1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 квітня 2024 року

м. Київ

справа № 620/779/23

провадження № К/990/36236/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Берназюка Я.О., Стародуба О.П.

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Державної служби геології та надр України

на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 08.06.2023 (суддя Соломко І.І.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 04.10.2023 (головуючий суддя Ключкович В.Ю., Мельничук В.П., Оксененко В.П.)

у справі №620/779/23

за позовом Державної служби геології та надр України

до Менського санаторію "Остреч"

про анулювання спеціального дозволу на користування надрами.

І. РУХ СПРАВИ

1. У січні 2023 року Державна служба геології та надр України (за текстом також Держгеонадра) звернулася до Чернігівського окружного адміністративного суду із позовом до Менського санаторію "Остреч", у якому просила припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 18.04.2003 №2943, наданий відповідачу.

2. Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 08.06.2023, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 04.10.2023, у задоволенні позову відмовлено.

3. Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції та постановою суду апеляційної інстанції, відповідач звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати і прийняти нове судове рішення про задоволення позову.

4. Відзиву на касаційну скаргу не надходило. Копію ухвали Верховного Суду про відкриття касаційного провадження від 20.11.2023 відповідач отримав 25.11.2023, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Менському санаторію "Остреч" виданий спеціальний дозвіл на користування надрами від 18.04.2003 № 2943 з метою видобування мінеральних лікувально- столових вод.

6. 07.02.2013 Державною службою геології та надр України та Менським санаторієм "Остреч" укладено угоду № 2943 про умови користування надрами з метою видобування мінеральних лікувально- столових вод Менського родовища.

7. Північним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України у Менському санаторії "Остреч" проведено перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, за результатами яких оформлено акти від 24.11.2020 №37/2943 та від 13.10.2021 № 34/2943, якими встановлено порушення вимог законодавства у сфері надрокористування.

8. У зв`язку встановленими порушеннями, Північний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України видав припис від 24.11.2020 № 28/2943, у якому встановлена відсутність у відповідача документів, що посвідчують право користування (власності) земельною ділянкою під свердловиною № 1 Остреч, висновку з оцінки впливу на довкілля, документів про проведення геологічного (гідрогеологічного) обслуговування та зобов`язано в строк до 24.12.2020 усунути порушення вимог законодавства у сфері надрокористування, та подати в письмовій формі матеріали на їх підтвердження.

9. 13.10.2021 видано припис № 31/2943, яким встановлено відсутність внесення змін до спеціального дозволу на користування від 18.04.2003 № 2943 та Угоди про умови користування надрами в зв`язку зі зміною особливих умов і визначених у спеціальному дозволі, а саме: не виключено пункт 6 "Обов`язковий моніторинг та наукове супроводження виконання і особливих умов, передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами відповідно до абзацу третього пункту 26 Порядку і надання спеціальних дозволів на користування надрами", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок №615), який відмінено постановою Кабінету Міністрів України від 28.01.2015 № 42 "Деякі питання дерегуляції господарської діяльності" абзац 3, пункт 26 (підпункт 3.1.1). Звітність за формою 7-гр (підземні води) за попередній рік оформлено по старій формі (підпункт 8.12). Суб`єкт господарювання в тримісячний строк з дати отримання спеціального дозволу на користування надрами не подав заяву до Північного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України про надання доступу до автоматизованої системи обліку (підпункт 8.6.9). Авторський нагляд за реалізацією проекту розробки (технологічної схеми) родовища не проводиться (підпункт 11.5). Підприємством не надано паспорт контрольно-вимірювального приладу (засобу вимірювання (підпункт 8.6.1). Відтак, зобов`язано в строк до 12.11.2021 усунути порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі матеріали на їх підтвердження.

10. 31.12.2021 позивач видав наказ № 1015, яким зупинив дію спеціального дозволу.

11. Згодом позивач продовжив строк для усунення відповідачем порушень з остаточним строком до 01.09.2022, проте вказані порушення у зазначений строк також не були усунуті.

12. 31.08.2022 Північний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України скерував подання на адресу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України про анулювання дії спеціального дозволу від 18.04.2003 № 2943. У вказаному поданні було зазначено, що залишилися невиконаними такі порушення: на підприємстві відсутній Висновок з оцінки впливу на довкілля (1.8). Частково усунуто порушення щодо внесення змін до спеціального дозволу на користування від 18.04.2003 № 2943 та Угоди про умови користування надрами, а саме: подана заява на внесення змін до спеціального дозволу.

13. 30.09.2022 позивач направив на адресу відповідача лист № 1311/02-1/2-22 про надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами, який отримано 14.10.2022, що підтверджено рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення. Згоди відповідачем на припинення права користування надрами не надано.

14. З метою недопущення протиправного використання надр, та у зв`язку з невчиненням відповідачем дій щодо поновлення дії спеціального дозволу на користування надрами, Держгеонадра звернулася до суду.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15. Відмовляючи у позові, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, керувався тим, що відповідачем, як надрокористувачем, вживаються всі необхідні заходи для усунення порушень вимог законодавства та вже усунуто значну частину цих порушень. Як підтверджено Поданням від 23.05.2022 №05 на анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами від 18.04.2003 № 2943 єдиним неусунутим порушення з боку відповідача є відсутність Висновку з оцінки впливу на довкілля. Водночас, судами встановлено, що такий висновок 15.08.2023 опублікований в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля за № 86-202111118912/1.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

16. Заявник, обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги, зазначає, що судами попередніх інстанцій не було враховано висновки Верховного Суду, сформульовані у постановах від 10.07.2018 у справі №815/3305/17, від 18.10.2018 у справі №812/1735/17, від 22.01.2019 у справі №810/3865/17, від 15.04.2020 у справі №806/1285/16, від 26.05.2020 у справі №460/1033/19, від 12.08.2020 у справі №813/2441/16, від 20.10.2020 у справі №540/1296/19, від 25.05.2021 у справі №822/2402/17, від 11.11.2021 у справі №400/3035/19, від 08.12.2021 у справі №240/5395/18 та від 01.05.2023 у справі №260/2928/21.

17. На думку позивача, відповідачем не було доведено що ним було вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення правопорушення. Станом на дату подання позовної заяви до суду, порушення законодавства про надрокористування так і залишились частково не усунутими.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

18. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.

19. Згідно зі статтею 2 Кодексу України про надра його завданням є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.

20. Статтею 4 Кодексу України про надра встановлено, що надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради. Окремі повноваження щодо розпорядження надрами законодавством України можуть надаватися відповідним органам виконавчої влади.

21. Згідно з частиною першою статті 13 Кодексу України про надра користувачами надр (далі - надрокористувачі) можуть бути: підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

22. Статтею 15 Кодексу України про надра встановлено, що надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.

Перебіг строку користування надрами починається з дня одержання спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами, якщо в ньому не передбачено інше, а в разі укладення угоди про розподіл продукції - з дня, зазначеного в такій угоді.

23. Відповідно до частини першої статті 19 вказаного Кодексу надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

24. Частиною другою статті 24 Кодексу України про надра встановлено, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

25. За приписами частин першої та другої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр. Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктах 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому, питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.


................
Перейти до повного тексту