку зі смертю військовослужбовця дитині (дітям), яка зачата за життя загиблої (померлої) особи та народжена після його смерті.

17. ОСОБА_1 подала відзив на касаційну скаргу Міністерства оборони України на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 14 серпня 2023 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 10 січня 2024 року, в якому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Релевантні джерела права

18. Відповідно до статті 41 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" виплата одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та резервістів під час виконання ними обов`язків служби у військовому резерві здійснюється в порядку і на умовах, встановлених Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".

19. Згідно із частинами першою, другою статті 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - одноразова грошова допомога), - гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання.

Одноразова грошова допомога призначається і виплачується у разі смерті військовослужбовця, що настала в період проходження ним військової служби або внаслідок захворювання чи нещасного випадку, що мали місце в період проходження ним військової служби, або смерті особи, звільненої з військової служби, протягом року після звільнення її з військової служби, якщо смерть настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, нещасного випадку, пов`язаних з проходженням військової служби.

20. Статтею 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (у редакції, чинній на час смерті військовослужбовця ОСОБА_6 ) передбачено, що у випадках, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають члени сім`ї, батьки та утриманці загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста.

Члени сім`ї та батьки загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста визначаються відповідно до Сімейного кодексу України, а утриманці - відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

21. Статтею 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (у редакції, чинній на час звернення позивачки із заявою про призначення одноразової грошової допомоги на малолітнього сина ОСОБА_2 - 23 листопада 2022 року та на час прийняття спірного рішення) передбачено, що у випадках, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають батьки, один із подружжя, який не одружився вдруге, діти, які не досягли повноліття, утриманці загиблого (померлого). Утриманцями вважаються члени сім`ї, які мають право на пенсію у разі втрати годувальника відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" за загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста (особу, звільнену з військової служби, смерть якої настала протягом року після звільнення).

22. Відповідно до частини третьої статті 16-2 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" розмір одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовця в період дії воєнного стану визначається Кабінетом Міністрів України.

23. Згідно із частинами першою, восьмою, дев`ятою статті 16-3 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" одноразова грошова допомога у випадках, передбачених підпунктами 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, призначається і виплачується рівними частками всім особам, які мають право на її призначення та отримання, за їх особистою заявою чи заявою їх законних представників. У разі відмови якоїсь з осіб, зазначених у статті 16-1 цього Закону, від призначення та отримання одноразової грошової допомоги, або якщо одна із зазначених осіб у строк, встановлений пунктом 8 цієї статті, не реалізувала своє право на призначення та отримання такої допомоги, її частка розподіляється між іншими особами, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги. Особам, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги, її виплата здійснюється незалежно від реалізації права на призначення та отримання такої допомоги будь-якою з осіб, зазначених у статті 16-1 цього Закону.

Особи, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цим Законом, можуть реалізувати його протягом трьох років з дня виникнення у них такого права.

Порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги визначається Кабінетом Міністрів України.

24. На виконання Указів Президента України від ІНФОРМАЦІЯ_3 № 64 "Про введення воєнного стану в Україні" та № 69 "Про загальну мобілізацію" Кабінетом Міністрів України 28 лютого 2022 року прийнято постанову № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" (далі - Постанова № 168).

25. Пунктом 2 Постанови № 168 установлено, що сім`ям загиблих осіб, зазначених у пункті 1 цієї постанови, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 15000000 гривень, яка розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, передбачених у статті 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", крім громадян Російської Федерації або Республіки Білорусь та осіб, які постійно проживають на територіях цих країн, осіб, які засуджені за державну зраду, колабораційну діяльність, пособництво державі-агресору (абз. 1 п. 2 зі змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 27 вересня 2022 року № 1066).

26. Абзацами 2 - 4 пункту 2 Постанови № 168 передбачено, що особи, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією постановою, можуть реалізувати це право з дня його виникнення. Днем виникнення такого права є дата загибелі особи, зазначеної у пункті 1 цієї постанови, в період дії воєнного стану, що зазначена у свідоцтві про смерть.

У разі відмови однієї або кількох осіб, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією постановою, від її отримання або якщо зазначені особи протягом трьох років з дня виникнення у них такого права його не реалізували, їх частки розподіляються між іншими особами, які мають право на одноразову грошову допомогу. Особам, які мають право на одноразову грошову допомогу, виплата їх частки здійснюється незалежно від реалізації такого права іншими особами.


................
Перейти до повного тексту