1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 квітня 2024 року

м. Київ

справа № 420/8465/23

адміністративне провадження № К/990/37636/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Білак М.В.,

суддів: Губської О.А., Мацедонської В.Е.,

розглянувши у порядку письмового провадження справу

за касаційною скаргою представника ОСОБА_1 - Дяченка Олексія Володимировича

на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 09 жовтня 2023 року (головуючий суддя - Єщенко О.В., судді: Крусян А.В., Яковлєв О.В.)

у справі №420/8465/23

за позовом ОСОБА_1

до Військової частини НОМЕР_1

про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії

I. ПРОЦЕДУРА

1. У квітні 2023 року позивач звернувся до суду з вказаним позовом, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 щодо невиплати у повному розмірі індексації грошового забезпечення за період з 30 вересня 2016 року по 28 лютого 2018 року включно;

- зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 нарахувати і виплатити індексацію грошового забезпечення за період з 30 вересня 2016 року по 28 лютого 2018 року включно із застосуванням місяця, за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року у сумі 60 956,40 грн із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб, відповідно до пункту 2 Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 січня 2004 року №44;

- визнати протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 щодо невиплати в повному розмірі індексації грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 02 жовтня 2019 року включно відповідно до норм абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078;

- зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити індексацію-різницю грошового забезпечення 4 463,15 грн в місяць у загальній сумі 85 087,80 грн за період з 01 березня 2018 року по 02 жовтня 2019 року включно відповідно до норм абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078 із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб, відповідно до пункту 2 Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 січня 2004 року №44.

2. У обґрунтування позовних вимог зазначав про те, що під час проходження служби у Військовій частині НОМЕР_1 йому не в повному обсязі була виплачена індексація грошового забезпечення. З метою отримання спірної індексації, у лютому 2023 року звернувся до відповідача з запитом, проте відповіді не отримав. У період з 01 січня 2016 року по 28 лютого 2018 року базовим місяцем для нарахування індексації є січень 2008 року, а у період з 01 березня 2018 року по 02 жовтня 2019 року виплачена тільки поточна індексація грошового забезпечення в сумі 1 384,62 грн, проте не виплачена за цей період індексація у фіксованій величині на загальну суму 85 087,80 грн.

3. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 03 липня 2023 року позов задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 щодо невиплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 30 вересня 2016 року по 28 лютого 2018 року включно, із застосуванням місяця, в якому відбулося підвищення посадових окладів військовослужбовців - січень 2008 року.

Зобов`язано Військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 30 вересня 2016 року по 28 лютого 2018 року включно, із застосуванням місяця, в якому відбулося підвищення посадових окладів військовослужбовців - січень 2008 року, з урахуванням виплачених сум.

Визнано протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 щодо невиплати в повному розмірі індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 01 березня 2018 року по 02 жовтня 2019 року включно відповідно до приписів абзаців 4, 6 пункту 5 "Порядку проведення індексації грошових доходів населення", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078.

Зобов`язано Військову частину НОМЕР_1 нарахувати і виплатити на користь ОСОБА_1 щомісячну індексацію грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 02 жовтня 2019 року включно відповідно до приписів абзаців 4, 6 пункту 5 "Порядку проведення індексації грошових доходів населення", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

4. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 09 жовтня 2023 року скасовано рішення суду першої інстанції щодо часткового задоволення позовних вимог ОСОБА_1 про зобов`язання Військової частини НОМЕР_1 нарахувати і виплатити індексацію грошового забезпечення за період з 30 вересня 2016 року по 28 лютого 2018 року включно із застосуванням місяця, за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року у сумі 60 956,40 грн із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб, відповідно до пункту 2 Порядку від 15 січня 2004 року №44;

зобов`язання Військової частини НОМЕР_1 нарахувати та виплатити індексацію-різницю грошового забезпечення 4 463,15 грн в місяць у загальній сумі 85 087,80 грн за період з 01 березня 2018 року по 02 жовтня 2019 року включно відповідно до норм абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078 із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб, відповідно до пункту 2 Порядку від 15 січня 2004 року №44.

Ухвалено в цих частинах нове судове рішення, яким позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково.

Зобов`язано Військову частину НОМЕР_1 нарахувати і виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 30 вересня 2016 року по 28 лютого 2018 року включно із застосуванням місяця, за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року у сумі 60 956, 40 грн із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб, відповідно до пункту 2 Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 січня 2004 року №44.

Зобов`язано Військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 02 жовтня 2019 року включно у сумі 16 030,30 грн, відповідно до приписів абзаців 3, 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078 із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб, відповідно до пункту 2 Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 січня 2004 року №44.

В інших частинах рішення суду першої інстанції залишено без змін.

5. Позивач подав касаційну скаргу, у якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати судове рішення в частині визначення індексації грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 02 жовтня 2019 року включно в сумі 16 030,30 грн та направити справу до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду.

6. Ухвалою Верховного Суду від 29 листопада 2023 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. Судами попередніх інстанцій установлено, що позивач проходив військову службу в Збройних Силах України, з 30 вересня 2016 року по 02 жовтня 2019 року у Військовій частині НОМЕР_1 .

8. У цей період відповідачем нарахування та виплата індексації грошового забезпечення здійснювалося не в повному обсязі.

9. 20 лютого 2023 року позивач звернувся з запитом до Військової частини НОМЕР_1, в якому просив виплатити індексацію грошового забезпечення, проте відповіді не отримав.

10. Учасниками справи не заперечувалося, що у період з 30 вересня 2016 року по 28 лютого 2018 року індексація грошового забезпечення позивачу не виплачувалась, а у період з 01 березня 2018 року по 02 жовтня 2019 року виплачено поточну індексацію грошового забезпечення, але поза межами нарахування залишилося обчислення індексації-різниці грошового забезпечення (фіксована сума індексації).

11. Вважаючи дії відповідача неправомірними, позивач звернувся до суду із цим позовом.

ІII. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

12. Частково задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції зазначав про те, що незмінність посадового окладу позивача, з урахуванням стабільності відносин щодо встановлення державою розмірів посадових окладів військовослужбовців, у період з 30 вересня 2016 року по 28 лютого 2018 року свідчить про можливість встановлення січня 2008 року базовим місяцем для перерахунку та виплати індексації грошового забезпечення.

13. Відповідно, Військовою частиною НОМЕР_1 допущено протиправну бездіяльність щодо невиплати індексації грошового забезпечення за період з 30 вересня 2016 року по 28 лютого 2018 року включно.

14. При здійсненні розрахунку розміру індексації грошового забезпечення з березня 2018 року відповідачем безпідставно не враховано приписи пункту 5 Порядку № 1078.

15. Суд звертав увагу на те, що відповідно до вимог Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" та Порядку №1078 обов`язок визначення розміру підвищення грошового доходу працівника та суми індексації, що склалася у місяці підвищення цього грошового доходу, а також встановлення факту перевищення розміру підвищення грошового доходу працівника над сумою індексації, що склалася у місяці його підвищення з метою вирішення питання про наявність підстав для виплати індексації у місяці підвищення доходу (базовому місяці), покладається безпосередньо на роботодавця.

16. Розрахунок суми індексації є компетенцією відповідача як органу, який нараховує та здійснює виплату грошового забезпечення, а тому визначення її розміру, яка підлягає виплаті, також належить до компетенції відповідача. За таких підстав позовні вимоги підлягають задоволенню шляхом зобов`язання Військової частини НОМЕР_1 нарахувати і виплатити індексацію грошового забезпечення за спірні періоди.

17. Оскільки індексація належним чином не нарахована та не виплачена позивачу у повному обсязі, то суб`єкт владних повноважень у межах наданих йому повноважень має виконати свій обов`язок по її нарахуванню та виплаті. Також суд зазначав, що наразі відсутні підстави вважати, що відповідачем будуть порушені права позивача щодо невідрахування податків, зборів та інших обов`язкових платежів при здійснені виплат індексації грошового забезпечення позивача за період з 01 березня 2018 року по 02 жовтня 2019 року.

18. Відрахування військового збору із сум доходів є обов`язком податкового агенту, проте безпосередньо пов`язане з нарахуванням (виплатою) таких доходів, а тому суд не вирішував питання одночасної виплати індексації компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, відповідно до Порядку № 44.

19. Суд апеляційної інстанції, посилаючись на правову позицію Верховного Суду, викладену у справах № 620/7687/21 та № 380/1730/22, вказував на те, що норми Постанови № 1013 не встановлювали підвищення тарифних ставок (окладів) військовослужбовцям, а отже січень 2016 року не став для позивача "місяцем підвищення тарифних ставок (окладів)", з якого починається обчислення індексу споживчих цін для подальшої індексації грошового забезпечення, для цілей застосування Порядку №1078.

20. З урахуванням місяця підвищення тарифних ставок (окладів) військовослужбовців та з огляду на правила пунктів 5, 10-2 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, слід визначити, що січень 2008 року є місяцем підвищення доходу позивача, за яким слід здійснювати обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення за період з 30 вересня 2016 року до 28 лютого 2018 року, що відповідає правовій позиції Верховного Суду, викладеній у постановах від 26 січня 2022 року (справа № 400/1118/21) та від 20 квітня 2022 року (справа № 420/3593/20).

21. Дослідивши наданий представником позивача розрахунок індексації за період з 01 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року, врахувавши коефіцієнт індексації та прожитковий мінімум, перевіривши наведений розрахунок на Калькуляторі розрахунку суми індексації зарплати та на офіційному сайті Мінфіну України, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що за період з 30 вересня 2015 року по 28 лютого 2018 року включно позивач має право на виплату індексації, із застосуванням базового місяця січень 2008 року, в сумі 60 956,4 грн.

22. Повноваження військової частини щодо виплати цієї суми індексації не є дискреційними та обмежене фінансування не впливає на право позивача отримати належний вид індексації грошового забезпечення, про що зазначено і в постанові Верховного Суду від 11 травня 2023 року у справі №260/6386/21.

23. Згідно наданих відповідачем доказів, різниця між виплаченим позивачу у лютому 2018 року та березні 2018 року грошовим забезпеченням склала суму 3 620,88 грн. Актуальний розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб відповідно до статті 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2018 рік" становив 1 762 грн. Величина приросту індексу споживчих цін у березні 2018 року складала 253,30 %.

24. З урахуванням актуальної практики Верховного Суду, суд апеляційної інстанції здійснив розрахунок суми можливої індексації грошового забезпечення позивача у березні 2018 року, який склав 1 762 грн х 253,30% = 4 463,15 грн.

25. Оскільки розмір підвищення доходу позивача в березні 2018 року складав 3 620,88 грн, що не перевищує суму можливої індексації, то визнано вірними доводи позивача про наявність у нього права на отримання щомісячної індексації різниці у період з 01 березня 2018 року по 02 жовтня 2019 року у розмірі 842,27 грн (4 463,15 - 3 620,88) щомісячно.

26. За період з 01 березня 2018 року по 02 жовтня 2019 року відповідач повинен був нарахувати та виплатити позивачу вказаний вид індексації у сумі 16 030,3 грн (842,27 грн х 19 повних місяців служби + 27,17 грн за жовтень 2019 року пропорційно відпрацьованому часу).

27. При цьому, з огляду на визначений порядок проведення таких виплат, суд апеляційної інстанції не погодився із висновком суду першої інстанції про можливість відповідача діяти у такому разі на власний розсуд, наявності у відповідача у даному випадку виключної дискреції.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

28. Представник позивача у обґрунтування касаційної скарги звертав увагу на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного рішення та неврахування висновків Верховного суду щодо застосування норми права у подібних правовідносинах.

29. Вказував на те, що відповідачем подано до суду апеляційної інстанції довідку-порівняння грошових забезпечень позивача, у якій до складу грошового забезпечення за лютий 2018 року не враховано щомісячну додаткову грошову винагороду у розмірі 60%, встановлену постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2010 року № 889 "Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії, Служби зовнішньої розвідки та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій".

30. Разом з тим, до складу грошового забезпечення за лютий 2018 року враховано одноразову грошову винагороду за участь в АТО/ООС, яка є одноразовою виплатою, має окремий, особливий і непостійний вираз виплати, не виплачується кожен місяць автоматично всім військовослужбовцям та не має постійного характеру, здійснюється лише у разі дотримання відповідних умов та пропорційно в розрахунку на місяць.

31. В результаті, після порівняння судом апеляційної інстанції грошових забезпечень позивача значно зменшено розмір індексації-різниці, починаючи з 01 березня 2018 року та, як наслідок, загальної суми належної позивачу індексації грошового забезпечення.

32. Упродовж проходження військової служби позивачу щомісячно відповідно до постанови №889 виплачувалась додаткова грошова винагорода, що мала систематичний характер та з якої утримувався єдиний соціальний внесок. У той же час одноразова винагорода за участь в АТО/ООС не враховується до складу грошового забезпечення з огляду на її разовий характер.

33. Для вирішення питання про наявність підстав для виплати індексації у місяці підвищення доходу (базовому місяці) необхідно враховувати такі складові: місячний грошовий дохід позивача за лютий 2018 року; місячний грошовий дохід позивача за березень 2018 року; розмір підвищення грошового доходу позивача у березні 2018 року в порівнянні з лютим 2018 року; розмір індексації у березні 2018 року із застосуванням базового місяця січень 2008 року (розмір індексації у місяці підвищення посадових окладів за умови, якщо б підвищення посадових окладів не відбулося); чи перевищив розмір підвищення грошового доходу позивача у березні 2018 року суму індексації, яка припадала на цей місяць. Проте це було проігноровано судами при прийнятті рішень.

34. Касатор звертає увагу на те, що одночасно зі збільшенням посадових окладів відповідно до Постанови № 704, відповідачем було зменшено розмір "щомісячної премії" та скасовано виплату "щомісячної додаткової винагороди" внаслідок чого збільшення грошового доходу позивача у березні 2018 року в порівнянні з лютим 2018 року не відбулося та становить 0,00 грн, інших достовірних доказів відповідачем не надано.

35. Розмір індексації грошового забезпечення (4 463,15 грн), який припадав на місяць підвищення посадових окладів військовослужбовцям (березень 2018 року) неодноразово досліджувався та встановлювався судами та підтверджується, зокрема, постановою Верховного Суду від 22 червня 2023 року у справі № 520/6243/22, та розрахований як: прожитковий мінімум для працездатних осіб станом на 01 березня 2018 року помножити на величину приросту індексу споживчих цін і поділити на 100: 1 762 грн х 253,30% / 100 = 4 463,15 грн.

36. Вважає, що при розгляді справи судами було хибно трактовано норми абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку № 1078 при вирішенні питання щодо належності позивачу індексації грошового забезпечення у фіксованій величині, починаючи з 01 березня 2018 року.

37. Як підставу перегляду оскаржуваного судового рішення представник позивача указує пункт 1 частини четвертої статті 328 КАС України та посилається на висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 22 червня 2023 року у справі № 520/6243/22, щодо застосування норм абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку № 1078 та права військовослужбовців на отримання індексації грошового забезпечення у фіксованій величині, починаючи з 01 березня 2018 року.

38. Також посилаючись на підпункти "а" та "в" пункту 2 частини п`ятої статті 328 КАС України представник позивача зазначає, що ця справа має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики, становить значний суспільний інтерес та має виняткове значення для позивача.

39. Відповідач не скористався правом подати відзив на касаційну скаргу.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

40. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, вважає за необхідне зазначити наступне.

41. Касаційне провадження у справі, що розглядається, відкрито з підстави, передбаченої пунктом 1 частини четвертої статті 328 КАС України з посиланням на пункт "а" пункту 2 частини п`ятої статті 328 КАС України.


................
Перейти до повного тексту