1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 квітня 2024 року

м. Київ

справа №380/16887/22

провадження № К/990/43502/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Мацедонської В. Е., Соколова В. М.,

розглянув у порядку письмового провадження справу

за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "ОККО-ДРАЙВ" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та за зустрічним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ОККО-ДРАЙВ" до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, провадження у якій відкрите

за касаційною скаргою Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 18 травня 2023 року (суддя Морська Г. М.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26 жовтня 2023 року (судді: Кухтей Р. В., Нос С. П., Ільчишин Н. В.), та

в с т а н о в и в:

У листопаді 2022 року Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області (далі - ГУ Держпродспоживслужби) звернулося до суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ОККО-ДРАЙВ" (далі - ТОВ "ОККО-ДРАЙВ", Товариство), у якому просило стягнути з Товариства до Державного бюджету України адміністративно-господарські санкції за порушення законодавства про ціни і ціноутворення в розмірі 2911258,14 грн відповідно до рішення від 14 липня 2022 року № 41.

Ці позовні вимоги основані на результатах позапланової перевірки, предметом якої було дотримання вимог порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін. За результатами цієї перевірки ГУ Держпродспоживслужби видало припис про виконання законних вимог щодо усунення виявлених порушень порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, а також згадуване рішення, яким - за порушення Товариством пункту 2 частини першої статті 13, Закону України від 21 червня 2012 року № 5007-VI "Про ціни і ціноутворення" (далі - Закон № 5007-VI) - застосовано адміністративно-господарські санкції у вигляді вилучення необґрунтованої виручки та накладення штрафу у розмірі 100% від суми цієї виручки (на підставі пункту 1 частини першої статті 20 Закону № 5007-VI).

У січні 2023 року ТОВ "ОККО-ДРАЙВ" пред`явило зустрічний позов до ГУ Держпродспоживслужби, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення від 14 липня 2022 року № 41 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення.

Зустрічний позов мотивований тим, що Товариство не порушило вимог законодавства щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, адже неможливо порушити вимоги законодавства щодо формування ціни під час застосування такого способу державного регулювання як декларування зміни ціни; останнє, як переконувало Товариство, полягає в інформуванні про наміри встановлення та застосування ціни, відмінної від поточної, тобто коли на момент повідомлення ціна є сформована. Зауважив також, що Закон № 5007-VI (стаття 20) не передбачає відповідальності за недекларування декларування зміни ціни.

Обставини, які встановили суди попередніх інстанцій стисло можна викласти так.

На підставі наказу ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області "Про проведення позапланової перевірки" від 14 червня 2022 року № 833 і направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 14 червня 2022 року № 730 посадові особи ГУ Держпродспоживслужби з 14 червня 2022 року по 27 червня 2022 року проводили позапланову перевірку ТОВ "ОККО-ДРАЙВ" за місцем здійснення господарської діяльності АЗК: м. Одеса, Приморський район, узвіз Маринеско, буд. 8.

Позапланова перевірка ТОВ "ОККО-ДРАЙВ" проведена на підставі доручення Прем`єр-міністра України від 08 травня 2022 року № 11381/0/1-22 та погодження Держпродспоживслужби від 08 травня 2022 року № 15.2.2-7/4861 на проведення ГУ Держпродспоживслужби позапланових зводів державного нагляду (контролю) з питань дотримання суб`єктами господарювання на роздрібному ринку пального вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Відтак орган державного контролю склав акт за результатами проведення позапланової перевірки за дотриманням суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін від 27 червня 2022 року № 530 (далі - акт перевірки).

Відповідно до цього акта, АЗС № ОД18 TOB "ОККО-ДРАЙВ" (місце здійснення господарської діяльності: м. Одеса, узвіз Маринеско, буд. 8) реалізовувало пальне (бензин автомобільний А-95 та дизпаливо); зазначено також про те, що під час перевірки вивчалися первинні документи: касові "Z-звіти" за період з 08 травня 2022 року по 14 червня 2022 року.

За наслідками перевірки встановлено, що ТОВ "ОККО-ДРАЙВ" взагалі не декларувало зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензин А-95 відповідно до вимог пункту 3 Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 року № 341 (далі - Порядок / Постанова № 341), зокрема й на АЗС № ОД18 ТОВ "ОККО-ДРАЙВ" за місцем здійснення господарської діяльності: м. Одеса, узвіз Маринеско, буд. 8.

За згадуваним актом перевірки, внаслідок виявленого порушення АЗС № ОД 18 ТОВ "ОККО-ДРАИВ" (за місцем здійснення господарської діяльності: м. Одеса, узвіз Маринеско, буд.8) необґрунтовано одержало додаткову виручку [виторг] - зважаючи на обсяг реалізованого пального - в сумі 1455629,07 грн.

На основі акта перевірки ГУ Держпродспоживслужби видало припис від 01 липня 2022 року № 131 про усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін. Цим приписом ТОВ "ОККО-ДРАЙВ" зобов`язано в термін до року задекларувати зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензин А-95 відповідно до Порядку № 341 (зі змінами та доповненнями).

Згодом ГУ Держпродспоживслужби ухвалило також рішення від 14 липня 2022 року № 41 про застосування адміністративного-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення, згідно з яким за порушення вимог пункту 2 частини першої статті 13 Закону № 5007-VI до ТОВ "ОККО-ДРАЙВ" вирішено (на підставі пункту 1 частини першої статті 20 Закону № 5007-VI) застосувати такі адміністративно-господарські санкції: (1) вилучити необґрунтовано одержану виручку в сумі 1455629,07 грн до державного бюджету; (2) штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки 1455629,07 грн, який підлягає сплаті в дохід державного бюджету Одеської міської територіальної громади.

З приводу цього рішення й виник спір, який спричинив звернення до суду як з позовом, так і зі зустрічним позовом про його [рішення] скасування.

Судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій

Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 18 травня 2023 року:

відмовив ГУ Держпродспоживслужби у задоволенні позову до ТОВ "ОККО-ДРАЙВ" про стягнення адміністративно-господарських санкцій;

задовольнив зустрічний позов ТОВ "ОККО-ДРАЙВ" до ГУ Держпродспоживслужби про скасування рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення;

визнав протиправним і скасував рішення ГУ Держпродспоживслужби про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення від 14 липня 2022 року № 41.

Крім того, суд першої інстанції стягнув на користь ТОВ "ОККО-ДРАЙВ" за рахунок бюджетних асигнувань ГУ Держпродспоживслужби понесені витрати зі сплати судового збору в сумі 24810,00 грн.

Суд першої інстанції, з покликанням на окремі приписи Закону № 5007-VI, зазначив про обов`язок суб`єкта господарювання декларувати зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, зокрема бензину марки А-92, бензину марки А-95 та дизельного пального, якщо роздрібну ціну на зазначені товари збільшено на 5 відсотків і вище, порівняно з роздрібною ціною на дату набрання чинності Постановою № 341 або з попередньо задекларованою роздрібною ціною.

З приводу доводів представника Товариства про те, що декларування зміни ціни та/або реєстрації ціни не охоплюється "формуванням, встановленням та застосуванням державних регульованих цін" суд першої інстанції зазначив, що декларування зміни ціни на паливо [якраз] є невід`ємною частиною процесу формування, встановлення та застосування таких цін. У цьому зв`язку продовжив, що коли суб`єкт господарювання реалізовує бензин марки А-92, бензин марки А-95 та дизельне пальне і планує збільшення роздрібних цін на 5 і більше відсотків, то в такого суб`єкта господарювання виникає обов`язок декларувати ці зміни [цін]. У разі збільшення цін на пальне суб`єкт господарювання встановлює роздрібні ціни заздалегідь, які застосовуються після процедури декларування відповідно до вимог Порядку № 341.

Суд першої інстанції зупинився також на питанні розрахунку суми необґрунтовано отриманої виручки, позаяк ГУ Держпродспоживслужби застосувало ціну реалізації товару станом на 12 травня 2021 року. Свою позицію в окресленій частині цей суд основував, спираючись на приписи статті 13 Закону № 5007-VІ, пункту 3 Порядку № 341, а також пункту 41-4 постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року № 1236 "Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" (далі - Постанова № 1236);постанови Кабінету Міністрів України від 17 травня 2022 року № 594 "Про зупинення дії пункту 41-4 постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 р. № 1236" (далі - Постанова № 594), а також постанови Кабінету Міністрів України від 29 березня 2021 року № 450 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341" (далі - Постанова № 450), (яка набрала чинність 12 травня 2021 року і якою Перелік товарів, що мають істотну соціальну значущість (затверджений Постановою № 341), доповнений абзацами такого змісту: "Бензин марки А-92 Бензин марки А-95 Дизельне пальне").

З погляду суду першої інстанції, позаяк ТОВ "ОККО-ДРАЙВ" взагалі не декларувало зміни роздрібних цін, хоча було зобов`язане це робити з моменту запровадження декларування на певні види товарів, то відповідно до пункту 3 Порядку № 341 ГУ Держпродспоживслужби правомірно під час обрахунку необґрунтовано отриманої виручки [виторгу] застосувало ціну станом на 12 травня 2021 року.

Тож суд першої інстанції виснував, що позаяк роздрібні ціни, які підлягали державному регулюванню, ТОВ "ОККО-ДРАЙВ" підвищило без дотримання законодавчо встановленого механізму зміни ціни, орган державного контролю мав підстави для застосування юридичних наслідків, які передбачені пунктом 1 частини першої статті 20 Закону № 5007-VI.

Водночас суд першої інстанції зауважив, що орган державного контролю під час визначення необґрунтовано отриманої виручки ТОВ "ОККО-ДРАЙВ" помилився у цінах реалізованого товару (палива дизельного та бензину А-95) ТОВ "ОККО-ДРАЙВ" за період 24 травня 2022 року - 11 червня 2022 року), що призвело до неправильного визначення необґрунтовано отриманої виручки та, як наслідок, завищення штрафної санкції у спірному рішенні. З цієї причини суд першої інстанції скасував спірне рішення ГУ Держпродспоживслужби про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення від 14 липня 2022 року № 41.

Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 26 жовтня 2023 року скасував рішення Львівського окружного адміністративного суду від 18 травня 2023 року та ухвалив постанову, якою у задоволенні позовних вимог за зустрічною позовною заявою ГУ Держпродспоживслужби до ТОВ "ОККО-ДРАЙВ" про стягнення адміністративно-господарських санкцій відмовив повністю, а позовні вимоги ТОВ "ОККО-ДРАЙВ" до ГУ Держпродспоживслужби - задовольнив повністю; визнав протиправним і скасував рішення ГУ Держпродспоживслужби від 14 липня 2022 року № 41 про застосування до ТОВ "ОККО-ДРАЙВ" адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення.

Зі змісту постанови суду апеляційної інстанції можна зрозуміти, що цей суд не погодився з мотивами суду першої інстанції в частині визначення ціни на пальне, а також з висновками цього суду щодо підстав для застосування адміністративно-господарських санкцій.

З цього приводу апеляційний суд зазначив про те, що з 14 травня 2021 року по 20 травня 2022 року діяв інший спосіб державного регулювання цін на бензин та дизельне пальне, застосування формули розрахунку та граничної надбавки. Відтак зауважив, що орган контролю не виявив порушення Товариством порядку декларування цін у період з 12 травня 2021 року по 13 травня 2021 року, як і не встановив факту завищення ТОВ "ОККО-ДРАЙВ" граничного рівня торгової надбавки при формуванні цін у період з 14 травня 2021 року по 20 травня 2022 року на бензин та дизельне паливо.

Згідно з розпорядженням № 0000000150 від 18 травня 2022 року про зміну ціни ТОВ "ОККО-ДРАЙВ" встановило з 00 год 01 хв 19 травня 2022 року на АЗС (адреса: м. Одеса, узвіз Маринеско, 8) такі ціни: паливо дизельне ДП-Л-Євро5- ВО - 42,31 грн, бензин автомобільний А-95 Євро5-ЕО - 39,86 грн. Зазначені ціни сформовано під час дії державного регулювання цін шляхом встановлення граничного розміру торговельної надбавки та формули розрахунку середньої вартості бензинів та дизельного палива. Водночас, як зауважив апеляційний суд, порушень у формуванні зазначених цін ГУ Держпродспоживслужби під час перевірки не встановило.

Поза тим, за текстом постанови суду апеляційної інстанції, у додатку до акта перевірки (розрахунок додаткової виручки по АЗС ОД18 ТОВ "ОККО-ДРАЙВ" за період з 20 травня 2022 року по 13 червня 2022 року) "економічно обґрунтованою ціною" за 1 літр протягом 20 травня 2022 року по 13 червня 2022 року є: паливо дизельне ДП-Л-Євро5-ВО - 31,49 грн, бензин автомобільний А-95 Євро5-ЕО - 33,59 грн. На цій підставі суд апеляційної інстанції зазначив про те, що ціни на бензин та дизельне пальне, які визначило ГУ Держпродспоживслужби під час перевірки як "економічно обґрунтовані ціни" є нижчими на паливо дизельне - на 10,82 грн, а на бензин А-95 на 6,27 грн, аніж ті, які встановило Товариство з 19 травня 2022 року (з дотриманням вимог пункту 41-4 Постанови № 1236).

Стосовно доводів ТОВ "ОККО-ДРАЙВ" про відсутність відповідальності за недекларування зміни ціни суд апеляційної інстанції зазначив про те, що у розумінні пункту 1 частини першої статті 20 Закону № 5007-VI відповідальність передбачена саме за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, відповідно не містить посилання на вчинення інших порушень у сфері регулювання цін, до яких можна віднести і недекларування зміни ціни.

Касаційне оскарження

У касаційній скарзі ГУ Держпродспоживслужби просить скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій і ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги ГУ Держпродспоживслужби і відмовити у задоволенні позовних вимог ТОВ "ОККО-ДРАЙВ".

Касаційну скаргу її автор подав з підстави, передбаченої пунктом 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України). У цьому зв`язку пояснив, що поки немає висновку Верховного Суду щодо застосування пункту 1 частини першої статті 20 Закону № 5007-VI у контексті правовідносин, подібних до тих, з яких виник цей спір.

З погляду скаржника, відповідальність, яка передбачена у пункті 1 частини першої статті 20 Закону № 5007-VI, охоплює також "недекларування" підвищення цін на пальне; переконує також, що декларування цін на пальне є проміжною ланкою між встановленням і застосуванням ціни, тобто невід`ємною частиною процесу "формування, встановлення та застосування державних регульованих цін", порушення вимог щодо яких передбачає накладення адміністративно-господарських санкцій на підставі пункту 1 частини першої статті 20 Закону № 5007-VI. Вважає, що коли суб`єкт господарювання реалізовує товари за цінами, які не були задекларовані, то таким чином порушує порядок застосування цін, за що передбачена адміністративно-господарська відповідальність.

Скаржник пояснив, що в результаті перевірки виявив, що Товариство не декларувало роздрібних цін на пальне з дати набрання чинності Порядку № 341, що й слугувало підставою для видання спірного рішення, підстав для скасування якого, на його [скаржника] думку, не було.

ТОВ "ОККО-ДРАЙВ" подало відзив на касаційну скаргу, у якому зазначило, поміж-іншого, про те, що Верховний Суд уже висловився з приводу питань, які порушив скаржник, у постанові від 15 листопада 2023 року у справі № 380/16886/22. У цьому зв`язку Товариство звернуло увагу на те, що з 15 травня 2021 року по 20 травня 2022 року одночасно діяли дві постанови Кабінету Міністрів України, якими запроваджено два різних способи державного регулювання цін на дизельне паливо та бензин автомобільний, у тому числі марки А-92, А-95, а саме: шляхом декларування зміни роздрібних цін та застосування граничних рівнів торгівельної надбавки. За тією ж постановою суду касаційної інстанції, економічно обґрунтовані ціни, які визначило ГУ Держпродспоживслужби, є нижчими від середніх цін, які визначило Міністерство економіки України на підставі розрахунків акціонерного товариства "Національна Акціонерна Компанія "Нафтогаз України", які визначались без застосування надбавки.

Отож, як вважає Товариство, основною підставою для скасування рішення органу контролю як у справі № 380/16886/22, так і у справі № 380/16887/22 є те, що визначені органом контролю ціни як економічно обґрунтовані є нижчими, ніж середні ціни, які визначені відповідно до вимог пункту 41-4 Постанови № 1236.

Нормативне регулювання

За текстом частини першої статті 1 Закону № 5007-VI у цьому Законі терміни вживаються в такому значенні: 1) встановлення ціни - затвердження (фіксація) рівня ціни; 2) гранична ціна - максимально або мінімально допустимий рівень ціни, який може застосовуватися суб`єктом господарювання; 3) декларування зміни ціни та/або реєстрація ціни - інформування суб`єктом господарювання у встановленому порядку органів державного регулювання і контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення про наміри встановлення та застосування ціни, відмінної від поточної; 5) застосування ціни - продаж (реалізація) товару за встановленою ціною; 12) торговельна надбавка (націнка) - сума витрат суб`єкта господарювання, що пов`язані з обігом товару та здійснюються в процесі його продажу (реалізації) у роздрібній торгівлі, та прибутку. Гранична торговельна надбавка (націнка) є її максимально допустимим рівнем, який повинен враховуватися суб`єктом господарювання під час реалізації товару в роздрібній торгівлі; 14) формування ціни - механізм визначення рівня ціни товару; 16) ціноутворення - процес формування та встановлення цін.

Відповідно до статті 5 Закону № 5007-VI Кабінет Міністрів України: 1) забезпечує проведення державної цінової політики; 2) здійснює державне регулювання цін, визначає повноваження органів виконавчої влади щодо формування, встановлення та застосування цін, якщо інше не визначено законом або міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України; 3) визначає перелік товарів, державні регульовані ціни на які затверджуються відповідними органами виконавчої влади, якщо інше не визначено законом.


................
Перейти до повного тексту