1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 квітня 2024 року

м. Київ

справа № 809/1609/16

касаційне провадження № К/9901/58175/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бившевої Л.І.,

суддів: Хохуляка В.В., Ханової Р.Ф.,

розглянув у порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін касаційну скаргу Державного підприємства "Івано-Франківський котельно-зварювальний завод" на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 14.03.2018 (головуючий суддя - Судова-Хомюк Н.М., судді - Гуляк В.В., Коваль Р.Й.) у справі за позовом Державного підприємства "Івано-Франківський котельно-зварювальний завод" до Державної податкової інспекції у місті Івано-Франківську ГУ ДФС в Івано-Франківській області, третя особа - Відділ Держгеокадастру у місті Івано-Франківську, про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

УСТАНОВИВ:

Державне підприємство "Івано-Франківський котельно-зварювальний завод" (далі - Підприємство, позивач, платник) звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у місті Івано-Франківську ГУ ДФС в Івано-Франківській області (далі - Інспекція, відповідач, платник), третя особа - Відділ Держгеокадастру у місті Івано-Франківську (далі - Держгеокадастр, третя особа), в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення рішення від 16.06.2015 №0007301503.

Обґрунтовуючи вимоги, позивач зазначив, що податковим органом безпідставно встановлено заниження ним податкових зобов`язань зі сплати земельного податку за 2013, 2014, 2015 роки, оскільки зазначені податкові зобов`язання визначені позивачем відповідно до нормативно-грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої рішенням Івано-Франківської міської ради від 25.06.2011 №248-10/1, згідно з яким вартість земельних ділянок промисловості за метр квадратний на 2013, 2014 роки становила 523,86 грн, на 2015 рік - 654,30 грн, вартість земельних ділянок житлової забудови на 2013, 2014 роки становила 418,62 грн, на 2015 рік - 522,86 грн з тих підстав, що Львівський апеляційний адміністративний суду постановою від 26.10.2015 у справі №876/7281/15 визнав незаконним та скасував зазначене вище рішення Івано-Франківської міської ради в частині пункту 1 та пункту 6, внаслідок чого позивачем подано відповідачу уточнюючі податкові декларації за 2013, 2014, 2015 роки та застосовано нормативну грошову оцінку земельних ділянок, затверджену рішенням Івано-Франківської міської ради "Про затвердження матеріалів нормативної грошової оцінки земель міста Івано-Франківська" від 10.07.2008, відповідно до якого нормативна грошова оцінка за земельні ділянки промисловості, за метр квадратний, на 2013, 2014 роки становила 248,79 грн, на 2015 рік - 310,74 грн, грошова оцінка за земельні ділянки житлової забудови, за метр квадратний, на 2013, 2014 роки, становила 418,62 грн, на 2015 рік - 522,86 грн. Позивач вважає, що контролюючий орган безпідставно під час перевірки застосував нормативного грошову оцінку за земельні ділянки за 2013, 2014 роки в розмірі 523,81 грн за квадратний метр, за 2015 рік в розмірі 654,14 грн.

Івано-Франківський окружний адміністративний суд постановою від 20.01.2017 позов задовольнив повністю: визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення від 16.06.2015 №0007301503.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що при визначенні розміру земельного податку, який повинен сплачувати позивач, не підлягає застосуванню рішення Івано-Франківської міської ради від 25.06.2011 №248-10/1, оскільки зазначене рішення було скасоване в судовому порядку.

Львівський апеляційний адміністративний суд постановою від 14.03.2018 скасував постанову суду першої інстанції та прийняв нову постанову, якою позовні вимоги задовольнив частково: визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення від 16.06.2015 №0007301503 в частині визначення суми грошового зобов`язання за платежем "земельний податок" в розмірі 113957,08 грн (з розрахунку 56978,54 грн розмір орендної плати за місяць: листопад та грудень 2015 року = 113957,08 грн), застосування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 28489,27 грн. В задоволенні решти позовних вимог відмовив.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог у визначеній судом частині, суд апеляційної інстанції виходив з того, що застосування рішення Івано-Франківської міської ради від 25.06.2011 №248-10/1 включно до дати винесення постанови Львівського апеляційного адміністративного суду від 26.10.2015 у справі №876/7281/15 не суперечить принципу визнання рішення незаконним та подальшого скасування.

Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

У доводах касаційної скарги позивач цитує норми матеріального та процесуального права, стверджує про неврахування судом апеляційної інстанції, що рішення міської ради, яке слугувало підставою для визначення йому податкових зобов`язань з земельного податку, було скасоване судом, відтак оскаржуване податкове повідомлення-рішення, яким йому були визначені податкові зобов`язання з земельного податку за таким рішенням міської ради, підлягають скасуванню.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 13.08.2018 відкрив провадження за касаційною скаргою позивача та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

Відповідач у відзиві на касаційну скаргу суду, посилаючись на законність і обґрунтованість прийнятого ним рішення, просить касаційну скаргу позивача залишити без задоволення та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 02.04.2024 призначив справу до касаційного розгляду у спрощеному провадженні без повідомлення сторін на 03.04.2024.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи позивача та дійшов до наступних висновків.

Судами попередніх інстанцій установлено, що позивач є постійним користувачем земельних ділянок на території Івано-Франківської міської ради, а саме: площею: 201826 кв. м. (цільове призначення - землі промисловості) у відповідності до державного акту на право постійного користування землею за №001573/15/04-000286; площею 525 кв. м. (цільове призначення - землі промисловості) у відповідності рішення виконавчого комітету Івано-Франківської Ради народних депутатів від 07.07.1975 №415/2; площею 7300 кв. м. (цільове призначення - землі житлової забудови) у відповідності до рішення виконавчого комітету Івано-Франківської Ради народних депутатів від 18.11.1976 №671/1.

10.07.2008 рішенням ХХІХ сесії Івано-Франківської міської ради п`ятого демократичного скликання затверджено нормативно-грошову оцінку земель міста Івано-Франківська.

Нормативна грошова оцінка за земельні ділянки промисловості, за метр квадратний у 2013, 2014 роках становила 248,79 грн, у 2015 році - 310,74 грн, грошова оцінка за земельні ділянки житлової забудови, за метр квадратний, у 2013, 2014 роках становила 418,62 грн, у 2015 році - 522,86 грн.

25.06.2011 рішенням Івано-Франківської міської ради №248-10/1 внесено зміни до рішення сесії Івано-Франківської міської ради від 10.07.2008 та затверджено нову нормативну грошову оцінку земель міста Івано-Франківська, яка встановлює вартість земель за квадратний метр, а саме: за земельні ділянки промисловості у 2013, 2014 роках - 523,86 грн, у 2015 році - 654,30 грн, за земельні ділянки житлової забудови у 2013, 2014 роках - 418,62 грн, у 2015 році - 522,86 грн.

Позивачем подано до контролюючого органу звітні податкові декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2013, 2014, 2015 роки, що подані 20.02.2013, 24.01.2014, 03.01.2015, відповідно, в яких застосовано нормативну грошову оцінку земельних ділянок, затверджену рішенням Івано-Франківської міської ради від 25.06.2011 №248-10/1.

Так, відповідно до податкових декларацій за 2013, 2014 роки позивачем самостійно визначено податок зі сплати земельного податку: за землі промисловості площею 201826 кв. м. та 525 кв. м., нормативна грошова ставка яких 523,86 грн, з коефіцієнтом 1 відсоток, за однин квадратний метр, на суму 1057285,68 грн та 2750,27 грн, відповідно, за кожну окрему площу земельної ділянки та за кожен окремий звітний період; за землі житлової забудови площею 7300 кв. м., нормативна грошова ставка якої 418,62 грн, з коефіцієнтом 1 відсоток, за однин квадратний метр, на суму 916,78 грн за кожен окремий звітний період.

Відповідно до податкової декларації за 2015 рік позивачем самостійно визначено податок зі сплати земельного податку: за землі промисловості площею 201826 кв. м. та 525 кв. м., нормативна грошова ставка яких 654,30 грн, з коефіцієнтом 1 відсоток, за однин квадратний метр, на суму 1320547,52 грн та 3435,08 грн за кожну окрему площу земельної ділянки. За землі житлової забудови площею 7300 кв. м, нормативна грошова ставка якої 522,86 грн, з коефіцієнтом 1 відсоток, за однин квадратний метр, на суму 1145,06 грн.

Львівський апеляційний адміністративний суд постановою від 26.10.2015 у справі №876/7281/15, залишеною без змін ухвалою Вищого адміністративного суду України від 15.03.2016, визнав незаконним та скасував рішення Івано-Франківської міської ради від 25.06.2011 №248-10/1 в частині пункту 1 та пункту 6.

24.11.2015 платником подано контролюючому органу уточнюючі податкові декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2013, 2014, 2015 роки. Нормативну грошову оцінку земельних ділянок позивачем застосовано у відповідності до рішення ХХІХ сесії Івано-Франківської міської ради п`ятого демократичного скликання "Про затвердження матеріалів нормативної грошової оцінки земель міста Івано-Франківська" від 10.07.2008.

За даними уточнених податкових декларацій за 2013, 2014 роки позивачем самостійно визначено податок з сплати земельного податку: за землі промисловості площею 201826 кв. м. та 525 кв. м., нормативна грошова ставка яких 248,79 грн, з коефіцієнтом 1 відсоток, за однин квадратний метр, на суму 502122,91 грн та 1306,00 грн, відповідно за кожну окрему площу земельної ділянки та за кожен окремий звітний період; за землі житлової забудови площею 7300 кв. м., нормативна грошова ставка якої 418,62 грн, з коефіцієнтом 1 відсоток, за однин квадратний метр, на суму 916,78 грн за кожен окремий звітний період.

Відповідно до уточненої податкової декларації за 2015 рік позивачем самостійно визначено податок з сплати земельного податку: за землі промисловості площею 201826 кв. м. та 525 кв. м., нормативна грошова ставка яких 310,74 грн, з коефіцієнтом 1 відсоток, за однин квадратний метр, на суму 627154,11 грн та 1631, 39 грн за кожну окрему площу земельної ділянки; за землі житлової забудови площею 7300 кв.м., нормативна грошова ставка якої 522,86 грн, з коефіцієнтом 1 відсоток, за однин квадратний метр, на суму 1145,06 грн.

Контролюючим органом проведено камеральну перевірку платника з питань визначення податкових зобов`язань по земельному податку за 2013, 2014, 2015 роки, за наслідками якої складено акт від 02.06.2016 №2331/12-03/07552205 (далі - акт перевірки), яким встановлено порушення позивачем вимог підпункту 271.1.1 пункту 271.1 статті 271, пункту 286.1 статті 286 ПК України, внаслідок чого занижено земельний податок за 2013, 2014, 2015 роки в сумі 1788780,43 грн.

Підставою для таких висновків слугувала інформація відділу Держземагенства у м. Івано-Франківську щодо земельних площ підприємства та технічної документації про нормативно грошову оцінку землі від 21.10.2015 №8-28-0.4-2075/2-15, від 22.12.2015, від 27.04.2016 №19-28-04-902/2-16, відповідно до яких нормативно грошова оцінка земельної ділянки за метр квадратний у 2013, 2014 роках становила 523,81 грн, у 2015 році - 654,14 грн.

Розмір нормативно-грошової оцінки земель визначено у відповідності до рішення Івано-Франківської міської ради від 25.06.2011 №248-10/1.

На підставі висновків акта перевірки контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 16.06.2016 №0007301503, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання за платежем земельний податок в розмірі 1788780,43 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями в розмірі 447195,11 грн.

Надаючи оцінку правомірності прийняття відповідачем оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, Верховний Суд виходить із такого.

Відповідно до статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України (далі - ЗК України у редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин) використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Статтею 92 Конституції України визначено, що виключно законами України встановлюються, зокрема, система оподаткування, податки і збори.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює ПК України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

За визначенням, наведеним у підпункті 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України (у редакції, чинній до 31.12.2014), плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України (у редакції, чинній з 01.01.2015) визначено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.


................
Перейти до повного тексту