ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 квітня 2024 року
м. Київ
справа № 160/18840/22
адміністративне провадження № К/990/31983/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Яковенка М. М.,
суддів - Дашутіна І. В., Шишова О. О.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції адміністративну справу № 160/18840/22
за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Сіленопт" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Київській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Київській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду (суддя Жукова Є. О.) від 07 лютого 2023 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду (склад колегії суддів: Ясенова Т. І., Суховаров А. В., Головко О. В.) від 08 червня 2023 року,
УСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. У листопаді 2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Сіленопт" (далі - ТОВ "Сіленопт") звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Київській області, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Київській області, а саме:
№ 7517530/43744274 від 27 жовтня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації вкладної № 153 від 28 лютого 2022 року;
№ 7517534/43744274 від 27 жовтня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 154 від 28 лютого 2022 року;
№ 7517527/43744274 від 27 жовтня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації накладної № 155 від 28 лютого 2022 року;
№ 7517528/43744274 від 27 жовтня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 156 від 28 лютого 2022 року;
№ 7517529/43744274 від 27 жовтня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації накладної № 157 від 28 лютого 2022 року;
№ 7517532/43744274 від 27 жовтня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 158 від 28 лютого 2022 року;
№ 7517531/43744274 від 27 жовтня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 159 від 28 лютого 2022 року;
№ 7517525/43744274 від 27 жовтня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 160 від 28 лютого 2022 року;
№ 7517526/43744274 від 27 жовтня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 161 від 28 лютого 2022 року;
№ 517533/43744274 від 27 жовтня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 162 від 28 лютого 2022 року;
№ 7517523/43744274 від 27 жовтня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 174 від 28 лютого 2022 року;
№ 7517522/43744274 від 27 жовтня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 178 від 28 лютого 2022 року;
№ 7517524/43744274 від 27 жовтня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 241 від 28 лютого 2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 28 лютого 2022 року: № 153, № 154, № 155, № 156, №157, № 158, № 159, № 160, № 161, № 162, № 174, № 178, № 241 датою їх фактичного отримання.
2. В обґрунтування позову позивач зазначає, що за результатами здійснення господарських операцій, Товариством сформовано та направлено на реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні. Проте, за результатами обробки, реєстрацію податкових накладних зупинено, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК. На виконання цієї пропозиції, позивач надав пояснення та перелік документів, які, на його думку, підтверджують законність та економічну обґрунтованість господарських операцій, щодо зупинених накладних, однак відповідачем прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивач вважає, що у відповідача відсутні підстави для прийняття оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, оскільки контролюючий орган має конкретизувати перелік документів, необхідних для виконання покладених на нього функцій для того, щоб платник податку чітко розумів адресовану йому вимогу; пред`явлення контролюючим органом до платника податків загальної вимоги про надання документів без їх конкретизації та без посилання на відповідну норму права виключає можливість такого органу в подальшому застосовувати до такого платника податків негативні наслідки, пов`язані із ненаданням певного документа.
3. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2023 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 08 червня 2023 року, позовні вимоги задоволено частково.
Визнано протиправними та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Київській області, як відокремленого підрозділу ДПС України, а саме:
№ 7517530/43744274 від 27 жовтня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації вкладної № 153 від 28 лютого 2022 року;
№ 7517534/43744274 від 27 жовтня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 154 від 28 лютого 2022 року;
№ 7517527/43744274 від 27 жовтня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації накладної № 155 від 28 лютого 2022 року;
№ 7517528/43744274 від 27 жовтня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 156 від 28 лютого 2022 року;
№ 7517529/43744274 від 27 жовтня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації накладної № 157 від 28 лютого 2022 року;
№ 7517532/43744274 від 27 жовтня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 158 від 28 лютого 2022 року;
№ 7517531/43744274 від 27 жовтня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 159 від 28 лютого 2022 року;
№ 7517525/43744274 від 27 жовтня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 160 від 28 лютого 2022 року;
№ 7517526/43744274 від 27 жовтня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 161 від 28 лютого 2022 року;
№ 517533/43744274 від 27 жовтня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 162 від 28 лютого 2022 року;
№ 7517523/43744274 від 27 жовтня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 174 від 28 лютого 2022 року;
N° 7517522/43744274 від 27 жовтня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 178 від 28 лютого 2022 року;
№ 7517524/43744274 від 27 жовтня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №241 від 28 лютого 2022 року.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 28 лютого 2022 року: № 153, № 154, № 155, № 156, № 157, № 158, № 159, № 160, № 161, № 162, № 174, № 178, № 241, у відповідності до норм чинного податкового законодавства.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Київській області, як відокремленого підрозділу ДПС України на користь ТОВ "Сіленопт" витрати з оплати судового збору у розмірі 16 126,50 грн; за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь ТОВ "Сіленопт" витрати з оплати судового збору у розмірі 16 126,50 грн.
4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, 21 вересня 2023 року Головне управління ДПС у Київській області звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2023 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 08 червня 2023 року, і ухвалити нове рішення, яким відмовити ТОВ "Сіленопт" в задоволенні позову.
При цьому в касаційній скарзі Головним управлінням ДПС у Київській області заявлено клопотання про зупинення виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2023 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 08 червня 2023 року у справі № 160/18840/22.
5. Після усунення недоліків касаційної скарги, ухвалою Верховного Суду від 11 грудня 2023 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою, встановлено строк для подання відзиву. Витребувані матеріали справи.
Цією ж ухвалою відмовлено в задоволенні клопотання про зупинення виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2023 року та постанови Третього апеляційного адміністративного суду від 08 червня 2023 року у справі № 160/18840/22.
6. Ухвалою Верховного Суду закінчено підготовку даної справи до касаційного розгляду та призначено її касаційний розгляд у попередньому судовому засіданні.
7. Станом на час розгляду справи письмового відзиву на касаційну скаргу до Верховного Суду не надходило, що не перешкоджає її розгляду по суті.
IІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
8. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ТОВ "Сіленопт" зареєстровано у встановленому порядку як юридична особа та перебуває на податковому обліку в органах ДПС України.
9. 22 лютого 2022 року між ТОВ "Сіленопт" та ТОВ "ОМЕГА" (код ЄДРПОУ 30982361) було укладено договір поставки № 2202/п, відповідно до умов якого постачальник зобов`язується передати у власність, а покупець прийняти та оплатити товар на умовах, визначених в даному договорі (п. 1.1 Договору).Асортимент, ціна та кількість Товару визначається Сторонами згідно накладних та/або в Специфікації (п. 1.2 Договору). Датою поставки й переходу права власності на товар, вважається дата приймання товару Покупцем, зазначена в накладних.
10. 28 лютого 2022 року ТОВ "Сіленопт" здійснило реалізацію товарів на покупця ТОВ "ОМЕГА" згідно укладеного договору № 2202/п від 22 лютого 2022 року, що підтверджується видатковими накладними від 28 лютого 2022 року № 427 на суму 494 016 грн з ПДВ, в т. ч. ПДВ 82, 336 грн, № 428 на суму 494 016 грн з ПДВ., в т.ч. ПДВ 82 336 грн, № 429 на суму 494 016 грн з ПДВ., в т ч. ПДВ 82 336 грн, № 430 на суму 494 016 грн з ПДВ., в т.ч. ПДВ 82 336 грн, № 431 на суму 494 016 грн з ПДВ., в т.ч. ПДВ 82 336 грн, № 432 на суму 494 016 грн з ПДВ, в т. ч. ПДВ 82 336 грн, № 433 на суму 494 016 грн з ПДВ., в т ч. ПДВ 82 336 грн, № 434 на суму 494 016 грн з ПДВ., в т.ч. ПДВ 82 336 грн, № 435 на суму 494 016 грн з ПДВ., в т.ч. ПДВ 82 336 грн, № 436 на суму 494 016 грн з ПДВ., в т. ч. ПДВ 82 336 грн, № 365 на суму 489 500 грн з ПДВ., в т.ч. ПДВ 81 583,33 грн, № 452 на суму 340 213,46 грн з ПДВ, в т.ч. ПДВ 56 702,24 грн, № 448 на суму 489 500 грн з ПДВ., в т. ч. ПДВ 81 583,33 грн.
11. Транспортування товару здійснювалось за рахунок продавця, та було оформлене згідно вимог законодавства шляхом підписання товарно-транспортних накладних від 28 лютого 2022 року (форма № 1-ТН), а саме: Р 427 P 428, Р 429, Р 430, Р 431, Р 432, Р 433, Р 434, Р 435, № 448, № 452, № 365.
12. Заборгованість за відвантажений товар відсутня, що підтверджується відповідними платіжними дорученнями.
13. У зв`язку з поставкою товару товар, на виконання вимог статей 187, 201 ПК України були виписані та направлені на реєстрацію податкові накладні від 28 лютого 2022 року: № 153, № 154, № 155, № 156, № 157, № 158, № 159, № 160, № 161, № 162, № 174, № 178, № 241.
14. Проте, реєстрація вказаних податкових накладних була зупинена, про що Товариством отримано відповідні квитанції. Згідно з інформацією, яка містилась у квитанціях, підставою для зупинення реєстрації стало: "Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних".
15. На виконання пункту 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 ТОВ "Сіленопт" подало пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних від 28 лютого 2022 року: № 153, № 154, № 155, № 156, № 157, № 158, № 159, № 160, № 161, № 162, № 174, № 178, № 241.
16. Однак, рішеннями Комісії регіонального рівня від 27 жовтня 2022 року № 7517530/43744274, № 7517534/43744274, № 7517527/43744274, № 7517528/43744274, № 7517529/43744274, № 7517532/43744274, № 7517531/43744274, № 7517525/43744274, № 7517526/43744274, № 517533/43744274, № 7517523/43744274, № 7517522/43744274, № 7517524/43744274 в реєстрації перелічених вище податкових накладних відмовлено з підстави "ненаданням платником копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт. послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних".
17. Вважаючи протиправною відмову в реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з цим позовом.
IІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
18. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що оскаржувані рішення відповідача не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії суб`єкта владних повноважень, що перешкоджає платнику податків своєчасно та в повній мірі виконати свої обов`язки та скористатись своїми правами, передбаченими чинним податковим законодавством, яким врегульовано порядок реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних.
19. Такий висновок судів мотивований тим, що рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не є обґрунтованим та вмотивованим, та не містять переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття, оскільки не встановлють, які саме первинні документи позивач не надав податковому органу для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних позивача.
20. Зокрема суди зауважили, що в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних контролюючий орган не вказав конкретний перелік документів, який платник має надати для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а зазначив загальний їх перелік. Позивач на виконання пропозиції податкового органу надавав пояснення та первинні документи, які, на думку платника, підтверджують проведення господарських операцій. Як наслідок, відмовляючи в реєстрації податкових накладних, контролюючий орган указав наненадання позивачем повного обсягу документів, однак перелік ненаданих документів не зазначив.
21. При цьому, суди попередніх інстанцій зауважили, що позивачем надавалися для контролюючого органу відповідні пояснення та копії первинних документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, і такі документи давали можливість контролюючому органу встановити обставини вчинення таких господарських операцій. Однак зазначені дії контролюючим органом вчинені не були.
22. З огляду на викладене, суди дійшли висновку про необґрунтованість рішень відповідача, оскільки останні не містять чіткої підстави їх прийняття.
23. Крім того, за висновками судів попередніх інстанцій, зупинення контролюючим органом реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є безпідставним та таким, що не відповідає вимогам податкового законодавства, оскільки як свідчить зміст копій Квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних з підстав того, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, вказані Квитанції не містять зазначення конкретного виду критерію, який встановлений підпунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
24. Також суди попередніх інстанцій зазначили про те, що у межах спірних правовідносин, приймаючи рішення про реєстрацію податкових накладних, контролюючий орган не здійснює повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
25. Скаржник у своїй касаційній скарзі не погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій про наявність підстав для задоволення позовних вимог, вважає їх необґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню, оскільки судами неправильно застосовано норми матеріального права та порушено норми процесуального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень у справі.
26. Підставою касаційного оскарження судових рішень у цій справі скаржником зазначено пункти 1, 4 частини четвертої статті 328 КАС України.
27. Зокрема в доводах касаційної скарги відповідач зазначає, що суди першої та апеляційної інстанцій ухвалюючи оскаржувані рішення у цій справі не врахували висновків Верховного Суду, викладені у постанові від 29 червня 2023 року по справі № 640/21884/20, яка прийнята у подібних правовідносинах.
28. Скаржник зауважує, що суди попередніх інстанцій не врахували, що в позовній заяві та повідомленнях ТОВ "Сіленопт" на підтвердження джерела походження товару зазначає наступних контрагентів: ТОВ "Орлан Дніпро" та ТОВ "Орлан Капітал". В той же час, на підтвердження реальності здійснення господарських операцій з вищевказаними контрагентами до позовної заяви не додано жодного доказу, окрім договорів, що не підтверджує фактичну поставку товару на адресу ТОВ "Сіленопт". Вказує також на недоліки наданих позивачем платіжних доручень.
29. Обґрунтовуючи підставу касаційного оскарження передбачену пунктом 4 частини четвертої статті 328 КАС України скаржник зауважує судами першої та апеляційної інстанцій не надано належної оцінки доказам, які містяться в матеріалах справи та прийнято рішення на підставі недопустимих доказів, а саме, договору про надання транспортно-експедиційних послуг № 100/07-ЛО від 28 лютого 2022 року та неналежних товарно-транспортних накладних.
V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ
30. Верховний Суд, переглянувши оскаржувані судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права у спірних правовідносинах, відповідно до частини першої статті 341 КАС України, виходить з такого.
31. Пунктом 201.1 статті 201 ПК України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити:
а) порядковий номер податкової накладної;
б) дата складання податкової накладної;
в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг;
г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу);
д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг;
е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг;
є) ціна постачання без урахування податку;
ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні;
з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку;
і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду;
й) індивідуальний податковий номер.
32. Як передбачено пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
33. Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.