ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 квітня 2024 року
м. Київ
справа № 140/6910/22
адміністративне провадження № К/990/34530/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Загороднюка А.Г.,
суддів: Єресько Л.О., Соколова В.М.,
за участі:
секретаря судового засідання Рудницького І.В.,
представника позивача - адвоката Олейника І.Ю.,
представника відповідача - Курцеби Н.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції касаційну скаргу Відділу державного нагляду (контролю) у Волинській області Державної служби України з безпеки на транспорті на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 30 березня 2023 року (суддя Валюх В.М.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18 липня 2023 року (колегія у складі суддів Кузьмича С.М., Улицького В.З., Матковської З.М.) у справі за позовом Товариства з додатковою відповідальністю "Ковельське АТП" до Відділу державного нагляду (контролю) у Волинській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправними та скасування постанов,
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
У жовтні 2022 року Товариство з додатковою відповідальністю "Ковельське АТП" (далі - ТДВ "Ковельське АТП") звернулося до суду з позовом, в якому просило визнати протиправними та скасувати постанови Відділу державного нагляду (контролю) у Волинській області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративно-господарського штрафу від 18 липня 2022 року №327279 та №327278.
Свої доводи позивач обґрунтував тим, що оспорювані постанови є незаконними, порушень, за які його притягнуто до відповідальності, він не вчиняв, усі документи, передбачені статтею 53 Закону України "Про автомобільний транспорт" від 05 квітня 2001 року № 2344-ІІІ (далі - Закон № 2344-ІІІ) знаходилися у водія та їх було надано під час перевірки.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 30 березня 2023 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18 липня 2023 року, позов задоволено частково, визнано протиправною та скасовано постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Волинській області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративного-господарського штрафу від 18 липня 2022 року №327279. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Задовольняючи вимоги позивача в частині визнання протиправною і скасування постанови відповідача від 18 липня 2022 року №327279, місцевий адміністративний суд керувався тим, що відповідач належними та допустимими доказами не довів наявність у діях позивача як перевізника порушення статті 53 Закону №2344-ІІІ, відповідальність за яке передбачена абзацом шостим частини першої статті 60 цього Закону (відсутність білетно-облікової документації під час здійснення міжнародних перевезень пасажирів резидентом України).
Суд зауважив, що у Законі №2344-ІІІ не розкрито зміст поняття "білетно-облікова документація", водночас на день проведення перевірки не існувало законодавчо затвердженої форми білетно-облікової документації, а також порядку її використання у зв`язку із втратою чинності відповідним нормативно-правовим актом. За цих обставин суд першої інстанції визнав обґрунтованими доводи позивача, що наявність у нього зареєстрованої у податковому органі Книги обліку розрахункових операцій (далі - КОРО) за №7000703826Г/1, яка належить ТДВ "Ковельське АТП" та використовуються на господарську одиницю IVECO, н.з. НОМЕР_1 (транспортний засіб, що перевірявся відповідачем), є належним виконанням позивачем обов`язку мати білетно-облікову документацію при виконанні міжнародних перевезень пасажирів. Суд зауважив, що в акті від 20 лютого 2022 року №329216 не зафіксовано відсутності КОРО на момент проведення перевірки. Водночас місцевий адміністративний суд критично оцінив доводи відповідача про те, що з огляду на відсутність законодавчо визначеної форми квитково-касового листа автомобільний перевізник повинен використовувати самостійно розроблені форми білетно-облікових документів, оскільки жодним нормативно-правовим актом не покладено на автомобільного перевізника обов`язку самостійно розробити форми білетно-облікових листів.
Відмовляючи у задоволенні позову в частині оскарження постанови відповідача про застосування адміністративно-господарського штрафу від 18 липня 2022 року № 327278, суд першої інстанції указав, що наявними у справі доказами підтверджується встановлене в акті перевірки від 20 лютого 2022 № 329216 порушення позивачем як перевізником статті 53 Закону №2344-ІІІ, відповідальність за яке передбачена абзацом 11 частини першої статті 60 вказаного Закону (управління транспортними засобами при здійсненні міжнародних автомобільних перевезень без щоденних реєстраційних листків режимів праці та відпочинку), отже, правові підстав для скасування цього акту відсутні.
У частині відмови в задоволенні позову сторони не оскаржували зазначене судове рішення.
Суд апеляційної інстанції повною мірою підтримав висновки суду першої інстанції.
Підстави касаційного оскарження та їх обґрунтування
У касаційній скарзі відповідач просить скасувати рішення Волинського окружного адміністративного суду від 30 березня 2023 року і постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18 липня 2023 року та ухвалити нове судове рішення про відмову в задоволенні позову в частині визнання протиправною та скасування постанови відповідача про застосування адміністративно-господарського штрафу від 18 липня 2022 року №327279.
Підставою касаційного оскарження судових рішень відповідач зазначив пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), зокрема, відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування статей 53, 60 Закону № 2344-ІІІ у подібних правовідносинах.
Свої доводи обґрунтовує тим, що під час проведення рейдової перевірки посадові особи враховували, що незважаючи на відсутність у даний час та момент проведення рейдової перевірки на законодавчому рівні визначеної форми квитково-касового листа/квитково-облікового листа та порядку його ведення, однак такий документ є обов`язковим документом для здійснення міжнародних регулярних пасажирських перевезень згідно зі статтею 53 Закону №2344-ІІІ та перевізники самостійно розробляють його форму, яка дасть змогу отримати інформацію про кількість проданих квитків на маршруті, вартість квитків, інформацію про вид проданого квитка (повний/пільговий/багажний), реквізити квитка.
Під час рейдової перевірки позивач не надав жодної квитково-касової або білетно-облікових листів, від жодної із автостанцій на шляху прямування автобуса.
Водночас, книга обліку розрахункових операцій, яка використовується позивачем, є документом для здійснення податкового контролю, а не документом, що містить інформацію про продаж квитків.
Позиція інших учасників справи
У відзиві позивач просить відмовити у задоволенні касаційної скарги відповідача, посилавшись на те, що оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанції є законними та обґрунтованими, прийнятими з дотриманням норм процесуального права, а тому не підлягають скасуванню.
Позивач зауважує, що як станом на день проведення перевірки, так і на час судового розгляду справи відсутня законодавчо затверджена форма білетно-облікової документації, а також порядок її використання.
ТДВ "Ковельське АТП" вважає безпідставними твердження відповідача про те, що з огляду на відсутність законодавчо визначеної форми квитково-касового листа автомобільний перевізник повинен використовувати самостійно розроблені форми білетно-облікових документів, оскільки жодним нормативно-правовим актом не покладено на автомобільного перевізника обов`язку самостійно розробити форми білетно-облікової документації.
Також вказує, що приписи частини четвертої статті 53 Закону №2344-ІІІ допускають декілька варіантів юридично значимої поведінки суб`єктів правовідносин та множинне розуміння їх обов`язків, що є порушенням принципу правової визначеності.
Рух касаційної скарги
16 жовтня 2023 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга відповідача.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено склад колегії суддів: головуючий суддя (суддя-доповідач) Загороднюк А.Г., судді Єресько Л.О., Соколов В.М.
Ухвалою Верховного Суду від 01 листопада 2023 року визнано поважними причини пропуску Відділом державного нагляду (контролю) у Волинській області Державної служби України з безпеки на транспорті строку на касаційне оскарження рішення Волинського окружного адміністративного суду від 30 березня 2023 року та постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18 липня 2023 року, поновлено цей строк та відкрито касаційне провадження за поданою відповідачем касаційною скаргою. Витребувано з Волинського окружного адміністративного суду справу №140/6910/22.
Касаційне провадження відкрито з підстави, передбаченої пунктом 3 частини четвертої статті 328 КАС України.
Ухвалою Верховного Суду 21 лютого 2024 року справу призначено до касаційного розгляду в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами без виклику сторін.
Ухвалою Верховного Суду від 14 березня 2024 року розгляд цієї справи призначено у судовому засіданні на 28 березня 2024 року о 10 годині 00 хвилин у приміщенні Касаційного адміністративного суду за адресою: м. Київ, Князів Острозьких, 8, корп.5.
Судове засідання, призначене на 28 березня 2024 року, не відбулося у зв`язку з перебуванням у відпустці одного із суддів, що входить до складу колегії.
Справу призначено до судового розгляду на 11 квітня 2024 року о 10 годині 30 хвилин у приміщенні Касаційного адміністративного суду за адресою: м. Київ, Князів Острозьких, 8, корп.5.
Ухвалою Верховного Суду від 03 квітня 2024 року задоволено клопотання представників сторін про розгляд справи у режимі відеоконференції.
Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи
Старшим державним інспектором Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області Державної служби України з безпеки на транспорті Кічуком М.Г. проведено рейдову перевірку (місце перевірки: а/д М-14, км 21 + 434), про що складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 20 лютого 2022 року № 329216.
Відповідно до акта рейдової перевірки встановлено, що водій ОСОБА_1 здійснював керування транспортним засобом марки IVECO, н.з. НОМЕР_1, що належить ТДВ "Ковельське АТП", виконував міжнародні перевезення пасажирів за маршрутом Херсон - Гдиня, та зафіксовано порушення статей 60, 53 Закону № 2344-ІІІ, а саме: при наданні послуг з перевезення пасажирів перевізник не забезпечив водія білетно-обліковою документацією, не забезпечив дотримання водієм режиму праці та відпочинку індивідуальної карти водія. Акт перевірки підписаний водієм, у графі "пояснення водія про причини порушення" вказав, що "не згідний, з білетно-квитковою, є дозвіл на міжнародне перевезення".
06 липня 2022 року відповідач надіслав позивачу рекомендованим листом (вручено 11 липня 2022 року) повідомлення за вих. № 19717/22/24 від 05 липня 2022 року про розгляд 18 липня 2022 року з 9 до 12 години справи про порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт, виявлених під час рейдової перевірки.
Постановою начальника Відділу державного нагляду (контролю) у Волинській області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративно-господарського штрафу від 18 липня 2022 року №327278, за управління перевізником 20 лютого 2022 року на а/д М-14 ТЗ без щоденних реєстраційних листків режимів праці та відпочинку водія, відповідальність за яке передбачена абзацом одинадцятим частини першої статті 60 Закону №2344-ІІІ, з перевізника ТДВ "Ковельське АТП" стягнуто адміністративно-господарський штраф у сумі 680,00 грн.
Постановою начальника Відділу державного нагляду (контролю) у Волинській області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративно-господарського штрафу від 18 липня 2022 року №327279, за виконання перевізником 20 лютого 2022 року на а/д М-14 міжнародних перевезень пасажирів резидентом України без документів, визначених статтею 53 Закону №2344-ІІІ, а саме відсутня білетно-облікова документація, відповідальність за яке передбачена абзацом шостим частини першої статті 60 Закону № 2344-ІІІ, з перевізника ТДВ "Ковельське АТП" стягнуто адміністративно-господарський штраф у сумі 34000,00 грн.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Джерела права й акти їх застосування.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень регулюються Законом №2344-ІІІ.
Згідно зі статтею 1 Закону №2344-ІІІ у цьому Законі наведені терміни вживаються в такому значенні:
автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами;
міжнародні перевезення пасажирів і вантажів - перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом з перетином державного кордону;
рейдова перевірка (перевірка на дорозі) - перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо дотримання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.
За приписами частин сімнадцятої, вісімнадцятої, двадцять першої статті 6 Закону №2344-ІІІ рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України. У разі проведення позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі) автомобільний перевізник, що буде перевірятися, про час проведення перевірки не інформується. Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) та порядок здійснення габаритно-вагового контролю визначаються Кабінетом Міністрів України.
За приписами частини 4 статті 53 Закону №2344-ІІІ при виконанні міжнародних перевезень пасажирів резиденти України повинні мати:
- дозволи іноземних країн, по території яких буде здійснюватися перевезення;
- свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу;
- список пасажирів (при нерегулярних та маятникових перевезеннях);
- білетно-облікову документацію;
- схему маршруту.
Згідно з абзацом 6 частини 1 статті 60 Закону №2344-ІІІ за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за виконання резидентами та/або нерезидентами України міжнародних перевезень пасажирів чи вантажів без документів, визначених статтею 53 цього Закону, - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Пунктом 14 Порядку проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2006 року №1567 (далі - Порядок №1567) передбачено, що рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.