ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 квітня 2024 року
м. Київ
справа №160/20861/22
адміністративне провадження № К/990/10395/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Уханенка С. А.,
суддів - Прокопенка О.Б., Соколова В.М.,
розглянув в порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції адміністративну справу
за позовом Громадської організації "Платформа Громадський Контроль" до Комунального підприємства "Дніпровський метрополітен" Дніпровської міської ради, про визнання відмови у наданні інформації протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою Комунального підприємства "Дніпровський метрополітен" Дніпровської міської ради на ухвалу Третього апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2024 року (суддя-доповідач - Шлай А.В., судді - Прокопчук Т.С., Круговий О.О.),
УСТАНОВИВ:
І. Рух справи
1. У грудні 2022 року Громадська організація "Платформа Громадський Контроль" (далі - ГО "Платформа Громадський Контроль") звернулася до суду з адміністративним позовом до Комунального підприємства "Дніпровський метрополітен" Дніпровської міської ради (далі - КП "Дніпровський метрополітен"), в якому просила: визнати протиправною відмову відповідача надати публічну інформацію, запитувану в інформаційному запиті ГО "Платформа Громадський Контроль" від 02 листопада 2022 року №875/22 та зобов`язати КП "Дніпровський метрополітен" надати запитувану в інформаційному запиті №875/22 наступну інформацію:
надати копії актів виконаних робіт/наданих послуг щодо будівництва метрополітену в місті Дніпро з 2016 року, зокрема, але не виключно, копії актів виконаних робіт/наданих послуг за договором/контрактом від 16 липня 2016 року №1А "Завершение строительства метрополитена в г. Днепропетровске" між КП "Дніпровський метрополітен" Дніпровської міської ради та ОСОБА_4 ве ОСОБА_1 або з компанією "Limak Construction Industry and Trade Inc" щодо будівництва метрополітену в м. Дніпро;
надати копії документів про оплату (наприклад платіжні доручення, касові ордери, квитанції, фіскальні чеки) по будівництву/завершенню будівництва метрополітену в м. Дніпрі з 2016 року. Зокрема, але не виключно, надати копії документів, що підтверджують оплату згідно з контрактом від 16 липня 2016 року №1А "Завершение строительства метрополитена в г. Днепропетровске" між КП "Дніпровський метрополітен" Дніпровської міської ради та ОСОБА_4 ве ОСОБА_1 або з компанією "Limak Construction Industry and Trade Inc" стосовно будівництва метрополітену в м. Дніпро;
зазначити загальну суму оплати за договором/контрактом №1А "Завершение строительства метрополитена в г. Днепропетровске" або надати відповідні документи;
надати копію договору/контракту від 16 липня 2016 року №1А "Завершение строительства метрополитена в г. Днепропетровске" між КП "Дніпровський метрополітен" Дніпровської міської ради та ОСОБА_4 ве ОСОБА_1 або з компанією "Limak Construction Industry and Trade Inc" щодо будівництва метрополітену в м. Дніпро. Якщо в назві фірми є помилка то надайте договір/контракт з юридичною особою, яка будувала/добудовувала метрополітен в м. Дніпро (з одного боку договір/контракт підписам прямо або ні КП "Дніпровський метрополітен" ДМР). Зокрема, але не виключно, просили надати копію договору/контракту від 16 липня 2016 року №1А;
надати копії листів за 2022 рік, що надіслані підрядником, який виконував роботи з будівництва метрополітену або з добудови метрополітену в м. Дніпро, зокрема, але не виключно, листи від ОСОБА_4 ОСОБА_1 та "Limak Construction Industry and Trade Inc";
надати копію відповідей на листи (що зазначені в п. 5 прохальної частини), що були отримані КП "Дніпровський метрополітен" протягом 2022 року, від підрядника, який виконував роботи з будівництва метрополітену або з добудови метрополітену в м. Дніпро, зокрема, але не виключно, листи від ОСОБА_4 ОСОБА_1 та "Limak Construction Industry and Trade Inc". Також просили надати копії відповідей на ці листи; надати копію листа LET-LIM-DMC-000988 від 12 серпня 2022 року;
у разі, якщо документи, що запитуються в прохальній частині, а саме, пунктах №1,№2,№3,№4,№5,№6,№7 знаходяться в іншого розпорядника інформації, просили направити цей запит належному розпоряднику (належним розпорядником з одночасним повідомленням про запитувача, шляхом надіслання копій таких пересилань на електронну чи поштову адресу ГО "Платформа Громадський Контроль".
2. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22 лютого 2023 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 24 липня 2023 року, позов задоволено частково. Визнано протиправною відмову КП "Дніпровський метрополітен" надати ГО "Платформа Громадський Контроль" публічну інформацію, запитувану в інформаційному запиті від 02 листопада 2022 року №875/22. Зобов`язано КП "Дніпровський метрополітен" надати запитувану в інформаційному запиті ГО "Платформа Громадський Контроль" від 02 листопада 2022 року №875/22 наступну інформацію: надати копії актів виконаних робіт/наданих послуг щодо будівництва метрополітену в місті Дніпро з 2016 року, зокрема, але не виключно, копії актів виконаних робіт/наданих послуг за договором/контрактом від 16 липня 2016 року №1А "Завершение строительства метрополитена в г. Днепропетровске" між КП "Дніпровський метрополітен" Дніпровської міської ради та ОСОБА_4 ве ОСОБА_1 або з компанією "Limak Construction Industry and Trade Inc" щодо будівництва метрополітену в м. Дніпро; надати копії документів про оплату (наприклад платіжні доручення, касові ордери, квитанції, фіскальні чеки,) щодо будівництва/завершення будівництва метрополітену в місті Дніпрі з 2016 року; зокрема, але не виключно, надати копії документів, що підтверджують оплату згідно з контрактом від 16 липня 2016 року №1А "Завершение строительства метрополитена в г. Днепропетровске" між КП "Дніпровський метрополітен" Дніпровської міської ради та ОСОБА_4 ве ОСОБА_1 або з "Limak Construction Industry and Trade Inc"; зазначити загальну суму оплати за договором/контрактом №1А "Завершение строительства метрополитена в г. Днепропетровске" або надати відповідні документи; надати копію договору/контракту з усіма додатками від 16 липня 2016 року №1А "Завершение строительства метрополитена в г. Днепропетровске" між КП "Дніпровський метрополітен" ДМР та ОСОБА_4 ве ОСОБА_1 . Якщо в назві фірми є помилка то надати договір/контракт з юридичною особою, яка будувала/добудовувала метрополітен в м. Дніпро (з одного боку договір/контракт підписав прямо або ні КП "Дніпровський метрополітен" ДМР). Зокрема але не виключно, надати: копію договору/контракту від 16 липня 2016 року №1А; копії листів за 2022 рік, що надіслано підрядником, який виконував роботи з будівництва метрополітену або добудови метрополітену в м. Дніпро; листи від ОСОБА_4 ве ОСОБА_1 та "Limak Construction Industry and Trade Inc"; копію відповідей на листи (що зазначені в пункті 5 прохальної частини), що були отримані КП "Дніпровський метрополітен" протягом 2022 року, від підрядника, який виконував роботи з будівництва метрополітену або добудові метрополітену в м. Дніпро, зокрема, але не виключно, листи від ОСОБА_4 ве ОСОБА_1 та "Limak Construction Industry and Trade Inc". Також надати копії відповідей на ці листи; надати копію листа від 12 серпня 2022 року LET-LIM-DMC-000988; якщо документи, що запитуються у прохальній частині (у пунктах №1, №2, №3, №4, №5, №6, №7) знаходяться у іншого розпорядника інформації, направити цей запит належному розпоряднику/належним розпорядникам, з одночасним повідомленням про це запитувача, шляхом надіслання копій таких пересилань на електронну чи поштову адресу ГО "Платформа Громадський контроль". У задоволенні іншої частини вимог відмовлено.
3. 02 серпня 2023 року Дніпропетровським окружним адміністративним судом видано виконавчі листи.
4. У жовтні 2023 року від ГО "Платформа Громадський Контроль" надійшла заява про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду у справі №160/20861/22, за наслідками розгляду якої, ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2023 року зобов`язано КП "Дніпровський метрополітен" протягом 30 днів з дня її отримання подати до суду першої інстанції звіт про виконання судового рішення.
5. Не погоджуючись із зазначеною ухвалою суду першої інстанції, КП "Дніпровський метрополітен" у грудні 2023 року оскаржило її в апеляційному порядку.
6. Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 01 лютого 2024 року апеляційну скаргу КП "Дніпровський метрополітен" залишено без руху, а заявнику надано строк для усунення її недоліків шляхом подання заяви про поновлення строку на апеляційне оскарження, із зазначенням інших підстав для поновлення пропущеного процесуального строку. Заявнику установлено десятиденний строк з дня вручення копії судового рішення для усунення недоліків скарги.
7. Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2024 року визнано неповажними, указані заявником причини пропуску процесуального строку та відмовлено у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою КП "Дніпровський метрополітен" на ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2023 року щодо встановлення судового контролю у справі №160/20861/22 у зв`язку з пропуском строку звернення до суду.
8. Предметом спору у цій справі є відмова КП "Дніпровський метрополітен" надати публічну інформацію згідно із запитом.
ІІ. Провадження в суді касаційної інстанції
9. 14 березня 2024 року КП "Дніпровський метрополітен" надіслав до Верховного Суду касаційну скаргу на ухвалу Третього апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2024 року, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм процесуального права, просив переглянути і скасувати оскаржуване судове рішення та направити справу до суду апеляційної інстанції на новий апеляційний розгляд.
10. Скаргу обґрунтовано тим, що судом апеляційної інстанції безпідставно відмовлено у заяві про поновлення пропущеного процесуального строку, так як відповідач не мав можливості оскаржити ухвалу суду першої інстанції, через те, що не отримував її.
10.1. Заявник не заперечує про направлення до Електронного кабінету КП "Дніпровський метрополітен" ухвали суду через підсистему "Електронний суд", проте наголошує, що у цей період відбувався процес зміни директора підприємства, через що попередній директор не здійснював моніторинг Електронного кабінету та не надавав до нього доступ іншим особам.
10.2. Лише після призначення у грудні 2023 року ОСОБА_2 директором КП "Дніпровський метрополітен", розпорядженням міського голови 06 грудня 2023 року були внесені зміни до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, на підставі чого новий директор мав можливість зареєструвати новий Електронний кабінет для здійснення обміну документами.
10.3. Посилаючись на те, що протягом всього часу на адресу КП "Дніпровський метрополітен" копії відповідної ухвали засобами поштового зв`язку не надходило, відповідач вважає, що його не було повідомлено належним чином про прийняте судове рішення, а тому строки на апеляційне оскарження було пропущено за поважних причин.
11. Ухвалою Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 03 квітня 2024 року відкрито касаційне провадження у справі.
12. Підставою відкриття касаційного провадження є необхідність перевірки правильності застосування судом апеляційної інстанції норм процесуального права, зокрема, положень пункту 4 частини першої статті 299 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) щодо підстав для відмови у відкритті апеляційного провадження.
13. Ухвалу про відкриття касаційного провадження від 03 квітня 2024 року направлено учасникам справи та отримано ними, проте відзив на касаційну скаргу від ГО "Платформа Громадський Контроль" не надійшов.
ІІІ. Джерела права й акти їхнього застосування. Позиція Верховного Суду
14. Перевіряючи правильність застосування судом апеляційної інстанції норм процесуального права та аналізуючи доводи касаційної скарги, а також, виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, Суд зазначає таке.
15. Відповідно до частин першої, четвертої статті 18 КАС України (у редакції, чинній на час спірних правовідносин) у судах функціонує Єдина судова інформаційно-комунікаційна система. Єдина судова інформаційно-комунікаційна система відповідно до закону забезпечує обмін документами (надсилання та отримання документів) в електронній формі між судами, між судом та учасниками судового процесу, а також фіксування судового процесу і участь учасників судового процесу у судовому засіданні в режимі відеоконференції.
16. За правилами частини п`ятої статті 18 КАС України суд направляє судові рішення та інші процесуальні документи учасникам судового процесу до їхніх електронних кабінетів, вчиняє інші процесуальні дії в електронній формі із застосуванням Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи або її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами, у порядку, визначеному цим Кодексом, Положенням про Єдину судову інформаційно-комунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів).
16.1. Електронний кабінет - це персональний кабінет (веб-сервіс чи інший користувацький інтерфейс) у підсистемі (модулі) Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи, за допомогою якого особі, яка пройшла електронну ідентифікацію, надається доступ до інформації та сервісів Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи або її окремих підсистем (модулів), у тому числі можливість обміну (надсилання та отримання) документами (в тому числі процесуальними документами, письмовими та електронними доказами тощо) між судом та учасниками судового процесу, а також між учасниками судового процесу. Електронна ідентифікація особи здійснюється з використанням кваліфікованого електронного підпису чи інших засобів електронної ідентифікації, які дають змогу однозначно встановити особу.
17. Адвокати, нотаріуси, державні та приватні виконавці, судові експерти, органи державної влади та інші державні органи, зареєстровані за законодавством України як юридичні особи, їх територіальні органи, органи місцевого самоврядування, інші юридичні особи, зареєстровані за законодавством України, реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, в обов`язковому порядку. Інші особи реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, в добровільному порядку (частина шоста статті 18 КАС України).
17.1. Отож, КП "Дніпровський метрополітен" було зобов`язане зареєструвати свій електронний кабінет в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), як юридична особа, зареєстрована за законодавством України.
18. За приписами частин сьомої, восьмої статті 18 КАС України особі, яка зареєструвала електронний кабінет в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, суд вручає будь-які документи у справах, в яких така особа бере участь, виключно в електронній формі шляхом їх направлення до електронного кабінету такої особи, що не позбавляє її права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою. В умовах воєнного чи надзвичайного стану у разі знеструмлення електромережі суду чи настання інших обставин, які унеможливлюють функціонування Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи або її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами, суд може вручати особі, яка зареєструвала електронний кабінет, будь-які документи у справах, в яких така особа бере участь, у паперовій формі.