1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 квітня 2024 року

м. Київ

cправа № 925/177/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Кондратової І.Д. - головуючої, суддів - Губенко Н.М., Студенеця В.І.

розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛНЗ АГРО ТРЕЙД"

на рішення Господарського суду Черкаської області

(суддя - Чевгуз О.В.)

від 11.05.2023

та постанову Північного апеляційного господарського суду

(головуючий - Шаптала Є.Ю., судді - Станік С.Р., Гончаров С.А.)

від 12.09.2023

у справі за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛНЗ АГРО ТРЕЙД"

про стягнення 944 500,00 грн

Короткий зміст позовних вимог та заперечень

1. У лютому 2023 року Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - Залізниця) звернулось до Господарського суду Черкаської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛНЗ АГРО ТРЕЙД" (далі - Товариство) про стягнення 944 500,00 грн неустойки нарахованої у зв`язку з нерівномірним завантаженням візків, що перевищує половину вантажопідйомності вагону.

2. Позов обґрунтовано таким:

- під час проведення зважування вагонів, в яких перевозився вантаж відповідача, виявлено комерційну несправність, що загрожує безпеці руху (нерівномірне завантаження візків, що перевищує половину вантажопідйомності вагонів);

- положеннями статті 16 Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення (далі - УМЗВС) передбачено відповідальність відправника за неправильне, неточне або неповне зазначення даних у накладній і встановлення обставин, які загрожують безпеці руху;

- навантаження на візок не повинне перевищувати половини вантажопідйомності вагону (пункт 4.3. Глави 1 Додатка 3 до УМЗВС) і відповідно до додатку 2 пункту 7 Додатку 6 (Керівництво з накладної ЦІМ/УМЗВС) до УМЗВС мають зазначатись у графі 19 накладної;

- встановлені обставини нерівномірного завантаження візків є підставою для нарахування неустойки, передбаченої статтею 16 УМЗВС.

3. Товариство заперечило проти позову з таких підстав:

- вагони прийняті до перевезення без зауважень, що підтверджує дотримання Правил навантаження;

- чинним законодавством не визначено, що нерівномірне навантаження візків є обставиною, яка загрожує безпеці руху;

- позивач не довів, що після укладення договору перевезення виявилась неправильність, неточність, неповнота вказаних відправником в накладній відомостей, що виключає стягнення неустойки, передбаченої статтею 16 УМЗВС;

- статтею 129 УМЗВС та статтею 129 Статуту залізниць України (далі - Статут) передбачено складання комерційного акту у разі встановлення невідповідності найменування, маси і кількості вантажу відомостям, зазначеним в накладній. Позивач не склав комерційний акт, що також виключає стягнення неустойки;

- позивач протягом шести місяців з дня складення акту загальної форми про стягнення штрафів не вчинив жодних дій, які б могли проінформувати Товариство про наявність зазначеного акту та штрафів. Позивач не порушував питання здійснення компенсації;

- Товариство виконало усі залежні від нього заходи щодо належного виконання зобов`язань із дотримання вимог та правил безпечності вантажів, а тому в його діях відсутня вина, що відповідно до статті 614 ЦК України виключає можливість стягнення неустойки, передбаченої статтею 16 УМЗВС.

Фактичні обставини справи, установлені судами

4. Товариство (відправник) у серпні 2022 року за залізничною накладною №32808 відправило вантаж (пшеницю) у вагонах № 95411559, 95954913, 95415469, 95745279 на станцію Дорнсшть (Румунія) зі станції Дніпро-Головний Придніпровської залізниці.

5. На станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці 10.08.2022 за наслідками зважування вагонів виявлено комерційну несправність, що загрожує безпеці руху (нерівномірне завантаження візків, що перевищує половину вантажопідйомності вагону), а саме:

- у вагоні № 95411559 виявлено різниця навантаження візків 1950 кг, що перевищує половину вантажопідйомності на вагон 350 кг, що підтверджується актами загальної форми № 528 від 10.08.2022, № 36336 від 11.08.2022;

- у вагоні № 95954913 виявлена різниця навантаження візків 1150 кг, що перевищує половину вантажопідйомності на вагон 200 кг, що підтверджується актами загальної форми № 529 від 10.08.2022, № 36337 від 11.08.2022;

- у вагоні № 95415469 виявлена різниця навантаження візків 1000 кг, що перевищує половину вантажопідйомності на вагон 225 кг, що підтверджується актами загальної форми № 530 від 10.08.2022, № 36338 від 11.08.2022;

- у вагоні № 95745279 виявлена різниця навантаження візків 1650 кг, що перевищує половину вантажопідйомності на вагон 375 кг, що підтверджується актами загальної форми № 531 від 10.08.2022, № 36339 від 11.08.2022.

6. Через виявлення різниці завантаження візків вагони були затримані по станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці до усунення несправностей виправлення навантаження, що підтверджується актами загальної форми № 30115 від 10.08.2022, № 30116 від 10.08.2022, № 30113 від 10.08.2022, № 30114 від 10.08.2022.

7. На станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці здійснено виправлення навантаження 11.08.2022 в присутності представника відповідача, що підтверджується актами загальної форми № 36337 від 11.08.2022, № 36339 від 11.08.2022, № 36338 від 11.08.2022, № 36336 від 11.08.2022.

8. Залізнична накладна № 832808 оформлена на відправлення вантажу міжнародного перевезення.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

9. Господарський суд Черкаської області рішенням від 11.05.2023, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 12.09.2023, позов задовольнив повністю.

10. Судові рішення мотивовані таким:

- перевізник встановив, що у вагонах № 95411559, 95954913, 95415469, 95745279 виявлено різницю навантаження візків, тобто мала місце комерційна несправність, що загрожувала безпеці руху;

- підставою для покладення на відправника відповідальності за неправильне зазначення ним відповідних відомостей є акт загальної форми або комерційний акт, складений у випадках, передбачених статтею 129 Статуту;

- нерівномірне навантаження візків є підставою для застосування до відправника штрафної санкції, передбаченої статтею 16 УМЗВС, яка відповідно до параграфу 5 статті 31 УМЗВС сплачується перевізнику в порядку, передбаченому національним законодавством держави, в якому проводиться оплата;

- недотримання вимог, визначених Статутом, покладає на порушника відповідальність, яка передбачена пунктами 118, 122 Статуту, а штраф, який передбачений цими пунктами, стягується з вантажовідправника незалежно від наявності збитків та наслідків;

- підстави для зменшення розміру штрафу у суду відсутні, оскільки штрафна санкція не є договірною, а випливає із зазначених положень Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 року №457, якими чітко визначено розмір штрафу.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та підстава (підстави) відкриття касаційного провадження. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу та виклад позиції іншого учасника справи

11. 01.12.2023 Товариство звернулось до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати судові рішення попередніх інстанцій та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

12. Скаржник визначає підставами касаційного оскарження судових рішень пункти 1, 3 частини другої статті 287 ГПК України.

13. В обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначає, що суди першої та апеляційної інстанцій неправильно застосував норми матеріального права, а саме:

- статті 16 УМЗВС та не враховано висновок, викладений у постанові Верховного Суду від 26.04.2018 у справі № 921/333/17-г/14, що необхідною умовою стягнення неустойки за статтею 16 УМЗВС є неправильне зазначення відомостей у накладній; статтей 118, 122 Статуту і не врахували висновків, викладених в постановах Верховного Суду від 25.06.2018 у справі №906/754/17, від 26.04.2018 у справі № 904/5877/17 щодо вичерпного переліку підстав за яких стягується неустойка на підставі статей 118, 122 Статуту (з огляду на те, що суди послались на вказані норми); статті 551 ЦК України та 233 ГК України і висновку, викладеного в постановах Верховного Суду від 12.02.2020 у справі №924/414/19, від 08.05.2018 у справі № 924/709/17 та від 22.01.2020 у справі № 912/684/19 щодо зменшення розміру неустойки (пункт 1 частини другої статті 287 ГПК України);

- пункту 5 параграфа 3 статті 16 УМЗВС, оскільки у накладній не зазначається маса навантаження на візки вагону, тому встановити факт неправильності, неточності чи неповноти зазначених у накладній відомостей з цього приводу неможливо. Відсутній висновок щодо визначення наслідків нерівномірного навантаження на візки вагона і порядку визначення обставин такими, що загрожують безпеці руху (пункт 3 частини другої статті 287 ГПК України)

14. Скаржник також вказує, що відповідно до підпункту "а" пункту 2 частини третьої статті 287 ГПК України касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики щодо: наявності неточностей або зазначення неправильних даних у накладній, на підставі якої здійснюється перевезення, як підстави для стягнення неустойки за статтею 16 УМЗВС; притягнення до відповідальності за статтями 118, 122 Статуту за наявності порушень, передбачених даними статтями, а не за будь-які порушення Статуту; зменшення штрафу в розумних межах, якщо він значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення.

15. Товариство зазначає, що відповідно до підпункту "в" пункту 2 частини третьої статті 287 ГПК України ця справа становить значний суспільний інтерес, оскільки категорія справ у відносинах міжнародних перевезень потребує особливої уваги, виваженого підходу, всестороннього дослідження обставин справи та технічних вимог до розміщення конкретних видів вантажів, єдності судової практики у питаннях застосування штрафів за статтею 16 УМЗВС, а тому наявність відповідних висновків Верховного Суду у подібних правовідносинах (саме за нерівномірне навантаження візків вагона) наразі є особливо актуальним та об`єктивно необхідним. Негативна судова практика, в якій сума неустойки стягується в рази більше, ніж завдані збитки, призведе до необґрунтованого збагачення перевізника, зокрема, Укрзалізниці за рахунок накладених штрафів. Вирішення справи, яка переглядається, має виняткове значення для скаржника, так як сума неустойки, заявлена до стягнення, є значною і це суттєво позначиться на матеріальному становищі скаржника, враховуючи ще і той факт, що до стягнення підлягають неустойки у п`яти справах, які розглядались Господарським судом Черкаської області, а саме: №925/176/23, № 925/177/23, № 925/178/23, № 925/179/23 та № 925/180/23, і загальна сума до стягнення за рішеннями у цих справах становить 3 119 968,75 грн неустойки.


................
Перейти до повного тексту