1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 квітня 2024 року

м. Київ

cправа № 910/12832/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Мамалуй О. О. - головуючий, Бакуліна С. В., Баранець О. М.

за участю секретаря судового засідання - Шпорт В.В.,

за участю представників:

товариства з обмеженою відповідальністю "Д.Трейдінг": Гуменюк Д.В.,

приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго": Остапенко С.Л.,

1) акціонерне товариство "ДТЕК Дніпроенерго": Лозовицький М.С.,

2) акціонерне товариство "ДТЕК Західенерго": Лозовицький М.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго"

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 30.01.2024

у складі колегії суддів: Андрієнко В. В. - головуючий, Буравльов С. І., Шапран В. В.

та на рішення господарського суду міста Києва від 11.01.2022

суддя: Ярмак О. М.

у справі № 910/12832/21

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Д.Трейдінг"

до приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго",

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача:

1) акціонерне товариство "ДТЕК Дніпроенерго";

2) акціонерне товариство "ДТЕК Західенерго",

про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Історія справи

1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Д.Трейдінг" (далі - ТОВ "Д.Трейдінг", позивач) звернулося до господарського суду міста Києва з позовом до приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" (далі - ПрАТ "НЕК "Укренерго", відповідач), в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просило зобов`язати ПрАТ "НЕК "Укренерго" здійснити перерахунок небалансів електричної енергії ТОВ "Д.Трейдінг" шляхом виключення негативних небалансів:

- за розрахункові години 01.07.2021: 13:00-14:00 - в обсязі 167,475 МВт*год, 14:00-15:00 - в обсязі 41,8 МВт*год, 15:00-16:00 - в обсязі 134,275 МВт*год, 16:00-17:00 - в обсязі 95,825 МВт*год, 17:00-18:00 - в обсязі 68,2 МВт*год, 18:00-19:00 - в обсязі 25,625 МВт*год;

- за розрахункові години 02.07.2021: 06:00-07:00 - в обсязі 81,89 МВт*год;

- за розрахункові години 03.07.2021: 00:00-01:00 - в обсязі 462,594 МВт*год, 01:00-02:00 - в обсязі 170,604 МВт*год; 02:00-03:00 - в обсязі 43,4 МВт*год, 10:00-11:00 - в обсязі 164,632 МВт*год, 11:00-12:00 - в обсязі 54,602 МВт*год, 15:00-16:00 - в обсязі 589,21 МВт*год, 16:00-17:00 - в обсязі 768,312 МВт*год, 17:00-18:00 - в обсязі 791,932 МВт*год, 18:00-19:00 - в обсязі 1 025,235 МВт*год, 19:00-20:00 - в обсязі 995,031 МВт*год, 20:00-21:00 - в обсязі 936,659 МВт*год, 21:00-22:00 - в обсязі 833,063 МВт*год, 22:00-23:00 - в обсязі 696,959 МВт*год, 23:00-24:00 - в обсязі 621,125 МВт*год;

- за розрахункові години 04.07.2021: 00:00-01:00 - в обсязі 55,738 МВт*год, 10:00-11:00 - в обсязі 491,195 МВт*год, 11:00-12:00 - в обсязі 253,867 МВт*год, 13:00-14:00 - в обсязі 185,7 МВт*год, 17:00-18:00 - в обсязі 69,075 МВт*год, 18:00-19:00 - в обсязі 406,489 МВт*год, 19:00-20:00 - в обсязі 373,184 МВт*год, 20:00-21:00 - в обсязі 313,228 МВт*год, 21:00-22:00 - в обсязі 231,389 МВт*год, 22:00-23:00 - в обсязі 208,499 МВт*год, 23:00-24:00 - в обсязі 160,457 МВт*год;

- за розрахункові години 05.07.2021: 06:00-07:00 - в обсязі 418,646 МВт*год, 07:00-08:00 - в обсязі 493,929 МВт*год, 08:00-09:00 - в обсязі 499,35 МВт*год, 09:00-10:00 - в обсязі 424,822 МВт*год, 10:00-11:00 - в обсязі 516,344 МВт*год, 11:00-12:00 - в обсязі 504,966 МВт*год, 12:00-13:00 - в обсязі 443,204 МВт*год, 13:00-14:00 - в обсязі 350,278 МВт*год, 14:00-15:00 - в обсязі 194,879 МВт*год, 15:00-16:00 - в обсязі 170,062 МВт*год, 16:00-17:00 - в обсязі 170,224 МВт*год, 17:00-18:00 - в обсязі 143,595 МВт*год, 18:00-19:00 - в обсязі 45,231 МВт*год, 19:00-20:00 - в обсязі 28,283 МВт*год, 20:00-21:00 - в обсязі 20,143 МВт*год, 21:00-22:00 - в обсязі 18,595 МВт*год, 22:00-23:00 - в обсязі 18,923 МВт*год;

- за розрахункові години 06.07.2021: 06:00-07:00 - в обсязі 65,375 МВт*год, 07:00-08:00 - в обсязі 132,925 МВт*год, 08:00-09:00 - в обсязі 99,55 МВт*год, 16:00-17:00 - в обсязі 187,003 МВт*год, 17:00-18:00 - в обсязі 290,159 МВт*год, 18:00-19:00 - в обсязі 184,601 МВт*год, 19:00-20:00 - в обсязі 97,912 МВт*год, 20:00-21:00 - в обсязі 21,873 МВт*год, 21:00-22:00 - в обсязі 24,5 МВт*год, 22:00-23:00 - в обсязі 21,98 МВт*год;

- за розрахункові години 08.07.2021: 06:00-07:00 - в обсязі 74,452 МВт*год, 07:00-08:00 - в обсязі 103,98 МВт*год, 08:00-09:00 - в обсязі 85,698 МВт*год, 09:00-10:00 - в обсязі 71,354 МВт*год, 15:00-16:00 - в обсязі 83,788 МВт*год, 16:00-17:00 - в обсязі 118,59 МВт*год, 17:00-18:00 - в обсязі 205,746 МВт*год, 18:00-19:00 - в обсязі 135,006 МВт*год, 19:00-20:00 - в обсязі 128,64 МВт*год, 20:00-21:00 - в обсязі 129,978 МВт*год, 21:00-22:00 - в обсязі 123,588 МВт*год, 22:00-23:00 - в обсязі 121,986 МВт*год, 23:00-24:00 - в обсязі 122,292 МВт*год;

- за розрахункові години 09.07.2021: 17:00-18:00 - в обсязі 137,171 МВт*год, 18:00-19:00 - в обсязі 84,173 МВт*год, 19:00-20:00 - в обсязі 53,273 МВт*год, 20:00-21:00 - в обсязі 11,784 МВт*год;

- за розрахункові години 10.07.2021: 15:00-16:00 - в обсязі 251,74 МВт*год, 16:00-17:00 - в обсязі 262,328 МВт*год, 17:00-18:00 - в обсязі 482,412 МВт*год, 18:00-19:00 - в обсязі 397,377 МВт*год, 19:00-20:00 - в обсязі 185,546 МВт*год, 20:00-21:00 - в обсязі 31,376 МВт*год.

2. Позовні вимоги ТОВ "Д.Трейдінг" мотивовані тим, що ПрАТ "НЕК "Укренерго" як оператором системи передач (ОСП) у розрахункові години у період з 01.07.2021 по 10.07.2021 видало учасникам балансуючої групи позивача - АТ "ДТЕК Дніпроенерго" та АТ "ДТЕК Західенерго" (треті особи у справі) непослідовні й протиправні диспетчерські команди та безпідставно відмовилося видавати необхідні диспетчерські команди щодо збільшення або зменшення обсягу виробництва електричної енергії без врахування технологічних можливостей генерації електричної енергії учасників балансуючої групи, що зумовило виникнення небалансів в учасників балансуючої групи позивача та покладення на нього відповідальності у розмірі їх вартості.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанов суду апеляційної і касаційної інстанцій

3. Рішенням господарського суду міста Києва від 11.01.2022 у справі № 910/12832/21 позов ТОВ "Д.Трейдінг" задоволено повністю.

Зобов`язано ПрАТ "НЕК "Укренерго" здійснити перерахунок небалансів електричної енергії ТОВ "Д.Трейдінг" шляхом виключення негативних небалансів за спірні розрахункові години.

Стягнуто з ПрАТ "НЕК "Укренерго" на користь ТОВ "Д.Трейдінг" витрати по сплаті судового збору в розмірі 9 080,00 грн.

4. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 21.12.2022 у справі № 910/12832/21 рішення господарського суду міста Києва від 11.01.2022 у цій справі скасовано та прийнято нове рішення, яким у позові ТОВ "Д.Трейдінг" відмовлено.

5. Постановою Верховного Суду об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 17.11.2023 касаційні скарги товариства з обмеженою відповідальністю "Д.Трейдінг" задоволено частково. Постанову Північного апеляційного господарського суду від 21.12.2022 у справі № 910/12832/21 скасовано повністю. Справу № 910/12832/21 направлено на новий апеляційний розгляд до Північного апеляційного господарського суду.

6. Після нового розгляду справи № 910/12832/21 Північний апеляційний господарський суд постановою від 30.01.2024 залишив без змін рішення господарського суду міста Києва від 11.01.2022.

Короткий зміст оскаржуваних судових рішень судів попередніх інстанцій

7. Рішенням господарського суду міста Києва від 11.01.2022 у справі № 910/12832/21, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 30.01.2024, позов ТОВ "Д.Трейдінг" задоволено повністю. Зобов`язано ПрАТ "НЕК "Укренерго" здійснити перерахунок небалансів електричної енергії ТОВ "Д.Трейдінг" шляхом виключення негативних небалансів за спірні розрахункові години. Здійснено розподіл судових витрат.

8. Судові рішення мотивовані тим, що внаслідок непослідовних дій ПрАТ "НЕК "Укренерго" та ігнорування ним своїх обов`язків щодо належного балансування об`єднаної енергетичної системи України, учасникам балансуючої групи ТОВ "Д.Трейдінг" надавалися диспетчерські команди, які технічно було неможливо виконати, в результаті чого виникли обсяги небалансів електричної енергії.

9. Суди попередніх інстанцій зазначили, що на ПрАТ "НЕК "Укренерго", як оператора системи передачі, законодавством покладено обов`язок щодо балансування системи, зокрема, щодо здійснення прогнозу загального навантаження, на основі аналізу балансу енергосистеми, та видачі диспетчерських команд на завантаження та розвантаження з метою підтримки попиту та пропозиції в енергосистемі.

ПрАТ "НЕК "Укренерго" не виконало таких обов`язків, що призвело до виникнення спірних обсягів небалансів, яке підтверджується, зокрема, витягами з журналів та аудіозаписами диспетчерських команд, інформацією, наданою учасниками балансуючої групи позивача щодо обсягів негативних небалансів, витягами з системи управління ринком (Market management system) щодо формування небалансів в учасників балансуючої групи, висновками експертів за результатами проведення комплексної інженерно-технічної експертизи обладнання енергоблоків та експертизи менеджменту.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів

10. Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Укренерго" звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою на постанову Північного апеляційного господарського суду від 30.01.2024 та на рішення господарського суду міста Києва від 11.01.2022 у справі № 910/12832/21, в якій просить скасувати зазначені судові рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог ТОВ "Д.Трейдінг" відмовити.

11. Касаційна скарга подана на підставі п. 2 та п. 3 ч. 2 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України.

12. Скаржник вважає за необхідне відступити від висновку Верховного Суду у складі об`єднаної палати Касаційного господарського суду у постанові від 17.11.2023 у справі № 910/12832/21 щодо способів захисту у спорі між учасниками ринку електричної енергії.

13. Відповідач вважає такий спосіб захисту, як зобов`язання здійснити перерахунок небалансів електричної енергії ТОВ "Д.Трейдінг" шляхом виключення небалансів, неефективним, оскільки всі зміни обсягів небалансів вимагають відповідних змін у диспетчерських командах, які є однією зі складових, що впливають на виникнення небалансів. Таке корегування обсягів має відбуватися також і в рахунках за балансуючу електричну енергію, виставлених іншим контрагентам - учасникам ринку.

У разі змін, з метою перерахунку обсягів небалансів та балансуючої електричної енергії Адміністратор розрахунків зобов`язаний виставити коригуючі рахунки іншим учасникам ринку, які зазначені у рішенні, поза системою управління ринком.

Водночас відповідач не управнений здійснювати такі дії без відповідного судового рішення стосовно інших учасників ринку, які не приймали участі у розгляді справи № 910/12832/21.

14. Відповідач вказує на відсутність висновку Верховного Суду щодо: - питання застосування п. 4.18.2 гл. 4.18, п. 5.15.2 гл. 5.15 Правил ринку, п. 1.5 розд. 1 гл. VII Кодексу системи передачі, ст. ст. 44, 68 Закону України "Про ринок електричної енергії".

- щодо неможливості/можливості зобов`язувати ОСП здійснювати перерахунок негативних небалансів шляхом їх виключення без відповідних змін у диспетчерських командах, за наслідками виконання/невиконання яких такі небаланси були розраховані для відповідного учасника ринку електричної енергії.

15. Також скаржник у касаційній скарзі зазначає про порушення судом першої інстанції норм процесуального права, а саме вимог приписів ч. ч. 3 - 5, 8 ст. 80, ч. ч. 1, 3 - 5 ст. 119 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).

Відповідач вказує на те, що в письмових поясненнях третіх осіб відсутні клопотання про визнання поважними причини порушення строків надання своїх пояснень та доказів, а тому скаржник вважає, що суд повинен був відхилити висновки експертів з причини пропуску встановленого процесуального строку та відсутності клопотання про його поновлення.

Крім того, відповідач зазначає, що висновок експертизи може бути доказом у справі лише у тому разі, коли експертиза була проведена на підставі ухвали суду.

Узагальнений виклад позиції інших учасників справи

16. У відзиві на касаційну скаргу позивач просить Суд касаційну скаргу відповідача залишити без задоволення, а судові рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

17. Позивач вказує на те, що висновки судів ґрунтуються на всебічному, повному та об`єктивному дослідженні аргументів учасників справи, та не спростовуються в касаційній скарзі.

Фактичні обставини справи, встановлені судами першої та апеляційної інстанцій

18. Товариство з обмеженою відповідальністю "Д.Трейдінг", Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Укренерго", Акціонерне товариство "ДТЕК Дніпроенерго" та Акціонерне товариство "ДТЕК Західенерго" є учасниками ринку електричної енергії.

19. Товариство з обмеженою відповідальністю "Д.Трейдінг" здійснює свою діяльність на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, виданої згідно з постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 15.02.2019 № 222.

20. ТОВ "Д.Трейдінг" приєднано до умов договору про врегулювання небалансів електричної енергії (ідентифікатор договору № 0065-01024, дата акцептування 07.05.2019) та долучено до реєстру учасників ринку, що підтверджується повідомленням Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" від 13.05.2019 № 01/17011 (далі - договір).

21. Відповідно до п. 1.2 договору сторона, що приєднується, набуває статусу учасника ринку та здійснює свою діяльність у якості СВБ.

22. Згідно з пунктами 1.3 та 1.4 договору СВБ врегульовує небаланси електричної енергії, що склалися в результаті діяльності її балансуючої групи на ринку електричної енергії, або передає свою відповідальність за небаланси електричної енергії іншій СВБ шляхом входження до її балансуючої групи. Оператор системи передач (далі - ОСП) врегульовує небаланси електричної енергії з СВБ у порядку, визначеному Законом України "Про ринок електричної енергії" та Правилами ринку, затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 307.

23. Пунктом 1.5 договору передбачено, що врегулювання небалансів електричної енергії є вчинення СВБ правочинів щодо купівлі-продажу електричної енергії та оплати платежів відповідно до Правил ринку.

24. АТ "ДТЕК Дніпроенерго" є учасником балансуючої групи позивача, відповідно до повідомлення ПрАТ "НЕК "Укренерго" від 28.06.2019 № 01/23753 про вхід АТ "ДТЕК Дніпроенерго" до балансуючої групи ТОВ "Д.Трейдінг" та договору від 01.08.2019 № 2-1-2019/552, укладеного між ТОВ "Д.Трейдінг" та АТ "ДТЕК Дніпроенерго".

25. АТ "ДТЕК Західенерго" є учасником балансуючої групи позивача, відповідно до повідомлення ПрАТ "НЕК "Укренерго" від 28.06.2019 № 01/23734 про вхід АТ "ДТЕК Західенерго" до балансуючої групи ТОВ "Д.Трейдінг" та договору від 01.08.2019 № 2-1-2019/553, укладеного між ТОВ "Д.Трейдінг" та АТ "ДТЕК Західенерго".

26. У липні 2021 року ПрАТ "НЕК "Укренерго" як оператор системи передачі, що здійснює функції прогнозу навантаження, на основі аналізу балансу енергосистеми, та видачі диспетчерських команд на завантаження або розвантаження постачальникам послуг з балансування електроенергії, видало учасникам балансуючої групи ТОВ "Д.Трейдінг", яке є відповідальною особою за баланс, диспетчерські команди, в результаті яких виникли спірні обсяги небалансів.

Позиція Верховного Суду

27. Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про ринок електричної енергії" балансуючий ринок електричної енергії (далі - балансуючий ринок) - це ринок, організований оператором системи передачі електричної енергії з метою забезпечення достатніх обсягів електричної потужності та енергії, необхідних для балансування в реальному часі обсягів виробництва та імпорту електричної енергії і споживання та експорту електричної енергії, врегулювання системних обмежень в об`єднаній енергетичній системі України, а також фінансового врегулювання небалансів електричної енергії.

28. Згідно з п. 1.2.1 Правил ринку, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 307 (далі - Правила ринку), учасниками ринку електричної енергії є: виробники; електропостачальники; трейдери; оператори системи передач (ОСП); оператори системи розподілу (ОСР); оператори ринку (ОР); гарантований покупець; споживачі, які провадять свою діяльність на ринку електричної енергії у порядку, передбаченому цими Правилами та Законом.

29. Пунктами 12, 46, 51, 55, 89 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про ринок електричної енергії" передбачено, що відповідальність за баланс - зобов`язання учасників ринку повідомляти і виконувати погодинні графіки електричної енергії відповідно до обсягів купленої та проданої електричної енергії та нести фінансову відповідальність за врегулювання небалансів; небаланс електричної енергії - розрахована відповідно до правил ринку для кожного розрахункового періоду різниця між фактичними обсягами відпуску або споживання, імпорту, експорту електричної енергії сторони, відповідальної за баланс, та обсягами купленої і проданої електричної енергії, зареєстрованими відповідно до правил ринку; об`єднана енергетична система України (далі - ОЕС України) - сукупність електростанцій, електричних мереж, інших об`єктів електроенергетики, що об`єднані спільним режимом виробництва, передачі та розподілу електричної енергії при централізованому управлінні цим режимом; оператор системи передачі - юридична особа, відповідальна за експлуатацію, диспетчеризацію, забезпечення технічного обслуговування, розвиток системи передачі та міждержавних ліній електропередачі, а також за забезпечення довгострокової спроможності системи передачі щодо задоволення обґрунтованого попиту на передачу електричної енергії; сторона, відповідальна за баланс - учасник ринку, зобов`язаний повідомляти та виконувати свої погодинні графіки електричної енергії (та/або балансуючої групи) відповідно до обсягів купленої та/або проданої електричної енергії та фінансово відповідальний перед оператором системи передачі за свої небаланси (та/або небаланси балансуючої групи).

30. Згідно з ч. 3 ст. 3 Закону України "Про ринок електричної енергії" обов`язковою умовою участі в ринку електричної енергії (крім споживачів, які купують електроенергію за договором постачання електричної енергії споживачу) є укладення договору про врегулювання небалансів з оператором системи передачі.

31. Згідно з ч. ч. 1 - 7 ст. 70 Закону України "Про ринок електричної енергії" усі учасники ринку, крім споживачів, які купують електроенергію за договором постачання електричної енергії споживачу, несуть відповідальність за свої небаланси електричної енергії.

З метою врегулювання небалансів з оператором системи передачі учасник ринку має стати стороною, відповідальною за баланс, або передати свою відповідальність іншій стороні, відповідальній за баланс, шляхом входження до балансуючої групи. Електропостачальники є сторонами, відповідальними за баланс своїх споживачів.

Сторони, відповідальні за баланс, зобов`язані нести фінансову відповідальність за небаланси електричної енергії перед оператором системи передачі.

Об`єднання учасників ринку у балансуючі групи здійснюється на добровільній договірній основі, за умови дотримання ними типових вимог до балансуючої групи, визначених правилами ринку.

Порядок створення, реєстрації та припинення балансуючих груп визначається правилами ринку.

Купівля-продаж електричної енергії з метою врегулювання небалансів електричної енергії сторони, відповідальної за баланс, здійснюється між стороною, відповідальною за баланс, та оператором системи передачі за договором про врегулювання небалансів.

Оператор системи передачі врегульовує небаланси електричної енергії із сторонами, відповідальними за баланс, у порядку, визначеному цим Законом та правилами ринку.

Врегулюванням небалансів електричної енергії є вчинення стороною, відповідальною за баланс, правочинів щодо купівлі-продажу електричної енергії з оператором системи передачі в обсягах небалансів електричної енергії за цінами небалансів, визначеними відповідно до правил ринку.

Типовий договір про врегулювання небалансів електричної енергії затверджується Регулятором.

Сторони, відповідальні за баланс, зобов`язані надавати гарантії виконання фінансових зобов`язань за договорами про врегулювання небалансів відповідно до правил ринку.

Вартість небалансів електричної енергії сторони, відповідальної за баланс, розраховується адміністратором розрахунків для кожного розрахункового періоду доби залежно від обсягу небалансів електричної енергії цієї сторони та цін небалансів, визначених правилами ринку.

Порядок розрахунку обсягів, ціни та вартості небалансів електричної енергії визначається правилами ринку.

Під час визначення обсягів небалансів електричної енергії правила ринку визначають порядок урахування обсягів електричної енергії, відпущеної та/або спожитої постачальником допоміжних послуг у разі фактичного надання допоміжних послуг.

У рамках балансуючої групи сторона, відповідальна за баланс балансуючої групи, здійснює купівлю та продаж електричної енергії в обсязі небалансів електричної енергії, обумовлених такими учасниками балансуючої групи, на договірних засадах.

32. За умовами п. 5.1 Типового договору щодо врегулювання небалансів електричної енергії, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин (додаток 1 до Правил ринку) виставлення рахунків та здійснення платежів щодо оплати вартості небалансів відбувається відповідно до процедур та графіків, передбачених Правилами ринку, та згідно з умовами цього Договору.

33. Згідно з п. п. 5.6 - 5.10 Типового договору щодо врегулювання небалансів електричної енергії подання платіжних документів здійснюється сторонами відповідно до Правил ринку. Якщо СВБ має заперечення до інформації, яка міститься у платіжному документі, то вона зобов`язана повідомити про це ОСП не пізніше 12:00 наступного робочого дня після виставлення рахунку. Наявність заперечень не є підставою для створення дебіторської заборгованості перед ОСП та не може бути підставою для обмеження ОСП щодо вимоги платежу фінансової гарантії, що надається СВБ ОСП. Надані заперечення враховуються ОСП при обчисленні платежів у порядку, передбаченому Правилами ринку. ОСП надає СВБ у паперовому та/або електронному вигляді (засобами електронного документообігу з накладанням КЕП) два примірники акта купівлі-продажу, підписані зі своєї сторони, до 12 числа місяця, наступного за тим, щодо якого його сформовано. СВБ протягом двох робочих днів повертає ОСП один примірник підписаного зі своєї сторони акта купівлі-продажу у паперовому та/або електронному вигляді (засобами електронного документообігу з накладанням КЕП).

34. Відповідно до п. п. 1.5.1 1.5.4, 1.5.5 гл. 1.5 розд. І Правил ринку усі учасники ринку, крім споживачів, які купують електричну енергію за договорами про постачання електричної енергії споживачу, несуть відповідальність за свої небаланси електричної енергії, для чого кожен учасник ринку зобов`язаний стати СВБ або передати свою фінансову відповідальність за небаланси іншій СВБ шляхом входження до її балансуючої групи на підставі укладення/приєднання до відповідного договору.

Учасники балансуючої групи несуть фінансову відповідальність за небаланс перед СВБ у рамках своїх небалансів електричної енергії.

СВБ несе фінансову відповідальність перед ОСП за небаланси електричної енергії всіх учасників ринку, які увійшли до балансуючої групи, яку вона представляє.

35. Згідно з п. 1.4 розділу 1 Кодексу системи передачі балансування енергосистеми - це процес постійного підтримання, із заданою точністю, відповідності між сумарним споживанням електричної енергії, яке враховує втрати на її виробництво і передачу, а також експортом електричної енергії, з одного боку, та обсягом виробництва електричної енергії на електростанціях ОЕС України та її імпорту - з другого.

36. Відповідно до ч. 5 ст. 68 Закону України "Про ринок електричної енергії" оператор системи передачі з метою балансування обсягів виробництва та споживання електричної енергії та/або врегулювання системних перевантажень надає постачальникам послуг з балансування команди на збільшення (зменшення) їхнього навантаження, здійснюючи на ринкових засадах відбір відповідних пропозицій (заявок) постачальників послуг з балансування у порядку, визначеному правилами ринку.

37. За приписами п. 1.1.2 гл. 1 Правил ринку диспетчерська команда - команда в режимі реального часу оператора системи передачі постачальнику послуг балансування по кожній одиниці постачання послуг з балансування збільшити або зменшити електричне навантаження або постачальнику послуги із зменшення навантаження ВДЕ з підтримкою зменшити електричне навантаження.

38. Згідно з п. п. 1.1, 1.2, 1.5 гл. 1 розд. VІІ Кодексу системи передачі, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 309 від 14.03.2018, управління режимами роботи ОЕС України з виробництва, передачі, розподілу та споживання електричної енергії для забезпечення здатності енергосистеми задовольняти сумарний попит на електричну енергію та потужність у кожний момент часу з дотриманням вимог енергетичної, техногенної та екологічної безпеки здійснюється шляхом диспетчерського (оперативно-технологічного) управління (далі - диспетчерське управління).

Функції диспетчерського управління ОЕС України та організацію паралельної роботи з енергетичними системами інших держав здійснює ОСП.

Усі оперативні команди і розпорядження ОСП, які надаються ним при виконанні функцій з диспетчерського управління, підлягають беззаперечному виконанню користувачами системи передачі/розподілу, за винятком випадків, передбачених пунктом 4.11 глави 4 цього розділу.

39. Відповідно до п. 4.18.2 гл. 4.18 Правил ринку ОСП може видати учасникам ринку в будь-який час диспетчерські команди та інші розпорядження з метою забезпечення надійної роботи системи, особливо щодо частоти системи, напруги і струму у критичних вузлах та елементах системи передачі відповідно до Кодексу системи передачі.

40. Пунктом 18 та п. 57 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про ринок електричної енергії" передбачено, що диспетчерське управління - оперативно-технологічне управління об`єднаною енергетичною системою України із забезпеченням надійного і безперебійного постачання електричної енергії споживачам з додержанням вимог енергетичної безпеки; операційна безпека - спроможність електричних станцій, системи передачі та системи розподілу функціонувати в нормальному режимі або якнайшвидше повертатися до нормального режиму роботи, що характеризується гранично допустимими показниками температури, рівнів напруги, струмів короткого замикання, частоти і стійкості.

41. Частиною 6 ст. 44 Закону України "Про ринок електричної енергії" передбачено, що усі оперативні команди і розпорядження оператора системи передачі підлягають беззаперечному виконанню всіма суб`єктами господарювання, об`єкти електроенергетики яких підключені до ОЕС України. Втручання в диспетчерське (оперативно-технологічне) управління ОЕС України з боку державних органів, політичних партій, рухів та громадських організацій забороняється.

42. Згідно з п. 5.5 гл. 5 розд. VІ Кодексу системи передачі ОСП несе відповідальність за точне та своєчасне складання прогнозного балансу електричної енергії в енергосистемі України на основі наданих Користувачами прогнозів споживання та виробництва електричної енергії з урахуванням технологічних витрат електричної енергії в електричних мережах та на власні потреби електростанцій та використовує результати цього прогнозу для оперативного планування.

Користувачі мають забезпечити точне прогнозування споживання/виробництва електричної енергії та своєчасне надання даних ОСП.

43. Пунктом 5.1 гл. 5 розд. VІІ Кодексу системи передачі передбачено, що ОСП зобов`язаний постійно підтримувати в ОЕС України баланс між сумарним споживанням електричної енергії і її виробництвом (з урахуванням експорту та імпорту) у кожний момент часу з дотриманням показників якості електричної енергії.

44. Пунктом 4.3.1 гл. 4.3 Правил ринку встановлено, що у частині балансуючого ринку ОСП зобов`язаний:

1) збирати телевимірювання в реальному часі відпуску/відбору потужності ППБ;

2) здійснювати короткостроковий прогноз загального навантаження (для кожної ОРЧ);

3) здійснювати короткостроковий прогноз відпуску (для кожної ОРЧ) для всіх генеруючих одиниць ВДЕ, що не є ППБ;

4) здійснювати управління внутрішніми обмеженнями системи шляхом видачі диспетчерських команд ППБ;

5) керувати балансуючим ринком та досягати результатів диспетчеризації в реальному часі через ППБ;

6) формувати та видавати ППБ відповідні диспетчерські команди;

7) відслідковувати виконання ППБ диспетчерських команд;

8) управляти та використовувати диспетчерську інформаційно-адміністративну систему;

9) публікувати статистику та інформацію щодо результатів балансуючого ринку та відповідних диспетчерських команд;

10) пропонувати необхідні заходи для підвищення ефективності диспетчерських процедур;

11) здійснювати всі інші дії, що вимагаються цими Правилами.

45. Відповідно до п. п. 1.9.1, 1.9.4 Правил ринку ОСП, зокрема, несе відповідальність за функціонування системи передачі і фізичне балансування системи передачі відповідно до умов Кодексу системи передачі. ОСП перевіряє можливість врегулювання мережевих обмежень і здійснює купівлю/продаж балансуючої енергії на ринкових недискримінаційних і прозорих засадах та забезпечує функціонування балансуючого ринку, а також здійснює купівлю-продаж небалансів електричної енергії, забезпечує роботу ринку ДП та придбаває ДП з метою дотримання операційної безпеки ОЕС України та виконує покладені на нього спеціальні обов`язки для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії. ОСП отримує від учасників ринку плату за послуги з передачі та послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління.

ОСП відповідає за прогнозування загального електроспоживання по областях регулювання (торгових зонах) для виконання обов`язків з балансування.

46. Згідно з п. п. 1.1, 1.2 гл. 1 розд. V Кодексу системи передачі для забезпечення операційної безпеки системи передачі при роботі в синхронному об`єднанні ОСП спільно з ОСП своєї синхронної області визначає загальний мінімальний набір вимог до роботи системи передачі в синхронному енергооб`єднанні для взаємодії з суміжними енергосистемами, а також для використання відповідних можливостей підключених систем розподілу і Користувачів, обладнання яких знаходиться в оперативному підпорядкуванні ОСП. При цьому забезпечення операційної безпеки є найвищим пріоритетом для ОСП та користувачів системи передачі/розподілу.


................
Перейти до повного тексту