1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 квітня 2024 року

м. Київ

справа № 200/1963/20-а

адміністративне провадження № К/9901/5032/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Чиркіна С.М.,

суддів: Берназюка Я.О., Шарапи В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 28.08.2020 (головуючий суддя: Аляб`єв І.Г.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 13.01.2021 (головуючий суддя: Міронова Г.М., судді: Гайдар І.В., Геращенко І.В.) у справі №200/1963/20-а за позовом Обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" в особі виробничої одиниці обласного комунального підприємства "Лимантепломережа" до Виконавчого комітету Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області, Міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання при виконавчому комітеті Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області, Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області, треті особи: Сіверське міське спеціалізоване підприємство, Приватне підприємство "Донжилсервіс", ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

У лютому 2020 року Обласне комунальне підприємство "Донецьктеплокомуненерго" в особі виробничої одиниці обласного комунального підприємства "Лимантепломережа" (далі - позивач) звернулося з позовом до Виконавчого комітету Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області (далі - відповідач-1), Міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання при виконавчому комітеті Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області (далі - відповідач-2), Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області (далі - відповідач-3), треті особи: Сіверське міське спеціалізоване підприємство, Приватне підприємство "Донжилсервіс" (далі - ПП "Донжилсервіс"), ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ), ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_2 ), ОСОБА_3 (далі - ОСОБА_3 ), ОСОБА_4 (далі - ОСОБА_4 ), ОСОБА_5 (далі - ОСОБА_5 ), ОСОБА_6 (далі - ОСОБА_6 ), ОСОБА_7 (далі - ОСОБА_7 ), ОСОБА_8 (далі - ОСОБА_27 ), ОСОБА_9 (далі - ОСОБА_9 ), ОСОБА_10 (далі - ОСОБА_10 ), ОСОБА_11 (далі - ОСОБА_11 ), ОСОБА_12 (далі - ОСОБА_12 ), ОСОБА_13 (далі - ОСОБА_13 ), ОСОБА_14 (далі - ОСОБА_14 ), ОСОБА_15 (далі - ОСОБА_15 ), ОСОБА_16 (далі - ОСОБА_16 ), ОСОБА_17 (далі - ОСОБА_17 ), ОСОБА_18 (далі - ОСОБА_18 ), ОСОБА_19 (далі - ОСОБА_19 ), ОСОБА_20 (далі - ОСОБА_20 ), ОСОБА_21 (далі - ОСОБА_21 ), ОСОБА_22 (далі - ОСОБА_22 ), ОСОБА_23 (далі - ОСОБА_23 ), ОСОБА_24 (далі - ОСОБА_24 ), ОСОБА_25 (далі - ОСОБА_25 ), ОСОБА_26 (далі - ОСОБА_26 ), в якому просило:

визнати протиправним і скасувати протокол Міжвідомчої комісії з розгляду питань відключення від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання при виконавчому комітеті Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області від 20.08.2019 № 7 в частині відключення окремих квартир 27 споживачів від мережі централізованого опалення та встановлення альтернативного (індивідуального) опалення в квартирах як такий, що не відповідає вимогам статті 4 Закону України "Про теплопостачання" та наказу Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 22.11.2005 № 4 "Про затвердження Порядку відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання";

визнати протиправними і зобов`язати Міжвідомчу комісію з розгляду питань, пов`язаних з відключення споживачів від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання при виконавчому комітеті Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області скасувати видані на підставі протоколу №7 від 20.08.2019 третім особам акти про відключення квартири (секції, під`їзду) від внутрішньо будинкових мереж ЦО і ГВП.

Донецький окружний адміністративний суд рішенням від 28.08.2020, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 13.01.2021, у задоволенні позову відмовив.

Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, у якій просить суд касаційної інстанції скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове рішення про задоволення позову.

IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Верховного Суду від 24.02.2021 відкрито касаційне провадження у справі.

За результатами повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено новий склад суду.

Ухвалою Верховного Суду від 16.04.2024 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач стверджує, що законодавством передбачено надання дозволу на відключення від мереж централізованого опалення з ініціативи споживачів на будинок у цілому, а не на окремі квартири.

З огляду на те, що рішення, підтримане всіма власниками багатоповерхового будинку, про відключення будинків від системи централізованого опалення з улаштуванням індивідуального опалення, відсутнє, у Комісії не було правових підстав для надання третім особам дозволу на відключення їх квартир від внутрішньобудинкових мереж ЦО і ГВП.

Також позивач стверджує, що протокол прийнятий неуповноваженим складом комісії.

Крім того, позивач також вважає, що Комісією у порушення Порядку № 4 видано 27 заявникам-третім особам акти про відключення квартири (секції, під`їзду) від внутрішньо будинкових мереж ЦО та ГВП, які не передбачені Порядком № 4 та будь-яким іншим нормативним документом.

Разом з цим, пунктом 3 вказаних актів припинено дію договору з теплопостачання між споживачем та виробником, що не відповідає вимогам Закону України "Про житлово-комунальні послуги" та пункту 2.7 Порядку № 4 та порушує права позивача.

Своєю чергою, згідно із пунктом 1 цих актів, представниками Сіверського міського спеціалізованого комунального підприємства ПП "Донжилсервіс" та власниками квартир підтверджено відключення їх помешкань від внутрішньо будинкових мереж ЦО.

Такі дії третіх осіб позивач кваліфікує, як самовільне відключення від мереж ЦО та порушення умов договору.

Відповідач-3 (Сіверська міська рада Донецької області) у відзиві позов не визнав. Вважає, що позов пред`явлено до неналежного відповідача, оскільки, ані Сіверська міська рада Донецької області, ані Виконавчий комітет не розглядали заяв громадян та, відповідно, не приймали жодних рішень. Натомість відповідач-3 не має жодного впливу на рішення/дії Комісії. Звернув увагу, що відповідно п. 2.2.3 Порядку № 4 Комісія не зобов`язана відмовляти у розгляді заяв виключно через те, що її подано власником, наймачем (орендарем) окремого приміщення. Також позивачем не спростовано факт дотримання заявниками вимог пп. 2.1-2.2 Порядку № 4.

Окремо відповідач-3 звернув увагу і на особливості застосування пункту 1.3 Порядку № 4 із врахуванням змін внесених до Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 01.05.2019 (наявності понад 50 % вже відключених квартир у будинку) та наявності технічних можливостей існуючих мереж газопостачання і електропостачання у м. Сіверську (загалом) та у окремому мікрорайоні (зокрема).

Інші учасники справи процесуальним правом на подачу відзиву на позовну заяву не скористалися.

ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій установлено, що Обласне комунальне підприємство "Донецьктеплокомуненерго" зареєстроване у якості юридичної особи, включене до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців за кодом 03337119, місцезнаходження юридичної особи: 84307, Донецька обл., м.Краматорськ, пров. Земляний, буд. 2; Код КВЕД 35.30 Постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря (основний).

Відповідно до п. п. 3.1.1 Статуту ОКП "Донецьктеплокомуненерго" до складу підприємства у вигляді відокремленого підрозділу входить, зокрема, Виробнича одиниця обласного комунального підприємства "Донецьктеплокомуненерго" "Лимантепломережа".

У пункті 4.1 Статуту визначено, що метою діяльності підприємства є виробництво теплової енергії, транспортування її магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії у вигляді пари та гарячої води.

Суди зазначили, що у матеріалах справи наявний технічний звіт "Розробка схеми оптимізації системи теплопостачання міста Сіверськ" розроблений ПП "Техенерго" на замовлення Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області.

20.08.2019 Міжвідомчою комісією з розгляду питань відключення від мереж ЦО і ГВП прийнято протокол № 7, у якому зазначено таке.

Розглянувши звернення громадян, встановлено, що у будинках по АДРЕСА_1, АДРЕСА_2, АДРЕСА_3, АДРЕСА_4, АДРЕСА_5, АДРЕСА_6, АДРЕСА_7, АДРЕСА_8, АДРЕСА_9, АДРЕСА_10, АДРЕСА_6, АДРЕСА_11, АДРЕСА_12, процент відключення квартир від мереж централізованого опалення складає більше 50 %.

Враховуючи викладене, на підставі Схеми оптимізації системи теплопостачання м. Сіверська, вирішено не заперечувати проти відключення окремих квартир від мереж централізованого опалення та встановлення альтернативного (індивідуального) опалення в квартирах за адресами: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_13 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_14 ), ОСОБА_26 ( АДРЕСА_15 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_16 ), ОСОБА_4 ( АДРЕСА_17 ), ОСОБА_5 ( АДРЕСА_18 ), ОСОБА_6 ( АДРЕСА_19 ), ОСОБА_7 ( АДРЕСА_20 ), ОСОБА_8 ( АДРЕСА_21 ), ОСОБА_9 ( АДРЕСА_22 ), ОСОБА_10 ( АДРЕСА_23 ), ОСОБА_11 ( АДРЕСА_24 ), ОСОБА_12 ( АДРЕСА_25 ), ОСОБА_13 ( АДРЕСА_26 ), ОСОБА_14 ( АДРЕСА_27 ), ОСОБА_28 ( АДРЕСА_28 ), ОСОБА_16 ( АДРЕСА_29 ), ОСОБА_17 ( АДРЕСА_30 ), ОСОБА_18 ( АДРЕСА_31 ), ОСОБА_18 ( АДРЕСА_32 ), ОСОБА_19 ( АДРЕСА_33 ), ОСОБА_20 ( АДРЕСА_34 ), ОСОБА_21 ( АДРЕСА_35 ), ОСОБА_22 ( АДРЕСА_36 ), ОСОБА_23 ( АДРЕСА_37 ), ОСОБА_24 ( АДРЕСА_38 ), ОСОБА_25 ( АДРЕСА_39 ).

Відключення квартир від мереж централізованого опалення та встановлення альтернативного (індивідуального) опалення виконати згідно діючого законодавства.

Рекомендувати власникам квартир, зокрема, відключення квартир від мереж централізованого опалення виконати при наявності проекту на встановлення альтернативного (індивідуального) опалення (том 1 а.с. 20-21).

Головою Комісії на підставі протоколу № 7 від 20.08.2019 затверджено акти про відключення квартири (секції, під`їзду) від внутрішньо будинкових мереж ЦО і ГВП за таким переліком: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_13 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_14 ), ОСОБА_26 ( АДРЕСА_15 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_16 ), ОСОБА_4 ( АДРЕСА_17 ), ОСОБА_5 ( АДРЕСА_18 ), ОСОБА_6 ( АДРЕСА_19 ), ОСОБА_7 ( АДРЕСА_20 ), ОСОБА_8 ( АДРЕСА_21 ), ОСОБА_9 ( АДРЕСА_22 ), ОСОБА_10 ( АДРЕСА_23 ), ОСОБА_11 ( АДРЕСА_24 ), ОСОБА_12 ( АДРЕСА_25 ), ОСОБА_13 ( АДРЕСА_26 ), ОСОБА_14 ( АДРЕСА_27 ), ОСОБА_15 ( АДРЕСА_28 ), ОСОБА_16 ( АДРЕСА_29 ), ОСОБА_17 ( АДРЕСА_30 ), ОСОБА_18 ( АДРЕСА_31 ), ОСОБА_18 ( АДРЕСА_32 ), ОСОБА_19 ( АДРЕСА_33 ), ОСОБА_20 ( АДРЕСА_34 ), ОСОБА_21 ( АДРЕСА_35 ), ОСОБА_22 ( АДРЕСА_36 ), ОСОБА_23 ( АДРЕСА_37 ), ОСОБА_24 ( АДРЕСА_38 ), ОСОБА_25 ( АДРЕСА_39 ).

Перелічені акти складені за участі представника балансоутримувача будинку в особі директора Сіверського МСКП, представника виконавця послуг ПП "Донжилсервіс" та власниками квартир та підтверджують, що відключення виконано шляхом видимого розриву заварюванням приєднань радіаторів (конвекторів) заварюванням стояків з залишенням транзитних неізольованих стояків.

В актах зазначено, що дія договору постачання між споживачем і виробником (споживачем і виконавцем) у питанні теплопостачання припиняється від дати затвердження актів.

17.10.2019 позивач звернувся до голови Сіверської міської ради з листом-претензією № 1322, в якому просив скасувати протокольне рішення засідання Комісії № 7 та акти про відключення квартири від внутрішньо будинкових мереж ЦУО і ГВП, видані власникам окремих квартир.

У відповідь на вказане звернення, Сіверська міська рада листом від 31.10.2019 №0708/4034 повідомила заявника про те, що міською радою розроблено Схему оптимізації теплопостачання м. Сіверська, затверджена рішенням міської ради від 30.03.2018 № 7/13-178 "Про затвердження Схеми оптимізації системи теплопостачання міста Сіверська", яка передбачає поступове виведення абонентів ВО "Лимантепломережа" на індивідуальне опалення, як мешканців багатоквартирних будинків, так і об`єктів соціальної сфери. 01.05.2019 вступив у дію Закон України "Про житлово-комунальні послуги", що передбачає умови для надання дозволу на відключення окремих квартир (нежитлових приміщень) у багатоквартирних будинках. Такими умовами є наявність певної кількості вже відокремлених від мереж ЦО квартир у будинку.

Суди також констатували, що у матеріалах справи наявні довідки за підписом директора Сіверського міського спеціалізованого комунального підприємства про те, що: у будинку за адресою: АДРЕСА_40 квартир, станом на 20.08.2019 відключено 68 %; у будинку за адресою АДРЕСА_41 квартир, станом на 20.08.2019 відключено 80 %; у будинку за адресою: АДРЕСА_42 квартири, станом на 20.08.2019 відключено 63 %; у будинку за адресою АДРЕСА_43 квартир, станом на 20.08.2019 відключено 87 %; у будинку за адресою: АДРЕСА_44 квартир, станом на 20.08.2019 відключено 78 %; у будинку за адресою: АДРЕСА_45 квартири, станом на 20.08.2019 відключено 89 %; у будинку за адресою: АДРЕСА_46 квартир, станом на 20.08.2019 відключено 58 %; у будинку за адресою: АДРЕСА_47 квартир, станом на 20.08.2019 року відключено 76 %; у будинку за адресою: АДРЕСА_48 квартир, станом на 20.08.2019 відключено 68 %; у будинку за адресою: АДРЕСА_49 квартир, станом на 20.08.2019 відключено 66 %; у будинку за адресою: АДРЕСА_50 квартир, станом на 20.08.2019 відключено 81 %; у будинку за адресою: АДРЕСА_51 квартири, станом на 20.08.2019 відключено 68 %; у будинку за адресою: АДРЕСА_52 квартир, станом на 20.08.2019 відключено 72 %; АДРЕСА_56, 48 квартир, станом на 20.08.2019 відключено 77 %; у будинку за адресою АДРЕСА_53 квартир, станом на 20.08.2019 відключено 78 %; у будинку за адресою: АДРЕСА_54 квартир, станом на 20.08.2019 відключено 84 %; у будинку за адресою: АДРЕСА_55 квартир, станом на 20.08.2019 відключено 66 %.

Також зазначено, що процент відключення не враховує осіб, щодо яких прийнято рішення протоколом Комісії № 7.

Вважаючи свої права та інтереси порушеними, позивач звернувся із цим позовом до суду.

V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, насамперед виходив з того, що виходячи із суб`єктного складу сторін та предмету спору, справа підлягає розгляду за правилами адміністративного судочинства.

По суті спору, суди зазначили, що за вимогами Закону України від 09.11.2017 №2189-VIII "Про житлово-комунальні послуги" (далі - Закон № 2189-VIII), відключення квартири від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води та влаштування системи індивідуального теплопостачання можливе, якщо у багатоквартирних будинках, у яких на день набрання чинності цим Законом не менш як половина квартир та нежитлових приміщень відокремлена (відключена) від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води.

Оскільки більше половини квартир за спірними адресами вже відокремлено (відключено) від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, не враховуючи осіб, щодо яких прийнято рішення, оформлене оскаржуваним протоколом № 7, що підтверджується документально, Комісія, надаючи дозвіл третім особам на відключення від мереж ЦО та влаштування індивідуальної системи опалення у квартирах діяла у межах повноважень та у відповідності до вимог чинного законодавства.

Одночасно з цим, суди попередніх інстанцій встановили технічну можливість такого відключення на території міста Сіверськ.

За таких обставин, суди відхилили твердження позивача, що у спірному випадку мало місце самовільне відключення третіх осіб від мереж ЦО та ГВП.

Також суд першої інстанції відхилив посилання позивача на неповноважність складу Комісії. Зазначив, що представник позивача був присутній у складі такої Комісії, тобто права позивача у цій частині не порушено.

VІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ

Касаційна скарга обґрунтована тим, що суди першої та апеляційної інстанцій в оскаржуваних судових рішеннях застосували норми права без урахування висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постанові Верховного Суду від 02.10.2020 у справі № 340/458/19.

У контексті наведеної правової позиції Верховного Суду, скаржник стверджує, що спір у цій справі виник у сфері публічно - правових відносин, а його предмет стосується законності рішення суб`єкта владних повноважень, прийнятого на виконання ним власних публічно - владних управлінських функцій за наслідками розгляду відповідних письмових звернень громадян стосовно відключення квартир (приміщень) від мереж ЦО і ГВП.

Скаржник вважає помилковими висновки судів попередніх інстанцій про належність розгляду цієї справи в порядку цивільного судочинства.

Також позивач вважає, що судами першої та апеляційної інстанцій неповно з`ясовані обставини справи, що призвело до неправильного вирішення спору по суті.

Посилається на те, що поза належною увагою судів першої та апеляційної інстанцій залишено те, що з часу введення в дію Закону України "Про житлово-комунальні послуги" № 2189-VIII, та до моменту набрання чинності (17.09.2019) наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства № 169 від 26.07.2019, був чинний наказ Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 22.11.2005 № 4, який передбачав відключення будинку в цілому, а не окремих приміщень.

У зв`язку із зазначеним, вважає, що Комісія при розгляді заяви мешканців окремих квартир мала враховувати не тільки пункт 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2189-VIII, а й пункт 9 Прикінцевих та перехідних положень цього Закону, відповідно до якого Кабінет Міністрів України у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом (тобто в строк до 10.06.2018) має: привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом; забезпечити введення в дію нормативно-правових актів, спрямованих на реалізацію цього Закону, з дня введення його в дію; забезпечити в межах своїх повноважень перегляд та скасування нормативно-правових актів, що суперечать цьому Закону; забезпечити приведення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

На думку скаржника, саме із внесенням змін (приведення у відповідність із Законом, скасуванням, прийняттям нових) до діючих підзаконних нормативно-правових актів (як це передбачено Прикінцевими та перехідними положеннями Закону України від 9 листопада 2017 року № 2189-VIII "Про житлово-комунальні послуги") законодавець передбачав відключення споживачів окремих квартир та приміщень у житловому будинку від мереж централізованого опалення у встановленому порядку.

За наведених вище аргументів, скаржник вважає оскаржуване рішення, оформлене протоколом № 7, протиправним, а дії Комісії такими, що не відповідають приписам законодавства.

Від ОСОБА_16 (третя особа) надійшли письмові пояснення у справі, в яких остання із посиланням на законність та обґрунтованість рішень судів попередніх інстанцій просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін. Скаржиться, що не є і ніколи не була абонентом Обласного комунального підприємства "Лимантепломережа", проте останнім регулярно нараховується плата за послуги.

Інші учасники справи своїм процесуальним правом на подачу відзиву на касаційну скаргу не скористалися, хоча про відкриття касаційного провадження у справі повідомлялися належним чином.

VІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Перевіряючи у межах повноважень, визначених частинами першою - другою статті 341 КАС України, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, а також надаючи оцінку аргументам учасників справи, висловленим у касаційній скарзі та відзиві на неї, Верховний Суд виходить з такого.

Спірним у справі, що розглядається, є правомірність дій Міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов`язаних з відключенням споживачів від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання при виконавчому комітеті Сіверської міської ради Бахмутського району Донецької області стосовно прийняття протоколу № 7 від 20.08.2019 у, яким вирішено не заперечувати проти відключення окремих квартир від мереж централізованого опалення та встановлення альтернативного (індивідуального) опалення в окремих квартирах і, як наслідок, видачі актів про відключення квартири (секції, під`їзду) від внутрішньо будинкових мереж ЦО і ГВП.

Суд першої інстанції у справі, що розглядається, насамперед визначив юрисдикційну підсудність цього спору адміністративним судам, а тому колегія суддів вважає необґрунтованими посилання скаржника на помилковість висновків судів щодо належності розгляду цієї справи за правилами цивільного судочинства та відповідно недоречними посилання на правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 02.10.2020 у справі № 340/458/19.

Надаючи правову оцінку обставинам справи в контексті правовідносин, що склалися між сторонами, колегія суддів зазначає таке.

Правовідносини у сфері житлово-комунальних послуг регулюються Конституцією України, Житловим Кодексом, Законом України від 02.06.2005 № 2633-IV "Про теплопостачання" (далі - Закон № 2633-IV), Законом України від 09.11.2017 № 2189-VIII "Про житлово-комунальні послуги" (далі - Закон № 2189-VIII) іншими нормативно-правовими актами.

Так, Закон № 2633-IV визначає основні правові, економічні та організаційні засади діяльності на об`єктах сфери теплопостачання та регулює відносини, пов`язані з виробництвом, транспортуванням, постачанням та використанням теплової енергії з метою забезпечення енергетичної безпеки України, підвищення енергоефективності функціонування систем теплопостачання, створення і удосконалення ринку теплової енергії та захисту прав споживачів та працівників сфери теплопостачання.

За приписами статті 1 Закону № 2633-IV суб`єктами відносин у сфері теплопостачання є фізичні та юридичні особи незалежно від організаційно-правових форм та форми власності, які здійснюють виробництво, транспортування, постачання теплової енергії, теплосервісні організації, споживачі, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Згідно із статтею 6 Закону № 2633-IV, серед основних принципів, на яких базується державна політика у сфері теплопостачання, визначено: забезпечення енергетичної безпеки держави; державного управління і регулювання відносин у сфері теплопостачання; оптимального поєднання систем централізованого та автономного теплопостачання відповідно до затверджених місцевими органами виконавчої влади схем теплопостачання з періодом перегляду п`ять років.

Повноваження органів місцевого самоврядування у сфері теплопостачання встановлені статтею 13 Закону № 2633-ІV.

До основних повноважень органів місцевого самоврядування у сфері теплопостачання належать, зокрема, регулювання діяльності суб`єктів відносин у сфері теплопостачання в межах, віднесених до відання відповідних рад; затвердження місцевих програм розвитку у сфері теплопостачання, участь у розробці та впровадженні державних і регіональних програм у цій сфері; затвердження з урахуванням вимог законодавства у сфері теплопостачання проектів містобудівних програм, генеральних планів забудови населених пунктів, схем теплопостачання та іншої містобудівної документації; здійснення контролю за забезпеченням споживачів тепловою енергією відповідно до нормативних вимог; погодження на розміщення в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці нових або реконструкцію діючих об`єктів теплопостачання та сприяння розвитку систем теплопостачання на відповідній території.

Відповідно до статті 19 Закону № 2633-ІV споживач або суб`єкт теплоспоживання має право вибирати (змінювати) теплопостачальну організацію, якщо це технічно можливо. Споживач повинен щомісячно здійснювати оплату теплопостачальній організації за фактично отриману теплову енергію.


................
Перейти до повного тексту