ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 квітня 2024 року
м. Київ
справа №420/1021/19
адміністративне провадження № К/9901/7348/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Чиркіна С.М.,
суддів: Стародуба О.П., Шарапи В.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 10.02.2020 (головуючий суддя: Кравченко К.В., судді: Вербицька Н.В., Запорожан Д.В.) у справі №420/1021/19 за позовом ОСОБА_1 до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, Державної архітектурно-будівельної інспекції України, третя особа: ОСОБА_2 про визнання протиправними та скасування наказів і повідомлення, зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
І. РУХ СПРАВИ
У лютому 2019 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 або позивач) звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради (далі - УДАБК Одеської міської ради або відповідач-1), Державної архітектурно-будівельної інспекції України (далі - ДАБІ України або відповідач-2), третя особа: ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_2 ), в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив:
визнати протиправним і скасувати наказ ДАБК №01-13/27ДАБК від 16.01.2019 "Про скасування реєстрації Декларації про початок виконання будівельних робіт №ОД 082132340886 від 22.08.2013 та повідомлення про зміну даних у зареєстровані декларації про початок виконання будівельних робіт № ОД101183521355 від 18.12.2018";
зобов`язати ДАБІ поновити в Єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, дані про реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт № 082132340886 від 22.08.2013 "Будівництво двох індивідуальних житлових будинків" за адресою: м. Одеса, вул. Літературна, 9, замовник ОСОБА_1 та дані про реєстрацію повідомлення про зміну даних у зареєстровані декларації про початок виконання будівельних робіт №ОД101183521355 від 18.12.2018 "Будівництво двох індивідуальних житлових будинків" за адресою: м. Одеса, вул. Літературна, 9, замовник ОСОБА_1 ;
визнати протиправним і скасувати наказ ДАБК від 13.11.2018 №01-13/365/ДАБК "Про скасування реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації №ОД 142161942225 від 12.07.2016";
зобов`язати ДАБІ поновити в Єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, дані про реєстрацію Декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності ОД 142161942225 від 12.07.2016 "Будівництво житлового будинку з господарськими будівлями та спорудами за адресою: м. Одеса, вул. Літературна, 9", замовник ОСОБА_1 ;
визнати протиправним і скасувати наказ УДБК Одеської міської ради від 13.11.2018 року №01-13/366/ДАБК "Про скасування реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації №ОД 142161942239 від 12.07.2016";
зобов`язати ДАБІ України поновити в Єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, дані про реєстрацію декларації про готовність об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності до експлуатації №ОД 142161942239 від 12.07.2016 "Будівництво житлового будинку з господарськими будівлями та спорудами за адресою: м. Одеса, вул. Літературна, 9-А", замовник ОСОБА_1 .
Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 06.11.2019 у задоволенні позову відмовив.
П`ятий апеляційний адміністративний суд постановою від 10.02.2020 скасував рішення суду першої інстанції та ухвалив нову постанову про часткове задоволення позову:
визнав протиправним і скасував наказ УДБК Одеської міської ради № 01-13/27ДАБК від 16.01.2019 "Про скасування реєстрації Декларації про початок виконання будівельних робіт №ОД 082132340886 від 22.08.2013 та повідомлення про зміну даних у зареєстровані декларації про початок виконання будівельних робіт №ОД101183521355 від 18 грудня 2018 року".
визнав протиправним і скасував наказ УДБК Одеської міської ради від 13.11.2018 №01-13/365/ДАБК "Про скасування реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації №ОД 142161942225 від 12 липня 2016 року".
визнав протиправним і скасував наказ УДБК Одеської міської ради від 13.11.2018 №01-13/366/ДАБК "Про скасування реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації №ОД 142161942239 від 12 липня 2016 року".
У задоволенні решти позовних вимог відмовив.
Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, відповідач-1 подав касаційну скаргу, у якій просить скасувати оскаржувану постанову і залишити в силі рішення суду першої інстанції.
IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Верховного Суду від 13.05.2020 відкрито касаційне провадження у справі.
Ухвалою Верховного Суду від 16.04.2024 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
Позовна заява обґрунтована тим, що протягом 2013-2016 років позивачем здійснювалося будівництво об`єктів, що належали до І-ІІІ категорії складності, а саме: двох індивідуальних житлових будинків за адресою: м. Одеса, вул.Літературна, 9 на земельній ділянці площею 0,1358 га кадастровий номер 5110137500:52:604:0054 з цільовим призначенням "Для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка)" належній позивачу на праві власності згідно Державного акту на право власності на земельну ділянку Серія ЯМ № 026356 від 19.09.2012.
У подальшому, вказана земельна ділянка була розділена на земельну ділянку за адресою: м. Одеса, вул. Літературна, земельна ділянка 9, площею 0,0708 га кадастровий номер 5110137500:52:004:0055 та земельну ділянку за адресою: м.Одеса, вул. Літературна, земельна ділянка 9-А, площею 0,065 га кадастровий номер 5110137500:52:004:0056.
Стверджує, що підготовчі та будівельні роботи здійснювалися позивачем на підставі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки за адресою: м. Одеса, Приморський район, вул. Літературна, 9 від 09.07.2013 № 01-07/292, виданих Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради, проекту "Два індивідуальних житлових будинки за адресою: м. Одеса, Приморський район, вул. Літературна, 9", розробленого за замовленням позивача Кооперативом "Колос" (код ЄДРПОУ 22445464, 65026, м. Одеса, Жуковського, 15, державна ліцензія АВ №194706) та експертного звіту по розгляду проектної документації в частині міцності, надійності та довговічності об`єкту будівництва по Проекту "Два індивідуальних житлових будинки за адресою: м. Одеса, Приморський район, вул. Літературна, 9" №3-016-13-КЧ/ОО від 31.07.2013, декларації про початок будівельних робіт по будівництву двох індивідуальних житлових будинків, зареєстрованої Інспекцією ДАБК в Одеській області 22.08.2013 за № ОД 082132340589(886).
По факту завершення відповідних робіт, позивач 21.06.2016 подав до Департаменту ДАБІ в Одеській області для реєстрації Декларацію про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності житлового будинку з господарськими будівлями та спорудами за адресою: м. Одеса, вул. Літературна, 9 та Декларацію про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності житлового будинку з господарськими будівлями та спорудами за адресою: м. Одеса, вул. Літературна, 9-А .
По факту одержання цих Декларацій, посилаючись на статтю 41 Закону № 3038- VI, Порядок № 553 та на підставі службової записки від 21.06.2016 № 794 відділу по роботі з дозвільними документами Департаменту щодо необхідності перевірки достовірності даних наведених в Деклараціях поданих позивачем і одержаних Департаментом 21.06.2016 за вх. № 5351/16 та № 5350/16 відповідно, 05.07.2016 головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту Олещуком Ю.А. було проведено відповідні перевірки за результатами яких складено два акти перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 05.07.2016, а також два приписи про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 05.07.2016.
У контексті наведених обставин, позивач наголосив, що декларації були зареєстровані 12.07.2016 за № ОД 142161942225 та № ОД 142161942239, і ТОВ "Одеське бюро технічної інвентаризації" виготовило Технічні паспорти на новостворені об`єкти (інвентарні справи №251/16 та №251-1/16) станом на 18.07.2016 на підставі яких, 18.07.2016 Державний реєстратор Юридичного департаменту Одеської міської ради вніс до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відповідні записи 15591094 та 15590515 про реєстрацію новостворених об`єктів нерухомого майна за адресами: м. Одеса, вул. Літературна, 9 та 9А з реєстраційними номерами: 982681051101 та 982652051101.
Позивач стверджує, що перевірки були проведені більш ніж через два роки після завершення всіх підготовчих та будівельних робіт на відповідних об`єктах, прийняття їх в експлуатацію та державної реєстрації прав власності на них, що виключає правомірність оскаржуваних рішень відповідача з точки зору своєчасності вжиття таких заходів реагування, як скасування реєстрації декларації про початок будівельних робіт так і декларацій про готовність об`єкта до експлуатації.
Позивач також наголосив на недотриманні відповідачем-1 вимог законодавства, яке регламентує процедуру проведення перевірок та гарантують права суб`єкта містобудування при проведенні таких перевірок.
Вважає, що було порушено його право бути присутнім під час проведення перевірки, право отримувати та ознайомлюватись з актами перевірок, подавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження або заперечення до актів перевірок.
Стверджує, що будь-якої інформації про такі перевірки у нього не було, попри те, що на самих об`єктах постійно (цілодобово) є люди; самих перевірок на об`єктах не проводилось, оскільки в будинках мешкають люди і доступ до них обмежено огорожею; копій актів № 001514 та № 001517 чи наказів №01-13/365/ДАБК та №01-13/366/ДАБК на адресу позивача також не надсилалося, під розписку йому не вручалося, підписи позивача на актах, як і докази їх поштового направлення позивачу цінним листом з повідомленням про вручення, як це визначено абз.3 пункту 21 Порядку №553, - відсутні; про вказані заходи контролю, як і про їх результати позивач довідався випадково і значно пізніше.
За наведених вище аргументів позивач просив позов задовольнити.
Відповідач-1 позов не визнав. Зазначив, що на підставі наказу Управління № 01-13/162 ДАБК від 02.07.2018 та звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог містобудівного законодавства у сфері містобудівної діяльності (лист Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області (вх. № 01-6/391-ПР від 21.08.2018) проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті будівництва за адресою: м. Одеса, вул. Літературна, 9 .
Відповідно до направлення для проведення позапланового заходу № 001514 від 06.11.2018 була проведена позапланова перевірка, за адресою: м. Одеса, вул. Літературна, 9 .
На момент проведення позапланової перевірки за адресою: м. Одеса, вул. Літературна, 9 замовник будівництва - ОСОБА_1 або уповноважена ним особа були відсутні, що унеможливило здійснити позапланову перевірку зі складенням відповідних матеріалів у повному обсязі.
Під час проведення позапланової перевірки встановлено, що позивачем подано декларацію про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності, яка зареєстрована в Єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів за № ОД 142161942225, об`єкт будівництва - "Будівництво житлового будинку з господарськими будівлями та спорудами" за адресою: м. Одеса, Приморський район, вул. Літературна, 9 (далі - Декларація 1).
У цій Декларації позивачем наведена наступна інформація:
інформація про генерального проектувальника - ТОВ ВКП "Нові Будівельні Технології", м. Рівне, вул. Курчатова, буд.18А, офіс 303, код ЄДРПОУ 32745092;
інформація про відповідальних осіб генерального проектувальника - Шолудько М.В., документ що підтверджує повноваження особи - договори б/н від 07.11.2007 та від 29.05.2016;
інформація про проектну документацію - Проект будівництва житлового будинку і господарськими будівлями та спорудами, за адресою: Одеська область, м. Одеса, Приморський район, вул. Літературна, 9, затверджено замовником ОСОБА_1 від 07.11.2007 та 07.06.2016;
інформація про дозвільні документи - дозвіл на виконання будівельних робіт, виданий Інспекцією ДАБК м. Одеси при Управлінні архітектури та містобудуванні Одеської міської ради від 30.11.2007 № 864/07.
Проте у ході проведення вказаної перевірки, Управлінням було отримано лист від ТОВ "Архітектурно Конструкторське Бюро "Нові Будівельні Технології" від 05.09.2018 № 05-09/18 (01-6/391-пр від 14.09.2018), в якому зазначено, що проектна документація з назвами "Будівництво житлового будинку за адресою: Одеська область, м. Одеса, Приморський район, вул. Літературна, 9" та "Будівництво житлового будинку за адресою: Одеська область, м. Одеса, Приморський район, вул. Літературна, 9А" цим Товариством не розроблялась, з Шолудьком М.В. не співпрацює та будь-яких договірних відносин з ОСОБА_1 у ТОВ "Архітектурно Конструкторське Бюро "Нові Будівельні Технології" немає.
Також, Управлінням отримано відповідь від Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради від 05.09.2018 № 01-11/3614 (вх. № 01-6/391-пр від 07.09.2018), в якій зазначається, що дозволи на виконання будівельних робіт № 866/07 та № 864/07 в журналі видачі дозволів на виконання будівельних робіт Інспекції ДАБК м. Одеси при Управлінні архітектури та містобудування Одеської міської ради не зазначаються.
Отже, на підставі вищевикладеного, з урахуванням листів, що були отриманні Управлінням, посадовими особами відповідача було зроблено висновок, що позивачем наведено недостовірні дані в декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності № ОД 142161942225 від 12.07.2016 "Будівництво житлового будинку за господарськими будівлями та спорудами" за адресою: м. Одеса, вул. Літературна, 9 щодо розробленої та затвердженої проектної документації та дозволу на виконання будівельних робіт.
За результатами цієї позапланової перевірки був складений акт № 001514.
У подальшому відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 №461, на підставі акту № 001514 та доповідної записки, наказом Управління № 01-13/365 ДАБК від 13.11.2018 скасовано реєстрацію декларації про готовність об`єкта до експлуатації №ОД 142161942225 від 12.07.2016.
Управлінням під час проведення позапланової перевірки за адресою: м. Одеса, вул. Літературна, 9А встановлено, що позивачем 12.07.2016 подано до Управління ДАБК Одеської міської ради декларацію про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності, яка зареєстрована в Єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів за № ОД 142161942239, об`єкт будівництва - "Будівництво житлового будинку за адресою: Одеська обл., м. Одеса, Приморський район, вул. Літературна, 9-А".
Також Управлінням був проведений позаплановий захід, за результатами якого складений акт № 001517 від 07.11.2018.
Перевіркою установлено, що у декларації про готовність об`єкта до експлуатації №ОД 142161942239 від 12.07.2016 позивачем також наведені недостовірні дані, у зв`язку з чим був прийнятий наказ № 01-13/366 ДАБК від 13.11.2018, яким скасовано реєстрацію вказаної декларації.
У ході проведеного заходу контролю також встановлено, що позивачем подано до Управління декларацію про готовність до експлуатації об`єкта, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів з незначними наслідками (СС1), об`єкт будівництва - "Будівництво двох індивідуальних житлових будинків, за адресою: 65062, Одеська область, м. Одеса, Приморський район, вул. Літературна, 9,9А".
Також встановлено, що в Єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт № ОД 082132340886 від 22.08.2013 та Повідомлення про зміну даних у зареєстрованій декларації про початок виконання будівельних робіт № ОД 101183521355 від 18.12.2018, об`єкт будівництва - "Будівництво двох індивідуальних житлових будинків, за адресою: 65062, Одеська область, м. Одеса, Приморський район, вул. Літературна, 9,9А".
Відповідно до вказаних зареєстрованих декларації про початок робіт та декларації про готовність до експлуатації позивачем наведена наступна інформація, зокрема: Інформація про проектну документацію - Проект "Будівництво двох індивідуальних житлових будинків, за адресою: 65062, Одеська область, м. Одеса, Приморський район, вул. Літературна, 9, 9А", затверджено замовником ОСОБА_1 від 19.08.2013; філія ТОВ "Укрбудекспертиза" в Одеській області, код ЄДРПОУ 38237470, позитивний експертний висновок від 31.07.2013 № 3-016-13-КЧ/ОО, відповідальний експерт Гриценко В.І., кваліфікаційний сертифікат серія АБ № 001802. Кошти пайової участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту - відповідно до листа № 391/2, укладеного 30.04.2015 з Управлінням капітального будівництва Одеської міської ради сплачено в повному обсязі - квитанція № 381246309.5.1 від 05.05.2015.
Проте у ході проведення позапланової перевірки Управлінням отримано лист від ТОВ "Українська будівельно-технічна експертиза" № 02 від 10.01.2019 (вх. № 01-6/391-ПР від 10.01.2019), в якому зазначено, що експертиза проекту "Будівництво двох індивідуальних житлових будинків, за адресою: 65062, Одеська область, м. Одеса, Приморський район, вул. Літературна, 9, 9А" (замовник ОСОБА_1 ) ТОВ "Українська будівельно-технічна експертиза" не проводилась. Експертний звіт №3-016-13-КЧ/ОО від 31.07.2013 не видавався.
Також, Управління капітального будівництва Одеської міської ради листом від 03.01.2019 № 02-04/2685 (вх. 01-6/391-пр від 09.01.2019) повідомило відповідача-1 про те, що листом № 391/2 від 30.04.2015, який наведений у Декларації про готовність до експлуатації, Управлінням капітального будівництва Одеської міської ради лише інформовано ОСОБА_1 про рішення Комісія з розгляду питання № 1 "про встановлення пайової участі для ОСОБА_1 при будівництві двох індивідуальних жилих будинків за адресою: м. Одеса, вул. Літературна, 9 у розмірі 145926 грн з оплатою на протязі 10 днів після прийняття рішення Комісією", проте позивач для отримання довідки про підтвердження сплати грошових коштів за прийняття участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Одеси не звертався, технічні паспорти збудованих жилих будинків не надавав.
Враховуючи наведене відповідач-1 наполягає, що позивачем наведено в декларації про готовність до експлуатації недостовірні відомості щодо сплати пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Одеси, а також наведено недостовірні дані в декларації про початок виконання будівельних робіт № ОД 082132340886 від 22.08.2013 щодо наведення інформації про виконання експертизи проектної документації та її затвердження, та інформації про сплату пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Одеси.
За результатами проведеної позапланової перевірки, був складений акт № 001826. В подальшому наказом Управління № 01-13/27 ДАБК від 16.01.2019 скасовано реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт № ОД 082132340886 від 22.08.2013 та повідомлення про зміну даних декларації про початок виконання будівельних робіт № ОД 101183521355 від 18.12.2018, за адресою: м. Одеса, вул. Літературна, 9.
Враховуючи зазначене, відповідач-1 вважає, що дії Управління щодо скасування декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до 1-ПІ категорії складності № ОД 142161942225 від 12.07.2016, декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності № ОД 142161942239 від 12.07.2016, декларації про початок виконання будівельних робіт № ОД 082132340886 від 22.08.2013 та повідомлення про зміну даних декларації про початок виконання будівельних робіт № ОД 101183521355 від 18.12.2018 є обґрунтованими та такими, що відповідають вимогам законодавства.
ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій установлено, що на підставі наказу Управління №01-13/162 ДАБК від 02.07.2018 та звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог містобудівного законодавства у сфері містобудівної діяльності (лист Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області вх. № 01-6/391-ПР від 21.08.2018), відповідно до направлення для проведення позапланового заходу № 001514 від 06.11.2018 була проведена позапланова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті будівництва за адресою: м. Одеса, вул. Літературна, 9.
На момент проведення цієї перевірки замовник будівництва - ОСОБА_1 або уповноважена ним особа були відсутні.
За результатами перевірки складений акт №001514, в якому зазначено, що в декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності, яка зареєстрована за №ОД142161942225 від 12.07.2016 "Будівництво житлового будинку за господарськими будівлями та спорудами", за адресою: м.Одеса, вул. Літературна, 9 позивачем вказані недостовірні дані щодо розробленої та затвердженої проектної документації та дозволу на виконання будівельних робіт.
На підставі цього акту та встановлених порушень, Управлінням видано наказ №01-13/365 ДАБК від 13.11.2018, яким скасовано реєстрацію декларації про готовність об`єкта до експлуатації №ОД 142161942225 від 12.07.2016.
Судами попередніх інстанцій також встановлено, що Управлінням був проведений позаплановий захід за адресою: м. Одеса, вул. Літературна, 9А, результати якого оформлені актом № 001517, в якому зазначається про те, що 12.07.2016 позивачем подано до Управління декларацію про готовність до експлуатації об`єкта, яка зареєстрована за № ОД 142161942239, об`єкт будівництва - "Будівництво житлового будинку за адресою: Одеська обл., м. Одеса, вул. Літературна, 9-А", і в цій декларації також наведені недостовірні дані щодо розробленої та затвердженої проектної документації та дозволу на виконання будівельних робіт.
Наказом Управління №01-13/366 ДАБК від 13.11.2018 було скасовано реєстрацію декларації про готовність об`єкта до експлуатації №ОД 142161942239 від 12.07.2016.
Також суди попередніх інстанцій установили, що за результатами проведеної Управлінням позапланової перевірки будівництва двох індивідуальних житлових будинків за адресою: м. Одеса, вул. Літературна, 9 та 9-А був складений акт №001826.
На підставі акту №001826 наказом Управління № 01-13/27ДАБК від 16.01.2019 скасовано реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт № ОД 082132340886 від 22.08.2013 та повідомлення про зміну даних декларації про початок виконання будівельних робіт №ОД 101183521355 від 18.12.2018 за адресою: м. Одеса, вул. Літературна, 9.
В актах № 001514 та №001517 зазначено, що заходи державного нагляду проводились на підставі наказу №01-13/162 від 02.07.2018 та направлення №001514 від 06.11.2018.
В акті № 001826 зазначено, що перевірка проведена на підставі наказу №01-13/162 від 02.07.2018 та направлення №001826 від 29.12.2018.
Отже, суди попередніх інстанцій установили, що оскаржувані накази від 13.11.2018 №01-13/365/ДАБК та № 01-13/366/ДАБК про скасування декларацій про готовність об`єктів до експлуатації від 12.07.2016 № ОД 142161942225 та № ОД 142161942239 прийняті за результатами однієї перевірки, оформленої актами №001514 та №001517, а наказ № 01-13/27ДАБК від 16.01.2019 про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт № ОД 082132340886 від 22.08.2013 прийнятий за результатами перевірки, оформленої актом № 001826.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що скасування декларації про початок будівельних робіт може бути наслідком самостійного виявлення органом державного архітектурно-будівельного контролю недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалася в декларації, не відповідала дійсності, та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації) та шляхом здійснення заходів державного-архітектурно будівельного контролю, шляхом проведення планових та позапланових перевірок.
Підставою для скасування реєстрації декларації про початок будівельних робіт є виявлення у ній недостовірних даних, внесених замовником, які дають підстави вважати об`єкт будівництва самочинним.
Суд першої інстанції констатував, що позивачем наведено недостовірні дані в деклараціях про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності № ОД 142161942225 від 12.07.2016 "Будівництво житлового будинку за господарськими будівлями та спорудами" за адресою: м. Одеса, вул. Літературна, 9" та № ОД 142161942239 від 12.07.2016 об`єкт будівництва - "Будівництво двох індивідуальних житлових будинків, за адресою: 65062, Одеська область, м. Одеса, Приморський район, вул. Літературна, 9,9А", що належить до об`єктів з незначними наслідками (СС1) щодо розробленої та затвердженої проектної документації та дозволу на виконання будівельних робіт.
Також суд першої інстанції установив факт наведення недостовірних даних в декларації про початок виконання будівельних робіт № ОД 082132340886 від 22.08.2013 в частині інформації про виконання експертизи проектної документації та її затвердження, та інформації про сплату пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Одеси. За таких обставин, суд першої інстанції визнав обґрунтованим наказ Управління № 01-13/27 ДАБК від 16.01.2019, яким скасовано реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт № ОД 082132340886 від 22.08.2013 та повідомлення про зміну даних декларації про початок виконання будівельних робіт № ОД 101183521355 від 18.12.2018 за адресою: м. Одеса, вул. Літературна, 9.
Суд апеляційної інстанції з такими висновками суду першої інстанції не погодився.
Задовольняючи позов частково, суд апеляційної інстанції насамперед виходив з того, що судом першої не досліджено питання дотримання Управлінням вимог законодавства при проведенні оскаржуваних заходів позапланового контролю на об`єктах позивача та не надана їм належна правова оцінка.
Натомість констатував, що ні під час розгляду цієї справи в суді першої інстанції, ні в ході апеляційного провадження, Управління не надало суду жодного доказу того, що позивачу було забезпечено право взяти участь у проведенні тих перевірок, які проводились Управлінням на підставі направлень № 001514 від 06.11.2018 та №001826 від 29.12.2018, за результатами яких були складені акти №001514, №001517 та № 001826.
Відсутні також і докази дотримання приписів п.п.16-18, 21 Порядку № 553 щодо вручення позивачу таких актів з наданням йому можливості надати свої зауваження, які б мали стати невід`ємними частинами таких актів.
Отже, за висновками суду апеляційної інстанції, Управління, як суб`єкт владних повноважень, не виконало встановлений частиною другою статті 77 КАС України обов`язок по доведенню правомірності проведених ним перевірок та дотримання прав позивача, що в свою чергу нівелює законність рішень, прийнятих Управлінням за наслідками таких перевірок.
При вирішенні цього правового питання, суд апеляційної інстанції послався на правові позиції Верховного Суду, висловлені у постановах від 07.02.2019 у справі №201/3017/17 та від 27.02.2019 у справі № 210/3059/17.
Надаючи правову оцінку висновкам перевіряючих стосовно наведення у декларації про початок виконання будівельних робіт та деклараціях про готовність об`єктів до експлуатації недостовірних відомостей, які вказують на самочинне будівництво збудованих позивачем житлових будинків, суд апеляційної інстанції виходив з того, що за результатами ретельного дослідження доказів у справі, не підтвердилися висновки перевіряючих, наведені у актах № 001514, № 001517 та № 001826, у зв`язку із чим підстав для винесення оскаржуваних наказів у відповідача-1 не було.
Водночас суд апеляційної інстанції вказав на передчасність позовних вимог про зобов`язання відповідача-2 поновити в Єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, дані про реєстрацію декларацій.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
Касаційна скарга Управління обґрунтована тим, що судом апеляційної інстанції неповно з`ясовані обставини справи, що призвело до скасування законного і обґрунтованого рішення суду першої інстанції.
Скаржник зазначив, що результатами проведеної перевірки установлено факт наведення позивачем недостовірних даних в декларації про початок виконання будівельних робіт № ОД 082132340886 від 22.08.2013 в частині інформації про виконання експертизи проектної документації та її затвердження, а також інформації про сплачу пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Одеси.
Відповідно скасування на підставі оскаржуваного наказу Управління № 01-13/27 ДАБК від 16.01.2019 реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт № ОД 082132340886 від 22.08.2013 та повідомлення про зміну даних декларації про початок виконання будівельних робіт № ОД 101183521355 від 18.12.2018 є обґрунтованим.
Також скаржник наполягає на установленому перевіркою факті наведення позивачем недостовірної інформації в деклараціях про готовність об`єкта до експлуатації № ОД 142161942225 від 12.07.2016 та № ОД 142161942239 від 12.07.2016 щодо розробленої та затвердженої проектної документації та дозволу на виконання будівельних робіт.
Відповідно скасування цих декларацій оскаржуваними наказами від 13.11.2018 №01-13/365/ДАБК та від 13.11.2018 №01-13/366/ДАБК також вважає законним.
Позивач подав відзив на касаційну скаргу, у якому із посиланням на законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувану постанову без змін.
Зазначив, що касаційна скарга повністю дублює зміст відзиву на позовну заяву та апеляційну скаргу, яким апеляційним судом надана належна правова оцінка. Натомість відповідач фактично намагається через суд касаційної інстанції здійснити переоцінку встановлених апеляційним судом обставин справи.
Третя особа також скористалася процесуальним правом на подачу відзиву на касаційну скаргу, в якому зазначила про відсутність підстав для відкриття касаційного провадження. Вважає, що відповідач у касаційні скарзі просить переоцінити встановлені судом апеляційної інстанції обставини справи.
Стверджує, що суд апеляційної інстанції правильно встановив, що у позивача в наявності усі необхідні дозвільні документи, погоджувальні та інші документи як на землю, так і на споруджені ним житлові будинки.
Відповідач-2 процесуальним правом на подачу відзиву на касаційну скаргу не скористався.
VІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Перевіряючи у межах повноважень, визначених частинами першою - другою статті 341 КАС України, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, а також надаючи оцінку аргументам учасників справи, висловленим у касаційній скарзі та відзиві на неї, Верховний Суд виходить з такого.