1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 квітня 2024 року

м. Київ

справа № 380/11528/22

адміністративне провадження № К/990/10120/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Єзерова А.А.,

суддів Кравчука В.М., Стародуба О.П.,

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 02.03.2023 (колегія суддів у складі головуючого судді Кухтей Р.В., суддів Обрізко І.М., Нос С.П.)

у справі №380/11528/22

за позовом ОСОБА_1

до ІНФОРМАЦІЯ_1

за участі третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області

про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

I. РУХ СПРАВИ

1. У серпні 2022 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі - відповідач, ІНФОРМАЦІЯ_1), за участі третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (залучено до участі у справі ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 29.08.2022, далі - третя особа, ГУ ПФУ у Львівській області), у якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача, яка полягає у не виготовленні та не направленні до ГУ ПФУ у Львівській області та позивачу нової довідки про розмір його грошового забезпечення станом на 01.03.2018 з урахуванням основних та додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень), премії для перерахунку та виплати пенсії з 01.01.2018 на підставі статей 8, 10, 43 і 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 №2262-ХІІ (далі - Закон №2262-ХІІ, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) з урахуванням змін у грошовому забезпеченні, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - Постанова №704);

- зобов`язати відповідача скласти та направити до ГУ ПФУ у Львівській області та на адресу позивача нову довідку про розмір його грошового забезпечення станом на 01.03.2018, включивши в таку основні (посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років) та додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премію з урахуванням змін у грошовому забезпеченні, передбачених Постановою №704, для перерахунку та виплати позивачу пенсії з 01.01.2018 на підставі статей 8, 10, 43, 63 Закону №2262-ХІІ.

2. Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 11.10.2022 позовну заяву задовольнив повністю, визнав протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1, яка полягає у не виготовленні та не направленні до ГУ ПФУ у Львівській області нової довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії ОСОБА_1 з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення на підставі статей 43, 8, 10, 63 Закону №2262-ХІІ, за формою, передбаченою Додатком №2 до постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393" (далі - Постанова №45), з урахуванням змін у грошовому забезпеченні, передбачених Постановою №704. Зобов`язав відповідача скласти та направити до ГУ ПФУ у Львівській області нову довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії ОСОБА_1 станом на 01.03.2018 відповідно до Постанови №704, з повною інформацією за формою, передбаченою Додатком 2 до Постанови №45, для перерахунку та виплати основного розміру пенсії з 01.01.2018 на підставі статей 8, 10, 43, 63 Закону №2262-ХІІ з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень), премії, на підставі Постанови №704.

3. Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 02.03.2023 скасував рішення суду першої інстанції та прийняв нову постанову, якою відмовив позивачу у задоволенні позовних вимог.

4. Не погодившись з рішенням суду апеляційної інстанції, ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

5. Від відповідача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції - без змін.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач є пенсіонером за вислугою років з 2002 року, перебуває на обліку в ГУ ПФУ у Львівській області та отримує пенсію за Законом №2262-ХІІ, у розмірі 80% грошового забезпечення.

7. ІНФОРМАЦІЯ_1 відповідно до Постанови "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" від 21.02.2018 №103 (далі - Постанова №103, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) складено довідку про розмір грошового забезпечення позивача, що враховується для перерахунку пенсії, у порядку, визначеному рішенням Кабінету Міністрів України, за нормами, чинними на 01.03.2018, за посадою - старшина роти зв`язку бригади зв`язку, яка містить такі складові: посадовий оклад - 3260,00 грн; оклад за військовим званням - 1020,00 грн; надбавка за вислугу років у розмірі 45% - 1926,004 грн.

8. Позивачу перераховано розмір пенсії з 01.01.2018 на підставі цієї довідки.

9. Не погодившись зі складенням довідки без урахування додаткових видів грошового забезпечення, позивач 12.07.2022 звернувся до відповідача з відповідною заявою.

10. Відповідач у відповіді від 03.08.2022 №С/5263 повідомив позивача, що для здійснення йому перерахунку пенсії відповідно до Закону №2262-XII та Постанови №103 ним складено довідку про грошове забезпечення і надіслано її до ГУ ПФУ у Львівській області. Вказана довідка була оформлена у відповідності до вимог Закону №2262, Постанови №704, Постанови №103 та Порядку №45 і містить такі види грошового забезпечення як посадовий оклад, оклад за військовим званням та відсоткову надбавку за вислугу років. Зазначено, що оскільки Постановою №103 та Порядком №45 при перерахунку пенсії не передбачалось включення інших видів грошового забезпечення, у тому числі тих, які отримував позивач на момент виникнення у нього права на призначення пенсії, ІНФОРМАЦІЯ_1 правомірно та обґрунтовано не включив їх до довідки про розмір грошового забезпечення. Крім того, вказано, що Постанова №103 була чинною на момент складення довідки та підлягала застосуванню, а тому відповідач діяв у межах повноважень, на підставі та у спосіб, що передбачені законодавством.

11. Вважаючи протиправними дії відповідача щодо відмови у складенні нової довідки про розмір його грошового забезпечення станом на 01.03.2018, з урахуванням основних та додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премії, для перерахунку та виплати основного розміру пенсії з 01.01.2018, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.

III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

12. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції керувався тим, що обмеження виплати пенсії, нарахованої особі в порядку, передбаченому Законом №2262-XII, не може бути встановлено постановою Кабінету Міністрів України. Суд врахував положення частини третьої статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) та пославшись на висновки Великої Палати Верховного Суду, викладені у постанові від 09.06.2022 у справі №520/2098/19 та Верховного Суду, викладені у постанові від 07.09.2022 у справі №520/2728/19, дійшов висновку про загальні засади пріоритетності законів над підзаконними актами, врахувавши при цьому, що пункти 1, 2 Постанови №103, зміни до пункту 5 і додатка 2 до Порядку №45 є такими, що не відповідають правовим актам вищої юридичної сили. Суд, врахувавши висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 12.03.2019 у справі №913/204/18, від 10.03.2020 у справі №160/1088/19, зауважив, що суди не повинні застосовувати положення нормативно-правових актів, які не відповідають Конституції та законам України, незалежно від того, чи оскаржувались такі акти в судовому порядку та чи є вони чинними на момент розгляду справи. Також, судом враховані висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 12.11.2019 у справі №826/3858/18, в якій суд дійшов висновку про протиправність пунктів 1, 2 Постанови №103 та змін до пункту 5 і додатка 2 Порядку №45, а тому суди у період чинності цих норм постанови Кабінету Міністрів України повинні застосовувати Закон №2262-ХІІ (безвідносно до того, чи скасовані ці норми судом), хоч ці норми й не були скасовані на момент спірних правовідносин.

13. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції керувався тим, що на час виготовлення довідки, згідно якої позивачу з 01.01.2018 пенсійним органом здійснено спірний перерахунок, положення Постанови №103 та Порядку №45 були чинні, у встановленому законом порядку не скасовувались та неконституційними не визнавались, що свідчить про правомірність та обґрунтованість дій відповідача.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

14. Підставами касаційного оскарження рішення суду апеляційної інстанції скаржник визначає положення пункту 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), відповідно до яких підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у частині першій цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно в таких випадках, якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку.

15. Як на підставу касаційного оскарження скаржник покликається на те, що суд апеляційної інстанції вирішив спір без урахування висновків, сформульованих Великою Палатою Верховного Суду постанові від 13.01.2021 у зразковій справі №440/2722/20, від 09.06.2022 у справі №520/2098/19, Верховним Судом у постановах Верховного Суду від 12.03.2019 у справі №913/204/18, від 10.03.2020 у справі №160/1088/19, від 12.11.2019 у справі №826/3858/18 та Верховним Судом України у постанові від 10.02.2016 у справі №537/5837/14-а.

16. У своїй касаційній скарзі позивач звертає увагу на неврахування судом апеляційної інстанції, що обмеження виплати пенсії, нарахованої особі в порядку, передбаченому Законом №2262-XII, не може бути встановлено постановою Кабінету Міністрів України. Посилається на неврахування судом апеляційної інстанції висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 12.11.2019 у справі №826/3858/18, в якій суд дійшов висновку про протиправність пунктів 1, 2 Постанови №103 та змін до пункту 5 і додатка 2 Порядку №45. Зауважує про необхідність застосування у спірних правовідносинах положень Закону №2262-ХІІ.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

17. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статті 341 КАС України, виходить з такого.

Згідно із частиною першою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

18. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон № 2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

19. Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII (у редакції Закону України від 06.12. 2016 № 1774-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (далі - Закон № 1774-VIII)) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

20. Частинами другою та третьою статті 51 Закону № 2262-XII передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, у якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

Перерахунок пенсій у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно із цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів ПФУ та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

21. Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-XII, затверджений Постановою № 45.

22. Кабінет Міністрів України 21.02.2018 прийняв Постанову № 103, пунктом 1 якої зобов`язав перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом № 2262-XII до 1 березня 2018 року (крім пенсій, призначених згідно із цим Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення зі служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 1 березня 2018 року відповідно до Постанови № 704.

23. Пунктом 7 Постанови № 103 приписано Міністерству оборони, Міністерству внутрішніх справ, Міністерству інфраструктури, Міністерству юстиції, Державній службі з надзвичайних ситуацій, Службі безпеки, Службі зовнішньої розвідки, Адміністрації Державної прикордонної служби, Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державній фіскальній службі, Національній гвардії, Управлінню державної охорони після набрання чинності цією постановою забезпечити оформлення та подання до органів ПФУ довідок про розміри грошового забезпечення, визначені в пункті 1 цієї постанови, відповідно до Порядку № 45.

24. Також Постановою № 103 було внесено низку змін до Порядку № 45, зокрема: пункт 5 викладено в новій редакції; додаток 2 викладено в новій редакції, відповідно до якої відсутні такі складові грошового забезпечення, як щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії.

25. Положеннями пунктів 1- 5 Порядку № 45 зі змінами, внесеними згідно з Постановою №103, передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-XII, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із цим Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

ПФУ після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління ПФУ) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС (далі - державні органи). Головні управління ПФУ у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням ПФУ. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені зі служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону № 2262-XII. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.

Під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

25. Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 12.12.2018, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019 та постановою Верховного Суду від 12.11.2019, в адміністративній справі № 826/3858/18, позов ОСОБА_2 до Кабінету Міністрів України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, про визнання постанови протиправною та нечинною в частині задовольнив: визнав протиправними та нечинними пункти 1, 2 Постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатка 2 до Порядку № 45; зобов`язав Кабінет Міністрів України невідкладно після набрання рішенням суду законної сили опублікувати резолютивну частину рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним і нечинним в окремій його частині у виданні, в якому було офіційно оприлюднено нормативно-правовий акт.


................
Перейти до повного тексту