1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 квітня 2024 року

м. Київ

справа № 813/3127/17

касаційне провадження № К/9901/48018/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бившевої Л.І.,

суддів: Хохуляка В.В., Олендера І.Я.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДФС у Львівській області на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 12.10.2017 (суддя Мартинюк В.Я.) та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 13.03.2018 (головуючий суддя - Сеник Р.П., судді - Обрізко І.М., Попко Я.С.) у справі за позовом Житлово-будівельного кооперативу "Авалон Люкс" до Головного управління ДФС у Львівській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання до вчинення дій,

УСТАНОВИВ:

Житлово-будівельний кооператив "Авалон Люкс" (далі - позивач, Кооператив) звернувся до суду з позовом до Головного управління ДФС у Львівській області (далі - Управління, відповідач, контролюючий орган), в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення Управління від 18.07.2017 №1713054600149, зобов`язати Управління включити Кооператив до Реєстру неприбуткових установ та організацій з 01.07.2017.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на безпідставність прийняття контролюючим органом рішення про виключення позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій, оскільки у даному випадку передбачених Податковим кодексом України (далі - ПК України, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) підстав для такого виключення не було.

Львівський окружний адміністративний суд постановою від 12.10.2017, залишеною без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 13.03.2018, позовні вимоги задовольнив повністю: визнав протиправним та скасував рішення Управління від 18.07.2017 про виключення Кооперативу з Реєстру неприбуткових установ та організацій, зобов`язав Управління включити Кооператив в Реєстр неприбуткових установ та організацій з 01.07.2017.

Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що позивач відповідає критеріям неприбуткового підприємства, установи та організації, визначеним підпунктом 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 ПК України, а Управлінням не доведена правомірність та обґрунтованість прийняття рішення за результатами розгляду реєстраційної заяви позивача, відтак, оскаржуване рішення Управління підлягає скасуванню із зобов`язанням Управління включити Кооперативу до Реєстру неприбуткових установ та організацій, датою присвоєння ознаки неприбутковості.

Відповідач, не погодившись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, звернувся до суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій і ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

В обґрунтування касаційної скарги відповідач посилається на неврахування судами першої та апеляційної інстанцій фактичних обставин у справі, зокрема того, що позивач не відповідає вимогам підпункту 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 ПК України.

Так, скаржник зазначає про неврахування судами тієї обставини, що обов`язковою умовою для включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій відповідно до підпункту 133.4.2 пункту 133.4 статті 134 ПК України є те, що доходи неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації реалізації мети та напрямів діяльності, визначених її установчими документами. Кооператив має право на отримання статусу неприбутковості після закінчення будівництва (або придбання) і здачі об`єкта в експлуатацію у разі його подальшого обслуговування та управління таким Кооперативом. При цьому такий кооператив позбавляється права в статусі неприбуткової організації здійснювати будівництво інших об`єктів.

Позивач у відзиві на касаційну скаргу, посилаючись на законність і обґрунтованість судових рішень попередніх інстанцій, просив залишити їх без змін, а касаційну скаргу відповідача залишити без задоволення.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 23.05.2018 відкрив провадження за касаційною скаргою відповідача та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 29.04.2024, визнав за можливе проведення попереднього розгляду справи і призначив попередній розгляд справи на 30.04.2024.

Переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судами попередніх інстанцій фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд, враховуючи межі касаційної скарги, дійшов висновку про відсутність підстав для її задоволення, з огляду на наступне.

Як установлено судами попередніх інстанцій, рішенням Управління від 18.07.2017 №1713054600149 відмовлено Кооперативу у повторному включенні його до Реєстру неприбуткових організацій та виключено з реєстру з 01.07.2017.

Позивачем 30.08.2017 було подано до контролюючого органу реєстраційну заяву за формою №1-РН, статут Кооперативу, затверджений протоколом загальних зборів Кооперативу від 18.07.2016 №3, Декларацію про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності, яка зареєстрована Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у м. Львові 08.06.2017 за №ЛВ143171593075.

Також, позивачем надано Технічний паспорт на багатоповерховий житловий будинок з вбудованими нежитловими приміщеннями та підземним паркінгом на вул. Бойківська №30 б у м. Львові, акт перевірки Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Львові від 07.03.2017, договір оренди землі від 07.04.2008, договір від 30.06.2015 за №30/06-151НВ про передачу прав замовника (забудовника) будівництва багатоквартирного житлового будинку, з яких вбачається, що Кооператив являється замовником при проектуванні, будівництві та введенні в експлуатацію зазначеного об`єкта будівництва.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги відповідача, колегія суддів зазначає про таке.

Пунктом 133.4 статті 133 ПК України встановлено, що не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.

Підпункт 133.4.1. пункту 133.4 статті 133 ПК України визначає, що неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація, що одночасно відповідає таким вимогам: утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації; установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту; установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об`єднання та асоціації об`єднань співвласників багатоквартирних будинків; внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій. Положення абзаців третього і четвертого цього підпункту щодо вимог наявності установчих документів не поширюються на бюджетні установи.

Відповідно до абзацу першого підпункту 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 ПК України доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру встановлює Кабінет Міністрів України (підпункт 133.4.5. пункту 133.4 статті 133 ПК України).


................
Перейти до повного тексту