ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 квітня 2024 року
м. Київ
справа № 540/1442/21
касаційне провадження № К/990/117/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Гончарової І.А.,
суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі
на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 08 вересня 2021 року (головуючий суддя - Гомельчук С.В.)
та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 02 грудня 2021 року (колегія суддів у складі: головуючий суддя - Димерлій О.О.; судді: Єщенко О.В., Танасогло Т.М.)
у справі № 540/1442/21
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтотранссервіс"
до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі
про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
У С Т А Н О В И В:
У квітні 2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Нафтотранссервіс" (далі - ТОВ "Нафтотранссервіс", позивач, платник, товариство) звернулося до адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (далі - ГУ ДПС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі, відповідач, податковий орган, контролюючий орган) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 22 грудня 2020 року № 000101/21-22-09-/30245835.
В обґрунтування позовних вимог платник зазначив про безпідставність застосування штрафних (фінансових) санкцій оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням, оскільки позивач належним чином зареєстрований в якості платника акцизного податку з реалізації пального.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 08 вересня 2021 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 02 грудня 2021 року, позов задоволено.
Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, судові інстанції виходили з того, що позивач не міг виконати вимоги щодо складання і подання заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів у строки, встановлені пунктом 22 підрозділу 5 розділу ХХ Податкового кодексу України (далі - ПК України), у зв`язку з несвоєчасним набранням чинності наказом Міністерства фінансів України від 19 червня 2019 року № 262 "Про затвердження форм заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів, акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового, Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового" (далі - Наказ № 262).
При цьому судами враховано й те, що одразу з набранням чинності Наказом № 262, а саме 02 серпня 2019 року, позивачем було подано відповідну заяву нового зразка. Водночас, суди зауважили, що позивач був зареєстрований платником акцизного податку з 01 березня 2016 року, відтак висновки перевірки щодо здійснення операцій з реалізації пального у період з 01 липня 2019 року по 02 серпня 2019 року без реєстрації платником акцизного податку є необґрунтованими, оскільки перереєстрація позивача в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (далі - СЕАРП СЕ) за заявою нового зразка не є підставою для висновку про відсутність реєстрації платником акцизного податку.
Не погодившись з рішеннями судів попередніх інстанцій, ГУ ДПС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 08 вересня 2021 року, постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 02 грудня 2021 року та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Мотивуючи касаційну скаргу, податковий орган зазначає, що у зв`язку із запровадженням нової СЕАРП СЕ особи, які відповідають визначенню платників акцизного податку, зобов`язані зареєструватися в такій системі. Наказ № 262 не містить винятків щодо осіб, які вже були зареєстровані платниками акцизного податку, а встановлює обов`язок для всіх суб`єктів господарювання зареєструватися у системі. Зауважує, що ТОВ "Нафтотранссервіс" зареєструвалось платником акцизного податку з реалізації пального або спирту лише 02 серпня 2019 року. Отже, у липні 2019 року реалізація дизельного пального здійснювалась без реєстрації платником акцизного податку, що свідчить про правомірність застосування штрафних санкцій.
Ухвалою від 18 квітня 2022 року Верховний Суд відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ГУ ДПС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі.
Відзив на касаційну скаргу від позивача не надійшов, що, з огляду на частину четверту статті 338 Кодексу адміністративного судочинства України, не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами норм процесуального права під час встановлення фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.
Судовий розгляд встановив, що з 01 березня 2016 року ТОВ "Нафтотранссервіс" є платником акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового.
У ТОВ "Нафтотранссервіс" наявна ліцензія на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі, від 08 липня 2019 року № 99061420190130, строком дії до 08 липня 2024 року.
На виконання вимог пункту 22 підрозділу 5 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, пункту 2 розділу ІV Наказу № 262 ТОВ "Нафтотранссервіс" з 02 серпня 2019 року зареєстровано платником акцизного податку з реалізації пального.
23 листопада 2020 року ГУ ДПС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі проведено фактичну перевірку ТОВ "Нафтотранссервіс" з питань дотримання суб`єктом господарювання вимог, встановлених законодавством України, які є обов`язковими до виконання при здійсненні роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та пальним, за результатами якої складено акт № 098/32/30245835.
За висновками названого акта перевірки в період з 01 липня 2019 року по 02 серпня 2019 року позивачем здійснено реалізацію дизельного пального без реєстрації платником акцизного податку з реалізації пального в СЕАРП СЕ, що є порушенням підпункту 212.3.4 пункту 212.3 статті 212 ПК України.
На підставі акта перевірки податковим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 22 грудня 2020 року № 000101/21-22-09-/30245835, яким до платника застосовано штрафну санкцію в розмірі 3 372 250,20 грн.
Надаючи оцінку правомірності прийняття контролюючим органом названого акта індивідуальної дії, Верховний Суд зазначає таке.
Відповідно до підпункту 213.1.12 пункту 213.1 статті 213 ПК України об`єктами оподаткування акцизним податком є операції з реалізації з акцизного складу/акцизного складу пересувного будь-яких обсягів пального або спирту етилового понад обсяги, що: отримані з інших акцизних складів/акцизних складів пересувних, що підтверджені зареєстрованими акцизними накладними в Єдиному реєстрі акцизних накладних; ввезені (імпортовані) на митну територію України, що засвідчені належно оформленою митною декларацією; вироблені в Україні, реалізація яких є об`єктом оподаткування відповідно до підпункту 213.1.1 цього пункту, або не підлягає оподаткуванню, або звільняється від оподаткування, або оподатковується на умовах, встановлених статтею 229 цього Кодексу, що підтверджені зареєстрованими акцизними накладними в Єдиному реєстрі акцизних накладних.