ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 квітня 2024 року
м. Київ
справа № 821/837/17
адміністративне провадження № К/9901/26962/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий суддя - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,
розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу Генічеської районної державної адміністрації Херсонської області на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 16.08.2017 (суддя - Попов В.Ф.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 15.09.2020 (судді - Ступакова І.Г., Бітов А.І., Лук`янчук О.В.)
у справі за позовом Багатогалузевого підприємства "Фауна" до Генічеської районної державної адміністрації Херсонської області про скасування розпоряджень.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
Багатогалузеве підприємство "Фауна" звернулось до суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просило:
- скасувати розпорядження голови Генічеської районної державної адміністрації від 12.04.2017 № 177 "Про розробку детального плану частини території Щасливцевської сільської ради за межами с. Щасливцеве";
- скасувати розпорядження голови Генічеської районної державної адміністрації від 12.04.2017 № 184 "Про затвердження детального плану частини території Щасливцевської сільської ради за межами с. Щасливцеве".
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням ХХХІ сесії Генічеської районної ради Херсонської області V скликання від 22.05.2009 №478 "Про проект землеустрою щодо встановлення прибережної захисної смуги вздовж Азовського моря на території Щасливцівської та Стрілківської сільських рад Генічеського району" затверджено проект землеустрою щодо встановлення прибережної захисної смуги вздовж Азовського моря на території Щасливцівської та Стрілківської сільських рад Генічеського району Херсонської області, розроблений ДП "Херсонський науково-дослідний та проектний інститут" (а.с.10 т.1).
Згідно пояснювальної записки проект землеустрою розроблений на підставі розпорядження Херсонської обласної державної адміністрації від 27.09.2006 №953 та у відповідності з вимогами; режиму визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режиму ведення господарської діяльності в них, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.05.1996 №486, Водного та Земельного кодексів України, Порядку розроблення проектів землеустрою з організації та встановлення меж території природно-заповідного фонду іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2004 №1094 (а.с. 138-147 т.1).
21.11.2006 підписані акти узгодження меж прибережної захисної смуги вздовж Азовського моря на територіях Щасливцівської та Стрілківської сільських рад Генічеського району Херсонської області (а.с. 170-171 т.1).
Проект землеустрою був погоджений головним державним санітарним лікарем Херсонської області (висновок №02-1/13-400а від 26.07.2007), Управлінням містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Херсонської обласної державної адміністрації (висновок №8-1990/2 від 20.08.2007), Державною екологічною інспекцією Азовського моря (висновок №05/505 від 08.04.2008), Обласною інспекцією охорони пам`яток історії та культури Управління культури і туризму Херсонської обласної державної адміністрації(висновок №967 від 15.08.2009), Державним Комітетом України із земельних ресурсів (висновок від 18.08.2008 №810-08 із виправленням зауважень 16.04.2009) (а.с. 165-169, 172 т.1).
Розпорядженням Генічеської районної державної адміністрації Херсонської області від 12.04.2017 №177 "Про розробку детального плану частини території Щасливцевської сільської ради за межами с.Щасливцеве" вирішено розробити детальний план частини території Щасливцевської сільської ради за межами с.Щасливцеве (на схід від баз відпочинку "Кримський Атлас" та "Фауна") орієнтовною площею 6,0 га для індивідуального дачного будівництва (а.с. 6-7 т.1).
Розпорядженням Генічеської районної державної адміністрації Херсонської області від 12.04.2017 №184 "Про затвердження детального плану частини території Щасливцевської сільської ради за межами с.Щасливцеве", яким затверджено детальний план частини території Щасливцевської сільської ради за межами с. Щасливцеве (ліворуч від автодороги Генічеськ - Стрілкове, на захід від бази відпочинку "Кримський Атлас") площею 2 га для індивідуального дачного будівництва, розроблений ТОВ "Укргенплан" (а.с.8 т.1).
Частина території Щасливцевської сільської ради за межами населеного пункту с. Щасливцеве, орієнтовною площею 6 га для індивідуального дачного будівництва знаходиться в межах прибережної захисної смуги вздовж Азовського моря на територіях Щасливцевської та Стрілківської сільських рад Генічеського району Херсонської області меншої двох кілометрів від урізу води.
Земельна ділянка, якою користується БП "Фауна", межує із частиною території, яка згідно детального плану частини території Щасливцевської сільської ради за межами с. Щасливцеве площею 2 га визначена для індивідуального дачного будівництва та знаходиться в межах встановленої Водним кодексом України прибережної захисної смуги вздовж Азовського моря.
Не погоджуючись з оскаржуваними розпорядженнями відповідача, позивач звернувся до суду з позовом.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 16.08.2017 позов задоволено.
Скасовано розпорядження голови Генічеської районної державної адміністрації від 12.04.2017 № 177 "Про розробку детального плану частини території Щасливцевської сільської ради за межами с. Щасливцеве".
Скасовано розпорядження голови Генічеської районної державної адміністрації від 12.04.2017 № 184 "Про затвердження детального плану частини території Щасливцевської сільської ради за межами с. Щасливцеве".
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що ст. 60 ЗК України та ст. 88 ВК України встановлено вимогу, що прибережна захисна смуга уздовж моря виділяється шириною не менше двох кілометрів від урізу води, при встановленні меж прибережної захисної смуги згідно з проектом землеустрою, ширина такої прибережної смуги в будь-якому випадку не повинна бути меншою, ніж встановлено законодавством.
Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 17.10.2017 постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 16.08.2017 скасовано та прийнято нову постанову про відмову у задоволенні позову.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що вимоги Закону, а саме, ЗК України та ВК України, мають більшу юридичну силу, ніж рішення органів місцевого самоврядування, які повинні цьому Закону відповідати відповідно до ст. 19, 144 Конституції України, у зв`язку з чим, після збільшення прибережних захисних смуг їх межі слід привести у відповідність до вимог Закону, так як частина території Щасливцевської сільської ради за межами населеного пункту с. Щасливцеве, орієнтовною площею 6 га для індивідуального дачного будівництва знаходиться в межах, встановлених Законом, прибережної захисної смуги вздовж Азовського моря на територіях Щасливцевської та Стрілківської сільських рад Генічеського району Херсонської області менше двох кілометрів від урізу води.
Також суд апеляційної інстанції виходив з того, що на цей час розроблення схеми планування узбережжя Азовського моря в цій частині є предметом відання Кабінету Міністрів України та Херсонської обласної ради, які у разі порушення з боку Генічеської районної державної адміністрації Херсонської області можуть звернутись за захистом своїх прав до Херсонської обласної державної адміністрації або до суду, це ж стосується територіальних громад чи окремих громадян.
Також суд апеляційної інстанції виходив з того, що незважаючи на те, що земельна ділянка, якою користується позивач межує із частиною території, яка згідно детального плану частини території Щасливцевської сільської ради за межами с. Щасливцеве площею 2 га визначена для індивідуального дачного будівництва та знаходиться в межах встановленої Законом прибережної захисної смуги вздовж Азовського моря, БП "Фауна" є суб`єктом підприємницької діяльності, юридичною особою, яка не має відповідних повноважень для захисту права на безпечне для життя та здоров`я навколишнє середовище, встановлене ст. 50 Конституції України та ст.9 Закону України від 25.06.1991 № 1264-XII "Про охорону навколишнього природного середовища", а тому, відсутні підстави для задоволення позову, так як не встановлено порушення прав, свобод та інтересів, належних безпосередньо позивачу.
Постановою Верховного Суду від 11.08.2020 постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 17.10.2017 скасовано, а справу направлено на новий розгляд до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 15.09.2020 постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 16.08.2017 залишено без змін.
Залишаючи без змін рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходив з того, що оскільки станом на дату прийняття відповідачем оскаржуваних розпоряджень імперативними нормами Земельного та Водного кодексів встановлено вимогу, що прибережна захисна смуга уздовж моря виділяється шириною не менше двох кілометрів від урізу води, тому при встановленні меж прибережної захисної смуги згідно з проектом землеустрою, ширина такої прибережної смуги в будь-якому випадку не повинна бути меншою, ніж встановлено законодавством, навіть і у випадку, якщо проектом передбачено інше.
Також суд апеляційної інстанції виходив з того, що при прийнятті оскаржуваних розпоряджень Генічеська районна державна адміністрація Херсонської області необґрунтовано врахувала затверджений в 2009 році проект землеустрою прибережної захисної смуги, який станом на 12.04.2017 не відповідав імперативним вимогам ст.60 ЗК України та ст.88 ВК України.
Також суд апеляційної інстанції виходив з того, що саме по собі існування не скасованого рішення Генічеської районної ради від 22.05.2009 № 478, яким затверджено проект землеустрою щодо встановлення прибережної захисної смуги вздовж Азовського моря на території Щасливцевської та Стрілківської сільських рад Генічеського району Херсонської області шириною 100м замість законодавчо визначеного 2 км., не є достатнім обґрунтуванням правомірності прийнятих відповідачем розпоряджень.
УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
В обґрунтування касаційної скарги відповідач покликається на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права, порушення норм процесуального права та неповне з`ясування обставин справи, що призвело до неправильного вирішення справи.
Також покликається на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах (за наявності затвердженого проекту землеустрою щодо встановлення прибережної захисної смуги).
Просить рішення судів попередніх інстанцій скасувати та направити справу на новий розгляд.