1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 квітня 2024 року

м. Київ

cправа № 908/933/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Кролевець О.А. - головуючий, Баранець О.М., Мамалуй О.О.,

за участю секретаря судового засідання - Грабовського Д.А.

та представників

Позивача: Русаков С.О.

Відповідача : Лавриненко Л.В.

Третьої особи: не з?явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 19.12.2023

(головуючий - Барсук М.А., судді Кропивна Л.В., Пономаренко Є.Ю.)

та рішення Господарського суду міста Києва від 07.08.2023

(суддя - Босий В.П.)

у справі №908/933/22

за позовом ОСОБА_1

до Запорізької обласної ради

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Комунального підприємства "Готель "Україна" Запорізької обласної ради

про визнання незаконними та скасування пунктів рішення,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом до Запорізької обласної ради (далі - Запорізької облради, відповідач) про визнання незаконним та часткове скасування рішення №10 від 15.02.2022 про "Про припинення комунального підприємства "Готель Україна" Запорізької обласної ради шляхом приєднання до комунального підприємства "Універс" Запорізької обласної ради".

2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що оскаржуване рішення прийняте з порушенням строків оприлюднення проекту такого рішення, порядку скликання сесії Ради, а також процедури розгляду порядку денного сесії. Вказані у позовній заяві доводи позивача зводяться до того, що рішення Ради в оскаржуваних пунктах порушують права та законні інтереси підприємства, а в частині пункту 8 - його особисті права позивача, як звільненого керівника підприємства, якого позбавлено можливості виконувати свої трудові обов`язки.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

3. Рішенням Господарського суду міста Києва від 07.08.2023 року, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 19.12.2023 у задоволенні позову відмовлено.

4. Приймаючи судові рішення суди вказали на те, що позов фактично подано не на захист прав позивача, а на захист третьої особи, що суперечить приписам ст. ст. 15, 16 Цивільного кодексу України, ст. 4 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України). Крім того, судом першої інстанції зазначено, що позивачем до Ленінського районного суду міста Запоріжжя, подано окремий позов, спрямований саме на захист своїх прав, як звільненого працівника, і у справі №334/2260/22 за позовом ОСОБА_1 було відкрито провадження.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів

5. Не погоджуючись з висновками судів попередніх інстанцій, позивач, звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, у якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та постанову апеляційного суду та прийняти нове рішення про задоволення позову.

6. Скаржник у касаційній скарзі, посилаючись на п. 1 ч. 2 ст. 287 ГПК України, зазначає, що суди попередніх інстанцій приймаючи рішення про відмову у позові не врахували правових висновків, викладених у постановах Верховного Суду від 13.09.2021 у справі № 593/1094/16-а, від 10.09.2019 у справі № 459/2485/16-а, від 14.11.2019 у справі № 0740/885/18, від 19.09.2019 у справі № 924/831/17, від 28.11.2019 у справі № 910/8357/18.

Узагальнений виклад позиції інших учасників справи

7. Відповідач у відзиві на касаційну скаргу, посилаючись на безпідставність доводів та вимог касаційної скарги, та водночас вказуючи на законність і обґрунтованість судових рішень у справі, просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.

Фактичні обставини справи, встановлені судами першої та апеляційної інстанцій

8. Як вбачається з матеріалів справи, статутом КП "Готель "Україна" Запорізької обласної ради передбачено, що воно відповідно до рішення Запорізької обласної ради народних депутатів №5 від 17.01.1992 "Про склад комунальної власності Запорізької обласної ради народних депутатів" з найменуванням "Готель Україна м. Запоріжжя" входить до складу об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької області.

9. Пунктом 1.3 Статуту Підприємство є підпорядкованим, підзвітним та підконтрольним Запорізькій обласній раді.

10. 15.02.2022 Запорізька обласна рада прийняла рішення №10 (надалі - "Рішення"), яким вирішила:

1. Припинити комунальне підприємство "Готель "Україна" Запорізької обласної ради (код ЄДРПОУ 05907549) шляхом приєднання до комунального підприємства "Універс" Запорізької обласної ради (код ЄДРПОУ 13622246).

2. Визначити комунальне підприємство "Універс" Запорізької обласної ради правонаступником майна та усіх прав і обов`язків комунального підприємства "Готель "Україна" Запорізької обласної ради (далі - Підприємство).

3. Встановити строк заявлення кредиторами своїх вимог до Підприємства - 2 (два) місяці з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення Підприємства шляхом приєднання в розділі "Оприлюднення інформації" в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

4. З метою виконання цього рішення доручити голові обласної ради (особі, що здійснює його повноваження) шляхом видання відповідного розпорядження здійснити такі дії:

1) призначити комісію з припинення або ліквідатора Підприємства;

2) встановити порядок проведення припинення Підприємства шляхом приєднання;

3) здійснити інші дії, передбачені чинним законодавством України, що пов`язані з припиненням Підприємства шляхом приєднання.

5. Доручити комісії з припинення (ліквідатору) Підприємства вчинити відповідні дії, пов`язані з припиненням Підприємства шляхом приєднання, згідно з вимогами чинного законодавства.

6. Попередити ОСОБА_1, директора комунального підприємства "Готель "Україна" Запорізької обласної ради, відповідно до статті 49-2 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України), про його наступне вивільнення та звільнення у зв`язку з припиненням комунального підприємства "Готель "Україна" Запорізької обласної ради шляхом приєднання до комунального підприємства "Універс" Запорізької обласної ради.

7. Уповноважити відділ трудових відносин управління з питань соціально-економічного розвитку та бюджету виконавчого апарату Запорізької обласної ради попередити ОСОБА_1, директора комунального підприємства "Готель "Україна" Запорізької обласної ради, про його подальше звільнення за п. 1 ст. 40 КЗпП України, доручивши голові обласної ради (особі, що здійснює її повноваження) підписати відповідне персональне повідомлення в редакції, яка додається.

8. Звільнити ОСОБА_1, директора комунального підприємства "Готель "Україна" Запорізької обласної ради, відповідно до пункту 1 статті 40 КЗпП України 27 травня 2022 року.

Підстава: пункт 1 статті 40 КЗпП України.

Встановити, що у разі відсутності ОСОБА_1, директора КП "Готель "Україна" Запорізької обласної ради, 27.05.2022 на роботі з підстав тимчасової втрати працездатності, перебування у відпустці тощо, датою звільнення ОСОБА_1 з посади директора комунального підприємства "Готель "Україна" Запорізької обласної ради, припинення з ним трудових відносин вважати перший робочий день після поновлення працездатності, закінчення відпустки тощо.

9. Встановити, що з дня звільнення ОСОБА_1 з посади директора комунального підприємства "Готель "Україна" Запорізької обласної ради, припиняється контракт з директором комунального підприємства "Готель "Україна" Запорізької обласної ради, що є об`єктом спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької області, від 01.12.2017.

10. ОСОБА_1 забезпечити безумовне виконання приписів статті 116 КЗпП України в частині своєчасної виплати всіх сум, що належать йому від комунального підприємства "Готель "Україна" Запорізької обласної ради. Копії розрахункових документів та довідку щодо належного виконання вищеозначених вимог чинного законодавства надати до відділу трудових відносин управління з питань соціально-економічного розвитку та бюджету виконавчого апарату обласної ради.

11. Відділу трудових відносин управління з питань соціально-економічного розвитку та бюджету виконавчого апарату обласної ради здійснити необхідні дії відповідно до вимог чинного законодавства про працю у зв`язку зі звільненням ОСОБА_1, директора комунального підприємства "Готель "Україна" Запорізької обласної ради та припиненням укладеного з ним контракту.

12. Доручити відділу трудових відносин управління з питань соціально - економічного розвитку та бюджету виконавчого апарату обласної ради внести необхідні техніко-юридичні правки до персонального повідомлення після прийняття цього рішення.

13. Директору комунального підприємства "Універс" Запорізької обласної ради:

1) провести інвентаризацію майна, що обліковується на балансі Підприємства;

2) забезпечити фактичне припинення діяльності Підприємства з урахуванням вимог чинного законодавства та цього рішення;

3) надати до виконавчого апарату обласної ради пропозиції щодо шляхів подальшого використання нерухомого та рухомого майна, що обліковується на балансі Підприємства;

4) спільно з головою комісії з припинення (ліквідатором) Підприємства надати до виконавчого апарату обласної ради інформацію щодо розміру боргових зобов`язань Підприємства та вчинити всі необхідні дії щодо повного погашення боргових зобов`язань, які утворилися за результатами діяльності Підприємства;

5) забезпечити збереження та належне утримання рухомого та нерухомого майна;

6) вжити відповідних заходів щодо цільового та ефективного використання будівель та іншого майна, переданого комунальному підприємству "Універс" Запорізької обласної ради за результатом прийняття цього рішення, в тому числі але не виключно, шляхом передачі майна в оренду, внесення пропозицій стосовно приватизації нерухомого майна, що не використовується, а також, залучення інвесторів, здійснення інших заходів, спрямованих на забезпечення наповнення дохідної частини обласного бюджету та покращення стану об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької області;

7) після затвердження головою обласної ради передавального акту майна (майнових прав) Підприємства та передачі (зарахування) такого майна на баланс комунального підприємства "Універс" Запорізької обласної ради забезпечити вивільнення та повернення орендарями нерухомого майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької області - приміщення гаражів будівлі літ. "Б", розташованих за адресою: АДРЕСА_1, що були передані в користування за договорами оренди, термін дії яких закінчився 28.01.2022, а саме:

гараж № НОМЕР_3 площею 22,7 кв. м, фізична особа ОСОБА_2, термін дії:

з 29.01.2019 по 28.01.2022, для іншого використання майна (зберігання автомобіля);

гараж № НОМЕР_1 площею 22,3 кв. м, фізична особа ОСОБА_3, термін дії:

з 29.01.2019 по 28.01.2022, для іншого використання майна (зберігання автомобіля);

гараж № НОМЕР_2 площею 21,5 кв. м, фізична особа ОСОБА_4, термін дії:

з 29.01.2019 по 28.01.2022, для іншого використання майна (зберігання автомобіля);

гараж № НОМЕР_4 площею 21,8 кв. м, фізична особа ОСОБА_5, термін дії:

з 29.01.2019 по 28.01.2022, для іншого використання майна (зберігання автомобіля).

За результатами вивільнення орендарями майна скласти відповідні акти повернення.

У разі встановлення необхідності подальшої передачі в оренду нерухомого майна, зазначеного в цій частині, забезпечити підготовку відповідних заяв з документами та надання їх до обласної ради.

Доручити управлінню юридичного забезпечення діяльності ради виконавчого апарату обласної ради разом з комунальним підприємством "Універс" Запорізької обласної ради після затвердження головою обласної ради передавального акту майна (майнових прав) Підприємства та передачі (зарахування) такого майна на баланс комунального підприємства "Універс" Запорізької обласної ради, відповідно до Закону України "Про оренду державного та комунального майна", постанови Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483 "Деякі питання оренди державного та комунального майна" (далі - Постанова КМУ № 483) здійснити всі відповідні дії щодо:

1) передачі в оренду на аукціоні об`єкта спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької області, включеного рішенням обласної ради від 07.10.2021 № 74 до Переліку об`єктів, щодо яких прийнято рішення про передачу в оренду на аукціоні: нежитлові приміщення загальною площею 14,90 кв. м першого поверху будівлі літера "А-8": № 47, № 49, розташовані за адресою: АДРЕСА_1, терміном на 4 роки 364 дні, цільове призначення: розміщення технічних засобів оператора телекомунікацій, який надає послуги зв`язку, послуги доступу до Інтернету, телекомунікації, передання сигналу мовлення;

2) передачі в оренду об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької області, розташованих за адресами: м. Запоріжжя, пр. Соборний, 162а та пр. Соборний, 162, у подальшому з урахуванням нового балансоутримувача - комунального підприємства "Універс" Запорізької обласної ради, у разі надходження заяв про включення таких об`єктів до Переліку відповідного типу згідно з Порядком передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженим Постановою КМУ № 483.

15. Запорізькій обласній державній адміністрації передбачити фінансування для комунального підприємства "Готель "Україна" Запорізької обласної ради через відповідний структурний підрозділ (головного розпорядника бюджетних коштів) Запорізької обласної державної адміністрації з метою погашення боргових зобов`язань Підприємства у зв`язку з прийняттям цього рішення.

16. Постійній комісії обласної ради з питань бюджету розглянути питання внесення відповідних змін та доповнень до рішення обласної ради від 29.12.2020 № 19 "Про Програму з фінансової підтримки комунальних підприємств, що належать до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької області, на 2021-2025 роки" (зі змінами та доповненнями), передбачивши заходи щодо надання фінансової підтримки з обласного бюджету для Підприємства (у зв`язку з прийняттям цього рішення).

17. Запорізькій обласній державній адміністрації визначити головного розпорядника бюджетних коштів для фінансування Підприємства. Головному розпоряднику бюджетних коштів - відповідному структурному підрозділу Запорізької обласної державної адміністрації не пізніше наступного дня після прийняття цього рішення, надати до виконавчого апарату обласної ради пропозиції щодо визначення голови комісії з припинення (ліквідатора) Підприємства.

18. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію обласної ради з питань бюджету.

11. Спір у справі виник у зв`язку з тим, що позивач вважає, що наявні підстави для визнання недійсними пунктів 1-7, 9-14 та 17 рішення Ради. Зокрема, позивач вказує, що оскаржуване рішення прийняте з порушенням строків оприлюднення проекту такого рішення, порядку скликання сесії Ради, а також процедури розгляду порядку денного сесії. Вказані у позовній заяві доводи позивача зводяться до того, що рішення ади в оскаржуваних пунктах порушують права та законні інтереси підприємства, а в частині пункту 8 - його особисті права, як звільненого керівника підприємства, якого позбавлено можливості виконувати свої трудові обов`язки.

Позиція Верховного Суду

12. Перевіривши правильність застосування судами норм процесуального права, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників позивача і відповідача, дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі, заперечення, викладені у відзиві касаційну скаргу, Верховний Суд вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

13. Відповідно до статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права (1). Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (2). У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається (3). Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 310, частиною другою статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги (4).

14. Як вказувалось предметом спору у справі є вимоги про визнання недійсним рішення ради.

15. Відповідно до статті 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.

16. Стаття 15 Цивільного кодексу України передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

17. Відповідно до частини першої статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутись до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

18. Реалізуючи передбачене статтею 55 Конституції України право на судовий захист, звертаючись до суду, особа вказує в позові власне суб`єктивне уявлення про порушене право чи охоронюваний інтерес та спосіб його захисту.

19. У частинах першій та другій статті 4 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

20. При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, викликана поведінкою іншої особи. Отже, порушення, невизнання або оспорювання суб`єктивного права є підставою для звернення особи до суду за захистом цього права із застосуванням відповідного способу захисту. Особа, права якої порушено, може скористатись не будь-яким, а конкретним способом захисту свого права, який має відповідати тим фактичним обставинам, які склалися, виходячи із тих відносин, які відповідають відповідним нормам права (постанова Верховного Суду від 02.02.2022 у справі №910/18962/20).

21. Порушенням є такий стан суб`єктивного права, за якого воно зазнало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок чого суб`єктивне право особи зменшилось або зникло як таке. Порушення права пов`язане з позбавленням можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частково.

22. Звертаючись з позовом за захистом порушеного права, позивач має обрати спосіб захисту, який відповідає змісту права, що порушене й буде здатний таке право поновити; обраний спосіб захисту має бути передбачений приписами статті 16 Цивільного кодексу України, статті 20 Господарського кодексу України, або ж визначений іншим Законом чи укладеним між сторонами договором. Законодавчі обмеження матеріально правових способів захисту цивільного права чи інтересу підлягають застосуванню з дотриманням положень статей 55, 124 Конституції України та статті 13 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, відповідно до яких кожна особа має право на ефективний засіб правового захисту, не заборонений законом.


................
Перейти до повного тексту