ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 квітня 2024 року
м. Київ
справа № 300/5834/23
провадження № К/990/9028/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів Стеценка С.Г., Шарапи В.М., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Зірка Буковелю" в особі Західної філії Товариства з обмеженою відповідальністю "Зірка Буковелю" до Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про скасування розрахунку та стягнення коштів, за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Зірка Буковелю" на ухвалу Івано-Франківського окружного адміністративного суду у складі судді Матуляка Я.П. від 16 листопада 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів Бруновської Н.В., Хобор Р.Б., Шавеля Р.М. від 22 січня 2024 року,
УСТАНОВИВ:
Вступ
На підставі складеного відповідачем розрахунку адміністративно-господарських санкцій, позивач сплатив суму адміністративно-господарських санкцій. Вважаючи, що ним дотримано норматив щодо кількості працевлаштованих осіб з інвалідністю у 2022 році, позивач звернувся до відповідача із листом про повернення суми сплачених адміністративно-господарських санкцій та пені. Відповідач відмовився повернути суму сплачених коштів. Позивач звернувся до суду з позовом про визнання протиправним та скасування розрахунку та стягнення суми сплачених ним адміністративно-господарські санкції та пені. Суди попередніх інстанцій дійшли висновку про те, що розрахунок не є рішенням суб`єкта владних повноважень в розумінні Кодексу адміністративного судочинства України, а тому такі позовні вимоги не можуть бути предметом судового розгляду; вимоги про стягнення сплачених сум адміністративно-господарських санкцій та пені підлягають розгляду в порядку господарського судочинства.
Суду слід дати відповідь на такі питання: 1) чи може бути предметом розгляду у суді розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій; 2) у порядку якого судочинства слід розглядати вимогу про стягнення з державного органу суми коштів, що сплачені як адміністративно-господарські санкції?
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ТОВ "Зірка Буковелю" в особі Західної філії ТОВ "Зірка Буковелю" звернулось до суду з позовом до Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про скасування розрахунку та стягнення коштів, у якому просило:
- визнати протиправним та скасувати розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб із інвалідністю Західною філією ТОВ "Зірка Буковелю" за 2022 рік у розмірі 282384,43 грн;
- стягнути суму в розмірі 286224,90 грн, з яких 282384,43 грн - адміністративно-господарські санкції та 3840,47 грн - пені, які сплачені.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 18 вересня 2023 року відкрито провадження в справі за позовом ТОВ "Зірка Буковелю" в особі Західної філії ТОВ "Зірка Буковелю" до Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про визнання протиправним та скасування розрахунку, стягнення коштів.
3. Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2023 року, залишеною без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22 січня 2024 року, провадження у справі за позовом ТОВ "Зірка Буковелю" в особі Західної філії ТОВ "Зірка Буковелю" до Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про визнання протиправним та скасування розрахунку, стягнення коштів закрито.
Роз`яснено позивачу, що заявлені позовні вимоги в частині стягнення сплачених сум адміністративно-господарських санкцій та пені відносяться до юрисдикції місцевих господарських судів та підлягають розгляду в порядку господарського судочинства.
4. Закриваючи провадження у справі № 300/5834/23, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, не є рішенням суб`єкта владних повноважень в розумінні Кодексу адміністративного судочинства України, а тому такі позовні вимоги не можуть бути предметом судового розгляду.
5. Роз`яснюючи позивачу, що позовні вимоги про стягнення сплачених сум адміністративно-господарських санкцій та пені, підлягають розгляду в порядку господарського судочинства, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що спірні питання пов`язані із стягненням (поверненням) коштів з державного бюджету врегульовано положеннями Бюджетного кодексу України та Порядком повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів. Кошти Державного бюджету України належать на праві власності державі.
6. Боржником у зобов`язанні зі сплати (поверненні) коштів державного бюджету є держава Україна як учасник цивільних відносин, яка діє у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин, тому вимоги про стягнення коштів сплачених до бюджету повинні звертатись до відповідного органу казначейства, як уповноваженого органу у спорі з приводу повернення (стягнення) майна (коштів) з Державного бюджету. Отже, заявлена вимога про стягнення коштів лежить в площині цивільних правовідносин та у разі ігноруванням належним суб`єктом вимоги про повернення коштів, зважаючи на склад учасників справи, підлягає розгляду в порядку господарського судочинства.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на порушення норм процесуального права, ТОВ "Зірка Буковелю" звернулось із касаційною скаргою, в якій просить скасувати ухвалу Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22 січня 2024 року, а справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
8. Судами попередніх інстанцій установлено, що 04 травня 2023 року через особистий кабінет на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України позивач отримав розрахунок адміністративно-господарських санкцій в розмірі 282384,43 грн за порушення нормативу створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році від 17 квітня 2023 року, складений Івано-Франківським обласним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.
9. Згідно платіжної інструкції від 04 травня 2023 року № 2156 Західна філія ТОВ "Зірка Буковелю" сплатила вказану суму адміністративно-господарських санкцій у сумі 282384,43 грн, а згідно платіжної інструкції від 04 травня 2023 року № 2157 - пеню в розмірі 3840,47 грн.
10. Вважаючи, що ним дотримано норматив щодо кількості працевлаштованих осіб з інвалідністю у 2022 році, а також вживались заходи по створенню робочих місць і працевлаштуванню осіб з інвалідністю, 12 липня 2023 року позивач звернувся до відповідача із листом про повернення сум надмірно сплачених адміністративно-господарських санкцій та пені, долучивши при цьому докази працевлаштування осіб з інвалідністю в 2022 році.
11. Івано-Франківське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю листом від 17 липня 2023 року № 03-214/977 повідомило керівника Західної філії ТОВ "Зірка Буковелю" про те, що розрахунок складається на підставі даних, що надаються роботодавцем у податковому розрахунку доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб і сум утриманого податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, а отже законом не передбачено іншого механізму отримання фондом даних для нарахування сум адміністративно-господарських санкцій. Також, повідомлено позивача про право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових та службових осіб.
12. Вважаючи складений відповідачем розрахунок протиправним, позивач звернувся до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
13. Касаційна скарга обґрунтована тим, що оспорювані рішення містять хибні висновки судів попередніх інстанцій, що розрахунок є документом, який підтверджує факт діяльності Фонду та є лише носієм доказової інформації, не містить обов`язкових для виконання приписів, не тягне за собою виникнення, зміну або припинення прав та обов`язків, не є рішенням суб`єкта владних повноважень в розумінні приписів статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України, його скасування не призведе до захисту прав позивача.
14. Позивач зазначає, що саме на підставі розрахунку адміністративно-господарських санкцій за порушення нормативу створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, який є актом індивідуальної дії, у суб`єкта господарювання виникає обов`язок сплати вказані в розрахунку суму штрафу, та більш того з дати винесення Фондом такого розрахунку починає обчислюватись пеня за несвоєчасну оплату адміністративно-господарської санкції.
15. На переконання позивача, розрахунок є актом індивідуальної дії, який безпосередньо впливає на законні права та інтереси позивача, і породжує для позивача конкретні обов`язки.
16. Відзиву на касаційну скаргу ТОВ "Зірка Буковелю" на ухвалу Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22 січня 2024 року Івано-Франківським обласним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю не подано.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
17. Згідно з частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
18. Пунктами 1, 2 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір;
публічно-правовий спір - це спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.
19. Відповідно до пункту 7 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України суб`єкт владних повноважень - це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
20. Пунктом 1 частини першої статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
21. Рішення суб`єкта владних повноважень у контексті положень Кодексу адміністративного судочинства України необхідно розуміти як нормативно-правові акти, так і правові акти індивідуальної дії.
22. Нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування (пункту 18 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України)/.
23. Індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк (пункту 19 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України).
24. Тобто, обов`язковою ознакою нормативно-правового акта чи правового акта індивідуальної дії, а також відповідних дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, є створення ними юридичних наслідків у формі прав, обов`язків, їх зміни чи припинення.
25. Позивач оскаржує розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.
26. Спірні правовідносини регулюються Законом України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні".
27. Відповідно до статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону.
Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України.