ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 квітня 2024 року
м. Київ
cправа № 910/21315/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Студенець В.І. - головуючий, судді: Бакуліна С.В., Кібенко О.Р.,
за участю секретаря судового засідання: Натаріної О.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Спеціальна науково-реставраційна проектно-будівельно-виробнича майстерня "Україна-Реставрація"
на постанову Північного апеляційного господарського суду
(головуючий суддя - Мальченко А.О., судді: Агрикова О.В., Козир Т.П.)
від 20.09.2023
у справі № 910/21315/21
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Спеціальна науково-реставраційна проектно-будівельно-виробнича майстерня "Україна-Реставрація"
до Національного меморіального комплексу Героїв Небесної Сотні - Музей Революції Гідності
за участю: Офісу Генерального прокурора
про розірвання договору, стягнення 7 896 218,47 грн та зобов`язання вчинити дії,
за участю представників учасників справи:
прокуратури - Кукло Д.С.,
позивача - Виговська Л.В., Наливайко С.П.,
відповідача - Цвітненко Д.М.
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. ТОВ "Спеціальна науково-реставраційна проектно-будівельно-виробнича майстерня "Україна-Реставрація" (далі - ТОВ "Україна-Реставрація") звернулося до суду з позовом до Національного меморіального комплексу Героїв Небесної Сотні - Музей Революції Гідності (далі - Музей), в якому просило суд:
- розірвати укладений між сторонами договір генпідряду на виконання будівельних робіт від 22.12.2018;
- стягнути з Музею додаткові витрати в сумі 7 896 218,47 грн;
- зобов`язати Музей прийняти закуплені на виконання умов вказаного договору матеріали за актом приймання-передачі товарно-матеріальних цінностей від 09.08.2021 на суму 74 702 388,04 грн.
1.2. Позовні вимоги обґрунтовані істотним порушенням відповідачем взятих на себе зобов`язань за договором генпідряду на виконання будівельних робіт від 22.12.2018 в частині непередання фронту робіт, проектної та дозвільної документації, що потягло невиконання позивачем, як підрядником, робіт з реконструкції алеї Героїв Небесної Сотні, облаштування пішохідної зони, благоустрою та озеленення території. Разом з тим, позивач вказує, що відповідно до умов договору він здійснив закупівлю основних матеріалів для виконання зазначених робіт та несе витрати, пов`язані з їх утриманням, зберіганням та охороною за весь час невиконання договору.
1.3. Заступник Генерального прокурора Офісу Генерального прокурора (далі - Прокурор) звернувся до суду з повідомленням про вступ у справу на підставі статті 53 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) та статті 23 Закону України "Про прокуратуру".
2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
2.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 20.04.2023 у справі №910/21315/21 позов ТОВ "Україна-Реставрація" задоволено повністю, розірвано договір генпідряду на виконання будівельних робіт від 22.12.2018, укладений між ТОВ "Україна-Реставрація" та Музеєм, зобов`язано відповідача прийняти закуплені на виконання умов вказаного правочину матеріали за актом приймання-передачі товарно-матеріальних цінностей від 09.08.2021 та стягнуто з Музею на користь ТОВ "Україна-Реставрація" 7 896 218,47 грн збитків.
Суд першої інстанції, ухвалюючи вказане рішення, виходив з доведеності факту закупівлі позивачем на виконання умов договору товарно-матеріальних цінностей на загальну суму 74 702 388,04 грн та витрат на їх зберігання у розмірі 7 896 218,47 грн; ненадання відповідачем фронту робіт, проектної та дозвільної документації позбавило позивача права на отримання прибутку та спричинило понесення ним значних збитків, що свідчить про істотне порушення замовником умов договору, що дає йому право на розірвання договору на підставі частини другої статті 651 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України); згідно з приписами 1212 ЦК України розірвання вказаного договору є підставою для повернення позивачем закуплених за розірваним договором матеріалів, а також для задоволення вимоги про зобов`язання Музею прийняти товарно-матеріальні цінності за актом приймання-передачі від 09.08.2021.
2.2. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 20.09.2023 у справі №910/21315/21 рішення Господарського суду міста Києва від 20.04.2023 скасовано, ухвалено нове рішення суду, яким у задоволенні позовних вимог відмовлено у повному обсязі.
Ухвалюючи судове рішення про відмову у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що, оскільки з позовною заявою про розірвання спірного договору позивач звернувся після закінчення строку дії цього договору, така вимога є необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню. При цьому закінчення строку дії договору не є підставою для припинення визначених ним зобов`язань, а навпаки є можливим виконання позивачем робіт за договором та їх прийняття відповідачем. Крім того, позивачем не доведено понесення додаткових витрат (збитків).
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнений виклад позиції інших учасників справи
3.1. Не погоджуючись із судовими рішеннями судів попередніх інстанцій, ТОВ "Україна-Реставрація" звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просило скасувати постанову Північного апеляційного господарського суду від 20.09.2023 у справі №910/21315/21, а рішення Господарського суду міста Києва від 20.04.2023 залишити без змін.
На обґрунтування своєї правової позиції скаржник із посиланням на пункт 1 частини другої статті 287 ГПК України вказує, що судами попередніх інстанцій застосовано норми права без урахування висновків щодо їх застосування у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 10.04.2019 у справі № 906/853/17, від 15.09.2020 у справі № 911/551/19, від 04.01.2021 у справі № 911/1150/20, від 13.11.2019 у справі № 922/3095/18, від 23.10.2019 у справі № 922/3013/18, від 21.06.2023 у справі №905/1907/21, від 18.11.2022 у справі № 914/2656/21, від 20.09.2018 у справі № 924/1237/17, від 23.10.2018 у справі № 906/240/18, від 01.11.2018 у справі № 910/18770/17, від 07.12.2018 у справі № 924/1256/17, від 26.06.2019 у справі №587/430/16-ц, від 21.12.2018 у справі №922/901/17, від 06.07.2021 у справі №911/2169/20, від 23.11.2021, від 23.11.2021 у справі №359/3373/16-ц, від 21.06.2023 у справі №905/1907/21, від 01.08.2023 у справі №910/12950/21, від 22.03.2023 у справі №904/6044/21, від 26.05.2020 у справі №912/2385/18 (щодо застосування абзацу 1 статті 131-1 Конституції України, частини третьої, четвертої статті 23 Закону України "Про прокуратуру", частини четвертої статті 53 ГПК України); та від 10.02.2021 у справі №908/288/20 (щодо застосування статей 251, 252, частини першої статті 530 ЦК України).
Також підставою касаційного оскарження скаржник зазначає пункт 3 частини другої статті 287 ГПК України, оскільки вважає, що на даний час відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування:
- статей 850, 886 ЦК України, статей 224, 225 Господарського кодексу України (далі - ГК України) у подібних правовідносинах в частині відмови в задоволенні позовних вимог про стягнення з відповідача на користь позивача збитків;
- статті 16 ЦК України у взаємозв`язку зі статтею 5 ГПК України у подібних правовідносинах в частині відмови в задоволенні позовних вимог про зобов`язання відповідача прийняти закуплені на виконання умов договору матеріали за актом приймання-передачі товарно-матеріальних цінностей.
3.2. Музей 20.11.2023 через "Електронний суд" подав до Суду відзив на касаційну скаргу, в якому просив касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.
3.3. Прокурор 20.11.2023 (згідно з поштовими відмітками на конверті) подав до Суду відзив на касаційну скаргу, в якому просив касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.
4. Фактичні обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій, та мотиви, з яких виходили суди при ухваленні судових рішень
4.1. Між Товариством (далі за текстом договору - генпідрядник) та Музеєм (далі за текстом договору - замовник) 22.12.2018 укладений договір генпідряду на виконання будівельних робіт № 2-МК (далі - Договір), за умовами якого замовник доручає, а генпідрядник забезпечує відповідно до проектної документації та умов договору виконання у 2018 та 2019 роках будівельних робіт по об`єкту: "Проектування та будівництво Національного меморіального комплексу Героїв Небесної Сотні-Музей Революції Гідності: Реконструкція алеї Героїв Небесної Сотні від Майдану Незалежності до алеї Героїв Небесної сотні, 3-5, із облаштуванням пішохідної зони, благоустрій та озеленення території в складі "Національного меморіального комплексу Героїв Небесної Сотні-Музей Революції Гідності", а замовник зобов`язується прийняти та оплатити належним чином виконані роботи в порядку та на умовах, передбачених цим договором. Загальна площа об`єкту виконання робіт - 1,4302 га (пункти 1.1, 1.2 Договору).
Даний правочин підписаний уповноваженими представниками сторін та скріплений печатками зазначених сторін.
Склад та обсяги робіт визначаються технічним завданням, документацією конкурсних торгів, проектною документацією, затвердженою в установленому порядку, які можуть бути переглянуті в процесі виконання робіт у разі внесення змін до проектної документації та можуть бути зменшені залежно від реального фінансування видатків (пункт 1.3 Договору).
Музей діє на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.02.2018 №219-р "Про визначення замовника проектування та будівництва Національного меморіального комплексу Героїв Небесної Сотні - Музею Революції Гідності" (пункт 1.4 Договору).
Строком виконання робіт є грудень 2018 року - серпень 2019 року. Невід`ємною частиною договору є календарний графік виконання робіт (додаток №1), в якому визначаються дати початку та закінчення усіх видів (етапів, комплексів) робіт, передбачених договором. Датою закінчення виконання робіт вважається дата їх прийняття замовником. Строки виконання робіт можуть бути змінені у разі невиконання або неналежного виконання замовником своїх зобов`язань (порушення умов фінансування, несвоєчасне надання фронту робіт, проектної документації, ресурсів, тощо); дій третіх осіб, що унеможливлюють належне виконання робіт, за винятком випадків, коли ці дії зумовлені залежними від генпідрядника обставинами (пункти 2.1, 2.2 Договору).
Договірна ціна договору є динамічною та визначається на основі приблизного кошторису (додаток №2), що є невід`ємною частиною цього договору і складає 148 808 002,00 грн (пункт 3.1 Договору).
Динамічна договірна ціна підлягає заміні у випадку виникнення обставин непереборної сили - надзвичайних обставин та подій, які не можуть бути передбачені сторонами під час укладення договору (пункт 3.2 Договору).
Якщо під час виконання робіт виникла потреба у виконанні додаткових робіт, неврахованих проектною документацією, забезпечення якою покладено на замовника, і у зв`язку з цим, у відповідному підвищенні договірної ціни, генпідрядник зобов`язаний протягом 5-ти календарних днів повідомити замовника про обставини, що призвели до виконання таких робіт, та подати замовнику пропозиції з відповідними розрахунками. Замовник протягом 10-ти календарних днів розглядає зазначені пропозиції, приймає рішення по суті та повідомляє про нього генпідрядника (пункт 3.4 Договору).
Генпідрядник зобов`язаний зупинити виконання додаткових робіт у разі неодержання відповіді на своє повідомлення. Завдані генпідряднику збитки, пов`язані із зупиненням виконання додаткових робіт, замовником не відшкодовуються.
Якщо генпідрядник не повідомив замовника в установленому порядку про необхідність виконання додаткових робіт і відповідного підвищення договірної ціни, він не може вимагати від замовника оплати виконаних додаткових робіт і відшкодування завданих йому збитків.
Замовник зобов`язаний надати генпідряднику фронт робіт, передати дозвільну та проектну документацію; відшкодувати збитки в разі невиконання або неналежного виконання ним зобов`язань за договором, якщо він доведе, що порушення угоди сталося не з його вини (пункти 4.2.1, 4.2.5 Договору).
Генпідрядник має право: залучати за письмовою згодою замовника до виконання договору третіх осіб (субпідрядників), ініціювати внесення змін у договір, зупиняти виконання робіт у разі невиконання замовником своїх зобов`язань за договором, що призвело ускладнення або неможливості проведення генпідрядником робіт (пункти 4.3.1 - 4.3.3 Договору).
Замовник забезпечує генпідрядника проектною документацією протягом встановленого договором строку у двох примірниках. Забезпечення проектною документацією, її погодження з уповноваженими державними органами та органами місцевого самоврядування, а також проведення в установленому порядку експертизи цієї документації здійснюється замовником. Замовник забезпечує генпідрядника проектною документацією протягом установленого договором строку у двох примірниках (пункти 5.1 - 5.3 Договору).
Забезпечення робіт матеріалами, устаткуванням (обладнанням) здійснює генпідрядник, з чітким дотриманням технічного завдання, вимог проектно-кошторисної документації з обов`язковим погодженням із замовником (пункт 6.1 Договору).
Генпідрядник відповідає за якість матеріалів, устаткування (обладнання) і відповідність вимогам, установленим нормативними документами та проектною документацією (пункт 6.2 Договору).
Генпідрядник до 15 числа поточного місяця надає відомість ресурсів, необхідних для виконання робіт по об`єкту на наступний місяць. Замовник протягом 10 календарних днів після одержання пропозиції генпідрядника погоджує або відмовляє у залученні запропонованих ресурсів з обґрунтуванням причин такої відмови. Замовник залишає за собою право рекомендувати постачальну організацію, яка має вигідніші умови постачання ресурсів (пункт 6.3 Договору).
Роботи, виконані з використанням матеріальних ресурсів, що не відповідають установленим вимогам, замовником не оплачуються (пункт 6.4 Договору).
Генпідрядник може залучати до виконання робіт інших осіб (субпідрядників). Генпідрядник відповідає за результати роботи субпідрядників і виступає перед замовником як підрядник, а перед субпідрядниками - як замовник (пункт 7.1 Договору).
Генпідрядник погоджує із замовником питання про залучення до виконання робіт субпідрядників. Замовник може відмовити у такому погоджені з письмовим обґрунтуванням свого рішення. Залучення субпідрядників здійснюється генпідрядником за письмовим погодженням із замовником. Погодження залучення субпідрядників замовником здійснюється на основі інформації генпідрядника, яка надається замовнику за 10 календарних днів до початку виконання субпідрядником робіт. Замовник має право протягом 3-х календарних днів після одержання пропозиції генпідрядника погодити або відмовити у залученні запропонованого субпідрядника з обґрунтуванням причин такої відмови. Замовник залишає за собою право рекомендувати субпідрядну організацію, яка має відповідні кваліфікаційні вимоги та виконує роботи на об`єктах замовника. Якщо замовник не зробить цього у визначений час, кандидатура субпідрядника вважається узгодженою (пункту 7.3 Договору).
Фронт робіт надається генпідряднику замовником і оформлюється відповідним актом. Організація виконання робіт повинна відповідати проектній документації, склад і зміст якої визначається нормативними документами (пункт 8.1 Договору).
Генпідрядник забезпечує охорону (огородження, освітлення тощо) майданчика (фронту робіт), можливість доступу до нього замовника, субпідрядників, залучених до виконання робіт згідно з умовами договору, до прийняття закінчених робіт замовником (пункт 8.2 Договору).
Генпідрядник забезпечує виконання робіт згідно з календарним графіком виконання робіт (пункт 8.6 Договору).
Фінансування робіт здійснюється за рахунок коштів державного бюджету (пункт 10.1 Договору).
У разі прийняття замовником рішення про прискорення чи уповільнення темпів виконання робіт одночасно уточнюється фінансування виконаних робіт з внесення відповідних змін у план фінансування (додаток № 3) та Договір (пункт 10.2 вказаного правочину).
Розрахунки за виконані роботи проводяться на підставі документів про обсяги виконаних робіт та їх вартість (акт приймання виконаних будівельних робіт форма КБ-2в), довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати (форма КБ-3). Документи про обсяги виконаних робіт та їх вартість, зазначені у пункті 11.1 Договору, складаються і підписуються генпідрядником та передаються замовнику до 03 числа місяця, наступного за місяцем, в якому виконані роботи. Замовник перевіряє ці документи протягом 10 календарних днів та в разі відсутності зауважень їх підписує. Після підписання відповідних документів замовник зобов`язаний оплатити виконані роботи. У разі виявлення невідповідності робіт, пред`явлених до оплати, встановленим вимогам, завищення їх обсягів або неправильного застосування кошторисних норм, поточних цін, розцінок та інших помилок, що вплинули на ціну виконаних робіт, замовник має право за участю генпідрядника скоригувати суму, що підлягає сплаті (пункти 11.1, 11.2 Договору).
Розрахунки здійснюються на підставі:
- актів приймання виконаних будівельних робіт (примірна форма №КБ-2в);
- довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати (примірна форма №КБ-3) (пункт 11.3 Договору).
Оплата виконаних робіт здійснюється замовником шляхом перерахування грошових коштів у національній валюті (гривні) на розрахунковий рахунок генпідрядника, вказаний у розділі ХХІ цього договору, протягом 30 календарних днів, після підписання сторонами документів, вказаних у пункті 11.3 цієї угоди (пунктом 11.4 Договору).
Оплата виконаних субпідрядником робіт проводиться безпосередньо генпідрядником на підставі складених ними та підписаних генпідрядником документів про прийняття виконаних робіт та їх вартість (пункт 11.6 Договору).
Кінцеві розрахунки між замовником та генпідрядником здійснюються у двотижневий термін після виконання і приймання усіх передбачених договором робіт та реєстрації декларації акта про готовність об`єкта до експлуатації або видачі сертифіката (пункт 11.7 Договору).
Приймання-передача виконаних робіт проводиться у порядку, встановленому чинним законодавством України, шляхом підписання та скріплення печатками сторін документів, вказаних у пункті 11.3 цієї угоди та у відповідності до пункту 11.2 вказаної угоди (з урахуванням вимог Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 №461) (пункту 12.1 Договору).
Зміна або розірвання договору здійснюються відповідно до вимог статті 188 ГК України, з урахуванням положень цього договору, вимог Закону України "Про публічні закупівлі" та іншого законодавства України (пункт 16.1 Договору).
Зміна договору здійснюється шляхом зміни або доповнення його умов за ініціативою будь-якої сторони на підставі додаткової угоди, яка є невід`ємною частиною договору. Якщо зміна умов договору зумовлена обставинами, що залежать від діяльності однієї із сторін, а інша сторона внаслідок цього понесе збитки, вона має право на їх відшкодування у встановленому порядку (пункт 16.2 Договору).
У пункті 16.3 Договору сторони узгодили порядок внесення змін у договір чи його розірвання - тільки за згодою сторін, а у разі відсутності такої згоди - шляхом звернення заінтересованої сторони до суду.
Сторона договору, яка вважає за необхідне внести зміни у договір чи розірвати його, повинна надіслати відповідну пропозицію другій стороні, а інша сторона після отримання такої пропозиції у 20-денний строк повідомляє свого контрагента про своє рішення (пункти 16.4, 16.5 Договору).
Генпідрядник має право ініціювати розірвання договору у разі, якщо замовник не забезпечує виконання своїх договірних зобов`язань щодо передачі фронту робіт, проектної документації або устаткування і це не дозволяє генпідряднику виконувати договірні зобов`язання (пункт 16.8 Договору).
У разі розірвання договору в зв`язку з припиненням будівництва замовник має прийняти та оплатити генпідряднику роботи, належним чином виконані до моменту розірвання договору (пункт 16.9 Договору).
У разі, коли сторони не досягли згоди щодо внесення змін у договір або розірвання його чи у разі неодержання відповіді в установлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона може звернутися до суду. Якщо судовим рішенням у договір внесено зміни або його розірвано, він вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності відповідним рішенням, якщо інше не встановлено рішенням суду (пункти 16.11, 16.12 Договору).
Договір набирає чинності з моменту підписання і діє до 31.12.2019, але в будь-якому випадку до повного виконання сторонами зобов`язань за цим договором (пункт 17.1 Договору).
4.2. Невід`ємними частинами договору є:
додаток № 1 - календарний графік виконання робіт;
додаток № 2 - договірна ціна;
додаток № 3 - план фінансування.
У календарному графіку виконання робіт (додаток №1) сторони погодили види робіт та строк їх виконання, а саме:
- влаштування побутового містечка, тимчасової огорожі, тимчасової інженерної мережі - до 31.01.2019;
- тимчасової дороги, тимчасової мийки для коліс авто - до 10.02.2019;
- відведення дощових вод на період будівництва - з 11.02.2019 по 20.03.2019;
- монтажних майданчиків на період будівництва - з 01.02.2019 по 20.02.2019, 01-10.04.2019;
- знесення зелених насаджень - з 20.01.2019 по 20.03.2019;
- перенесення каплички та хреста - з 20.01.2019 по 10.03.2019;
- розбирання існуючого покриття - з 01.02.2019 по 31.04.2019;
- зняття рослинного шару зі схилів - з 20.01.2019 по 20.02.2019;
- укріплення схилу за підпірною стінкою - з 20.02.2019 по 28.02.2019;
- влаштування підпірної стінки - з 11.02.2019 по 28.03.2019;
- відновлення сходів - з 20.03.2019 по 20.04.2019;
- дренаж за підпірною стінкою - з 01.04.2019 по 20.04.2019;
- будівництво меморіального комплексу - з 21.03.2019 по 10.06.2019;
- винесення кабельних ліній 10кВ - з 11.02.2019 по 10.05.2019;
- будівництво каналізації - з 21.03.2019 по 10.07.2019;
- будівництво дощової каналізації - з 01.04.2019 по 10.07.2019;
- будівництво зовнішнього освітлення - з 11.02.2019 по 20.03.2019;
- будівництво покриття доріжок та проїздів - з 20.04.2019 по 20.08.2019;
- озеленення та захист інженерних комунікацій - з 01.05.2019 по 20.08.2019;
- будівництво малих форм - з 11.06.2019 по 30.07.2019.
Відповідно до договірної ціни (додаток № 2) вартість виконання робіт становить 148 808 002,00 грн, аванс від якої згідно з планом фінансування від 22.12.2018 (додаток №3) становить 111 700 000,00 грн, що має бути сплачений замовником - у грудні 2018 року.
4.3. У додатковій угоді від 22.12.2018 № 1 сторони погодили, що генпідрядник зобов`язується використати одержану попередню оплату протягом 8 місяців після її отримання, а додатковою угодою від 27.12.2018 № 2 - викладено план фінансування у новій редакції, де авансовий платіж становить 111 581 324,47 грн.
Додатковими угодами від 12.07.2019 № 3, від 27.08.2019 № 4 та від 19.10.2020 №5 сторони змінили строки виконання робіт, а саме:
з січня 2019 року по жовтень 2019 року,
з січня 2019 року по травень 2020 року,
з січня 2019 року по серпень 2021 року (відповідно). Також сторонами були внесені зміни в календарний графік, відповідно до яких виконання робіт безпосередньо мало розпочатися з 10.01.2021.
Додатковою угодою від 19.10.2020 № 5 сторони домовилися, що розмір попередньої оплати генпідряднику не може перевищувати 80% від суми договірної ціни об`єкта та останній зобов`язується використати одержану попередню оплату протягом 36 місяців після її одержання. По закінченню зазначеного терміну невикористані суми попередньої оплати повертаються замовнику.
Зазначеною додатковою угодою сторони внесли зміни до пункту 17.1 Договору, згідно з якою Договір набирає чинності з моменту його підписання і діє до 31.08.2021, але у будь-якому випадку до повного виконання сторонами зобов`язань за цим правочином.
4.4. На виконання умов договору підряду Музей 28.12.2018 перерахував ТОВ "Україна-Реставрація" попередню оплату в сумі 111 581 324,47 грн, що підтверджується банківською випискою з рахунку позивача від 29.12.2018.
4.5. Генпідрядник (ТОВ "Україна-Реставрація") уклав низку угод з субпідрядними організаціями та закупив у них необхідні матеріали з метою виконання робіт за погодженим сторонами графіком: у січні-червні 2019. Зокрема, позивач уклав:
- 17.01.2019 з ТОВ "Комфортбудінвест" договір субпідряду № 17-01/19 на виконання робіт з підготовки під посадку дерев та засипання рослинним ґрунтом, за яким у березні 2019 позивач здійснив закупівлю ґрунту рослинного, субстрату рослинного та торф`яного на загальну суму 3 624 300,00 грн, що підтверджується платіжними дорученнями за період з 08.11.2019 по 04.03.2019 та листом ТОВ "Комфортбудінвест" № 05/06-19 від 05.06.2019;
- 18.03.2019 з ТОВ "Біосфера-Л" договір субпідряду № 18/03НС на виконання робіт з укріплення схилу, озеленення та захисту інженерних комунікацій, відповідно до якого позивач здійснив закупівлю рулонного газону, сітки металевої зварної для фіксування анкерних систем, дерев Tilia cordata "Bohije" на загальну суму 11 778 857,13 грн, що підтверджується локальним кошторисом на будівельні роботи № 07-001-001, листом ТОВ "Біосфера-Л" від 20.05.2019 № 126, платіжним дорученням від 01.04.2019 № 61;
- 23.01.2019 з ТОВ "Інстех" договір субпідряду № 23-01/19 НС, відповідно до якого позивач придбав у субпідрядника гранітні вироби на загальну суму 29 030 397,75 грн, що підтверджується платіжними дорученнями за період з 29.01.2019 по 16.08.2021;
- 24.01.2019 з ТОВ "Спецпідземінжбуд" договір субпідряду № 24-01/19, відповідно до якого позивач придбав у субпідрядника матеріали (труби, круги, арматуру) на загальну суму 3 542 313,00 грн, що підтверджується платіжними дорученнями за період з 29.01.2019 по 02.04.2019, листом ТОВ "Спецпідземнжбуд" від 20.05.2019 №248;
- 11.02.2019 з ТОВ "Селена-2017 (постачальник) договір поставки № 1102М, відповідно до якого генпідряднику (ТОВ "Україна-Реставрація") поставлено арматуру, пиломатеріали, плити опорні, ґрунтовку полімерну, тощо, на загальну суму 3 510 492,20 грн, що підтверджується видатковими накладними від 12.02.2019 № СЛ-57, від 12.02.2019 № СЛ-58, від 12.02.2019 № СЛ-68, від 12.02.2019 № СЛ-69, від 12.02.2019 № СЛ-71, від 12.02.2019 № СЛ-65;
- 25.02.2019 з ТОВ "М.І.К Лайтінг" (постачальник) договір поставки № 50, відповідно до якого генпідряднику (ТОВ "Україна-Реставрація") поставлено світильники, коробки для монтажу, світильник опори, трансформатори, коробки для монтажу на загальну суму 8 646 325,32 грн, що підтверджується видатковими накладними від 22.07.2019 № 131/50 та від 22.07.2019 № 132/50;
- 15.04.2019 з ТОВ "Електрик" (субпідрядник) договір субпідряду № 15-04НС, відповідно до якого субпідрядник зобов`язався власними та залученими силами виконати окремі види або комплекс робіт. Відповідно до додаткової угоди від 27.04.2019 № 1 вартість матеріальних ресурсів для виконання цих робіт складає 5 394 771,18 грн. Згідно з актом приймання-передачі від 15.07.2019 (підписаним у двосторонньому порядку ТОВ "Україна-Реставрація" і ТОВ "Електрик") та прибутковою накладною від 15.07.2019 №ПН-0001211 позивачу передані матеріали на загальну суму 5 605 024,34 грн.
Також підрядник особисто закупив у ТОВ "ТК-Спецодяг", ТОВ "АВ метал груп", ФОП Вдовенко В. В., ТОВ "Укрконтейнер", ТОВ "Еко-Сіті Плюс", ТОВ "27", ТОВ "Будівельні технології 2015", ТОВ "Транс-компанія", ТОВ "КСК Сістемс", ТОВ "Декор-буд ПБ", ТОВ "Фірма "Вікант", ТОВ "Укренерго-Альянс", ТОВ "Імпорт склад Сервіс", ФОП Прохоріна Р. І., ТОВ "Епіцентр К", ТОВ "Укрпіддонсервіс", ТОВ "Скіф Інвест", ТОВ "Бест Статус Компані", ТОВ "Плитторгсервіс", ТОВ "Самая полезная металлобаза", ТОВ "Союз-Постач" будівельні матеріали на загальну суму 696 355,69 грн, що підтверджується рахунками за період з 27.12.2018 по 11.06.2019, видатковими накладними за період з 09.01.2019 по 21.06.2019, актами наданих послуг за період з 18.01.2019 по 30.04.2019 та платіжними дорученнями за період з 28.12.2018 по 16.05.2019, копії яких наявні у матеріалах справи.
4.6. Придбання на виконання умов договору підряду ТОВ "Україна-Реставрація" також підтверджується наявними у справі:
- інвентаризаційним актом цінностей від 21.01.2021 № 1, що обліковуються у ТОВ "Біосфера-Л" на загальну суму 9 794 696,0 грн (без ПДВ) за місцезнаходженням: с. Власівка Баришівського району Київської області та с. Забілоччя, Радомишлівський р-н Житомирської області;
- актом контрольної перевірки інвентаризації цінностей від 21.01.2021, що обліковуються у ТОВ "Комфортбудінвест" (субпідрядник) на загальну суму 3 020 250,0 грн (без ПДВ) за місцезнаходженням: с. Власівка Баришівського району Київської області;
- актом контрольної перевірки інвентаризації цінностей від 20.01.2021, що обліковуються у ТОВ "Спецпідземінжбуд" (субпідрядник) на загальну суму 2 951 927,5 грн (без ПДВ) за місцезнаходженням: м. Київ, проспект Перемоги,49/2;
- актом контрольної перевірки інвентаризації цінностей від 19.01.2021, що обліковуються у ТОВ "Інстех" на загальну суму 29 030 397,75 грн.;
- актами контрольної перевірки інвентаризації цінностей від 21.01.2021, що обліковуються у ТОВ "Україна-Реставрація" на загальну суму 55 916,02 грн (без ПДВ) за місцезнаходженням: будівельний майданчик м. Київ, Алея Героїв Небесної Сотні, 3, а також на загальну суму 17 433 077,79 грн, що знаходяться у складському приміщенні в м. Бориспіль, вул. С. Оврашка, 1, відповідно до укладеного з ТОВ "Група компаній "Сантіно" договору оренди нежитлових складських приміщень від 27.06.2019;
- актом контрольної перевірки інвентаризації цінностей від 21.01.2021 на загальну суму 580 296,41 грн, що обліковуються за адресою зберігання: будівельний майданчик м. Київ, Алея Героїв Небесної Сотні, 3-5.
4.7. У період з 21.10.2021 по 05.11.2021 Північним офісом Держаудитслужби у ТОВ "Україна-Реставрація" проведена зустрічна звірка документального та фактичного підтвердження виду, обсягу і якості операцій та розрахунків для з`ясування їх реальності та повноти відображення в обліку Музею Революції Гідності.
Із довідки Північного офісу Держаудитслужби від 12.11.2021 № 04-31/532, складеної за результатами звірки, вбачається, що аудитслужбою проведено співставлення зазначених видаткових накладних субпідрядних організацій (ТОВ "Селена-2017", ТОВ "М.І.К Лайтінг", ТОВ "Комфортбудінвест", ТОВ "Інстех", ТОВ "Спецпідземінжбуд", ТОВ "Біосфера-Л", ТОВ "Електрик") та вказаних актів перевірки інвентаризацій цінностей, за результатами якої розбіжностей встановлено не було.
Також комісією у складі представників ТОВ "Україна-Реставрація" та Музею для перевірки наявності вказаних товарно-матеріальних цінностей проведена їх інвентаризація, за результатами чого встановлена наявність у позивача на зберіганні активів (матеріальних цінностей), проте, було виявлено, що частина ТМЦ вже втратила свої властивості та технічні характеристики у зв`язку з закінченням терміну придатності та довготривалим перебуванням під відкритим небом, що підтверджується актами інвентаризації від 30.11.2022, від 02.12.2022, від 06.02.2023, копією інвентаризаційного опису від 30.11.2022, складеними сторонами.
4.8. На лист ТОВ "Україна-Реставрація" від 31.01.2019 з проханням передати підряднику фронт робіт та проектну документацію, замовник листом № 02/68 від 14.02.2019 відмовив позивачу у цьому через проведення Генеральною прокуратурою України слідчих дій, арешт земельних ділянок та заборону проведення будь-яких будівельних робіт, що були накладені ухвалою Печерського районного суду міста Києва від 23.10.2018 у справі № 757/51885/18-к у кримінальному провадженні № 42013110000001029.
Так, ухвалою Печерського районного суду міста Києва від 23.10.2018 накладено арешт на земельні ділянки у Печерському та у Шевченківському районах міста Києва, які надані у постійне користування Національному меморіальному комплексу Героїв Небесної Сотні - Музею Революції Гідності для облаштування та експлуатації пішохідної зони, благоустрою та озеленення території у складі меморіально-музейного комплексу на Алеї Героїв Небесної Сотні від майдану Незалежності до Алеї Героїв Небесної Сотні, 3-5, з метою запобігання можливості пошкодження, псування, знищення чи перетворення рельєфу місцевості, об`єктів (споруд, стовпів, рекламних конструкцій), зелених насаджень, вчинення інших дій, які можуть призвести до знищення статичних доказів обставин вчинення злочинів 18-20.02.2014 чи призвести до зміни обстановки на цій ділянці до завершення слідчих дій.
За клопотанням представника замовника ухвалою Печерського районного суду міста Києва від 22.02.2019 знято арешт із вищевказаних ділянок.
Музей 21.06.2019 повідомив позивача, що на земельні ділянки у Печерському районі міста Києва, що перебувають у постійному користуванні Музея та на яких позивач мав здійснювати будівельні роботи, знову накладено арешт ухвалою Київського апеляційного суду від 20.06.2019 у справі № 11-сс/824/2652/2019 в межах кримінального провадження № 42013110000001029 від 25.11.2013.
4.9. ТОВ "Україна-Реставрація" 09.08.2021 звернулось до відповідача з листом №09/08-21 про розірвання договору, у якому також просило прийняти закуплені на загальну суму 74 702 388,04 грн товарно-матеріальні цінності (ресурси) за актом приймання-передачі від 09.08.2021. Цим же листом позивач направив замовнику проект відповідної додаткової угоди про розірвання договору підряду.
У відповідь на вказаний лист Музей повідомив позивача (лист № 01/02-15/232 від 16.08.2021) про відмову у розірванні договору, оскільки затримка виконання будівельних робіт відбулась з незалежних від замовника причин (накладення арешту та проведення слідчих дій на земельних ділянках, на яких має здійснюватися будівництво). Також відповідач вказав, що умовами договору не передбачено прийняття замовником закуплених матеріалів без проведення їх монтажу безпосередньо на об`єкті будівництва відповідно до проектної документації.
4.10. ТОВ "Україна-Реставрація" з метою належного утримання придбаних товарно-матеріальних цінностей (дерев, рослин, будівельних матеріалів) уклало наступні угоди:
- з Товариством з обмеженою відповідальністю "Біосфера-Л" договір субпідряду від 18.03.2019 № 18/03НС та договір від 05.04.2019 № 05/04 щодо висадки, утримання та зберігання дерев, рулонного газону, догляд за газоном;
- з Товариством з обмеженою відповідальністю "Група компаній "Сантіно" договір оренди нерухомого майна від 27.06.2019 №1/27/06/2019;
- з Товариством з обмеженою відповідальністю "Інстех" договір оренди складських приміщень для зберігання товарно-матеріальних цінностей від 15.04.2019 №218;
- з Товариством з обмеженою відповідальністю "Сек`юріті сервіс" договір охорони об`єкта від 19.01.2019 № 15, договір охорони об`єкта від 30.11.2020 № 5, договір охорони об`єкта від 24.09.2020 №6;
- з Товариством з обмеженою відповідальністю "Спецтранс" договір про організацію послуг спеціальних машин і механізмів від 14.01.2019 №14012019-02, від 14.01.2019 №14/01/2019-03,
- з Товариством з обмеженою відповідальністю "Охоронні послуги" договір охорони від 31.07.2020 №5;
- з Товариством з обмеженою відповідальністю "Фірма "Ерідан" договір субпідряду від 30.01.2019 №30-01/19, договір субпідряду від 10.01.2019 №10-01/19;
- з Товариством з обмеженою відповідальністю "Електрик" договір субпідряду від 15.04.2019 №15-04 НС;
- з Товариством з обмеженою відповідальністю "Комфортбудінвест" договір субпідряду від 17.01.2019 №17-01/19;
- з Товариством з обмеженою відповідальністю "Інстех" договір субпідряду від 23.01.2019 №23-01/19НС;
- з Товариством з обмеженою відповідальністю "Спецпідземінжбуд" договір субпідряду від 24.01.2019 №24-01/19НС.
Указані обставини підтверджуються наявними у справі копіями акта здачі-приймання робіт від 31.07.2021 № ОУ-000427, актів надання послуг оренди з 21.01.2020 по 31.07.2021, актів надання послуг охорони з 31.01.2019 по 30.07.2021, рахунків на оплату послуг оренди з 27.06.2019 по 31.07.2021, на оплату послуг охорони 02.12.2019 по 31.05.2021, листів ТОВ "Інстех" від 31.12.2019, 27.12.2019, 19.08.2020, платіжних доручень про сплату послуг утримання та зберігання дерев, газону від 01.04.2019, на оплату послуг оренди приміщення № 3614 від 31.07.2019, № 3615 від 31.07.2021, № 1858 від 27.12.2019, на оплату послуг охорони з 07.02.2019 по 31.07.2021, банківських виписок з рахунку позивача.
4.11. Суд першої інстанції, ухвалюючи судове рішення про задоволення позовних вимог, виходив з такого:
1) щодо позовної вимоги про розірвання договору:
- наявними в матеріалах справи первинними бухгалтерськими документами та іншими належними доказами підтверджується факт закупівлі товарно-матеріальних цінностей підрядником робіт на загальну суму 74 702 388,04 грн з метою виконання ТОВ "Україна-Реставрація" своїх зобов`язань за договором генпідряду;
- Музей умови договору підряду, зі свого боку, не виконав, оскільки не надав генпідряднику фронт робіт, дозвільну та проектну документацію. При цьому на неодноразові звернення із проханням виконати умови договору в частині передання фронту робіт та документації замовник повідомляв про те, що це є неможливим через незалежні від нього обставини;