ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 квітня 2024 року
м. Київ
справа № 640/20321/19
адміністративне провадження № К/990/27703/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Білак М.В.,
суддів - Радишевської О.Р., Смоковича М.І.,
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Сковорода Інвест"
на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21 червня 2023 року (головуючий суддя - Василенко Я.М., судді: Ганечко О.М., Кузьменко В.В.)
у справі №640/20321/19
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Сковорода Інвест"
до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві
про визнання неправомірним та скасування припису в частині
I. РУХ СПРАВИ
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Сковорода Інвест" (далі - позивач, ТОВ "Сковорода Інвест") звернулося до суду з позовом, в якому просило визнати протиправними вимоги органу ДСНС щодо вжиття заходів на усунення порушень, зазначених у пунктах 2, 6, 21, 22, 24, 27, 28, 33, 34, 36, 38, 43, 45, 46, 51 припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 402 від 29 травня 2019 року та скасувати припис в цій частині.
2. В обґрунтування позовних вимог зазначено, що припис в частині усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки підлягає скасуванню, оскільки зазначені порушення не мають відношення до діяльності позивача, а відтак, позиція органу ДСНС щодо їх наявності є необґрунтованою, а вимога їх усунути - протиправною.
3. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 24 жовтня 2022 року позов задоволено.
4. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21 червня 2023 року скасовано рішення суду першої інстанції та ухвалено нове про відмову у задоволені позовних вимог.
5. Не погодившись з рішенням суду апеляційної інстанції, позивач звернувся з касаційною скаргою, в якій просив скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
6. Ухвалою Верховного Суду від 16 серпня 2023 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що посадовими особами Подільського районного управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві у період з 13 травня по 24 травня 2019 року проводилися планові заходи державного нагляду (контролю) щодо дотримання ТОВ "Сковорода Інвест" вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
8. Результати проведеної перевірки відображені в акті, складеному за результатами проведення планової перевірки щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 25 травня 2019 року №462.
9. За результатами проведення перевірки та на підставі акту перевірки орган ДСНС видав припис №405 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 29 травня 2019 року, відповідно до якого вимагається вжити відповідних заходів ТОВ "Сковорода Інвест" з метою усунення виявлених під час перевірки та вказаних в акті перевірки порушень законодавства.
10. Так, приписом № 405, зокрема, вимагалося:
- пункт 2: подати декларації відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки господарювання на приміщення передані в оренду;
- пункт 6: всі серверні на 5 поверсі ("Філіп Моріс") обладнати автоматичною системою пожежогасіння;
- пункт 21: у будівлі умовною висотою понад 26,5 м влаштувати незадимлювані сходові клітки. Порушення п.7.3.19. ДБН В.1.1-7:2016 "Пожежна безпека об`єктів будівництва. Загальні вимоги";
- пункт 22: ліфтові шахти забезпечити підпором повітря під час пожежі. Порушення п.6.33. ДБН В.1.1-7:2016 "Пожежна безпека об`єктів будівництва. Загальні вимоги";
- пункт 24: виконати ширину сходових площадок не меншою за ширину маршу сходових кліток;
- пункт 27: здійснити перевірку працездатності мережі систем зовнішнього протипожежного водопостачання;
- пункт 286 встановити вбудовані або навісні шафки пожежних кран-комплектів в нижньому паркінгу, які мають отвори для опломбування та візуального огляду їх без розкривання;
- пункт 33: зони з кухонним обладнанням (плити, сковороди, печі, фритюрниці, жарові шафи, системи витяжної вентиляції) обладнати модульною системою локального пожежогасіння. Порушення п.8.1.5. ДБН В.2.5-56-2014 "Системи протипожежного захисту"; п.9.14. ДБН В.2.2-25-2009 "Будинки і споруди. Підприємства харчування";
- пункт 34: приміщення закладу громадського харчування (ресторану) забезпечити засобами індивідуального захисту органів дихання для саморятування людей під час пожежі, під час пожежі для обслуговуючого персоналу;
- пункт 36: знижено клас вогнестійкості елементів заповнення прорізів (дверей) у протипожежних перешкодах складських приміщень 2, 4 пов. блоку 4, 9 пов. блоку 3, та серверних ("Філіп Моріс", "Амадеус");
- пункт 38: приміщення для зберігання автомобілів відокремити глухими протипожежними перегородками 1-го типу під службових, складських приміщень. Порушення: п.6.45. ДБН В.2.3-15:2007 "Автостоянки і гаражі для легкових автомобілів";
- пункт 43: в закладі громадського харчування навісити плани евакуації людей на випадок пожежі;
- пункт 45: вестибюль (фойє, хол), через який влаштовується вихід назовні зі сходової клітки відокремити від суміжних приміщень(банку) протипожежними перегородками 1-го типу;
- пункт 46: демонтувати облицювання стін на шляхах евакуації (5 пов. Філіп Моріс) будівельними матеріалами з невизначеними показниками пожежної небезпеки, порушення п.7.3.3. ДБН В.1.1.-7:2016 "Пожежна безпека об`єктів будівництва";
- пункт 51: провести ідентифікацію об`єкту підвищеної небезпеки.
11. Позивачем 16 червня 2019 року надано до органу ДСНС план заходів з усунення зауважень, згідно з результатами перевірки з відповідними додатками до нього, в якому зазначено, що зауваження органу ДСНС або не стосуються об`єкту перевірки або вже виконані, або не можуть спричинити виникнення пожежі.
12. Уважаючи вказані пункти припису № 402 від 29 травня 2019 року протиправними, позивач звернувся до суду.
IIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
13. Суд першої інстанції дійшов висновку про те, що виявлені порушення не можуть бути усунені ТОВ "Сковорода Інвест" самостійно з тих причин, що за договорами суборенди відповідальність за дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у цих приміщеннях несуть безпосередньо треті особи, суб`єкти господарювання, які користуються такими приміщеннями.
14. Суд апеляційної інстанції, з урахуванням висновків, викладених у постановах Верховного Суду від 12 червня 2020 року у справі № 804/3214/18, від 25 червня 2020 року у справі №640/21249/18, 29 листопада 2021 року у справі №360/4540/19, зазначив про те, договірний обов`язок сторін зазначений у договорі суборенди нежитлових приміщень щодо додержання норм пожежної безпеки у орендованих приміщеннях є більш вузьким поняттям та не є тотожним поняттю "забезпечення пожежної безпеки" відповідно до частини третьої статті 55 КЦЗ України, тому саме на ТОВ "Сковорода Інвест" покладається обов`язок нести відповідальність за порушення норм пожежної та техногенної безпеки, а не на суборендаря.
15. З урахуванням викладеного, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що судом першої інстанції не повною мірою досліджені усі обставини справи, внаслідок чого помилково скасовано пункти 2, 6, 21, 22, 24, 27, 28, 33, 34, 36, 38, 43, 45, 51 припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 402 від 29 травня 2019 року.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
16. ТОВ "Сковорода Інвест" у касаційній скарзі, посилаючись на пункт 1 частини четвертої статті 328 КАС України, вказує на те, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постановах Верховного Суду від 28 липня 2020 року у справі №420/1951/19, від 18 лютого 2021 року у справі №640/24347/19.
17. Так, у справі №420/1951/19 Верховний Суд зазначав про те, що обов`язок забезпечення вимог техногенної та пожежної безпеки покладається на керівника орендаря за умови наявності відповідного застереження в договорі оренди.
18. У справі №640/24347/19 Верховний Суд указав, що помилковим є висновок судів попередніх інстанцій про те, що обов`язок виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки покладено лише на власника об`єкта перевірки, а також, що тільки останній є відповідальною особою за дотримання законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, про що слушно зауважує відповідач,
19. Скаржник зазначає, що апеляційний суд не врахував під час розгляду справи висновок Верховного Суду у справі №640/24347/19, не надав належної оцінки всім наявним в матеріалах справи доказам (договори оренди, суборенди) та не прийняв до уваги доводи позивача про те, що обов`язок нести відповідальність за порушення норм пожежної та техногенної безпеки відповідно до умов договорів суборенди покладено на суборендарів, а не на позивача.
20. На переконання скаржника суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог, неправильно застосував положення частини третьої статті 55 Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗ України), відповідно до якої забезпечення пожежної безпеки покладається на власника (власників) земельної ділянки та іншого об`єкта нерухомого майна або наймачів (орендарів) земельної ділянки та іншого об`єкта нерухомого майна, якщо це обумовлено договором найму (оренди), а також на керівника (керівників) об`єкта господарювання.
21. Незважаючи на наявність договорів суборенди приміщень (які були фактичним о6ʼєктом перевірки відповідача) та наявність у цих договорах положень про покладення на суборендарів обов`язку дотримуватися правил техногенної та пожежної безпеки, суд апеляційної інстанції, всупереч положенням частини третьої статті 55 КЦЗ України, дійшов необґрунтованого висновку про покладення обов`язку нести відповідальність за порушення норм пожежної безпеки та техногенної безпеки на позивача як власника приміщення, а не на суборендаря як фактичного користувача цього ж приміщення.
22. Скаржник указує на те, що внаслідок ігнорування судом апеляційної інстанції положень договорів суборенди в частині покладення на суборендаря обов`язку забезпечення вимог пожежної безпеки, було неправильно застосовано положення частини третьої статті 55 КЦЗ України і пункту б Розділу І Правил пожежної безпеки, що є безумовною підставою для скасування оскаржуваного судового рішення.
23. Відповідач у відзиві на касаційну скаргу просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.
V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ
24. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, вважає за необхідне зазначити таке.
25. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
26. Згідно зі статтею 4 КЗЦ України цивільний захист - це функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.
27. Пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю (стаття 2 КЦЗ України).
28. Глава 14 КЦЗ України урегульовує питання здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки.
29. Джерелами небезпеки виникнення надзвичайних ситуацій техногенного характеру є, серед інших, потенційно небезпечні об`єкти та об`єкти підвищеної небезпеки; будівлі та споруди з порушенням умов експлуатації; суб`єкти господарювання з критичним станом виробничих фондів та порушенням умов експлуатації; інші об`єкти, що можуть створити загрозу виникнення аварії (стаття 50 КЦЗ України).
30. Діяльність із забезпечення техногенної безпеки є складовою виробничої, експлуатаційної та іншої діяльності відповідних посадових осіб і працівників підприємств, установ, організацій. Ця вимога відображається у відповідних статутах або положеннях. Забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника (стаття 51 КЦЗ України).
31. Забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб`єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів (частина перша статті 55 КЦЗ України).
32. Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій. Зазначена вимога відображається у трудових договорах (контрактах), статутах та положеннях (частина друга статті 55 КЦЗ України).
33. Забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання (частина третя статті 55 КЦЗ України).
34. Загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд врегульовані Правилами пожежної безпеки в Україні, затвердженими наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року №1417, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за №252/26697 (далі - Правила №1417).
35. У разі передачі в оренду цілісного майнового комплексу або окремих його частин, приміщень, інших об`єктів за домовленістю сторін цивільно-правового договору визначаються права та обов`язки орендаря та орендодавця щодо забезпечення пожежної безпеки та відповідальності за порушення вимог пожежної безпеки на об`єкті оренди (пункт 6 Розділу І Правил №1417).
36. Отже, з частини третьої статті 55 КЦЗ України та Правил №1417 слідує, що пожежну безпеку на об`єктах нерухомого майна забезпечують:
1) за загальним правилом - власники таких об`єктів як суб`єкти, які відповідно до Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) наділені всіма правомочностями, які випливають зі змісту права власності: права володіння, користування та розпоряджання своїм майном (частина перша статті 317). Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону (частина друга статті 319 ЦК України). Цивільні права, як і цивільні обов`язки, особа, в тому числі власник, здійснює у межах, наданих їй договором або актами цивільного законодавства (частина перша статті 13 та частина перша статті 14 ЦК України). Крім цього, згідно з частиною третьою статті 13 Конституції України власність зобов`язує. Власник не може використовувати право власності на шкоду правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію та природні якості землі. Аналогічні норми містить частина четверта - п`ята статті 319 ЦК України. Отже, покладення на власника об`єкта нерухомого майна обов`язку щодо забезпечення пожежної безпеки на цьому об`єкті є цілком закономірним і пов`язується з розумінням правової природи права власності;
2) за правилом, що випливає з договірних відносин (в разі укладення договору найму (оренди) об`єкта нерухомого майна) - наймачем (орендарем) при умові, що обов`язок щодо забезпечення пожежної безпеки на цьому об`єкті передбачений таким договором. Відповідно до статті 759 ЦК України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у володіння та користування за плату на певний строк. Право володіння і користування як елементи права власності також надають наймачеві частину прав та обов`язків, пов`язаних з орендою об`єкта нерухомого майна, що виникають саме на підставі зазначеного договору.
37. Отже, на відміну від власника об`єкта нерухомого майна, у якого обов`язок щодо забезпечення пожежної безпеки виникає на підставі закону та в силу наявності у нього права власності, яке власне включає не лише права, але й зобов`язує до певної поведінки на постійній основі, у наймача (орендаря) такий обов`язок має тимчасовий характер та зумовлений виключно угодою сторін, вираженою у договорі оренди.
38. Отож, укладаючи договір оренди певного об`єкта нерухомого майна, орендодавець як його власник може узгодити з орендарем питання про виконання ним (наймачем) обов`язку щодо забезпечення пожежної безпеки на цьому об`єкті і відповідно ця умова зазначається у договорі оренди. У такому випадку вбачається, що саме орендар несе відповідальність за виконання зазначеного обов`язку.
39. В іншій ситуації, коли сторони при укладенні договору не вирішували питання про те, хто забезпечуватиме пожежну безпеку на орендованому об`єкті та не обумовлювали таку умову у договорі, то тягар виконання цього обов`язку автоматично на наймодавця не покладається.
40. Обов`язок із забезпечення пожежної безпеки в жилих приміщеннях державного, комунального, громадського житлового фонду, фонду житлово-будівельних кооперативів покладається на квартиронаймачів і власників квартир, а в жилих приміщеннях приватного житлового фонду та інших спорудах, приватних житлових будинках садибного типу, дачних і садових будинках з господарськими спорудами та будівлями - на їх власників або наймачів, якщо це обумовлено договором найму (частина шоста статті 55 КЦЗ України).
41. Частиною другою статті 759 ЦК України визначено, що законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору найму (оренди).
42. Верховний Суд зазначає, що у взаємозв`язку з суб`єктами, відповідальними за пожежну безпеку на об`єктах нерухомого майна, також варто звернути увагу на розуміння окремих юридичних категорій, зокрема "забезпечення пожежної безпеки" та "дотримання норм пожежної безпеки".