ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 квітня 2024 року
м. Київ
справа № 240/11185/20
адміністративне провадження № К/9901/19085/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної служби геології та надр України на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 21.04.2021 (судді - Курко О.П., Гонтарук В.М., Сушко О.О.)
у справі за позовом Державної служби геології та надр України до Приватного підприємства "ОМТ-МИР" про анулювання спеціального дозволу,
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
Державна служба геології та надр України звернулась до суду з позовом, в якому просила припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №3846 від 06.06.2006, наданого Приватному підприємству "ОМТ-МИР".
В обгрунтування позовних вимог покликалась на те, що Приватним підприємством "ОМТ-МИР", в порушення статті 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та вимог Угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами, не допущено представників Держгеонадр для здійснення державного геологічного контролю, у зв`язку із чим відповідачу було надано строк до 16.08.2019 для усунення порушень, однак такі усунуті не були, що слугувало підставою для внесення Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю державної служби геології та надр України подання на розгляд комісії з питань надрокористування про зупинення дії спеціального дозволу №3846 від 06.06.2019. На переконання позивача, виявлені систематичні порушення та невиконання вимог розпорядчих документів є підставою для анулювання дозволу на користування надрами.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИН СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 06.06.2006 Приватному підприємству "ОМТ-МИР" (далі - ПП "ОМТ-МИР") надано спеціальний дозвіл на користування надрами за реєстраційним номером 3846 (а.с.7), на видобування незміненого габро, придатного для виробництва блоків та облицювальних виробів з них, порушене вивітрюванням габро та відходи виробництва придатні для виробництва каменю побутового та щебеню будівельного на Добринківському родовищі.
30.10.2017 між Державною службою геології та надр України та надрокористувачем - ПП "ОМТ-МИР" укладено Угоду про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною Спеціального дозволу №3846 (далі - Угода №3846 (а.с.8-13)).
Строк дії спеціального дозволу продовжено на 20 років до 06.06.2036.
28.11.2018 Державна служба геології та надр України наказом №450, затвердила Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) на 2019 рік (а.с.15).
04.06.2019 Державна служба геології та надр України наказом №183 затвердила наказ про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у липні 2019 року (а.с.17).
Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України видано направлення на проведення перевірки №1235-14/06 від 27.06.2019.
У зв`язку із чим, до ПП "ОМТ-МИР" направлено повідомлення про проведення планової перевірки від 07.06.2019 №10521/03/14-19 (а.с.20). Повідомлення відповідачем не отримано.
12.07.2019 посадовими особами Державної служби геології та надр України складено акт про недопущення до перевірки №06-04/23/2019-34/п (168) від 12.07.2019 з підстав їх не допущення до проведення перевірки ПП "ОМТ-МИР" (а.с.21).
Як наслідок складеного акта, винесено припис №1380-14/06 від 16.07.2019 (а.с.22-23) стосовно порушень вимог статті 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" №877-V від 05.04.2007 (далі - Закон №877-V) та вимог Угоди №3846, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами від 30.10.2017 №3846, в частини обов`язку надрокористувача допускати представників Держгеонадр для здійснення державного геологічного контролю.
Вказаним приписом, ПП "ОМТ-МИР" надано строк до 16.08.2019 для усунення вищезазначених порушень.
У зв`язку з не усуненням порушень Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України внесено подання №1716-14/06 від 29.08.2019 (а.с.24), на розгляд Комісії з питань надрокористування про зупинення дії спеціального дозволу №3846 від 06.06.2006.
Наказом Державної служби геології та надр України "Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів" №440 від 28.11.2019 (а.с.25), зупинено дію дозволу ПП "ОМТ-МИР" та надано 15 днів на усунення порушень.
Про зазначене вище рішення Державна служба геології та надр України повідомила листом ПП "ОМТ-МИР" №23968/01/14-19 від 04.12.2019 (а.с.26). Втім надісланий лист одержувач не отримав, а тому такий повернувся до відправника з причин "за закінченням встановленого строку для зберігання".
У зв`язку із неусуненням порушень Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України, внесено подання від 13.01.2020 №23-14/06 (а.с.27) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 06.06.2006 №3846.
На адресу ПП "ОМТ-МИР" направлено лист №4180/01/07-20 від 13.03.2020 щодо надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами та надано 15-денний строк для надання власної позиції стосовно (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно з спеціальним дозволом на користування надрами №3846 від 06.06.2006 (а.с.28), який повернувся до відправника у зв`язку із закінченням встановленого строку зберігання (а.с.29).
У зв`язку з відсутністю інформації щодо згоди на анулювання спеціального дозволу на користування надрами №3846 від 06.06.2006, Держгеонадра звернулась до суду.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 16.01.2021 позов задоволено.
Припинено право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №3846 від 06.06.2006, наданого ПП "ОМТ-МИР".
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що анулювання раніше зупиненого спеціального дозволу можливе, зокрема, у разі, порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами та невиконання обов`язків, визначених статтею 24 Кодексу України про надра, спеціальним дозволом на користування надрами та Угодою до нього.
Суд дійшов висновку, що позивачем надані належні докази порушення відповідачем норм чинного законодавства в сфері надрокористування.
Також суд першої інстанції виходив з того, що представник відповідача в телефонному режимі відмовив посадовим особами позивача у проведенні перевірки, повідомлення про проведення планової перевірки відповідачу направлялось, відтак, суд дійшов висновку, що позивач був належним чином повідомлений про перевірку.
Зважаючи на відсутність згоди ПП "ОМТ-МИР" на анулювання спеціального дозволу на користування надрами, суд першої інстанції дійшов висновку про наявність правових підстав для припинення права користування надрами в судовому порядку.
Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 21.04.2021 рішення суду першої інстанції скасовано та ухвалено нове про відмову в позові.
Апеляційний суд виходив з того, що законодавством чітко врегульовано порядок встановлення порушень надрокористувачем умов користування надрами, відповідно до якого встановлення таких порушень можливе лише в ході проведеної перевірки, результати якої відображаються в акті за наслідками ії проведення, що підтверджує невиконання умов користування надрами та є підставою вжиття Держгеонадрами заходів для усунення виявлених порушень шляхом зупинення дії дозволу на спеціальне використання надр чи притягнення до відповідальності. Водночас, у спірному випадку, фактично планова перевірка Приватного підприємства "ОМТ-МИР" позивачем, як контролюючим органом, проведена не була, у зв`язку із недопуском уповноважених осіб до проведення такої перевірки, що підтверджується відповідним Актом про недопущення до перевірки від 12.07.2019.
З посиланням на правові висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 24.10.2018 у справі №П/811/1162/17, апеляційний суд зазначив, що оскільки не було встановлено порушень вимог законодавства у сфері надрокористування у зв`язку з відсутністю самого факту проведення перевірки, то відсутні підстави для анулювання дозволу.
Апеляційний суд виходив з того, що вимоги припису стосувалися не усунення суб`єктом господарювання порушень вимог законодавства шляхом допуску посадових осіб Держгеонадр до здійснення заходів державного нагляду (контролю), а надання певних документів та матеріалів, що безпосередньо стосуються питань, які підлягають перевірці. Відтак апеляційний суд дійшов висновку, що припис від 16.07.2019 №1380-14/06, в якому не передбачено вимоги усунення суб`єктом господарювання порушень вимог законодавства, не є доказом того, що відповідачем порушено умови користування надрами. А тому, посилання позивача на порушення відповідачем законодавства про надрокористування є безпідставними.
УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
В обгрунтування касаційної скарги позивач покликається на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Зокрема, покликається на те, що в порушення вимог статті 11 Закону №877-V відповідачем не було допущено посадових осіб департаменту державного геологічного контролю до проведення планової перевірки, а в подальшому не виконано вимоги припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування шляхом подання витребуваних Держгеонадра України документів. Вказане свідчить про допущення надрокористувачем порушень вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами, що є підставою для припинення користування надрами відповідно до пункту 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра.
Як на підставу касаційного оскарження позивач посилається на те, що суд апеляційної інстанції не врахував висновки щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладені у постанові Верховного Суду від 26.06.2018 у справі №802/923/14-а, від 22.01.2019 у справі №810/3865/17, від 18.10.2018 у справі №812/1735/17, від 03.05.2018 у справі №812/1074/17, від 06.11.2018 у справі №812/828/15, від 18.10.2018 у справі №812/1735/17 та від 10.05.2018 у справі №802/4846/13-а.
Просить скасувати рішення суду апеляційної інстанці, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Відповідач правом подання відзиву на касаційну скаргу не скористався.
ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить з наступного.
Повноваження Держгеонадра України у спірних правовідносинах визначаються, зокрема, Кодексом України про надра, Положенням про Державну службу геології та надр України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174 (далі - Положення №1174), Порядком №615.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення №1174.
Відповідно до підпунктів 9, 10 пункту 4 Положення №1174 Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами, зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами, поновлює їх дію у разі зупинення.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін визначає Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, (далі - Порядок №615).
Відповідно до пункту 10 Порядку №615 невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр.
Частиною другої статті 24 Кодексу України про надра встановлено, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Згідно зі статтею 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V) для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає відповідний наказ, який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, і предмет перевірки, та на підставі якого оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, що підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові) і засвідчується печаткою. Перед початком перевірки суб`єкта господарювання посадові особи, які проводять перевірку, пред`являють керівнику суб`єкта господарювання або уповноваженій ним особі направлення та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу, і надають суб`єкту господарювання копію направлення на перевірку, а також інформують цих осіб про мету перевірки.