1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 квітня 2024 року

м. Київ

справа № 200/1370/21-а

касаційні провадження №К/990/6116/22

№К/990/8567/22

№К/990/25800/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Гончарової І.А.,

суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційні скарги Приватного акціонерного товариства "Харцизький трубний завод", Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків та Головного управління ДПС у Донецькій області

на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 02 червня 2021 року (головуючий суддя - Голуб В.А.)

та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 13 січня 2022 року (колегія суддів у складі: головуючий суддя - Блохін А.А.; судді - Гаврищук Т.Г., Сіваченко І.В.)

у справі № 200/1370/21-а

за позовом Приватного акціонерного товариства "Харцизький трубний завод"

до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків,

Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві,

Головного управління ДПС у Донецькій області,

Головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області

про стягнення суми бюджетного відшкодування з податку на додатну вартість та пені,-

В С Т А Н О В И В:

У лютому 2021 року Приватне акціонерне товариство "Харцизький трубний завод" (далі - ПрАТ "Харцизький трубний завод"; позивач; платник) звернулося до суду з адміністративним позовом до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі - Східне МУ ДПС по роботі з ВПП; відповідач-1), Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві (далі - ГУ ДКС України у м. Києві; відповідач-2), Головного управління ДПС у Донецькій області (далі - ГУ ДПС у Донецькій області; відповідач-3), Головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області (далі - ГУ ДКС України у Донецькій області; відповідач-4) про стягнення суми бюджетного відшкодування з податку на додатну вартість у розмірі 58037285,00 грн та пені у сумі 118484165,04 грн.

Донецький окружний адміністративний суд рішенням від 02 червня 2021 року позов задовольнив частково. Стягнув з Державного бюджету України на користь ПрАТ "Харцизький трубний завод" заборгованість бюджету із відшкодування податку на додану вартість за лютий 2015 року, серпень 2015 року в розмірі 58037285,00 грн та пеню, нараховану на суму такої заборгованості, в розмірі 36490603,82 грн. В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовив.

Перший апеляційний адміністративний суд постановою від 13 січня 2022 року рішення суду першої інстанції змінив. Абзац другий рішення виклав у такій редакції: "Стягнути з Державного бюджету України на користь позивача заборгованість бюджету із відшкодування податку на додану вартість за лютий 2015 року в розмірі 57798213,00 грн та пеню, нараховану на суму такої заборгованості, в розмірі 37377229,85 грн". В іншій частині рішення залишив без змін.

Вирішуючи спір, суди, зокрема, врахували правову позицію Верховного Суду, викладену в постанові від 14 березня 2019 року у справі № 822/553/17, відповідно до якої оскільки контролюючі органи наділені правом стягнути з платників податків податковий борг та пеню на нього протягом 1095 днів, то для цілей забезпечення принципів справедливості, рівності і балансу у відносинах між платниками і державою аналогічне право на стягнення пені протягом 1095 днів повинно бути забезпечено і для платників податків.

ПрАТ "Харцизький трубний завод" звернулося до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Донецького окружного адміністративного суду від 02 червня 2021 року, постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 13 січня 2022 року в частині відмови в задоволенні позовних вимог про стягнення суми бюджетного відшкодування з податку на додатну вартість у розмірі 239072,00 грн та пені у розмірі 81106935,19 грн і прийняти в цій частині нове рішення про задоволення позову.

В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права. Зокрема, зазначає, що позиція, зокрема, суду апеляційної інстанцій фактично призводить до неотримання платником повної суми бюджетної заборгованості з податку на додану вартість та пені, що, в свою чергу, порушує право особи на мирне володіння майном.

Верховний Суд ухвалою від 22 лютого 2022 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ПрАТ "Харцизький трубний завод".

25 квітня 2022 року від Східного МУ ДПС по роботі з ВПП надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він зазначив, що доводи касаційної скарги не спростовують правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права в частині відмови в задоволенні позову.

Східне МУ ДПС по роботі з ВПП та ГУ ДПС у Донецькій області також звернулися до суду касаційної інстанції з касаційними скаргами, в яких просять скасувати постановлені у справі судові рішення в частині задоволення позовних вимог та прийняти нове - про відмову в задоволенні позову в повному обсязі.

Мотивуючи свої вимоги, відповідач-1 та відповідач-3 посилаються на порушення судами норм матеріального та процесуального права. При цьому наголошують, що до спірних правовідносин мають застосовуватися правила статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України щодо шестимісячного строку, а не норми статті 102 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - ПК України), якою встановлено строк для подання заяви про відшкодування надміру сплачених грошових зобов`язань у 1095 днів.

Верховний Суд ухвалами від 16 червня 2022 року та від 23 листопада 2022 року відкрив касаційні провадження за касаційними скаргами Східного МУ ДПС по роботі з ВПП та ГУ ДПС у Донецькій області.

03 жовтня 2022 року від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу Східного МУ ДПС по роботі з ВПП, в якому він зазначив, що доводи касаційної скарги не спростовують правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права в частині задоволення позову.

09 червня 2022 року та 22 грудня 2022 року від ГУ ДКС України у м. Києві надійшли відзиви на касаційні скарги, в яких воно просить касаційну скаргу позивача залишити без задоволення, скасувати рішення Донецького окружного адміністративного суду від 02 червня 2021 року, постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 13 січня 2022 року в частині задоволення адміністративного позову та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційних скарг, перевіряючи дотримання судами попередніх інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційні скарги підлягають частковому задоволенню з огляду на таке.

Відповідно до пункту 200.7 статті 200 ПК України платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.

Пунктом 200.8 статті 200 ПК України визначено, що до податкової декларації платником податків додаються розрахунок суми бюджетного відшкодування та оригінали митних декларацій. У разі якщо митне оформлення товарів, вивезених за межі митної території України, здійснювалося з використанням електронної митної декларації, така електронна митна декларація надається контролюючим органом за місцем митного оформлення контролюючому органу за місцем обліку такого платника податків в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису відповідно до закону.

Протягом 30 календарних днів, що настають за граничним терміном отримання податкової декларації, контролюючий орган проводить камеральну перевірку заявлених у ній даних (пункт 200.10 статті 200 ПК України).

Згідно з пунктом 200.12 статті 200 ПК України контролюючий орган зобов`язаний у п`ятиденний строк після закінчення перевірки подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів висновок із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету.

На підставі отриманого висновку відповідного контролюючого органу орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, видає платнику податку зазначену в ньому суму бюджетного відшкодування шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку протягом п`яти операційних днів після отримання висновку контролюючого органу (пункт 200.13 статті 200 ПК України).

За змістом пункту 200.14 статті 200 ПК України якщо за результатами камеральної або документальної позапланової виїзної перевірки контролюючий орган виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, то такий орган:

а) у разі заниження заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування щодо суми, визначеної контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються сума такого заниження та підстави для її вирахування. У цьому випадку вважається, що платник податку добровільно відмовляється від отримання такої суми заниження як бюджетного відшкодування у звітному (податковому) періоді, та зараховує таку суму заниження до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду;

б) у разі перевищення заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування над сумою, визначеною контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються сума такого перевищення та підстави для її вирахування;

в) у разі з`ясування за результатами проведення перевірок факту, за яким платник податку не має права на отримання бюджетного відшкодування, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються підстави відмови в наданні бюджетного відшкодування.

Згідно з пунктом 200.15 статті 200 ПК України у разі якщо за результатами перевірки сум податку, заявлених до відшкодування, платник податку або контролюючий орган розпочинає процедуру адміністративного або судового оскарження, контролюючий орган не пізніше наступного робочого дня після отримання відповідного повідомлення від платника або ухвали суду про порушення провадження у справі зобов`язаний повідомити про це орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. Орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів припиняє процедуру відшкодування в частині оскаржуваної суми до набрання законної сили судовим рішенням.

Після закінчення процедури адміністративного або судового оскарження контролюючий орган протягом п`яти робочих днів, що настали за днем отримання відповідного рішення, зобов`язаний подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок із зазначенням суми податку, що підлягає відшкодуванню з бюджету.

Право на отримання ПрАТ "Харцизький трубний завод" суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість у розмірі 58037285,00 грн підтверджено за наслідками проведених перевірок та процедури судового оскарження. Утім, погашення заборгованості з бюджетного відшкодування податку на додану вартість платнику здійснено не було.

Відповідно до пункту 200.23 статті 200 ПК України суми податку, не відшкодовані платникам протягом визначеного цією статтею строку, вважаються заборгованістю бюджету з відшкодування податку на додану вартість. На суму такої заборгованості нараховується пеня на рівні 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, встановленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії, включаючи день погашення.

Зі змісту наведених норм можна дійти висновку, що держава в особі відповідних державних органів, виконуючи певний комплекс дій, зобов`язана повернути платнику податку суму бюджетного відшкодування податку на додану вартість протягом законодавчо встановленого строку після дня набуття відповідною сумою статусу узгодженої. Якщо ж протягом згаданого строку необхідних дій для відшкодування податку здійснено не було, невідшкодовані суми перетворюються на бюджетну заборгованість, на яку в силу положень пункту 200.23 статті 200 ПК України нараховується пеня.

Законами України від 24 грудня 2015 року № 909-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році" (далі - Закон № 909-VIII; набрав чинності з 01 січня 2016 року) та від 21 грудня 2016 року № 1797-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні" (далі - Закон № 1797-VIII; набрав чинності з 01 січня 2017 року) внесено зміни до статті 200 ПК України, зокрема й щодо порядку бюджетного відшкодування податку на додану вартість.

Відповідно до підпункту 200.7.1 пункту 200.7 статті 200 ПК України (тут і далі - в редакції Закону № 1797-VIII) на підставі баз даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує податкову і митну політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється формування Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

Згідно з підпунктом 200.7.2 пункту 200.7 цієї статті заяви про повернення сум бюджетного відшкодування автоматично вносяться до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість протягом операційного дня їх отримання у хронологічному порядку їх надходження. Повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування здійснюється у хронологічному порядку відповідно до черговості внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість.

На підставі абзаців першого - третього пункту 200.15 статті 200 ПК України у разі коли за результатами перевірки сум податку, заявлених до відшкодування, платник податку розпочинає процедуру адміністративного або судового оскарження, контролюючий орган не пізніше наступного робочого дня після отримання відповідного повідомлення від платника або ухвали суду про порушення провадження у справі зобов`язаний внести відповідні дані до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість.

Після закінчення процедури адміністративного оскарження або набрання законної сили рішенням суду контролюючий орган на наступний робочий день після отримання відповідного рішення зобов`язаний внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість дані щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника.

У разі неузгодження контролюючим органом суми податку, заявленої до відшкодування, або її частини зобов`язання з бюджетного відшкодування податку в частині неузгодженої суми виникає з дня закінчення процедури адміністративного або судового оскарження, за результатами якої прийнято рішення на користь платника податків.

Пунктом 200.12 статті 200 ПК України, зокрема, визначено, що узгоджена сума бюджетного відшкодування стає доступною органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання на наступний операційний день за днем її відображення в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість та перераховується органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, у строки, передбачені пунктом 200.13 цієї статті, на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до Державного бюджету України.


................
Перейти до повного тексту