1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 травня 2024 року

м. Київ

справа № 160/20531/21

адміністративне провадження № К/990/14083/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Рибачука А.І.,

суддів: Бучик А.Ю., Коваленко Н.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами в суді касаційної інстанції адміністративну справу № 160/20531/21

за позовом ОСОБА_1 до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі - Держгеокадастр), Кваліфікаційної комісії Держгеокадастру, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Дніпропетровська обласна прокуратура, про визнання протиправним рішення, визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 04.04.2023, ухвалену судом у складі колегії суддів: головуючого судді - Добродняк І.Ю., суддів: Бишевської Н.А., Семененка Я.В.,

УСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 29.10.2021 ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом, у якому просила:

визнати протиправним рішення Кваліфікаційної комісії Держгеокадастру від 04.10.2021 №21/88 щодо внесення подання стосовно анулювання кваліфікаційного сертифіката від 18.01.2013 № 000503 інженера-землевпорядника ОСОБА_1 ;

визнати протиправним і скасувати наказ Дергеокадастру від 06.10.2021 №486 "Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів інженера-землевпорядника" у частині анулювання кваліфікаційного сертифіката від 18.01.2013 №000503 інженера-землевпорядника ОСОБА_1 ;

зобов`язати Дергеокадастр поновити дію кваліфікаційного сертифіката від 18.01.2013 №000503 інженера-землевпорядника ОСОБА_1 шляхом внесення відомостей до Державного реєстру сертифікованих інженерів-землевпорядників.

На обґрунтування заявлених вимог позивачка зазначила, що при прийнятті спірного рішення та наказу відповідачі діяли всупереч Закону України від 22.05.2003 № 858-IV "Про землеустрій" (далі - Закон №858-IV), оскільки не було встановлено факту наявності її вини щодо грубого порушення вимог положень нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою, тобто не встановлено порушення, передбаченого абзацом 2 частини другої статті 68 Закону №858-IV, в редакції станом на 14.03.2019, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин (тобто на момент розроблення позивачкою документації із землеустрою).

2. Дніпропетровський окружний адміністративний суд рішенням від 03.11.2022 задовольнив позовні вимоги:

визнав протиправним рішення Кваліфікаційної комісії Держгеокадастру щодо внесення подання від 04.10.2021 №21/88 стосовно анулювання кваліфікаційного сертифіката від 18.01.2013 №000503 інженера-землевпорядника ОСОБА_1 ;

визнав протиправним і скасував наказ Держгеокадастру від 06.10.2021 №486 "Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів" у частині анулювання кваліфікаційного сертифіката від 18.01.2013 №000503 інженера-землевпорядника ОСОБА_1 ;

зобов`язав Держгеокадастр поновити дію кваліфікаційного сертифіката від 18.01.2013 №000503 інженера-землевпорядника ОСОБА_1 шляхом внесення відомостей до Державного реєстру сертифікованих інженерів-землевпорядників;

стягнув на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Держгеокадастру судові витрати зі сплати судового збору у сумі 2724,00 грн.

3. Третій апеляційний адміністративний суд постановою від 04.04.2023 скасував рішення суду першої інстанції та ухвалив нове судове рішення, яким відмовив у задоволенні позову.

4. 19.04.2023 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 04.04.2023 у справі №160/20531/21 за вищевказаним позовом, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права, позивачка просить скасувати постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 04.04.2023 та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

5. Разом з касаційною скаргою позивачка подала клопотання про передачу цієї справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду.

6. Верховний Суд ухвалою від 03.05.2023 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

7. 08.05.2023 та 18.05.2023 від відповідача та третьої особи до суду касаційної інстанції надійшли відзиви на зазначену вище касаційну скаргу, в яких Держгеокадастр та Дніпропетровська обласна прокуратура просять залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржуване позивачкою судове рішення - без змін.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

8. У справі, яка розглядається, суди встановили, що відповідно до наказу Державного агентства земельних ресурсів України від 18.01.2013 №13 ОСОБА_1 виданий кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника від 18.01.2013 №000503. Вказаним кваліфікаційним сертифікатом підтверджується відповідність інженера-землевпорядника кваліфікаційним характеристикам професії та його спроможність самостійно складати окремі види документації із землеустрою та документації з оцінки земель (крім експертної грошової оцінки земельних ділянок), виконувати топографо-геодезичні і картографічні роботи, проводити інвентаризацію земель, перевіряти якість ґрунтових, геоботанічних та інших обстежень земель при здійсненні землеустрою.

Листом від 26.08.2021 №09/2-1829-вих.21 Дніпропетровська обласна прокуратура направила до Кваліфікаційної комісії Держгеокадастру постанову від 26.08.2021 (далі - постанова), прийняту на підставі статті 110 Кримінального процесуального кодексу України, якою постановлено звернутись до Держагеокадастру з приводу вирішення питання щодо анулювання кваліфікаційного сертифіката від 18.01.2013 №000503 інженера-землевпорядника ОСОБА_1 з підстав грубого порушення нею вимог положень нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою, а також рішення суду за фактами неякісного проведення землеустрою зазначеним сертифікованим інженером-землевпорядником.

За результатом розгляду інформації, наведеної в постанові, Кваліфікаційна комісія Держгеокадастру прийняла рішення, оформлене протоколом від 28.09.2021 №4, яким ухвалено звернутися до Держгеокадастру із поданням про позбавлення (анулювання) кваліфікаційних сертифікатів інженерів-землевпорядників, зокрема інженера-землевпорядника ОСОБА_1 .

Так, у протоколі засідання вказано, що до Кваліфікаційної комісії Держгеокадастру надійшла постанова, в якій зазначено, що при розробленні документації із землеустрою, яка здійснювалась позивачкою на підставі договору, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) "Авалон Бізснес-Консталтинг" та Державним підприємством (далі - ДП) "Шовкорадгосп "Щорський"" сертифікованим інженером-землевпорядником порушено вимоги статті 55 Закону №858-IV (в редакції, чинній на момент розробки документації із землеустрою), а саме: розроблена позивачкою технічна документація містила лише лист Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про те, що воно не заперечує щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Натомість, на думку прокурора, таке погодження мало бути здійснене у формі наказу як це встановлено пунктом 8 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 №333 "Про затвердження положень про територіальні органи Держгеокадастру", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.10.2016 за №1391/29521.

Також Кваліфікаційна комісія Держгеокадастру, посилаючись на постанову, зазначила, що технічна документація позивачкою виготовлена на земельну ділянку площею 131 га (закріплена на праві постійного користування за ДП "Шовкорадгосп "Щорський"" рішенням Криничанської районної ради народних депутатів Дніпропетровської області від 28.02.1992), натомість згідно з актом на право користування землею від 01.11.1959, зареєстрованим в державній книзі реєстрації землекористувань за №34, виданим Щорському держлісорозсаднику (правонступником якого є ДП "Шовкорадгосп "Щорський"") у користуванні ДП "Шовкорадгосп "Щорський"" перебуває земельна ділянка площею 111,4 га.

Крім того, в протоколі засідання Кваліфікаційної комісії Держгеокадастру зазначено, що рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 08.06.2021 у справі №904/628/21 державну реєстрацію земельної ділянки сільськогосподарського призначення, площею 131 га, яка здійснена на підставі технічної документації, розробленої ТОВ "Авалон Бізнес-Консалтинг", скасовано.

З огляду на зазначене вище, Кваліфікаційною комісією Держгеокадастру встановлено факт порушення сертифікованим інженером-землевпорядником ОСОБА_1 законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, а саме статтей 6, 55 Закону №858-IV, що призвело до порушення прав та законних інтересів замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади.

Кваліфікаційною комісією Держгеокадастру на адресу Держгеокадастру направлено подання від 04.10.2021 № 21/88 про анулювання кваліфікаційних сертифікатів інженерів-землевпорядників відповідно до рішення (протокол від 28.09.2021 №4), зокрема, про анулювання кваліфікаційного сертифіката позивачки.

На підставі вищевказаного подання, Держгеокадастр видано наказ від 06.10.2021 №486, яким, зокрема, анульовано кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника ОСОБА_1 від 18.01.2013 № 000503.

Вважаючи зазначені рішення Кваліфікаційної комісії Держгеокадастру та наказ Держгеокадастру протиправними, ОСОБА_1 звернулась до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

9. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що приймаючи рішення про анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника ОСОБА_1 . Держгеокадастр застосував норму абзацу 2 частини другої статті 68 Закону №858-IV в редакції Закону України від 28.04.2021 №1423-ІХ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" (далі - Закон №1423-ІХ), який набрав чинності 27.05.2021, у зв`язку з чим позивачку притягнуто до відповідальності за діяння, яке на час його вчинення (14.03.2019) не визнавалося законом як правопорушення. Також суд першої інстанції зазначив, що матеріали справи не містять будь-яких доказів того, що відповідачами під час встановлення факту порушення позивачкою вимог положень нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою досліджувались, збирались та оцінювались додаткові докази, аналізувалась попередня робота позивачки, проводилась перевірка кваліфікації та якості її професійної підготовки як інженера-землевпорядника, проводилась оцінка характеру порушення, категорії виконавця, об`єктивних та суб`єктивних ознак здійснюваного порушення, що у свою чергу додатково свідчить про безпідставність притягнення позивачки до відповідальності шляхом саме анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника.

10. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.11.2022, зазначив, що суд першої інстанції правильно вказав, що до події (факту), яка відбулась 14.03.2019 за участі сертифікованого інженера-землевпорядника ОСОБА_1 підлягає застосуванню законодавство України, яке було чинним станом на 14.03.2019. Водночас, суд апеляційної інстанції не погодився з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову, оскільки державний акт на право постійного користування земельною ділянкою загальної площею 131 га ДП "Шовкорадгосп "Щорський"" виданий не був, натомість згідно з актом на право постійного користування землею від 01.11.1959 в постійному користуванні ДП "Шовкорадгосп "Щорський"" перебуває земельна ділянка загальною площею 111,4 га, а тому позивачкою проектна документація виготовлена з порушенням вимог Закону №858-IV. Суд апеляційної інстанції також зазначив, що листом від 31.08.2018 Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області надало згоду ДП "Шовкорадгосп "Щорський"" щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на території Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області згідно з зазначеним вище актом на право постійного користування землею, тобто, земельної ділянки саме площею 111,4 га, а не площею 131 га. З огляду на такі обставини, апеляційний суд констатував, що редакція статті 68 Закону №858-IV (чинна на час виготовлення позивачкою документації із землеустрою) однією з підстав для анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника визначала грубе порушення сертифікованим інженером-землевпорядником вимог положень нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою і дійшов висновку про те, що ОСОБА_1 було допущено грубе порушення статті 55 Закону №858-IV під час виготовлення технічної документації із землеустрою, а тому підстав для задоволення позову немає.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВІВ

11. Касаційна скарга позивачки мотивована, зокрема тим, що Кваліфікаційна комісія Держгеокадастру, вирішуючи питання про звернення до Держгеокадастру з поданням щодо анулювання їй кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника, застосувала норму абзацу 2 частини другої статті 68 Закону №858-IV (в редакції, яка набрала чинності з 27.05.2021) до правовідносин (події/факту), які у часі виникли 14.03.2019. При цьому, на думку позивачки, Кваліфікаційна комісія Держгеокадастру не встановила факту грубого порушення нею нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою як того вимагала чинна на момент виникнення спірних правовідносин (14.03.2019) редакція абзацу 2 частини другої статті 68 Закону №858-IV.

12. Крім того, позивачка вказала на те, що в рішенні Кваліфікаційної комісії Держгеокадастру, оформленому протоколом від 28.09.2021 №4, не зазначена конкретна особа (коло осіб), права якої були порушені її діями, як того вимагає абзац 2 частини другої статті 68 Закону №858-IV (в редакції, чинній з 27.05.2021), яка була застосована відповідачем під час прийняття спірного рішення).

13. Разом з касаційною скаргою позивачка подала клопотання про передачу цієї справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду, яке було обґрунтоване тим, що ця справа містить виключну правову проблему, вирішення якої необхідне для забезпечення розвитку права та формування єдиної правозастосовчої практики, оскільки Закон №858-IV, яким врегульовано питання притягнення відповідним суб`єктом владних повноважень (Держгеокадастром) сертифікованих інженерів-землевпорядників до юридичної відповідальності за порушення законодавства у сфері землеустрою згідно з абзацом 2 частини другої статті 68 Закону №858-IV не містить положень щодо строків давності притягнення до відповідальності, зокрема, у вигляді анулювання кваліфікаційного сертифіката.

14. У відзиві на касаційну скаргу Держгеокадастр вказав на необґрунтованість доводів касаційної скарги, зокрема зазначив, що Кваліфікаційна комісія Держгеокадастру правомірно застосувала редакцію статті 68 Закону №858-IV, яка була чинна на момент розгляду скарги на дії сертифікованого інженера-землевпорядника ОСОБА_1, у зв`язку з чим просить оскаржувану постанову суду апеляційної інстанції залишити без змін.

15. Дніпропетровська обласна прокуратура у своєму відзиві на касаційну скаргу вказала на безпідставність та необґрунтованість доводів касаційної скарги, у зв`язку з чим просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 04.04.2023 - без змін.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

16. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також, враховуючи межі касаційного перегляду справи, визначені статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), колегія суддів виходить із такого.

17. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

18. Спірні правовідносини регулюються, зокрема, Земельним кодексом України (далі - ЗК України), Законом №858-IV та Порядком роботи Кваліфікаційної комісії, видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника та інженера-геодезиста, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 28.07.2017 №392 (далі - Порядок №392).

19. Статтею 184 ЗК України визначено, що землеустрій передбачає:

а) встановлення (відновлення) на місцевості меж адміністративно-територіальних одиниць, землеволодінь і землекористувань;

б) розробку загальнодержавної і регіональних програм використання та охорони земель;

в) складання схем землеустрою, розроблення техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель відповідних адміністративно-територіальних одиниць;

г) обґрунтування встановлення меж територій з особливими природоохоронними, рекреаційними і заповідними режимами;

д) складання проектів відведення земельних ділянок;

е) встановлення в натурі (на місцевості) меж земельних ділянок;

ж) складання проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозмін, упорядкування угідь, а також розроблення заходів щодо охорони земель;

з) розроблення іншої землевпорядної документації, пов`язаної з використанням та охороною земель;

і) проведення топографо-геодезичних, картографічних, ґрунтових, геоботанічних та інших обстежень і розвідувань земель;

ї) визначення самозалісених ділянок.

20. Землеустрій здійснюється суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, за рахунок коштів Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим і місцевих бюджетів, а також коштів громадян та юридичних осіб. Землеустрій здійснюється відповідно до закону (стаття 185 ЗК України).

21. Погодження і затвердження документації із землеустрою регламентовано статтею 186 ЗК України.

22. Закон №858-IV визначає правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою і спрямований на регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування.

23. Пунктом "г" частини першої статті 14 Закону № 858-IV передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, у сфері землеустрою, належать здійснення сертифікації інженерів-землевпорядників, утворення Кваліфікаційної комісії та ведення Державних реєстрів сертифікованих інженерів-землевпорядників та інженерів-геодезистів.

24. Згідно із частиною першою статті 25 Закону № 858-IV (тут і далі - в редакції, чинній на момент виготовлення позивачкою документації із землеустрою) документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації.

25. Відповідно до частини четвертої статті 25 Закону № 858-IV відповідність документації із землеустрою положенням нормативно-технічних документів, державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою засвідчується:

у паперовій формі - підписом та особистою печаткою сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою;

в електронній формі - електронним цифровим підписом сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою, згідно із законодавством про використання електронного цифрового підпису.

26. Відповідно до статті 60 Закону № 858-IV (тут і далі - в редакції чинній на момент прийняття відповідачем спірного рішення) державний контроль за проведенням землеустрою, виконанням запроектованих заходів із землеустрою і дотриманням вимог, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, при розробленні документації із землеустрою здійснюється органами, що здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель відповідно до повноважень, визначених законом.

27. Частиною третьою статті 66 Закону № 858-IV встановлено, що відповідальними особами за якість робіт із землеустрою можуть бути лише сертифіковані інженери-землевпорядники.

28. Відповідно до частин дев`ятнадцятої - двадцять першої статті 66 Закону № 858-IV кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника анулюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин: а) за зверненням сертифікованого інженера-землевпорядника; б) у разі набрання законної сили рішенням суду про обмеження дієздатності особи (інженера-землевпорядника), визнання її недієздатною, безвісно відсутньою; в) за поданням Кваліфікаційної комісії в разі встановлення факту порушення інженером-землевпорядником законодавства у сфері землеустрою відповідно до статті 68 цього Закону; г) на підставі свідоцтва про смерть.

Кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника може бути також анульований за рішенням суду.

Рішення про зупинення дії чи анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника може бути оскаржено до суду.

29. Статтею 68 Закону № 858-IV передбачено, що особи, винні у порушенні законодавства у сфері землеустрою, несуть відповідальність згідно із законом.

Кваліфікаційна комісія за результатами розгляду письмових звернень заінтересованих осіб, замовників документації із землеустрою, органів державної влади та місцевого самоврядування, саморегулівних організацій у сфері землеустрою робить подання центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката (його анулювання) з таких підстав:

встановлення Кваліфікаційною комісією факту порушення сертифікованим інженером-землевпорядником законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, що призвело до порушення прав та/або законних інтересів замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади, на підставі розгляду письмових звернень таких осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування;

рішення суду за фактами неякісного проведення землеустрою сертифікованим інженером-землевпорядником;

наявність у сертифікованого інженера-землевпорядника непогашеної судимості за корисливі кримінальні правопорушення;

з`ясування факту неправомірної видачі кваліфікаційного сертифіката.

На підставі подання Кваліфікаційної комісії про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, приймає відповідне рішення та повідомляє його письмово у двотижневий строк після надходження відповідного протоколу засідання Кваліфікаційної комісії.

30. Основні засади роботи Кваліфікаційної комісії визначено Порядком №392 (тут і далі - в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення).

31. Відповідно до пункту 5 розділу І Порядку № 392 до повноважень Кваліфікаційної комісії належать: розгляд заяв, документів та матеріалів, що надійшли до Кваліфікаційної комісії, прийняття рішень про допуск осіб, що подали зазначені документи, до складання кваліфікаційного іспиту; організація і проведення кваліфікаційних іспитів фізичних осіб, які бажають отримати кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника та/або інженера-геодезиста; встановлення вимог до програм підвищення кваліфікації сертифікованих інженерів-землевпорядників та інженерів-геодезистів; здійснення контролю за якістю професійної підготовки сертифікованих інженерів-землевпорядників та інженерів-геодезистів; затвердження переліку питань до кваліфікаційних іспитів та в разі потреби внесення змін до зазначеного переліку; прийняття рішень про видачу кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника та/або інженера-геодезиста, їх дублікатів; розгляд письмових звернень заінтересованих осіб, замовників документації із землеустрою, органів державної влади та місцевого самоврядування, саморегулівних організацій у сфері землеустрою та топографо-геодезичної і картографічної діяльності стосовно професійної діяльності сертифікованих інженерів-землевпорядників та інженерів-геодезистів, а також актів, складених за результатами здійснених Держгеокадастром заходів державного нагляду (контролю); прийняття рішень про внесення подання до Держгеокадастру стосовно анулювання чи зупинення дії сертифіката інженера-землевпорядника та/або інженера-геодезиста; у разі потреби звернення до відповідних уповноважених органів з метою вирішення питань, що належать до її компетенції.

32. Згідно з пунктом 1 розділу ІІ Порядку № 392 організаційною формою роботи Кваліфікаційної комісії є засідання, які проводяться в міру надходження документів або виникнення питань, розгляд яких потребує прийняття рішення, але не рідше один раз на місяць.

33. Пунктами 6 та 7 розділу ІІ Порядку № 392 передбачено, що рішення Кваліфікаційної комісії приймаються шляхом відкритого голосування простою більшістю голосів присутніх на її засіданні та оформлюються протоколом, який підписують усі присутні на засіданні члени Кваліфікаційної комісії. Член Кваліфікаційної комісії, який не погоджується з прийнятим Кваліфікаційною комісією рішенням, висловлює окрему думку в письмовому вигляді, що додається до протоколу.

Рішення Кваліфікаційної комісії може бути оскаржено в суді.

34. Пунктами 19 та 20 розділу ІІІ Порядку № 392 передбачено, що Кваліфікаційна комісія за результатами розгляду письмових звернень заінтересованих осіб, замовників документації із землеустрою, органів державної влади та місцевого самоврядування, саморегулівних організацій у сфері землеустрою робить подання до Держгеокадастру про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката (його анулювання) з таких підстав:

- грубе порушення сертифікованим інженером-землевпорядником вимог положень нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою;

- рішення суду за фактами неякісного проведення землеустрою сертифікованим інженером-землевпорядником;

- наявність у сертифікованого інженера-землевпорядника непогашеної судимості за корисливі злочини;

- з`ясування факту неправомірної видачі кваліфікаційного сертифіката.

На підставі подання Кваліфікаційної комісії про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката Держгеокадастр приймає відповідне рішення та повідомляє його письмово у двотижневий строк після надходження відповідного протоколу засідання Кваліфікаційної комісії.

Рішення про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката може бути оскаржено в судовому порядку.

Кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника анулюється Держгеокадастром: за зверненням сертифікованого інженера-землевпорядника; у разі набрання законної сили рішенням суду про обмеження дієздатності особи (інженера-землевпорядника), визнання її недієздатною, безвісно відсутньою; за поданням Кваліфікаційної комісії у разі встановлення факту порушення інженером-землевпорядником законодавства у сфері землеустрою відповідно до статті 68 Закону №858-IV; на підставі свідоцтва про смерть.

35. Системний аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що законодавець наділив Держгеокадастр повноваженнями здійснювати державний нагляд у сфері землеустрою та приймати рішення про анулювання кваліфікаційного сертифіката на підставі відповідного подання Кваліфікаційної комісії.

36. Що стосується власне факту порушення позивачкою вимог положень нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою при складанні нею документації із землеустрою, колегія суддів виходить із такого.

37. У справі, яка розглядається, суди встановили, що Дніпропетровська обласна прокуратура листом від 26.08.2021 №09/2-1829-вих.21 "Про порушення сертифікованими інженерами-землевпорядниками вимог законодавства при розробленні документації із землеустрою" направила до Кваліфікаційної комісії Держгеокадастру постанову, прийняту на підставі статті 110 Кримінального процесуального кодексу України, якою постановлено звернутись до Держагеокадастру з приводу вирішення питання щодо анулювання кваліфікаційного сертифіката від 18.01.2013 №000503 інженера-землевпорядника ОСОБА_1 з підстав грубого порушення вимог положень нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою, а також рішення суду за фактами неякісного проведення землеустрою сертифікованим інженером-землевпорядником. Зазначена в постанові інформація стала основою для складання та направлення Кваліфікаційною комісією Держгеокадастру на адресу Держгеокадастру подання від 04.10.2021 № 21/88, що стало підставою для анулювання зазначеного кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника ОСОБА_1 .

38. Колегія суддів зазначає, що будь-яке рішення (дії) суб`єкта владних повноважень має бути законним та обґрунтованим, прийнятим чи вчиненим в межах наданих повноважень, містити конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено, а суд, відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, перевіряє чи прийнято такі рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.


................
Перейти до повного тексту