1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 квітня 2024 року

м. Київ

справа № 420/5521/19

адміністративне провадження № К/990/40970/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Чиркіна С.М., судді Шарапи В.М.,

розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЮРСПЕЦСЕРВІС"

до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)

за касаційною скаргою Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)

на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Вербицької Н.В., Джабурії О.В., Кравченка К.В., від 30 жовтня 2023 року,

У С Т А Н О В И В :

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У вересні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ЮРСПЕЦСЕРВІС" (далі - ТОВ "ЮРСПЕЦСЕРВІС", Товариство, позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент з питань ДАБК міста Києва, Департамент, відповідач), в якому просило:

- визнати незаконною та скасувати відмову відповідача від 27 травня 2019 року № КВ 132191471016 у видачі дозволу на виконання будівельних робіт з капітального ремонту садибного (індивідуального) житлового будинку з нежитловими приміщеннями та паркінгом, розташованого на АДРЕСА_1

- зобов`язати Департамент з питань ДАБК міста Києва видати дозвіл на виконання будівельних робіт з капітального ремонту садибного (індивідуального) житлового будинку з нежитловими приміщеннями та паркінгом, розташованого на АДРЕСА_1

2. На обґрунтування позовних вимог ТОВ "ЮРСПЕЦСЕРВІС" зазначало, що відповідач необґрунтовано відмовив у видачі йому дозволу на виконання будівельних робіт з підстав: відсутності техніко-економічних показників в наказі замовника про затвердження проєктної документації; необхідності уточнення дати затвердження замовником будівництва завдання на проєктування та підстав для проєктування; уточнення головного архітектора проєкту (головного інженера проєкту), поверховості будівлі, площі забудови та будівельного об`єму на кресленнях у відомості стосовно житлових і громадських будівель та споруд схеми генерального плану та плану організації рельєфу; відсутності підписів розробників проєктної документації, невідповідності такої документації вимогам ДБН А.2.2-3-2014 "Склад та зміст проектної документації на будівництво" (далі - ДБН А.2.2-3-2014) та Порядку розроблення проектної документації на будівництво об`єктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16 травня 2011 року № 45 (далі - Порядок № 45); виконання будівельних робіт з порушенням вимог зазначеного ДБН; скасування судового рішення, на підставі якого реєструвалося право власності на житловий будинок.

3. У наказі про затвердження проєктної документації та проєктній документації (Том 1 - архітектурні рішення), експертному звіті Державного підприємства "Спеціалізована державна експертна організація-центральна служба української державної будівельної експертизи" (далі - ДП "Укрдержбудекспертиза") зазначені техніко-економічні показники. Підставою для проєктування є договір від 15 травня 2018 року б/н, датою затвердження завдання на проєктування - 18 травня 2018 року, що пов`язано з неістотними змінами завдання на проєктування без укладення додаткової угоди. У відомостях житлових і громадських будівель та споруд схем генерального плану вказано 6 поверхів будівлі, в якій плануються будівельні роботи, не враховано, що перекриття цокольного поверху будівлі нижче ніж 2 м середньої планувальної позначки землі, тому цокольний поверх не рахується; питання поверховості досліджувалося експертами ДП "Укрдержбудекспертиза", які не мали заперечень проти затвердження проєктної документації.

4. Також Товариство вказувало, що роботи з капітального ремонту не передбачають зміну поверховності об`єкта, а перевищення граничної поверховості існуючого об`єкта не може бути підставою для відмови у наданні дозволу. На 6 сторінці І Тому проєктної документації зазначено прізвища, імена, по батькові головного архітектора та головного інженера проєкту, серії та номери їх кваліфікаційних сертифікатів, підписи завірені печатками. Вимога щодо уточнення інформації про поверховість будівлі, площі забудови та будівельний об`єм є недоречною, оскільки проєктна документація за результатами експертизи отримала позитивну оцінку.

5. Зазначало, що Компанія у формі партнерства з обмеженою відповідальністю "ТРЕЖЕРІ ТРЕЙД ЛП" (далі - Компанія "ТРЕЖЕРІ ТРЕЙД ЛП") придбала житловий будинок з нежитловим приміщенням та паркінгом у громадянина ОСОБА_1, який набув право власності на цей будинок на підставі судового рішення, скасованого після продажу ним цього будинку. Компанія "ТРЕЖЕРІ ТРЕЙД ЛП" залишається власником, який передав будинок в оренду ТОВ "ЮРСПЕЦСЕРВІС".

6. На думку позивача, протиправність дій Департаменту з питань ДАБК міста Києва щодо відмови у наданні дозволу на виконання будівельних робіт є очевидною, а обраний ним спосіб захисту таким, що не є втручанням в дискреційні повноваження відповідача.

7. Відповідач подав відзив, в якому не визнав позов, вказував, що подані ТОВ "ЮРСПЕЦСЕРВІС" документи для отримання дозволу на виконання будівельних робіт не відповідали вимогам містобудівного законодавства, а тому Департамент з питань ДАБК міста Києва мав підстави для відмови у наданні дозволу відповідно до пункту 30 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 466 (далі - Постанова КМУ № 466).

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

8. Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 6 липня 2023 року відмовив ТОВ "ЮРСПЕЦСЕРВІС" у задоволенні позову.

9. Суд першої інстанції виходив з того, що позивач не спростував розбіжності поверховості у відомості стосовно будівель і споруд схеми генерального плану (6 поверхів) та завданні на проєктування (5 поверхів). Експертний звіт ДП "Укрдержбудекспертиза" про відсутність порушень містобудівного законодавства з боку ТОВ "ЮРСПЕЦСЕРВІС" є завершальним етапом розроблення проєктів будівництва, не має заздалегідь встановленої сили та оцінюється судом разом з іншими доказами. Також позивач не підтвердив факт звернення до Міністерства культури та інформаційної політики України (далі - МКІП) для отримання дозволу на проведення будівельних робіт на об`єкті, розташованому в межах історичного ареалу м. Києва, та не підтвердив відповідність топографічно-геодезичного плану положенням ДБН В 2.2-15-2005 "Житлові будинки. Основні положення" (далі - ДБН В 2.2-15-2005).

При цьому, суд зазначив, що розбіжності поверховості та неотримання дозволу МКІП достатньо для відмови у видачі дозволу на виконання будівельних робіт без перевірки інших підстав, з яких Департамент з питань ДАБК міста Києва відмовив позивачу у наданні дозволу.

10. П`ятий апеляційний адміністративний суд постановою від 30 жовтня 2023 року частково задовольнив апеляційну скаргу ТОВ "ЮРСПЕЦСЕРВІС", скасував рішення Одеського окружного адміністративного суду від 6 липня 2023 року, прийняв нову постанову, якою частково задовольнив адміністративний позов: визнав протиправною та скасував відмову Департаменту з питань ДАБК міста Києва від 27 травня 2019 року № КВ 132191471016 у видачі дозволу на виконання будівельних робіт з капітального ремонту садибного (індивідуального) житлового будинку з нежитловими приміщеннями та паркінгом, розташованого на АДРЕСА_1 зобов`язав Департамент з питань ДАБК міста Києва повторно розглянути заяву ТОВ "ЮРСПЕЦСЕРВІС" від 15 травня 2019 року про видачу дозволу на виконання будівельних робіт з капітального ремонту садибного (індивідуального) житлового будинку із нежитловими приміщеннями та паркінгом, розташованим на АДРЕСА_1 відмовив у задоволенні іншої частини позовних вимог; стягнув за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту з питань ДАБК міста Києва на користь ТОВ "ЮРСПЕЦСЕРВІС" відшкодування витрат зі сплати судового збору у сумі 5 326 грн.

11. Суд апеляційної інстанції дійшов висновків, що Департамент з питань ДАБК міста Києва у відмові у наданні дозволу не вказав конкретні вимоги містобудівного законодавства, порушеної при розробці та затвердженні проєктної документації. Позивач отримав позитивний висновок експертизи проєктної документації, що підтверджує відповідність та коректність такої документації. За відповідність проєктної документації вихідним даним на проєктування, вимогам державних стандартів, норм і правил відповідають проєктна організація, головний архітектор та головний інженер проєкту.

На момент прийняття відповідачем оскаржуваного рішення Компанія "ТРЕЖЕРІ ТРЕЙД ЛП" залишалася власником садибного (індивідуального) житлового будинку з нежитловими приміщеннями та паркінгом; до матеріалів справи не долучено документів, які б спростовували такі обставини, тому скасування судового рішення, на підставі якого громадянин ОСОБА_1 набув право власності на зазначений будинок та провів відчуження майна на користь останнього, не може бути підставою для відмову у наданні дозволу. Суперечності щодо поверховості будівлі немає, за висновком позасудового експертного технічно-будівельного дослідження садибний будинок є п`ятиповерховим - 3 поверхи та два мансардні поверхи. Таке дослідження проводилося на стадії апеляційного розгляду справи, оскільки суд першої інстанції відмовив позивачу у проведенні будівельно-технічної експертизи та неповно встановив обставини, які потребували спеціальних знань.

Серед підстав для відмови у наданні дозволу на виконання будівельних робіт Департамент з питань ДАБК міста Києва не зазначав неподання ТОВ "ЮРСПЕЦСЕРВІС" дозволу МКІП на проведення будівельних робіт, а суд не має право самостійно встановлювати, чи відсутність дозволу від центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини, є підставою для відмови у видачі дозволу на виконання будівельних робіт.

Між тим, суд апеляційної інстанції вказав, що обставина місцезнаходження садибного (індивідуального) будинку в межах історичного ареалу м. Києва має бути перевірена дозвільним органом під час повторно розгляду заяви ТОВ "ЮРСПЕЦСЕРВІС" про видачу дозволу та прийняття рішення про видачу чи відмову у видачі дозволу у межах дискреційних повноважень відповідача.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

12. Відповідач не погодився з постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 30 травня 2023 року, звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права і порушення норм процесуального права, просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення Одеського окружного адміністративного суду від 06 липня 2023 року.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

13. У касаційній скарзі Департамент з питань ДАБК міста Києва наголошує на тому, що суд апеляційної інстанції неправильно застосував положення Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17 лютого 2011 року № 3038-VI (далі - Закон № 3038-VI), Закону України "Про архітектурну діяльність" від 20 травня 1999 року № 687-XIV (далі - Закон № 687-XIV) пункту 6 Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 травня 2011 року № 560 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), пункту 2 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2021 № 461; не врахував висновок щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 18 грудня 2019 року у справі № 522/1029/18 (щодо попередження експерта про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок), та мотивів, з яких Верховний Суд постановою від 16 березня 2023 року скасував попередні ухвалені у цій справі рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції, при новому розгляді справи.

Суд апеляційної інстанції не врахував, що під час проведення експертизи проєктів будівництва вирішенню підлягають питання щодо можливості безпечної експлуатації об`єкта будівництва, а не питання дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, зокрема, ДБН А.2.2-3:2014 та ДБН 360-92** "Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень" (далі - ДБН 360-92**).

Експертний звіт, виготовлений ДП "Укрдержбудекспертиза", не спростовує встановлені Департаментом обставини невідповідності проєктної документації вимогами законодавства у сфері містобудівної діяльності, стосуються дотримання вимог до міцності, надійності та довговічності об`єкта будівництва, його експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, додержання нормативів з питань створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, санітарного і епідеміологічного благополуччя населення, пожежної та техногенної безпеки, енергозбереження.

Також суд апеляційної інстанції належно не дослідив висновок позасудового експертного технічно-будівельного дослідження, складений експертом ПП "ПРОЕКТ" Найдьоновим І.В., не врахував, що серед документів, які надавалися експерту, не вказана проєктна документація "Капітальний ремонт садибного (індивідуального) житлового будинку з нежитловим приміщеннями та паркінгом, розташованого за адресою: м. Київ, вулиця Мічуріна (Печерський район), 44/1а", виконана Товариством з обмеженою відповідальністю "ПАН ПРОЕКТ". У зв`язку з цим, скаржник вважає, що експерт не досліджував проєктну документацію та не мав підстав складати висновок щодо відповідності такої документації будівельним нормам, зокрема, ДБН В.3.2-2-2009 "Житлові будинки. Реконструкція та капітальний ремонт". У висновку позасудового експертного технічно-будівельного дослідження не зазначено, що висновок підготовлено для подання до суду та експерт Найдьонов І.В. обізнаний про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок. Крім того, під час технічним обстеження не перевіряється відповідність проєктної документації вимогам містобудівного законодавства. З огляду на це, скаржник вважає вказаний висновок експерта неналежним та недопустимим доказом.

Висновок суду першої інстанції щодо необхідності отримання ТОВ "ЮРСПЕЦСЕРВІС" дозволу від органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини, додатково вказує на правомірність оскаржуваної відмови у видачі дозволу та мало бути враховано судом апеляційної інстанції.

Департамент вже оцінював відповідність поданих ТОВ "ЮРСПЕЦСЕРВІС" документів містобудівному законодавству, тому апеляційний суд не мав підстав зобов`язувати його повторно розглянути документи.

Суд апеляційної інстанції не врахував зміну законодавства, що регулює порядок подання документів, необхідних для отримання дозволу на виконання будівельних робіт щодо об`єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, а також зміну процедури прийняття органом державного архітектурного контролю рішення за результатами їх розгляду, а саме, подання документів для отримання права на виконання підготовчих та будівельних робіт з середніми наслідками (СС2) виключно в електронній формі через електронний кабінет. Позивач подав документи у 2019 році в паперовій формі, враховуючи функціонал Реєстру будівельної діяльності, Департамент не може повторно розглянути заяву ТОВ "ЮРСПЕЦСЕРВІС" в паперовому вигляді та прийняти відповідне рішення про видачу або відмову у видачі дозволу.

Позивач відповідно до пункту 31 Порядку № 466 не позбавлений права після усунення недоліків проєктної документації повторно звернутися до органу ДАБК щодо видачі дозволу.

14. ТОВ "ЮРСПЕЦСЕРВІС" подало відзив на касаційну скаргу, в якому вказує на нелогічність та непослідовність доводу Департаменту з питань ДАБК міста Києва щодо експертного звіту, виготовленого ДП "Укрдержбудекспертиза", про те, що у цьому звіті вирішувалися питання можливості безпечної експлуатації об`єкта будівництва та що звіт не встановив відповідність проєкту вимогам діючого законодавства у сфері містобудівної діяльності. Експерт ПП "ПРОЕКТ" Найдьонов І.В. за результатами позасудового експертного технічно-будівельного дослідження усунув розбіжності у визначенні поверховості об`єкта. Також зазначає про відсутність підстав для отримання дозволу МКІП на проведення будівельних робіт на території історичного ареалу м. Києва, який не затверджений в установленому законом порядку, покликаючись на висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 27 лютого 2019 року у справі № 826/5755/17 та від 03 квітня 2020 року у справі № 640/21505/18.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

15. ТОВ "ЮРСПЕЦСЕРВІС" подало касаційну скаргу до Верховного Суду 1 грудня 2023 року.

16. Верховний Суд ухвалою від 15 грудня 2023 року відкрив касаційне провадження, витребував з Одеського окружного адміністративного суду справу № 420/5521/19 та надав ТОВ "ЮРСПЕЦСЕРВІС" строк для подання відзиву на касаційну скаргу Департаменту з питань ДАБК міста Києва.

17. Учасники справи до початку касаційного розгляду не подали до Верховного Суду будь-яких клопотань.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

18. Суди попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів установили, що 8 вересня 2017 року громадянин ОСОБА_1 на підставі заочного рішення Арцизького районного суду Одеської області від 21 серпня 2017 року у справі № 492/825/17 набув право власності на садибний (індивідуальний) житловий будинок з нежитловими приміщеннями та паркінгом, розташований на АДРЕСА_1, загальною площею 3438 кв. м.

19. Зазначений будинок знаходиться у межах історичного ареалу м. Києва.

20. 2 жовтня 2017 року ОСОБА_3 продав вказаний житловий будинок Компанії "ТРЕЖЕРІ ТРЕЙД ЛП", а 13 грудня 2017 року Арцизький районний суд Одеської області ухвалою від 13.12.2017 скасував заочне рішення Арцизького районного суду Одеської області від 21 серпня 2017 року у справі №492/825/17.

21. 2 квітня 2018 року Компанія "ТРЕЖЕРІ ТРЕЙД ЛП" передала будинок в строкове платне користування (оренду) ТОВ "ЮРСПЕЦСЕРВІС" за договором оренди № 02/04-18, а 6 липня 2018 року - надала нотаріальну згоду на здійснення ТОВ "ЮРСПЕЦСЕРВІС" капітального ремонту будинку без зміни геометричних параметрів нерухомого майна та на розробку відповідної проєктної документації.

22. У липні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальність "ПАН ПРОЕКТ" розробило проєкт капітального ремонту № 240-01-007, який передало для проведення обов`язкової експертизи до ДП "Укрдержбудекспертиза".

23. 10 серпня 2018 року ДП "Укрдержбудекспертиза" надало експертний висновок № 00-1012-18/ЦБ щодо можливості затвердження проєкту капітального ремонту.

24. 15 травня 2019 року ТОВ "ЮРСПЕЦСЕРВІС" через центр надання адміністративних послуг подало документи для отримання дозволу на виконання будівельних робіт з капітального ремонту садибного (індивідуального) житлового будинку з нежитловими приміщеннями та паркінгом.

25. 27 травня 2019 року Департамент з питань ДАБК міста Києва за результатами розгляду зазначеної заяви ТОВ "ЮРСПЕЦСЕРВІС" та пакету документів прийняв рішення № КВ 132191471016 про відмову у видачі дозволу на виконання будівельних робіт. Своє рішення мотивував тим, що:

- у наданому наказі замовника про затвердження проєктної документації відсутні техніко-економічні показники об`єкта;

- у наданому завданні на проєктування необхідно уточнити дату його затвердження замовником будівництва та в п. 2 необхідно уточнити підставу для проєктування;

- відповідно до експертного звіту щодо розгляду проєктної документації ДП "Укрдержбудекспертиза" від 10.08.2018 № 00-1012-18/ЦБ, п. 14 завдання на проєктування від 18.05.2018 поверховість будинку - 5 поверхів, відповідно до відомості стосовно будівель і споруд схеми генерального плану поверховість будинку - 6 поверхів. Згідно з п 3.19* ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень (зі змінами) поверховість садибних житлових будинків не повинна перевищувати 4-х поверхів. Поверховість забудови, граничні розміри житлових будинків, площа забудови, вимоги до господарських будівель, їх складу, огорожі ділянок, благоустрою території встановлюються місцевими правилами забудови в залежності від розміру ділянок, умов інженерного обладнання, інсоляції будинків та територій, інших нормативних вимог, регіональних традицій;

- у Томі 1 (Томі 2) необхідно уточнити виконавця (головного архітектора проекту або головного інженера проєкту), яким розроблялась проєктна документації, відсутні підписи розробників, на кресленнях генерального плану та плану організації рельєфу у відомості стосовно житлових та громадських будівель та споруд уточнити поверховість будівлі, площу забудови та будівельний об`єм;

- проєктна документація не відповідає вимогам ДБН А.2.2-3-2014 та Порядку № 45 (в чинній редакції);

- відповідно до поданого договору купівлі-продажу від 02 жовтня 2017 року, зареєстрованого в реєстрі за номером № 1830, реєстрація права власності на вищевказаний садибний (індивідуальний) житловий будинок з нежитловими приміщеннями та паркінгом у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно проведена 08 вересня 2017 року (Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності 02 жовтня 2017 року інд. номер 99064652) на підставі рішення Арцизького районного суду Одеської області, номер 492/825/17, виданого 21 серпня 2017 року. Дане Рішення скасовано ухвалою Арцизького районного суду Одеської області від 13 грудня 2017 року у справі №492/825/17;

- виконання будівельних робіт з капітального ремонту садибного (індивідуального) житлового будинку з нежитловими приміщеннями та паркінгом, розташованого за адресою: АДРЕСА_1, не відповідає вимогам п. 3.7 ДБН А.2.2-3.2014.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

26. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

27. Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

28. Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

29. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

30. Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

31. Зазначеним вимогам процесуального закону постанова П`ятого апеляційного адміністративного суду від 30 жовтня 2023 року не відповідає, а викладені у касаційній скарзі доводи скаржника є частково обґрунтованими з огляду на таке.

32. Відповідно до статті 9 Закону № 687-XIV будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".

33. При цьому, абзацом третім статті 28 Закону № 687-XIV визначено, що власники та користувачі об`єктів архітектури зобов`язані отримувати в установленому законодавством порядку документ дозвільного характеру, що дає право на виконання робіт, пов`язаних із реконструкцією, реставрацією чи капітальним ремонтом об`єкта архітектури.

34. З огляду на частину третю статті 34 Закону № 687-XIV щодо об`єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України "Про оцінку впливу на довкілля", замовник має право виконувати будівельні роботи після видачі органом державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт.

35. Для отримання такого дозволу на виконання будівельних робіт відповідно до частини третьої статті 37 Закону № 687-XIV у редакції, чинній до 20 жовтня 2019 року (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), подається заява, до якої додаються:

1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію;

2) копія розпорядчого документа щодо комплексної реконструкції кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду у разі здійснення комплексної реконструкції кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду на замовлення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування на відповідних землях державної чи комунальної власності (замість копії документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою);

3) проектна документація на будівництво, розроблена та затверджена в установленому законодавством порядку;

4) копія документа, що посвідчує право власності на будинок чи споруду, або згода його власника, засвідчена у встановленому законодавством порядку, на проведення будівельних робіт у разі здійснення реконструкції, реставрації чи капітального ремонту;

5) копії документів про призначення осіб, відповідальних за виконання будівельних робіт, та осіб, які здійснюють авторський і технічний нагляд;

6) інформація про ліцензію, що дає право на виконання будівельних робіт, та кваліфікаційні сертифікати;

7) результати оцінки впливу на довкілля у випадках, визначених Законом України "Про оцінку впливу на довкілля".

36. Аналогічні вимоги до переліку документів, які подаються для отримання дозволу на виконання будівельних робіт, передбачені у пункті 28 Порядок № 466 у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин.

37. Частиною четвертою статті 37 Закону № 687-XIV та пунктом 30 Порядку № 466 визначено, що підставою для відмови у видачі дозволу на виконання будівельних робіт є:

1) неподання документів, необхідних для прийняття рішення про видачу такого дозволу;

2) невідповідність поданих документів вимогам законодавства;

3) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах;

4) результати оцінки впливу на довкілля у випадках, визначених Законом України "Про оцінку впливу на довкілля".


................
Перейти до повного тексту