1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 травня 2024 року

м. Київ

справа № 551/13/23

провадження № 61-15589св23

Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Крата В. І.,

суддів: Гудими Д. А., Дундар І. О. (суддя-доповідач), Коротенка Є. В., Краснощокова Є. В.,

учасники справи:

позивач - Полтавський обласний центр зайнятості,

відповідач - ОСОБА_1,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Полтавського обласного центру зайнятості на постанову Полтавського апеляційного суду від 03 серпня 2023 року в складі колегії суддів: Абрамова П. С., Одринської Т. В., Пікуля В.П.,

Історія справи

Короткий зміст позовних вимог

У січні 2023 року Полтавський обласний центр зайнятості звернувся з позовом до ОСОБА_1 про стягнення безвідсоткової фінансової допомоги.

Позов мотивований тим, що 27 вересня 2017 року між Полтавським обласним центром зайнятості, Шишацькою районною філією Полтавського обласного центру зайнятості, Управлінням соціального захисту населення Шишацької районної державної адміністрації та відповідачем укладений договір № 3/25 про надання учаснику пілотного проекту безвідсоткової фінансової допомоги на поворотній основі для організації підприємницької діяльності.

У період з 05 жовтня 2017 року до 04 грудня 2017 року на виконання умов трьохсторонніх договорів між відповідачем, фізичними особами-підприємцями та Полтавським обласним центром зайнятості, позивач перерахував в рахунок оплати за товар ОСОБА_1 як фізичної особи - підприємця 63 148,00 грн.

Проте всупереч умов зазначених договорів ОСОБА_1 не повернула надану їй безвідсоткову фінансову допомогу.

З огляду на викладене Полтавський обласний центр зайнятості просив стягнути з ОСОБА_1 заборгованість із безвідсоткової фінансової допомоги у розмірі 63 148,00 грн.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Шишацького районного суду Полтавської області від 16 лютого 2023 року позов Полтавського обласного центру зайнятості задоволено.

Стягнено з ОСОБА_1 на користь Полтавського обласного центру зайнятості заборгованість в розмірі 63 148,00 грн.

Стягнено з ОСОБА_1 на користь Полтавського обласного центру зайнятості судовий збір у розмірі 2 481,00 грн.

Суд першої інстанції виходив з того, що відповідач допустила порушення умов договорів, що призвело до утворення заборгованості в розмірі 63 148,00 грн. Тому порушені права позивача підлягають поновленню в обраний ним у позовній заяві спосіб.

Витрати на сплату судового збору в сумі 2 481,00 грн документально підтверджені, тому відповідно до статті 141 ЦПК України підлягають відшкодуванню позивачеві за рахунок відповідача.

Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції

Постановою Полтавського апеляційного суду від 03 серпня 2023 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково.

Рішення Шишацького районного суду Полтавської області від 16 лютого 2023 року скасовано, а провадження у справі закрито.

Апеляційний суд виходив з того, що відповідно до пункту 1.1 договору від 27 вересня 2017 року № 3/25 ОСОБА_1 отримала безвідсоткову фінансову допомогу на поворотній основі для організації підприємницької діяльності. У пункті 3.2 цього договору визначено, що фінансова допомога надається після державної реєстрації відповідача як фізичної особи - підприємця. ОСОБА_1 зареєстрована як суб`єкт підприємницької діяльності з 25 вересня 2017 року та здійснювала підприємницьку діяльність до 13 травня 2021 року. Грошові кошти на виконання умов договору про надання учаснику пілотного проекту безвідсоткової фінансової допомоги на поворотній основі для організації підприємницької діяльності від 27 вересня 2017 року № 3/25, відповідач отримувала як суб`єкт підприємницької діяльності та зобов`язана була їх повернути під час здійснення господарської діяльності.

Та обставина, що на час прийняття рішення про виділення грошових коштів ОСОБА_1 ще не мала статусу суб`єкта підприємницької діяльності не змінює характеру правовідносин з надання їй грошової допомоги саме для організації здійснення підприємницької діяльності. Разом з цим припинення підприємницької діяльності відповідача до звернення з позовом до суду у цій справі не є перешкодою для розгляду справи в порядку господарського судочинства, якщо спірні правовідносини виникли саме щодо виконання договору, укладеного між суб`єктами господарської діяльності. Це узгоджується з висновками Великої Палати Верховного Суду, яка неодноразово висловлювала позицію щодо юрисдикції спору за позовом суб`єкта господарювання до фізичної особи, яка на дату подання позову втратила статус суб`єкта підприємницької діяльності, що виник при виконанні умов укладеного між ними господарського договору (постанови від 05 червня 2018 року у справі № 338/180/17 (провадження № 14-144цс18), від 13 лютого 2019 року у справі № 910/8729/18 (провадження № 12-294гс18), від 05 червня 2019 року у справі №904/1083/18 (провадження № 12-249гс18), від 09 жовтня 2019 року у справі № 127/23144/18 (провадження № 14-460цс19). Проте на вказане суд першої інстанції уваги не звернув.

За таких обставин спір у цій справі повинен розглядатися в порядку господарського судочинства Господарським судом Полтавської області.

Короткий зміст вимог та доводів касаційної скарги

У жовтні 2023 року Полтавський обласний центр зайнятості подав касаційну скаргу, у якій просить постанову апеляційного суду скасувати, а рішення суду першої інстанції залишити в силі.

Касаційна скарга мотивована тим, що:

висновок апеляційного суду про закриття провадження є помилковим;

у цій справі договір про надання учаснику пілотного проєкту безвідсоткової фінансової допомоги на поворотній основі для організації підприємницької діяльності укладався саме із фізичною особою, а не із субʼєктом підприємницької діяльності. Тому посилання апеляційного суду на висновки, які викладені у постановах від 05 червня 2018 року у справі № 338/180/17 (провадження

№ 14-144цс18), від 13 лютого 2019 року у справі № 910/8729/18 (провадження

№ 12-294гс18), від 05 червня 2019 року у справі №904/1083/18 (провадження

№ 12-249гс18), від 09 жовтня 2019 року у справі № 127/23144/18 (провадження

№ 14-460цс19), є помилковими, оскільки такі викладено щодо правовідносин,

в яких договори укладалися з субʼєктом підприємницької діяльності, а при зверненні до суду особа втратила статус суб`єкта підприємницької діяльності;

договір про надання учаснику пілотного проєкту безвідсоткової фінансової допомоги на поворотній основі для організації підприємницької діяльності від 27 вересня 2017 року № 3/25, не є господарським у розумінні статей 173, 179 ГК України. Цей договір укладений на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року № 1154 "Про реалізацію пілотного проекту із залучення до роботи членів малозабезпечених сімей та внутрішньо переміщених осіб";

заява про участь у пілотному проєкті подавалась ОСОБА_1 як фізичною особою, а не як суб`єктом господарювання (фізичною особою - підприємцем). Крім того, вона обрала форму участі в пілотному проєкті, а саме: отримання безвідсоткової фінансової допомоги на поворотній основі для організації підприємницької діяльності (фінансова допомога). Рішення про повернення фінансової допомоги також приймалось щодо ОСОБА_1 як учасника пілотного проєкту, а не як суб`єкта господарювання;

Порядком реалізації пілотного проекту із залучення до роботи членів малозабезпечених сімей та внутрішньо переміщених осіб, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року № 1154 (далі - Порядок № 1154) розмежовано надання безвідсоткової фінансової допомоги на поворотній основі для організації підприємницької діяльності (фінансова допомога) двом категоріям осіб: 1) учасникам пілотного проекту (непрацюючі працездатні особи з числа членів малозабезпечених сімей, які отримують державну соціальну допомогу малозабезпеченим сімʼям, та внутрішньо перемішених осіб) (пункти 2 - 3 Порядку № 1154); 2) субʼєктам господарювання, які працевлаштовують не менш як двох осіб, з числа членів малозабезпечених сімей, які отримують державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям, та внутрішньо переміщених осіб, або осіб, звільнених з військової служби після участі в антитерористичній операції (пункт 7-1 Порядку № 1154);

питання предметної юрисдикції спорів, які виникають з договорів, укладених на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року № 1154 виникало у 2020 році. Ухвалою Глобинського районного суду Полтавської області від 05 березня 2020 року в справі № 527/2594/19, яка на переконання позивача є аналогічною, провадження у справі закрито в звʼязку з тим, що спір не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства. При закритті провадження на підставі пункту 1 частини першої статті 255 ЦПК України суд виходив з того, що Полтавський обласний центр зайнятості як позикодавець звернувся до суду з позовом про стягнення з фізичної особи - підприємця наданої фінансової допомоги для ведення підприємницької діяльності. З`ясувавши зміст правовідносин та субʼєктивний склад учасників, суд у зазначеній справі вважав, що спір відноситься до юрисдикції господарських судів. За результатами апеляційного перегляду за скаргою Полтавського обласного центру зайнятості суд апеляційної інстанції скасував ухвалу Глобинського районного суду Полтавської області від 05 березня 2020 року у справі № 527/2594/19, а справу направив для продовження розгляду до суду першої інстанції. При цьому апеляційний суд виходив з того, що договір укладений з фізичною особою, за своєю суттю не є господарським у розумінні статей 173, 179 ГК України, оскільки укладений на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року № 1154. Аналогічний висновок Полтавський апеляційний суд зробив у справі № 527/25/20. Проте під час розгляду цієї справи, яка є подібною зі справами № 527/2594/19, № 527/25/20, апеляційний суд помилково закрив провадження у справі.

Рух справи у суді касаційної інстанції

Ухвалою Верховного Суду від 10 листопада 2023 року касаційну скаргу Полтавського обласного центру зайнятості залишено без руху, надано строк для усунення її недоліків.

Ухвалою Верховного Суду від 12 грудня 2023 року поновлено Полтавському обласному центру зайнятості строк на касаційне оскарження постанови Полтавського апеляційного суду від 03 серпня 2023 року, відкрито касаційне провадження у справі № 551/13/23 та витребувано справу із суду першої інстанції.

Ухвалою Верховного Суду від 29 лютого 2024 року справу призначено до судового розгляду.

Ухвалою Верховного Суду від 13 березня 2024 року клопотання Полтавського обласного центру зайнятості задоволено, справу передано на розгляд Великої Палати Верховного Суду.

Ухвалою Великої Палати Верховного Суду від 09 квітня 2024 року справу повернено на розгляд колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду.

Межі та підстави касаційного перегляду

Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіряє правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими (частина перша статті 400 ЦПК України).

В ухвалі про відкриття касаційного провадження зазначаються підстава (підстави) відкриття касаційного провадження (частина восьма статті 394 ЦПК України).

В ухвалі Верховного Суду від 12 грудня 2023 року зазначено, що касаційна скарга містить підстави касаційного оскарження, передбачені абзацом 2 частини другої статті 389 ЦПК України (порушення норм процесуального права).

Фактичні обставини справи

Суди встановили, що постановою Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року № 1154 погоджено пропозицію Міністерства соціальної політики щодо реалізації з 01 грудня 2016 року до 31 грудня 2018 року у Львівській, Полтавській та Харківській областях пілотного проєкту із залучення до роботи членів малозабезпечених сімей та внутрішньо переміщених осіб у межах реалізації спільного з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проєкту "Модернізація системи соціальної підтримки населення України" та затвердив Порядок реалізації пілотного проекту із залучення до роботи членів малозабезпечених сімей та внутрішньо переміщених осіб, який визначає механізм реалізації пілотного проекту із залучення до роботи членів малозабезпечених сімей та внутрішньо переміщених осіб.

Розпорядженням голови Полтавської обласної державної адміністрації від 26 червня 2017 року № 393 відповідно до Порядку № 1154, з метою реалізації у Полтавській області зазначеного пілотного проєкту, керуючись статтями 6, 39 Закону України "Про місце державні адміністрації", утворено Комісію для вирішення питань реалізації пілотного проєкту із залучення до роботи членів малозабезпечених сімей та внутрішньо переміщених осіб та затверджено її персональний склад.

Розпорядженням голови Полтавської обласної державної адміністрації від 10 липня 2017 року за № 424 затверджено Положення про Комісію для вирішення питань реалізації пілотного проєкту із залучення до роботи членів малозабезпечених сімей та внутрішньо переміщених осіб і Перелік пріоритетних видів економічної діяльності у Полтавській області для залучення до роботи членів малозабезпечених сімей та внутрішньо переміщених осіб.

З метою отримання фінансової допомоги ОСОБА_1 звернулася до Полтавського обласного центру зайнятості із заявою та документами, що передбачені Порядком № 1154.

Згідно з протоколом засідання Комісії від 08 вересня 2017 року № 4 прийнято рішення про надання відповідачу, який має статус внутрішньо переміщеної особи, безвідсоткової фінансової допомоги на поворотній основі для організації підприємницької діяльності у розмірі 63 470,00 грн на придбання обладнання, відповідно до бізнес-плану, яка підлягала поверненню з 01 листопада 2020 року до 30 листопада 2020 року.

Відповідно до пункту 7 Порядку № 1154 з кожним учасником пілотного проєкту, щодо якого комісією прийнято рішення про надання йому фінансової допомоги обласними і відповідними базовими центрами зайнятості та органами соціального захисту населення, укладається чотиристоронній договір, примірна форма якого затверджується Мінсоцполітики. У договорі із суб`єктом господарювання обов`язково зазначаються умови, зокрема, щодо працевлаштування учасників пілотного проєкту, невиконання або неналежне виконання яких може призвести до розірвання його сторонами та повернення суб`єктом господарювання отриманих ним коштів фінансової допомоги.


................
Перейти до повного тексту