1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 квітня 2024 року

м. Київ

справа № 560/1227/19

адміністративне провадження № К/9901/3863/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

суддя-доповідач - Стародуб О.П.,

судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Приватного малого підприємства "Лідер" на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 23.09.2019 (суддя - Михайлов О.О.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 23.01.2020 (судді - Сторчак В.Ю., Курко О.П., Іваненко Т.В.)

у справі за позовом ОСОБА_1 до Управління архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради, треті особи: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, Приватне мале підприємство "Лідер", Обслуговуючий кооператив "Житлово - будівельний кооператив "Акрополь" про визнання протиправним та скасування рішення.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовною заявою, в якій просив визнати протиправними та скасувати видані 15.06.2015 Управлінням архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Виконавчого комітету Хмельницької міської ради містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за адресою: вул. Тернопільська, 34 А в місті Хмельницькому № 186/ГП-25.1-04.

В обґрунтування позовних вимог покликався на те, що відповідачем неправомірно та з порушенням закону було внесено у містобудівні умови та обмеження недостовірні дані, що вплинуло на інтереси позивача, а також порушило Порядок надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 109 від 07.07.2011, який вимагає наявності у містобудівних умовах та обмеженнях забудови земельної ділянки відомостей щодо відстаней від об`єкта, який проектується, до меж червоних ліній та ліній регулювання забудови. Крім того, на думку позивача, видані містобудівні умови та обмеження не відповідають містобудівній документації, а зазначена земельна ділянка не відноситься до території, на якій дозволено будівництво багатоквартирних будинків.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що згідно витягу із рішення тридцять шостої сесії Хмельницької міської ради від 05.03.2014 № 70 було вирішено передати в оренду строком на 10 років земельну ділянку площею 3400 кв. м. ПМП "Лідер" для обслуговування приміщення прохідної по АДРЕСА_1 . Категорія земель - землі житлової та громадської забудови, а код класифікації видів цільового призначення - 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови. Договір оренди землі зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 10.06.2014.

На підставі зазначеного рішення між Хмельницькою міською радою та ПМП "Лідер" було укладено договір оренди землі № 527-02-2014/5954995 від 10.06.2014 щодо передачі ПМП "Лідер" в строкове платне користування земельної ділянки із земель житлової та громадської забудови, яка знаходиться в АДРЕСА_1, площею 3400 кв.м. (кадастровий номер 6810100000:09:004:0020), строком на 10 років, до 05.03.2024.

15.06.2015 Управлінням архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Виконавчого комітету Хмельницької міської ради затверджено містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за адресою: вулиця Тернопільська, 34 А в місті Хмельницькому № 186/ГП-25.1-04.

12.11.2015 рішенням Виконавчого комітету Хмельницької міської ради № 797, відповідно до ст. 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", скасовано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки № 186/ГП-25.1-04 від 15.06.2015 на будівництво багатоквартирного 10-ти поверхового житлового будинку з автостоянкою в двох рівнях по АДРЕСА_1 " та доручено Управлінню архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Виконавчого комітету Хмельницької міської ради підготувати звернення до Управління Державної архітектурно будівельної інспекції у Хмельницькій області щодо скасування реєстрації декларацій ПМП "Лідер" про початок виконання будівельних робіт.

В подальшому постановою Верховного Суду від 24.07.2018 по справі №686/22674/15-а залишено в силі рішення Хмельницького міськрайонного суду від 11.12.2015, згідно якого визнано протиправним та скасовано рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 12.11.2015 "Про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки № 186/ГП-25.1-04 від 15.06.2015 на будівництво багатоквартирного 10-ти поверхового житлового будинку з автостоянкою в двох рівнях по АДРЕСА_1 ".

Рішення Верховного Суду мотивоване тим, що виконавчий комітет ради не мав права скасовувати цей ненормативний акт.

Вважаючи видані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки протиправними, позивач звернувся до суду.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 23.09.2019, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 23.01.2020, позов задоволено.

Визнано протиправними та скасовано видані 15.06.2015 Управлінням архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів виконавчого комітету Хмельницької міської ради містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_2 .

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідно до генерального плану м. Хмельницький та плану зонування території м. Хмельницький дана земельна ділянка не відноситься до території, на якій дозволено будівництво багатоквартирних будинків.

Також суди попередніх інстанцій виходили з того, що земельна ділянка знаходиться в промислово-комунальній зоні та не відноситься до земель житлової та громадської забудови, що свідчить про невідповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. Вказане, згідно ч.5 ст. 29 Закону №3038-VI (у редакції на час прийняття оскаржуваного рішення), було правовою підставою для прийняття рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень.

Також суди попередніх інстанцій дійшли висновку про наявність "публічного інтересу" спору, який розглядається, а судове рішення у цій справі стосується відновлення законності при вирішенні суспільно важливого та соціально значущого питання щодо планування забудови та розвитку території на місцевому рівні.

Суди дійшли висновку, що оскільки будівництво багатоквартирного 10-ти поверхового житлового будинку по АДРЕСА_1 не передбачено генеральним планом та планом зонування, тому містобудівні умови та обмеження не відповідають містобудівній документації, що є підставою для їх скасування. Аналогічна правова позиція зазначена у постанові Верховного Суду від 11.07.2019 по справі № 809/342/18.

ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

В обґрунтування касаційної скарги третя особа ПМП "Лідер" покликається на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Зокрема, покликається на те, що судами першої та апеляційної інстанцій не зазначено в оспорюваних рішень жодних обґрунтувань щодо матеріально-правової заінтересованості позивача у скасуванні спірних містобудівних умов.

Також покликається на те, що судами попередніх інстанцій неправильно застосовано норми Земельного кодексу щодо визначення цільового призначення та виду використання земельної ділянки, а також норм, що врегульовують статус відомостей державного земельного кадастру.

Також покликається на те, що в матеріалах справи наявний витяг з Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:09:004:0020, згідно з яким дата державної реєстрації цієї земельної ділянки у Державному земельному кадастрі 21.08.2008, категорія земель - землі житлової та громадської забудови.

Також покликається на те, що суди попередніх інстанцій не врахували висновки Верховного Суду у справі №522/3665/17 та висновки судів у справі №686/22674/15-а.

Просить рішення судів попередніх інстанцій скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.

Відзивів на касаційну скаргу не надходило.

ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Відповідно до статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", в редакції, чинній станом на час виникнення спірних у цій справі правовідносин (Закон №3038-VI), містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Відповідно до частини першої статті 16 Закону №3038-VI планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Відповідно до статі 17 Закону №3038-VI генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.

На підставі затвердженого генерального плану населеного пункту розробляється план земельно-господарського устрою, який після його затвердження стає невід`ємною частиною генерального плану.

Послідовність виконання робіт з розроблення генерального плану населеного пункту та документації із землеустрою визначається будівельними нормами, державними стандартами і правилами та завданням на розроблення (внесення змін, оновлення) містобудівної документації, яке складається і затверджується її замовником за погодженням з розробником.


................
Перейти до повного тексту