ф
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 квітня 2024 року
м. Київ
справа №580/6509/23
адміністративне провадження № К/990/43801/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів Тацій Л.В. та Шарапи В.М., розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області
про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії
за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області
на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 18 серпня 2023 року (ухвалене суддею-доповідачем Бабич А.М.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 листопада 2023 року (прийняту у складі колегії: головуючого судді Кобаля М.І., суддів Бужак Н.П., Костюк Л.О.),
У С Т А Н О В И В :
Короткий зміст позовних вимог
1. У липні 2023 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивачка) звернулася до суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (далі - Управління, скаржник, відповідач), в якому просила:
визнати протиправними дії та такими, що суперечать статті 58 Конституції України, щодо проведення індексації її пенсії згідно з частиною другою статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09 липня 2003 року № 1058-IV (далі - Закон № 1058-IV), станом на 01 березня 2023 року, із застосуванням величини оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1%, згідно з нормами Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" від 03 жовтня 2017 року № 2148-VIII (далі - Закон № 2148-VIII), яким внесено зміни в частині перерахування з 01 жовтня 2017 року пенсії та не визначено його зворотну дію в часі;
зобов`язати відповідача у місячний термін провести перерахунок та індексацію пенсії позивачки, станом на 01 березня 2023 року, із застосуванням величини одного року страхового стажу в розмірі 1,35% і виплатити різницю.
2. В обґрунтування позовних вимог зазначає, що відповідач провів перерахунок її пенсії станом на 01 березня 2023 року відповідно до частини другої статті 42 Закону № 1058-IV з використанням величини оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1%, замість 1,35%, що суперечить положенням законодавства.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3. Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2023 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 листопада 2023 року, адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Управління та такими, що суперечать статті 58 Конституції України, щодо проведення індексації пенсії ОСОБА_1 згідно з частиною другою статті 42 Закону № 1058-IV станом на 01 березня 2023 року із застосуванням величини оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1%, згідно з нормами Закону 2148-VIII, яким внесено зміни в частині перерахування з 01 жовтня 2017 року пенсії та не визначено його зворотну дію в часі. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області провести перерахунок та індексацію пенсії ОСОБА_1 станом на 01 березня 2023 року із застосуванням величини одного року страхового стажу в розмірі 1,35% і виплатити різницю. У задоволенні іншої частини позову відмовлено.
4. Частково задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що станом на момент виходу ОСОБА_1 на пенсію 24 квітня 2017 року, за період участі тільки в солідарній системі, величина оцінки одного року страхового стажу дорівнювала 1,35%, а за період участі в солідарній і накопичувальній системах пенсійного страхування - 1,08%. Крім того, суди вказали, що право позивачки на застосування величини оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1,35 % встановлено судовими рішеннями у справах № 711/4343/19, № 580/4948/21 та № 580/5840/22, що мають преюдиційний характер для вирішення цієї справи, а тому наявні законні підстави зобов`язати відповідача провести перерахунок та індексацію пенсії позивачці, станом на 01 березня 2023 року, із застосуванням величини одного року страхового стажу в розмірі 1,35% і виплатити різницю.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
5. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права, Управління звернулося з касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове, яким у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовити.
6. В обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначає, що суд апеляційної інстанції неправильно застосував положення пункту 8 Прикінцевих положень Закону України "Про Державний бюджет на 2023 рік" від 03 листопада 2022 року №2710-XI (далі - Закон №2710-IX) та постанови Кабінету Міністрів України "Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році" від 24 лютого 2023 року №168 (далі - постанова КМУ №168).
7. Крім того, скаржник вказує, що суди попередніх інстанцій не врахували, що 11 жовтня 2017 року набрав чинності Закон № 2148-VIII, яким внесено зміни, зокрема до Закону № 1058-IV, розділ XV Прикінцевих та перехідних положень якого, доповнено пунктами 4-3, 4-4 та у частині першій статті 25 друге речення абзацу п`ятого викладено в такій редакції: "За період участі в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування величина оцінки одного року страхового стажу дорівнює 1%".
8. На підставі вищезазначеного скаржник вказує, що Законом № 1058-IV чітко встановлено, що перерахунку із застосуванням величини оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1% підлягають пенсії, призначені відповідно до цього Закону до набрання чинності Законом № 2148-VIII. Однак, в порушення зазначеного, суди дійшли висновку про те, що нормами Закону № 2148-VIII, якими внесено зміни в частині перерахування з 01 жовтня 2017 року пенсії із застосуванням величини оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1%, не визначено його зворотну дію в часі, при цьому помилково вказавши про преюдиційність судових рішень у справах № 711/4343/19, № 580/4948/21, № 580/5840/22.
9. З огляду на це у касаційній скарзі Управління просить Верховний Суд сформувати висновок про необхідність застосування величини оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1% при проведенні індексації пенсії.
Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи
10. Касаційна скарга надійшла до Суду 25 грудня 2023 року.
11. Ухвалою Верховного Суду від 15 січня 2024 року відкрито касаційне провадження у справі №580/6509/23, витребувано адміністративну справу та запропоновано позивачу надати відзив на касаційну скаргу.
12. Ухвалою Верховного Суду від 05 квітня 2024 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 08 квітня 2024 року.
13. Ухвалою Верховного Суду від 15 березня 2024 року клопотання відповідача задоволено та зупинено виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 18 серпня 2023 року та постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 листопада 2023 року. Іншими учасниками справи під час розгляду цієї справи в касаційному порядку клопотань заявлено не було.
Позиція інших учасників справи
14. Від позивача 06 лютого 2024 року надійшов відзив на касаційну скаргу Управління, в якому позивачка зазначає про необґрунтованість доводів касаційної скарги з огляду на відсутність у положеннях чинного законодавства норми, якою встановлено величину оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1%. При цьому позивач зазначає, що у касаційній скарзі скаржник фактично висловлює незгоду із судовими рішеннями у справах № 711/4343/19, № 580/4948/21, № 580/5840/22, якими встановлено позивачці величину оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1,35%.
Обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій
15. Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що позивачка, починаючи з 24 квітня 2017 року перебуває на обліку та отримує пенсію за віком, що призначена згідно із статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", в редакції, чинній до 1 жовтня 2017 року, та обчислену з урахуванням середньої заробітної плати (доходу) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якого сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року звернення призначенням пенсії із застосуванням величини оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1,35 %.
16. З листа Управління від 20 квітня 2023 року №4408-3221/М-02/8-2300/23 вбачається, що ОСОБА_1 зверталася із заявою, через веб-портал Пенсійного фонду України, щодо підвищення розміру пенсії з 01 березня 2023 року. Зазначеним листом відповідач повідомив, що відповідно до статті 28 Закону № 1058-IV за кожний повний рік стажу у жінок понад 30 років розмір пенсії збільшується на 1 % розміру пенсії, обчисленої згідно із статтею 27 Закону, але не більше, ніж на 1% прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб.
17. Станом на лютий 2023 року пенсію позивачки обчислено з урахуванням страхового стажу 42 роки 5 місяців (коефіцієнт страхового стажу з урахуванням величини одного року страхового стажу в розмірі 1,35 % - 0,57263) та заробітної плати з 01 липня 1995 року до 30 квітня 2017 року (індивідуальний коефіцієнт заробітної плати - 1,91638).
18. Починаючи з 01 березня 2023 року, пенсію позивачки перераховано відповідно до частини другої статті 42 Закону №1058-IV та Постанови КМУ № 168, тому, з урахуванням величини оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1 %, загальний розмір пенсії становить 7173,39 грн, зокрема:
6019,33 грн - розмір пенсії за віком, обчислений з урахуванням стажу позивачки та заробітку згідно зі статтями 27, 28 Закону №1058-IV (3764,40 грн (середня заробітна плата в Україні, з якої сплачено страхові внески, за 2014-2016 роки) х 1,17 (коефіцієнт збільшення з 01 березня 2019 року середньої заробітної плати в Україні, яка враховується для обчислення пенсії) х 1,11 (коефіцієнт збільшення з 01 травня 2020 року середньої заробітної плати (доходу) в Україні, яка враховується для обчислення пенсії) х 1,11 (коефіцієнт збільшення з 01 березня 2021 року середньої заробітної плати (доходу) в Україні, яка враховується для обчислення пенсії) х 1,14 (коефіцієнт збільшення з 01 березня 2022 року середньої заробітної плати (доходу) в Україні, яка враховується для обчислення пенсії) х 1,197 (коефіцієнт збільшення з 01 березня 2023 року середньої заробітної плати (доходу) в Україні, яка враховується для обчислення пенси) х 1,91638 х 0,42417 (коефіцієнт страхового стажу з урахуванням величини оцінки одного року страхового стажу 1%);
251,16 грн - доплата за стаж понад 30 років згідно зі статтею 28 вказаного вище Закону (2093,00 грн (прожитковий мінімум для непрацездатних осіб з 01 грудня 2022 року) х 12%);
902,90 грн підвищення за більш пізній вихід на пенсію за віком згідно з частиною третьою статті 29 Закону №1058-IV (6019,33 грн х 15%). Доплату пенсії за березень та квітень 2023 року в сумі 147,90 грн буде виплачено у найближчий виплатний період.
19. Вважаючи протиправними дії відповідача, позивачка звернулася до суду з даним позовом за захистом своїх охоронюваних законом прав та інтересів.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка висновків судів попередніх інстанцій і доводів учасників справи
20. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
21. Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
22. Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
23. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
24. Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
25. Зазначеним вимогам процесуального закону рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 18 серпня 2023 року та постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 листопада 2023 року не відповідають, а викладені у касаційній скарзі доводи є обґрунтованими з огляду на таке.
26. Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
27. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
28. Згідно зі статтею 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.
29. Зазначені норми означають, що з метою гарантування правового порядку в Україні кожен суб`єкт приватного права зобов`язаний добросовісно виконувати свої обов`язки, передбачені законодавством, а у випадку невиконання відповідних приписів - зазнавати встановлених законодавством негативних наслідків.
30. Водночас, суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
31. Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
32. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
33. За приписами пункту 6 частини першої статті 92 Конституції України основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.
34. Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел визначаються Законом № 1058-IV.
35. Згідно із пунктом 1 частини першої та частиною четвертою статті 8 Закону № 1058-IV право на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи мають громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку чи визнані особами з інвалідністю в установленому законодавством порядку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж, а в разі смерті цих осіб - члени їхніх сімей, зазначені у статті 36 цього Закону, та інші особи, передбачені цим Законом.
36. Судами попередніх інстанцій встановлено та не заперечується учасниками справи, що ОСОБА_1, починаючи з 24 квітня 2017 року, перебуває на обліку та отримує пенсію за віком, що призначена згідно зі статтею 26 Закону № 1058-IV.
37. В оскаржуваних судових рішеннях установлено, що Управління, починаючи з 01 березня 2023 року, здійснило перерахунок пенсії позивачки відповідно до частини другої статті 42 Закону №1058-IV та Постанови КМУ № 168 з урахуванням величини оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1%.
38. Не погоджуючись із зазначеними висновками, скаржник у касаційній скарзі вказує на неправильне застосування судами положень Закону №1058-IV та Постанови КМУ № 168 і зазначає про необхідність формування висновку щодо застосування при проведенні індексації пенсії з 01 березня 2023 року величини оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1%.
39. З огляду на вищевказане, спірним питанням у цій справі є правомірність здійснення перерахунку пенсії на підставі положень Закону №1058-IV та Постанови КМУ № 168 із застосуванням величини оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1%.
40. Відповідно до частини другої статті 42 Закону №1058-IV для забезпечення індексації пенсії щороку з 1 березня проводиться перерахунок раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.
41. Показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, який застосовується для обчислення пенсії, щороку збільшується на коефіцієнт, що відповідає 50 відсоткам показника зростання споживчих цін за попередній рік та 50 відсоткам показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення, порівняно з трьома календарними роками, що передували року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення.
42. У разі відсутності дефіциту коштів Пенсійного фонду для фінансування виплати пенсій у солідарній системі розмір щорічного збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, який застосовується для обчислення пенсії, передбачений абзацом другим цієї частини, може бути збільшений, але не повинен перевищувати 100 відсотків показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення, порівняно з трьома календарними роками, що передували року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення.
43. Розмір та порядок такого збільшення визначаються у межах бюджету Пенсійного фонду за рішенням Кабінету Міністрів України з урахуванням мінімального розміру збільшення, визначеного абзацом другим цієї частини.