1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 квітня 2024 року

м. Київ

cправа № 902/144/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Чумака Ю. Я. - головуючого, Дроботової Т. Б., Багай Н. О.,

секретар судового засідання - Лелюх Є. П.,

за участю представників:

прокуратури - Колодяжної А. В. (прокурор за посвідченням),

позивача - не з`явилися,

відповідача - Кучерявої І. П. (адвокат),

розглянув касаційну скаргу Приватного підприємства "Бук-2007"

на рішення Господарського суду Вінницької області від 25.08.2023 (суддя Шамшуріна М. В.) та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 25.01.2024 (судді: Петухов М. Г. - головуючий, Мельник О. В., Олексюк Г. Є.) у справі

за позовом першого заступника керівника Гайсинської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Гайсинської міської ради

до Приватного підприємства "Бук-2007",

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Державне агентство меліорації та рибного господарства України в особі Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства у Вінницькій області,

про зобов`язання повернути земельні ділянки.

Короткий зміст і підстави позовних вимог

1. Перший заступник керівника Гайсинської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Гайсинської міської ради звернувся до Господарського суду Вінницької області з позовом до Приватного підприємства "Бук-2007" (далі - ПП "Бук-2007") про зобов`язання повернути земельні ділянки водного фонду площею 112,7500 га, кадастровий номер 0520880600:01:004:0113, площею 67,7012 га, кадастровий номер 0520882000:01:003:0074, площею 307,7770 га, кадастровий номер 0520883600:03:002:0179, на яких розташований водний об`єкт - Дмитренківське водосховище на території Гайсинської об`єднаної територіальної громади Гайсинського району Вінницької області, шляхом підписання акта приймання-передачі.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач використовує водний об`єкт та земельні ділянки під водним об`єктом без правовстановлюючих документів.

Короткий зміст судових рішень судів попередніх інстанцій

3. Рішенням Господарського суду Вінницької області від 25.08.2023, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 25.01.2024, позов задоволено: зобов`язано ПП "Бук-2007" повернути державі в особі Гайсинської міської ради земельні ділянки водного фонду площею 112,7500 га, кадастровий номер 0520880600:01:004:0113, площею 67,7012 га, кадастровий номер 0520882000:01:003:0074, площею 307,7770 га, кадастровий номер 0520883600:03:002:0179, на яких розташований водний об`єкт - Дмитренківське водосховище на території Гайсинської об`єднаної територіальної громади Гайсинського району Вінницької області, шляхом підписання акта приймання-передачі.

4. Судові рішення мотивовано тим, що відповідач здійснює рибогосподарську діяльність на водному об`єкті - Дмитренківському водосховищі без правовстановлюючих документів, а наявні в нього режим рибогосподарської експлуатації Дмитренківського водосховища, розташованого на р. Соб (басейн р. Південний Буг) Гайсинського району Вінницької області (далі - режим рибогосподарської експлуатації) та дозвіл № 3 на спеціальне використання водних біоресурсів у рибогосподарських водних об`єктах (їх частинах) від 09.01.2019 (далі - дозвіл) не є такими документами.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. У касаційній скарзі ПП "Бук-2007" просить скасувати рішення суду першої інстанції та постанову апеляційного суду, справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу

6. На обґрунтовування наявності підстави для касаційного оскарження згідно з положеннями пункту 2 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) скаржник посилається на необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постановах Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні, а саме:

- у постанові Верховного Суду від 21.03.2019 у справі № 923/213/18 про те, що наявність режиму рибогосподарської експлуатації не дає підстав для одноосібного використання водного об`єкта та земельної ділянки під ним;

- у постанові Верховного Суду від 16.06.2021 у справі № 912/1941/20, в якій зазначено, що ані режим рибогосподарської експлуатації, ані дозвіл не є та не можуть бути правовстановлюючими документами, які надають право користування водними об`єктами чи землями водного фонду та не визначають правових підстав користування водним об`єктом;

- у постанові Верховного Суду від 06.10.2021 у справі № 914/1326/16, в якій зазначено, що ні режим рибогосподарської експлуатації та науково-біологічне обґрунтування рибогосподарської експлуатації, ні ліцензія на промисловий вилов риби, ні дозвіл, не є та не можуть бути правовстановлюючими документами, якими надається право користування водними об`єктами чи землями водного фонду, та не визначають правових підстав користування водним об`єктом.

При цьому скаржник наголошує на тому, що спеціальними нормами у сфері використання біоресурсів передбачено, що режим рибогосподарської експлуатації та дозвіл надають право користування рибогосподарським водним об`єктом в контексті вирощування, вилову, розведення водних біоресурсів незалежно від оформлення прав на земельну ділянку та водний об`єкт.

Наведені документи (режим рибогосподарської експлуатації та дозвіл) не є правовстановлюючими для конкретної земельної ділянки, водночас є правовстановлюючими документами для здійснення рибогосподарської експлуатації у конкретному водному об`єкті чи на конкретній ділянці водного об`єкта та конкретно визначених умовах.

На обґрунтовування наявності підстави для касаційного оскарження згідно з положеннями пункту 3 частини 3 статті 310 ГПК, що кореспондується з пунктом 4 частини 2 статті 287 ГПК, скаржник вважає, що суди необґрунтовано відхилили клопотання про призначення експертизи у цій справі, оскільки під час вирішення питання про повернення земельних ділянок обов`язковому встановленню підлягають обставини, зокрема, якою саме земельною ділянкою володіє особа, адже зобов`язати повернути можливо лише те, що особа використовує, але ніяк не більше.

Скаржник також наголошує на тому, що:

- суди попередніх інстанцій дійшли помилкових висновків про відсутність порушення принципу належного урядування, який, в свою чергу, свідчить про відсутність порушеного права, що підлягало б захисту;

- суди попередніх інстанцій дійшли помилкових висновків, що чинний дозвіл та чинний режим рибогосподарської експлуатації не перешкоджають задоволенню позову про зобов`язання повернути земельні ділянки, оскільки передчасність подання позову у цій справі свідчить про відсутність порушених прав позивача, а відповідно до пункту 1 статті 5 ГПК України відсутність порушених прав позивача є окремою підставою для відмови у задоволенні позову;

- суди попередніх інстанцій надали перевагу неоформленню права на земельну ділянку над порушенням балансу у водному середовищі та нанесенню шкоди екосистемі;

- суди попередніх інстанцій не звернули уваги на те, що у цьому випадку прокурором при зверненні з позовною заявою не доведено бездіяльність контролюючого органу та не дотримано порядок звернення з позовною заявою, передбачений статтею 23 Закону України "Про прокуратуру".

На думку скаржника, висновки судів попередніх інстанцій про обґрунтованість звернення прокурора до суду є помилковими, а позов підлягав залишенню без розгляду за правилами частини 4 статті 53 ГПК України, пункту 4 частини 5 статті 174 ГПК України, пункту 1 частини 1 статті 226 ГПК України.

Узагальнений виклад позицій інших учасників справи

7. Інші учасники справи процесуальним правом на подачу відзиву на касаційну скаргу не скористалися.

Розгляд справи Верховним Судом

8. Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 04.03.2024 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ПП "Бук-2007" на рішення Господарського суду Вінницької області від 25.08.2023 та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 25.01.2024 у справі № 902/144/23, призначено розгляд справи у судовому засіданні на 09.04.2024.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

9. Судами попередніх інстанцій встановлено, що на території Гайсинської об`єднаної територіальної громади Гайсинського району Вінницької області на річці Соб розташоване водосховище, яке згідно з водогосподарським паспортом, виготовленим у 1980 році та затвердженим 16.11.1982, має назву Дмитренківське.

10. У водогосподарському паспорті зазначено, що місцезнаходженням водосховища є Гайсинський район, Вінницька область, тип водосховища русловий та визначено призначення водосховища - для енергетики та зрошення. У примітках цього паспорта зазначено, що для зрошення водосховище не використовується.

11. У відповідь на запит Гайсинської окружної прокуратури листом від 16.11.2022 № 140 8/03 Басейнове управління водних ресурсів річки Південний Буг повідомило, що звернень щодо розгляду та надання пропозицій територіальному органу Держводагентства стосовно погодження договорів оренди землі в комплексі з розташованими на ньому Дмитренківським водосховищем до Басейнового управління не надходило.

12. 30.07.2012 Держрибагентством України видано ПП "Бук-2007" ліцензію серії АВ № 581639 на здійснення діяльності, пов`язаної з промисловим виловом риби, крім внутрішніх водойм (ставків) господарств з необмеженим строком дії, починаючи з 31.07.2012.

13. 27.12.2013 Управлінням охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства у Вінницькій області видано ПП "Бук-2007" дозвіл із зазначенням виду спеціального використання - згідно із режимом рибогосподарської експлуатації від 10.08.2007 та строком дії дозволу - з 01.01.2014 по 31.12.2018.

14. У червні 2016 року Національним університетом біоресурсів і природокористування України на замовлення ПП "Бук-2007" розроблено режим рибогосподарської експлуатації, який погоджено 01.07.2016 Державним агентством рибного господарства України та 08.06.2016 Управлінням охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства У Вінницькій області, за змістом якого:

- місцезнаходженням водного об`єкта є Дмитренківське водосховище, розташоване на річці Соб (басейн річки Південний Буг) в околицях села Дмитренки Гайсинського району Вінницької області (пункт 2.1);

- розміри водосховища - довжина 7,7 км, середня ширина 0,47 км, площа водного дзеркала 362 га (пункт 2.2);

- за виконання вимог, складених для цього режиму, відповідає ПП "Бук-2007" та термін дії режиму з 11.09.2016 до 11.08.2026 (пункти 16, 17).

15. У 2019 році до пунктів 6, 7, 11 цього режиму було внесено зміни та визначено, що режим рибогосподарської експлуатації діє з 12.03.2019 до 11.08.2026.

16. 09.01.2019 Управлінням Державного агентства рибного господарства у Вінницькій області видано ПП "Бук-2007" дозвіл із зазначенням виду спеціального використання - згідно із режимом рибогосподарської експлуатації та строком дії дозволу - з 09.01.2019 до 08.01.2024.

17. Судами встановлено, що на підставі чинних дозвільних документів ПП "Бук-2007" з 2016 року здійснює вселення та вилов водних біоресурсів, що підтверджується підсумковими актами/актами про виконання робіт із вселення водних біоресурсів у Дмитренківському водосховищі та звітами про обсяги вилову водних біоресурсів з Дмитренківського водосховища.

18. Із матеріалів справи вбачається, що з питання дотримання правил промислового рибальства у рибогосподарських об`єктах України відносно ПП "Бук-2007" проводилися заходи державного нагляду (контролю). Зокрема, 26.08.2016 Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області було проведено планову перевірку, 24.02.2021 позапланову перевірку, 08.12.2021 планову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання і охорони природних ресурсів ПП "Бук-2007".

19. Згідно з актом, складеним за результатами проведення перевірки у сфері вимог природоохоронного законодавства про охорону, використання і відтворення риби та інших водних живих ресурсів від 26.08.2016, а також актів перевірок щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів ПП "Бук-2007" від 24.02.2021, 08.12.2021 порушень вимог природоохоронного законодавства не виявлено.

20. Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області супровідним листом від 26.05.2023 № 0-2-0.6-2507/2-23 на виконання вимог ухвали Господарського суду Вінницької області від 11.05.2023 повідомило суд, що протягом останніх 5 років воно не проводило перевірки дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок водного фонду площею 112,7500 га, кадастровий номер 0520880600:01:004:0113, площею 67,7012 га, кадастровий номер 0520882000:01:003:0074, площею 307,7770 га, кадастровий номер 0520883600:03:002:0179. Останнє також повідомило, що відповідно до електронних матеріалів технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель водного фонду державної власності на території Гайсинського району Вінницької області, розробленої Державним підприємством "Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" (далі - ДП "Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою") у 2020 році, яка міститься в Національній кадастровій системі, зокрема, в кадастрових планах земельних ділянок та кресленнях перенесення меж земельних ділянок - земельні ділянки площею 67,7012 га, кадастровий номер 0520882000:01:003:0074, площею 112,75 га, кадастровий номер 0520880600:01:004:0113, площею 307,7770 га, кадастровий номер 0520883600:03:002:0179, належать до земель водного фонду державної власності Дмитренківське руслове водосховище на річці Соб.

21. Відповідно до даних Державного земельного кадастру зазначені земельні ділянки віднесено до земель запасу (угіддя штучні водосховища, природні водотоки (річки та струмки), болота).

22. Згідно з витягом з Державного земельного кадастру від 26.05.2023 № НВ-0500478462023 щодо земельної ділянки площею 112,75 га, кадастровий номер 0520880600:01:004:0113, угіддями цієї ділянки є штучні водосховища.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру від 26.05.2023 № НВ-0500478472023 щодо земельної ділянки площею 67,7012 га, кадастровий номер 0520882000:01:003:0074, угіддями цієї ділянки є штучні водосховища.

Згідно з витягом з Державного земельного кадастру від 26.05.2023 № НВ-0500478482023 щодо земельної ділянки площею 307,7770 га, кадастровий номер 0520883600:03:002:0179, угіддя штучні водосховища становлять 168,4775 га площі всієї ділянки, угіддя болота - 112,8001 га, угіддя природні водотоки (річки та струмки) - 26,4994 га.

Відповідно до частини 4 статті 79-1 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) зазначені земельні ділянки є сформованими.

23. Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області також повідомило суд, що на планово-картографічних матеріалах минулих років, які наявні у відділі, зазначені земельні ділянки визначені як землі водного фонду річки Соб.

24. У листі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 02.03.2023 № 0-2-0.6-894/2-23, адресованому адвокату відповідача, зазначено, що перевірки дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок ПП "Бук-2007" не проводилися та щодо земельних ділянок водного фонду площею 112,7500 га, кадастровий номер 0520880600:01:004:0113, площею 307,7770 га, кадастровий номер 0520883600:03:002:0179, площею 67,7012 га, кадастровий номер 0520882000:01:003:0074, обстеження не проводилися.

25. У 2020 році на замовлення Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області ДП "Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" розроблено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель водного фонду державної власності на території Гайсинського району Вінницької області.

26. За даними Поземельної книги на земельну ділянку, кадастровий номер 0520882000:01:003:0074, площею 67,7012 га зазначено, що ця земельна ділянка розташована на території Жерденівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області, відноситься до категорії земель водного фонду та відповідно до відомостей щодо експлікації земельних угідь є земельними угіддями площею 67,7012 га "штучні водосховища".

За даними Поземельної книги на земельну ділянку, кадастровий номер 0520880600:01:004:0113, площею 112,75 га зазначено, що ця земельна ділянка розташована на території Бубнувської сільської ради Гайсинського району Вінницької області, відноситься до категорії земель водного фонду та відповідно до відомостей щодо експлікації земельних угідь є земельними угіддями площею 112,75 га "штучні водосховища".

За даними Поземельної книги на земельну ділянку, кадастровий номер 0520883600:03:002:0179, площею 307,777 га, зазначено, що ця земельна ділянка розташована на території Кунянської сільської ради Гайсинського району Вінницької області, відноситься до категорії земель водного фонду та відповідно до відомостей щодо експлікації земельних угідь є земельними угіддями "штучні водосховища" на площі 168,4775 га, "болота" - на площі 112,8001 га, "природні водотоки (річки та струмки)" - на площі 26,4994 га.

27. В описі кадастрового плану земельної ділянки площею 67,7012 га, кадастровий номер 0520882000:01:003:0074, зазначено, що це земельна ділянка водного фонду державної власності Дмитренківське руслове водосховище на річці Соб, Жерденівська сільська рада Гайсинського району Вінницької області.

В описі кадастрового плану земельної ділянки площею 112,750 га, кадастровий номер 0520880600:01:004:0113, зазначено, що це земельна ділянка водного фонду державної власності Дмитренківське руслове водосховище на річці Соб, Бубнівська сільська рада Гайсинського району Вінницької області.

В описі кадастрового плану земельної ділянки площею 307,7770 га, кадастровий номер 0520883600:03:002:0179, зазначено, що це земельна ділянка водного фонду державної власності Дмитренківське руслове водосховище на річці Соб, Кунянська сільська рада Гайсинського району Вінницької області.

28. У відповідь на запит Вінницької обласної прокуратури листом від 11.04.2023 № 570/03 Басейнове управління водних ресурсів річки Південний Буг повідомило, що Дмитренківське водосховище розташоване на річці Соб, лівій притоці річки Південний Буг та розміщується на території Гайсинської міської ради Гайсинського району Вінницької області. На його берегах розташовані такі населені пункти: с. Дмитренки, с. Бубнівка, с. Новоселівка, с. Крутогорб.

29. Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 707-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Вінницької області" до Гайсинської міської територіальної громади (інтереси якої представляє Гайсинська міська рада) включено, зокрема, території Бубнівської, Жерденівської та Кунянської сільських рад Гайсинського району.

30. За змістом листа Гайсинської міської ради від 24.04.2023 № 022-08/02.2-17-712 та додатків до нього (викопіювань з планово-картографічних матеріалів земельних ділянок) Дмитренківське водосховище розміщується на земельних ділянках, кадастрові номери: 0520880600:01:004:0113, площею 112,7500 га, 0520882000:01:003:0074, площею 67,7012 га, 0520883600:03:002:0179, площею 307,7770 га, та є єдиним водним об`єктом такого типу на території Гайсинської міської ради.

31. У письмових поясненнях щодо надання інформації на виконання вимог ухвали суду від 11.05.2023 Гайсинська міська рада з посиланням на планово-картографічні матеріали земельних ділянок та на витяги з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0000958322023, № НВ-0000958312023, № НВ-0000958302023 зазначила, що Дмитренківське водосховище, яке розташоване на річці Соб на території Гайсинської міської територіальної громади Гайсинського району Вінницької області, перебуває на трьох земельних ділянках водного фонду, кадастрові номери: 0520880600:01:004:0113, площею 112,7500 га, 0520882000:01:003:0074, площею 67,7012 га, 0520883600:03:002:0179, площею 307,7770 га.

32. Земельна ділянка водного фонду площею 112,7500 га, кадастровий номер 0520880600:01:004:0113, є частиною Дмитренківського водосховища, розташована у межах Бубнівського старостинського округу Гайсинської міської ради. Ця земельна ділянка перебуває під водною гладдю водосховища і прилягає до населених пунктів - с. Дмитренки, с. Новоселівка та с. Бубнівка.

Земельна ділянка площею 67,7012 га, кадастровий номер 0520882000:01:003:0074, є частиною Дмитренківського водосховища, розташована у межах Жерденівського старостинського округу Гайсинської міської ради. Ця земельна ділянка перебуває під водною гладдю водосховища і розташована на місцевості між населеними пунктами - з одного боку с. Крутогорб, з іншого боку с. Новоселівка та с. Бубнівка.

Земельна ділянка площею 307,7770 га, кадастровий номер 0520883600:03:002:0179, є частиною Дмитренківського водосховища, розташована у межах Кунянського старостинського округу Гайсинської міської ради. Ця земельна ділянка перебуває під водною гладдю водосховища (168,4775 га) та його заболоченою частиною з природними водотоками (139,2995 га) і прилягає до населених пунктів - с. Крутогорб, с. Куна та с. Мар`янівка.

33. Під водною гладдю водного об`єкта - Дмитренківське водосховище, яке розташоване на річці Соб на території Гайсинської об`єднаної територіальної громади Гайсинського району Вінницької області, розміщені три сформовані земельні ділянки водного фонду:

1) площею 112,7500 га, кадастровий номер 0520880600:01:004:0113 (повністю);

2) площею 67,7012 га, кадастровий номер 0520882000:01:003:0074 (повністю);

3) площею 307,7770 га, кадастровий номер 0520883600:03:002:0179 (під водною гладдю водосховища - 168,4775 га та під заболоченою частиною водосховища з природними водотоками - 139,2995 га).

34. Гайсинська міська рада також повідомила, що з 27.05.2021 земельні ділянки водного фонду площею 112,7500 га, кадастровий номер 0520880600:01:004:0113, площею 67,7012 га, кадастровий номер 0520882000:01:003:0074, площею 307,7770 га, кадастровий номер 0520883600:03:002:0179, на яких розташований водний об`єкт - Дмитренківське водосховище, перейшли у комунальну власність Гайсинської міської ради.

35. З метою реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки Гайсинська міська рада звернулася до державного реєстратора, проте розгляд поданих заяв зупинено.

36. В матеріалах справи наявні знімки з Публічної кадастрової карти України, на яких відображено конфігурації, межі та місцезнаходження земельних ділянок, кадастрові номери: 0520883600:03:002:0179, 0520882000:01:003:0074, 0520880600:01:004:0113, на яких розміщено Дмитренківське водосховище.

37. Як вбачається із інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Державного реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 14.12.2022 № 317724793 щодо земельної ділянки, кадастровий номер 0520880600:01:004:0113, від 27.12.2022 № 318957916 щодо земельної ділянки, кадастровий номер 0520882000:01:003:0074, від 27.12.2022 № 318957362 щодо земельної ділянки, кадастровий номер 0520883600:03:002:0179, відомості про реєстрацію права власності, іншого речового права відсутні.

38. У відповідь на запит Гайсинської окружної прокуратури від 04.11.2022 № 51-2911вих-22 щодо укладення Гайсинською районною державною адміністрацією з ПП "Бук-2007" договору оренди на використання земельної ділянки водного фонду, яка розташована на річці Соб в околицях с. Дмитренки Гайсинського району (Дмитренківське водосховище), листом від 10.11.2022 № 02-14-1981 Гайсинська районна військова адміністрація повідомила, що Гайсинською районною військовою адміністрацією договір оренди на використання земельної ділянки водного фонду, яка розташована на річці Соб в околицях с. Дмитренки Гайсинського району з ПП "Бук-2007" не укладався.

39. Листом від 22.11.2022 № 12.01-14-860 Департамент правового забезпечення Вінницької обласної військової адміністрації у відповідь на запит Гайсинської окружної прокуратури від 15.11.2022 № 51-3006вих- 22 щодо укладення Вінницькою обласною державною (військовою) адміністрацією з ПП "Бук-2007" договору оренди на використання земельної ділянки водного фонду, яка розташована на річці Соб в околицях с. Дмитренки Гайсинського району (Дмитренківське водосховище), повідомив, що Вінницькою обласною державною (військовою) адміністрацією не приймалися рішення щодо зазначеного водного об`єкта та земельної ділянки, на якій він розташований.

40. У відповідь на запит Гайсинської окружної прокуратури від 15.11.2022 № 51-3015вих-22 щодо укладення Гайсинською міською радою з ПП "Бук-2007" договору оренди на використання земельної ділянки водного фонду, яка розташована на річці Соб в околицях с. Дмитренки Гайсинського району (Дмитренківське водосховище), та прийняття Гайсинською міською радою рішення про надання дозволу ПП "Бук-2007" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою передачі в оренду водного об`єкта листом від 05.12.2022 № 02-22-08/022-17-2029 Гайсинська міська рада повідомила, що ПП "Бук-2007" використовує Дмитренківське водосховище, розташоване на річці Соб (басейн річки Південний Буг) Гайсинського району Вінницької області на підставі дозволу, наданого Управлінням Державного агентства рибною господарства у Вінницькій області, тому жодні договори оренди землі чи рішення про відведення земельних ділянок згаданому користувачу Гайсинською міською радою не укладалися та не приймалися.

41. Листом від 27.12.2022 № 51-3486вих-22 Гайсинська окружна прокуратура звернулася до Гайсинського міського голови з проханням повідомити прокуратуру, чи вживалися Гайсинською міською радою заходи представницького характеру щодо оскарження дій ПП "Бук-2007", яке використовує земельну ділянку водного фонду (Дмитренківське водосховище) без правовстановлюючих документів, та у разі невжиття таких заходів повідомити про причини, які перешкоджали їх застосуванню, а також чи будуть вживатися такі заходи в майбутньому.

42. У відповідь за запит Гайсинської окружної прокуратури від 27.12.2022 листом від 30.12.2022 № 02-22-08/022-17-2152 Гайсинська міська рада відповіді щодо вжиття заходів представницького характеру не надала та повторно зазначила, що ПП "Бук-2007" використовує Дмитренківське водосховище, розташоване на річці Соб (басейн річки Південний Буг) Гайсинського району Вінницької області на підставі дозволу, наданого Управлінням Державного агентства рибною господарства у Вінницькій області, тому жодні договори оренди землі чи рішення про відведення земельних ділянок згаданому користувачу Гайсинською міською радою не укладалися та не приймалися.

43. На повторний запит Гайсинської окружної прокуратури від 18.01.2023 № 51-283 вих-23 до Гайсинського міського голови про стан та підстави використання земельних ділянок під Дмитренківське водосховищем, кадастрові номери 0520880600:01:004:0113, площею 112,75 га, 0520882000:01:003:0074, площею 67,7012 га, 0520883600:03:002:0179, площею 307,777 га, та про вжиття Гайсинською міською радою заходів представницького характеру щодо оскарження дій суб`єктів господарювання, що використовують земельні ділянки водного фонду (Дмитренківське водосховище) без правовстановлюючих документів, листом від 23.01.2023 №022-08/022-17-127 Гайсинська міська рада повідомила, що зазначені земельні ділянки використовує ПП "Бук-2007" на підставі дозволу, наданого Управлінням Державного агентства рибного господарства у Вінницькій області, а тому запитувана інформація щодо стану використання, підстав для використання у Гайсинській міській раді відсутня та у зв`язку з тим, що Гайсинська міська рада жодних дозволів чи рішень щодо користування земельними ділянками водного фонду під Дмитренківським водосховищем не приймала, заходи щодо оскарження дій суб`єктів господарювання, які використовують зазначені земельні ділянки без правовстановлюючих документів, не вживалися та вживатися не будуть.

44. Листом від 26.01.2023 № 51-374вих-23, яке 26.01.2023 вручене Гайсинській міській раді, Гайсинська окружна прокуратура повідомила, що відповідно до вимог пункту 2 частини 4 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" окружною прокуратурою планується пред`явлення позову в інтересах держави в особі Гайсинської міської ради Гайсинського району Вінницької області до ПП "Бук-2007" про зобов`язання повернути земельну ділянку водного фонду.

45. Вважаючи, що ПП "Бук-2007" порушує положення статті 51 Водного кодексу України (далі - ВК України), статей 123- 126 ЗК України, використовує водосховище та зайняті ним земельні ділянки без будь-яких правовстановлюючих документів, прокурор звернувся до Господарського суду Вінницької області з позовом у справі.

Позиція Верховного Суду

46. Згідно з положеннями частини 1 статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

47. Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд вважає, що підстав для задоволення касаційної скарги не вбачається, з огляду на таке.

Щодо підстав касаційного оскарження, передбачених пунктом 2 частини 2 статті 287 ГПК України

48. Предметом позову в цій справі є вимога про звільнення відповідачем земельних ділянок з тих підстав, що у останнього відсутні законні правовстановлюючі документи на спірні земельні ділянки та розташований на них водний об`єкт.

49. Відповідно до пункту 2 частини 2 статті 287 ГПК України підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 1, 4 частини 1 цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні.

50. Згідно з абзацом 3 пункту 5 частини 2 статті 290 ГПК України у разі подання касаційної скарги на підставі пункту 2 частини 2 статті 287 цього Кодексу в касаційній скарзі зазначається обґрунтування необхідності відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду.

51. Верховний Суд звертає увагу на те, що підставою касаційного оскарження судових рішень є обґрунтована необхідність відступлення від висновку саме щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, а не будь-якого висновку, зробленого судом касаційної інстанції на обґрунтування мотивувальної частини постанови.

52. З огляду на зміст наведених вимог процесуального закону при касаційному оскарженні судових рішень з підстави, передбаченої пунктом 2 частини 2 статті 287 ГПК України, окрім посилання на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, касаційна скарга має містити належне обґрунтування необхідності відступлення від висновку щодо застосування норми права, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні, з чіткою вказівкою на норму права (абзац, пункт, частина статті), а також зазначенням такого правового висновку, описом правовідносин та змістовно обґрунтувати мотивів такого відступлення.

Принцип правової визначеності вимагає чіткості, зрозумілості й однозначності правових норм, зокрема їх передбачуваності (прогнозованості) і стабільності. Єдність однакового застосування закону забезпечує правову визначеність та втілюється шляхом однакового застосування судом того самого закону в подібних справах.

У пункті 70 рішення від 18.01.2001 у справі "Чепмен проти Сполученого Королівства" (Chapman v.United Kingdom) Європейський суд з прав людини наголосив на тому, що в інтересах правової визначеності, передбачуваності та рівності перед законом він не повинен відступати від попередніх рішень за відсутності належної для цього підстави.

53. Верховний Суд звертає увагу на те, що обґрунтованими підставами для відступу від уже сформованої правової позиції Верховного Суду є, зокрема: 1) зміна законодавства (існують випадки, за яких зміна законодавства не дозволяє суду однозначно дійти висновку, що зміна судової практики можлива без відступу від раніше сформованої правової позиції); 2) ухвалення рішення Конституційним Судом України; 3) нечіткість закону (невідповідності критерію "якість закону"), що призвело до різного тлумаченням судами (палатами, колегіями) норм права; 4) винесення рішення ЄСПЛ, висновки якого мають бути враховані національними судами; 5) зміни у праворозумінні, зумовлені: розширенням сфери застосування певного принципу права; зміною доктринальних підходів до вирішення складних питань у певних сферах суспільно-управлінських відносин; наявністю загрози національній безпеці; змінами у фінансових можливостях держави.

54. Задля гарантування юридичної визначеності Велика Палата Верховного Суду має відступати від попередніх висновків Верховного Суду лише за наявності для цього належної підстави. Так, вона може повністю відмовитися від певного висновку на користь іншого, або конкретизувати попередній висновок, застосувавши відповідні способи тлумачення юридичних норм. З метою забезпечення єдності та сталості судової практики причинами для відступу від висловленого раніше висновку можуть бути вади попереднього рішення чи групи рішень (їх неефективність, неясність, неузгодженість, необґрунтованість, незбалансованість, помилковість); зміни суспільного контексту, через які застосований у цих рішеннях підхід повинен очевидно застаріти внаслідок розвитку суспільних відносин в певній сфері або їх правового регулювання (такий висновок сформульовано в постановах Великої Палати Верховного Суду від 04.09.2018 у справі № 823/2042/16 (пункти 43- 45), від 05.12.2018 у справах № 757/1660/17-ц (пункти 43 - 44) і № 818/1688/16 (пункти 44- 45), від 15.05.2019 у справі № 227/1506/18 (пункт 54), від 29.05.2019 у справі № 310/11024/15-ц (пункти 44- 45), від 21.08.2019 у справі № 2-836/11 (пункт 24), від 26.05.2020 у справі № 638/13683/15-ц (пункт 23), від 23.06.2020 у справі № 179/1043/16-ц (пункт 48), від 30.06.2020 у справах № 264/5957/17 (пункт 41) і № 727/2878/19 (пункт 39), від 07.07.2020 у справі № 712/8916/17 (пункт 35), від 09.09.2020 у справі № 260/91/19 (пункти 58- 59), від 29.09.2020 у справі № 712/5476/19 (пункт 40), від 25.05.2021 у справі № 149/1499/18 (пункт 29), від 15.06.2021 у справі № 922/2416/17 (пункт 7.19), від 12.10.2021 у справі № 233/2021/19 (пункт 34), від 02.11.2021 у справі № 917/1338/18 (пункт 90), від 09.11.2021 у справі № 214/5505/16 (пункт 31), від 14.12.2021 у справі № 147/66/17 (пункт 49), від 08.06.2022 у справі № 362/643/21 (пункт 45)).

55. Таким чином, необхідність відступу від правових позицій Верховного Суду повинна мати тільки важливі підстави, реальне підґрунтя, суд не повинен відступати від попередніх рішень за відсутності вагомої для цього причини, а метою відступу може слугувати виправлення лише тих суперечностей (помилок), що мають фундаментальне значення для правозастосування.

56. На обґрунтовування наявності підстави для касаційного оскарження згідно з положеннями пункту 2 частини 2 статті 287 ГПК України скаржник посилається на необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постановах Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні, а саме:


................
Перейти до повного тексту