1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 квітня 2024 року

м. Київ

справа №640/13351/19

адміністративне провадження № К/9901/27064/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Чиркіна С.М.,

суддів: Стародуба О.П., Шарапи В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 16.12.2019 (головуючий суддя: Кузьменко В.А.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.10.2020 (головуючий суддя: Федотов І.В., судді: Єгорова Н.М., Сорочко Є.О.) у справі № 640/13351/19 за позовом Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" до Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправним та скасування рішення,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

У липні 2019 року Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Укренерго" (далі - ПрАТ "НАК "Укренерго" або позивач) звернулося з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП або відповідач), в якому просило визнати протиправною і скасувати постанову від 12.07.2019 №1473 "Про накладення штрафу на ДП "НЕК "Укренерго" за порушення ліцензійних умов з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, ухилення від виконання рішення НКРЕКП та здійснення заходів державного регулювання".

Окружний адміністративний суд м. Києва рішенням від 16.12.2019, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.10.2020, позов задовольнив.

Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, у якій просить суд касаційної інстанції скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нову постанову про відмову у задоволенні позову.

IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Верховного Суду від 05.11.2020 відкрито касаційне провадження у справі.

За результатами повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено новий склад суду.

Ухвалою Верховного Суду від 23.04.2024 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач стверджує, що відповідач приймаючи оскаржувану постанову від 12.07.2019 № 1473 порушив вимог чинного законодавства та не дослідив належним чином фактичні обставини справи та відповідні матеріали, а саме:

рішення про притягнення позивача до відповідальності прийнято поза межами строків, встановлених законодавством, що регулює дані правовідносини, зокрема, Регулятор порушив п`ятиденний строк накладення санкції, і строки розгляду акта перевірки, встановлені постановою НКРЕКП від 14.06.2018 № 428;

позивач у повному обсязі виконав вимоги НКРЕКП щодо своєчасного оприлюднення форм надання постійних та періодичних даних користувачами системи передачі/розподілу та відповідних інструкцій форм збору інформації та відповідних інструкцій до них;

позивач повністю виконав обов`язок щодо надання у строк до 01.04.2019 відповідачу та Управлінню НКРЕКП у м. Києві та Київській області доопрацьованого Звіту з оцінки відповідності (достатності) генеруючих потужностей; рішення Регулятора щодо необхідності подання позивачем щотижневих звітів виконано у повному обсязі;

ДП "НЕК "Укренерго" вжито всіх необхідних і можливих заходів та забезпечено належне виконання покладених на нього функцій згідно із Законом України "Про ринок електричної енергії"; процедура корпоратизації здійснювалася позивачем з дотриманням плану корпоратизації, наданого відповідачем під час проведення позапланового заходу державного нагляду, та у відповідності з вимогами чинного законодавства;

позивачем вжито всіх можливих заходів для виконання вимог пункту 16 розділу XVII Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про ринок електричної енергії" в частині подання оператором системи передачі протягом дев`яти місяців з дня набрання чинності цим Законом запиту на сертифікацію до відповідача;

відповідач при визначенні розміру штрафних санкцій лише зазначив про вчинені позивачем правопорушення, однак вказана постанова не містить жодного обґрунтування щодо тяжкості вчиненого ним правопорушення та відповідність вчиненого правопорушення розміру штрафу.

Відповідач позов не визнав. Наполягає, що оскаржувана постанова прийнята у межах компетенції та у спосіб, визначений законодавством України з дотриманням балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, а також основних принципів діяльності Регулятора - законності, справедливості та недопущення дискримінації.

На підтвердження такої позиції, відповідач зазначив, що у період з 19.06.2019 по 26.06.2019 Комісією було проведено позаплановий захід контролю щодо виконання позивачем вимог постанови НКРЕКП від 01.02.2019 № 129 "Про накладення штрафу на ДП "НЕК "Укренерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, ухилення від виконання рішення НКРЕКП та здійснення заходів державного регулювання", який оформлений актом від 26.06.2019 № 227.

Під час перевірки встановлено порушення позивачем пункту 3.10 Ліцензійних умов, згідно із якими ліцензіат має діяти відповідно до вимог законодавства. Стверджує, що ліцензіатом не спростовані виявлені у ході проведеного заходу контролю порушення.

Також відповідач наполягає, що ним дотриманий строк на прийняття рішення про застосування санкцій до суб`єкта господарювання.

Позивач у відповіді на відзив зазначив, що не погоджується із наведеними відповідачем у відзиві запереченнями на позовну заяву, оскільки вважає, що вказані заперечення не ґрунтуються на вимогах матеріального права, а обставини, описані у відзиві на позовну заяву - декларативними, здебільшого цитатами окремих законів, підзаконних актів, висновків акта перевірки, а також є суб`єктивними висновками відповідача щодо спірних правовідносин.

Також, позивач вважає, що твердження, наведені у відзиві на позовну заяву, жодним чином не спростовують доводів позовної заяви та того факту, що оскаржувана постанова відповідача прийнята з численними порушеннями вимог чинного законодавства, як при застосуванні норм матеріального права, так і при дотриманні процедурних вимог, у зв`язку із чим просив позов задовольнити.

Відповідач надав заперечення на відповідь на відзив, в яких зазначив, що викладені у відповіді на відзив обставини не визнає повністю, а зазначені обставини вважає такими, що не ґрунтуються на вимогах матеріального права, та переконаний, що підстави для прийняття рішення про задоволення позовних вимог у суду відсутні.

ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій установлено, що відповідно до постанови НКРЕКП від 12.07.2019 № 1473 "Про накладення штрафу на Державне підприємство "НЕК "Укренерго" за порушення ліцензійних умов з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, ухилення від виконання рішення НКРЕКП та здійснення державного регулювання", керуючись статтями 17, 19 та 22 Закону України "Про Національну комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" та статтею 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" НКРЕКП постановила накласти на позивача штраф у розмірі 1700000,00 грн за порушення пункту 3.10 Ліцензійних умов, якими установлено, що ліцензіат має діяти згідно з законодавством України, зокрема: частиною дев`ятою статті 14 Закону України "Про Національну комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" щодо обов`язку виконання суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, рішень Регулятора, зокрема вимог: постанови НКРЕКП від 01.02.2019 № 129 "Про накладення штрафу на ДП "НЕК "Укренерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, ухилення від виконання рішення НКРЕКП та здійснення заходів державного регулювання", а саме:

- абзацу третього підпункту 2 пункту 2 постановляючої частини щодо розроблення та оприлюднення у строк до 01 березня 2019 року на власному веб-сайті в мережі Інтернет форм надання постійних та періодичних даних користувачами системи передачі/розподілу та відповідних інструкцій щодо їх заповнення, про що у строк до 15 березня 2019 року повідомити НКРЕКП та Управління НКРЕКП у м. Києві та Київській області із наданням належним чином завірених копій підтвердних документів;

- абзацу четвертого підпункту 3 пункту 2 постановляючої частини щодо надання у строк до 01.04.2019 до НКРЕКП та Управління НКРЕКП у м. Києві та Київській області доопрацьованого Звіту з оцінки відповідності (достатності) генеруючих потужностей;

- підпункту 4 пункту 2 постановляючої частини щодо забезпечення, починаючи з 04.02.2019, надання до НКРЕКП та Управління; НКРЕКП у м. Києві та Київській області щотижневого звіту:

- стосовно виконання заходів із впровадження в експлуатацію програмного і технічного забезпечення для функціонування балансуючого ринку та ринку допоміжних послуг, виконання функцій адміністратора розрахунків, спрямованих на виконання вимог Закону України "Про ринок електричної енергії" та Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307, зокрема щодо кожного з етапів впровадження, передбачених контрактом УЕ/5/1 "Balancing Market & Ancillary Services System (BM&AS System) and Settlement System" від 19.07.2018 №09-1/1684-18, укладеним між ДП "НЕК "Укренерго" та Joint Venture "IP Systems Zrt. and smart technologies Management-Beratungs-und Beteiligungsgesellschaft mbH", із зазначенням розподілу відповідальності між розробником програмного забезпечення та замовником (ДП "НЕК "УКРЕНЕРГО") та з наданням підтверджуючих документів;

- стосовно стану виконання заходів із укладення договорів про надання послуг з передачі електричної енергії з суб`єктами роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312, та забезпечення виконання своїх функцій як оператора системи передачі щодо споживачів, приєднаних до електричних мереж системи передачі, та їх електропостачальників.

Відповідно до пункту 1 частини першої та пункту 1 частини другої статті 17 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", у межах здійснення заходів державного регулювання, зобов`язано ДП "НЕК "Укренерго":

- забезпечити належне функціонування інформаційної системи Market management system для безпечної та ефективної роботи балансуючого ринку та ринку допоміжних послуг, а також для виконання необхідних функцій оператора системи передачі на ринку електричної енергії;

- у строк до 15.07.2019 надати до НКРЕКП та Управління НКРЕКП у м. Києві та Київській області належним чином завірену копію акта вводу в промислову експлуатацію Інформаційної системи Market management system версія 1.0;

- у строк до 01.08.2019 надати до НКРЕКП та Управління НКРЕКП у м. Києві та Київській області доопрацьований, з урахуванням зауважень та пропозицій НКРЕКП, Звіт з оцінки відповідності (достатності) генеруючих потужностей;

- у строк до 25.10.2019 надати до НКРЕКП та Управління НКРЕКП у м. Києві та Київській області належним чином завірену копію акта вводу в промислову експлуатацію Інформаційної системи Market management system версія 2.0;

- починаючи з 15.07.2019 забезпечити надання до НКРЕКП та Управління НКРЕКП у м. Києві та Київській області:

- щотижневого звіту щодо впровадження Інформаційної системи Market management system,

- щомісячного звіту стосовно виконання заходів із реорганізації (перетворення) оператора системи передачі та стосовно підготовки до сертифікації оператора системи передачі, у тому числі відповідно до вимог Порядку здійснення сертифікації оператора передачі електричної енергії, затвердженої постановою НКРЕКП від 10.08.2017 № 106.

Суди встановили, що вказана постанова прийнята за результатами розгляду акту від 26.06.2019 № 227, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері енергетики та Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, затверджених постановою НКРЕ від 11.10.1996 № 152, яким встановлено порушення пункту 3.10 Ліцензійних умов, якими установлено, що ліцензіат має діяти згідно із законодавством.

Вважаючи свої права та інтереси порушеними, позивач звернувся із цим позовом до суду.

V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що при прийнятті оскаржуваної постанови НКРЕКП порушила вимоги частини сьомої статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", частини шостої статті 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" в частині дотримання п`ятиденного строку накладення санкції, і порушила строки розгляду акта перевірки, визначені Порядком № 428.

Суди зазначили, що такий висновок відповідає правовим позиціям, висловленим Верховним Судом у постановах від 18.07.2019 у справі № 826/14481/17 та від 14.07.2019 у справі № 826/3880/18.

Водночас, дослідивши порушення, на які вказує НКРЕКП, суди попередніх інстанцій встановили їх відсутність.

Також, суди звернули увагу на те, що оскаржуваною постановою до позивача застосовано максимальний розмір штрафу, передбачений пунктом 4 частини четвертої статті 77 Закону України "Про ринок електричної енергії", а саме 1700000,00 грн, без обґрунтування тяжкості вчиненого позивачем правопорушення та відповідність вчиненого правопорушення розміру штрафу.

Окремо суди звернули увагу й на те, що у межах спірних правовідносин проведена перевірка стосувалася виключно перевірки виконання ДП "НЕК "Укренерго" вимог постанови НКРЕКП від 01.02.2019 № 129.

Водночас, відповідальність за невиконання або несвоєчасне виконання рішень Регулятора, прийнятих у межах його повноважень встановлена підпунктом "а" пункту 5 частини четвертої статті 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" у межах від 1 тисячі до 10 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

З наведеного вбачається, що якщо з боку ДП "НЕК "Укренерго" могло бути невиконання або несвоєчасне виконання постанови НКРЕКП від 01.02.2019 №129, то максимально можливий розмір штрафу має становити 170 000,00 грн, а не 1 700 000,00 грн.

Враховуючи вищевикладене, беручи до уваги порушення строку накладення стягнення та недоведення виявлених перевіркою порушень, суди попередніх інстанцій дійшли одностайного висновку про протиправність оскаржуваної постанови НКРЕКП від 12.07.2019 № 1473.

VІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ

Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами попередніх інстанцій неповно з`ясовані обставини справи, що призвело до неправильного вирішення спору по суті. Скаржник зазначає, що частиною шостою статті 77 Закону № 2019-VIII, визначений п`ятиденний строк для прийняття Регулятором рішення про застосування санкцій до суб`єкта господарювання до відповідальності не конкретизовано які саме це дні, календарні чи робочі, а також не враховано, що ліцензіат має право на надання зауважень та пояснень до виявлених порушень ліцензійних умов, які враховуються НКРЕКП як пом`якшуючі обставини при прийнятті рішення про притягнення до відповідальності. Також скаржник стверджує, що нормами Закону № 1540-VIII, який є спеціальним по відношенню до Закону № 2019-VIII, передбачена інша процедура розгляду питання про притягнення суб`єкта до відповідальності, яка є значно тривалішою за п`ять днів. Крім того, з посиланням на практику касаційного суду у податкових спорах (справи № 810/5546/15 і № 816/5759/13-а), скаржник констатував, що висновок щодо недотримання строку прийняття податкового рішення не може слугувати самостійною підставою для звільнення платника податку від відповідальності за податкове правопорушення.

Також скаржник наполягає на присутності порушень, встановлених у ході перевірки. Стверджує, що позивачем порушено пункт 3.10 Ліцензійних умов, якими установлено, що ліцензіат має діяти згідно із законодавством. Своєю чергою, на переконання скаржника, зафіксовані у акті перевірки порушення позивачем Ліцензійних умов свідчать про неготовність ліцензіата впроваджувати реформу ринку електричної енергії та небажання сприяти вільному ринку електричної енергії, який відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" мав запрацювати з 01.07.2019, а його зрив міг спровокувати дестабілізацію енергетичної безпеки України.

Водночас за порушення за порушення ліцензійних умов провадження відповідного виду господарської діяльності на ринку електричної енергії, що підлягає ліцензуванню, Регулятор приймає у межах своїх повноважень рішення про накладення штрафів на учасників ринку (крім споживачів) у розмірі від 5 тисяч до 100 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Скаржник вважає безпідставними висновки судів попередніх інстанцій, що якщо з боку позивача і могло бути порушення, то невиконання або несвоєчасне виконання постанови НКРЕКП від 01.02.2019 № 129, тягне за собою штраф у максимально можливому розмірі 170 000 грн, а не 1 700 000 грн.

Також скаржник вважає, що жодним нормативним актом не зобов`язано НКРЕКП у постанові про накладення штрафу обґрунтовувати тяжкість вчиненого правопорушення та відповідність вчиненого правопорушення розміру штрафу.

Наведене вище, на переконання скаржника, є достатньою правовою підставою для притягнення позивача до відповідальності у вигляді накладення штрафу у максимально можливому розмірі відповідно до підпункту "б" пункту 4 частини четвертої статті 77 Закону України "Про ринок електричної енергії".

Позивач подав відзив на касаційну скаргу, у якому з посиланням на законність та обґрунтованість рішень судів попередніх інстанцій, просить касаційний суд залишити оскаржувані судові рішення без змін, а касаційну скаргу без задоволення.

Вважає, що відповідачем порушені строки прийняття рішення про застосування до ліцензіата санкцій за правопорушення на ринку електричної енергії, регламентовані статтею 77 Закону України "Про ринок електричної енергії", що вже є достатньою правовою підставою для скасування оскаржуваної постанови.

Також позивач заперечує наявність встановлених у ході проведеної перевірки порушень. Наполягає, що ним вживалися усі необхідні заходи задля недопущення порушень на ринку на ринку електричної енергії.

Крім того, позивач також не погоджується із розміром накладеного штрафу.

VІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Перевіряючи у межах повноважень, визначених частинами першою - другою статті 341 КАС України, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, а також надаючи оцінку аргументам учасників справи, висловленим у касаційній скарзі та відзиві на неї, Верховний Суд виходить з такого.

Закон України від 13.04.2017 № 2019-VIII "Про ринок електричної енергії" (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - Закон №2019-VIII) визначає правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулює відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище.

Відповідно до частини першої статті 6 Закону № 2019-VIII державне регулювання ринку електричної енергії здійснює Регулятор у межах повноважень, визначених цим Законом та іншими актами законодавства.

Своєю чергою, за визначенням, наведеним у пункті 72 частини першої статті 1 цього Закону, Регулятором є Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП).

Правовий статус Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення визначенні Законом України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг".

Згідно із частинами першою-третьою статті 3 Закону України від 22.09.2016 №1540-VIII "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" (далі - Закон № 1540-VIII) Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.

Регулятор здійснює державне регулювання шляхом: 1) нормативно-правового регулювання у випадках, коли відповідні повноваження надані Регулятору законом; 2) ліцензування діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг; 3) формування цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг та реалізації відповідної політики у випадках, коли такі повноваження надані Регулятору законом; 4) державного контролю та застосування заходів впливу; 5) використання інших засобів, передбачених законом.

Відповідно до частини п`ятої статті 19 Закону № 1540-VIII за результатами перевірки складається акт у двох примірниках, який підписується членами комісії з перевірки.

Один примірник акта про результати перевірки передається суб`єкту господарювання, діяльність якого перевірялася, або уповноваженій ним особі.

Суб`єкт господарювання, діяльність якого перевірялася, має право надати письмові пояснення та обґрунтування щодо проведеної перевірки та/або виявлених порушень у строк до п`яти робочих днів з дня отримання акта про результати перевірки.

У разі виявлення порушень акт про результати перевірки вноситься на засідання Регулятора, за результатами якого Регулятор приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, санкції, передбаченої цим Законом.

Акт про результати перевірки разом із поясненнями та обґрунтуванням суб`єкта господарювання, діяльність якого перевірялася, підлягає оприлюдненню на офіційному веб-сайті Регулятора до розгляду акта на засіданні Регулятора.

Частиною другою статті 22 цього Закону передбачено, що за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, Регулятор може застосовувати санкції у вигляді: 1) застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень; 2) накладення штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.

Згідно із частиною наведеної норми у разі виявлення порушень законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор розглядає питання відповідальності суб`єкта господарювання, його посадових осіб на своєму засіданні та приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання санкцій та/або застосування адміністративного стягнення до посадової особи такого суб`єкта господарювання. При застосуванні санкцій Регулятор має дотримуватися принципів пропорційності порушення і покарання та ефективності санкцій, які мають стримуючий вплив.

Відповідно до частини четвертої статті 22 Закону № 1540-VIII Регулятор застосовує штрафні санкції до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, у розмірах, встановлених цим Законом, законами України "Про ринок електричної енергії", "Про природні монополії", "Про питну воду та питне водопостачання", "Про ринок природного газу", "Про теплопостачання".

Наведені законодавчі норми вказують, що НКРЕКП, як Регулятор, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, має право здійснювати державний контроль, зокрема шляхом проведення відповідних перевірок, за результатами яких складаються акти, та застосовувати санкції до суб`єктів господарювання за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг у розмірах, встановлених Законом № 2019-VIII.

Так, згідно із частиною першою статті 77 Закону № 2019-VIII учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.

Пункт 1 частини другої статті 77 цього Закону встановлює, що правопорушеннями на ринку електричної енергії є порушення ліцензіатами відповідних ліцензійних умов провадження господарської діяльності.

Відповідно до частини третьої статті 77 Закону № 2019-VIII у разі скоєння правопорушення на ринку електричної енергії до відповідних учасників ринку можуть застосовуватися санкції у виді: 1) попередження про необхідність усунення порушень; 2) штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.

Своєю чергою, підпункт "б" пункту 4 частини четвертої статті 77 Закону № 2019-VIII передбачає, що Регулятор у разі скоєння правопорушення на ринку електричної енергії приймає у межах своїх повноважень рішення про накладення штрафів на учасників ринку (крім споживачів) у таких розмірах: від 5 тисяч до 100 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - на суб`єктів господарювання, що провадять господарську діяльність на ринку електричної енергії, що підлягає ліцензуванню: за порушення ліцензійних умов провадження відповідного виду господарської діяльності на ринку електричної енергії, що підлягає ліцензуванню.

Процедуру організації та проведення планових та позапланових перевірок, порядок оформлення результатів перевірок та порядок застосування санкцій до ліцензіатів за порушення законодавства та ліцензійних умов установлює Порядок контролю за дотриманням ліцензіатами, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов, затверджений постановою НКРЕКП від 14.06.2018 № 428 (далі - Порядок № 428).

Положеннями пункту 5.1 Порядку № 428 визначено, що за результатами проведених планових та позапланових перевірок складається акт перевірки за формою, наведеною в додатку 18 до цього Порядку.

За приписами пункту 5.2 Порядку № 428 в останній день перевірки два примірники акта перевірки підписуються головою та членами комісії з перевірки. Кожна сторінка акта перевірки візується головою комісії з перевірки. Один примірник акта перевірки передається уповноваженій особі ліцензіата, діяльність якого перевірялася. Другий примірник акта перевірки з відміткою дати та часу його отримання уповноваженою особою ліцензіата, що засвідчується підписом уповноваженої особи ліцензіата, зберігається в НКРЕКП.

У разі відмови уповноваженої особи ліцензіата прийняти акт про результати перевірки такий акт надсилається ліцензіату рекомендованим листом протягом п`яти робочих днів з дня підписання акта членами комісії з перевірки.

Ліцензіат, діяльність якого перевірялася, має право надати до НКРЕКП письмові пояснення та обґрунтування щодо проведеної перевірки та/або виявлених порушень у строк до п`яти робочих днів з дня отримання акта про результати перевірки.

Право суб`єкта господарювання, діяльність якого перевірялася, надати письмові пояснення та обґрунтування щодо проведеної перевірки та/або виявлених порушень у строк до п`яти робочих днів з дня отримання акта про результати перевірки також визначене положеннями частини п`ятої статті 19 Закону № 1540-VIII.

Пунктом 5.4 Порядку передбачено, що у разі виявлення порушень акт про результати перевірки розглядається на засіданні НКРЕКП, що проводиться у формі відкритого слухання, не пізніше п`яти робочих днів після отримання від ліцензіата, діяльність якого перевірялася, письмових пояснень та обґрунтувань до акта перевірки, але не пізніше десяти робочих днів з дати отримання ліцензіатом акта про результати перевірки. За результатами розгляду приймається рішення про застосування до ліцензіата санкцій, передбачених законами України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", "Про ринок електричної енергії", "Про природні монополії", "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення", "Про ринок природного газу" та "Про теплопостачання".

Отже, з наведеного слідує, що відповідна процедура прийняття Регулятором рішень про застосування до ліцензіата санкцій за правопорушення на ринку електричної енергії передбачена Законом № 1540-VIII та Порядком № 428, яка, зокрема, включає в себе право ліцензіата надати до НКРЕКП письмові пояснення та обґрунтування щодо проведеної перевірки у строк до п`яти робочих днів з дня отримання акта про результати перевірки; розгляд на засіданні НКРЕКП, не пізніше п`яти робочих днів після отримання від ліцензіата письмових пояснень та обґрунтувань до акта перевірки, але не пізніше десяти робочих днів з дати отримання ліцензіатом акта про результати перевірки.

Водночас частина шоста статті 77 Закону № 2019-VIII визначає, що рішення Регулятора про застосування санкцій за правопорушення на ринку електричної енергії може бути прийнято протягом п`яти днів з дня виявлення правопорушення Регулятором.

Колегія суддів зазначає, що вказаний строк є преклюзивним (присічний, присікальний або обмежений) (від лат. praeclusio - закривання або перешкода) і чинним на момент спірних відносин законодавством не було передбачено можливості його поновлення.

Слід також зазначити, що встановлення законодавцем обмеженого строку притягнення до відповідальності є однією із умов дисциплінування суб`єкта владних повноважень для належного виконання законодавчо визначених обов`язків.

Про необхідність дотримання п`ятиденного строку для накладення штрафу з моменту закінчення перевірки вказано також і у постановах Верховного Суду від 18.07.2018 у справі №826/14481/17, від 6.06.2019 у справі 804/7661/17, від 30.09.2020 у справі № 300/775/19, від 15.02.2022 у справі № 120/1139/19-а та від 18.10.2023 у справі № 120/4078/19-а.

У справі, що розглядається, судами попередніх інстанцій установлено, що перевірка ДП "НЕК "Укренерго" проведена у період з 19 по 26 червня 2019 року, результати якої оформлені актом від 26.06.2019 № 227. Акт перевірки отримано представником позивача 26.06.2019, про що свідчить відповідна відмітка на акті, вчинена директором з юридичного забезпечення ОСОБА_1 .

Відповідно до частини п`ятої статті 19 Закону № 1540-VIII позивач надав пояснення щодо висновків, викладених у акті перевірки, у листі від 03.07.2019, отриманий НКРЕКП 04.07.2019, що визнається відповідачем.

Отже, з урахуванням вимог пункту 5.4 Порядку, акт перевірки відповідач повинен був розглянути не пізніше п`яти робочих днів після отримання від ліцензіата письмових пояснень до акта, але не пізніше десяти робочих днів з дати отримання ліцензіатом актів про результати перевірки, тобто не пізніше 06.07.2019.

Проте, у порушення вказаних норм законодавства, акт про результати перевірки було внесено на засідання НКРЕКП лише 12.07.2019.

Враховуючи зазначене, колегія суддів погоджується із висновками судів першої та апеляційної інстанцій, що відповідачем необґрунтовано та безпідставно не дотримано строку внесення на розгляд акта про результати перевірки на засідання НКРЕКП, що проводиться у формі відкритого слухання та притягнення позивача до відповідальності.

У частині виявлених перевіркою порушень щодо невиконання позивачем вимог постанови НКРЕКП від 01.02.2019 № 129 "Про накладення штрафу на ДП "НЕК "Укренерго" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, ухилення від виконання рішення НКРЕКП та здійснення заходів державного регулювання", суди попередніх інстанцій обґрунтовано виходили з такого.

Так суди врахували доводи позивача, що форми 1ОСР, 2ОСР, ЗОСР, 4ОСР, 5ОСР та 6ОСР та інструкція із заповнення форм оприлюднені на офіційному веб-сайті ДП "НЕК "Укренерго" 12.02.2019, про що НКРЕКП повідомлено листом від 01.03.2019 № 01/7367.

Разом з цим, додатково розроблено форми 1ЕГ0, 2ЕГ0, ЗЕГО, 4ЕГ0 та інструкції із заповнення форм, які оприлюднені на веб-сайті ДП "НЕК "Укренерго" - 01.04.2019.


................
Перейти до повного тексту