ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 квітня 2024 року
м. Київ
справа № 260/1352/21
адміністративне провадження № К/990/21163/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):
судді-доповідача - Радишевської О.Р.,
суддів - Смоковича М.І., Мацедонської В.Е.
розглянув у письмовому провадженні як суд касаційної інстанції адміністративну справу № 260/1352/21
за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання дій протиправними і зобов`язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2022 року, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Сеника Р.П., суддів Онишкевича Т.В., Судової-Хомюк Н.М.,
УСТАНОВИВ:
І. Суть спору
1. ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі - відповідач) з вимогами:
1.1. визнати протиправними дії відповідача щодо неналежного визначення базових місяців для обрахунку індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з грудня 2015 року по грудень 2016 року;
1.2. зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з грудня 2015 року по грудень 2016 року з урахуванням раніше виплачених сум, із застосуванням базового місяця - січень 2008 року;
1.3. визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо неврахування у складі місячного грошового забезпечення індексації грошового забезпечення при розрахунку та виплаті ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги при звільненні;
1.4. зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити ОСОБА_1 грошову допомогу, передбачену статтею 15 Закону України "Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", з урахуванням раніше виплаченої допомоги, та з включенням у розрахунок місячного грошового забезпечення, як розрахункової величини, - індексацію грошового забезпечення нараховану та виплачену із повного місячного грошового забезпечення за грудень 2016 року.
2. На обґрунтування вимог позивач зазначив, що йому в неповному обсязі здійснено нарахування та виплату індексації грошового забезпечення, вихідної допомоги при звільненні.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
3. Наказом голови Державної прикордонної служби України від 05.12.2016 № 1222-ос "По особовому складу" ОСОБА_1 звільнено з військової служби за пунктом "б" частини восьмої статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу". На підставі вказаного наказу, наказом ІНФОРМАЦІЯ_1 від 14.12.2016 № 489-ос "По особовому складу" позивач виключений зі списків особового складу та всіх видів забезпечення управління у запас Збройних Сил України за тими самими підставами.
4. Відповідачем в день виключення із списків особового складу військової частини не проведено розрахунків щодо нарахування і виплати індексації грошового забезпечення позивача.
5. Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду у справі № 807/732/18 від 12.11.2018 частково задоволено позов ОСОБА_1 : визнано протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо невиплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення з 01.07.2015 по 14.12.2016; зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_2 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення з 01.07.2015 по 14.12.2016.
6. На виконання рішення відповідачем здійснено розрахунок суми індексації грошового забезпечення позивача за період з 01.07.2015 по 14.12.2016. При розрахунку індексації грошового забезпечення базовим місяцем для її нарахування визначено липень 2015 року.
7. Позивач уважає, що відповідач визначив неправильний базовий місяць при здійсненні вказаних розрахунків, що призвело до виплати індексації в значно меншому розмірі. Зокрема, січень 2008 року є базовим місяцем для нарахування індексації грошового забезпечення у спірний період. Індексація грошового забезпечення, як розрахункова величина, до розрахунку грошового забезпечення, з якого обчислено одноразову допомогу, передбачену статтею 15 Закону України "Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", при звільненні позивача не включена, а отже, нарахована та виплачена зазначена вихідна допомога не із повного місячного грошового забезпечення за грудень 2016 року.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення
8. Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 06.08.2021 позов задоволено. Визнано протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо неналежного визначення базових місяців для обрахунку індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з грудня 2015 року по грудень 2016 року. Зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_1 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з грудня 2015 року по грудень 2016 року, з урахуванням раніше виплачених сум, із застосуванням базового місяця - січень 2008 року. Визнано протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо неврахування у складі місячного грошового забезпечення індексації грошового забезпечення при розрахунку та виплаті ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги при звільненні. Зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_1 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 грошову допомогу, передбачену статтею 15 Закону України "Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", з урахуванням раніше виплаченої допомоги та з включенням у розрахунок місячного грошового забезпечення, як розрахункової величини, індексацію грошового забезпечення нараховану та виплачену із повного місячного грошового забезпечення за грудень 2016 року.
9. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що при нарахуванні та виплаті позивачу індексації грошового забезпечення відповідачем неправильно встановлено базовий місяць, що вплинуло на правильність нарахування індексації за весь спірний період. Це також вплинуло на зменшення розміру грошової допомоги при звільненні.
10. Так, місяць, у якому відбулося підвищення тарифних ставок (окладів), є базовим місяцем при проведенні індексації грошового забезпечення військовослужбовців. З 01.01.2008 по 01.03.2018 розміри посадових окладів військовослужбовців були незмінними, а тому січень 2008 року є базовим місяцем для нарахування та виплати індексації грошового забезпечення позивача у період з грудня 2015 року по грудень 2016 року.
11. Суд першої інстанції відхилив твердження відповідача щодо пропуску позивачем строку звернення до суду, адже право на отримання таких виплат не обмежується строком.
12. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05.07.2022 скасовано рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 06.08.2021 у частині неналежного визначення базового місяця для обрахунку індексації грошового забезпечення та прийнято постанову, якою відмовлено у задоволенні позовних вимог в цій частині. У решті рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 06.08.2021 залишено без змін.
13. Зазначене рішення суду апеляційної інстанції мотивоване тим, що значення індексу споживчих цін у місяці, у якому відбувається підвищення тарифних окладів (стипендій), для обрахунку приймається за 1 або 100 відсотків лише коли таке підвищення відбулося 15.12.2015 або після цієї дати. Водночас, на думку суду апеляційної інстанції, прийняття підвищення тарифних окладів (стипендій), яке сталося до 15.12.2015, за 1 або 100 відсотків не відповідає принципу правової визначеності та правилам дії нормативно-правових актів в часі.
14. На основі цих висновків суд апеляційної інстанції констатував, що у відповідача були відсутні підстави для застосування січня 2008 року як базового місяця для обрахунку індексації позивачу з грудня 2015 року по грудень 2016 року. Липень 2015 року є базовим місяцем для обрахунку індексації позивачу за період з грудня 2015 року по грудень 2016 року, оскільки у липні 2015 року останньому встановлено надбавку за роботу з таємними документами в сумі 210,00 грн.
ІV. Провадження в суді касаційної інстанції
15. 10.08.2022 до Суду надійшла касаційна скарга позивача на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05.07.2022.
16. У касаційній скарзі скаржник, не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, просить його скасувати з підстав неправильного застосування норм матеріального права і порушення норм процесуального права та ухвалити нове, яким залишити в силі рішення суду першої інстанції.
17. Посилаючись на пункт 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), скаржник зазначає, що суд апеляційної інстанції застосував норми права в оскаржуваному судовому рішенні без урахування висновків Верховного Суду щодо застосування цих норм права у подібних правовідносинах, викладених у постановах від 31.05.2022 у справі № 300/1055/21 і від 27.06.2022 у справі № 420/5976/20.
18. Скаржник пояснює, що суд апеляційної інстанції неправильно застосував положення Порядку № 1078 та дійшов помилкового висновку про те, що визначення базового місяця для проведення індексації здійснюється індивідуально для кожного працівника в залежності від прийняття його на роботу або зростання його доплат та надбавок. На переконання скаржника, визначення базового місяця залежить саме від моменту останнього перегляду тарифної ставки (окладу) за посадою, яку займає працівник. Таким чином, індексація грошового забезпечення позивача за період з грудня 2015 року по грудень 2016 року підлягає обчисленню з урахуванням січня 2008 року - місяця, у якому відбулась зміна тарифних ставок (окладів) військовослужбовців на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб".
19. За наслідками автоматизованого розподілу судової справи між суддями касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів: судді-доповідачу Радишевській О.Р., суддям Данилевич Н.А., Мацедонській В.Е.
20. Судом ухвалою від 22.08.2022 відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.
21. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду - від 29.04.2024, у зв`язку з звільненням у відставку судді ОСОБА_2, яка входить до складу колегії суддів, призначений повторний автоматизований розподіл указаної касаційної скарги.
22. За наслідками повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів: судді-доповідачу Радишевській О.Р., суддям Смоковичу М. І., Мацедонській В.Е.
23. Від відповідача надійшли заперечення на касаційну скаргу позивача, в яких він наполягає на її безпідставності, просить у задоволенні відмовити і залишити оскаржуване судове рішення без змін.
V. Джерела права та акти їхнього застосування
24. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
25. Спеціальним законом, який визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі є Закон України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.1991 №2011-XII (далі - Закон №2011-XII; у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
26. Відповідно до частин першої-другої статті 9 Закону №2011-XII держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих кадрів.
27. До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
28. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (частина третя статті 9 Закону №2011-XII).
29. Статтею 1 Закону України від 03.07.1991 №1282-XII "Про індексацію грошових доходів населення" (далі - Закон № 1282-XII у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
30. Приписами статті 2 Закону №1282-XII передбачено, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення). Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.
31. Підстави для проведення індексації визначено статтею 4 Закону №1282-ХІІ.
32. У первинній редакції частина перша статті 4 цього Закону передбачала, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка.
33. Надалі до цієї норми були внесені зміни Законом України від 24.12.2015 №911-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України", який набрав законну силу 01.01.2016.
34. Отож з 01.01.2016 за правилами частини першої статті 4 Закону №1282-ХІІ індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.
35. Інші положення статті 4 цього Закону з 2005 року й дотепер залишилися незмінними.
36. Зокрема, частина друга статті 4 Закону №1282-ХІІ передбачає, що обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону.
37. Згідно з частиною третьою статті 4 Закону №1282-ХІІ для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті.
38. Відповідно до частини четвертої статті 4 Закону №1282-ХІІ підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.
39. Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України (частина друга статті 6 Закону №1282-XII).
40. Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078 затверджено Порядок проведення індексації грошових доходів населення, яким визначені правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення (далі - Порядок №1078).
41. Відповідно до пункту 1 Порядку № 1078 цей акт визначає правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення і поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форми власності і господарювання, а також на фізичних осіб, що використовують працю найманих працівників.
42. Пункт 1-1 Порядку № 1078 загалом дублює приписи статей 3, 4 Закону №1282-XII, деталізуючи відповіді на питання про те, коли проводиться індексація.
43. Так, пунктом 1-1 Порядку №1078 установлено, що підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін.
44. Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка (застосовується з 01.01.2016).
45. Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.
46. Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком починаючи з березня 2003 року - місяця опублікування Закону України від 06.02.2003 №491-IV "Про внесення змін до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення".
47. Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений в абзаці другому цього пункту.
48. За змістом абзацу 5 пункту 2 Порядку №1078, індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема грошове забезпечення військовослужбовців.
49. Абзаци 2, 4 пункту 4 Порядку №1078 деталізують межі індексації, які законодавець обумовив в частині шостій статті 2 Закону №1282-XII.
50. Так, абзац 2 пункту 4 Порядку №1078 визначає, що у межах прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, індексуються оплата праці (грошове забезпечення), допомога по безробіттю та матеріальна допомога у період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації безробітного, що надаються залежно від страхового стажу у відсотках середньої заробітної плати, стипендії.