ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 квітня 2024 року
м. Київ
cправа № 913/50/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Чумака Ю. Я. - головуючого, Дроботової Т. Б., Багай Н. О.
секретар судового засідання - Лелюх Є. П.,
за участю представників:
позивача - Краснякової А. В. (у порядку самопредставництва),
відповідача - Суткового А. М. (адвокат),
третьої особи-1 - не з`явилися,
третьої особи-2 - не з`явилися,
третьої особи-3 - не з`явилися,
третьої особи-4 - не з`явилися,
прокуратури - Валевач М. М. (за посвідченням),
розглянув касаційну скаргу заступника керівника Харківської обласної прокуратури на рішення Господарського суду Луганської області від 04.09.2023 (суддя Косенко Т. В.), додаткове рішення Господарського суду Луганської області від 20.09.2023 (суддя Косенко Т. В.) та постанову Східного апеляційного господарського суду від 20.02.2024 (головуючий - Слободін М. М., судді Гребенюк Н. В., Тихий П. В.) у справі
за позовом заступника керівника Луганської обласної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Луганської обласної державної адміністрації - обласної військово-цивільної адміністрації
до Лозно-Олександрівської селищної військової адміністрації Сватівського району Луганської області,
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: 1) Державного підприємства "Білокуракинське лісомисливське господарство",
2) Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України",
3) Державного підприємства "Старобільське лісомисливське господарство",
та за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, - Головного управління Держгеокадастру у Луганській області,
про витребування земельних ділянок.
Короткий зміст і підстави позовних вимог
1. 22.01.2022 заступник керівника Луганської обласної прокуратури (далі - Прокурор) в інтересах держави в особі Луганської обласної державної адміністрації - обласної військово-цивільної адміністрації (далі - Луганська ОДА, Облдержадміністрація, позивач), правонаступником якої є Луганська обласна військова адміністрація (далі - Луганська ОВА), звернувся до Господарського суду Луганської області з позовом до Лозно-Олександрівської селищної ради Сватівського (колишнього Білокуракинського) району (далі - Селищна рада, Рада, відповідач), правонаступником якої є Лозно-Олександрівська селищна військова адміністрація Сватівського району Луганської області (далі - Лозно-Олександрівська СВА), про витребування на користь держави в особі Луганської ОДА з чужого незаконного володіння Селищної ради земельних ділянок загальною площею 23,3755 га, утворених унаслідок поділу земельної ділянки, кадастровий номер 4420955700:10:001:0111 (далі - спірна земельна ділянка), а саме двадцяти земельних ділянок, кадастрові номери:
1) 4420955700:10:001:0119 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2429819744209), площею 0,5755 га,
2) 4420955700:10:001:0120 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2429339544209), площею 1,2000 га,
3) 4420955700:10:001:0121 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2429358744209), площею 1,2000 га,
4) 4420955700:10:001:0122 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2429462944209), площею 1,2000 га,
5) 4420955700:10:001:0123 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2429475344209), площею 1,2000 га,
6) 4420955700:10:001:0124 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2429486544209), площею 1,2000 га,
7) 4420955700:10:001:0125 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2429499044209), площею 1,2000 га,
8) 4420955700:10:001:0126 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2429510344209), площею 1,2000 га,
9) 4420955700:10:001:0127 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2429523544209), площею 1,2000 га,
10) 4420955700:10:001:0128 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2429534744209), площею 1,2000 га,
11) 4420955700:10:001:0129 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2429549244209), площею 1,2000 га,
12) 4420955700:10:001:0130 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2429564344209), площею 1,2000 га,
13) 4420955700:10:001:0131 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2429577544209), площею 1,2000 га,
14) 4420955700:10:001:0132 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2429590844209), площею 1,2000 га,
15) 4420955700:10:001:0133 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2429608444209), площею 1,2000 га,
16) 4420955700:10:001:0134 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2429625044209), площею 1,2000 га,
17) 4420955700:10:001:0135 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2429645944209), площею 1,2000 га,
18) 4420955700:10:001:0136 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2429787344209), площею 1,2000 га,
19) 4420955700:10:001:0137 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2429795944209), площею 1,2000 га,
20) 4420955700:10:001:0138 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2429808444209) площею 1,2000 га,
з посиланням на норми статей 5, 7, 8, 17, 31, 45, 47, 48, 54 та пункту 5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України (далі - ЛК України) (в редакції, чинній з 29.03.2006), статей 12, 20- 22, 55, 57, 84, 122, 149, 153, 155 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), статей 317, 319, 321, 387, 388 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), статей 1, 35, 50 Закону України "Про землеустрій", статті 23 Закону України "Про прокуратуру".
2. Позовна заява обґрунтовується обставинами передачі Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області (далі - ГУ Держгеокадастру у Луганській області, Управління, третя особа-4) спірної земельної ділянки в комунальну власність Селищної ради в червні 2019 року з порушенням норм земельного та лісового законодавства, оскільки:
1) розпорядженням голови Білокуракинської районної державної адміністрації Луганської області (далі - Білокуракинська РДА) від 06.02.2006 № 35 передано Державному підприємству "Білокуракинське лісомисливське господарство" (далі - ДП "Білокуракинське ЛМГ", Підприємство, Лісгосп, третя особа-1) для заліснення земельну ділянку загальною площею 23,3755 га, розташовану в адміністративних межах Селищної ради;
2) незважаючи на неотримання державного акта на право постійного користування землею, на момент видачі наказу ГУ Держгеокадастру у Луганській області від 18.06.2019 № 1187-сг спірна земельна ділянка перебувала в постійному користуванні ДП "Білокуракинське ЛМГ", що підтверджується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування, зокрема, складеним у 2007 році планом лісонасаджень Лозно-Олександрівського лісництва ДП "Білокуракинське ЛМГ", розробленим Харківською державною лісовпорядною експедицією в 2009 році Проєктом організації і розвитку лісового господарства ДП "Білокуракинське ЛМГ", інформацією Державного підприємства "Харківська державна лісовпорядна експедиція" Українського державного проектного лісовпорядного виробничого об`єднання (далі - ДП "Харківська державна лісовпорядна експедиція" УДПЛВО) від 27.09.2021 № 564, доданою схемою перетину, згідно з якими спірна земельна ділянка має частковий перетин із землями державного лісового фонду Підприємства - орієнтовна площа перетину становить 21,5670 га, тобто спірна земельна ділянка майже повністю знаходиться на землях державного лісового фонду, наданих в постійне користування третьої особи-1;
3) ДП "Білокуракинське ЛМГ" як постійний користувач спірної земельної ділянки, яка відноситься до земель лісового фонду (лісогосподарського призначення), не повідомлялося та не погоджувало її передачу в комунальну власність Ради;
4) рішенням Управління фактично сформовано спірну земельну ділянку та визначено її площу та цільове призначення попри те, що вона накладається на землі лісогосподарського призначення, тим самим незаконно змінено цільове призначення спірної земельної ділянки на сільськогосподарські угіддя та в подальшому зареєстровано право державної власності на неї;
5) рішенням Селищної ради від 14.07.2021 № 10/101 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок 19-ти громадянам у власність для ведення особистого селянського господарства, шляхом поділу земельної ділянки кадастровий номер 4420955700:10:001:0111" затверджено проєкт землеустрою. В результаті поділу земельної ділянки утворилися 19 земельних ділянок площею по 1,2000 га кожна з цільовим призначенням "для ведення особистого селянського господарства" та одна земельна ділянка площею 0,5755 га з цільовим призначенням "землі запасу", які незаконно вибули з державної власності, передані до комунальної власності та перебувають в незаконному володінні відповідача.
Короткий зміст судових рішень судів попередніх інстанцій
3. Ухвалою Господарського суду Луганської області від 19.01.2022 (суддя Зюбанова Н. М.) заяву Прокурора про забезпечення позову від 14.01.2022 № 15/1-24вих-22 задоволено. Вжито заходи забезпечення позову шляхом накладення арешту на 20 земельних ділянок загальною площею 23,3755 га, утворених внаслідок поділу спірної земельної ділянки. Заборонено будь-яким фізичним та юридичним особам, зокрема, державним реєстраторам, на час розгляду та до набрання законної сили рішенням у справі, здійснювати будь-які дії щодо передачі у власність, іншим чином відчуження, поділу, об`єднання, реєстрації права власності щодо земельних ділянок загальною площею 23,3755 га, кадастрові номери: 4420955700:10:001:0119, 4420955700:10:001:0120, 4420955700:10:001:0121, 4420955700:10:001:0122, 4420955700:10:001:0123, 4420955700:10:001:0124, 4420955700:10:001:0125, 4420955700:10:001:0126, 4420955700:10:001:0127, 4420955700:10:001:0128, 4420955700:10:001:0129, 4420955700:10:001:0130, 4420955700:10:001:0131, 4420955700:10:001:0132, 4420955700:10:001:0133, 4420955700:10:001:0134, 4420955700:10:001:0135, 4420955700:10:001:0136, 4420955700:10:001:0137, 4420955700:10:001:0138, утворених внаслідок поділу спірної земельної ділянки, що розташовані на території Селищної ради.
4. Рішенням Господарського суду Луганської області від 04.09.2023, залишеним без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 20.02.2024, у задоволенні позову відмовлено повністю. Скасовано заходи забезпечення позову, вжиті ухвалою Господарського суду Луганської області від 19.01.2022 у справі № 113/22.
Рішення та постанова мотивовані посиланням на норми статей 3- 5, 9, 31, 45, 47, 48 та пункту 5 Прикінцевих положень ЛК України (в редакції, чинній з 29.03.2006), статей 20, 55- 57, 791, 80, 84, 116, 122, 125, 126 ЗК України, статей 16, 267, 387, 388 ЦК України, статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр", статті 14 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", статей 16, 28 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", статей 4, 73, 74, 77, 80, 145, 269 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), застосовуючи які, суди дійшли висновку про необґрунтованість позовних вимог з огляду на те, що:
1) з викопіювання з плану землекористування вбачається, що первісно спірна земельна ділянка належала до земель колишнього Колективного сільськогосподарського підприємства "Правда" Білокуракинського району (далі - КСП "Правда") та відносилася до земель державної власності (запасу) категорії сільськогосподарського призначення (пасовища та сіножаті);
2) умовою застосування пункту 5 Прикінцевих положень ЛК України (в редакції, чинній з 29.03.2006) до спірних правовідносин є підтвердження факту надання спірної земельної ділянки в постійне користування ДП "Білокуракинське ЛМГ" саме до 28.03.2006 включно, проте Прокурор належними та допустимими доказами не довів обставин набуття Підприємством права постійного користування спірною земельною ділянкою на підставі розпорядження голови Білокуракинської РДА від 06.02.2006 № 35 "Про надання згоди на розробку проекту землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки під заліснення, які надаються в постійне користування Білокуракинському ДЛМГ на території, яка за даними Державного земельного кадастру враховується в Білокуракинському районі", оскільки наявні в справі планово-картографічні матеріали лісовпорядкування (план лісонасаджень Лозно-Олександрівського лісництва ДП "Білокуракинське ЛМГ", Проєкт організації і розвитку лісового господарства ДП "Білокуракинське ЛМГ") складено та затверджено в 2007- 2009 рр., в зв`язку з чим спірна земельна ділянка за своїм цільовим призначенням ані до прийняття розпорядження від 06.02.2006 № 35, ані після його прийняття до земель лісового фонду не належала, чим спростовується твердження Прокурора про її належність до земель лісогосподарського призначення;
3) зважаючи на недоведеність набуття ДП "Білокуракинське ЛМГ" права постійного користування спірною земельною ділянкою до 28.03.2006 та факт її формування як об`єкта цивільних прав лише 20.04.2018, обраний Прокурором спосіб захисту інтересів держави є неефективним, а відновлення порушених прав держави шляхом задоволення віндикаційного позову в цьому випадку є неможливим;
4) спосіб захисту повинен забезпечувати поновлення прав позивача до стану, який існував до стверджуваного Прокурором порушення права, а не безпідставно надавати позивачу нові блага у виді зареєстрованого права власності на земельну ділянку, площа якої є більшою (23,3755 га), ніж площа земельної ділянки, яка (21,5670 га), на думку Прокурора, в силу Прикінцевих положень ЛК України перебувала в Підприємства на праві користування. Задоволення цього позову призведе до того, що на користь позивача буде витребувано частину спірної земельної ділянки площею 1,8085 га (23,3755- 21,5670), стосовно якої відсутні відомості про її перебування в користуванні Лісгоспу та належності до земель лісогосподарського призначення, тобто фактично йдеться про набуття позивачем додаткового майна (більшої площі земель) за судовим рішенням, що суперечить змісту віндикаційного позову, яким на користь власника має витребовуватися виключно належне йому майно, яке вибуло з його володіння в результаті порушень, а не майно, більше за обсягом (розміром, площею);
5) обраний Прокурором спосіб захисту не враховує наявного статусу спірної земельної ділянки, а саме її віднесення до земель сільськогосподарського призначення, не скасовує віднесення спірної земельної ділянки до зазначеної категорії земель, а тому й не поновлює її категорію цільового використання як земель лісогосподарського призначення.
Водночас місцевий господарський суд, дійшовши висновку про відмову в задоволенні позовних вимог у зв`язку з їх необґрунтованістю, залишив без розгляду заяву Лозно-Олександрівської СВА від 21.07.2023 про застосування наслідків спливу позовної давності.
5. Додатковим рішенням Господарського суду Луганської області від 20.09.2023, залишеним без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 20.02.2024, клопотання Лозно-Олександрівської СВА від 08.09.2023 про ухвалення додаткового рішення щодо розподілу судових витрат у справі № 913/50/22 задоволено частково. Стягнуто з Луганської обласної прокуратури на користь Лозно-Олександрівської СВА витрати на професійну правничу допомогу адвоката Суткового А. М. у розмірі 51 000 грн. У задоволенні решти вимог клопотання відмовлено.
Додаткове рішення та постанова аргументовані положеннями статей 73, 74, 77, 86, 123, 124, 126, 129 ГПК України, з урахуванням яких суди, дослідивши умови договору про надання правової допомоги від 20.02.2023 № 20/02/2023 (далі - договір № 20/02/2023), акта від 07.09.2023 № 1 та інших наявних у матеріалах справи доказів, дійшли висновку про обґрунтованість покладання на Луганську обласну прокуратуру обов`язку з відшкодування відповідачу витрат на професійну правничу допомогу адвоката Суткового А. М. у сумі 51 000 грн, які складаються з вартості гонорару успіху в фіксованому розмірі 30 000 грн і сукупної вартості участі в судових засіданнях у справі № 913/50/22, які відбулися 29.03.2023, 25.04.2023, 17.05.2023, 30.05.2023, 28.06.2023, 24.07.2023, 04.09.2023, у сумі 21 000 грн (3000 грн за участь адвоката в одному судовому засіданні).
Разом з тим суд першої інстанції зазначив, що на порушення вимог статей 74, 77 ГПК України адвокат Сутковий А. М. не надав доказів на підтвердження понесення витрат у загальній сумі 4670,83 грн, а саме: витрат на проїзд за маршрутом Львів-Київ, за маршрутом Київ-Харків та за маршрутом Львів-Харків у сумі 2570,83 грн; витрат за кожен календарний день відрядження для участі у судових засіданнях (добові на суму 2100 грн).
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. Не погоджуючись із рішенням і додатковим рішенням місцевого господарського суду та постановою суду апеляційної інстанції, заступник керівника Харківської обласної прокуратури звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить зазначені судові рішення скасувати, ухвалити нове рішення про задоволення позову Прокурора, а також ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні заяви адвоката Суткового А. М. про стягнення судових витрат на професійну правничу допомогу.
Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу
7. На обґрунтування своїх вимог скаржник посилається на неправильне застосування та порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, наголошуючи на тому, що:
1) на теперішній час відсутні висновки Верховного Суду щодо питання застосування норми пункту 5 Прикінцевих положень ЛК України (в редакції, чинній з 29.03.2006 до 15.01.2020) в подібних правовідносинах (щодо правових підстав набуття державними лісогосподарськими підприємствами права постійного користування земельними лісовими ділянками; щодо дати виникнення в держави права власності на земельну лісову ділянку з огляду на відсутність державного акта, тобто до її формування та державної реєстрації права власності за державою; щодо встановлення факту, які землі слід розуміти раніше наданими в користування - до 28.03.2006 включно) ;
2) на теперішній час відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування положень статей 123, 125, 126 ЗК України (в редакції, чинній станом на 06.02.2006) в подібних правовідносинах (у контексті того, з якого саме моменту державні лісогосподарські підприємства) є постійними користувачами лісової земельної ділянки, розташованої за межами населеного пункту, або ж набувають право постійного користування, або ж земельна ділянка є наданою - чи з часу прийняття відповідного рішення органу державної влади чи органу місцевого самоврядування (апеляційний суд не уточнив, про яке саме рішення йдеться), чи з часу одержання державного акта (державної реєстрації права постійного користування), як це передбачено статтями 125, 126 ЗК України, чи з часу відображення земельної лісової ділянки на планово-картографічних матеріалах лісовпорядкування);
3) суди не врахували висновків щодо застосування норми пункту 5 Прикінцевих положень ЛК України (в редакції, чинній з 29.03.2006 до 15.01.2020), викладених у постановах Верховного Суду України від 24.12.2014 у справі № 6-212цс14, від 25.01.2015 у справі № 6-224цс14, від 27.01.2015 у справі № 21-570а14, в постановах Великої Палати Верховного Суду від 14.11.2018 у справі № 183/1617/16, від 23.10.2019 у справі № 488/402/16-ц, від 18.01.2023 у справі № 488/2807/17, в постановах Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 30.01.2018 у справі № 707/2192/15-ц, від 13.06.2018 у справі № 278/1735/15-ц, від 24.05.2023 у справі № 367/3254/15-ц, від 16.08.2023 у справі № 676/4200/21, від 01.11.2023 у справі № 676/5079/21 та в постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 22.11.2023 у справі № 911/2523/20;
4) суди не врахували висновку щодо необхідності застосування ефективного способу захисту прав позивача, викладеного в постановах Великої Палати Верховного Суду від 16.05.2018 у справі № 925/378/17, від 05.06.2018 у справі № 338/180/17, від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16, від 30.01.2019 у справі № 569/17272/15-ц, від 22.10.2019 у справі № 923/876/16, від 26.02.2020 у справі № 210/5659/18, від 16.06.2020 у справі № 145/2047/16-ц;
5) суди не врахували висновку щодо застосування принципу jura novit curia ("суд знає закони"), викладеного в постановах Великої Палати Верховного Суду від 30.05.2018 у справі № 686/17618/15-ц, від 12.06.2019 у справі № 487/10128/14-ц, від 04.09.2019 у справі № 265/6582/16-ц, від 15.06.2021 у справі № 904/5726/19, від 30.06.2021 у справі № 9901/172/20, від 01.07.2021 у справі № 9901/381/20, від 26.11.2021 у справі № 766/20797/18, від 01.02.2022 у справі № 750/3192/14, від 22.09.2022 у справі № 462/5368/16-ц, від 18.01.2023 у справі № 488/2807/17, від 20.06.2023 у справі № 633/408/18, від 04.07.2023 у справі № 233/4365/18;
6) суди не врахували викладеного в постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.11.2021 у справі № 359/3373/16-ц висновку щодо застосування положень статті 387 ЦК України (в контексті того, що вимога про витребування земельної ділянки лісогосподарського призначення з незаконного володіння (віндикаційний позов) в порядку статті 387 ЦК України є ефективним способом захисту права власності);
7) суди не врахували викладеного в постановах Великої Палати Верховного Суду від 07.11.2018 у справі № 488/5027/14-ц, від 18.01.2023 у справі № 488/2807/17 та в постановах Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 13.11.2019 у справі № 361/6826/16, від 30.09.2020 у справі № 363/669/17, від 06.07.2022 у справі № 372/1688/17, від 01.11.2023 у справі № 676/5079/21 висновку щодо застосування положень статей 76- 78 Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК України), а саме про те, що інформація, надана Виробним об`єднанням "Укрдержліспроект" (далі - ВО "Укрдержліспроект"), а також доданий до неї графічний матеріал є належними, допустимими та достовірними доказами;
8) суди не врахували висновків щодо застосування норм статей 126, 129 ГПК України, викладених у постановах Великої Палати Верховного Суду від 12.05.2020 у справі № 904/4507/18, від 16.11.2022 у справі № 922/1964/21, у додатковій постанові Великої Палати Верховного Суду від 19.02.2020 у справі № 755/9215/15-ц, в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 14.02.2019 у справі № 916/24/18, від 03.10.2019 у справі № 922/445/19, від 07.09.2020 у справі № 910/4201/19, від 10.09.2020 у справі № 908/1611/19, від 21.06.2022 у cправі № 908/574/20, в додаткових постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 13.02.2020 у справі № 911/2686/18, від 03.03.2021 у справі № 912/354/20, від 21.09.2023 у справі № 922/1832/19, від 06.12.2023 у cправі № 905/493/22, в постановах Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 06.06.2019 у справі № 752/4513/17, від 15.11.2023 у справі № 308/7190/21 та в додатковій постанові Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 14.11.2018 у справі № 753/15687/15-ц;
9) суди не дослідили зібрані в справі докази, зокрема, належним чином засвідчену копію планшета № 4 лісовпорядкування 2007 року Лозно-Олександрівського лісництва ДП "Білокуракинське ЛМГ", складений в 2007 році план лісонасаджень Лозно-Олександрівського лісництва ДП "Білокуракинське ЛМГ", складений в 2009 році Проєкт організації і розвитку лісового господарства ДП "Білокуракинське ЛМГ".
Узагальнений виклад позицій інших учасників справи
8. Лозно-Олександрівська СВА у відзиві на касаційну скаргу просить залишити її без задоволення з мотивів, викладених в оскаржуваних рішенні та постанові.
Позивач і треті особи не скористалися правом на подання відзивів на касаційну скаргу.
Розгляд справи Верховним Судом
9. Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 20.03.2024 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою заступника керівника Харківської обласної прокуратури на рішення Господарського суду Луганської області від 04.09.2023, додаткове рішення Господарського суду Луганської області від 20.09.2023 і постанову Східного апеляційного господарського суду від 20.02.2024 у справі № 913/50/22 та призначено розгляд цієї справи в судовому засіданні на 30.04.2024.
Фактичні обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій
10. З викопіювання з плану землекористування вбачається, що спірна земельна ділянка належала до земель колишнього КСП "Правда" та відносилася до земель державної власності (запасу) сільськогосподарського призначення.
Розпорядженням голови Білокуракинської РДА від 06.02.2006 № 35 "Про надання згоди на розробку проекту землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки під заліснення, які надаються в постійне користування Білокуракинському ДЛМГ на території, яка за даними Державного земельного кадастру враховується в Білокуракинському районі" надано згоду на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право постійного користування на земельні ділянки загальною площею 860 га та надання в постійне користування, зокрема, по Селищній раді 333,2 га, з них пасовищ 100,4 га та сіножатей 232,8 га, які надаються в постійне користування ДП "Білокуракинське ЛМГ" із земель державної власності на території, яка за даними Державного земельного кадастру враховується в Тимошинській, Червоноармійській, Дем`янівській, Шарівській, Курячівській, Олександрівській, Олексіївській сільських радах і Лозно-Олександрівській та Білокуракинській селищних радах.
У розпорядженні від 06.02.2006 № 35 міститься посилання, зокрема, на висновки Білокуракинської районної ради від 03.02.2006 №№ 16- 24 "Про погодження надання в постійне користування та розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку Білокуракинському ДЛМГ із земель державної власності на території Білокуракинського району", рішення Білокуракинської селищної ради від 30.08.2005 № 40/14 і від 20.10.2005 № 41/8, рішення Селищної ради від 16.11.2005 № 39/2 і від 06.12.2005 № 39/2.
Також у пункті 1 вказаного розпорядження зазначено: дати згоду на надання в постійне користування та на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право постійного користування на земельні ділянки загальною площею 860 га, в т. ч. пасовищ 476,6 га та сіножатей 383,4 га під заліснення, в т. ч. по Тимошинській сільській раді - 125,6 га, з них пасовищ - 99,6 га, сіножатей 26 га, по Червоноармійській сільській раді - 124,9 га, з них пасовищ 124,9 га, по Дем`янівській сільській раді - 77,87 га, з них пасовищ 25,7 га та сіножатей 52,1 га, по Шарівській сільській раді - 9,1 га, з них сіножатей 9,1 га, по Курячівській сільській раді - 31,7 га, з них сіножатей 31,7 га, по Білокуракинській селищній раді - 26,1 га, з них пасовищ 26,1 га, по Селищній раді - 333,2 га, з них пасовищ 100,4 га та сіножатей 232,8 га, по Олексіївській сільській раді - 6,4 га, з них 6,4 га пасовищ, які надаються в постійне користування Білокуракинському ДЛМГ із земель державної власності на території, які за даними Державного земельного кадастру враховуються в Тимошинській, Червоноармійській, Дем`янівській, Шарівській, Курячівській, Олександрівській, Олексіївській сільських радах і Лозно-Олександрівській та Білокуракинській селищних радах.
На підставі зазначеного розпорядження Харківською державною лісовпорядною експедицією в 2009 році розроблено Проєкт організації і розвитку лісового господарства ДП "Білокуракинське ЛМГ", згідно з яким земельну ділянку орієнтовною площею 21,5670 га включено до кварталу № 21 виділів №№ 13, 14, 15, 17, 18 ДП "Білокуракинське ЛМГ".
11. Відділ Держземагентства у Білокуракинському районі Луганської висновком області від 18.10.2013 № 1424 погодив технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель запасу та резервного фонду за межами населених пунктів на території Лозно-Олександрівської селищної ради та Дем?янівської, Курячівської, Нещеретівської, Олександропільської, Просторівської, Бунчуківської сільських рад Білокуракинського району Луганської області.
Розпорядженням голови Білокуракинської РДА від 18.10.2013 № 227 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель" затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель запасу та резервного фонду, розташованих за межами населених пунктів на території Лозно-Олександрівської селищної ради та Дем??янівської, Курячівської, Нещеретівської, Олександропільської, Просторівської, Бунчуківської сільських рад Білокуракинського району Луганської області. Визначено та віднесено земельні ділянки загальною площею 843,3376 га до категорії земель сільськогосподарського призначення.
На підставі вказаної технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок земельній ділянці площею 23,3755 га присвоєно кадастровий номер 4420955700:10:001:0111.
12. 20.04.2018 право державної власності на спірну земельну ділянку зареєстровано за ГУ Держгеокадастру у Луганській області.
13. Наказом ГУ Держгеокадастру у Луганській області від 18.06.2019 № 1187-сг "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" передбачено передати Лозно-Олександрівській селищній об`єднаній територіальній громаді в особі Селищної ради в комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, які розташовані за межами населених пунктів на території Селищної ради, Мирненської, Солідарненської сільських рад Білокуракинського району Луганської області, згідно з актом приймання-передачі.
18.06.2019 між Управлінням і Селищною радою було підписано акт приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної власності в комунальну власність, відповідно до якого третя особа-4 на підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Луганській області від 18.06.2019 № 1187-сг передала із державної власності землі сільськогосподарського призначення, а Лозно-Олександрівська селищна об`єднана територіальна громада прийняла в комунальну власність 77 земельних ділянок загальною площею 1062,0328 га згідно з додатком, в тому числі спірну земельну ділянку (див. пункт 44 додатку до акта приймання-передачі).
14. З інформаційної довідки про право власності з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 09.09.2021 № 273974794 вбачається, що 26.11.2019 зареєстровано за Селищною радою право комунальної власності на спірну земельну ділянку на підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Луганській області від 18.06.2018 № 1187-сг та акта приймання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 18.06.2018.
15. Рішенням Селищної ради від 14.07.2021 № 10/101 "Про затвердження проекту землеустрою, щодо відведення земельних ділянок 19-ти громадянам у власність для ведення особистого селянського господарства, шляхом поділу земельної ділянки кадастровий номер 4420955700:10:001:0111" затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок 19-ти громадянам у власність для ведення особистого селянського господарства шляхом поділу спірної земельної ділянки, що розташовані за межами населених пунктів на території, яка за даними Державного земельного кадастру враховується в Селищній раді.
Земельні ділянки, які утворилися шляхом поділу спірної земельної ділянки:
- земельна ділянка НОМЕР_19 площею 1,2000 га (пасовища), кадастровий номер 4420955700:10:001:0120, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства;
- земельна ділянка № НОМЕР_1 площею 1,2000 га (пасовища), кадастровий номер 4420955700:10:001:0121, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства;
- земельна ділянка № НОМЕР_2 площею 1,2000 га (пасовища), кадастровий номер 4420955700:10:001:0122, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства;
- земельна ділянка № НОМЕР_3 площею 1,2000 га (пасовища) кадастровий номер 4420955700:10:001:0123, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства;
- земельна ділянка № НОМЕР_4 площею 1,2000 га (пасовища), кадастровий номер 4420955700:10:001:0124, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства;
- земельна ділянка № НОМЕР_5 площею 1,2000 га (пасовища), кадастровий номер 4420955700:10:001:0125, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства;
- земельна ділянка № НОМЕР_6 площею 1,2000 га (пасовища), кадастровий номер 4420955700:10:001:0126, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства;
- земельна ділянка № НОМЕР_7 площею 1,2000 га (пасовища), кадастровий номер 4420955700:10:001:0127, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства;
- земельна ділянка № НОМЕР_8 площею 1,2000 га (пасовища), кадастровий номер 4420955700:10:001:0128, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства;
- земельна ділянка № НОМЕР_9 площею 1,2000 га (пасовища), кадастровий номер 4420955700:10:001:0129, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства;
- земельна ділянка № НОМЕР_10 площею 1,2000 га (пасовища), кадастровий номер 4420955700:10:001:0130, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства;
- земельна ділянка № НОМЕР_11 площею 1,2000 га (пасовища), кадастровий номер 4420955700:10:001:0131, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства;
- земельна ділянка № НОМЕР_12 площею 1,2000 га (пасовища), кадастровий номер 4420955700:10:001:0132, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства;
- земельна ділянка № НОМЕР_13 площею 1,2000 га (пасовища), кадастровий номер 4420955700:10:001:0133, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства;
- земельна ділянка № НОМЕР_14 площею 1,2000 га (пасовища), кадастровий номер 4420955700:10:001:0134, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства;
- земельна ділянка № НОМЕР_15 площею 1,2000 га (пасовища), кадастровий номер 4420955700:10:001:0135, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства;
- земельна ділянка № НОМЕР_16 площею 1,2000 га (пасовища), кадастровий номер 4420955700:10:001:0136, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства;
- земельна ділянка № НОМЕР_17 площею 1,2000 га (пасовища), кадастровий номер 4420955700:10:001:0137, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства;
- земельна ділянка № НОМЕР_18 площею 1,2000 га (пасовища), кадастровий номер 4420955700:10:001:0138, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства;
- земельна ділянка площею 0,5755 га, кадастровий номер 4420955700:10:001:0119, за цільовим призначенням землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам), яка за даними Державного земельного кадастру враховується за межами населених пунктів Селищної ради та є комунальною власністю Лозно-Олесандрівської селищної об`єднаної територіальної громади Білокуракинського району Луганської області.
06.08.2021 право комунальної власності на зазначені земельні ділянки зареєстровано за Селищною радою, що вбачається з наявної в матеріалах справи інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо об`єкта нерухомого майна.
В подальшому, 10.08.2021 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено відомості про поділ об`єкта нерухомого майна на підставі рішення Селищної ради від 14.07.2021 № 10/101.
16. Листом від 01.09.2021 № 827 Селищна рада повідомила Сватівську окружну прокуратуру про те, що на спірну земельну ділянку надано дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства на 40 сесії Селищної ради 7 скликання (рішення №№ 40/87- 40/105), вказані рішення оприлюднено на офіційному сайті Ради: http://loznolex.gromada.org.ua/docs/310574/, та затверджено проєкт землеустрою щодо відведення земельних ділянок на 10 сесії Селищної ради 8 скликання (рішення від 14.07.2021 № 10/101), яке оприлюднено на офіційному сайті Ради: http://loznolex.gromada.org.ua/docs/876624/.