ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 квітня 2024 року
м. Київ
справа №640/30349/21
адміністративне провадження № К/990/11926/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бучик А.Ю.,
суддів: Рибачука А.І., Стеценка С.Г.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державного університету інфраструктури та технологій, до якої приєдналось Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮНІТБІЛД", на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.12.2022 (колегія суддів: Грибан І.О., Ключкович В.Ю., Оксененко О.М.) у справі №640/30349/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮНІТБІЛД" до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація), третя особа - Міністерство культури та інформаційної політики України про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "ЮНІТБІЛД" (далі - ТОВ "ЮНІТБІЛД", позивач) звернулося до суду з позовом до Департаменту містобудування та архітектури Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент, відповідач), третя особа: Міністерство культури та інформаційної політики України, в якому з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог просило:
- визнати протиправним та скасувати пункт 1 розділу "Містобудівні умови та обмеження" (в ЄДЕССБ - розділ "Основна інформація" - Гранично допустима висотність будинків, будівель та споруд у метрах) Містобудівних умов та обмежень реєстраційний номер ЄДЕССБ MU01:4389-2771-8134-7069, реєстраційний номер 1195 від 17.09.2021 для проектування об`єкта будівництва "Реконструкція навчального корпусу (літ. Б) з прибудовою будинку багатофункціонального призначення на вул. Кирилівській (Фрунзе), 11 у Подільському районі м. Києва", затверджених наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 1195 від 17.09.2021, в частинах, де зазначено:
1) " 15 м (відповідно до наказу Департаменту охорони культурної спадщини від 18.12.2019 № 86 "Про межі і режими використання зон охорони пам`ятки ландшафту, історії місцевого значення "Історичний ландшафт Київський гір та долини р. Дніпро")";
2) "пам`яткоохоронного законодавства, з врахуванням зон охорони та режимів використання пам`яток, що оточують об`єкт реконструкції";
3) "(у тому числі п. 13.1.4)";
- визнати протиправним та скасувати підпункт "Межі історичних ареалів" пункту 5 розділу "Містобудівні умови та обмеження" (в ЄДЕССБ - розділ "Планувальні обмеження"; назва зони - "Межі історичних ареалів") Містобудівних умов та обмежень реєстраційний номер ЄДЕССБ MU01:4389-2771-8134-7069, реєстраційний номер 1195 від 17.09.2021 для проектування об`єкта будівництва "Реконструкція навчального корпусу (літ. Б) з прибудовою будинку багатофункціонального призначення на вул. Кирилівській (Фрунзе), 11 у Подільському районі м. Києва", затверджених наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 1195 від 17.09.2021, де зазначено: "Межі історичних ареалів - Ділянка проектування знаходиться в межах центральної планувальної зони, історичного ареалу (згідно генерального плану міста Києва та проєкту планування його приміської зони на період до 2020 року, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 № 370/1804)";
- визнати протиправним та скасувати підпункт "Зони регулювання забудови" пункту 5 розділу "Містобудівні умови та обмеження" (в ЄДЕССБ - розділ "Планувальні обмеження"; назва зони - "Зони регулювання забудови") Містобудівних умов та обмежень реєстраційний номер ЄДЕССБ MU01:4389-2771-8134-7069, реєстраційний номер 1195 від 17.09.2021 для проектування об`єкта будівництва "Реконструкція навчального корпусу (літ. Б) з прибудовою будинку багатофункціонального призначення на вул. Кирилівській (Фрунзе), 11 у Подільському районі м. Києва", затверджених наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 1195 від 17.09.2021, де зазначено: "Зони регулювання забудови - Ділянка проектування знаходиться в зоні регулювання забудови першої категорії та частково археологічній охоронній зоні (згідно з розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 17.05.2002 № 979)";
- визнати протиправним та скасувати підпункт "Зони охоронюваного ландшафту" пункту 5 розділу "Містобудівні умови та обмеження" (в ЄДЕССБ - розділ "Планувальні обмеження"; назва зони - "Зони охоронюваного ландшафту") Містобудівних умов та обмежень реєстраційний номер ЄДЕССБ MU01:4389-2771-8134-7069, реєстраційний номер 1195 від 17.09.2021 для проектування об`єкта будівництва "Реконструкція навчального корпусу (літ. Б) з прибудовою будинку багатофункціонального призначення на вул. Кирилівській (Фрунзе), 11 у Подільському районі м. Києва", затверджених наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 1195 від 17.09.2021, де зазначено: "Зони охоронюваного ландшафту - Ділянка проектування знаходиться в зоні охоронюваного ландшафту (згідно з розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 17.05.2002 № 979, розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 25.12.2007 № 1714)";
- визнати протиправним та скасувати підпункт "Охоронні зони пам`яток культурної спадщини" пункту 5 розділу "Містобудівні умови та обмеження" (в ЄДЕССБ - розділ "Планувальні обмеження"; назва зони - "Охоронні зони пам`яток культурної спадщини") Містобудівних умов та обмежень реєстраційний номер ЄДЕССБ MU01:4389-2771-8134-7069, реєстраційний номер 1195 від 17.09.2021 для проектування об`єкта будівництва "Реконструкція навчального корпусу (літ. Б) з прибудовою будинку багатофункціонального призначення на вул. Кирилівській (Фрунзе), 11 у Подільському районі м. Києва", затверджених наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 1195 від 17.09.2021, в частині, де зазначено: "Ділянка проектування є складовою частиною пам`ятки ландшафту та історії місцевого значення Історичний ландшафт Київських гір і долин р. Дніпра (наказ Міністерства культури і туризму України від 03.02.2010 р. № 58/0/16-10, наказу Департаменту охорони культурної спадщини від 18.12.2019 № 86)";
- визнати протиправним та скасувати підпункт "Охоронні зони пам`яток культурної спадщини" пункту 5 розділу "Містобудівні умови та обмеження" (в ЄДЕССБ - розділ "Планувальні обмеження"; назва зони - "Охоронні зони пам`яток культурної спадщини") Містобудівних умов та обмежень реєстраційний номер ЄДЕССБ MU01:4389-2771-8134-7069, реєстраційний номер 1195 від 17.09.2021 для проектування об`єкта будівництва "Реконструкція навчального корпусу (літ. Б) з прибудовою будинку багатофункціонального призначення на вул. Кирилівській (Фрунзе), 11 у Подільському районі м. Києва", затверджених наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 1195 від 17.09.2021, в частині, де зазначено: "Закону України "Про охорону культурної спадщини", Постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 № 318 "Про затвердження Порядку визначення меж та режимів використання історичних ареалів населених місць, обмеження господарської діяльності на території історичних ареалів населених місць" та розпорядження КМДА № 979 від 17.05.2002 "Про внесення змін та доповнень до рішення Виконкому Київської міської Ради народних депутатів від 16.07.79 № 920 "Про уточнення меж історико-культурних заповідників і зон охорони пам`яток історії та культури в м. Києві";
- визнати протиправним та скасувати підпункт "Охоронні зони пам`яток культурної спадщини" пункту 5 розділу "Містобудівні умови та обмеження" (в ЄДЕССБ - розділ "Планувальні обмеження"; назва зони - "Охоронні зони пам`яток культурної спадщини") Містобудівних умов та обмежень реєстраційний номер ЄДЕССБ MU01:4389-2771-8134-7069, реєстраційний номер 1195 від 17.09.2021 для проектування об`єкта будівництва "Реконструкція навчального корпусу (літ. Б) з прибудовою будинку багатофункціонального призначення на вул. Кирилівській (Фрунзе), 11 у Подільському районі м. Києва", затверджених наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 1195 від 17.09.2021, в частині, де зазначено: "У разі необхідності отримати дозвіл на виконання будівельних робіт згідно законодавства";
- визнати протиправним та скасувати підпункт "Охоронні зони пам`яток культурної спадщини" пункту 5 розділу "Містобудівні умови та обмеження" (в ЄДЕССБ - розділ "Планувальні обмеження"; назва зони - "Охоронні зони пам`яток культурної спадщини") Містобудівних умов та обмежень реєстраційний номер ЄДЕССБ MU01:4389-2771-8134-7069, реєстраційний номер від 17.09.2021 для проектування об`єкта будівництва "Реконструкція навчального корпусу (літ. Б) з прибудовою будинку багатофункціонального призначення на вул. Кирилівській (Фрунзе), 11 у Подільському районі м. Києва", затверджених наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 1195 від 17.09.2021, в частині, де зазначено: "Погодити в органах охорони культурної спадщини проєкт архітектурних перетворень згідно з п. 9 ч. 1 ст. 6 Закону України "Про охорону культурної спадщини" (за необхідності)";
- визнати протиправним та скасувати підпункт "Інше" пункту 5 розділу "Містобудівні умови та обмеження" (в ЄДЕССБ - розділ "Планувальні обмеження"; назва зони - "Інше") Містобудівних умов та обмежень реєстраційний номер ЄДЕССБ MU01:4389-2771-8134-7069, реєстраційний номер 1195 від 17.09.2021 для проектування об`єкта будівництва "Реконструкція навчального корпусу (літ. Б) з прибудовою будинку багатофункціонального призначення на вул. Кирилівській (Фрунзе), 11 у Подільському районі м. Києва", затверджених наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 1195 від 17.09.2021, в частині, де зазначено: "Про охорону культурної спадщини", ДСТУ Б Б.2.2-10:2016 "Склад та зміст науково-проектної документації щодо визначення меж і режимів використання зон охорони пам`яток архітектури та містобудування".
Позов обґрунтовано тим, що висновок відповідача щодо віднесення ділянки проектування, розташованої по вул. Кирилівська (Фрунзе), 11 у Подільському районі м. Києва, до меж історичного ареалу є помилковим, оскільки такі межі та режими їх використання не затверджено Міністерством культури України як центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини, як того вимагають положення ст. 32 Закону України "Про охорону культурної спадщини" та Порядку визначення меж та режимів використання історичних ареалів населених місць, обмеження господарської діяльності на території історичних ареалів населених місць, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 № 318. А Генеральний план міста Києва та проект планування його приміської зони на період до 2020 року, затверджений рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 № 370/1804, не є науково-проектною документацією, у розумінні приписів ст. 32 Закону України "Про охорону культурної спадщини" та п. 12 Порядку № 318, а тому не може вважатись належним документом із затвердження меж історичних ареалів міста Києва. Необґрунтованим, на думку позивача, також є обмеження відповідачем висоти об`єкта будівництва на рівні 15 метрів, оскільки гранична висотність об`єктів будівництва встановлюється містобудівною документацією на місцевому рівні, однак Київською міською радою не вносились зміни до існуючої містобудівної документації на місцевому рівні та/або не розроблялась та не затверджувалась нова містобудівна документація на місцевому рівні, у зв`язку з прийняттям Департаментом охорони культурної спадщини наказу від 18.12.2019 № 86 "Про межі і режими використання зон охорони пам`ятки ландшафту, історії місцевого значення "Історичний ландшафт Київських гір та долини р. Дніпро".
Крім того, на думку позивача, віднесення відповідачем ділянки проектування, розташованої по вул. Кирилівська (Фрунзе), 11 у Подільському районі м. Києва, до зони регулювання забудови першої категорії, археологічної охоронної зони, зони охоронюваного ландшафту, а також до меж пам`ятки ландшафту та історії місцевого значення "Історичний ландшафт Київських гір і долин р. Дніпра" є безпідставним, оскільки на момент прийняття розпорядження № 979 від 17.05.2002 у Київської міської державної адміністрації були відсутні повноваження затверджувати межі та режими використання "Зон регулювання забудови", "Зон охоронюваного ландшафту" та "Археологічних охоронних зон" на території м. Києва, а також, як станом на 03.02.2010, так і станом на 18.12.2019 був відсутній "Порядок визначення та затвердження меж і режимів використання зон охорони пам`яток", що робить незаконним будь-яке затвердження зон охорони пам`яток та режимів їх використання.
2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 24.12.2021 позов задоволено.
3. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.12.2022 рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 24.12.2021 скасовано та ухвалено нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовлено.
4. Не погоджуючись з постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.12.2022 та вказуючи на вирішення судом апеляційної інстанції питання про його права, свободи та інтереси, її в касаційному порядку оскаржив Державний університет інфраструктури та технологій, який не брав участі у справі. У своїй касаційній скарзі останній, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувану постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
5. Ухвалою Верховного Суду від 18.05.2023 поновлено Державному університету інфраструктури та технологій строк на касаційне оскарження постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.12.2022 у справі №640/30349/21, відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Державного університету інфраструктури та технологій на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду 05.12.2022 з підстав, визначених підпунктами "в" пункту 2 частини п`ятої та пунктом 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
6. 05.06.2023 від ТОВ "ЮНІТБІЛД" надійшов відзив на касаційну скаргу Державного університету інфраструктури та технологій, в якому він просить задовольнити вказану касаційну скаргу, скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
7. Від відповідача також надійшов відзив на касаційну скаргу Державного університету інфраструктури та технологій, в якому він просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції без змін.
8. 04.07.2023 на адресу Верховного Суду надійшло клопотання Департаменту про закриття касаційного провадження.
9. Державний університет інфраструктури та технологій надав заперечення на клопотання Департаменту про закриття касаційного провадження, в якому просив у задоволенні вказаного клопотання відмовити.
10. 28.07.2023 від Державного університету інфраструктури та технологій надійшло клопотання про доповнення його касаційної скарги на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду 05.12.2022 у вказаній справі.
11. Ухвалою Верховного Суду від 12.09.2023 відмовлено у задоволенні клопотання Державного університету інфраструктури та технологій про доповнення касаційної скарги на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду 05.12.2022 у справі № 640/30349/21.
12. 07.08.2023 від позивача надійшла заява про приєднання до касаційної скарги Державного університету інфраструктури та технологій на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду 05.12.2022 у вказаній справі.
13. Ухвалою Верховного Суду від 04.09.2023 прийнято заяву ТОВ "ЮНІТБІЛД" про приєднання до касаційної скарги Державного університету інфраструктури та технологій на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду 05.12.2022 у справі № 640/30349/21.
14. 21.02.2024 на адресу Верховного Суду надійшла заява Державного університету інфраструктури та технологій про повернення надлишково сплаченого судового збору.
15. У зв`язку з відсутністю клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю, справа розглядається в порядку письмового провадження.
16. Заслухавши суддю - доповідача, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
17. Судами встановлено, що ТОВ "ЮНІТБІЛД" виконує функції замовника будівництва об`єкта "Реконструкція навчального корпусу (літ. Б) з прибудовою будинку багатофункціонального призначення на вул. Кирилівській (Фрунзе), 11 у Подільському районі м. Києва".
18. Державному університету інфраструктури та технологій на підставі Державного акту серії ЯЯ № 380284 від 29.09.2008 на праві постійного користування належить земельна ділянка кадастровий номер 8000000000:85:321:0003, площею 0,5830 га, що розташована за адресою: м. Київ, вул. Кирилівська (вулиця Фрунзе), 9.
19. Також, Державному університету інфраструктури та технологій на підставі наказу Міністерства освіти і науки України № 1164 від 14.08.2017 на праві господарського відання належить навчальний корпус (літер. Б), загальною площею 733,1 кв.м., що розташований за адресою: м. Київ, вулиця Кирилівська (вулиця Фрунзе (Оболонський, Подільський, Шевченківський р-ни)), будинок 11.
20. Листом № 1/11-193 від 14.01.2021 Міністерство освіти і науки України погодило Державному університету інфраструктури та технологій укладання Інвестиційного договору будівництва (реконструкції) об`єкта нерухомості з ТОВ "ЮНІТБІЛД".
21. ТОВ "ЮНІТБІЛД" на підставі Інвестиційного договору будівництва (реконструкції) об`єкта нерухомості від 15.01.2021, укладеного з Державним університетом інфраструктури та технологій, виконує функції замовника будівництва об`єкта "Реконструкція навчального корпусу (літ. Б) з прибудовою будинку багатофункціонального призначення на вул. Кирилівській (Фрунзе), 11 у Подільському районі м. Києва".
22. 17.09.2021 відповідачем видано Державному університету інфраструктури та технологій Містобудівні умови та обмеження, реєстраційний номер ЄДЕССБ (Єдина державна електрона система у сфері будівництва) MU01:4389-2771-8134-7069, реєстраційний номер 1195 від 17.09.2021 для проектування об`єкта будівництва "Реконструкція навчального корпусу (літ. Б) з прибудовою будинку багатофункціонального призначення на вул. Кирилівській (Фрунзе), 11 у Подільському районі м. Києва", які затверджені наказом Департаменту № 1195 від 17.09.2021 (далі також - Містобудівні умови та обмеження від 17.09.2021).
23. В пункті 1 розділу "Містобудівні умови та обмеження" (в ЄДЕССБ - розділ "Основна інформація" - Гранично допустима висотність будинків, будівель та споруд у метрах) Містобудівних умов та обмежень від 17.09.2021 визначено гранично допустиму висоту об`єкта будівництва, а саме:
15 м (відповідно до наказу Департаменту охорони культурної спадщини від 18.12.2019 № 86 "Про межі і режими використання зон охорони пам`ятки ландшафту, історії місцевого значення "Історичний ландшафт Київський гір та долини р. Дніпро". Остаточну висоту визначити проєктною документацією, розробленою відповідно до затвердженої містобудівної документації, пам`яткоохоронного законодавства, з врахуванням зон охорони та режимів використання пам`яток, що оточують об`єкт реконструкції, згідно із вимогами будівельних норм ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій" (у тому числі п. 13.1.4), ДБН В.2.2-9:2018 "Будинки і споруди. Громадські будинки і споруди. Основні положення" та ДБН В.1.1.7-2016 "Пожежна безпека об`єктів будівництва", ДБН В.2.2-3:2018 "Будинки і споруди. Заклади освіти").
24. В пункті 5 розділу "Містобудівні умови та обмеження" (в ЄДЕССБ - розділ "Планувальні обмеження") Містобудівних умов та обмежень від 17.09.2021 визначено:
- межі історичних ареалів - Ділянка проектування знаходиться в межах центральної планувальної зони, історичного ареалу (згідно генерального плану міста Києва та проєкту планування його приміської зони на період до 2020 року, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 № 370/1804);
- зони регулювання забудови - Ділянка проектування знаходиться в зоні регулювання забудови першої категорії та частково археологічній охоронній зоні (згідно з розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 17.05.2002 № 979);
- зони охоронюваного ландшафту - Ділянка проектування знаходиться в зоні охоронюваного ландшафту (згідно з розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 17.05.2002 № 979, розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 25.12.2007 № 1714).
25. В підпункті "Охоронні зони пам`яток культурної спадщини" пункту 5 розділу "Містобудівні умови та обмеження" (в ЄДЕССБ - розділ "Планувальні обмеження"; назва зони - "Охоронні зони пам`яток культурної спадщини") Містобудівних умов та обмежень від 17.09.2021, серед іншого, визначено:
- Ділянка проектування є складовою частиною пам`ятки ландшафту та історії місцевого значення Історичний ландшафт Київських гір і долин р. Дніпра (наказ Міністерства культури і туризму України від 03.02.2010 № 58/0/16-10, наказу Департаменту охорони культурної спадщини від 18.12.2019 № 86);
- Проектну документацію розробляти з урахуванням положень Закону України "Про охорону культурної спадщини", Постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 № 318 "Про затвердження Порядку визначення меж та режимів використання історичних ареалів населених місць, обмеження господарської діяльності на території історичних ареалів населених місць" та розпорядження КМДА № 979 від 17.05.2002 "Про внесення змін та доповнень до рішення Виконкому Київської міської Ради народних депутатів від 16.07.1979 № 920 "Про уточнення меж історико-культурних заповідників і зон охорони пам`яток історії та культури в м. Києві";
- У разі необхідності отримати дозвіл на виконання будівельних робіт згідно законодавства;
- Погодити в органах охорони культурної спадщини проєкт архітектурних перетворень згідно з п. 9 ч. 1 ст. 6 Закону України "Про охорону культурної спадщини" (за необхідності).
26. Підпунктом "Інше" пункту 5 розділу "Містобудівні умови та обмеження" (в ЄДЕССБ - розділ "Планувальні обмеження"; назва зони - "Інше") Містобудівних умов та обмежень від 17.09.2021, замовника будівництва, серед іншого, зобов`язано: проектну документацію розробляти та затверджувати відповідно до положень, серед іншого, Закону України "Про охорону культурної спадщини", ДСТУ Б Б.2.2-10:2016 "Склад та зміст науково-проектної документації щодо визначення меж і режимів використання зон охорони пам`яток архітектури та містобудування".
27. Не погоджуючись з вказаними положеннями пункту 1 розділу "Містобудівні умови та обмеження" (в ЄДЕССБ - розділ "Основна інформація" - Гранично допустима висотність будинків, будівель та споруд у метрах) та пункту 5 розділу "Містобудівні умови та обмеження" (в ЄДЕССБ - розділ "Планувальні обмеження") Містобудівних умов та обмежень від 17.09.2021, вважаючи їх протиправними та такими, що не відповідають законодавству України, будівельним нормам, стандартам і правилам, а також покладають на позивача, який частково виконує функції замовника будівництва та за рахунок якого здійснюється фінансування будівництва, не передбачені законодавством обов`язки, що є порушенням його прав, позивач звернувся до суду з цим позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
28. Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що на час видання позивачу містобудівних умов та обмежень відсутній затверджений Київською міською радою план зонування територій та детальні плани територій, а отже відсутні правові підстави вважати, що земельна ділянка, на якій розміщено об`єкт будівництва (реконструкції) знаходиться в межах центральної планувальної зони.
29. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що оскаржувані містобудівні умови та обмеження надані відповідачем з дотриманням вимог чинного законодавства в сфері регулювання містобудівної діяльності та відповідно до вимог містобудівної документації - Генерального плану міста Києва та проекту планування його приміської зони на період до 2020 року, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 № 370/1804, з урахуванням обмежень, що ним встановлені.
Крім того, суд апеляційної інстанції зазначив, що на момент видачі спірних містобудівних умов та обмежень були наявні чинні межі історичного ареалу міста Києва та історичного центру міста Києва, а також охоронні зони, межі історичного ареалу міста Києва та історичного центру міста Києва, а також охоронні зони, в межі яких потрапляє об`єкт будівництва (реконструкції) позивача, а відтак відповідач діяв з урахуванням вимог чинного законодавства України.
ІV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
30. Касаційна скарга Державного університету інфраструктури та технологій обґрунтована, зокрема тим, що його права та інтереси як особи, яка не брала участі у даній справі, порушені постановою суду апеляційної інстанції, оскільки спірні містобудівні умови та обмеження порушують його права як замовника будівництва та реципієнта за інвестиційним договором будівництва (реконструкції) об`єкта нерухомості.
31. Скаржник вказує на те, що суд апеляційної інстанції не врахував, що межі та режими використання історичних ареалів м. Києва не затверджені відповідно до статті 32 Закону України "Про охорону культурної спадщини" та Порядку визначення меж та режимів використання історичних ареалів населених місць, обмеження господарської діяльності на території історичних ареалів населених місць, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 № 318 (далі - Порядок № 318), центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини, а Генеральний план м. Києва не є таким науково-проектним документом на місцевому рівні, що вказує на відсутність чинних на час видачі містобудівних умов та обмежень меж та режимів використання історичних ареалів м. Києва.
А відтак, відсутні правові підстави вважати, що об`єкт "Реконструкція навчального корпусу (літ. Б) з прибудовою будинку багатофункціонального призначення на вул. Кирилівській (Фрунзе), 11 у Подільському районі м. Києва" знаходиться в межах історичного ареалу м. Києва, що в свою чергу вказує на безпідставність положень містобудівних умов та обмежень від 17.09.2021 в частині вимог щодо обов`язку замовника будівництва розробляти та затверджувати проектну документацію відповідно до пам`яткоохоронного законодавства, з урахуванням зон охорони та режимів використання пам`яток, що оточують об`єкт реконструкції, з урахуванням положень Закону України "Про охорону культурної спадщини", Порядку № 318 та розпорядження Київської міської державної адміністрації від 17.05.2002 № 979 "Про внесення змін та доповнень до рішення Виконкому Київської міської Ради народних депутатів від 16.07.1979 № 920 "Про уточнення меж історико-культурних заповідників і зон охорони пам`яток історії та культури в м. Києві"
32. Крім того, скаржник вказує на те, що Київська міська державна адміністрація не є уповноваженим органом охорони культурної спадщини у розумінні Закону України "Про охорону культурної спадщини", а тому у неї на момент прийняття розпорядження від 17.05.2002 № 979 були відсутні повноваження затверджувати межі та режими використання "Зон регулювання забудови", "Зон охоронюваного ландшафту" та "Археологічних охоронних зон" на території м. Києва, а відтак у скаржника та позивача відсутній обов`язок розробляти проектну документацію з урахуванням її розпорядження від 17.05.2002 № 979. Відсутність передбаченого законом порядку визначення та затвердження меж і режимів використання зон охорони пам`яток робить незаконним будь-яке затвердження таких зон охорони пам`яток та режимів їх використання.
Віднесення ділянки проектування до пам`ятки ландшафту та історії місцевого значення "Історичний ландшафт Київських гір і долин р. Дніпра", на думку скаржника, є також безпідставним, оскільки Київською міською радою не вносились зміни до Генерального плану м. Києва та проекту планування його приміської зони на період до 2020 року у зв`язку із прийняттям наказу Міністерства культури і туризму України від 03.02.2010 №58/0/16-10 та наказу Департаменту охорони культурної спадщини від 18.12.2019 № 86.
33. Обмеження щодо допустимої висоти вказаного об`єкта будівництва на рівні 15 метрів на підставі наказу Департаменту охорони культурної спадщини від 18.12.2019 № 86 є безпідставним, оскільки зазначений наказ не є містобудівною документацією, на підставі якої надаються містобудівні умови та обмеження. А відсутність на момент видачі містобудівних умов та обмежень затвердженого Плану зонування території (зонінгу) центральної планувальної зони м. Києва, не дає підстави вважати, що земельна ділянка за адресою: м. Київ, вул. Кирилівська, 11 знаходиться в межах центральної планувальної зони м. Києва.
34. Скаржник зазначає, що судом апеляційної інстанції неправильно застосовані положення статті 32 Закону України "Про охорону культурної спадщини", Порядку № 318, без урахування висновків Великої Палати Верховного Суду, викладених у постанові від 19.06.2019 у справі № 813/4993/15, та висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 18.01.2022 у справі № 640/7411/20, від 22.09.2021 у справі № 640/3418/20.