1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 квітня 2024 року

м. Київ

справа №640/22075/19

адміністративне провадження № К/9901/15769/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів - Єзерова А.А., Стародуба О.П.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві (далі - ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві) на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 27 листопада 2020 року у складі судді Скочок Т.О. та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 25 березня 2021 року у складі колегії суддів: Костюк Л.О. (головуючий), суддів: Бужак Н.П., Кобаля М.І. у справі за позовом Комунального підприємства "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом`янського району м. Києва" (далі - КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом`янського району м. Києва") до ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві про визнання дій протиправними та скасування рішень, встановлення відсутності компетенції,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. Позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:

- визнати протиправним та скасувати наказ ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві від 12 липня 2019 року №3249 про здійснення позапланової перевірки КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом`янського району м. Києва" щодо стану виконання пунктів 2 та 3 припису ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві від 11 квітня 2019 року №385;

- визнати протиправним та скасувати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом`янського району м. Києва" від 7 серпня 2019 року №26, прийняте т.в.о. заступника начальника Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві Карауловим В.Д.;

- встановити відсутність повноважень ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві на проведення (здійснення) заходів державного нагляду (контролю) з моменту державної реєстрації в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.

2. Окружний адміністративний суд м. Києва рішенням від 27 листопада 2020 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 25 березня 2021 року позов задовольнив частково.

Визнав протиправним та скасував рішення ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового Фонду Солом`янського району м. Києва" від 7 серпня 2019 року №26.

У задоволенні решти позовних вимог відмовив.

2.1 Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції виходив із того, що з огляду на встановлену судом відсутність затвердженої та оприлюдненої на власному офіційному веб-сайті уніфікованої форми акта, яка б відповідала Методиці, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 10 травня 2018 року №342, суд дійшов до висновку, що у КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом`янського району м. Києва" були наявні законодавчо мотивовані підстави для не допуску посадових осіб ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві до перевірки, відтак, оскаржуване рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового Фонду Солом`янського району м. Києва" від 7 серпня 2019 року №26 є протиправним та підлягає скасуванню.

Окрім того, зазначено, що ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 30 липня 2019 року (справа №640/8093/19) вжито заходи забезпечення адміністративного позову шляхом зупинення дії припису про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін від 11 квітня 2019 року №385 до розгляду справи по суті та набрання законної сили рішенням суду у справі №640/8093/19.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 жовтня 2019 року у справі №640/8093/19 ухвалу Окружного адміністративного суду м. Києва від 30 липня 2019 року скасовано, прийнято нову, якою у задоволенні заяви КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом`янського району м. Києва" про вжиття заходів забезпечення позову відмовлено.

Відтак, ухвала Окружного адміністративного суду м. Києва від 30 липня 2019 року у справі №640/8093/19 у період з 30 липня по 15 жовтня 2019 року підлягала негайному виконанню, незалежно від її оскарження, що відповідно виключало можливість здійснення будь-яких контрольних (наглядових) заходів, спрямованих на перевірку виконання припису про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін від 11 квітня 2019 року №385, у тому числі й прийняття оскаржуваного рішення від 7 серпня 2019 року №26.

3. Судами попередніх інстанцій встановлено:

3.1 ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві складено припис від 11 квітня 2019 року №385 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін, яким від КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового Фонду Солом`янського району м. Києва" вимагалось усунути виявлені порушення, які зафіксовано в акті перевірки від 5 квітня 2019 року №1423-10 та вжити заходи, відповідно до частини другої статті 20 Закону України від 21 червня 2012 року № 5007-VI "Про ціни та ціноутворення" (далі - Закон № 5007-VI) за наведеним переліком.

3.2 З метою перевірки виконання вимог пунктів 2 та 3 припису від 11 квітня 2019 №385 про усунення порушень вимог законодавства ГУ Держпродспоживслужби у м. Києві прийнято наказ від 12 липня 2019 року №3249 "Про проведення позапланового заходу (перевірку)", яким посадовим особам ГУ Держпродспоживслужби у м. Києві визначено здійснити позаплановий захід (перевірку) КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового Фонду Солом`янського району м. Києва" за адресою: м. Київ, вул. Соціалістична, 6, у термін з 15 по 26 липня 2019 року.

3.3 На підставі викладеного, ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві оформлено направлення на проведення заходу від 15 липня 2019 року №2624, яке, згідно зі штампом вхідної кореспонденції, отримано КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового Фонду Солом`янського району м. Києва" 16 липня 2019 року за вх. №38/2279, а також адресовано керівнику КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового Фонду Солом`янського району м. Києва" запит про надання інформації від 16 липня 2019 року, у якому ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві просило підготувати інформацію з підтверджуючими матеріалами за наведеним переліком або надати відповідні пояснення у разі відсутності відповідних документів. Вказаний запит про надання інформації, згідно зі штампом вхідної кореспонденції, отримано КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового Фонду Солом`янського району м. Києва" 16 липня 2019 року за вх. №38-114/31.

3.4 Листом від 18 липня 2019 року №38-3167/03 КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового Фонду Солом`янського району м. Києва" повідомило ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві про те, що припис про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін від 11 квітня 2019 року №385, виданий ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві, оскаржено до Окружного адміністративного суду м. Києва. Крім того, у цьому листі вказано, що на офіційному веб-сайті ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві, Держпродспоживслужби, Міністерства аграрної політики та продовольства України відсутні докази затвердження та оприлюднення уніфікованих форм актів з переліком питань для здійснення заходів державного нагляду (контролю), що, у силу статті 10 Закону України від 5 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 877-V), є підставою для недопуску посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю).

3.5 З огляду на викладене, ГУ Держпродспоживслжби в м. Києві складено акт про створення перешкод посадовій особі спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з питань дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін у проведенні перевірки від 22 липня 2019 року, яким встановлено, що директор ОСОБА_1 не допускає посадових осіб для здійснення позапланової перевірки, а також складено акт перевірки дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін від 22 липня 2019 року, згідно з яким встановлено порушення КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового Фонду Солом`янського району м. Києва" пункту 4 частини першої статті 20 Закону № 5007-VI та статті 188-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення, що полягає у створення перешкод для виконання покладених на уповноважені органи функцій при здійсненні позапланової перевірки.

3.6 Як наслідок, ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві прийнято рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового Фонду Солом`янського району м. Києва" від 7 серпня 2019 року №26, яким, у зв`язку зі створенням КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового Фонду Солом`янського району м. Києва" перешкод для виконання покладених функцій на посадових осіб ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві, чим порушено вимоги статті 11 Закону № 877-V, за що передбачена відповідальність пункту 4 частини першої статті 20 Закону № 5007-VI до КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового Фонду Солом`янського району м. Києва" застосовано штраф у розмірі 3 400,00 грн.

3.7 Уважаючи вказану постанову, а також наказ від 12 липня 2019 року №3249 "Про проведення позапланового заходу (перевірку)" протиправними та такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся з цим позовом до суду.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

4. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві звернулося із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову.

4.1 На її обґрунтування відповідач зазначив, що ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві використовувалася уніфікована форма акта, затверджена наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 14 серпня 2013 року №965 та складено акт №3249-10. Уніфікована форма акта, яка затверджена наказом №965, містить всі відомості передбачені частиною шостою статті 7 Закону № 877-V. Наказ №965 на час виникнення спірних відносин був чинним.

Крім того, уважає, що жодних застережень щодо неможливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у зв`язку з невідповідністю чинної уніфікованої форми акта вимогам нової Методики, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10 травня 2018 року №342, чинне законодавство не містить.

5. Позивач подав відзив на касаційну скаргу зазначивши, що рішення судів попередніх інстанцій відповідають нормам матеріального та процесуального права, тому у задоволенні касаційної скарги просив відмовити.

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

6. При розгляді касаційної скарги колегією суддів враховуються приписи частин першої-другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), згідно яких Суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

7. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

8. Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом №877-V.

9. Відповідно до положень статті 5 Закону № 877-V планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому. Плановим періодом вважається рік, який обчислюється з 1 січня по 31 грудня планового року.


................
Перейти до повного тексту