ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 квітня 2024 року
м. Київ
cправа № 917/401/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Баранець О. М. - головуючий, Кролевець О. А., Мамалуй О. О.,
за участю секретаря судового засідання Москалика О. В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу
ОСОБА_1
на рішення Господарського суду Полтавської області
у складі судді Ківшик О.В.,
від 27.07.2023
та постанову Східного апеляційного господарського суду
у складі колегії суддів: Мартюхіна Н.О., Лакіза В.В., Плахов О.В.,
від 02.11.2023
у справі за позовом Управління міського майна Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області
до ОСОБА_1
про розірвання договору №5 купівлі-продажу об`єкта приватизації шляхом продажу на електронному аукціоні від 04.02.2022 та стягнення штрафних санкцій у розмірі 163413,00 грн,
за участю представників:
від позивача: Щербіна О.О.,
від відповідача: Коротченко О.П.
ВСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У березні 2023 року Управління міського майна Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області звернулося до Господарського суду Полтавської області з позовом до ОСОБА_1, в якому просило суд:
- розірвати договір №5 купівлі-продажу об`єкта приватизації шляхом продажу на електронному аукціоні нежитлового приміщення, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, загальною площею 40,0 кв.м., укладений 04.02.2022 між Управлінням міського майна Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області та ОСОБА_1, засвідчений приватним нотаріусом Кременчуцького районного нотаріального округу Полтавської області Веселовським А.Г., зареєстрований в реєстрі за № 415;
- стягнути з ОСОБА_1 163 413,00 грн, з яких: неустойка в розмірі 15 672,00 грн, пеня в розмірі 99 358,05 грн, інфляційні втрати в сумі 48 382,95 грн, за неналежне виконання відповідачем умов договору № 5 купівлі-продажу об`єкта приватизації шляхом продажу на електронному аукціоні.
Позов обґрунтовано невиконанням відповідачкою умов договору купівлі-продажу щодо сплати вартості об`єкта приватизації.
Короткий виклад обставин справи, встановлених судами попередніх інстанцій
На підставі рішення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 23.04.2020 "Про затвердження переліку об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Кременчука та підлягають приватизації", протоколу про результати електронного аукціону №UА-РS-2021-12-23-000068-1 від 21.01.2022, сформованого за результатами аукціону здійсненого в електронній торговій системі "Прозорро.Продажі", проведеного через сервіси, які були надані оператором електронного майданчика ТОВ "Українська універсальна біржа", на підставі договору № 1 про проведення електронних аукціонів з продажу об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Кременчука, які підлягають приватизації шляхом продажу на електронному аукціоні, укладеного між організатором аукціону та оператором електронного майданчика від 24.04.2020, між Управлінням міського майна Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області (далі продавець) та переможцем електронного аукціону - ОСОБА_1 (далі покупець), було укладено договір №5 купівлі продажу об`єкта приватизації шляхом продажу на електронному аукціоні від 04.02.2022 (далі - договір), предметом якого є нежитлове приміщення, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, загальною площею 40,0 кв.м (далі - об`єкт приватизації).
У договорі сторони узгодили, зокрема, таке:
- продавець передає у власність покупця об`єкт нерухомості - нежитлове приміщення, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, загальною площею 40,0 кв.м, розташоване на дев`ятому поверсі багатоквартирного будинку (вбудоване приміщення), а покупець зобов`язується прийняти об`єкт приватизації та сплатити ціну відповідно до умов, що визначені в цьому договорі;
- згідно з протоколом про результати електронного аукціону від 21.01.2022 за №UА-РS-2021-12-23-000068-1 у результаті продажу об`єкт приватизації продано за 261 200,00 грн (без урахування ПДВ). На кінцеву ціну продажу об`єкта приватизації на електронному аукціоні продавцем нараховується податок на додану вартість (далі - ПДВ), який становить 52 240,00 грн. Ціна продажу об`єкта приватизації становить 313 440,00 грн з урахуванням ПДВ (п. 1.4 договору);
- покупець зобов`язується сплатити 313 440,00 грн, у тому числі ПДВ 52 240,00 грн за придбаний об`єкт приватизації протягом 30 (тридцяти) календарних днів з дати нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу (п. 2.1. договору);
- сума, що підлягає сплаті відповідно до пункту 2.1 договору купівлі-продажу, зменшується на суму гарантійного внеску, сплаченого покупцем у розмірі 20 210,00 грн, яку оператор електронного майданчика перераховує зі свого рахунку на рахунок продавця (п 2.3 договору);
- датою оплати вважається дата зарахування коштів у повному обсязі (з ПДВ) на рахунок продавця (п. 2.6. Договору);
- передача об`єкта приватизації здійснюється продавцем покупцю протягом 10 (десяти) календарних днів після отримання від покупця в повному обсязі (з ПДВ) оплати за договором відповідно до наказу Управління міського майна про завершення приватизації (п.3.1. договору);
- передача об`єкта приватизації продавцем і прийняття об`єкта приватизації покупцем здійснюється за актом приймання-передачі, який сторони зобов`язані підписати у строк, визначений п. 3.1. цього договору (п. 3.2 договору);
- право власності на об`єкт приватизації виникає у покупця відповідно до статті 334 Цивільного кодексу України з дня державної реєстрації права власності покупця на нерухоме майно (пункт 4.1. Договору), яка здійснюється після: а) підписання сторонами договору купівлі-продажу; б) сплати в повному обсязі ціни продажу об`єкта приватизації (з ПДВ) разом зі штрафними санкціями, передбаченими договором купівлі-продажу; в) після виконання покупцем п. 6.1.4. цього договору; г) після виконання покупцем п. 6.1.11. цього договору; д) підписання сторонами акта приймання-передачі об`єкта приватизації (пункт 4.2 договору);
- кожна сторона зобов`язується виконувати обов`язки, покладені на неї цим договором, та сприяти іншій стороні у виконанні її обов`язків (п. 5.1 договору);
- сторони несуть матеріальну відповідальність за невиконання або неналежне виконання умов договору (п. 5.2 договору);
- обов`язком покупця є, зокрема, в установлений цим договором строк сплатити ціну продажу об`єкта приватизації (з урахуванням ПДВ) (п. 6.1.1. договору);
- покупець зобов`язаний сплатити продавцю витрати за виготовлення технічної документації, послуги експертів за надання висновків/звітів, суб`єктів оціночної діяльності при здійсненні незалежної оцінки та за рецензування звіту про оцінку майна та інших витрат, визначених умовами продажу об`єкта приватизації на електронному аукціоні (п. 6.1.4 договору);
- у разі несплати коштів за об`єкт приватизації згідно з умовами цього договору протягом 30 (тридцяти) календарних днів з дня укладення та нотаріального посвідчення цього договору покупець сплачує на користь органу приватизації (Управління міського майна) неустойку у розмірі 5 (п`ять) відсотків від кінцевої ціни продажу об`єкта приватизації на електронному аукціоні (з урахуванням ПДВ) (п. 8.1. договору);
- у разі, якщо покупець протягом 60 (шестидесяти) днів з моменту укладення та нотаріального посвідчення договору не сплатить кошти за об`єкт приватизації в повному обсязі разом з неустойкою, договір підлягає розірванню (пункт 8.2. договору);
- у разі, якщо покупець в установлений договором строк не прийняв об`єкт приватизації, продавець порушує питання про розірвання договору (пункт 8.3. договору);
- у разі порушення строку оплати ціни продажу за договором, покупець зобов`язаний сплатити пеню у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України від несплаченої суми за кожний день прострочення, включаючи день проведеної оплати. Пеня нараховується з тридцять першого дня від дати нотаріального посвідчення цього договору (пункт 8.4. договору);
- невиконання покупцем зобов`язань передбачених цим договором, є підставою для розірвання договору у порядку встановленому законодавством України (п. 8.5. договору);
- у разі невиконання однією із сторін умов договору він може бути розірваний на вимогу іншої сторони за рішенням суду (пункт 13.3 договору).
Вищевказаний договір посвідчено приватним нотаріусом Кременчуцького районного нотаріального округу Полтавської області Веселовським А.Г. 04.02.2022.
Із виписки Державної казначейської служби України за 08.02.2022 вбачається, що ОСОБА_1 сплатила гарантійний внесок в розмірі 20 210,00 грн на користь організатора електронного майданчика, який в подальшому був перерахований Управлінню міського майна Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області.
Проте, покупець не сплатив повну вартість об`єкта приватизації на виконання пункту 2.1. договору, у зв`язку із чим Управління міського майна Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області звернулось до ОСОБА_1 із листом від 05.07.2022 №03-01/164, яким вимагало сплатити вартість об`єкта приватизації, пеню та неустойку. Зазначена претензія була залишена без задоволення відповідачкою.
В подальшому, Управління міського майна Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області звернулося до ОСОБА_1 із листом від 05.12.2022 №03-01/246, яким повідомило відповідачку про невиконання нею обов`язку щодо сплати вартості об`єкта приватизації у встановлені договором строки, та просило сплатити пеню в розмірі 86 904,57 грн, неустойку в розмірі 15 672,00 грн, інфляційні втрати в розмірі 51 549,83 грн. Крім того, позивач повідомив відповідачку про те, що в разі несплати вартості об`єкту приватизації, позивач звернеться до суду із позовом про розірвання договору купівлі-продажу та стягнення штрафних санкцій. Зазначена претензія також була залишена відповідачкою без задоволення.
Короткий зміст рішення та постанови судів попередніх інстанцій
Господарський суд Полтавської області рішенням від 27.07.2023 у справі №917/401/23 позов задовольнив повністю. Розірвав договір № 5 купівлі-продажу об`єкта приватизації, шляхом продажу на електронному аукціоні нежитлового приміщення, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, загальною площею 40,0 кв.м., укладений 04.02.2022 між Управлінням міського майна Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області та ОСОБА_1, засвідчений приватним нотаріусом Кременчуцького районного нотаріального округу Полтавської області Веселовським А.Г., зареєстрований в реєстрі за № 415;
- стягнув з ОСОБА_1 на користь Управління міського майна Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області штрафні санкції згідно договору № 5 купівлі-продажу об`єкта приватизації шляхом продажу на електронному аукціоні від 04.02.2022 в сумі 163 413,00 грн, а саме: неустойку в сумі 15 672,00 грн, пеню у розмірі 99 358,05 грн, інфляційні втрати в сумі 48 382,95 грн, витрати на сплату судового збору в сумі 5368,00 грн.
Східний апеляційний господарський суд постановою від 02.11.2023 рішення Господарського суду Полтавської області від 27.07.2023 у справі №917/401/23 скасував частково, а саме в частині стягнення з ОСОБА_1 на користь Управління міського майна Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області пені в розмірі 99 358,05 грн. В задоволенні позовних вимог в цій частині відмовив. В іншій частині рішення залишив без змін.
Рішення судів мотивовані тим, що факт невиконання відповідачкою зобов`язання щодо сплати коштів за об`єкт приватизації, умов договору, положень цивільного законодавства і Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", знайшов свої підтвердження, що свідчить про наявність правових підстав для розірвання договору купівлі продажу об`єкта приватизації шляхом продажу на електронному аукціоні №5 від 04.02.2022. Обставини неповного виконання відповідачкою своїх договірних зобов`язань щодо сплати коштів за об`єкт приватизації протягом встановленого договором строку нею не заперечуються.
Прийняття Управлінням міського майна Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області наказу "Про скасування електронних аукціонів та призупинення процедури приватизації" № 39-Н від 02.03.2022 не призупинило процедуру приватизації, за результатами якої було укладено договір купівлі продажу об`єкта приватизації шляхом продажу на електронному аукціоні №5 від 04.02.2022, у зв`язку із чим у відповідачки існував обов`язок сплатити вартість об`єкту приватизації протягом 30 календарних днів з дати нотаріального посвідчення договору.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та аргументи учасників справи
ОСОБА_1 звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою, у якій просила скасувати рішення Господарського суду Полтавської області від 27.07.2023 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 02.11.2023, в частині, якою залишено без змін рішення суду першої інстанції, у справі № 917/401/23 та ухвалити нове рішення, яким у позові відмовити в повному обсязі.
Касаційна скарга подана на підставі пунктів 1, 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України.
В обґрунтування касаційної скарги відповідачкою зазначено про те, що судами попередніх інстанцій допущено порушення норм матеріального права, зокрема, пункту 14 частини першої статті 1 та статті 10 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" внаслідок чого надано невірну оцінку наказу № 39-Н від 02.03.2022 "Про скасування електронних аукціонів та призупинення процедури приватизації".
Зазначає, що висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме щодо застосування та системного тлумачення приписів пункту 14 частини першої статті 1 та статті 10 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" в частині що стосується моменту завершення приватизації, з врахуванням прийнятого органом приватизації наказу про зупинення процедури приватизації, а також щодо питання чи може бути завершена приватизація, а також чи є договірні відносини між сторонами діючими або ж вони зупиняються в період дії наказу органу приватизації про зупинення процедури приватизації, відсутній.
Також відсутній висновок щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме, частини шостої статті 12 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" та пункту 42 Порядку проведення електронних аукціонів для продажу об`єктів малої приватизації та визначення додаткових умов продажу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.05.2018 за № 432 щодо тотожності понять зупинення приватизації та припинення процедури приватизації.
Також зазначила, що суди попередніх інстанцій застосували норму права без урахування висновку щодо її застосування, викладеного у постановах Верховного Суду від 22.11.2022 у справі № 911/654/21, від 21.01.2022 у справі №910/15737/20, від 07.10.2021 у справі № 903/834/20, від 03.07.2019 у справі № 911/1521/18, від 09.11.2020 у справі № 904/2404/18, які містять висновки щодо застосування правозастосовчим органом принципу правової визначеності.
Неврахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду у складі об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 10.04.2019 у справі № 390/34/17 щодо застосування приписів статті 3 ЦК України стосовно нікчемності правочину та поведінки сторін договору.
Зазначає, що позивачем допущено грубе порушення доктрини venire contra factum proprium (заборони суперечливої поведінки), оскільки навіть у випадку, якби відповідач повністю сплатила кошти за договором, наявність спірного наказу не дала б можливості позивачеві прийняти рішення про завершення процедури приватизації до скасування воєнного стану в Україні або скасування наказу.
Також заначено, що судами попередніх інстанцій надано невірну оцінку наявності форс-мажорних обставин, що підтверджується листом від 28.02.2022 Торгово-промислової палати України.
Позивач у відзиві на касаційну скаргу просив залишити її без задоволення, судові рішення - без змін.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Щодо меж розгляду справи судом касаційної інстанції
Відповідно до частини першої статті 300 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій
Спірним у цій справі є питання чи розповсюджує свою дію пункт 2 наказу позивача № 39-Н від 02.03.2022 "Про скасування електронних аукціонів та призупинення процедури приватизації" на процедуру приватизації об`єкта, який є предметом договору купівлі-продажу об`єкта приватизації шляхом продажу на електронному аукціоні №5 від 04.02.2022.
Приватизація комунального майна здійснюється відповідно Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" та Порядку проведення електронних аукціонів для продажу об`єктів малої приватизації та визначення додаткових умов продажу, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10 травня 2018 р. № 432, регулюється нормами цивільного законодавства та умовами договору купівлі-продажу об`єкта приватизації.
Статтею 10 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" встановлено, що порядок приватизації державного і комунального майна передбачає: формування та затвердження переліків об`єктів, що підлягають приватизації;
опублікування переліку об`єктів, що підлягають приватизації, в офіційних друкованих виданнях державних органів приватизації, на офіційному веб-сайті Фонду державного майна України, на офіційних сайтах місцевих рад та в електронній торговій системі;
прийняття рішення про приватизацію;
прийняття місцевою радою рішення про приватизацію об`єкта комунальної власності;
опублікування інформації про прийняття рішення про приватизацію об`єкта та у випадках, передбачених цим Законом, інформації про вивчення попиту для визначення стартової ціни;
проведення інвентаризації та оцінки відповідно до законодавства;
проведення у випадках, передбачених законом, аудиту, екологічного аудиту об`єкта приватизації;
перетворення державного або комунального підприємства в господарське товариство у процесі приватизації у випадках, передбачених цим Законом;
затвердження плану розміщення акцій акціонерних товариств, створених у процесі приватизації, у випадках, передбачених цим Законом, та його виконання;
затвердження у випадках, передбачених цим Законом, умов продажу об`єктів приватизації, розроблених аукціонною комісією;
опублікування інформації про умови продажу, в тому числі стартову ціну об`єкта приватизації;
проведення аукціону, укладення договору купівлі-продажу;
укладення договору купівлі-продажу в разі приватизації об`єкта шляхом викупу;
опублікування інформації про результати приватизації;
прийняття рішення про завершення приватизації.
Приватизація об`єкта вважається завершеною з моменту його продажу та переходу до покупця права власності або завершення розміщення всіх акцій, передбачених до продажу планом розміщення акцій, і оформлюється наказом відповідного органу приватизації.
Як встановлено у справі наказом Управління міського майна Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області №11-Н від 24.04.2020 було прийнято рішення про проведення приватизації об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Кременчука шляхом продажу на електронному аукціоні згідно з додатком. У цьому наказі також зазначено, що останній є рішенням про приватизацію.
До переліку об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Кременчука, які підлягають приватизації шляхом продажу на електронному аукціоні було включено і спірне нежитлове приміщення за адресою: АДРЕСА_1, загальною площею 40,0 кв.м (додаток до наказу Управління міського майна Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області №11-Н від 24.04.2020).
Згідно з протоколом про результати електронного аукціону №UA-PS-2021-12-23-000068-1, затвердженим наказом Управління міського майна Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 28.01.2022 № 12-Н вбачається, що електронний аукціон з продажу нежитлового приміщення, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, загальною площею 40,0 кв.м, є завершеним 21.01.2022, переможцем аукціону є ОСОБА_1 .