ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 травня 2024 року
м. Київ
справа №640/23506/21
адміністративне провадження № К/990/9068/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Шарапи В.М.,
суддів Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,
розглянув у порядку письмового провадження
касаційну скаргу Офісу Генерального прокурора
на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.09.2022 (головуючий суддя Донець В.А.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.02.2023 (головуючий суддя Черпіцька Л.Т., судді Глущенко Я.Б., Пилипенко О.Є.)
у справі №640/23506/21
за позовом ОСОБА_1
до Офісу Генерального прокурора
про визнання протиправними дій, зобов`язати вчинити дії,
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Офісу Генерального прокурора, в якому просив:
1.1. визнати протиправними дії Офісу Генерального прокурора щодо видачі ОСОБА_1 довідки про розмір заробітної плати, що враховується для перерахунку пенсії, без урахування "надбавки за службу на посадах слідчих" в розмірі 20% від посадового окладу та окладу за військове звання;
1.2. зобов`язати Офіс Генерального прокурора видати ОСОБА_1 оновлену довідку про розмір заробітної плати, що враховується для перерахунку пенсій, з урахуванням "надбавки за службу на посадах слідчих" в розмірі 20%, станом на 01.04.2020 та 01.01.2021.
2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.09.2022, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.02.2023, позов задоволено.
2.1. Визнано протиправними дії Офісу Генерального прокурора щодо невключення надбавки за службу на посадах слідчих у розмірі 20% у довідки від 16.02.2021 №21-117зп та від 04.08.2021 №21-719зп про розмір заробітної плати (грошового утримання) для перерахунку пенсії ОСОБА_1 .
2.2. Зобов`язано Офіс Генерального прокурора видати ОСОБА_1 оновлені довідки про розмір заробітної плати (грошового утримання) для перерахунку пенсії станом на 01.04.2020 та 01.01.2021 з зазначенням в таких довідках надбавки за службу на посадах слідчих у розмірі 20%.
2.3. Стягнуто на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Офісу Генерального прокурора витрати зі сплати судового збору у розмірі 908,00 грн.
3. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено, що:
3.1. ОСОБА_1 перебуває на пенсійному обліку та отримує пенсію за вислугу років, призначену з листопада 2003 року відповідно до Закону України "Про прокуратуру" від 05.11.1991 № 1789-ХІІ (Закон - № 1789-ХІІ).
3.2. Згідно з довідкою Офісу Генерального прокурора від 16.02.2021 №21-117зп про розмір заробітної плати (грошового забезпечення), що враховується для перерахунку пенсії, виданої ОСОБА_1 про те, що відповідно до рішень Конституційного Суду України від 13.12.2019 №7-(ІІ)/2019, від 26.03.2020 №6-р/2020 розмір заробітної плати (грошового забезпечення), з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за нормами чинними на 01.01.2021 за відповідною (прирівняною) посадою заступника начальника відділу становить: посадовий оклад - 45760,00 грн; оклад за військовим звання (підполковник) - 1410,00 грн; надбавка за вислугу років (45%) - 21226,50 грн; матеріальні допомоги (для оздоровлення та для вирішення соціально-побутових питань) (1/12) - 5699,71 грн, 5699,71 грн. Всього 79795,92 грн.
3.3. У довідці Офісу Генерального прокурора від 04.08.2021 №21-719зп про розмір заробітної плати (грошового забезпечення), що враховується для перерахунку пенсії, виданої ОСОБА_1 про те, що відповідно до рішень Конституційного Суду України від 13.12.2019 №7-(ІІ)/2019, від 26.03.2020 №6-р/2020, постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 11.06.2021 у справі №640/27064/20 розмір заробітної плати (грошового забезпечення), з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за нормами чинними на 01.04.2020 за відповідною (прирівняною) посадою заступника начальника відділу Офісу вказано: посадовий оклад - 45088,00 грн; оклад за військовим звання (підполковник) - 1680,00 грн; надбавка за вислугу років (45%) - 21045,60 грн; матеріальні допомоги (для оздоровлення та для вирішення соціально-побутових питань) (1/12) - 5651,13 грн, 5651,13 грн. Всього 79115,86 грн.
3.4. Згідно довідки Офісу Генерального прокурора від 04.08.2021 №21-721зп про розмір заробітної плати (грошового забезпечення), що враховується для перерахунку пенсії, виданої ОСОБА_1 про те, що відповідно до рішення Конституційного Суду України від 13.12.2019 №7-(ІІ)/2019 та постанов КМУ від 11.12.2019 № 1155 та від 30.08.2017 № 704 розмір заробітної плати (грошового забезпечення), з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за нормами чинними на 01.02.2020 за відповідною (прирівняною) посадою заступника начальника відділу становить: посадовий оклад - 35730,00 грн; оклад за військовим звання (підполковник) - 1680,00 грн; надбавка за вислугу років (45%) - 16834,50 грн; надбавка за службу на посадах слідчих (20%) - 7482,00 грн; інші щомісячні надбавки, доплати (10%) - 3573,00 грн; премія (10%) - 3573,00 грн; матеріальні допомоги (для оздоровлення та для вирішення соціально-побутових питань) (1/12) - 5739,38 грн, 5739,38 грн. Всього 80351,26 грн.
3.4. У відповідь на звернення Офіс Генерального прокурора листом від 19.02.2021 №21-432вих-21 повідомив позивача, що відповідно до статті 81 Закону №1697-VII заробітна плата прокурора регулюється цим Законом та не може визначатися іншими нормативно-правовими актами та складається з посадового окладу, премій та надбавок за: вислугу років; виконання обов`язків на адміністративній посаді та інших виплат, передбачених законодавством. Преміювання прокурорів здійснюється в порядку, затвердженому Генеральним прокурором, за результатами оцінювання якості їх роботи за календарний рік у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду оплати праці. Отже, Законом №1697 не передбачено "інших щомісячних надбавок, доплат, щомісячного преміювання".
3.5. Позивач, вважаючи протиправними дії Офісу Генерального прокурора щодо невключення в довідки про розмір заробітної плати (грошового забезпечення) що враховується для перерахунку пенсії складової "надбавка за службу на посадах слідчих", звернувся до суду з позовом.
4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, виходив з того, що оскільки постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.1996 №232, яка є законодавством у розумінні пункту 2 частини 2 статті 81 Закону №1697-VІІ, встановлено права працівників прокуратури на отримання щомісячної надбавки до посадового окладу з урахуванням класного чину за службу на посадах слідчих у відсотковому розмірі в залежності від вислуги років, а також беручи до уваги ненадання відповідачем доказів того, що для цієї надбавки не виділялись кошти і ця надбавка працівникам прокуратури не виплачувалась, то обґрунтованими є доводи позивача про протиправність дій Офісу Генерального прокурора щодо не включення у довідки від 16.02.2021 №21-117зп та від 04.08.2021 №21-719зп набавки за службу на посадах слідчих. Водночас судами враховано і рішення Конституційного Суду України від 13.12.2019 №7-р(ІІ)/2019 у справі №3-209/2018 (2413/18, 2807/19), за яким частина 20 статті 86 Закону №1697-VІІ не підлягає застосуванню з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення, а частина 20 статті 86 Закону №1697-VІІ підлягає застосуванню в первинній редакції.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
5. Офіс Генерального прокурора подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.09.2022 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.02.2023, ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
5.1. Відповідач вказує на неправильне застосування норм матеріального права судом апеляційної інстанції. В якості підстави касаційного оскарження позивачем вказано пункт 3 частини 4 статті 328 КАС України. Скаржник зазначає про відсутність висновку Верховного Суду щодо питання комплексного застосування статей 81, частини 20 статті 86 Закону №1697-VІІ та постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.1996 №232 при видачі довідки для перерахунку пенсії з урахуванням надбавки за службу на посадах слідчих.
5.2. Офіс Генерального прокурора наполягає на тому, що органи прокуратури припинили виконувати функцію досудового розслідування, натомість цими повноваженнями наділено Державне бюро розслідувань. Також вказано на те, що після 02.01.2020 у штатному розписі відповідача відсутні посади слідчих, оскільки органи прокуратури позбавлені функції досудового розслідування кримінальних проваджень. Відтак, працівники, які проходили службу в органах прокуратури станом на 01.04.2020 та 01.01.2021, не отримували надбавки за службу на посадах слідчих з підстав відсутності таких посад.
6. У відзиві на касаційну скаргу відповідач просив залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
6.1. В обґрунтування своєї позиції позивач зазначає, що надбавку за службу на посадах слідчих необхідно розуміти іншою виплатою, що передбачені законодавством, як то передбачено частиною 2 статті 81 Закону №1697-VІІ. На його переконання, частина 20 статті 86 Закону №1697-VІІ вказує на відсутність визначення складових заробітної плати (грошового забезпечення) прокурорів, які враховуються саме при перерахунку раніше призначених пенсій.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:
7. Під час розгляду даної касаційної скарги колегія суддів враховує приписи частин 1-2 статті 341 КАС України, відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
8. Судами попередніх інстанцій встановлено, що пенсію ОСОБА_1 призначено у 2003 році.
9. Статтею 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 05.11.1991 № 1789-ХІІ (далі - Закон №1789-ХІІ) у редакції, чинній на час призначення пенсії, врегульовано питання пенсійного забезпечення прокурорів і слідчих, за якою прокурори і слідчі зі стажем роботи не менше 20 років, у тому числі зі стажем роботи на посадах прокурорів і слідчих прокуратури не менше 10 років, мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку. Пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до котрої включаються всі види оплати праці, на які нараховуються страхові внески, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії. За кожен повний рік роботи понад 10 років на цих посадах пенсія збільшується на 2 відсотки, але не більше 90 відсотків від суми місячного (чинного) заробітку.
Розмір виплат (крім посадових окладів, надбавок за класні чини, вислугу років), що включаються в заробіток для обчислення пенсії, визначається за вибором того, хто звернувся за пенсією, за останні 24 календарні місяці роботи, яка дає право на даний вид пенсії, підряд перед зверненням за пенсією, або за будь-які 60 календарних місяців такої роботи підряд перед зверненням за пенсією, незалежно від наявності перерв протягом всього періоду на даній роботі.
Обчислення (перерахунок) пенсій провадиться за документами пенсійної справи та документами, додатково поданими пенсіонерами, виходячи з розміру місячного заробітку за відповідною посадою, з якої особа вийшла на пенсію, станом на час звернення за призначенням або перерахунком.
Призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників. Перерахунок призначених пенсій провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій провадиться з урахуванням фактично отримуваних працівниками виплат і умов оплати праці, що існували на день його звільнення з роботи.
10. Таким чином, на момент призначення позивачу пенсії порядок та підстави для перерахунку пенсії прокурорів були визначені частинами 12 та 17 статті 50-1 Закону №1789-ХІІ.
11. 14.10.2014 прийнято новий Закон №1697-VІІ, який набрав чинності з 15.07.2015.
12. Відповідно до частини 20 статті 86 Закону №1697-VІІ призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати прокурорським працівникам на рівні умов та складових заробітної плати відповідних категорій працівників, які проходять службу в органах і установах прокуратури на момент виникнення права на перерахунок. Перерахунок призначених пенсій проводиться з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув право на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Пенсія працюючим пенсіонерам перераховується також у зв`язку з призначенням на вищу посаду, збільшенням вислуги років, присвоєнням почесного звання або наукового ступеня та збільшенням розміру складових його заробітної плати в порядку, передбаченому частинами другою, третьою та четвертою цієї статті, при звільненні з роботи або за кожні два відпрацьовані роки.