ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 квітня 2024 року
м. Київ
справа №440/6751/21
адміністративне провадження № К/990/18925/23, К/990/19001/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційними скаргами фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 і Полтавської міської ради
на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 09.12.2021 (суддя Харенко В.М.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 27.04.2023 (головуючий суддя Мінаєва О.М., судді Кононенко З.О., Калиновський В.А.)
у справі №440/6751/21
за позовом Керівника Полтавської окружної прокуратури в інтересах держави в особі територіальної громади міста Полтава
до Полтавської міської ради, Управління з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради, Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1
про визнання протиправними та скасування окремих положень рішення та паспорту прив`язки тимчасової споруди.
І. РУХ СПРАВИ
1. У червні 2021 року Керівник Полтавської окружної прокуратури в інтересах держави в особі територіальної громади міста Полтава звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Полтавської міської ради, Управління з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради, фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1 ), у якому просив:
- визнати протиправними та скасувати пункти 1, 2, 4 рішення Полтавської міської ради від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава" у частині продовження розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, продовження дії особистого строкового земельного сервітуту та паспорту прив`язки на наступну тимчасову споруду згідно з додатком 1 до рішення ФОП ОСОБА_1 (№ НОМЕР_1 ): стаціонарна тимчасова споруда: торговельний павільйон на земельній ділянці площею 41,0 м2 з кадастровим номером 5310137000:18:006:0097 по АДРЕСА_1 поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. 23 вересня";
- визнати протиправним та скасувати паспорт прив`язки від 11.04.2012 №01-10-17/1067-012.
2. Позов обґрунтовано тим, що рішенням Полтавської міської ради від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м.Полтава" продовжено ФОП ОСОБА_1 розміщення стаціонарної тимчасової споруди та продовжено дію особистого строкового сервітуту, хоча на час прийняття оспорюваного рішення був відсутній документ, що посвідчує продовження права користування відповідною земельною ділянкою, що унеможливлювало продовження Управлінням з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради терміну дії оформленого паспорта прив`язки ФОП ОСОБА_1 від 11.04.2012 №01-10-17/1067-012. За вимогами Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - Закон № 3038-VI) тимчасова споруда може бути площею не більше 30 квадратних метрів, тоді як стаціонарна тимчасова споруда - торговельний павільйон, розміщення якого продовжено оспорюваним рішенням, перевищує визначену законом площу. Також відповідно до листа Департаменту патрульної поліції Управління патрульної поліції в Полтавській області від 25.03.2021 № 4844/41/26/0-2021 погодження Національної поліції на розміщення цієї споруди не надавалося, у зв`язку з чим таке розміщення тимчасової споруди є порушенням ДСТУ № 3587-97 "Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди". Порушення порядку та протиправне надання землі у користування з порушенням закону завдає шкоду власності територіальної громади міста Полтави та суперечить інтересам держави в цілому у сфері земельних правовідносин, які нерозривно пов`язані із правильним застосуванням та дотриманням усіма суб`єктами законодавства в сферах життєдіяльності суспільства, що контролюється і охороняється державою. Полтавська міська рада, яка діє від імені власника землі в особі територіальної громади міста Полтави, повинна діяти в інтересах територіальної громади та виключно у спосіб і у межах повноважень, передбачених законом. Оскільки оскаржуване рішення прийнято Полтавською міською радою з порушенням закону та порушує інтереси держави в особі територіальної громади міста, то, на думку прокурора, є підстави для звернення до суду прокурора та визначення міської ради відповідачем через відсутність іншого органу місцевого самоврядування, який би міг здійснити захист інтересів держави в особі територіальної громади міста.
3. Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 09.12.2021, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 27.04.2023, позов задоволено частково, внаслідок чого:
- визнано протиправними та скасовані пункти 1, 2, 4 рішення Полтавської міської ради від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава" у частині продовження ФОП ОСОБА_1 розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного павільйону на земельній ділянці площею 41,0 кв.м. з кадастровим номером 5310137000:18:006:0097 по АДРЕСА_1 поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. 23 Вересня"; у частині продовження дії особистого строкового земельного сервітуту ФОП ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 5310137000:18:006:0097 та в частині продовження терміну дії паспорту прив`язки на вказану тимчасову споруду;
- скасовано паспорт прив`язки № НОМЕР_2 ;
- у задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
4. Не погодившись із вказаними судовими рішеннями, ФОП ОСОБА_1 і Полтавська міська рада звернулися до Верховного Суду з касаційними скаргами, в яких просять скасувати рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції і ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.
5. Від Полтавської окружної прокуратури надійшли відзиви на касаційні скарги, в яких остання просить суд відмовити у задоволенні касаційних скарг і залишити без змін судові рішення.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що 01.03.2011 між виконавчим комітетом Полтавської міської ради та ФОП ОСОБА_1 на підставі рішення виконавчого комітету Полтавської міської ради від 27.01.2011 укладено договір особистого земельного сервітуту на земельну ділянку для розміщення торговельного павільйону, який знаходиться по АДРЕСА_2 поруч із зупинкою громадського транспорту "вул. 23 вересня". Термін дії договору з 27.01.2011 по 27.01.2012. Договір зареєстрований у виконавчому комітеті Полтавської міської ради, про що у книзі реєстрації записів договорів на встановлення особистого строкового земельного сервітуту вчинено запис 10.03.2011 № 3-3с.
7. 28.03.2012 між Полтавською міською радою та ФОП ОСОБА_1 на підставі рішення двадцятої сесії Полтавської міської ради шостого скликання від 16.03.2012 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" укладено договір особистого земельного сервітуту на земельну ділянку для розміщення торговельного павільйону, який знаходиться по АДРЕСА_2 поруч із зупинкою громадського транспорту "вул. 23 вересня". Термін дії договору з 16.03.2012 по 16.03.2013. Договір зареєстрований у виконавчому комітеті Полтавської міської ради, про що у книзі реєстрації записів договорів на встановлення особистого строкового земельного сервітуту вчинено запис 03.04.2012 № 3-3с.
8. 06.04.2012 ФОП ОСОБА_1 звернувся до Управління з питань містобудування та архітектури виконавчого комітету Полтавської міської ради із заявою про оформлення паспорта прив`язки на "Торговельний павільйон поряд із зупинкою громадського транспорту " 23 вересня" по АДРЕСА_2 ".
9. 11.04.2012 Управлінням з питань містобудування та архітектури виконавчого комітету Полтавської міської ради видано ФОП ОСОБА_1 паспорт прив`язки № №01-10-17/1067-012 "Торговельний павільйон поряд із зупинкою громадського транспорту " 23 вересня" по АДРЕСА_2 ", згідно з яким паспорт прив`язки дійсний до 16.03.2013, а згідно із схемою розміщення ТС площа стаціонарної тимчасової споруди-торговельного павільйону - 30,93 м2, площа земельної ділянки для укладення договору особистого сервітуту- 41,31 м2.
10. 31.03.2014 між Полтавською міською радою та ФОП ОСОБА_1 на підставі рішення тридцять шостої сесії Полтавської міської ради шостого скликання від 05.12.2013 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" та рішення позачергової сорокової сесії Полтавської міської ради шостого скликання від 18.03.2014 "Про затвердження документації із землеустрою на розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" укладено договір особистого земельного сервітуту для розміщення торговельного павільйону, який знаходиться по АДРЕСА_2 на земельній ділянці з кадастровим номером: 5310137000:18:006:0097. Термін дії договору з 05.12.2013 по 05.12.2014. Договір зареєстрований у виконавчому комітеті Полтавської міської ради, про що у книзі реєстрації записів договорів на встановлення особистого строкового земельного сервітуту вчинено запис 08.04.2014 № 56-3с.
11. До паспорта прив`язки №01-10-17/1067-012 "Торговельний павільйон поряд із зупинкою громадського транспорту " 23 вересня" по АДРЕСА_2 " внесено запис про продовження строку його дії до 05.12.2014.
12. 05.08.2014 року між Полтавською міською радою та ФОП ОСОБА_1 на підставі рішення сорок третьої сесії Полтавської міської ради шостого скликання від 22.07.2014 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" укладено договір особистого земельного сервітуту для розміщення торговельного павільйону, який знаходиться по АДРЕСА_2 на земельній ділянці з кадастровим номером: 5310137000:18:006:0097. Термін дії договору з 22.07.2014 по 22.07.2019. Договір зареєстрований у виконавчому комітеті Полтавської міської ради, про що у книзі реєстрації записів договорів на встановлення особистого строкового земельного сервітуту вчинено запис 13.08.2014 № 268-3с.
13. До паспорта прив`язки №01-10-17/1067-012 "Торговельний павільйон поряд із зупинкою громадського транспорту " 23 вересня" по АДРЕСА_2 " внесено запис про продовження строку його дії до 22.07.2019.
14. 26.12.2019 між Полтавською міською радою та ФОП ОСОБА_1 на підставі рішення двадцять восьмої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 29.11.2019 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" укладено договір особистого земельного сервітуту для розміщення торговельного павільйону, який знаходиться по АДРЕСА_1 поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. 23 вересня" на земельній ділянці з кадастровим номером: 5310137000:18:006:0097. Термін дії договору з 29.11.2019 по 29.11.2020. Договір зареєстрований у виконавчому комітеті Полтавської міської ради, про що у книзі реєстрації записів договорів на встановлення особистого строкового земельного сервітуту вчинено запис 03.01.2020 № 6-3с.
15. До паспорта прив`язки №01-10-17/1067-012 "Торговельний павільйон поряд із зупинкою громадського транспорту " 23 вересня" по АДРЕСА_2 " внесено запис про продовження строку його дії до 29.11.2020.
16. Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 260435516 від 08.06.2021 стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 5310137000:18:006:0097 право користування (сервітуту) земельної ділянки загальною площею 41 кв.м згідно договору особистого строкового земельного сервітуту від 31.03.2014 зареєстровано за ФОП ОСОБА_1 - 30.05.2014 зі строком дії - до 05.12.2014 та згідно з договором особистого строкового земельного сервітуту від 13.08.2014 зареєстровано за ФОП ОСОБА_1 - 26.08.2014 зі строком дії - до 22.07.2019.
17. ФОП ОСОБА_1 звернувся до Виконавчого комітету Полтавської міської ради із заявою від 30.12.2020 № 41 (вх № 04.2.2-31/1/14449) щодо подальшого розміщення стаціонарної тимчасової споруди площею 30,93 кв.м по АДРЕСА_1 поруч із зупинкою громадського транспорту "вул. 23 вересня" терміном на 5 років.
18. Згідно з протоколом засідання комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава від 16.02.2021 № ПР/01.5/01 погоджено клопотання ФОП ОСОБА_1 щодо можливості подальшого розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного павільйону площею 30,93 м2 на земельній ділянці площею 41,31 кв. м.Полтава по АДРЕСА_1 поруч із зупинкою громадського транспорту "вул. 23 вересня".
19. ФОП ОСОБА_1 звернувся до Полтавської міської ради із заявою від 17.02.2021 № 12 (вх № 04-66/1/1915), в якій просив на підставі позитивного висновку комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава (протокол від 16.02.2021 №ПР/01.5/01) оформити договір особистого строкового земельного сервітуту на земельну ділянку площею 41,31 кв.м. для розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного павільйону площею 30,93 м2.
20. Рішенням третьої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м.Полтава" на підставі звернень суб`єктів підприємницької діяльності відповідно до Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м.Полтава, затвердженого рішенням двадцять другої сесії Полтавської міської ради шостого скликання від 18.05.2012, враховуючи розпорядження голови обласної державної адміністрації від 20.05.2016 №207 "Про перейменування топонімічних назв, демонтаж меморіальних дощок та зображень комуністичної символіки у місті Полтаві", керуючись Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, статтями 25, 26, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", враховуючи протоколи комісії з розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, вирішено: продовжити розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, згідно з додатком 1 - на 5 років (пункт 1); замовникам, зазначеним в додатку 1 до цього рішення, продовжити дію особистого строкового земельного сервітуту на раніше сформовані земельні ділянки з оформленням відповідних договорів у встановленому порядку (пункт 2); замовникам, зазначеним в додатку 1 до цього рішення, в Управлінні з питань містобудування та архітектури продовжити термін дії оформлених паспортів прив`язки (пункт 4).
21. Згідно із додатком 1 до вказаного рішення третьої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання від 19.03.2021 продовжено розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава ФОП ОСОБА_1 за адресою розміщення об`єкту: АДРЕСА_1 поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. 23 вересня" (кадастровий номер земельної ділянки 5310137000:18:006:0097).
22. На виконання пункту 2 рішення третьої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" між ФОП ОСОБА_1 та Полтавською міською радою укладено договір особистого земельного сервітуту від 19.03.2021 (строк дії з 20.03.2021 по 19.03.2026) стосовно земельної ділянки загальною площею 41 кв.м з кадастровим номером 5310137000:18:006:0097, який зареєстрований у виконавчому комітеті Полтавської міської ради - 07.06.2021 за № 115-3С.
23. На виконання пункту 4 вищевказаного рішення Полтавської міської ради Управлінням з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради продовжено ФОП ОСОБА_1 дію паспорта прив`язки щодо "Стаціонарна тимчасова споруда - торговельний павільйон по АДРЕСА_1 (поряд з зупинкою громадського транспорту " 23 вересня")" - до 19.03.2026.
24. Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 10.09.2021 № 274323304 та Інформаційної довідки від 15.11.2021 № 284676844 за ФОП ОСОБА_1 зареєстровано право користування (сервітуту) на підставі договору особистого строкового земельного сервітуту від 19.03.2021 - до 19.03.2026.
25. Не погодившись з пунктами 1, 2, 4 рішення Полтавської міської ради від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м.Полтава" в частині продовження ФОП ОСОБА_1 розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, продовження дії особистого строкового земельного сервітуту та паспорту прив`язки на тимчасову споруду по АДРЕСА_1 поруч із зупинкою громадського транспорту "вул. 23 вересня", керівник Полтавської окружної прокуратури Полтавської області звернувся до суду з цим позовом в інтересах держави в особі територіальної громади міста Полтави.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
26. Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, керувався тим, що є протиправними пункти 1, 2 та 4 рішення Полтавської міської ради від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м.Полтава" в частині продовження ФОП ОСОБА_1 розміщення стаціонарної тимчасової споруди на 5 років; в частині продовження дії особистого строкового земельного сервітуту на земельну ділянку та продовження терміну дії паспорта прив`язки на тимчасову споруду прийняті Полтавською міською радою з порушенням вимог Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Земельного кодексу України, статті 28 Закону № 3038-VI, Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 21.10.2011 №244 (далі - Порядок №244), та Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, затвердженого рішенням Полтавської міської ради (двадцять другої сесії шостого скликання) від 18.05.2012.
27. Суди наголосили на тому, що при вчиненні дій щодо продовження строку дії паспорта прив`язки відповідачі повинні були дотримуватися норм щодо розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності, закріплених в Єдиних правилах ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, які за своєю суттю, серед іншого, регулюють і відносини в сфері містобудування. Беручи до уваги ту обставину, що право користування земельною ділянкою з кадастровим номером 5310137000:18:006:0097 у ФОП ОСОБА_1 припинилося 22.07.2019, у Полтавської міської ради були відсутні й правові підстави для продовження дії особистого строкового земельного сервітуту на період з 20.03.2021 по 19.03.2026.
28. Суд першої інстанції дослідив підстави звернення прокурора до суду і зазначив, що у позові прокурор стверджував, що Полтавська міська рада належним чином не виконала покладені на неї повноваження з розпорядження землею комунальної власності, територіальної громади. Таким чином, протиправне надання землі, що перебуває під особливою охороною держави, у користування третій особі шляхом продовження дії особистого строкового сервітуту для продовження розміщення тимчасової споруди міською радою, що представляє відповідну територіальну громаду та здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, суперечить інтересам держави в цілому.
29. В частині позовних вимог про визнання паспорта прив`язки №01-10-17/1067-012 протиправним суд відмовив у задоволенні позову з огляду на те, що підставою для заявлення позовної вимоги про визнання протиправним паспорта прив`язки №01-10-17/1067-012 стала обставина невідповідності цього паспорта прив`язки вимогам законодавства на момент прийняття міською радою рішення 19.03.2021 щодо продовження строку його дії, а не на момент видачі такого паспорта. У зв`язку з цим, суд не давав оцінку цьому паспорту прив`язки на предмет його відповідності вимогам законодавства на дату видачі.
ІV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНИХ СКАРГ, ВІДЗИВІВ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ
30. Підставами для відкриття касаційного провадження за касаційними скаргами Полтавської міської ради і ФОП ОСОБА_1 було те, що відсутній висновок Верховного Суду у подібних правовідносинах щодо застосування положень Порядку №244 та актів органів місцевого самоврядування, які регулюють ті ж правовідносини, у разі суперечності зазначених нормативно-правових актів.
31. Полтавська міська рада у касаційній скарзі також наголошує на порушенні судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, зокрема, стверджує, що судами не враховано положення Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 № 198 у редакції чинній до 12.04.2023 - до їх приведення у відповідність до Закону № 3038-VI постановою Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони" від 28.03.2023 № 319.
32. ФОП ОСОБА_1, обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги, також зазначив, що суди попередніх інстанцій під час вирішення спору не врахували того, що заявлені прокурором позовні вимоги щодо визнання протиправним та скасування паспорту прив`язки від 11.04.2012 № 01-10-17/1067-012 є такими, що заявлені з пропуском відповідного строку і прокурор жодним чином не обґрунтував поважність пропуску вказаного строку. При цьому строк дії паспорта прив`язки продовжувався постійно до 27.01.2012, до 16.03.20213, до 05.12.2014, до 22.07.2019 до 29.11.2020 та до 19.03.2026. Кожному продовженню передували відповідні засідання комісії та прийняті рішення.
33. У своїй касаційній скарзі ФОП ОСОБА_1 звертає увагу Суду на те, що прокурор не надав до суду доказів звернення до Управління з питань містобудування та архітектури виконавчого комітету Полтавської міської ради як до уповноваженого органу на здійснення державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду щодо здійснення перевірки правомірності розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності ФОП ОСОБА_1 або Управління ДІАМ у Полтавській області.
34. На думку ФОП ОСОБА_1, судом першої інстанції безпідставно відмовлено у задоволенні клопотанні Полтавської міської ради про закриття провадження в частині позовної вимоги про визнання протиправним та скасування пункту 2 рішення Полтавської міської ради від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" щодо продовження дії особистих строкових земельних сервітутів ФОП ОСОБА_1, оскільки в цій частині справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Окрім зазначеного вище, 29.11.2021 до суду надійшло клопотання представника ФОП ОСОБА_1 про закриття провадження у справі на підставі пункту 8 частини 1 статті 238 КАС України, проте судом першої інстанції відмовлено у задоволенні клопотання протокольною ухвалою від 09.12.2021.
35. У відзивах на касаційні скарги прокуратура погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, а також зазначає, зокрема, про те, що продовження терміну дії паспорту прив`язки тимчасової споруди можливе за заявою замовника після рішення міської ради та на підставі документу про право користування земельною ділянкою, які згідно поданих суду доказів у третьої особи були відсутні. Оскільки строк дії зареєстрованого договору особистого строкового земельного сервітуту закінчився 22.07.2021, а договори особистого строкового земельного сервітуту на період з 23.07.2019 по 19.03.2021 не укладалися або укладалися та не були зареєстровані, то право користування (сервітуту) земельною ділянкою з 23.07.2019 у ФОП ОСОБА_1 не виникло.
36. На думку прокурора, зазначення у пункті 26 розділу V Єдиних, правил про те, що розміщення споруд малих архітектурних форм в межах червоних ліній міських вулиць і доріг провадиться за дозволами, що видаються відповідними місцевими виконавчими органами міських рад за погодженням з уповноваженим підрозділом Національної поліції, термін "мала архітектурна форма" є тотожним із терміном "Мала архітектурна форма для провадження підприємницької діяльності", визначеним у пункті 4 Єдиних правил та терміном "тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності", визначеним у частині 2 статті 28 Закону №3038-VI.
37. Також у відзиві на касаційні скарги прокурор спростовує доводи про пропущення ним строку звернення до суду, мотивуючи це тим, що прокурор не міг дізнатися про порушення вимог містобудівного законодавства щодо надання дозволу на продовження ФОП ОСОБА_1 права розміщення спірних тимчасових споруд із самого факту оприлюднення публікацій чи проектів рішення в мережі Інтернет. Водночас, матеріали справи не містять докази, які б свідчили про отримання прокурором документів, що слугували підставами для звернення до суду, раніш, тобто до 29.03.2021, 30.04.2021 та 24.05.2021, 10.06.2021. Відповідачами такі докази до суду також надані не були. Спірний паспорт прив`язки тимчасової споруди, виданий Управлінням з питань містобудування та архітектури, не підлягає оприлюдненню та не міститься в загальному доступі. Наявність порушень містобудівного законодавства у спірних правовідносинах; виявлено в ході досудового розслідування кримінального провадження №42021172060000012, внесеного прокурором до Єдиного реєстру досудових розслідувань 30.03.2021, у рамках якого проведено детальне вивчення питання законності продовження органами місцевого самоврядування права на розміщення понад 200 тимчасових споруд у місті Полтаві, визначених двома рішеннями Полтавської міської ради від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" та "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава".
38. На обґрунтування підстави звернення прокурора до суду у порядку адміністративного судочинства у цій справі у відзиві зазначено, що цей позов слугує меті захисту суспільного інтересу у такій важливій сфері, як дотримання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та законодавства у сфері благоустрою населених пунктів, а тому за відсутності державного органу, уповноваженого на звернення з відповідним позовом до суду, прокурор, звертаючись до суду з цим позовом, діяв відповідно до вимог статті 53 КАС України та частини третьої статті 23 Закону України "Про прокуратуру".
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
39. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.
40. Механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності регулюється Законом № 3038-VI, Порядком № 244, з урахуванням вимог Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", іншими нормативно-правовими актами.
41. Відповідно до частини другої статті 28 Закону № 3038-VI тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності-це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.
Частиною третьою статті 28 Закону № 3038-VI визначено, що розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів".
Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування (частина четверта статті 28 Закону №3038-VI).
42. Змістом статті 21 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" від 06.09.2005 №2807-IV (далі - Закон №2807-IV) визначено, що малі архітектурні форми є елементами (частинами) об`єктів благоустрою.
Мала архітектурна форма - це елемент декоративного чи іншого оснащення об`єкта благоустрою. Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до цього Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, державних стандартів, норм і правил.
43. На виконання частини четвертої статті 28 Закону № 3038-VI наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244 "Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності" затверджено Порядок № 244, який визначає механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.
44. Відповідно до пункту 1.3 Порядку № 244 тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі також - ТС) - це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
45. За визначеннями, наведеними у пунктах 1.4-1.5 Порядку № 244 (у відповідній редакції) паспорт прив`язки ТС - це комплект документів, у яких визначено місце встановлення ТС та благоустрій прилеглої території на топографо-геодезичній основі М 1:500, інженерне забезпечення, зовнішній архітектурний вигляд ТС та напрям підприємницької діяльності;
схема розміщення ТС - це графічні матеріали, виконані на топографо-геодезичній основі М 1:500 суб`єктом господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, які відображають розміщення ТС із прив`язкою до місцевості (будівлі, споруди, інженерні мережі тощо), планувальними обмеженнями та зазначенням заходів щодо благоустрою та озеленення прилеглої території (розташування квітників, під`їздів, урн, влаштування дорожнього покриття або мощення фігурними елементами тощо);
стаціонарна ТС - це споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 кв.м.
46. Мала архітектурна форма для провадження підприємницької діяльності - це невелика (площею до 30 кв. метрів) споруда торговельно-побутового призначення, яка виготовляється з полегшених конструкцій і встановлюється тимчасово без спорудження фундаменту (пункт 4 постанови Кабінету Міністрів України № 198).
47. Вказане визначення "малої архітектурної форми" повністю відповідає визначенню "тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності", закріпленому в частині другій статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
48. Згідно з пунктами 2.2. та 2.3 Порядку № 244 замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.
До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1 : 500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)/місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напрям підприємницької діяльності.
Цей перелік документів є вичерпним.
49. Приписами пункту 2.4 Порядку № 244 передбачено, що для визначення відповідності намірів щодо місця розташування ТС містобудівній документації, будівельним нормам відповідний комплект документів направляється до органу з питань містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.
50. Відповідно до пункту 2.6 Порядку № 244 для оформлення паспорта прив`язки ТС замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1) технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж.
Зазначені документи замовником отримуються самостійно.
51. Паспорт прив`язки ТС надається органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви. Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку (пункти 2.7, 2.10 Порядку № 244).
52. Згідно з пунктами 2.11, 2.12 Порядку № 244 визначено, що має включати паспорт прив`язки ТС.
53. При цьому згідно із пунктом 2.18 Порядку № 244 продовження строку дії паспорта прив`язки ТС здійснюється за заявою замовника, шляхом зазначення нової дати, підпису та печатки у паспорті прив`язки ТС органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради, районної державної адміністрації.
54. У разі змін, які відбулися у містобудівній документації на місцевому рівні, будівельних нормах, розташуванні існуючих будівель і споруд, інженерних мереж або з ініціативи суб`єкта господарювання, паспорт прив`язки ТС може переоформлюватись на строк дії цього паспорта прив`язки ТС або на новий строк (пункт 2.19 Порядку № 244).
55. З метою впорядкування розміщення тимчасових споруд на території м.Полтава у відповідності до Порядку № 244, керуючись статтею 40 Закону України "Про місцеве самоврядування", Полтавська міська рада рішенням від 18.05.2012 затвердила Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м.Полтава. Вказаний нормативно-правовий акт встановлює порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава є спеціальним у спірних правовідносинах, чинним, а тому є обов`язковим для виконання на охопленій ним регуляторною діяльністю території м. Полтава.
56. Відповідно до пунктів 3.1 - 3.3 вказаного Положення замовник, зацікавлений у встановленні стаціонарної ТС звертається до виконкому Полтавської міської ради із заявою про можливість розміщення ТС.
До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування, П.І.Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним.
Виконком Полтавської міської ради направляє заяву до Управління з питань містобудування та архітектури.
57. Пунктами 3.4 - 3.9 Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м.Полтава встановлено, що Управління з питань містобудування та архітектури протягом 10 робочих днів з дня подання зазначеної заяви, встановлює відповідність намірів щодо місця розташування ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС та направляє матеріали для розгляду та прийняття відповідного рішення на засіданні Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м.Полтава.